Zonder op enigerlei wijze te pretenderen om de waarheid in pacht te hebben, wil ik toch weer iets schrijven over de maan-kwestie. Wellicht dat meer jongeren zich gaan verdiepen in deze materie en een eigen visie erop gaan ontwikkelen.
1- Het volgen van lokale autoriteiten (moskeeën ed.) bij het beginnen en eindigen van de Ramadan is een goed gebruik en volledig in overeenstemming met de islamitsiche wetgeving hieromtrent. Dus voor diegenen die zaterdag vasten en het gevoel hebben een dag eerder begonnen te zijn, of degenen die zondag beginnen en het gevoel hebben een dag gemist te hebben: no spang! Zolang je de lokale autoriteit hierin volgt, verleg je de verantwoordelijkheid richting die autoriteit. Dit is hetzelfde als het gebed: Imam is verantwoordelijk zodra je in jamaat gaat bidden!
2- Nieuwe maan is geboren op vrijdag 22 september om 13:45 uur. Dat betekent dat diezelfde avond de maan onmogelijk gezien kan worden in de wereld behalve ten zuidwesten van Hawaii met een telescoop (niet met het blote oog). Voor visuele zichtbaarheid heb je minimaal een ouderdom van 13,5 uur nodig en een hoek van 11 graden.
3- Daarmee rijst er gefundeerde twijfel over de beslissing van o.a. Saudi Arabie om de Ramadan op de 23ste te laten ingaan. De maan is namelijk onmogelijk te zien geweest op de voorgaande avond. Desondanks zijn er 4 getuigen die de maan in Saudie Arabie hebben gezien en zijn er zelfs beelden uitgezonden van de nieuwe maan op verschillende Arabische zenders.
4- Wat dat betreft heeft de Europese Fatwa-raad het beter begrepen, samen met de rest van de Arabische wereld die Saudie Arabie niet heeft gevolgd.
5- Hoewel ik persoonlijk de visie (audio, urdu) aanhang zoals o.a. door Shaykh-ul-islam dr. Tahir-ul-Qadri is uitgelegd dat "wetenschappelijke feiten een vorm zijn van ruya (zien)", wil ik toch nog wijzen op de uitmuntende artikelen van Shaykh Hamza Yusuf en Shaykh Muhammad Afifi al-Akiti. Beide beargumenteren dat alleen ‘zien met het blote oog’ als bewijs kan dienen. Het zijn academisch goed onderbouwde artikelen die wellicht mensen kunnen inspireren om in ieder geval op een dieper niveau met de islamitsche wetgeving bezig te zijn.
Namens mij, wijblijvenhier.nl en de ‘al-Hidayah NL’ een van harte Ramadan Mubarak!
12 Reacties op "Vechten om de Maan – 2"
U ook, khair mubarak!
Ik hoopte al dat u hier wat over zou schrijven, dus bij deze, thanks.
hehehe lol :P Tasneem zegt ‘No spang!’
Ook namens mij iedereen een gezegende Ramadan toegewenst!
Salaam,
Naila
Tasneem, bedankt voor het interessante, heldere stuk. De wetenschappelijke methode (van punt 5) leek mij altijd het meest logische en die heb ik ook altijd gevolgd.
Iedereen die hier meeleest een Ramadan Mubarak toegewenst!
Oja, kheb trouwens 1 aanmerkinkje: Het is no span. :P
Ramadhan mubarak! Ik heb al een hele tijd een vraag die ik nu graag zou willen stellen. Hoe wordt de dageraad precies vastgesteld?
De kalender van de moskee geeft aan dat de dageraad ongeveer twee uur voor zonsopgang is, maar tot nu toe heeft niemand ons kunnen vertellen of dageraad een tijdstip of tijdsinterval is. Dus dat is een eerste vraag. Een tweede vraag is meer een verwondering die ik heb, want regelmatig kijk ik naar de hemel en maar zelden is er op het tijdstip dat op de kalender staat zichtbaar dat er een witte draad te onderscheiden is. Vaak is dat pas zichtbaar ongeveer een uur voor zonsopgang. Dus welke dageraad houd een moslim aan? wat hij/zij met het blote oog kan waarnemen of dat wat er berekend is?
Bedankt voor de uitleg, had het gevoel een dag gemist te hebben.. maar kennelijk ben ik dus toch op de juiste dag begonnen.
U ook een gezegend Ramadan toegewenst!
@ #5 Rafza Hussainali,
In defining the times of prayer, the astronomers’ calculations do not matter. For determining the time of Fajr, what counts is the appearance of a horizontal line of light on the eastern horizon. The time for Fajr starts when this line becomes clear and distinct, and it ends when the sun rises. The time for Maghrib starts when the disk of the sun has set, and it doesn’t matter if there is still light after the disk of the sun has disappeared. The time for ”˜Isha’ begins when the red afterglow of sunset disappears.
The time for fasting begins when the time for Fajr begins, as we have explained above, and the fast ends when the disk of the sun itself has set, even if some of its light remains afterwards.
Leuk stukje, goede titel vooral: vechten om de maan. In het gevecht om het eigen gelijk lijkt menig moslim te vergeten waar het eigenlijk om gaat in de Ramadan. Als je er van uitgaat dat Allah mensen beoordeeld naar gelang hun intentie is er sowieso niets aan de hand. Dat er veel stemmen opgaan voor het maken van afspraken om toch maar mooi allemaal tegelijk te kunnen starten en eindigen maakt me zelfs minder vrolijk dan je zou denken. Ik zou namelijk liever zien dat iedereen zijn eigen mening en visie kan behouden en dat we allemaal leren daar respect voor te hebben…
Official Decision and Announcement of the High Judiciary Council of Saudi Arabia…
Just a short time ago, Fatwa-Online was informed of the official decision and announcement of the High Judiciary Council of Saudi Arabia that since the moon of Ramadhaan was sighted this evening, here in Saudi Arabia, we have completed twenty nine (29) days of Sha’baan (1427 A.H.), in accordance with the hadeeth of the Messenger of Allaah (sal-Allaahu `alayhe wa sallam):
((Fast when you see the crescent. If it is obscured to you, then complete thirty days of Sha’baan. And break your fast when you see the crescent. If it is obscured to you then fast thirty days)), [transmitted by al-Bukhaaree and Muslim].
Subsequently, we shall be starting our Taraaweeh prayers tonight (Friday 22 September 2006) after the ‘Ishaa. prayer, in preparation for the first fast of Ramadhaan on Saturday 23 September 2006, inshaa.-Allaah.
bron: fatwa-online.com
Ik heb het nagevraag, en in SA volgen ze nog steeds de methode “zien met het blote oog”
Dat “vechten om de maan” kun je helaas soms bitter letterlijk opvatten.
Ik hoorde laatst van een vriendin dat er in de VS in sommige steden zelfs gevechten uitbraken over wanneer de Ramadan zou beginnen.:-(
Astaghfiroullah, wa la hawla wa la qouwatta illa billah. :-(
@ #5 en #7: Het zien van die witte lijn doet zich eigenlijk alleen in de woestijn voor, waar de lucht droog is. Bovendien is het op veel plaatsen onmogelijk om de horizon te zien. Astronomische waarnemingen hebben aangetoond dat dit verschijnsel zichtbaar wordt wanneer de zon 15 graden onder de horizon is. Vandaar dat dat veelal als criterium wordt gehanteerd voor het berekenen van de tijd van fadjr. Hetzelfde geldt voor isja. Vaak wordt ook 18 en 12 graden aangehouden. Waarop dat gebaseerd is, is mij niet duidelijk.
Wel weet ik, dat je in Nederland gedurende de zomermaanden spaak loopt met 18 of 15 graden: de zon zakt gedurende de hele nacht niet zover onder de horizon dat het geheel donker wordt. Daarom zouden het fadjr- en het isjaagebed vervallen. Met 12 graden redden we het in Nederland net.
Nee dan moet je die overheidsulema in pakistan geloven In saudi en een paar andere landen was het Ramadan op zaterdag. In peshawar een deel van pakistan op zondag en de rest van paksitan inclusief de overheid begon lekker op maandag……
Het is vreemd dat de hele wereld behalve india pakistan en bangladesh altijd op een andere dag vasten mohim, dat Allah ons vasten mag accepteren