Geen dag is hetzelfde als de andere. Dat is een waarheid die staat als een paal. Wat minder vanzelfsprekened is, maar zeker niet minder waar, is dat dagen en nachten ook in spiritueel opzicht van elkaar verschillen. Eén van deze spiritueel gezegende nachten is die van aanstaande donderdag op vrijdag: de ‘Laylah Nisf Sha’baan’, ook wel bekend onder farsi/ urdu sprekenden als ‘Shabb-e-Raat’. Deze 15e nacht van de islamitische maand sha’baan wordt, naar klassiek gebruik, aangegrepen om net dat beetje extra bezig te zijn met spiritualiteit in de vorm van gebed en contemplatie.
Dus wil je ook jezelf een beetje voorbereiden op de maand Ramadan, vergeet dan niet de woorden van de Profeet (saw): ‘Allah (swt) observeert Zijn schepselen gedurende de 15e nacht van Sha’baan. Hij wenst de zonden van een ieder te vergeven, behalve van twee personen: de moordenaar en de ruziezoeker.’ – (Musnad Ahmad ibn Hanbal)
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Hoofddocent Islamitische theologie aan het Minhaj Instituut en tevens docent bedrijfseconomie aan een hogeschool.
Lees andere stukken van
37 Reacties op "15e Nacht"
http://www.islamqa.com/index.php?ref=49675&ln=eng
:-)
Dank u wel! Ik wist dat Shab-e-Raat aan zat te komen, maar heb me er nog niet erg over ingelezen.
‘Allah (swt) observeert Zijn schepselen gedurende de 15e nacht van Sha’baan. Hij wenst de zonden van een ieder te vergeven, behalve van twee personen: de moordenaar en de ruziezoeker.’
Een vraagje: vergeeft allah ook niet- gelovigen? Of zijn niet-islamieten kansloze figuren?
Ben serieus benieuwd naar de reacties
En ik begrijp dat de ramadan er weer aankomt, succes ermee!
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/016994.html#comments
Wat vinden jullie van dit persoontje?
#4 sjaak
wordt van deze ruziezoeker ook de zonden vergeven???
Ik snap het niet, het is al vele malen duidelijk gemaakt dat deze hadeeth gefabriceerd is, en meneer zet het er niet eens bij.Nee hij roept op om te handelen naar een maudoo hadeeth…werkelijk te belachelijk voor woorden!
Yousaf en de vraagtekentjes, wat willen jullie eigenlijk zeggen? Dat er helemaal niet mag worden gebeden die nacht? En al blijven ze bidden de gehele nacht, doen ze iets verkeerds? Gaan ze de hel in?
Of is dit weer typisch een manier van jullie om mensen die op een juiste wijze de islam brengen tegen te houden?
Wat is een maudoo (gefabriceerde) hadeeth
en wat voor “status” heeft het binnen de islam?
@ sjaak
“Een vraagje: vergeeft allah ook niet- gelovigen? Of zijn niet-islamieten kansloze figuren?
Ben serieus benieuwd naar de reacties
En ik begrijp dat de ramadan er weer aankomt, succes ermee!”
Tjah, als je vergeven wilt worden door Allah swt, moet je het Hem eerst wel vragen he?
@ Nordin #9
Nou, in de Koran staat letterlijk dat ook Joden, Christenen, Sabiers enz. in het paradijs terecht kunnen komen.
Iedereen die gelooft in GOD en goede daden verricht is geloof ik het criterium dat gegeven wordt.
Andere Moslims zeggen dan dat dit later weer herroepen wordt, maar dat is dan volgens mij hun interpretatie :-)
Tenslotte:
Allah vergeeft wie hij wil en Allah straft wie hij wil.
Dus misschien straft Allah de Moslim die zondigt wel terwijl hij zijn Atheistische buurman vergeeft.
Allah hoeft aan niemand hierover verantwoording af te leggen :-)
Niemand van ons weet ons Allah zijn of haar zonden zal vergeven of niet (en we zijn allemaal ergens zondig aan geweest).
Uiteindelijk zijn het volgens mij alleen je goede daden die je kunnen helpen.
De Islam is een hele duidelijke leidraad hiervoor.
– 786 –
@ Abdul Hafiz: mooi en duidelijk uitgelegd, Masha’Allah
Hartelijk bedankt voor je heel mooie bijdrag. Naar zoveel inspiratie heb ik op mijn blog ook iets geschreven en jouw bijdrag gebruikd.
Salaams
Maryam Dagmar
mijn bedoeling met mijn vraag was om het volgende punt aan te snijden: Sommige imams prediken dat niet- gelovigen nog minder zijn dan varkens en eigenlijk dood moeten.
Nou is mijn vraag: Heeft die haatzaaiende imam nou een punt volgens de koran, of liegt de haatzaaiende imam moslims voor???
Wat is de waarheid volgens de koran?
Ik vind trouwens varkens prachtige beesten, die zeker niet minder waard zijn dan mensen. Maar dat terzijde.
wanneer ben je verslaafd aan WBH?
– Als je weet dat je geen tijd hebt en snel snel wegmoet om belangrijke zaken te regelen, maar het toch niet kan laten om even te reageren
– :P
Shabb-e-raat was afgelopen nacht en ik zie hier al 2 dingen. Een uitnodiging tot verdieping in je eigen spiritualiteit en een uitgesproken mening die zo een uitnodiging uit den boze vindt.
Mijn mening: zelfs al is het NIET zo dat Allah(SWT) je zal vergeven en goede dingen op je pad zal brengen OMDAT je deze nacht hebt gebeden (en eventueel de volgende dag hebt gevast), dan nog lijkt het me niet slecht om een nachtje wakker te zijn en Allah(SWT) te gedenken en aan te bidden.
Deze lijn wil ik nog verder trekken naar –> alles wat jou als mens een beter mens maakt en jou als moslim een betere moslim maakt, kan volgens mij niet slecht zijn, dus ga het alsjeblieft vooral doen! Maar als je hart zich er niet in kan vinden, omdat je het afkeurt bijv. vanwege een onbetrouwbare hadith of omdat je niet zeker weet of het bi’dah is (zie andere logs), hou je er dan ver van en doe wat jij denkt dat het beste is. Zolang je intentie goed is en je streeft naar ontwikkeling en verbetering, zal het wel goed zijn. En ach, misschien worden je zonden je niet vergeven – maar zo een ervaring (nacht doorbrengen in gebed) zou je ervan kunnen weerhouden om nog meer te zondigen dan dat je al hebt gedaan : ) Ook goed ;)
Verder zag ik iets staan over niet-moslims en varkens.
Ik vind het heel zielig dat varkens altijd zo negatief worden belicht. Ik ben ook niet dol op die beesten, maar ze zijn er – en ze hebben hun eigen taak. Ook zij zijn geschapen door Allah (SWT), dus vind ik dat ze ook met dat respect behandeld moeten worden. Die dieren hebben ook geen eigen wil, doen ook gewoon waar ze voor geschapen zijn. Goed, ze zijn onrein om te eten, maar je hoeft toch niet alles te eten wat je ziet? Ik vind insecten trouwens ook heel erg vies en vervelend, vooral muggen, maar ook zij zijn er gewoon ..
En ook het sterk negatief beeld wat sommigen hebben over niet-moslims vind ik zielig voor hen. Er zijn heel veel niet-moslims die hele goede mensen zijn en ik durf het noet over mijn lippen te halen om te zeggen dat zij slecht zijn. Gelukkig is het niet aan mij om te oordelen over wie goed en wie slecht is, en gelukkig ook niet aan welk ander medemens dan ook. Die taak is voor Allah(SWT), en Hij leidt wie Hij wil en hoe Hij wil en zo ook vergeeft Hij wie Hij wil en beproeft Hij wie Hij wil.
Maar goed, dit is mijn point of view – en sjaak vroeg naar wat de waarheid is volgens de Qur’an..
(die weet ik niet zo uit mijn hoofd ;p)
Salaam,
Naila
Allah is Barmhartig en Vergevensgezind. Ons vermogen om te zondigen is kleiner dan zijn vermogen om te vergeven. Dat is op zich helder. Het past de mens niet om in Gods plaats te oordelen (hoewel velen maar graag op die stoel gaan zitten). Hij vergeeft wie Hij wil. Mijn vraag: waar hebben we het eigenlijk over? Als je niet gelooft in het bestaan van God, dan doet het er toch niet toe of Hij je volgens de ’theoriën’ die er over Hem zijn wel of niet vergeeft? Sterker nog: Als je gelooft dat Hij niet bestaat dan KAN Hij toch ook niet vergeven? Mijn antwoord aan Sjaak is in dag geval: volgens mij wel, maar volgens jou waarschijnlijk niet.
correctie van een typfoutje: het moet natuurlijk zijn: in DAT geval…..
Waarom niet iederen kunnen vergeven, dat zou zo mooi zijn.
Ik vind trouwens varkens prachtige beesten, die zeker niet minder waard zijn dan mensen. Maar dat terzijde.
*niet minder waard zijn dan mensen??* bwhah
Is it a sunna or bida to worship on the night of the 15th of Sha`ban?
Walaikum assalam,
It is a sunna to worship Allah at every moment and with every breath.
It is clearly stated in the fiqh works of the madhhabs that it is recommended to worship on this night. Even Ibn Taymiyya says this.
1. Imam Haskafi said in his Durr al-Mukhtar, one of the primary references in the Hanafi school:
“Among the recommended [prayers] are on. . . . the nights of the two Eids, the middle of Sha`ban, the last ten of Ramadan, and the first [ten] of Dhul-Hijjah.”
2. Ibn Taymiyya was asked about the prayer of mid-Sha`ban [i.e. the night of].
He answered:
If a person prays that night alone, or in a select congregation, as many groups (tawaif) of the Early Muslims used to do, it is very good.
As for gathering in the mosque for a particular fixed prayer, such as gather for 100 rakats in which 1,000 QulhuwaAllahuAhad are read every time, this is a reprehensible innovation, which none of the imams have allowed. [Ibn Taymiyya, al-Fatawa al-Kubra, 2; 222-138]
3. This corresponds to what Imam Nawawi mentioned in his Majmu`, where he also quoted Imam al-Shafi`i from the latters al-Umm that it has reached him that there are 5 nights when dua is answered, one of them being the night of the 15th of Sha`ban.
Note, of course, that the night of the 15th is the night before it.
It is reported from Sayyiduna `Ali (Allah be pleased with him) that the Prophet (Allah bless him & give him peace) said: “Let all of you spend the night of mid-Sha`ban in worship (i.e. partly) and its day in fasting. Allah descends to the nearest heaven during this night, beginning with sunset, and says: Is there no one asking forgiveness that I may forgive them? Is there no one asking sustenance that I may grant them sustenance? Is there no one under trial that I may relieve them? Is there not such-and-such, is there not such-and-such, and so forth until until dawn rises. [Narrated by Ibn Majah with a weak chain.]
There are many other narrations from the Companions and early Muslims confirming this matter, as mentioned by Ibn Rajab al-Hanbali in his Lataif al-Ma`arif, and others.
There is general consensus that weak hadiths may be acted upon for virtuous acts, such as voluntary fasting and prayer, as long as the hadith is not excessively weak, returns to a general basis in the Shariah, and one is not convinced that the Prophet (Allah bless him & give him peace) specifically prescribed it.
And Allah alone gives success.
Wassalam,
”It is a sunna to worship Allah at every moment and with every breath.”
Nuff said
Wat een ontzettend diep inzicht heeft Naila. Nog een kleine aanvulling (reactie op Sjaak): DE waarheid bestaat niet, zelfs niet in de koran. Het gaat altijd om de subjectieve waarheid van degene die leest/luistert. Mohammed (vzmh) gaf soms tegenstrijdige adviezen aan mensen die met dezelfde vraag kwamen. Dat getuigt van grote wijsheid en diep inzicht in iemands persoonlijke omstandigheden.
De vergevensgezindheid van Allah swt kunnen wij niet begrijpen, of in ieder geval omvatten denk ik. Ik herinner me het volgende:
“Allah has divided the mercy into 100 parts, 99 parts are with Allah and one part is distributed to all the creatures that exist from the start of time to the end of time.”
Dus, genade bestaat in 100 delen, één deel ervan is op onze aarde verdeeld. De overige 99 delen houdt Allah swt bij zich, zodat hij deze kan uitstorten over wie hij wil.
Daarnaast nog een hadith over barmhartigheid:
“Narrated Abu Huraira: Allah’s Apostle said, “A prostitute was forgiven by Allah, because, passing by a panting dog near a well and seeing that the dog was about to die of thirst, she took off her shoe, and tying it with her head-cover she drew out some water for it. So, Allah forgave her because of that.” (Book #54, Hadith #538)”
Dit spreekt voor zich lijkt mij. Het maakt niet uit welke zonde/wat voor soort zondaar, Allah swt vergeeft wie Hij wil.
Ik kan hier eigenlijk wijd en breed over zitten vertellen, maar ik wil niet beginnen over iets waar ik eigenlijk weinig weet van heb…
Allahu ‘Alim (God weet het beter).
@dhr. Bakker:
:)
salaam,
Naila
@ Yousaf
je zegt:
* “Ik snap het niet, het is al vele malen duidelijk gemaakt dat deze hadeeth gefabriceerd is, en meneer zet het er niet eens bij.Nee hij roept op om te handelen naar een maudoo hadeeth…werkelijk te belachelijk voor woorden!” *
Ik denk dat het erg belangrijk is dat we voorzichtig zijn met onze uitspraken. Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat er meningsverschillen kunnen zijn en dat je daar mee moet leren leven.
Zo zeg jij bijvoorbeeld dat de hadeeht Daif is (wat je best mag vinden), maar hou wel even rekening met de volgende punten:
– Als een hadeeth Daif (of iets anders) wordt verklaard, geldt dat niet voor de matan (de inhoud), maar voor een schakel in de sanad (de ketting van overleveraars).
– Je weet best dat in de hele geschiedenis van de Islam er een overeenstemming was bij het overgrote gedeelte van de geleerden dat een Daif hadeeth niet een basis kan vormen voor een gebod of verbod, maar dat er wel naar gehandeld mag worden als een sunnah
– De bovenstaande punten gelden als ik aanneem dat de hadeeth Daif is. Daarnaast geldt nog het punt dat daar ook meningsverschil over bestaat en daar mag je ook even je aandacht op richten
– Er zijn een aantal overleveraars in de sanad van deze hadeeth: Ibn Lahi’ah, Hasan ibn Musa en Yahya ibn Abdullah, Abu Abdur-Rahman ibn Yazid
*Ibn Lahi’iah* is de zwakke schakel en werd bijvoorbeeld door Mundhiri omschreven als een overleveraar met een zwakte. Imam Suyuti had wel in zijn Tabaqatul-Huffaz (1:107) erbij vermeld dat er ook weer een aantal zijn die hem Thiqa (een betrouwbare overleveraar) hadden betiteld… waaronder Imam Ahmad.
*Hasan ibn Musa* is Tabi (een metgezel van een metgezel van de Profeet vzmh) en o.a. daarom Thiqa, zie Asqalani, Tadhibut-tahdhib, 2:279
*Yahya ibn Abdullah* is ook Thiqa, zie Ibn Habban, ath-Thiqa, 6:236
*Abu Abdur-Rahman ibn Yazid* is ook Tabi en Thiqa, zie Ijli, Ma’rifatus-Sahaba, 2:66
*- Maar dan komt nu eigenlijk de onderbouwing van de bovenstaande hadith als bewijs dat de hadeeth zelf niet Daif is, maar slechts een schakel daartussen*
Een andere hadith die wat inhoud betreft gelijk is, maar slechts verschilt op een paar punten:
I.p.v. ‘de moordenaar en de ruziezoeker’ staat er ’the idolater and quarrelsome’.
Deze hadith staat bijvoorbeeld in de Sahih van Ibn Hibban (12:481,5665), in de Mu’jamul-Awsat (7:36) van Tabarani, etc…. En alle overleveraars van deze hadeeth zijn Thiqa
*samengevat*
– de hadith is niet eenduidig Daif, de meningen verschillen
– als je de hadeeth Daif verklaart, is er alsnog geen probleem. Het verschil is dat een Daif hadeeth geen basis kan vormen voor geboden of verboden, maar er mag wel naar gehandeld worden. Dit is de mening van de overgrote meerderheid in de hele geschiedenis van de Islam geweest. Pas sinds een aantal decennia ontstaat er een groep die hiertegen is
– de inhoud van de hadith is niet Daif, maar een schakel uit de sanad
– er is een andere hadith met dezelfde strekking, waarin alle overleveraars Thiqa zijn en deze is overgeleverd door bijvoorbeeld Tabarani en Ibn Hibban (in zijn Sahih) en vele anderen
– mocht al het bovenstaande koppig worden genegeerd dan rest nog steeds het feit dat we elkaar niet moeten haten of fout keuren door de verschillen. De gedachte moet zijn: “Ik doe het zo en volgens mij doe ik het goed, maar als iemand er anders over denkt kan daar ook wijsheid inzitten”
– En als laatste: je kunt Allah swt nooit genoeg aanbidden, dus laten we mensen die hun nacht willen doorbrengen in aanbidding vooral niet fout verklaren. Dan hou je iemand weg van de aanbidding van Allah….
@ Naila en Dhr. Bakker
Dit zijn antwoorden die getuigen van respect voor de medemens. Goed om te lezen!
@ de mensen die vinden dat varkens onreine beesten zijn.
Word is wakker zeg!
In India zijn koeien heilig! Daar zullen moslims toch ook hun vraagtekens bijzetten.
Of niet?
ja maar er zit echt wel verschil tussen een koe en een varken. http://www.derwish.nl/qa.php?qid=1079541427
koeien zijn in India heilig omdat als de moeder het kind geen melk geven de koe het wel kan doe, of i.e nadat er geen moedermelk meer is.
nu niet denken dat we tegen varkens zijn ofzo….varkens kun je nog steeds gebruiken op een boerderij b.v …. maar het is een feit dat het gewoon vieze beeste zijn.
@ sjaak
En over dat varkenverhaal… er zijn genoeg mensen die vele gekke dingen zeggen, maar zoiets staat er niet over niet-moslims voor zover ik weet. Er wordt juist opgeroepen om anderen te respecteren, je hoeft er niet in geloven… maar dat is een ander verhaal.
Los van het feit dat er meerdere malen wordt opgeroepen respect te hebben voor ALLE schepselen van Allah… ook dieren en planten dus (wat in de praktijk vaak vergeten worden)
India is een leuk voorbeeld. Vele moslims in India (volgens mij allemaal zelfs) slachten daar tijdens het offerfeest een schaap of een geit… koeien worden bijna niet geslacht uit respect voor de Hindoes.
Ik staa altijd een beetje versteld as ik lees wat sommige mensen van onze traditie maken. Ik denk voor het beden en voor het denken om Allah (t) heeft niemand nodig, een hadith te vragen. Wat kan je met hed beden verkeerd maken?
Ik ben selfs keen voorbeeldachige moslim en ik was blij nog in een goede tijd door deze blog herinnerd te woorden. Daarnaa heb ik in sommige Duitse blogs en websites gekeken en niets gevonden. Waarom ik dat schrijf? Omdat ik denk, dat sommige moslims vergeten dat islam het eerst en godsdienst is en
alleen maar op de tweede kant politiek. En ik denk dat in onze Koran karim al zo veel over beden en godsdienst staat, dat wij niet meer nodig hebben om over ahadith te discuteren. Is het niet zo dat “waar de koran gesproken heeft moet de sunna zwijgen”? En nog eens: wat kan je fout maken met godsdienst?
Salam
Maryam
Het zou verboden moeten worden!!!
http://www.ad.nl/amsterdam/article614182.ece
zou dit dan toeval zijn? :-)
http://www.nu.nl/news/820541/81
/Gedeeltelijke_maansverduistering_te_zien_in_Nederland.html
@sjaak: Wat hebben jouw varkens en éen extremistische Imaam mit de 15e Nacht te maaken? Ik denk, dat e een van die bent, die ook in Duitsland islam alleen maar bij zijn extrem kanten beoordeelen. Jij betn toc geinteressert om meer over de islamitische godsdienst te vernemen of niet?
@Maryam Dagmar
Ik ben helemaal niet altijd negatief over moslims. Ik vindt juist dat er meer wederzijds begrip moet komen tussen moslims in Nederland en overige Nederlanders.
Wel ben ik zeer kritisch over de Islam in het algemeen, want volgens mij moet de Islam zich nog ontwikkelen in positieve zin.
Daarmee bedoel ik dat de christenen zich positief ontwikkeld hebben en dat er alleen in Staphorst en omgeving nog een paar radicale christenen zijn. De overigen zijn genormaliseerd tot weldenkende mensen die begrip en respect hebben voor andere mensen.
Dit proces heeft zich in de moslimwereld al wel in gang gezet, maar het proces gaat zo langzaam.
ps: lees de volgende keer je stukje tekst nog een keer door voor je post, want hier stonden wel heel veel spelfouten in!
Iedereen die de boodschap van de profeet vzmh heeft gehoord en er niet in geloofd gaat naar de hel.uit
De joden en christenen die naar de hemel (kunnen) gaan, zij zij die de boodschap van de waarheid niet hebben gehoord, de joden voor dat Isa as kwam en de Christenen voor de komst van Muhammed vzmh, Allah hu Alem