Fadoua Bouali is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl.
Op 21 november heb ik de presentatie van het Islamitische Vrouwen Manifest (IV/M) bijgewoond. Het manifest roept moslimvrouwen en mannen in Nederland op samen het principe van gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen in woord én daad uit te dragen.
Steun het manifest en lees hier meer over.
Tijdens het lezen van het manifest kwam ik een aantal interessante punten tegen:
"Gelijkwaardigheid tussen vrouwen en mannen is een erkend principe in de islam. Toch manifesteren patriarchale ideeën zich op verschillende manieren onder moslims, ook in de huidige Nederlandse moslimgemeenschappen. De opstellers van het Islamitisch Vrouwen Manifest (IV/M) willen samen met andere moslimvrouwen en -mannen in Nederland een beweging op gang brengen om de bewustwording te stimuleren van vrouwdiscriminerende en vrouwonvriendelijke denkwijzen en praktijken zoals deze zich voordoen in de huidige Nederlandse moslimgemeenschappen, en om deze ideeën en praktijken te veranderen."
Als moslimvrouw met een Marokkaanse achtergrond ben ik me maar al te bewust van de ondergeschikte positie die de vrouw helaas neemt in het dagelijkse leven binnen aantal migrantenculturen. Migrantenculturen van veelal moslims, bij wie de cultureel bepaalde normen en waarden veel sterker op de voorgrond treden dan de islamtische.
Je hebt verschillende niveaus van godsbewustzijn, geloof en spiritualiteit die je kunt bereiken als moslim. Daarnaast heb je moslims die alles doen wat ver staat van wat de islam voorschrijft, met vaak de gedachte nu eerst eventjes te genieten van alles wat haram is en op een latere leeftijd een soort vrome moslim te worden. Dit zie je o.a. vaak bij mijn Marokkaanse gemeenschap.
Terwijl de mensen van deze migrantenculturen het zichzelf en elkaar erg moeilijk maken, is er juist vanuit de islam gezien heel veel ruimte wat betreft het aanhangen van religie. Er is namelijk geen dwang binnen het geloof, je kunt iemand niet dwingen om moslim te zijn vanuit de islam gezien. Maar helaas geven veel mensen de sociale- en culturele gebruiken voorrang boven de islamitische voorschriften. Veelal uit angst, onwetendheid, traditie en zelfs ook om economische redenen.
Tijdens het lezen van het manifest moest ik denken aan een onderzoek, dat onlangs in Amsterdam is gedaan naar eerwraak en eergerelateerd geweld tegen tienermeisjes waar o.a. ook meisjes met een Islamitische achtergrond slachtoffer van zijn.
De kloof en ongelijkheid tussen de man en vrouw is ongekend groot binnen de migrantenculturen. Dit zie je naar mijn mening duidelijk terug bij de zogenaamde ‘familie eer’ kwesties die vooral afhangen van de eer van de vrouwen in de familie. Dit betekent voor de jonge meisjes en -vrouwen van de dat ze van jongs af aan geleerd worden op te passen en rekening te houden met de ‘familie eer’-codes en geen onzedelijk gedrag te vertonen.
Terwijl de meiden zich in alle mogelijke bochten wringen om de familie eer niet te schenden, doen de mannen er alles aan om juist de meiden te verleiden en te "onteren". De tactiek van deze (jonge) heren is alles in het geheim met de meiden te doen. Het begint met ‘onschuldig’ versieren, daten en vervolgens willen ze uiteindelijk seks. Deze stiekeme werkwijze is uiteraard voor hun eigen veiligheid om te voorkomen dat de directe mannelijke familie leden van deze meiden niet op de hoogte mogen zijn van de contacten die zij hebben met het meisje.
Op zich is er niks mis mee dat de heren er alles aan doen om meiden te verleiden tot het hebben van seksuele gemeenschap. Dit is alleen maar gezond en menselijk te noemen. Voor moslims zou dit moeten betekenen dat ze elkaar verleiden tot een huwelijk, zodat binnen het huwelijk hun ‘uiteindelijk doel’ (de seksuele daad) kan plaatsvinden zoals de Islam dat voorschrijft. Het is een zeer kwalijke zaak wanneer de heren de meiden verleiden tot het hebben van seksuele contacten buiten het huwelijk, omdat zij zich maar al te goed bewust zijn van de gevolgen die het kan hebben voor de levens van sommige meisjes.
Voor sommige meiden die van de verboden vruchten hebben geproefd zonder eerst minstens verloofd of getrouwd te zijn, lopen het risico op minder bewegingsvrijheid, mishandeling verstoting of zelfs moord. Een ander gevaar zijn de berekende mannen die hun seksuele activiteiten als chantagemiddel kunnen gebruiken om ze in de prostitutie te dwingen.
De open zenuw van de slechte positie van de meisjes/vrouwen binnen deze migrantenculturen is de plaats die ze hebben op het gebied van liefde en seksualiteit. Het stiekeme seksuele gedrag van de mannen begint steeds meer een norm te worden omdat niemand ze openlijk corrigeert.
Een van de oorzaken van de hypocriete moraal omtrent seksualiteit moeten we zoeken in de opvoeding. De ouders geven in hun opvoeding foute signalen mee aan jongens omtrent seksualiteit, waardoor ze op latere leeftijd immoreel en gewetenloos gedrag vertonen in hun seksuele gedrag met de meisjes binnen die culturen en natuurlijk ook daarbuiten. De jongens krijgen mee dat meisjes die seks hebben voor het huwelijk slechte meisjes (oftewel hoeren) zijn, maar ze krijgen niet mee dat wanneer zij seks hebben voor het huwelijk ook niet echt koosjer bezig zijn.
Hebben jullie hem?
Dus we lezen hier dat de meiden de familie eer nooit mogen schenden door onzedelijk gedrag te vertonen. De heren kunnen rustig de eer van de meisjes aan de lopende band aan hun laarzen lappen totdat ze genoeg verzadigd zijn en op een dag wakker worden met de wens met een maagd te willen trouwen. En de heren worden hierin uiteraard ook op hun wenken bediend. Want er is natuurlijk speciaal voor deze heren een maagd bewaard (in de vriezer??). Grapje..zijn schone maagd moet alleen nog even wakker worden uit de narcose na het ondergaan van een maagdenvlieshersteloperatie..
Alle gekheid, triestheid, zieligheid, menselijk gebrek aan waardigheid en vooral veel seksuele armoede binnen de betreffende culturen (van veelal ‘islamitische’ landen) op een stokje. De interessante vraag is op welke wijze deze culturen zelf deze onmenselijke misstanden jegens de meisjes en vrouwen kunnen bestrijden en hoe kunnen die afgedwaalde eikels weer echte gentlemen worden?
Het antwoord op deze vraag brengt ons naar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, in artikel 1 staat:
“Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.”
Maar ik probeerde naar iets te zoeken wat degenen die zich laten inspireren door de Islam bekend in de oren zou klinken. Ik keerde daarom voor een antwoord naar de islam terug en vond daar het antwoord.
Ik realiseerde me dat we terug moesten gaan naar de oorspronkelijke bron waar de man en vrouw vandaan komen. Onze oorspronkelijke bron van bestaan is bij Allah (swt). Het bijzondere aan de oplossing is dat moslims er elke dag nonchalant mee strooien zonder dat ze zich er bewust van zijn!
De oplossing is namelijk liefde!
Er is een hadith die de kern samenvat hoe liefde de inspiratiebron zou moeten zijn in het leven van de moslim.
De hadith waarin de Profeet Muhammed (vzmh) ongeveer het volgende zegt:
Niemand van jullie zal het paradijs binnen treden voordat jullie geloven. Niemand gelooft werkelijk voordat jullie van elkaar houden. Ik zal jullie vertellen hoe jullie van elkaar kunnen houden. Wissel met elkaar de vredesgroet (Salaam Alaikoem) uit.
(Muslim)
In een andere hadith zegt de Profeet (vzmh) dat wanneer je gegroet wordt, je die ander met een nog mooiere groet moet teruggroeten. Het mooie aan de vredesgroet is dat het de kern is van onze religie en eigenlijk ons bestaan samenvat. Het is heel makkelijk om in het paradijs te komen als moslim. Je moet gelovig zijn en gelovig ben je pas wanneer je in staat bent van je medemens te houden. Het is niet alleen het uitspreken van deze liefde, maar het gaat ook om je handelen en intentie.
Deze hadith leert ons, moslims, dat we ons altijd moeten inleven in de ander en onszelf niet los mogen zien en maken van die ander. Want die ander is niet zomaar iemand, die ander is je sleutel tot Allah.
Hij maakt het ons eigenlijk best wel makkelijk…
Als moslims de vredesgroet zouden begrijpen en ernaar zouden leven dan zou er geen onrecht bestaan in de moslimwereld jegens de vrouw. Dan kan de liefde en seksualiteit van de vrouw uit de vriezer gehaald worden en hoeven ze ook nooit meer onder narcose…
Amen!
Ps: Het gaat misschien om 10.000, 1000, 100, of misschien wel 10 vrouwen die slachtoffer worden van zogenaamde eerkwesties, maar al zou het maar om 1 enkel geval gaan… dan is dat ene geval al 1 te veel en wij moslims zouden nooit mogen accepteren dat deze onrecht plaatsvindt binnen samenlevingen waar wij ons graag ook mee identificeren.
Fadoua Bouali is verpleegkundige, publicist en columnist. Onlangs verscheen haar nieuwe boek: "Bevrijd door Allah".
64 Reacties op "Islamitische Vrouwen Manifest"
Wauw Fadoua! Go!
Moest wel direct denken aan een uitspraak van een imam een paar weken geleden tijdens een gesprek met een groepje moskeegangers. Hij kwam tot de conclusie dat het groeten met de vredesgroet door een vrouw aan een man (in het openbare leven) uiteindelijk toch tot fidna (chaos) leidt, omdat het binnen de islam na veel onderzoek weliswaar toegestaan lijkt te kunnen worden (…), maar de roddel en achterklap van de gemeenschap als zij een vrouw en een man elkaar zien groeten, toch erg schadelijk kan zijn. (M.a.w. passen we onze geloofspraktijk aan aan het FOUTE gedrag van enkele lieden van de gemeenschap).
Gelukkig hoef ik mijn hoofd er bij jou niet verder over te breken, omdat wij beide vrouwen zijn. Bij deze dus van harte:
Wa aleikoem salaam wa rahmatoellahoe wa barakatoe!
Misschien helpt het ook om van een weinig constructieve evil-men en victimised-women dichotomie af te stappen. Mamma’s zijn ook vrouwen, tantes ook, ja, zelfs zussen en vriendinnen.
“M’n moeder sloeg me met een ijzeren pijp,” zoals Leila in het genoemde rapport vertelt.
Kijk eens aan… je raakt daar de juiste (pijnlijke) snaar. Voor zo ongelofelijk veel moslim geldt dit…. cultuur gaat voor religie. Of we dat erkennen of niet.
Dus als iemand zich houdt aan bepaalde religieuze punten is niet van belang, zolang de culturele codes niet gebroken worden. En dat is, naar mijn mening, het probleem bij de moslims. Dat ze een kader om zich heen trekken dat ‘cultuur’ heet.
Cultuur zou verrijking moeten zijn. De manier waarop je je kleedt, hoe je praat, wat je eet, etc… Het zijn uiterlijke invullingen van je identiteit. Maar voor mij is de innerlijke invulling daarvan weer mijn islam.
Het uiterlijke van cultuur is dat ik bepaald soort voedsel eet, het innerlijke van religie is dat dat halal moet zijn. Het uiterlijke van cultuur is dat ik Nederlands praat, het innerlijke van religie is dat ik op een bepaalde toon praat en over bepaalde onderwerpen praat, etc..
Tegenwoordig is cultuur heilig. En omdat we cultuur niet willen veranderen, moet religie zich maar aanpassen aan de cultuur.
En dat gaat dus goed mis… zoals Fadoua heel duidelijk weergeeft.
Dat de allochtonen mannen vaak problemen hebben met hun vrouwen is duidelijk. Vaak zijn de mannen de aanleiding. Doch mijn ervaring is dat ook allochtonen vrouwen vaak eigenwijzer en problematischer zijn in vergelijking tot Nederlandse of Westerse vrouwen.
Westerse vrouwen zijn veel simpeler van aard in vergelijking tot de allochtonen vrouwen. Ze eisen minder en zijn vaker tevreden. Ook de roddel cultuur is veel minder in tegenstelling tot allochtone vrouwen. Vaak zijn dergelijke slechte eigenschappen aanleiding tot problemen tussen allochtone koppels. Voor de duidelijkheid ik ben zelf een Moslim en een allochtoon.
correctie eerste zin: allochtone vrouwen
Ben ik even blij dat ik in de Indonesische cultuur ben ingetrouwd. Daar kan een vrouw een man tenminste zoals het hoort met de vredeswens begroeten zonder vrees voor represailles. De familie-eer wordt er door beide sexen hoog gehouden en eerwraak komt in het vocabulaire niet voor. Moskeeën zijn voor mannen en vrouwen in gelijke mate toegangkelijk en vrouwelijke voorzitters en koranlezers zijn geen uitzondering. De Indonesische cultuur is kennelijk beter met de islam verenigbaar dan de Arabische. Vandaar waarschijnlijk dat Indonesiërs door Arabieren vaak als mindere moslims worden beschouwd.
Arabieren zijn vreemd:) En dan de nederlandse moslima’s in arabische culturen:) ja, dan krijg je een manifest…
wowow Fadoua je haalt de woorden uit mijn mond ! Ik kan er ook echt niet tegen dat cultuur voor religie gaat.
Oeff! Eerst je helemaal uitleven als jongeman, daarna met een keurige maagd trouwen, dan een dictatuur in je huis voor je kinderen en vrouw, en wanneer de dood dichtbij komt snel je bidmatje pakken (ja dan geloof je opeens wel in God).
Sorry :P, maar zulke onderwerpen maken bij mij veel los, omdat ik het veel terug zie in mijn eigen cultuur.
Alsof vrouwen zulke lieverdjes zijn en alleen maar slachtoffer zijn.
[gebrokenplaatmodus] Mannen worden door vrouwen opgevoed. Vrouwen leren hun zonen hoe ze met vrouwen moeten omgaan[/gebrokenplaatmodus]
Zou het niet nóg beter zijn als niet mannen wordt aangeleerd dat seks iets is voor binnen het huwelijk, maar vrouwen dat ze ook best seks mogen hebben zonder huwelijk?
Niet de opvoeding van de mannen is verkeerd (behalve dan het absurde idee om te moeten trouwen met een maagd) maar die van vrouwen.
Het idee dat het ook seksueel wel of niet kan klikken tussen twee mensen is kennelijk
nog steeds niet gemeengoed, vooral niet
bij gelovigen. Los nog van het feit dat
trouwen op zich nergens voor nodig is, en je best een goed leven (dus inclusief seks) kan hebben zonder ja te zeggen in een kerk, moskee of stadhuis.
matxil #12: Ik ben gelovig en bij mij klinkt het idee van niet klikken tussen twee mensen heel fatsoenlijk.
Men moet wel getrouwd zijn om ‘legaal’ liefde te kunnen bedrijven. Trouwen is een bindmiddel ofwel een contract dat zowel de bruid als bruidegom een moreel besef verleent over de aanstaande verantwoordelijkheden. Overspel en andere narigheden worden hierdoor beperkt. Er zijn nog een tal van andere voordelen bij het legaal liefde bedrijven.
Mooi gezegd Max. Leuk is jouw zin: “Legaal de liefde bedrijven”. Nooit zo er over gedacht haha.
Peace,
Aleem Ahmed
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
Salaaam aleikum,
Goed stuk. Soms vind ik het erg jammer dat ik alleen meisjes heb om op te voeden. Wa salaam Ina
AA #14: Dank je. Tja, ik dacht om het maar in de meest simplistische termen uit te leggen. :)
@Max. Dus je trouwt, en dan bedrijf je de liefde. En dan kom je er achter dat het niet klikt. Of dat beiden verschillende wensen hebben of behoeftes. Of een van de twee wordt verliefd op iemand anders.
En dan? Scheiden natuurlijk.
Maar volgens jou beschrijving zou iemand dus om de haverklap moeten trouwen om degene te vinden die bij hem past.
Los daarvan: denk je echt dat het mogelijk is om je hele leven maar met één persoon naar bed te willen?
Sorry, maar “legaal de liefde bedrijven” vind ik de meest belachelijke term die ik sinds jaren (al tijden geen EO programmas meer gezien) gehoord heb. Legaal betekent, volgens de wet. Liefde bedrijven heeft niets met de wet te maken, maar met het bevredigen van natuurlijke lust, het liefst met iemand waar je van houdt.
Oh, en als iemand nog niet de ware heeft gevonden, wat moet die dan volgens jou doen in de tusssentijd? Of mag masturbatie wel buiten het huwelijk? Is toch ook seks?
Wanneer laten geloven er eens mee op zich te bemoeien met de seksuele belevenissen van mensen?
matxil #17: Voordat je trouwt en liefde bedrijft moet eerst door beide partijen vastgesteld worden of er een unanieme consensus bestaat. Niks moet maar alles kan. Veelal zijn ouders in Moslim gezinnen die onderhandelen. Als een vrouw of een man geïnteresseerd is om met iemand leuke dingen te doen dan is dat volledig kosher zolang men inderdaad eerst wettig getrouwd is. Het in bed duiken met iemand kan nooit een ultieme doelstelling zijn. Het leven bestaat uit veel meer dan alleen seks voor eigen plezier. Bovendien is dat een zeer zelfzuchtig gedachtegoed. Daarnaast ontken ik niet dat seks een behoefte die is te alle tijde dient te worden bevredigd. Doe alles goed maar met mate en gij zult nooit plezier te kort komen.
Trouwen is geen spelletje en is bedoeld voor volwassenen en geen treuzelende onzekere pubertjes. Er zijn grote verantwoordelijkheden mee gemoeid zoals kinderen. Dat er tijdens een huwelijk één van het echtpaar verliefd wordt op een ander kan altijd gebeuren doch onwenselijk vooral als er kinderen op het spel staan. In een dergelijk geval is echtscheiding de oplossing.
De term ”˜legaal’ was in dit verband spreekwoordelijk bedoeld dus geen nood. Voel je niet aangesproken.
Als iemand aandrang heeft tot masturberen dan is het duidelijk dat de degene behoefte heeft aan een levenspartner om leuke dingen mee te doen. Een dergelijk persoon kan dan als verstandig en volwassen iemand worden beschouwd. In een dergelijke situatie zijn er meer dan genoeg opties ter beschikking. Tijd om op zoek te gaan naar een leuk iemand als men nog niemand op het oog heeft. Tip is dat er tegenwoordig genoeg online Islamitische dating sites zijn te vinden uiteraard met foto’s en descriptie. Ouders inschakelen en als alles goed verloopt, leefde ze nog lang en gelukkig.
Iedereen is vrij om op zijn eigen manier seksuele behoeftes te bevredigen. Ik geef slechts een optie aan die etmalen voordeliger is ten opzichte van de andere manier. Take it or leave it!
Salaam waaleikum Fadoua,
Ik kan me goed vinden in jouw stuk, leuk geschreven. Ik ben zelf erg geboeid door de islam en integreer diverse islamitische waarden in mijn leven door ze uit te dragen.
Ik doe zelf de opleiding HBO verpleegkunde en heb een zelf gekozen afstudeeropdracht: “de Islam in de zorg en de rol van de verpleegkundige hierin”. Ik zou jou graag wat advies willen vragen over op welke zorgmomenten bij moslims de islam een prominente plaats inneemt.
beslama en thalla,
Fianna
Was het allemaal maar zo mooi. Helaas is de realiteit vandaag de dag een stuk grimmiger. Staat op apostatie niet de doodstraf. De koran is wel erg streng voor afvalligen en aangezien de koran letterlijk moet worden genomen en er aan de inhoud niet mag worden getornd, kan ik mij voorstellen dat het erg moeilijk is om de mijns inziens belachelijke islam de rug toe te keren zoals zovele christenen hun religie de rug hebben toegekeerd in het recente verleden.
ElCid2004 #20: Dat is weer een andere kwestie waar ik later op zal terugkomen. :)
Hallo ElCid2004 !!!
wist je dat de Koran ook aanmoedigt om het verstand te gebruiken ?
Ik nodig je uit om eens te surfen naar http://www.afshinellian.nl
Ik ben daar 2 zeer sceptische (maar wel beleefde) Atheisten Islamles aan het geven.
N-Joy Life to the max !! ;-)
Aleem Ahmed
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
@Max:
“Als een vrouw of een man geïnteresseerd is om met iemand leuke dingen te doen dan is dat volledig kosher zolang men inderdaad eerst wettig getrouwd is. Het in bed duiken met iemand kan nooit een ultieme doelstelling zijn. Het leven bestaat uit veel meer dan alleen seks voor eigen plezier. Bovendien is dat een zeer zelfzuchtig gedachtegoed.”
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik het met bovenstaande totaal niet eens ben. Iedere zin doet me gruwen. Wie bepaalt wat wel en niet kosher is? Hoezo is van seks genieten zelfzuchtig? Wie bepaalt wat de ultieme doelstelling is? Wie bepaalt waaruit het leven wel of niet bestaat? Als twee mensen niet elkaar op verliefd zijn maar wel met elkaar naar bed willen, dan moeten ze
volgens jou redenering eerst trouwen of er niet aan toegeven? Impliciet zeg je bovendien dat iemand i.p.v. masturberen ook maar beter kan gaan trouwen.
Nou kunnen we daar natuurlijk uren over discussieren, maar dat heeft weinig zin. Tenslotte hebben zowel jij als ik het recht om ons leven op ons eigen manier te leiden. Het probleem begint pas als kinderen (jongens/meisjes) worden opgevoed met dit soort ideeen: masturbatie is vies, genieten van seks is zelfzuchtig, je mag alleen met iemand naar bed als je er mee getrouwd bent. Alsof iemand niet zelf in staat is uit te maken met wie en hoe en wanneer hij/zij seks heeft, als hij/zij daar plezier in heeft.
Helaas geldt nog steeds dat jouw visie (waar je recht op hebt) als “moreel superieur” gezien wordt aan de mijne. En dat is waar ik me tegen verzet.
De misser van dit stukje is dat de jongens verweten wordt “vrije seks te willen” in plaats van dat ze verweten wordt met maagden te willen/moeten trouwen. De andere misser is dat dit stuk er nog steeds vanuit gaat dat meisjes pas van seks mogen genieten als ze getrouwd zijn, een visie die helaas al eeuwenlang bestaat en helaas nog steeds niet is verdwenen.
Hallo ElCid2004
In de Koran wordt er geen doodstraf op apostatie gesteld. In feite staat er juist in dat er geen dwang is in geloof en voor jou jou geloof en voor mij het mijne. Wel zijn er bepaalde stromingen in de islam die de doodstraf stellen op afvalligheid, maar zij zijn zeker geen hoofdstroming binnen de islam.
Zeer goed stuk Fadoua,
als elke man onder ons zich nou voorneemt om komend jaar minstens 1 collega moslim jongeman er op te wijzen dat vrouwen toch echt meer respect verdienen. Niks geen 7 maagden maar 7 droge krenten voor minkukels die vrouwen in problemen brengen.
Er is nog aardig wat werk aan de winkel vrees ik. Eerwraak kan echt niet en is backt to the hard-core stammenmentaliteit. Cultuur kan soms ook gewoon keihard fout zijn. Deze mentaliteit is precies dat wat onze Profeet juist bestreed.
Peace,
Aleem Ahmed
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
PS Mooie vondst Saida. I dig it:
[gebrokenplaatmodus] Mannen worden door vrouwen opgevoed. Vrouwen leren hun zonen hoe ze met vrouwen moeten omgaan[/gebrokenplaatmodus]
@24:
Volgens mij erkent ‘de hoofdstroom’ de volgende hadith wel degelijk als bron van rechtspraak:
Het is overgeleverd van de Profeet (vzmh) dat hij zei, “Het bloedvergieten van een moslim is niet wettig, behalve in drie gevallen: ongeloof na geloof, overspel na het huwelijk, en het doden van een mens als het niet uit wraak is voor een andere dode.”
Ina, er zijn nogal wat Hadith die niet betrouwbaar zijn. Na de dood van de Profeet ontstond er een situatie dat steeds meer belanghebbenden bij tij en ontij 1 of andere Hadith verzonnen om zo hun eigenbelang te promoten.
Enkele verstandige moslimonderzoekers die eeuwen geleden leefden zagen dit ook in en zijn toen begonnen om te proberen door getuigenonderzoek netjes op te schrijven wat nou echt de betrouwbare hadith zijn en welke wellicht minder betrouwbaar zijn.
Zo een verstandige moslim was Al Buchari.
Probeer daarom als je ooit iemand een Hadith hoort roepen te vragen door welke moslimonderzoeker het is opgetekend.
Slot
De Profeet is helaas niet meer in het leven. Blijf vertrouwen op je gezond verstand en geloof niet alles wat de Ulama zeggen. De duivel komt vaak in schaapskleren.
Peace and Love,
Aleem Ahmed
Beste Ina,
De Profeet(vzmh) heeft eerwraak (bloedwraak) tijdens de preek van zijn afscheidsbedevaart onwettig verklaard. Als alternatieven wees hij doodstraf (dus geen eigenrichting, maar door tussenkomst van een rechter) of bloedgeld aan. Het kan natuurlijk best zijn dat deze hadieth van voor die tijd is.
Groet, Hendrik Jan
matxil #23: Beste matxil, je hoeft er ook niet mee eens te zijn hoor. Een geloof geeft richtlijnen in wat wel en niet kosher is voor de bestwil van de mensheid. Of je eraan houdt is je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb nergens gezegd dat genieten van seks met één dezelfde partner zelfzuchtig is. In de islam wordt je daar zelfs voor gezegend. Wat ik wel zelfzuchtig vind is ontrouw zijn ten opzichte van je partner en in bed duiken met verschillende vrouwen voor je eigen pleziertje. We zijn geen dieren die hun gang gaan maar wezens met verstand. Ik vind inderdaad ongehuwd seks bedrijven not done. De jeugd van tegenwoordig vrijt niet veilig en daardoor ontstaan er gigantische problemen. Om er maar een paar op te noemen: jonge meisjes die zwanger raken terwijl ze er nog niet klaar voor zijn en jongens die weglopen na een beurtje, groepsverkrachtingen, HIV epidemieën en ga zo maar door. Ik zou niet willen dat mijn kinderen dit allemaal moeten doorstaan.
Inderdaad. Waarom zou iemand willen of moeten masturberen als men de mogelijkheid heeft tot kosher en veilig seks? Als daartoe geen mogelijkheid bestaat dan is er inderdaad (afhankelijk van de verscheiden bronnen) wel de mogelijkheid om je behoefte middels masturbatie te bevredigen.
Ik denk dat het uiteindelijk neerkomt op de cultuurverschillen en de normen en waarden. In het Westerse cultuur wordt het willekeurig bedrijven van seks als een dagelijkse routine beschouwd. Het heeft geen belangrijke toegevoegde waarde. In de meeste andere culturen hecht men veel waarde aan het delen van de heilige tempel namelijk het lichaam. Het lichaam wordt als privé en eervol erkend en dient hierdoor gerespecteerd te worden. Het is alleen bedoeld voor de echtgenoot.
Mijn visie is optioneel. Ik heb je nergens toe gedwongen. Ik heb nergens gesuggereerd dat mijn visie moreel superieur is. Het heeft gewoon veel meer voordelen. Als een jongen zelf maagd is en een voorkeur heeft om met een maagd meisje te trouwen dan is dat zijn goed recht. Hetzelfde geldt voor een meisje. Als de maagdelijkheid er niet meer is dan zijn dergelijke eisen wel ongepast.
@ Hendrik-Jan,
de hadith spreekt niet over eerwraak maar over de doodstraf en in welke gevallen die toegestaan is
Wat een gesteggel over woordjes, dingetjes die ooit opgeschreven zijn. Mensen die dit als leidraad in hun leven nemen beschouw ik als onvolwassen en onzelfstandige denkers. Man en vrouw zijn gelijk, iedereen is vrij geboren en heeft zelfbeschikkingsrecht. Dat staat in artikel 1 van de rechten van de mens.
#31 Liz: LOL leuk weer om je terug te zien. Ik heb een aantal voordelen toch wel op een rijtje gezet. Als je deze negeert dan kan ik daar niets aan doen. Man en vrouw worden ook als gelijkwaardig beschouwd.
#26 je kan niet met hadieth gaan strooien als je daarvoor niet geleerd hebt. Er zijn misschien nog 30 andere hadieth die wat anders zeggen maar waar jij geen weet van hebt. Omdat je geen imam bent .
Dit is DE grote fout die wij maken.
wederom verwijs ik naar : meneer van BOMMEL liefde en sexualiteit in “de islam” zaak blijft dat het een persoonlijke kwestie is. En naar voorbeeld van de profeet : er kwam een man rennend naar hem toe dat hij een stel in een steeg de liefde had zien bedrijven: de profeet heeft hem weggestuurd. En nee, ik ben GEEN imam en heb dus ook niet 4 meter boekwerk bij de hand om de hadieth te plaatsen , mail maar naar v Bommel . Of je gaat neuzen in zijn boek.
de gedachte is : Bemoei je met je eigen zaken.
sex is een prive zaak , behalve als er mensen schade wordt aangedaan. Er zijn genoeg getrouwde mannen die schaamteloos vreemd gaan in de stad waar ze wonen en die 7 kinderen hebben. Voor die vrouw is het verschrikkelijk en voor die kinderen helemaal .
In de praktijk zijn er toch opvallend weinig ( geen ! ) mannen die in islaitische landen gestraft worden “lees de Amnestie international van dec maar eens als klein voorbeeld . Mukhtaran BiBi.
Om je dood te schamen .
@Max
“Wat ik wel zelfzuchtig vind is ontrouw zijn ten opzichte van je partner en in bed duiken met verschillende vrouwen voor je eigen pleziertje. ”
Daarom kun je dus beter maar niet trouwen zolang je het nog niet zeker weet. Om daarom dan ook maar geen seks te hebben is echter nogal ridicuul. En ik zie niet in waarom de mensheid erbij gebaat is seks te zien als iets geheimzinnigs wat alleen binnen een huwelijk past.
Overigens, nog reagerend op een eerdere post van je waarin je beweert dat als er kinderen zijn, een scheiding af te raden is. Ook daar ben ik het niet mee eens. Uit eigen ervaring weet ik dat de meeste kinderen minder moeite hebben met een scheiding tussen hun ouders (als dat op een volwassen en open manier gebeurt) dan met twee ouders die constant ruzie hebben (of erger).
“De jeugd van tegenwoordig vrijt niet veilig en daardoor ontstaan er gigantische problemen.”
Je trekt hier een directe lijn tussen “seks voor het huwelijk” enerzijds en “onveilig vrijen” anderszijds die volkomen ongerechtvaardigd is. Maar dan ook totaal. Over het algemeen zijn het juist de mensen die geen schaamtegevoelens of taboes hebben met seks die wel veilig vrijen. Onveilig vrijen gebeurt voornamelijk door pubers die in het verborgene aan de gang gaan,. o.a. omdat ze altijd gehoord hebben dat seks vies of stout of “iets heiligs” is (of “legaal” zou moeten zijn, wat dat dan ook moge betekenen). Ook tienerzwangerschappen e.d. komt nou juist voor bij pubers die opgevoed zijn met het idee dat seks stiekem moet gebeuren of alleen binnen een huwelijk.
“Ik heb nergens gesuggereerd dat mijn visie moreel superieur is.”
Dat doe je wel, want je hebt het over de bestwil van de mensheid. Maar goed, dat geeft verder niets. Het is me bekend dat religieuzen zo denken, hoe liberaal ze ook denken te zijn. Ik ben in een grijs verleden ook nog eens “progressief liberaal tolerant protestants” opgevoed dus het zalvend paternalistische beter-voor-de-mensheid toontje is me niet onbekend. Het is alleen jammer dat er nog steeds een hoop mensen zijn die er zo over denken, en nog steeds een grote invloed hebben op de heersende moraal. Een CDA in de regering bijv…
“Het heeft gewoon veel meer voordelen.”
Voor wie? Ik ben erg gelukkig met mijn seksuele ervaringen, en de meisjes waarmee ik naar ben geweest evenzo. Op bescheiden schaal heb ik dus een aantal mensen, incl. mezelf, gelukkiger gemaakt. Als ik daarentegen met een van hen was getrouwd hadden we de mensheid daar weinig goeds mee gedaan en onszelf ook niet.
@ Abdurrahman
Ik reageerde hierop:
“en het doden van een mens als het niet uit wraak is voor een andere dode.”
een hele discussie, terwijl het heel makkelijk op te lossen is.
Degene Die ons heeft geschapen, weet het allemaal beter dan ons, als wij onze tijd nou zouden besteden om te kijken wat Hij swt ons leert, misschien zouden we dan een beetje verstandig worden.
niet beledigend bedoeld hoor….
gewoon een advies…….
*Modbreak: het is hier niet toegestaan om met heilige teksten te strooien zonder enige verdieping in de context. Dat werkt alleen maar verwarrend en voegt niets toe.*
@ Hendrikjan
Wat dus geen eerwraak impliceert maar bloedwraak, wat doodgewoon een islamitisch principe is omdat de Profeet het goedkeurde.
Wa Allahu a’alam
p.s. Aleem Ahmad Ook in sahih Bukhari zijn ahadith te vinden die de dood als straf zetten op afvalligheid.
Dat is het probleem met islam, je moet je in onmogelijke bochten wringen om het enigszins ‘likeable’ te maken voor je eigen gevoel. De bronnen werken daarin niet echt mee.
Nee Abdurrahmaan, de Profeet verbood de bleodwraak. Eerwraak kan je als vorm van bloedwraak zien. Je doodt iemand die je familie te schande heeft gemaakt. Dat mag dus niet.
Er is trouwens niets mis met de bronnen. Je moet alleen naar de zin erachter zoeken. Er is nooit een afvallige gedood alleen maar omdat hij afvallig was. Er zijn gevallen bekend van afvalligen die weer terugkeerden naar de islam. Als zij gedood zouden moeten worden, was hen de mogelijkheid ontnomen terug te keren. De koran noemt dit ook. Als er afvalligen werden gedood, dan was het omdat zij een gevaar voor de moslims vormden, in modern Nederlands heet dat hoogverraad of desertie.
@matxil #34:
“Daarom kun je dus beter maar niet trouwen zolang je het nog niet zeker weet. Om daarom dan ook maar geen seks te hebben is echter nogal ridicuul. En ik zie niet in waarom de mensheid erbij gebaat is seks te zien als iets geheimzinnigs wat alleen binnen een huwelijk past.
Overigens, nog reagerend op een eerdere post van je waarin je beweert dat als er kinderen zijn, een scheiding af te raden is. Ook daar ben ik het niet mee eens. Uit eigen ervaring weet ik dat de meeste kinderen minder moeite hebben met een scheiding tussen hun ouders (als dat op een volwassen en open manier gebeurt) dan met twee ouders die constant ruzie hebben (of erger).”
Ik heb je eerste alinea al beantwoord. De kernbegrippen cultuur, moraliteit, normen en waarden, discretie, privacy en respect hebben in beide sferen een andere betekenis. Het heeft niet eens zozeer meer religie te maken. Ook heeft het niets met “liberaal zijn”, “democratie” of “conservatieve gedachtegoed” te maken. In het Westen wordt het als normaal beschouwd om met elkaar in het bed te duiken. In andere werelddelen wordt daar heel anders tegen aangekeken. Mensen zijn nu eenmaal anders geschapen en gelukkig maar.
Een echtscheiding is ook in de Islam het allerlaatste noodmiddel. Het is ongewenst. Als het echt niet meer gaat tussen een echtpaar dan is het de laatste optie.
“Je trekt hier een directe lijn tussen “seks voor het huwelijk” enerzijds en “onveilig vrijen” anderszijds die volkomen ongerechtvaardigd is. Maar dan ook totaal. Over het algemeen zijn het juist de mensen die geen schaamtegevoelens of taboes hebben met seks die wel veilig vrijen. Onveilig vrijen gebeurt voornamelijk door pubers die in het verborgene aan de gang gaan,. o.a. omdat ze altijd gehoord hebben dat seks vies of stout of “iets heiligs” is (of “legaal” zou moeten zijn, wat dat dan ook moge betekenen). Ook tienerzwangerschappen e.d. komt nou juist voor bij pubers die opgevoed zijn met het idee dat seks stiekem moet gebeuren of alleen binnen een huwelijk.”
Ik vind het wel dapper van je om zonder enige vorm van bewijs te beweren dat over het algemeen mensen die schaamteloos zijn veilig vrijen. Cijfers en bronnen graag of is dat een enquête die jezelf hebt gehouden? Ook wil ik graag bronnen en harde cijfers zien voor je bewering dat veelal pubers die gehersenspoeld zijn onveilig vrijen. Ik geloof er werkelijk niks van.
“Dat doe je wel, want je hebt het over de bestwil van de mensheid. Maar goed, dat geeft verder niets. Het is me bekend dat religieuzen zo denken, hoe liberaal ze ook denken te zijn. Ik ben in een grijs verleden ook nog eens “progressief liberaal tolerant protestants” opgevoed dus het zalvend paternalistische beter-voor-de-mensheid toontje is me niet onbekend. Het is alleen jammer dat er nog steeds een hoop mensen zijn die er zo over denken, en nog steeds een grote invloed hebben op de heersende moraal. Een CDA in de regering bijv…”
Als ik probeer uit te leggen dat de benoemde baten gunstig zijn voor de mensheid dan is het optioneel voor iemand om daar zijn voordeel uit te halen. Dat heb ik al eens eerder aangegeven. Ik wil helemaal niemand beïnvloeden of hersenspoelen. Iedereen is vrij in zijn eigen keuze. Het enige wat ik benadruk is dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn/haar daden. Het begrip optioneel wil ik hier wederom benadrukken. Als je daar een andere betekenis aan plakt kan ik daar ook verder ook weinig doen.
“Het heeft gewoon veel meer voordelen.”
Voor wie? Ik ben erg gelukkig met mijn seksuele ervaringen, en de meisjes waarmee ik naar ben geweest evenzo. Op bescheiden schaal heb ik dus een aantal mensen, incl. mezelf, gelukkiger gemaakt. Als ik daarentegen met een van hen was getrouwd hadden we de mensheid daar weinig goeds mee gedaan en onszelf ook niet.
Voor wie? Dat heb ik toch al uitgelegd. Ik ga nu niet in herhaling vallen. Ik ben erg blij voor je dat je ervaringen met andere meisjes positief zijn gebleken. Je hebt je eigen fatsoensnormen en dat is je goed recht. Ik behoud de mijne.
Beste Aleem Ahmed en Hendrik Jan, ik ben niet degene die de hadith plaatste , ik zei juist dat in de Koran geen doodstraf wordt genoemd op geloofsafvalligheid. Er zijn ook erg veel voorbeelden uit de tijd van de profeet waaruit blijkt dat de profeet geen doodstraf uitsprak over mensen die eerst moslim werden en daarna weer uit de islam traden. Daarom is de hierboven genoemde hadith ook a niet betrouwebaarmede omdat hij dus in tegenspraak si met Koranteksten waar geen dwang wordt gelegd op geloof. Een van de criteria voor een sahih( betrouwbare ) hadith is dat de hadith niet in tegenspraak is met de boodschap in de koran. Ook bepaalde hadith uit de verzamelingen van Buchari en Muslim voldoen niet altijd aan dat criterium. Kortom betrouwbaarheid???????
Interessant artikel, maar ik heb wel 2 opmerkingen:
Ik geloof niet, volgens de woorden van Mohammed kom is dan blijkbaar niet in het paradijs. Ik moet hier toch de conclusie uit trekken dat er blijkbaar iets niet aan mij deugt volgens de islam (anders zou ik immers wel in het paradijs komen) en vind dit een belediging.
Op afvalligheid mag dan wel niet de doodstraf staand, en binnen de islam mag dan wel geen sprake zijn van dwang, maar ik zou graag een eerlijk antwoord op het volgende willen hebben: kan een moslim echt op een dag besluiten om niet meer te geloven en tegen zijn omgeving zeggen dat hij geen moslim meer is, en wordt dit zonder problemen geaccepteerd? als dit niet zo is, dan is er volgens mij wel sprake van dwang.
#42
Eric je verwart marketing met geloof. Allah heeft je niet nodig. Dus als je je beledigd voelt is het jouw probleem.
Van mij mogen mensen van hun geloof afvallen. Maar ik moet eerlijk zeggen waarom. Onverschilligheid! Net zoals de zogenaamde tolerantie van de jaren tachtig. Men was gewoon niet geinteresseert in de allochtonen maar wilde het wel een chique jasje geven:Tolerantie.
Ik noem het beestje gewoon bij de naam. Interesseert me gewoon niet wat anderen doen of laten zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.
Een vraagje wat vind je zo interessant aan het artikel aangezien je er verder niks over zegt? Je hebt het alleen maar over jezelf als ongelovige. Wat heeft dat te maken met het Islamitische vrouwenmanifest?
Ik vind verschillende dingen interessant en positief aan het artikel: ik zie niet vaak artikelen waarin moslims zo kritisch zijn over hun eigen groep, emancipatie en bevrijding begint met zelfonderzoek en zelfkritiek. Ik zie parallelen met de ontwikkeling die het Christendom in de jaren 60/70 heeft doorgemaakt in NL. Als de schrijster uitroept: de oplossing is liefde, dan komt dit dicht in de buurt van wat Christenen tegenwoordig zeggen: god is liefde.
En minder geboden maar meer liefde kan alleen maar gunstig uitpakken. gggggggggggggg
Allah
Eric je verwart marketing met geloof.
dat begrijp ik niet
Allah heeft je niet nodig. Dus als je je beledigd voelt is het jouw probleem.
Maar Allah spreekt niet tegen mij, Mohammed, en via hem moslims, spreken tegen mij. En zij zeggen: jij gelooft niet, dus jij komt niet in het paradijs maar de hel. Wat een arogantie! Ik vind dit dus wel beledigend want de boodschap is dat ik niet deug.
Dat zeggen inderdaad misschien sommige moslims en cristenen , en Joden maar ieder mens is waardevol en we zijn allemaal geschapen door dezelfde god.
Het feit dat je zoekende bent is al voldoende om in de hemel te komen , broeder!
Fijn he
Hallo Eric,
Voor mij en voor veel moslims die ik ken is geloof een privé-zaak. Veel moslims geloven in feite niet, maar blijven zich moslim noemen uit gemakzucht, lafheid of gewoon omdat ze geen duidelijke keuze maken (zoals veel christenen nooit meer in een kerk komen maar zich toch nog christen noemen als hen naar hun religie gevraagd wordt). Uitstoting of vervolging is inderdaad een probleem, maar ik kan dat niet als inherent aan de leer zien. Dat is er het gevolg van dat een bepaalde vorm islam is geïnstitutionaliseerd geraakt in nationale wetgeving. Dat is denk ik ooit nuttig geweest, maar nu werkt het remmend. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die naar nieuwe wegen zoeken door de koran opnieuw te interpreteren, zoals onlangs in New York een groep vrouwelijke islamwetenschappers heeft aangekondigd een ‘feministische’ koranuitleg te gaan uitgeven.
Wat jouw plaats in de hemel (de koran heeft het over het paradijs) betreft:
In de koran staat een passage die vrij weergegeven luidt: “moslims zijn uitverkoren omdat zij naar het goede streven en het kwade bestrijden.” Deze lezing impliceert dat moslims bij voorbaat zijn uitverkoren, er staat immers ‘omdat’ zij naar het goede streven. Maar wat als zij nÃet naar het hoede streven? Daar hebben de gangbare koranuitleggers niet in voorzien, maar dit is wel een probleem, omdat veel moslims er op basis van dit soort teksten bij voorbaat van uitgaan dat ze zijn uitverkoren, ook wanneer zij niet naar het goede streven. Het Arabisch is echter een flexibele taal. Het woord dat doorgaans met omdat wordt vertaald, kan ook wanneer betekenen. Je krijgt dan: moslims zijn uitverkoren wanneer zij naar het goede streven. Dat is een tekst waar ik beter mee uit de voeten kan. Het impliceert nl. dat je wat moet doen voordat je uitverkoren wordt (en dus een plaatsje in het paradijs bemachtigt).
Er zijn andere teksten die zo kunnen worden gelezen dat ‘gelovigen’ die ‘goed doen’ met het paradijs beloond worden. Daar wordt niet het woord moslim gebruikt.
Aardig is een mopje dat ik kort geleden zag. Een overledene wordt rondgeleid door de hemel. Ze komen eerst in een kamer waar christenen zich vermaken. Daarna komen ze in de kamer met joden. Tenslotte in een kamer met moslims. De engel drukt de overledene op het hart daar geen geluid te maken. De overledene vraagt natuurlijk waarom. De engel antwoordt dat de moslims denken dat ze alleen in de hemel zijn en vooral in die waan gelaten moeten worden.
@Hendrik Jan
Uitstoting en vervolging zijn volgens jou niet inherent aan de islamitische leer. Toen ik gisteren bij jouw laatste artikel een hadieth aanhaalde waaruit overduidelijk blijkt dat het een opdracht is om een afvallige te doden, toen wist de redactie niet hoe snel ze dat weer weg moest halen…
Tja, zo houd je het lang vol om te beweren dat vervolging van afvalligen niet terug gaat tot de profeet zelf. Gewoon je ogen dicht doen voor teksten die je even niet zo goed uitkomen.
Ik zie meer heil in de door jou bepleitte herinterpretatie van oude teksten. Maar ja, als je die teksten al niet eens meer mag citeren, dan valt er weinig te herinterpreteren. En dan hou ik alleen maar het ongemakkelijke gevoel dat deze site een vriendelijke islam wil presenteren en moedwillig de harde kanten van de islam verzwijgt danwel wegcensureert. Dat heeft dus niets met te maken met een eerlijk onderzoek naar feiten en waarheid.
@ Eric en anderen
Ik zie het zo:
Je kiest een bepaalde richting in je leven, omdat je denkt dat dat het beste is voor jezelf. Dat kan een bepaalde religie zijn, levensstijl, levensbeschouwing, etc… Volgens jezelf is dat het beste en je gelooft in die idealen. Laten we religie als voorbeeld nemen, gezien de discussie.
Een jood gelooft dat het jodendom voor hem de beste keuze is en leeft volgens/gelooft in (bepaalde mate) die richtlijnen. Dat geldt ook voor christenen, moslims, hindoes, boedhisten, etc… Ik hoef niet te geloven wat anderen zeggen en hoe ze over mij denken.
Ik kies persoonlijk voor de islam en ik weet dat dat volgens bepaalde andere religies niet DE manier van leven is. Zo geloof ik niet in bepaalde goden van andere religies en zij niet in Allah (swt). Ik geloof ook niet in bepaalde regels van andere religies.
Dit in je achterhoofd houdende… In de Islam is het Allah die de mensen zal beoordelen op hun daden. Alle daden worden beoordeeld op de intenties. Die moeten zuiver zijn en daden moeten niet gedaan worden omwille van jezelf of om jezelf goed te doen voelen, maar om het welbehagen van Allah (swt). Nu heb je twee kanten aan dit verhaal:
– Enerzijds wil je in de hemel komen, terwijl jij Degene Die je zal berechten ontkent en dus ook die intentie niet maakt bij een daad.
– Anderzijds heeft de Profeet (vzmh) ook van zichzelf gezegd dat hij niet de hemel in zal komen door zijn daden, maar de Barmahartigheid van Allah (swt).
Dus enerzijds heb je een niet-moslim die in de hemel (volgens islamitisch concept) wil komen, terwijl hij dat concept ontkent (dus de Berechter, etc…). En anderzijds zegt degenen die ons de islam leerde, de Profeet Mohammed (vzmh) (de beste schepsel van Allah) dat als hij in de hemel komt, het zal zijn door de Barmhartigheid van Allah (swt)
Laat ik er dan ook maar mijn conclusie aan breien:
Inderdaad heb je als moslim een streepje voor om in de hemel te komen (volgens Islamitisch concept), want je erkent dat concept en probeert volgens het doen en laten van de islam te leven. Maar het is niet zo zwart-wit als het lijkt. Een moslim is iemand die zich onderwerpt aan Allah (swt), maar dat doen niet alle moslims.
Aanvulling op # 47:
“Voorzeker de joden, de christenen en de sabianen ”“ wie van hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede werken verrichten, zullen hun verdienste bij hun Schepper hebben en zij hoeven niet te vrezen, noch te treuren. (2:62/5:69)
Gert-Jan, je kunt met hadiethteksten komen wat je wilt, maar ee nekele losse tekst zegt niets over het concept can afvalligheid, straf of zelfs geloof in het algemeen. Dat is ook de fout die aanhangers van de hofstdgroep maken. Maar je moet die teksten in samenhang met andere hadithe- en koranteksten over hetzelfde onderwerp bestuderen en vergelijken met teksten die er eventueel in tegenspraak mee zijn. Pas dan kan je tot een weloverwogen oordeel komen. Er zijn hadiethtekstend die elkaar tegenspreken omdat de profeet verschillende mensen verschillende adviezen gaf, al naar gelang hun kennisniveau of omstandigheden. Van Bommel heeft daar kort geleden op deze site meer over gezegd (de profeet als opvoeder o.i.d.)
Aanvullend op #52
Goede opmerking die je daar maakt. Dat is ook de reden denk ik waarom de moderator dat soort citaten wel weghaalt. Dat heeft puur te maken met het feit dat dat een verantwoordelijkheid heeft zowel naar niet-moslims als naar de moslims toe. Dat soort teksten zorgen alleen voor verwarring als iemand totaal geen onderzoek doet naar de hoe wat waar wanneer en waarom.
Je ziet ook duidelijk het verschil tussen moslims op dit punt. De een zoekt niet naar die achterliggende redenen en situaties en dat zijn nou juist de personen die vaak de fout ingaan. Op deze site zie je dat dat juist wel gebeurt en daarom dat deze site niets als ‘haat voor het Westen’ of ‘afkeer van NL’ verkondigt.
@Hendrik Jan & Nordin
Oke, als het inderdaad allemaal heel genuanceerd ligt, ben ik wel benieuwd naar een islamitisch theoloog die het concept van godsdienstvrijheid (inclusief het recht van een moslim om christen te worden) op grond van Koran en Hadieth verkondigt.
De maximale vrijheid die ik een isl theoloog heb horen verdedigen is dat een moslim die van zijn geloof afvalt inderdaad de doodstraf verdient, maar dat die alleen niet wordt uitgevoerd. Zijn genadetijd duurt dan tot zijn dood. Maar dat is natuurlijk geen echte godsdienstvrijheid, tegen iemand zeggen dat hij eigenlijk dood moet en dat hij alleen maar het geluk heeft dat de executie niet wordt uitgevoerd.
Nogmaals, ik schrijf dit niet om een vrijblijvende academische discussie te voeren, maar als vriend van mensen die iedere dag leven met de gedachte dat ze vandaag vermoord zouden kunnen worden, alleen maar omdat ze Jezus Christus hebben leren kennen.
@ #54
Beste Gert-Jan
Ik had net een heel stuk getypt. Maar die is foetsie doordat ik per ongeluk naar de vorige pagina ging in mijn browser. Ik zal hier misschien later nog op terugkomen en misschien plaats ik ‘m hier wel als artikel.
@Umar
Daar ben ik oprecht heel erg benieuwd naar. Ik ben namelijk absoluut geen islam-basher en als ik kritische noten kraak is dat niet omdat ik politieke bijbedoelingen heb en moslims weg wil hebben (maw ik ben geen Wilders-adept). Ik kraak ze juist omdat ik niets anders wil dan in vrede samen leven en met iedereen die dat wil zoeken naar wat God ons allemaal te zeggen heeft.
Als we hier op het punt van godsdienstvrijheid een klein beetje verder zouden kunnen komen, zou dat fantastisch zijn. I’m looking forward, Umar!
” Alleen maar omdat ze Jezus Christus hebben leren kennen “. Hahha, die is goed…
Als moslim ken ik de profeet Isa (a.s) oftwel de profeet Jezus ook… Ik heb er net zoveel respect & liefde voor als alle andere profeten… Na mijn gebed, zeg ik de soerat al Fatiha op voor de profeet Mohammed (vzmh) en alle profeten die daar voor zijn geweest…en dan vraag ik Allah of dit als klein geschenk van mij naar naar hun (vzmh) kan gaan….like a summer breeze…
Respect to ya’ll
@Eric
Hoe komt het dat je niet zoveel krititische artikelen leest van moslims?
umar
hoi man
gaan wij nog muziek maken
Saida, een artikel zoals het bovenstaande, waarin de kritiek niet mals is, kom ik gewoon niet vaak tegen in de media de ik lees. Maar het gebeurt wel steeds vaker.
Hendrik Jan en Nordin, dank voor jullie reactie. Of er een God/Allah en hemel/paradijs is weet ik niet, persoonlijk geloof ik er niet in, maar het moeilijke aan het concept blijf ik vinden dat zowel Christenen en moslims het vaak gebruiken om over andere mensen te oordelen. Nu kun je natuurlijk altijd oordelen over een ander, maar bij gelovigen heb ik regelmatig de indruk dat ze vinden dat hun oordeel extra waarde heeft, omdat het gebaseerd is op het woord van God/Allah.
@ Free # 59
Helemaal vergeten, ik zal je binnenkort bellen tussen alle drukte door.
@ Eric #60
Als ik een uitspraak doe waarvan ik denk en hoop dat het gesteund wordt door het Woord van Allah, geeft mij dat inderdaad iets meer zekerheid.
Maar jij (mag ik jij zeggen?) wijst het gevaar goed aan. Je zegt dat mensen over een ander gaan oordelen en dat is wat we niet moeten doen. Voor mij is er een verschil (en anders moet die er gemaakt worden) tussen oordelen en een standpunt verkondigen, al dan niet ondersteund door heilige teksten. Het gevaar bij oordelen is idd dat je de ander minder gaat vinden en het gevaar daarvan is dat je jezelf beter gaat voelen.
@ Gert-Jan #56
Ik schrijf wel een artikel. Anders wordt mijn reactie te lang. Misschien kom ik er morgen aan toe.
‘Saida, een artikel zoals het bovenstaande, waarin de kritiek niet mals is, kom ik gewoon niet vaak tegen in de media de ik lees. Maar het gebeurt wel steeds vaker’.
Zou dat niet liggen aan de media die je leest?
En waar gaat hier opeens over afvalligen ipv van vrouwen?
Zijn vrouwenrechten niet interessant genoeg voor jullie?!
Islamitisch gezien is de verhouding tussen de man en vrouw duidelijk uiteengezet door mijn Heer, de Almachtige, Allah, de Verhevene in Zijn Heilige Boek, Qoran.
Daarnaast is mijn geliefde Profeet Mohamed, vrede zij met hem, als genade gezonden naar de mensheid met als boodschap de mens en de djin uit te nodigen naar de eenheid van Allah, de Verhevene oftewel uit te nodigen naar de aanbidding van Allah alleen en die als Enige het recht heeft om aanbeden te worden. De Profeet, vrede zij met hem, heeft ook duidelijke overleveringen voor ons achtergelaten hoe de verhouding tussen de man en vrouw moet zijn conform de soenna. Hij, de Profeet, vrede zij met hem, heeft duidelijk uiteengezet wat de interpretatie is van de woorden van Allah, de Verhevene als het gaat om de rollen van de man en vrouw!
Indien wij, moslims, er niet uitkomen of niet weten op het gebied van dit onderwerp dan zijn wij VERPLICHT ons te gehoorzamen aan de ‘Ahlal Dikr’ van de ahlal soenna en djamaagha oftewel de vrome geleerden.
Zo simpel is het!
Mag ik misschien vragen wat de algemene kijk is met betrekking tussen de “culturele” ongeschikheid van islamistische vrouwen en de jaren van vechten dat vrouwen hebben gedaan om deze te bewerkstelligen.
Naast misschien een aantal andere redenen is vooral dit het bezwaar wat ik heb tegen het hedendaags beeld van niet alleen de houding van moslim mannen tegen “westerse” vrouwen, maar ook het gebrek aan respect tentoongesteld tegen over deze vrouwen.
In het kort: Waarom zou een vrouw gezien moeten worden als “minder” als aangetoond is dat de vrouw de “bringer of life” is en onze wereld bevolking in stand gehouden kan worden zonder mannen.
mijn dank voor alle reacties.