Hendrik Jan Bakker is gastarbeider voor wijblijvenhier.nl
Innovatie is de onder moslims gebruikelijke vertaling van het Arabische woord bid`a. Veel, met name ‘protestantse’ moslims gebruiken het om vernieuwingen in de religieuze praktijk mee aan te duiden die in hun ogen ongewenst zijn – nieuwlichterij dus. Vaak gaat het om lokale gebruiken die een islamitisch tintje hebben gekregen of historisch gegroeide rituele handelingen die niet duidelijk tot de koran of de overlevering zijn te herleiden.
In het bijzonder soefi’s moeten het ontgelden vanwege hun meditatieve bijeenkomsten, maar ook tegen het bezoeken van graven, het aanroepen van heiligen, het op bepaalde dagen bidden voor het zieleheil van een overledene en zelfs het vieren van verjaardagen wordt door bepaalde rechtzinnige groeperingen met regelmaat geageerd.
Intussen moet geconstateerd worden dat met name in de niet-Arabische moslimlanden het succes van de islam althans ten dele te danken is aan vermenging met lokale, voorislamitische gebruiken, waardoor het karakter van de islam in die landen soms aanzienlijk verschilt van de islam zoals die in de islamitische hartlanden wordt gepraktiseerd. Overigens is ook de islam in die kernlanden niet geheel vrij van pre-islamitische gebruiken die door latere generaties als het ware geïslamiseerd zijn.
Het soefisme was, tot het enkele decennia geleden bij wet verboden werd, ook in Saoedi-Arabië wijd verbreid en is daar ondergronds onverminderd populair. Sterker nog, de islam werd bijvoorbeeld in Indonesië geïntroduceerd door Arabische en Yemenitische soefi’s, waardoor de religie daar een sterke spirituele kant heeft!
Westerse islam
Een bijzondere ontwikkeling doet zich momenteel in het westen voor. Daar wordt onder gelovigen gestreden over de vraag of en in hoeverre er een ‘westerse’ islam kan en moet ontstaan. Analoog aan de manier waarop de islam in zuidoost Azië en Afrika beneden de Sahara is verspreid, zou die vraag positief moeten worden beantwoord. Een verschil is echter dat de verspreiding van de islam onder de bevolking van die landen door ‘zendelingen’ geschiedde en die bevolkingen vervolgens hun eigen kleur aan de nieuwe religie gaven.
In het westen is echter vooralsnog voornamelijk sprake van immigratie van grote groepen moslims uit traditioneel islamitische cultuurgebieden die zich voor de opgave gesteld zien hun religie in een nieuwe en soms islamvijandige omgeving opnieuw vorm te geven. Van grootschalige bekering en het als gevolg daarvan ‘inheems’ worden van de islam in westerse landen is nog geen sprake.
In dat licht is het niet meer dan logisch dat westerse moslims zich bij het vinden van nieuwe religieuze vormen veel meer op de landen van herkomst van hun (groot)ouders richten dan bekeerlingen dat zouden doen. Door moderne communicatiemiddelen is dat ook veel makkelijker dan in vroegere expansieperioden van de islam, terwijl directe toegang via cyberspace tot centra van kennis en gezag in het Midden-Oosten eveneens leiden tot een meer ‘onaangepaste’ vorm van kennisoverdracht.
Toch is er onder invloed van bijzondere omstandigheden wel degelijk sprake van typisch westerse ontwikkelingen. De grotere vrijheid van vrouwen in westerse culturen heeft bijvoorbeeld al geleid tot een mondiger houding van moslimvrouwen in geloofs- en juridische zaken – inmiddels aangeduid met de term genderjihad – wat ook zijn weerslag heeft op ontwikkelingen in de ‘oude’ islamitische wereld.
Een bijzondere ontwikkeling die zich momenteel in Nederland voordoet zijn dialoogbijeenkomsten tussen gelovigen van de drie monotheïstische religies in een vorm die door de grondlegger van de islam en door zijn eerste volgelingen beslist nooit gepraktiseerd is. Met name onder invloed van de grote druk die sinds het optreden van Pim Fortuyn, 11/9 en de moord op Theo van Gogh op de moslims in Nederland wordt uitgeoefend om zich van bepaalde elementen van de islam te distantiëren zijn vele initiatieven ontstaan die tot meer begrip voor moslims en hun religieuze opvattingen moeten leiden.
Ramadanfestival
In het bijzonder wil ik hier wat nader ingaan op een geheel nieuwe invulling van het verschijnsel iftar. Een iftar was oorspronkelijk de lichte maaltijd waarmee in de maand ramadan ’s avonds het vasten werd verbroken. De profeet(vzmh) deed dit volgens overlevering met een dadel en wat water. Meestal gebeurt dit in familiekring, waarna (vooral) de mannen naar de moskee gaan voor het avondgebed. Soms vindt de iftar in de moskee plaats, gevolgd door een religieus programma.
In de westerse context, waar moslims vaak geïsoleerd van hun familie wonen, had de iftar al een andere sociale invulling gekregen. Moslimvrienden zoeken elkaar op om samen het vasten te breken en een spirituele dimensie aan de avonden van de vastentijd te geven.
Sinds vorig jaar is de iftar echter, onder invloed van vragen uit de samenleving aan ‘gematigde’ moslims om zich nadrukkelijker te profileren, een geheel nieuwe, maatschappelijke rol gaan spelen. In het kader van het Ramadanfestival, dat zich in 2005 nog in Amsterdam concentreerde maar dit jaar wordt uitgebreid naar de andere grote en enkele middelgrote steden met een sterke moslimpopulatie, is de iftar uitgegroeid tot de sociaal-religieuze gelegenheid bij uitstek om moslims en niet-moslims met elkaar in contact te brengen.
De organisatoren van het Ramadanfestival stellen niet-moslims in de gelegenheid om bij moslims thuis een maaltijd te gebruiken en zo op een ontspannen manier kennis te maken met mensen met wie ze normalerwijze geen of alleen zakelijke contacten onderhouden. Ook is het een gelegenheid voor moskeeën en maatschappelijke organisaties op islamitische grondslag om zich aan niet-moslims te presenteren, terwijl organisaties die graag met moslims in contact komen moslims uitnodigen om bij hen de maaltijd te gebruiken en over maatschappelijke thema’s te discussiëren. Ook onder elkaar grijpen moslims de iftar steeds vaker aan om zich met maatschappelijke vraagstukken bezig te houden.
Nieuwe vormen
Zo kunnen uit nood geboren geheel nieuwe (semi-)religieuze gebruiken ontstaan die, zonder afbreuk te doen aan de oorspronkelijke boodschap van de koran, een dimensie toevoegen aan het religieuze leven onder gewijzigde omstandigheden. Je zou zelfs kunnen spreken van nieuwe vormen die het mogelijk maken de sociale opdracht die de koran aan de mensheid heeft gegeven onder andere omstandigheden te verwezenlijken.
Tenslotte deden de religieuze leiders die Mohammed (vzmh) opvolgden niet anders. Ook zij bedachten de – onder toenmalige omstandigheden – best denkbare vormen om de islam te institutionaliseren. Het zou naïef zijn om te geloven dat, wat in de achtste en negende eeuw in een moslimsamenleving in het Midden-Oosten werkte, in ongewijzigde vorm in een seculiere westerse democratie met evenveel succes toepasbaar zou zijn.
Hendrik Jan Bakker is sinds 1997 moslim. Hij is geboren in Nederland en heeft een Indische moeder, Duitse grootmoeder en waarschijnlijk verre joodse voorouders. Hij heeft HBO museumwerk gestudeerd en een secretaresse-opleiding, momenteel is hij werkzaam als juridisch secretaresse. Hiernaast schrijft hij stukken en is beheerder van de websites abubakker.nl en mysubmission.nl.
50 Reacties op "Innovaties"
Duidelijk! :) Maar wat zou dan wel een juist voorbeeld zijn van een innovatie, die Islamitisch onverantwoord is?
@ Ahad:
kulli mahdathatin bid3a, kulli bid3atin dallaala, wa kulli dallaalatin fi-nnaar
Lijkt me duidelijk :)
@ #2
ooit de tafseer van deze hadith gelezen? en ooit de andere ahadith hierover gelezen? of zijn we selectief in het lezen?
@Abdurrahman
de tekst zou misschien nog duidelijker zijn, als de vertaling erbij stond ;)
Salaam,
Naila
@Abdurrahman:
Ben het met Naila eens, ik ben ook niet zo goed in Arabisch als jij kennelijk bent. Zou je het even willen vertalen? Dank je wel.
Beste Ahad, ik denk dat je dat zelf kunt aanvoelen, God gaf ons niet voor niets verstand en een geweten, dat ons kan waarschuwen als we iets ongeoorloofds doen. Afhankelijk van onze spirituele ontwikkeling zou het ook wel eens individueel kunnen verschillen, maar ik durf daar niets met zekerheid over te zeggen. Ik ben daarvoor nog niet ver genoeg in mijn ontwikkeling. Iemand met weinig zelfvertrouwen is gebaat bij duidelijke regels, maar voor iemand met meer zelfvertrouwen en meer intellectuele gaven kunnen starre regels verstikkend werken.
“kulli mahdathatin bid3a, kulli bid3atin dallaala, wa kulli dallaalatin fi-nnaar”
Beste meneer Abdurrahman , ik probeer deze hadis te vertalen: alles wat nieuw is (wat rosul nooit deed) is bid’ah, en alle bid’ah is misleiding en alles wat misleidt gaat naar hel. Dat is een mooie hadis om als argument te gebruiken maar tegenwoordig zijn er zoveel dingen die Rosul nooit heeft gedaan. Zolang het een relatie met mu’amalah (intermensselijk) is, is dat geen bid’ah.
Voorgaande reactie heeft mijn vrouw onder mijn naam geschreven. Excuses.
@#8:
Haha oh echt? Toch nog bedankt :D
Iig, het antwoord op #6 is wel vrij duidelijk, maar het lijkt me dat de grens tussen iemand met een gezond verstand en een koppige onwetende een beetje vaag ligt (voor de grote massa). Want ik denk dat degenen onder de moslims die in afgelopen jaren het ‘bestrijden van bidah’ als prioriteit voor zichzelf hebben gesteld (door het vernielen van graven, plegen van aanslagen, etc.), van zichzelf ook het idee hebben dat ze goed bezig zijn/waren.
Bidah is alleen in aanbidding. Islam is een compleet geloof, waarom zou er dan nog bidah moeten zijn?
(ter verduidlijking)…
Mawlid kan ik nog enigsinds begfrip voor tonen(i.e de profeet vrede zij met hem ) is niet meer in ons midden dus dat is een goed alternatief om zo een klein beethe de zelfde emoties proberen te ervaren.
Maar ga a.u.b niet als feestbeesten de straat op en taart(b.v) snijden etc.., maar vier het door te vasten en zijn voortreffelijke eigenschappen te herdenken.
Waarom wij moslims de dag van vandaag mee moeten oppassen is het corrupt maken van de Sunnah, er zitten meer zegeningen in om een sunnah het leven weer in te blazen dan
zelf inventief bezig te gaan. Zoals qawalli, ook weer een iets dat zal doen dwalen.
Een vraagje voor de mensen die zeggen dat alle bid’ah fout is en tot de hel leidt…
wat zei Umar Farooq (en velen anderen ook uiteraard) ooit over bid’ah? Geeft gelijk ook aan dat er toch nuance zit in deze kwestie.
1. Definition of bid’ah.
Shaykh Muhammad ibn ”˜Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said: “According to sharee’ah, the definition is ”˜Worshipping Allaah in ways that Allaah has not prescribed.’ If you wish you may say, ”˜Worshipping Allaah in ways that are not those of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) or his rightly guided successors (al-khulafaa’ al-raashidoon).’”
The first definition is taken from the aayah (interpretation of the meaning):
“Or have they partners with Allaah (false gods) who have instituted for them a religion which Allaah has not ordained?” [al-Shooraa 42:21]
The second definition is taken from the hadeeth of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), who said:
“I urge you to adhere to my way (Sunnah) and the way of the rightly-guided successors (al-khulafa’ al-raashidoon) who come after me. Hold fast to it and bite onto it with your eyeteeth [i.e., cling firmly to it], and beware of newly-invented matters.”
So everyone who worships Allaah in a manner that Allaah has not prescribed or in a manner that is not in accordance with the way of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) or his rightly-guided successors (al-khulafa’ al-raashidoon), is an innovator, whether that innovated worship has to do with the names and attributes of Allaah, or to do with His rulings and laws.
With regard to ordinary matters of habit and custom, these are not called bid’ah (innovation) in Islam, even though they may be described as such in linguistic terms. But they are not innovations in the religious sense, and these are not the things that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was warning us against.
And there is no such thing in Islam as bid’ah hasanah (good innovation).”
(Majmoo’ Fataawa Ibn ”˜Uthaymeen, vol. 2, p. 291)
2. Categories of bid’ah
Bid’ah may be divided into two categories:
(i) bid’ah which constitutes kufr
(ii) bid’ah which does not constitute kufr
If you ask, what is the definition of bid’ah which constitutes kufr and that which does not constitute kufr?
The answer is:
Shaykh Haafiz al-Hukami (may Allaah have mercy on him) said: “The kind of bid’ah which constitutes kufr is when one denies a matter on which there is scholarly consensus, which widely-known, and which no Muslim can have any excuse for not knowing, such as denying something that is obligatory, making something obligatory that is not obligatory, or making something haraam halaal, or making something halaal haraam; or believing some notion about Allaah, His Messenger and His Book when they are far above that, whether in terms of denial of affirmation ”“ because that means disbelieving in the Qur’aan and in the message with which Allaah sent His Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him).
Examples include the bid’ah of the Jahamiyyah, who denied the attributes of Allaah; or the notion that the Qur’aan was created; or the notion that some of the attributes of Allaah were created; or the bid’ah of the Qadariyyah who denied the knowledge and actions of Allaah; or the bid’ah of the Mujassimah who likened Allaah to His creation.. etc.
The second category, bid’ah which does not constitute kufr, is defined as that which does not imply rejection of the Qur’aan or of anything with which Allaah sent His Messengers.
Examples include the Marwaani bid’ahs (which were denounced by the greatest Sahaabah who did not approve of them, although they did not denounce them as kaafirs or refuse to give them bay’ah because of that), such as delaying some of the prayers until the end of the due times, doing the Eid khutbah before the Eid prayer, delivering the khutbah whilst sitting down on Fridays, etc.
(Ma’aarij al-Qubool, 2/503-504)
3- The ruling on one who commits bid’ah ”“ is he regarded as a kaafir or not?
The answer is that it depends.
If the bid’ah constitutes kufr, then the person is one of the following two types:
(i) Either it is known that his intention is to destroy the foundations of Islam and make the Muslims doubt it. Such a person is definitely a kaafir; indeed, he is a stranger to Islam and is one of the enemies of the faith.
(ii) Or he is deceived and confused; he cannot be denounced as a kaafir until proof is established against him, fair and square.
If the bid’ah does not constitute kufr, then he should not be denounced as a kaafir. Rather, he remains a Muslim, but he has done a gravely evil action.
If you ask, how should we deal with those who commit bid’ah?
The answer is:
Shaykh Muhammad ibn ”˜Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said: “In both cases, we have to call these people ”“ who claim to be Muslim but who commit acts of bid’ah which may constitute kufr or may be less than that ”“ to the truth, by explaining the truth without being hostile or condemning what they are doing. But once we know that they are too arrogant to accept the truth ”“ for Allaah says (interpretation of the meaning), ”˜And insult not those whom they (disbelievers) worship besides Allaah, lest they insult Allaah wrongfully without knowledge.’ [al-An’aam 6:108] ”“ if we find out that they are stubborn and arrogant, then we should point out their falsehood, because then pointing out their falsehood becomes an obligation upon us.
With regard to boycotting them, that depends upon the bid’ah. If it is a bid’ah which constitutes kufr, then it is obligatory to boycott the person who does it. If it is of a lesser degree than that, then it is essential to examine the situation further. If something may be achieved by boycotting the person, then we do it; if no purpose will be served by it, or if it will only make him more disobedient and arrogant, then we should avoid doing that, because whatever serves no purpose, it is better not to do it. And also in principle it is haraam to boycott a believer, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ”˜It is not permissible for a man to forsake [not speak to] his brother for more than three [days].’”
(Adapted from Majmoo’ Fataawa Ibn ”˜Uthaymeen, vol. 2, p. 293)
Zelf ken ik verschillende definities van bid’ah.
Bijvoorbeeld:
1. Alles dat wij anders doen dan de profeet (vzmh) is bid’a. Dus b.v. ook in een bed slapen, ondergoed dragen, internetten.
2. Iedere vernieuwing in de aanbidding is bid’a. Dus b.v. soefi-trance dansen, heiligenverering (waarvan dat laatste m.i. ook onder shirk valt).
3. Iedere vernieuwing in de aanbidding waarvan geclaimd wordt dat die verplicht is, is bid’a.
En dan is er nog het onderscheid tussen “” goede bid’a” (bid’a al hasanah) en “slechte bid’a)
Zelf twijfel ik qua standpunt tussen punt 2 en 3, aangezien ik bepaalde feesten/culturele gebruiken (b.v. maulid an-nabi) twijfelachtg vind, zonder meteen alle moderne verworvenheden als bid’a te willen bestempelen.
Iemand een gefundeerde reactie hierop?
Zou je niet mogen zeggen dat iedere manier om nader tot God te komen geoorloofd is? God heeft de volken verschillend gemaakt, “opdat zij elkaar kunnen leren kennen”. De islam is universeel, de koran is een geschenk aan de hele mensheid. Maar aangezien niet idereen identiek is, bevat de koran wellicht voor iedereen een unieke boodschap. Naast algemeen geldende principes kan je uit de koran richtlijnen afleiden die nauw aansluiten bij iemands persoonlijke ontwikkeling. Verder wordt er een aantal vroegere profeten bij naam genoemd, vele Joodse en enkele Arabische, en staat er dat God aan ieder volk een boodschapper heeft gestuurd. Nergens worden voor die volken specifieke manieren van aanbidding veroordeeld, behalve wanneer die elementen van sjirk (iets anders naast God vereren) in zich dragen. Mohammed (vzmh) was een Arabier, begreep de koran op een Arabische manier en heeft een aantal Arabische gebruiken gecontinueerd of gemoderniseerd, naast nieuwe rituelen die duidelijk in de koran zijn omschreven. Maar niet alles wat Arabisch is, is daarmee ook goed voor de rest van de wereld. En wat er in de rest van de wereld aan rituelen te vinden is, kan in een islamitisch jasje gestoken misschien nog heel lang mee. Niemand heeft op dit punt de waarheid in pacht. Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid om hierin een keuze te maken. Niet uit onwetendheid natuurlijk, maar op basis van kritisch onderzoek. Geleerden kunnen ons leiden, maar er zijn geen garanties dat de geleerden ons op de juiste weg leiden. Dat blijkt ook uit het feit dat geleerden zo vaak afwijkende standpunten verkondigen (zie de drie definities van bid`ah). We kunnen van geleerden leren, maar we moeten zelf die keuze maken. Niet voor niets eindigen veel koranpassages met “denken zij dan niet na”, of “dit is een boodschap voor een volk dat nadenkt”. Degenen die de koran en de soenna graag letterlijk nemen, zijn meesters in selectief citeren. Waar twee ahadith elkaar tegenspreken, proberen ze de hen onwelgevallige hadith vaak onder het tapijt te vegen. Bovendien ontnemen ze ons de verantwoordelijkheid die God aan ieder mens heeft gegeven. Van mensen eisen hun verstand en hun geweten uit te schakelen en blinde navolging eisen is tegen de geest van de koran en leidt tot fanatisme en destructie.
even kort er tussendoor:
*Twee soorten bid’ah: bid’ah lughwi en bid’ah shari*
*Bid’ah lughwi* is letterlijke bid’ah. Dus eigenlijk gewoon in de zin van het woord: iets nieuws. Compleet onschuldig dus…. fietsen bijvoorbeeld. *Bid’ah Shari* is de bid’ah waar de hele discussie over gaat. Meningsverschil is dat sommigen zeggen dat alle Bid’ah Shari fout is en velen dat Bid’ah Shari een verdeling heeft in goede bid’ah (die niet tegen de principes en regels van de islam ingaat) en slechte bid’ah.
Dus onder *Bid’ah Shari* heb je weer Bid’a Hasana (goede bid’ah) en *Bid’a Sayyi’a* (foute bid’ah).
Deze onderverdeling is niet van mij, maar eentje die door de Imams, Muhaddith, Juristen en onderzoekers uit de hele islamitische geschiedenis hebben gedaan. Ik kan het heel lang houden, maar een klein aantal voorbeeld voldoen wel denk ik:
*Tirmidhi 3:616*
Over het per defintie afkeuren van zaken die niet in de Quran en Sunnah staan (dus alles dat nieuw is fout verklaren en dus bid’ah hassana negeren)
Mu’adh vertelt dat toen de Profeet vzmh hem naar Yemen stuurde als rechter vroeg de Profeet vzmh hem:
“How will you judge if an issue is presented to you for judgement?. Hij antwoordde: “I shall judge by what is in the book of Allah”.
Profeet: “And if you do not find it in Allah’s Book?” Mu’adh: “Then by the Sunna of Allah’s Messenger”
Profeet: “And if it is not in the Sunna of Allah’s Messenger?” Mu’adh: “Then I shall strive in my own judgement” (ajtahidu bi ra’yi). The Messenger of Allah patted him on the breast and said: “Praise be to ALlah Who has helped the Messenger of the Apostle of Allah to find something which pleases the Apostle of Allah.
*Bukhari, 6:2676*
Abu Hurayra vertelt dat de Profeet vzmh heeft gezegd:
“If the judge rules by the exerting his mind and hits the mark, he has two rewards; if he rules by exerting his mind and misses the mark, he has but one reward”
*Muslim, 2:705*
Het hele concept van Bid’ah Hassanah en Bid’ah Sayyi’ah is het concept dat de Profeet vzmh zelf heeft gepresenteerd:
“Whoever inaugurates a good sunna in Islam shall have the reward of it and all those who perform it after him without diminishing their reward. And whoever innovates a bad sunna in Islam shall take the sin of it and the burden of all those who perform it after him without diminishing their sin”
Als ‘inaugurating a sunna’ bijvoorbaat verboden was, zou de Profeet vzmh geen onderverdeling maken in a good sunna and a bad sunnah.
Zo kan ik wel even doorgaan, maar het is wel genoeg voorlopig.
@ Umar: Thnx voor de uitleg, de essentie van de discussie begint me nu een stuk duidelijker te worden.
De hoofdvraag waar men over van mening verschilt, is dus of alle bid’ah shari slecht is, of dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen bid’ah hassanah en bid’ah sayyi’ah.
Ja, heel kort samengevat is dat het zo’n beetje. Het punt is dat je van mening kunt zijn dat alle bid’ah shari slecht is als je slechts 1 hadith van de Profeet vmzh overal blijft quoten, zoals vaak ook als tactiek wordt gebruikt (zie reactie #2)
Maar als je kijkt naar alle ahadith van de Profeet vzmh en hoe de sahaba (metgezellen van de Profeet vzmh) deze ahadith begrepen en de vier khalifa’s (Abu Bakr, Umar, Othman, Ali) en de Tabi’een (de metgezellen van de sahaba) en de Tab’a Tabi’een (de metgezellen van de Tabi’een) dan wordt het hele concept een stuk duidelijker.
Helaas wordt dit concept dat door de hele geschiedenis zuiver en duidelijk is geweest, sinds kort weer massaal aangevallen door heel veel ahadith negerend alle bid’ahs (dus ook de goede innovaties waar bijvoorbeeld Umar Faroeq ook aan meedeed) fout verklaard en worden de mensen die dit zeggen tot Mushriq (mensen die shirq promoten) verklaard.
Gelukkig, dit is een opluchting, het ligt dus duidelijk een stuk genuanceerder en minder zwart-wit dan sommigen beweren.
Maar ik had eigenlijk nog een vraag :p : Wat zijn de criteria aan de hand waarvan de geleerden bepalen of iets een bid’a Hasana of een bid’a Sayyi’a is?
:p dit is echt mijn laatste reactie en ik hou het kort:
Eigenlijk zolang het al eeuwenlang gaat… de quran en de sunnah zijn de basisprincipes van de islam en van alle do’s en don’ts. Dat geldt ook voor dit… Bijvoorbeeld een bid’ah van de tweede khalifa Umar Farooq (ra) was dat hij de tarawih invoerde voor iedereen… dat zijn de lange gebeden in Ramadan en Umar Farooq was ook de eerste die zei dat dit gebed in jamaah (gezamenlijk) moest en dus werd er een imam aangesteld. De Profeet vzmh had dit nooit gedaan en iemand zei tegen Umar: De Profeet heeft dit nooit gedaan, waarom doet u het?
Hij antwoordde: *”Ni’mah bid’ah hazihi”* (=wat een mooie bid’ah is dit)
Dit staat in Shaih al Bukhari, kitab salaat attarawih, nr 1906
De gedachte erachter was dat in de tijd van de Profeet vzmh iedereen al continu aan het bidden was of met hun gedachtes bij Allah swt en Zijn Profeet vzmh waren. Die mensen bleven al de nachten wakker om te bidden en het was dus eigenlijk niet nodig om tijdens Ramadan in Jamaah nog meer te bidden. De Profeet vzmh moest ze soms zelfs wat afremmen, omdat ze hem in alles gingen nadoen en zo dagenlang gingen vasten zonder tussendoor te eten.
Umar Farooq zag dat in zijn tijd dit wat achteruit ging en aangezien de tijden veranderden en het niet dezelfde situatie was als die in de tijd van de Profeet vzmh stelde hij een imam aan en zei over deze bid’ah dat het een mooie bid’ah was als antwoord.
Dus de principes zijn hetzelfde gebleven. Dit is een bid’ah shara want het is in aanbidding van Allah en de verdere onderverdeling is dat het bid’ah hassana is want het gaat niet tegen de principes van de Islam in of de geboden of verboden etc…
Een prachtige bid’ah vind ikzelf… eentje waar wij jaarlijks de vruchten van plukken.
@ Umar: Thanx. Er beginnen me nu een aantal dingen duidelijk te worden.
waarom zou je in technologie e.g fietsen een bid’a moeten hebben? Of met lepel eten. Dit is geen aanbidding.
De mensen van Tassawuf, mixten hun aqeedah met die van de grieken of met hindu geloof. Nu niet denken dat ik tegen Tassawuf ben, in tegendeel juist. Maar wat is correct Tassawuf anyway?
Vraag aan Umar: Wie bepaald op de dag van vandaag wat goede bid’a is en wat slechte bid’a is?
Hier wordt beweert dat:
Also, `Umar (may Allah be pleased with him) is reported to have gathered people to perform Tarawih (Ramadan night prayer) in congregation. It is noteworthy here that the same act did not exist during the lifetime of the Prophet (peace and blessings be upon him).
May Allah guide you to the straight path, and direct you to that which please Him, Amen.
Allah Almighty knows best.
Dit is onjuist. De Profeet sallaho alayhi wasalam bad zeker wel tarawih met volgelingen maar was bang dat het verplicht zou worden. Daarna herleefde Umar radi Allahu 3an het. De Profeet 3alajhi salam zei ook: Hou jullie vast aan mijn Soennah en de Sunnah van de Khulafa ar Rachidien….Deze hadeeth is sahih.
Hier een uitleg van Umar radi Allahu 3an zijn handeling:
As for the istihsaan (approval and condoning) of bid’ah, which occurred in the words of the Salaf, then that is in relation to bid’ah al-logawee (linguistic use of bid’ah) and not in the legal (technical) use of the term bid’ah. From these sayings is the saying of ‘Umar bin al-Khattab, when he gathered the people in Qiyaam-ur-Ramadaan – Taraaweeh prayers – behind one Imaam in the masjid. He went out and say them praying and said: “What a wonderful bid’ah.”
This has a root in the Sharee’ah. Verily the Messenger of Allaah sallallaahu ‘alayhi wa sallam prayed it (this prayer) in congregation in the masjid and then left it, fearing that it might become obligatory upon his Ummah and that they would be unable to perform it. Indeed they became free of this fear after the death of the Prophet sallallaahu ‘alayhi wa sallam. So ‘Umar radiallaahu ‘anhu revived it. As for that which is a matter confirmed, in worship, then it is not permissible to make additions to it. ( Sjich ‘ Abdel Qadr al Arna’ out Rahiemmahoellah ).
In dezelfde link zegt men ook:
Also, Imam Malik stated that he who innovates something in Islam while deeming it to be a good innovation has alleged that Muhammad (peace and blessings be upon him) was unfaithful in disseminating his message as Allah Almighty says: “This day are those who disbelieve in despair of (ever harming) your religion; so fear them not, fear Me! This day have I perfected your religion for you and completed My favor unto you, and have chosen for you Al-Islam as religion. Whosoever is forced by hunger, not by will, to sin: (for him) Lo! Allah is Forgiving, Merciful.” (Al-Ma’idah: 3)
Dit is waar onze ‘ Ullama op zijn. Imaam Maalik Rahiemmahoellah zei ook daarna nog wat men niet qoute in de link:
And it is his saying: “Whosoever introduces into Islaam an innovation, which he deems is good, then he has claimed that Muhammad has betrayed (the trust of conveying) the Message. Read the saying of Allaah, the Mighty and Majestic: ‘This day I have completed your Religion for you, and I have perfected My favour upon you, and I am pleased with Islaam as a Religion for you.’ [Surat-ul-Maa’idah: 3]
Dit liet men weg:
So whatever was not (part of) the Religion on that day, is not (part of) the Religion on this day. And the last part of this ummah (nation) will not be rectified, except by that which its first part was rectified by.”
Dit laat duidelijk zien waarop Imaam Dar ul Hijraa Maalik bin Anas was.
Bedankt Umar, voor je verhelderede aanvullingen.
Jan, het hangt er maar vanaf wat je onder ‘religie’ verstaat. Beperkt zich dat tot de vijf zuilen (die duidelijk in de koran omschreven zijn en waarvoor Mohammed (vzmh) concrete richtlijnen gaf), of valt daar ook persoonlijke aanbidding onder (“Roep mij aan met de schoonste namen”), waarop tasawwoef is gebaseerd, maar waar – voor zover ik weet – door de profeet zelf nooit richtlijnen voor gegeven zijn (sjiieten beweren dat imam Ali (ra) daar kennis over bezat). Of breid je het zelfs uit tot intermenselijke relaties, waar de sjaria voor het grootste deel uit bestaat? Dan kom je op het eten met lepels en democratie. Je begeeft je dan wel op glad ijs, want het grootste deel van de sjaria bestaat uit menselijke interpretaties van lang na de dood van onze profeet, die lang niet allemaal zijn terug te voeren op koran en soenna. Dan kom je op het gebied van nieuwe situaties die om nieuwe vormen vragen.
Als er één ding een afkeurenswaardige vernieuwing is, is het het verplicht stellen van (gewelddadidge) djihaad als zesde zuil, lijkt mij.
Ik denk dat we oud en wijs genoeg zijn om zelf te kunnen bepalen welke vernieuwingen waardevol zij en welke we moeten afkeuren. Dat kan per persoon verschillen. We zijn immers – waar het aanbidding aangaat – slechts verantwoording verschuldigd aan God, en niet aan onze medemensen.
Salaam hendrik,
Ik vind jihaad fisabillilah een nobele daad, maar dan met de juiste intentie(oprechtheid[ikhlas]), en volgens ’the guidelines’. Islam zelf is een compleet geloof, wat wij ons eigenlijk zouden moeten afvragen waarom er dan eigenlijk vernieuwingen nodig zijn.
Voor Tassawuf zijn er richtlijnen gegeven. Ali(RA) was de eerste sahabie dat Tassawuf beoefende, en de basis daliel voor Tassawuf is terug te vinden in Imam Nawawi zijn ‘al- Arba’in (de 40 Ahadith)’. Tassawuf zoals bijvoorbeeld Ali,Imam Hanafi,Shafi,Amad,Maliki en Shaykh abdul Qadir jilaani hebben beofoent bescouw ik als goede Tassawuf. Zij hebben tenslotte een excuus gehad, ze verkeerde in een staat van exorbitante liefde voor de schepper. Maar nooit immers hebben zij de quran en sunnah overtreden. Niet zoals de moderne suffis doen, rondjes draaien, alcohol drinken, mengen met vrouwen in het gebedshuis van Allaah Subhanu Wa Talah en ga zo maar veder(!).
Sharia zichzelf is onderverdeelt in vier delen. Wetten geretaleerd naar persoonlijke aanbidding, commercieel, trouwen/scheiden
en penale straffen.
Sharia aimed zich vooraal op het menselijk welzijn, het is het correcte pad.
Terug naar Tassawuf. Ik besef dat het een wetenschap is, maar dat betekend niet dat we regels moeten gaan verdraaien zoals sommige suffi shaykhs vantegenwoordig doen met alcohol. Zoals Imam Malik zegt:
Degene die de fiqh studeert maar geen tasawwuf is een fasiq (corrupt persoon). Degene die tasawwuf studeert maar geen fiqh is een zindiq (afvallige). Degene die beide combineert is op het rechte pad.(Kashf Al-Khafa Wa Muzid Al-Abas, Vol. 1, P341)
Ik denk zelf dat je oud en wijs genoeg bent om beslissingen voor je zelf te maken niet *voor* Islam. Niemand hoeft Islam te hervormen, als iemand hier denkt dat hij of zij islam kan hervormen laat hem of haar zijn kennis maar hervormen. Islam is compleet.
jihad fisabililah was zelfs in de tijd van RasoolAllaah!
Bedankt Jan, voor je waardevolle uitleg. Ik ben zo iemand die wel het een en ander over fiqh geleerd heb, maar van tasawwoef weet ik hoegenaamd niets. Ik heb de indruk dat tasawwoef door de meerderheid van de moslims wordt ondergewaardeerd. Bij ons in de moskee wordt onder leiding van de imaams wel iets aan dzikr gedaan, meestal in aansluiting op de fard gebeden, soms in speciale dzikrbijeenkomsten. De aanwezigen doen gewoon mee, maar de theoretische grondslag wordt nooit verduidelijkt. Een deel van de leden wijst het gezamenlijk doen van dzikr ook radicaal af, wat ook al tot onenigheid heeft geleid.
Rabiah, een voorbeeld van een goede verniewing is het verspreiden van de tekst van de koran in boekvorm.
Nee jij bedankt voor je reactie! Tjah, ik doe ook aan gezamelijk dhikr, geen frapante dingen, maar gewoon valide dhikr. Opzich niks mis mee. Ik zelf doe meestal dhikr namaaz na fajr. En gezamelijk op do.
Ik zelf zie bid’ah alleen maar in aanbidding. Er is een hadith dat gaat over de dag des oordeels, waarin de Onze Habib Sallaho alayhi wasalam zegt, dat er een dag zal komen dat de koran er slechts voor de show zal staan, dat we alleen naar de schoonheid ervan zullen kijken. Vandaag de dag kijken we vaker in de speigel dan in de koran.
Een typisch voorbeeld bij ons hanafiten van Bid’ah is het scheren van de snor! De profeet sallaho alayhi wasalm heeft dit nooit gedaan, een bid’ah dus.
Een aantal mensen denken dat het samenstellen van de Heilige Quran bid’ah is, dit is fout, het is een Sunnah, zoals de profeet Sallaho alayhi wasalam ons bevool om van zijn Sunnah te adhereren.
“*I urge you to adhere to my Sunnah and the Sunnah of the Rightly-Guided khaleefahs after me.*” (Narrated by al-Tirmidhi, 2676; Abu Dawood, 4607; Ibn Maajah, 42. This hadeeth was classed as saheeh by al-Tirmidhi, by al-Haakim, 1/177; and by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 2549, from the hadeeth of al-”˜Irbaad ibn Saariyah).
Bid’ah betekend toenadring tot Allaah zoeken door aanbidding waarvoor er geen precedent is in shariah.De Heilige Quran was geompcileerd in de harten vand e mensen en samengesteld op een tablet.
Jan, je kunt op http://www.sunnipath.com/academy/ lessen nemen. Anders gewoon in de Moskee vragen.
Djazaak Allaah!
Jan, je spreekt jezelf nu tegen. Je ziet bid’ah alleen in aanbidding, vervolgens geef je aan dat het scheren van de snor bid’ah is, maar dat is toch geen aanbidding? Dat valt in de categorie lichaamsverzorging, net als het gebruiken van zeep, douchen etc. en is vergelijkbaar met het slapen in een bed, het dragen van broeken etc.
Wat de koran betreft: heeft de Profeet (vzmh) ons opgedragen om de koran in boekvorm uit te geven? Tijdens zijn leven is de tekst inderdaad genoteerd, maar slechts fragmentarisch en niet als geheel en in de juiste volgorde. Daar heeft een commissie zich mee bezig moeten houden, die op basis van gedetailleerd vergelijkend onderzoek van bewaard gebleven geschreven tekstfragmenten en de geheugens van de ashaab een volgorde heeft vastgesteld die de volgorde die Mohammed (vzmh) zou hebben aangegeven zo dicht mogelijk benadert.
Als ik het goed begrijp stel je – op basis van de geciteerde hadith – dat (afkeurenswaardige) bid’ah niet gelegen is in vernieuwingen ingevoerd door de ashaab, maar wel in vernieuwingen van navolgende generaties.
Tenslotte, is dzikr niet ook een vorm van aanbidding? Volgens de wahhabi’s is het hele soefisme onacceptabel, maar als dat al bestond onder de rechtgeleide kaliefen, dan begrijp ik iets niet…
Als je kijkt naar de Salaat zie je dat hierin ook de namen van Allah aangeroepen worden. Elk gebed begint bijvoorbeeld met Al-Fatiha:
Al-Fatiha
*In de Naam van Allah, de Meest Barmhartige, de meest Genadevolle*
Alle Lof zij Allah, *de Heer der Werelden*.
De Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle.
De *Eigenaar van de Dag van de Afrekening*.
U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.
Leid ons naar het Rechte Pad.
Het Pad van degenen die U heeft begunstigd, niet (het Pad) van degenen op wie de Toorn rust en niet (het Pad) van de dwalenden.
Dus roepen we tijdens elk gebed minimaal 4 namen van Allah aan:
alrrahmani, alrraheemi, rabbi alAAalameena, Maliki yawmi alddeeni
Dhikr is niets anders dan het aanroepen van de namen / eigenschappen van Allah.
Bijvoorbeeld Ya Hakim of La illaha il´Allah.
Toen arme Moslims bij de profeet Mohammed (VZMH) kwamen klagen dat zij niet genoeg geld hadden om na afloop van het gebed in de Moskee te doneren (en dus hiervoor geen verdienste konden krijgen) vertelde hij hun om na elk gebed de volgende dhikr te doen:
33 x Subhana Allah
33 x Alhamdulilahi
33 x Allah u Akbar
Hiermee krijgen de Moslims die zelf niet genoeg geld hebben dezelfde verdiensten als de Moslims die wel na elk gebed geld aan de Moskee kunnen doneren.
De profeet Mohammed (VZMH) zelf reciteerde dus ook de namen van Allah en leerde dit aan de Moslims in zijn tijd.
Bij de dhikr-kwestie draait het er bij de ‘wahabbi’s’ (ik vind eigenlijk dat moslims die term onderling niet horen te bezigen) volgens mij vooral om dat dit gezamenlijk plaatsvindt, terwijl er geen enkele aanwijzing is dat de sahaba dit gezamenlijk deden. Dat zou dan bid’ah zijn in ‘abaadah. Bovendien zijn er wel ahadith te vinden waar de Profeet een aantal sahaba tot rust maant, omdat ze te hard dhikr doen. Dit is ook een kritiek die vaak geuit wordt op soefi’s, dat zij overdrijven in hun dhikr.
Bij de dhikr-kwestie draait het er bij de ‘wahabbi’s’ (ik vind eigenlijk dat moslims die term onderling niet horen te bezigen) volgens mij vooral om dat dit gezamenlijk plaatsvindt, terwijl er geen enkele aanwijzing is dat de sahaba dit gezamenlijk deden. Dat zou dan bid’ah zijn in ‘abaadah. Bovendien zijn er wel ahadith te vinden waar de Profeet een aantal sahaba tot rust maant, omdat ze te hard dhikr doen. Dit is ook een kritiek die vaak geuit wordt op soefi’s, dat zij overdrijven in hun dhikr.
White extremists use terror videos to threaten Muslims
Daniel Foggo
Far-Right extremists have adopted the tactics of Islamic jihadists by posting videos on the internet in which they threaten to behead British Muslims.
The films show balaclava-clad white British men brandishing guns, knives and clubs, calling on all Muslims to leave the United Kingdom or be killed. One appears to be a soldier who has served in the Gulf.
In one film a man tells Muslims to “go home” or risk being burnt alive. He threatens: “I’ll cut your head off,” and claims to have “comrades” across Britain who have “had enough”.
The videos have all been made since the arrest three weeks ago of suspects connected to the alleged plot to blow up transatlantic jets. Their style mimics the “martyrdom videos” of Islamic radicals talking about their plans for terrorist outrages against the West.
The release of the videos on YouTube, an American-based open-access website, coincides with reports of a rise in the number of attacks on mosques.
Massoud Shadjareh, chairman of the Islamic Human Rights Commission, said the videoed threats were extremely worrying.
“There is no question there has been an increase in attacks on mosques and Muslims,” he said.
The videos, posted between August 11 and 19, depict three men, each wearing a black terrorist-style mask. All have been viewed hundreds of times by people browsing YouTube, a popular website for posting and watching home videos.
Would-be viewers of the far-right clips, each lasting two to three minutes, are informed in a YouTube warning that the videos “may contain content that is inappropriate for some users”. Users are also required to state they are over 18, although there can be no verification of this.
In one video a man with a London accent says: “I wish to know what we are going to do to fight the so-called religion of peace known as Islam.”
He lists incidents including the racially motivated murder of Ross Parker, a white teenager, on September 21, 2001, by an Asian gang. The alleged airline bomb plot is also mentioned, with the masked man claiming it has resulted in “no retaliation” against Muslims.
He says: “It may be because you fear prison. Well, wake up. I am calling on England, Ulster, Scotland and Wales to stand and defend the island that we love.”
Another video, dated August 19, shows a balaclava-clad man with a Welsh accent telling Muslims to “go home” or be burnt. Brandishing a foot-long hunting knife with a serrated blade he says: “We are going to rip the life out of you. I am going to tear your guts out. I’ll cut your head off. You come over here, you bomb us, disgrace us, you spit on our heritage, you want the Union Jack banned, you want your own flag flying over parliament . .. it ain’t gonna happen.”
In a reference that may indicate he has a military background, he says the slaughter would remind him of being “back in the Gulf”.
Gerry Gable, publisher of the anti-fascist magazine Searchlight, said the threats had to be taken seriously. “Currently there is a campaign by members of parliament to shut down Nazi websites, so it is very disheartening to find a reputable company like YouTube.com playing host to people advocating terrorism,” he said.
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-2340538,00.html
@hendrik
Jan, je spreekt jezelf nu tegen. Je ziet bid’ah alleen in aanbidding, vervolgens geef je aan dat het scheren van de snor bid’ah is, maar dat is toch geen aanbidding? Dat valt in de categorie lichaamsverzorging, net als het gebruiken van zeep, douchen etc. en is vergelijkbaar met het slapen in een bed, het dragen van broeken etc.
————————————
Hendrik, waarom zei de profeet vrede zij met hem dat we onze snorren moesten *trimmen*? Juist ja… om 1 ) niet de mushrikien te imiteren 2) Is het niet zo dat het gehoorzamen van de Profeet vrede zij met hem aanbidding is?
______________________________________
Wat de koran betreft: heeft de Profeet (vzmh) ons opgedragen om de koran in boekvorm uit te geven? Tijdens zijn leven is de tekst inderdaad genoteerd, maar slechts fragmentarisch en niet als geheel en in de juiste volgorde. Daar heeft een commissie zich mee bezig moeten houden, die op basis van gedetailleerd vergelijkend onderzoek van bewaard gebleven geschreven tekstfragmenten en de geheugens van de ashaab een volgorde heeft vastgesteld die de volgorde die Mohammed (vzmh) zou hebben aangegeven zo dicht mogelijk benadert.
________________________________________
Klopt, de profeet vrede zij met hem heeft gezegt :
“*I urge you to adhere to my Sunnah and the Sunnah of the *Rightly-Guided khaleefahs after me.*” (Narrated by al-Tirmidhi, 2676; Abu Dawood, 4607; Ibn Maajah, 42. This hadeeth was classed as saheeh by al-Tirmidhi, by al-Haakim, 1/177; and by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 2549, from the hadeeth of al-”˜Irbaad ibn Saariyah).
Als ik het goed begrijp stel je – op basis van de geciteerde hadith – dat (afkeurenswaardige) bid’ah niet gelegen is in vernieuwingen ingevoerd door de ashaab, maar wel in vernieuwingen van navolgende generaties.
Het is dus geen bid’a zoals je kunt lezen :)
http://islamqa.com/index.php?ref=3214&ln=eng&txt=compilation
__________________________________________
Tenslotte, is dzikr niet ook een vorm van aanbidding? Volgens de wahhabi’s is het hele soefisme onacceptabel, maar als dat al bestond onder de rechtgeleide kaliefen, dan begrijp ik iets niet..
_____________________________________
Dhikr staat niet gelijk aan suffisme hoor, haha. Als je dat denkt zo ik nog maar eens uitzoeken wat dhikr percies inhoud. Dhikr zelf bestond al in de tijd van de profeet vrede zij met hem.
Weet je wat de Manhaj van hadith is? Er kwam een man naar Umar(RA) toe, en vertelde Umar(RA) over de profeet vrede zij met hem zijn ‘night yourney'( zijn hemelsreis). (je beseft dus ook dat deze man de profeet vrede zij met hem belachelijk wilde maken…) waarop Umar antwoorde: ” *Als* de profeet vrede zij met hem dat gezegt heeft is het waar, zo niet dan krijg je een pakrammel van mij). De manhaj van hadith is dus ” Als de profeet vrede zij met hem het gezegt heeft is het waar”. Ziet u, Umar(RA) was niet dom, noch geloofde hij het klakkeloos nog geloofde hij het niet. Hij zei: *Als* de profeet vrede zij met hem het gezegt heeft. Dus als het op aanbidding aankomt, dan dien je de overlevering te verifieren, we zijn toch niet van plan om iets in aanbidding te doen of het risico te lopen dat het niet valide is?
De salaf erkenden Tassawuf, maar in die tijd waren er ook al ‘wacko suffis’ , suffis die Imam Malik *uitlachte*. http://www.livingislam.org/fiqhi/sm1-gfh_e.html#4
netzoals op de dag van vandaag. Tassawuf is niets slecht hoor. Het komt meer door de imago van Tassawuf dat de ontwedenden het
niet erkennen in mijn mening. Ik vroeg dit laatst aan een wobly wahabiyya shuykh. Een aantal die ik gesproken heb erkennen het maar vinden dat tariqa’s niet nodig zijn…
– Jan
Als ik het goed begrijp stel je – op basis van de geciteerde hadith – dat (afkeurenswaardige) bid’ah niet gelegen is in vernieuwingen ingevoerd door de ashaab, maar wel in vernieuwingen van navolgende generaties.
_______
Dat is niet wat ik bedoelde, de profeet had een reden voor.
http://islamqa.com/index.php?ref=13478&ln=eng&txt=compilation
Als Moslim is het inderdaad de bedoeling om jezelf van extremiteiten af te houden.
Het verbieden van vliegeren en luisteren naar muziek hoort volgens mij ook tot deze extremiteiten.
Ook denk ik dat als iemand jou verbaal aanvalt, dus met woorden, jij jezelf alleen verbaal, dus met woorden, mag verdedigen.
Het een moet namelijk in verband met het andere staan, anders is het een extreme reaktie.
Het een moet volgens mij in verHOUDING met het andere staan, anders is het een extreme reaktie.
Deze discussie lees ik met grote interesse. Mooi dat er zo echt inhoudelijk over de islam wordt gediscussieerd. :)
Hrt antwoord op mijn vraag aan de ahnd van welke criteria men beoordeelt of iets een goede of een slechte bid’a is, is dus waarschijnlijk gewoon Qor’an, sunna en niet te vergeten je eigen gezond verstand. ;-)
@abdul hafiz in deze zin zou 5x dag bidden ook extreem zijn….. en……’muziek’ of ‘instrumenten’ abdul hafiz?
jan allermans pakt zijn electrische rock ’n roll gitaar en maakt een heavy metal anasheed! \o\ \o/ /o/
de profeet vzmh is niet meer in on smidden dus ik vraag me ook af wie dan uitmaakt wat goede bid’a is…plus nog het feit dat islam een compleet geloof is, ik niet snap waarom er eigenlijk goede bid’a nodig is in aanbidding.
sommige dansende suffis met hun dhikr, zo kan ik ook zeggen dat ik in de moskee ga liggen rollen omdat ik zo dichter bij Allaah Ta’ala kom, belachelijk zulke dhikr innovaties, en een schande voor islam.
@ Jan: De islam is wel een compleet geloof, maar iedere godsdienst ontwikkelt zich, gaat mee met haar tijd en past zich aan aan de lokale omstandigheden. Anders is ze ten dode opgeschreven.
De islam in Senegal ziet er anders uit dan die in Indonesië en die is weer anders dan in Pakistan of Turkije. Zolang de essentie (de 5 zuilen) maar niet verloren gaat en er geen zaken gebeuren die haram zijn of indrusien tegen de leer.
Verder zou ik het op prijs stellen als je iets respectvoller zou praten over de geloofsuitingen van een ander en ze niet belachelijk zou maken. Dat vind ik nou weer niet islamitisch. ;-)
@ Rabiah
Een hele verstandige opmerking van je. Meer heb ik niet te zeggen :-)
@ Nordin: Thanx. :)
@ Jan
In eerste instantie waren het 50 “verplichte” gebeden per dag.
Alleen dankzij de bemiddeling van de profeet Mohammed is het aantal “verplichte” gebeden 5 per dag.
Als je het zo bekijkt is 5 al heel wat minder extreem dan 50 :-)
Bovendien, zo veel is 5 keer per dag toch niet?
En je hebt ook nog de mogelijkheid om een aantal gebeden “samen te voegen” zodat je op 3 “verplichte” gebeden per dag uitkomt.
Sommige moslims rekenen het zwaarder om alles wat je doet met de intentie om Allah’s wil uit te voeren belangrijker is dan 5 keer per dag bidden en vervolgens overspel plegen, stelen, mensen oplichten enz.
Als je met de juiste intentie bijvoorbeeld voor je gezin zorgt, of je werk doet dan voer je hiermee Allah’s wil uit en geld dit volgens hun ook als een gebed.
@abdul hafiz
percies 50 x per …. dag dankzij onderhandelingen, percies, maar weet jij ook waarom de profeet sallaho alayhi wasalam muziek(instrumenten) verboden heeft? De reden waarom muziek verboden is in de Islam is percies terug te vinden in de muziek op de dag van vandaag. Trouwens zou je ons kunnen vertellen wie(hoe) bepaald (word)wat goede bid’a ?
@ Rabiah
Bid’ah is alleen in aanbidding, en jij mixt cultuur erbij om acties te rechtvaardigen dat in tegenstijd zijn met een compleet geloof.
@ Jan
Beste Jan,
nogmaals:
toen zijn eigen vrouw met een vriendin naar festiviteiten met muziek en dans toe wilde gaan gaf de profeet Mohammed (VZMH) na het haar 3 keer te hebben afgeraden hiervoor toestemming.
dat klopt niet over dat de profeet zijn snor niet scheerde want dan is de ahadith niet tot je gekomen laat jullie baarden staan en knip jullie snorren bij
Knippen is wat anders dan scheren.