Abdulwahid van Bommel is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl. Hij schrijft een reeks over de maand Ramadan. Dit artikel verscheen vorig jaar al op Wijblijvenhier.nl
Eén van de metgezellen van de profeet (saw), Salman al-Farisi zei:
“Op de laatste dag van de maand Sja’bân – de maand voor Ramadan – wendde de boodschapper van Allah zich tot ons en zei: ‘O mensen, er bereikt jullie nu een grote maand, een meest gezegende maand, waarin een nacht verborgen is, die waardevoller is dan duizend maanden. Het is een maand waarin Allah jullie de opdracht geeft de dagen vastend door te brengen. Dit is waarlijk de maand van geduld en de verdienste van werkelijk geduld is het paradijs. Het is de maand van sympathie voor je medemensen. Het is de maand waarin de voorzieningen voor de gelovigen toenemen.”
Hoewel alle nachten van Ramadan gezegend zijn, is er dus één speciale nacht, die Lailat ol-Qadr, wordt genoemd. Het is de ‘nacht van de goddelijke beschikking’, soms ook vertaald als ‘nacht van goddelijke maat der dingen’.
De eerste openbaring van de Koran begon in de nacht, die in hoofdstuk Al-Qadr (97) wordt beschreven:
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
Waarlijk, Wij hebben hem – de Koran – in de grootste nacht geopenbaard.
En wat zal u doen begrijpen wat de grootste nacht is?
De grootste nacht is beter dan duizend maanden.
Daarin dalen de engelen en de Geest neer, met het verlof van hun Heer,
voor iedere zaak, goddelijke inspiratie aandragend.
Vrede! Die duurt tot het rijzen van de dageraad.
De Meest Gestelde Vragen Over De Vastenmaand Ramadan
Wanneer begint de vastenmaand Ramadan en waarom is daar altijd onenigheid over?
De islamitische tijdsrekening gaat uit van een maankalender waarop de maanden 29 of 30 dagen tellen. Om het begin van een maanmaand vast te stellen, moet eigenlijk de eerste maansikkel aan de hemel met het blote oog zijn waargenomen. Bij slechte waarneembaarheid van de maansikkel, zoals dat in Nederland vaak het geval is, kunnen moslims hun toevlucht zoeken tot het voltooien van de voorafgaande maand tot dertig dagen. Ook deze voorafgaande maand moet echter een waargenomen begin hebben.
De oorspronkelijke islamitische tijdsrekening vraagt dan ook een voortdurende waarneming van de ‘schijn’-standen van de maan. In een deel van de moslimwereld worden daarom over het algemeen drie methoden gebruikt om het begin van een nieuwe maand vast te stellen:
-
Het zien van de nieuwe maan(sikkel) met het blote oog;
-
Door berekening van het aantal dagen der maanden;
-
Door astronomische waarnemingen en berekeningen.
-
Een vierde mogelijkheid is niet gebaseerd op waarneming ter plaatse maar op waarneming in het dichtstbijzijnde moslimland of het moslimland waarmee men een etnische of geestelijke verbondenheid voelt. Sommige moslimgroeperingen volgen daarom de waarneming in Pakistan of India – bijvoorbeeld de Surinaam¬se groeperingen; de waarneming in Saudi Arabië, – bijvoorbeeld de Marokkaanse groeperingen en een klein deel van de Turkse gemeenschap.
-
Als vijfde mogelijkheid wordt wel de kalender van het land van herkomst gevolgd, zoals de overgrote meerderheid van de Turkse gemeenschap doet. In de praktijk hebben we daarom geluk als onze feestdag van de Ied al-Fitr, op dezelfde dag valt. Soms hebben we jammer genoeg te maken met drie verschillende dagen waarop de Ramadan begint en drie verschillende feestdagen waarop hij eindigt. Dit bemoeilijkt de dialoog over officiële moslimfeestdagen aanzienlijk.
Op 24 september aanstaande zullen veel moslims in Nederland blijmoedig aan de vastenmaand Ramadan beginnen. De vastenmaand is populair.
Maar wat doe je als je moslim bent en diabetes – of een andere chronische ziekte – hebt? Wat zijn de risico’s?
Een vastende komt zichzelf tegen. De eerste dag ontstaan er al concentratieproblemen. Degene die vast voelt zich zwak. Het hele jaar door heeft hij of zij gegeten, gedronken en seksuele omgang gehad. Dat wordt een maand stopgezet. De maag is leeg en krimpt in het verloop van de vastenmaand.
Er wordt steeds minder gegeten. Ook koffie en sigaretten zijn dan een vreselijk gemis. ‘Wie vast voelt zijn menselijke zwakte en zijn afhankelijkheid van de Schepper. Tegelijkertijd beseft hij ook weer de waarde van heel eenvoudige dingen.
De Ramadan is intensief. Zeker in de zomer, omdat de dagen dan langer zijn en de maaltijd pas veel later in de avond genuttigd kan worden. Daar komt nog bij dat het vasten voor moslims in Nederland nóg zwaarder is dan voor moslims die in eigen land vasten.
In eigen land wordt het sociale leven meestal aangepast aan de Ramadan. Het leven verplaatst zich naar de nacht. Veel restaurants zijn dicht. Ogenschijnlijk doet iedereen mee en leeft hetzelfde ritme. In Nederland is dat niet zo. Dat vormt een extra belasting. Toch houden moslims van de Ramadan. Behalve een test of een uitdaging is het ook een sociaal gebeuren.
De Koran maakt melding van het feit dat bepaalde mensen vrijgesteld zijn van de vasten in Ramadan, omdat, zoals het vers luidt:
Allah slechts het makkelijke voor u wil en Hij u niet in moeilijkheden wenst te brengen(…) (2:185).
Zieken, ouden van dagen, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven en kinderen zijn de groepen die niet aan de Ramadan hoeven meedoen. Per leerschool, land of per cultuur kunnen er overigens verschillende definities voor bijvoorbeeld volwassenheid of andere maatstaven gelden.
Moslims met een chronische ziekte hoeven volgens de Koran dus niet te vasten. Wie vrijgesteld is, moet de Ramadan wel inhalen, of, als dat niet kan, compenseren: wie één dag niet vast, geeft bijvoorbeeld iemand die onder het minimum leeft te eten.
Soms is het nodig om mensen die gehecht zijn aan het religieuze gebruik te overtuigen van de vrijstelling. Hiervoor kan bijvoorbeeld een door de NIGZ (Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie) ontwikkeld standaardformulier worden gebruikt.
In het Arabisch, Perzisch, Somalisch en Turks wordt duidelijk gemaakt dat chronisch zieken dispensatie van de Ramadan kunnen krijgen. Soms wordt er met medicijngebruik en voedseltoevoegingen geschoven.
Mensen met diabetes die twee keer per dag insuline toedienen kunnen dat meestal goed regelen. Maar er zijn ook eigenwijze mensen. Er speelt meer mee dan alleen religie. Als je niet vast, dan heb je iets uit te leggen. Dat kan heel vervelend zijn. En afhankelijk van de uitleg van de Koran zullen sommige moslims hun geneesmiddelen niet volgens voorschrift innemen. Door aangepast gebruik van medicijnen kan de bloedsuikerspiegel ontregeld raken. Dat kan leiden tot gezondheidsrisico’s.
Onderzoek in 13 moslimlanden heeft aangetoond dat er tijdens de Ramadan bijna vijf maal zoveel ernstige hypo’s (lage bloedsuikerwaarden) per 100 patiënten zijn. En ontstaan er door ’s avonds vette en suikerrijke producten te eten en te weinig insuline en/of tabletten in te nemen, volgens dezelfde studie even zovele hypers (te hoge bloedsuikerwaarden).
In het ergste geval kan zowel een ernstige hypo als een hyper leiden tot ziekenhuisopname. Specifieke aandacht is dan nodig. Om het medicijngebruik tijdens de Ramadan onder patiënten, hun omgeving én de zorgverleners actief onder de aandacht te brengen hebben Evelyn Schaafsma en Tim Schoenmakers, apotheker en kwaliteitsmanager bij SAL Apotheken, in samenwerking met SAL apotheken, Stichting ter ondersteuning van de gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening (STIOM) en de Wetenschapswinkel Geneesmiddelen van de Rijksuniversiteit Groningen het project Ramadan en Medicijngebruik opgezet Schoenmakers. Evelyn is door een collega gevraagd deel te nemen aan de projectgroep en sinds een jaar projectleider. Tijdens dit project zijn gestructureerde adviesgesprekken, groepsvoorlichting, posters en folders ontwikkeld.
Na een succesvol pilotproject startte Ramadan en Medicijngebruik definitief in 2005 onder 14 apotheken. Schoenmakers: ‘Het project heeft als doel onjuist en mogelijk risicovol medicijngebruik te voorkómen. In het bijzonder bij mensen met diabetes. Begeleiding van vastende moslims die medicijnen gebruiken staat daarbij centraal’. Meer info op ramadan-medicijnen.nl
De risico’s voor een vastende moslim met diabetes zijn niet van de lucht. Want wat als diegene bijvoorbeeld een hypo krijgt? Wenselijk is dan het eten van bijvoorbeeld een dadel of een banaan, maar in de koran staat dat alles wat tussen zonsopgang en zonsondergang het lichaam binnenkomt het vasten verbreekt.
Moslimgeleerden hebben nagedacht over wat precies het vasten verbreekt. Er wordt over het algemeen genuanceerd mee omgegaan. Zeker wat medicijngebruik aangaat. Een moslim met diabetes die besluit de insuline of het eten van wat fruit achterwege te laten, is erg eigenwijs. In feite ben je dan geen goede moslim. De persoon in kwestie zou toch moeten inzien dat hij echt niet mee kan doen en dat de Koran hem of haar letterlijk vrijstelt.
Hoe dan ook, men wordt óók beloond naar de intentie van het mee willen doen. Allah weet dat. Het vijftalige formulier aanvragen kan hier.
In de volgende gevallen wordt vasten absoluut afgeraden:
- Mensen met diabetes type 1, die slecht zijn ingesteld, die niet in staat zijn zelf hun bloedsuikerwaarden te meten en actie te ondernemen als dat nodig is.
- Mensen met type 2 die herhaaldelijk ontregeld raken.
- Vrouwen met zwangerschapsdiabetes
- Ouden van dagen van een hoge leeftijd, die meer risico hebben op uitdroging of trombose.
- Ook mensen met diabetes die wel begonnen zijn met vasten, maar in deze tijd een hypo of hyper krijgen, wordt aangeraden direct te stoppen met de Ramadan.
[ deel 2 ]
Abdulwahid van Bommel is imam, publicist en geestelijke verzorger voor moslims bij het Medisch Centrum Haaglanden. Voorheen was hij voorganger van de Moslim Informatiecentrum in Den Haag en directeur van de Nederlandse Moslim Omroep.
37 Reacties op "Ramadan 2006 – 1427"
..grappig hoe je soms ergens aan denkt, het weer vergeet en vervolgens er weer mee ‘geconfronteerd’ wordt ..
In mijn geval is er één woord in de tekst, die eruit springt voor mij. Niet langer dan twee weken geleden hadden we het er thuis nog over. Ik had toen besloten dat ik me er verder in zou verdiepen, maar natuurlijk heb ik dat niet gedaan.
Welk woord?
‘Daarin dalen de engelen en de *Geest* neer..’ –> In het arabisch ‘Ruh’.
Iedereen die ideeën, uitleg, interpretaties, artikelen over verwijzingen heeft van/over de ‘Ruh’, kan me deze mailen (het past niet om het hier uitgebreid over te hebben, en het is voor mij puur uit persoonlijke interesse). De interpretaties e.d. hoeven wat mij betreft ook niet alleen uit islamitisch perspectief te zijn, denk bijv aan Pinksteren. Alles is welkom!! Alvast dank hiervoor.
Wat wel gerelateerd is aan deze post en ik graag besproken zie worden, is de vraag:
Zouden wij Nederlandse moslims ernaar moeten streven om hier in Nederland in ieder geval op één dag te beginnen met Ramadan (en op één dag het eid-feest te vieren), waarom wel en waarom niet?
Salaam,
Naila
“Zouden wij Nederlandse moslims ernaar moeten streven om hier in Nederland in ieder geval op één dag te beginnen met Ramadan (en op één dag het eid-feest te vieren), waarom wel en waarom niet?”
Wel, dat is ook handiger voor het overzicht van niet-moslims. Bijvoorbeeld wat voor mannen geldt: het gebed in de ochtend van de eerste dag van Suikerfeest. Als deze valt op een werkdag, wil men wel een dagje vrij kunnen nemen van werk/school. Dan is het voor de werkgever/school ook veel handiger als duidelijk is WELKE DAG precies. De één vandaag, de ander morgen? Ik kan me voorstellen dat mensen dit als vervelend ervaren.
Sowieso ben ik van mening dat moslims hier niet een ideale eenheid vormen op veel vlakken. We moeten tot min of meer een consensus zien te komen op deze maatschappelijke vraagstukken, want ze gaan ons allemaal aan en er is weinig tot geen dialoog.
Verder nog een paar vragen (voor wie eventueel een antwoord hierop weet):
– bestaat er tussen de vier rechtsscholen consensus over de methode van bepaling van het begin van de vastenmaand/suikerfeest?
– ik heb ooit gehoord dat het niet duidelijk was op welke dag in de Ramadan precies de Laila-tul-Qadr valt, en dat men eigenlijk hiernaar ‘op zoek’ moet zijn tijdens de laatste tien dagen van de maand. Staat de datum van Laila-tul-Qadr vast?
@Ahad:
over je 1e vraag heb ik geen idee : )
over je 2e vraag, kan ik je verwijzen naar verschillende hadith van Sahih Buchari, te vinden op deze site:
http://www.islamicity.com/hadith/action.lasso.asp?-db=services&-lay=hadith&-format=sreply.htm&-error=error.htm&-op=cn&hadith_textS=qadr&-max=7&-find
(khoop dat de link het doet)
Salaam,
Naila
Wa aleikum salaam.
Bedankt Naila. Maar nu is het nog niet erg duidelijk waarom doorgaans juist de 24e nacht aan wordt gehouden…?
Kleine aanvulling: er zijn ook moslims de de mening toegedaan zijn dat de maan er simpelweg moet zijn om de vastenmaand te laten starten. Zij gaan er wel vanuit dat de maansikkel gezien moet zijn, omdat ook rekenaars fouten kunnen maken, alleen maakt het daarbij niet uit in welk land / welke landen dat was. De hele wereld is immers één geheel.
Verder een vraagje aan Ahad: bedoel je niet de 27e? Ik vind dat ook nogsteeds vreemd. Ik heb er geen reden voor kunnen vinden.
@Ahad:
naar mijn weten, wordt het doorgaans op de 27e nacht gehouden :D
Maar zoals je wellicht uit de Hadith hebt kunnen opmaken, kan het élk van de 10 nachten zijn. Wellicht is het praktischer voor de moskee/stroming/school om 1 nacht af te spreken.
Salaam,
Naila
@Amna#5:
Dat er een maansikkel gezien dient te worden begrijp ik, maar volgens mij zit er wel een verschil in waar het gezien wordt. Door draaiing van de aarde wordt de maansikkel op een gedeelte van de planeet pas een dag later gezien dan op de andere gedeelte (dag vs nacht).
De wereld is wel één geheel, maar het gebed verricht je toch ook op de tijden die gelden voor jouw regio? Zo heeft de maan ook een andere positie ten op zichte van de aarde, afhankelijk van de regio waar je je in begeeft..
Salaam,
Naila
@Naila: je hebt helemaal gelijk. Ik ben misschien minder duidelijk geweest dan ik moest zijn: er wordt uitgegaan van de landen waar het vandaag ook de avond van de 29e is, maar tussen die landen wordt geen onderscheid gemaakt. Er wordt volgens deze beredenering dus niet alleen gekeken naar het land waar je woont of een specifiek herkomstland, maar naar de gehele zonegrens. Dat WIJ de sikkel niet kunnen zien betekent immers niet persé dat hij er ook niet is…
– 786 –
ik dacht ook de 27e nacht… omdat toen (waarschijnlijk) de eerste openbaring is geweest :D of bedoelen jullie dat niet, Ahad en Amna…?
@Amna, Naila en Jazzy:
Inderdaad, foutje van mijn kant. Ik bedoelde de 27e.
Het schoot niet erg op met het zoeken naar een antwoord, maar ik heb toch wat gevonden op Sunnipath.com: nooit consensus over geweest. Zie http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=1&ID=336&CATE=6
Het beste zou dan (volgens mij) zijn, om toch zo vaak mogelijk te bidden tijdens nachten, het advies overnemen zoals het gegeven is in de ahadith (‘zoek ernaar tijdens de laatste tien nachten’): “This is one of the many reasons why one should strive to establish the night vigil prayer (tahajjud), daily.” (citaat van die Sunnipath pagina).
@ #5, Amna:
“Kleine aanvulling: er zijn ook moslims de de mening toegedaan zijn dat de maan er simpelweg moet zijn om de vastenmaand te laten starten.”
Bedoel je dat ze deze functie van de maan als bestaansrecht van de maan zien?
ik zou het zeer op prijs stellen als mr van Bommel, mij , en de anderen misschien, duidelijk wil maken waarom hij het arabische woord ‘al Ruh’ als Geest heeft vertaald! ik begreep best dat nl niet zo rijke taal is maar er is vast wel een ander woord! want Geest is zo….he …angstigend! sjokran jazeelan… Ramadaan Mubarak
@Eva:
‘Geest’ is de gangbare vertaling voor Ruh, volgens mij wordt het ook zo in elke Nederlandse Quran-vertaling weergegeven (maar ik ben geen expert op dit gebied).
Verder heeft het taalkundig niks met spoken te maken ofzo, denk bijv. aan de Helige Geest (uit het Christendom) – of iets is ‘in de geest van..’
Naar het engels wordt het vertaald naar ‘Spirit’, misschien dat je dat minder angstaanjagend vindt ..
Wat ik wil zeggen is dat er volgens mij geen ander woord in het Nederlands is, wat in de buurt komt van Ruh – en eigenlijk vind ik het ook niet nodig ..
“ik begreep best dat nl niet zo rijke taal is maar er is vast wel een ander woord!”
Taal in een instrument van de cultuur. Als in een andere taal geen equivalent bestaat wordt dat veroorzaakt door het ontbreken van een gemeenschappelijke begrip(sdrager), zoals in dit geval ‘Ruh’
NL is een van de meest rijk geschakeerde talen dus de conclusie is zeker niet gerechtvaardigd. Of je hem mooi vindt, da’s een andere kwestie…
@Ahad: Bedoel je dat ze deze functie van de maan als bestaansrecht van de maan zien? –> Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoelde simpelweg dat er naast de genoemde meningen over manieren van nagaan of de Ramadaan begonnen is of niet er nog een andere is. Dat was het.
Voor mij begint de Ramadaan in ieder geval morgen. Voor anderen misschien niet. Ik wens in ieder geval iedereen die meedoet EN iedereen die niet meedoet een hele gezegende maand!
– 786 –
Ik heb gehoord van verschillende bronnen dat morgen Insha’Allah de heilige maand Ramadan begint. op verscheidene plaasten is de maan al gesignaleerd. o.a. in Saoedi-Arabie, VS en Engeland. Ik heb dit ook op Islam Channel gehoord. ook dat ze morgen Insha’Allah in Mekka beginnen met vasten, dus voor mij begint het ook morgen Insha’Allah
*** Ramadan Mubarak dear brothers and sisters, may this be a blessed month for us all Insha’Allah *** :D
Okay, nu mag ik me weer gaan stressen of het wel goed is om morgen nog niet te beginnen…. Anyway Amna bedankt voor de reactie, en iedereen namens mij alvast Ramadan mubarak!
Moge Allah swt eenieders zonden vergeven en in staat stellen om maximaal profijt te halen uit deze gezegende maand.
Ameen.
– 786 –
beter 1 dag teveel dan 1 dag te weinig toch…?
AMEEN
How should a person form his intention to fast Ramadan? When should he have the intention to fast?
“The intention (niyyah) means resolving to fast. It is essential to have the intention the night before, night by night, in Ramadaan.”
(Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, vol. 10, p. 246)
“Some scholars were of the view that in the case of a repeated act of worship, it is sufficient to form the intention once the first time one does, unless the sequence of repetition is interrupted, in which case a new intention must be formed. On this basis, if a person has the intention of fasting on the first day of Ramadaan that he will fast this whole month, that is enough to cover the whole month, so long as he does not have an excuse to break his fast and thus break this continuity, such as traveling during Ramadaan. In that case, when he wants to resume fasting he must form the intention of fasting again.
This is the more correct opinion, because all the Muslims, if you ask them, will say that they intend to fast the whole month from beginning to end. So even if the intention is not formed literally, it is there by implication, because the basic principle is that it does not stop. Hence we say that if the continuity is broken for some permissible reason, then one starts fasting again, the intention must be renewed. This is the view which brings peace of mind.”
al-Sharh al-Mumti’, vol. 6, p. 369-370).
Can Laylat al-Qadr be seen, i.e. can it be seen with the human eye? Some people say that if a person can see Laylat al-Qadr he sees a light in the sky and so on. How did the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) and the Sahaabah (may Allaah be pleased with them all) see it? How can a person know that he has seen Laylat al-Qadr? Will a person still gain its reward even if he could not see that night?
Praise be to Allaah.
Laylat al-Qadr may be seen with the eye, for the one whom Allaah helps to see it. That is by seeing its signs. The Sahaabah (may Allaah be pleased with them) used to recognize it by its signs. But not seeing them does not means that one will not gain its reward, if one spends that night in prayer out of faith and the hope of reward. The Muslim should strive to seek it in the last ten nights of Ramadaan, as enjoined by the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), hoping to earn reward. If it so happens that a person spends this night in prayer out of faith and seeking reward, then he will gain its reward, even if he does not know that that was Laylat al-Qadr. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever spends the night of Laylat al-Qadr in prayer out of faith and seeking reward, all his previous sins will be forgiven.” According to another report: “Whoever spends that night in prayer, seeking Laylat al-Qadr, then he catches it, his previous and future sins will be forgiven.”
And a sound report from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) indicates that the sign of Laylat al-Qadr is that the sun rises on the following morning with no visible rays. Ubayy ibn Ka’b used to swear that it was the night of the twenty-seventh, citing this sign as evidence. The more correct view is that it moves through all the last ten nights, but it is most likely to be one of the odd-numbered nights, and the night of the twenty-seventh is the most likely among the odd-numbered nights. Whoever strives in worship during all of the last ten nights, praying, reading Qur’aan, making du’aa’ and other kinds of good deeds will undoubtedly catch up with Laylat al-Qadr and attain what Allaah has promised to those who do that out of faith and seeking reward.
And Allaah is the Source of strength, May Allaah bless our Prophet Muhammad and his family and companions.
Freedom wil je even samenvatten…?
Lailat-ul-Qadr is toch in een van de oneven nachten van de laatste tien dagen… dus dat kan de 21ste, 23ste, 25ste, 27ste of 29ste zijn…. maar waarschijnlijk denken de meesten dat het de 27ste is ofzo, of de meeste hints van de Profeet leiden er naar toe… ik weet het niet.
@#20 Ahad, de eerste post betreft de niyyah ( intentie ) zoals we weten dat je de intentie eerst moet hebben bij al je daden en wanneer je weet dat je Ramdan helemaal gaat vasten (aangenomen is dat je niet ziek bent of dergelijk ) dan hoor je of steeds de intentie te hebben (’s nachts )om de volgende dag te vasten of je kan de eerste nacht de niyyah (intentie ) voor heel Ramadan te doen ( wat opzich veilig is ).
Wat Laylat Al Qadr die is ons niet bekend gemaakt juist om de laatste tien dagen van Ramadan ( oneven nachten ) extra te bidden dan zou je dus zeker zijn dat je Laylat Al Qadr hebt gebeden om beloond te worden ( Laylat Al Qadr = 1000 maanden )
tis dus meer bedoeld om ons beetje te leren praktiseren en niet te praktiseren op een Agenda-achtig manier ( sommigen komen alleen die avond bidden wat helemaal niet de bedoeling is ).
Ramdan moet je zien als een Kamp Waar je je gaat trainen om de rest van het jaar tot aan volgende Ramadan gaat praktiseren ( in alle opzichten ) zoals je het tijdens Ramadan doet ( een soort Jaarlijks “APK” een voor je lichaam en voor je geest ).
Ramadan gezond of ongezond?
Beste mensen,
Allereerst wens ik jullie een goede ramadan.
Ik vast zelf niet, ik ben geen moslim, maar ik heb wel drie jaar achtereen meegedaan met mijn Turkse en Marokkaanse vrienden.
Inmiddels zien we elkaar niet meer (studie afgelopen) en ik heb niemand om samen mee te vasten. Aangezien ik geen moslim ben zie ik er ook geen reden toe. Maar het was een waardevolle ervaring om het te doen.
Ik wil graag een opmerking maken over de ‘gezondheidsredenen’om te vasten.
Heel vaak zie ik dat er beweerd wordt dat de ramadan het lichaam zuivert en dat het goed voor de gezondheid zou zijn.
Ook op deze site wordt dat beweerd over de ramadan, er staat:
“stabielere bloeddruk
stabielere suikerspiegel
het gif dat zich opslaat in het vet wordt grotendeels verwijderd”
Maar ergens anders schrijft Abdulwahid van Bommel dat de ramadan juist de bloed- suikerspiegel zo ernstig in de war schopt dat suikerpatienten er een hypo van krijgen.
Er wordt gewaarschuwd voor de gezondheidsrisico’s van ramadan, vooral voor zieken, ouderen en zwangeren.
Ik denk dat de waarschuwing van van Bommel correct is, en dat de idee dat vasten in de ramadan goed is voor de gezondheid maar eens moet worden losgelaten. Als je vast, doe je dat voor je geloof, voor je ziel, en niet voor je lichaam.
Ik denk dat de verwarring ontstaat doordat er veel manieren en definities van vasten zijn. Het christelijke vasten is iets anders dan het islamitische vasten. En dan is er nog het vasten om gezondheidsredenen. Dit betekent: enkele dagen geen vast voedsel te nemen en veel water te drinken, zodat het lichaam (vooral de darmen) zichzelf reinigt. Dit is het soort vasten dat gezond is, islamitisch vasten is niet gezond, integendeel.
Ten eerste is het heel ongezond om uren achtereen geen water te drinken, vooral als het erg warm is en als de dag lang is.
Ten tweede is het ongezond om overdag niets te eten en ’s avonds of s nachts wel, omdat het lichaam zo slecht tot rust komt.
Je zet je nieren, lever en hart zwaar onder druk door de natuurlijke behoefte aan vocht te negeren, en door zo onregelmatig te eten.
Als je vast, wees je dus bewust van het feit dat je je lichaam te kort doet ter ere van God. Gezond is het absoluut niet.
Het lijkt me dan ook verstandig dat er niet langer beweerd wordt dat islamitisch vasten goed is voor de gezondheid, en dat er juist meer aandacht komt voor de risico’s ervan.
Als je alleen wilt vasten omdat het gezond is, kun je dat beter doen door enkele dagen helemaal niets te eten en veel water te drinken.
Overigens vind ik dat het tijd wordt voor een debat over de gewoonte om tijdens het vasten niet te drinken.
Het is langzamerhand bekend hoe belangrijk het is om op warme dagen veel te drinken. 2 tot 3 liter zou je moeten drinken tijdens een hittegolf.
West-Europa wordt warmer in de zomer, we merken het allemaal. We gaan richting 35 graden als temperatuur voor juli. Is het verantwoord om onder die omstandigheden, in dit gebied van de wereld, zoveel uren niet te drinken?
Een ander punt is geografie, moslims wonen overal ter wereld, en hier in Nederland zijn de dagen langer dan in Mekka. Je kunt je afvragen hoe lang de dag moet of mag duren om verantwoord te kunnen vasten.
Hoe moet je bijvoorbeeld vasten op de noordkaap? Je gaat gewoon dood omdat de zon niet onder gaat. Dus je kunt niet vasten op de noordkaap. Hoe zit dat dan met gebieden onder de noordkaap? Vanaf waar kun je normaal vasten zonder dat je je lichaam beschadigt?
Niemand wist in de tijd van de profeet dat zonsopgang en ondergang in de zomer zo ver uit elkaar liggen naarmate je naar de noord- en zuidpool gaat, en dat het klimaat kon veranderen. Nu weten we het wel.
We hebben toch onze kennis niet voor niets gekregen? Moeten we wachten tot ook gezonde mensen bezwijken aan de ramadan of gaan we het gesprek met de traditie aan?
Dit zijn dingen die ik me afvraag, en misschien hebben jullie er een antwoord op, of misschien vinden jullie het ook boeiende vragen waar nog veel over gediscussieerd kan worden.
hartelijke groeten en gezegende ramadan toegewenst,
Inge Versteegt
kan iemand de volgende vraag beantwoorden? Ik heb deze vraag al sinds ik zelf meedeed aan de ramadan en me verbaasde over het tijdstip van zonsopgang.
Als je in de krant kijkt naar wat weerkundigen zeggen over het tijdstip van zonsopgang, valt het op dat zij een heel andere tijd geven dan die er bij de kalenders voor ramadan gegeven wordt.
Kijk bijvoorbeeld eens op
http://home.hccnet.nl/v.d.horn/weersverwachting/zonsopkomst_zonsondergang.htm
en je ziet dat er meer dan een uur tussen zit!
is de islamitische definitie van zonsopgang anders? de meteorologische definitie is:
het moment dat de zon als eerste zichtbaar
streepje boven de horizon uitkomt.
het zou kunnen zijn dat de islamitische zonsopgang bij schemering begint, maar dan zou er hooguit een half uur verschil kunnen zijn, geen uur!
en hoe komt het dat zonsondergang wel overeenkomt met de meteorologische zonsondergang?
ik heb me er altijd over verbaasd, dus hopelijk kan iemand het uitleggen…
en hoe zit het met de regel dat je pas mag eten als je geen wit draadje van een zwart draadje kan onderscheiden? dat zou betekenen dat je tot na de avondschemering zou moeten wachten met eten, en niet al bij zonsondergang mag eten want dan kun je nog gewoon zien.
snapt iemand het systeem of heb ik iets niet begrepen?
hartelijke groeten,
Inge
http://gebedstijden.al-islaam.com/
hier staan de gebedstijden en zoals je ziet verschilt het ongeveer met 2 a 3 minuten vwb zonsopgang (shoeroq)
Inge, je hebt het bijna juist. Ik zat ook met die vraag.
De ramadan geldt van dageraad tot zonsondergang. Als je ’s ochtends het witte en zwarte draadje kan onderscheiden (het gaat hier dan gewoon om het eerst schemerlicht aan de hemel) gaat de Ramadan in en die duurt tot zonsondergang. De schermerperiode bij zonsondergang telt niet.
De poolgebieden kennen geen normaal dag/nachtritme en daarom moeten deze streken zich houden aan het dag/nachtritme van de dichtsbijzijnde plek die dit wel heeft.
dank je wel Peter…maar ik begrijp niet wat er bedoeld wordt met een ‘normaal’ dag/nachtritme.
In sommige gebieden wordt het nooit nacht tijdens de zomer, maar kilometers verderop wordt het bijvoorbeeld maar enkele minuten nacht, en verderop weer een half uur, of een paar uur…Als dat zo is, moet je het dan als moslim met die paar minuten doen en dat voor nacht laten doorgaan? Of moet het echt een paar uur duren? Vanaf wanneer heet het ‘normaal’? En wie bepaalt dat?
Dat was mijn vraag, waar ligt de grens van wat je ‘normaal’ zou willen noemen? En bedenken mensen die grens niet gewoon zelf? Je zou er immers ook voor kunnen pleiten dat alle moslims de tijden van Mekka aanhouden.
Wt je beschrijft als ‘vasten gaat in als je een wit en zwart draadje van elkaar kunt onderschieden, dat komt volgens mij overeen met wat de burgerlijke schemering genoemd wordt in de sterrekunde. De zon is dan 6 graden onder het aardoppervlak.
Volgens mij hebben mensen deze regels en definities bedacht en daarom moeten mensen er ook zelf over oordelen en over discussieren. Dat wat er wel in de koran staat wordt door verschillende stromingen verschillend uitgelegd, bijvoorbeeld wat er beweerd wordt over hoofddoeken etcetera – je kunt moeilijk beweren dat dat duidelijk is terwijl er zoveel interpretaties zijn waarbij iedereen zegt dat ie zich houdt aan wat er in de koran staat.
Het maakt mij niet uit, maar ik vind wel dat mensen uit naam van wat ze denken dat God hen opdraagt soms onverstandige dingen doen, zoals zichzelf geselen, elkaar doden, hun lichaam inpakken in lagen stof, en hun lichaam ernstige schade toebrengen (geen water drinken overdag tijdens een hittegolf beschadigt de lever net zo hard als alcohol).
Zucht. Het is allemaal zo goed bedoeld.
Van mij mogen mensen best denken dat er een goddelijke regel bestaat die voorschrijft van hoe laat tot hoe laat je moet vasten ergens net buiten de poolcirkel.
Iedereen moet het zelf maar weten wat ze moeten doen om een staat van extase te bereiken. Maar gezond is anders.
ik wens jullie allen het heil toe dat je tracht te bereiken. Maar ergens denk ik ook wel: de weg naar de hel ligt geplaveid met goede bedoelingen.
hartelijke groet,
inge
subhan’allah
er zijn ook plaatsen op de wereld die ongeschikt zin voor mslims om te wonen ( Groenland)
Inge Je verwart een aantal zaken. Van Bommel heeft het over een verstoorde suikerspiegel bij suikerpatienten. Als je duiabeet bent kan van elke verstoring in je dagelijks ritme je suikerspiegel verstoort raken. daarom is voor hen vasten niet gezond. Mensen die gezond zijn hebben dat probleem niet voor hen is vasten wel gezond. Je moet dus verschil maken tussen gezonde en ongezonde mensen.
Wat dat drinken betreft ik kom ondanks het feit dat ik overdagnietsdrink met gemak aan 2 á 3 liter vocht per dag. In de ochtend drink ik bij het onbtijt wel een liter en ’s avonds de rest. Ik plas met gemak ’s middags nog een flinke plas. Kortom mijn nieren hebben er geen enkele last van. Ik voel me als ik vast gezonder en vitaler, waar ik wel last van heb is dat ik soms een slaaptekort krijg, doordat ik langer opblijf om te bidden.
Een normale nacht is wat iedereen als normale nacht beschouwd, dus een nacht waar je eengezonde nachtrust kunt hebben van 7 á 8 uur. Woon je in het poolgebied of zo noordelijk dat je nacht dat niet haalt dan kun je dus een stad nemen waar de tijden wel een normale nachtrust mogelijkmaken.
Ik zie dus geen enkele reden om de islamitische vasten te vervangen voor eenandere,maar jij als nietmoslim kunt natuurlijk een anderemanier kiezen als je dat prettiger vindt.
wat was ik een jaar geleden actief zeg, op dit forum ;p
salaam,
Naila
Beste Ina, dank voor je reactie. Ik vond het leuk om te lezen want ik had mijn stuk ongeveer een jaar geleden geschreven en ik was het alweer vergeten. Nu met deze ramadan komt de discussie weer tot leven.
Ik geloof nog steeds niet dat het gezond is om op de islamitische wijze te vasten, om dus uren achtereen niet te drinken. Natuurlijk is de mate waarin je je lichaam beschadigt afhankelijk van de buitentemperatuur, en van de lengte van de dag. Vasten in oktober met buiten regen en 10 graden, dat kan een lichaam prima aan. Daar kun je ook nog wel tegenop drinken van te voren en na afloop. Maar in de zomer straks, met de toenemende temperatuur (klimaatverandering), mag je ervan uitgaan dat je je lichaam, met name je nieren, een flinke opdoffer geeft door jezelf zo te laten uitdrogen. Ongeacht of je ziek of gezond bent, is het islamitisch vasten ongezond voor een mens. Maar gezonde mensen kunnen tegen een stootje. Daarom hoeven zieke en zwakke mensen niet te vasten; het kan immers hun dood betekenen. Ik geloof niet dat ik overdrijf; jaarlijks zijn er moslims die tijdens de Ramadan overlijden omdat ze ondanks een zwakke gezondheid toch mee willen vasten. Die verhalen ken ik, ik heb het van dichtbij meegemaakt dat een Turkse oudere man, hartpatient, in de Ramadan overleed, en iedereen wist wel ongeveer waar dat door kwam…
Elke ramadan is een aanslag op nieren en op het brein. Het brein droogt uit, mensen krijgen hoofdpijn, worden prikkelbaar en verliezen concentratie. Dit zijn allemaal waarschuwingssignalen van het lichaam, die door de vastende moslim bewust worden genegeerd. Iedereen die heeft gevast (ikzelf ook) zal beamen dat je het voelt, dat je lichaam hier en daar protesteert. Dat is niet omdat je zo gezond bezig bent.
Nogmaals, ik zou de ramadan niet willen afraden, want ik zie ook de diepere betekenis, en de saamhorigheid en alle mooite dingen die erbij horen. (hoewel het uitsluiten van menstruerende vrouwen als “onrein” mij als vrouw persoonlijk nogal beledigend overkomt).
Wat ik alleen heb willen benadrukken, en dat doe ik nogmaals, dat het idee dat islamitisch vasten gezond is, berust op een misverstand. Vele manieren van vasten zijn gezond, sapvasten enzovoorts, maar islamitisch vasten is juist een beetje ongezond. Het gaat tegen de wensen en behoeftes van het lichaam in, om de mens dichter bij de ziel en bij elkaar te brengen.
Dat is geen verkeerd streven overigens, dat is een mooi streven.
Daarom ook dit jaar weer aan iedereen een gezegende Ramadan toegewenst, of u nu vast of niet.
Inge
meneer van Bommel, dat u nog steeds na al die jaren de energie kan opbrengen lezingen te geven door het hele land en zulke on-ge-lo-fe-lijk domme mensen te woord te staan iedere keer die altijd maar met dezelfde stomme vragen komen.. een woord : respect.
Dat u nog niet cynisch bent geworden en hatelijke opmerkingen maakt en respectvol blijft , ik vind u super.
U kunt mensen met een paar zinnen de grond in stampen en u doet het niet.
dat men niet weet wie ze voor zich hebben , bij een imam uit de eigen bevolkingsgroep zouden ze het niet in hun hoofd halen die te bejegenen zoals men u bejegend. Omdat u nederlands bent doet men dit wel volgens mij.
Maar dat u ons nog vele jaren te woord wil staan.
En dat u nog vele jaren geduld mag houden met ons .
Dank u wel .
Hoi Inge
Ik herken heel veel in wat jij schrijft
Ben nu ook aan het vasten (proberen) en ik merk het vooral aan mijn hoofd- ik ben erg verward en kan mij moeilijker concentreren. Nog steeds dus, al is de Ramadan bijna voorbij. En ik slaap te weinig door het vroege opstaan. Daarnaast voel ik me wat vaker down.
Ook kan ik nu minder aan op een dag, met tot gevolg dat ik straks heel veel achterstallig werk (vooral met mijn hoofd) zal moeten inhalen.
Ik denk soms wel dat ik helemaal gestoord ben geworden dat ik hier mee bezig ben en dat ik nu mijn kansen in het wereldse leven helemaal verpest door zo te doen(doemdenken dus) Ik was net weer een beetje ‘normaal’ geworden in de ogen van mijn familie en vrienden en nou ben ik weer de rare kwiebus.
Maar toch ga ik door en dat heeft een andere reden. Ik heb gewoon het gevoel dat ik dit ‘moet’ doen. Als het me lukt om me te concentreren op God, begrijp ik dat ik mijn depressieve gevoelens en mijn angst om mijn verstand te verliezen, mijn angst voor wat andere mensen van mij vinden en mijn angst om mijn kansen te verpesten eigenlijk helemaal niks voorstellen vergeleken bij de Liefde van de Ene (sorry, klinkt een beetje zweverig) en lossen mijn negatieve gevoelens en gedachten als vanzelf op.
Maar je hebt helemaal gelijk…laten we maar Mekka tijden gebruiken, dat lijkt me een stuk gezonder!
“ik merk het vooral aan mijn hoofd- ik ben erg verward en kan mij moeilijker concentreren. Nog steeds dus, al is de Ramadan bijna voorbij. En ik slaap te weinig door het vroege opstaan. Daarnaast voel ik me wat vaker down.”
Is nu niet bepaald bevordelijk voor de arbeidsproductiviteit, laat staan voor bepaalde beroepen de veiligheid
Zijn deze symptomen algemeen?
zullen werkgevers blij mee zijn.
Hoi vele
Wees maar gerust ik werk niet op Schiphol bij de terrorismecontrole
En mijn werkgevers zijn zeer tevreden
Wil ik hierbij ook de zeer gewaardeerde Imam van Bommel bedanken voor zijn jarenlange inzet en geduld.
Om het debat overal in het land te blijven aangaan. Met de meest DOMME recties van mensen die zonder kennis kritiek spuien, iets wat ze nooit zouden doen met een imam uit de eigen doelgroep , maar omdat Imam van Bommel een Nederlander is doen ze dat wel. Meneer van Bommel zou ze met enkele citaten de grond in kunnen boren publiekelijk , maar hij doet het niet. Dat op zich is al een zeer eerbiedwaardige eigenschap. Laat een Cheppih bijvoorbeeld hem dat maar eens nadoen . maar meneer van Bommel is daar te wel opgevoed en te beleefd voor . En dat hij nog de moeite neemt NOG een keer op te draven voor weer een zaal met “kritische moslims “waar ik persoonlijk het schaamrood van op de kaken krijg.
meneer Van Bommel : u is geweldig.
Niemand zou het u kwalijk nemen als u zou zeggen : bekijken jullie het maar.
En bedankt he!
Dat er meer van Bommels mogen op staan in nederland.
En dat u maar veel meer Podia mag krijgen. En dank u wel dat u nog steeds de dialoog wil aangaan met ons ( de zalen ) met mensen die denken dat ze oulema zijn na 2 boeken te hebben gelezen.
het is een echte Jihad.
Respect voor u .
erg veel respect.