Leyla Cakir is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl
Het verhaal over Nathan de Wijze behoort tot één van mijn favorieten. Ik wil het graag met jullie delen. Verderop zal ik mijn eigen interpretatie geven.
Nathan de Wijze
In het jaar 1200 heerst sultan Saladin, een moslim, over de stad Jeruzalem. Op een dag vraagt hij aan Nathan, een Joodse zakenman die bekend stond als de Wijze: “Welke godsdienst is de beste: het Jodendom, het Christendom of de Islam? Van deze drie kan er toch maar één de ware zijn?” Nathan de Wijze antwoordt met een verhaal:
Er was eens een man die een ring bezat met een wonderlijke kracht. De ring maakt de drager ervan tot een goed en wijs mens, geliefd bij God en bij mensen. Hij wil hem doorgeven aan de zoon van wie hij het meeste houdt. Maar hij heeft drie zonen die hem alledrie even lief zijn. Wie zou nu de beste drager van de ring kunnen zijn? Aan wie moet hij de ring toevertrouwen? Hij weet het niet.
Wanneer hij zijn einde voelt naderen, laat hij een goudsmid bij zich komen. Hij laat hem de ring zien en zegt: Maak er twee bij die er precies op lijken. De goudsmid is een meester in zijn vak en slaagt er zó goed in, dat niemand het onderscheid meer kan maken. Op een dag laat de vader zijn drie zonen bij zich komen. Eén voor één geeft hij ze zijn zegen en één voor één schuift hij ze een ring om de vinger.
Na hun vaders dood willen de broers toch weten wie de echte ring heeft. Men ruziet, men twist, men klaagt, maar tevergeefs. Ze komen uiteindelijk bij de rechter terecht.
De rechter sprak hen toe: “De ring waar jullie vader het over hadden, bestaat niet of is verloren gegaan. Geen van jullie draagt deze ring. Zie jullie gedrag! Wie nu de echte ring draagt weet niemand. Maar dit is mijn opdracht aan jullie alle drie. Beschouw je eigen ring als echt. Mijn raad is dat ieder van jullie zijn ring voor de ware aanhoudt. Leef zo alsof jij de drager bent van de echte ring. Doe je best om de echtheid van de ring te bewijzen door liefde, door verdraagzaamheid en barmhartigheid. Jullie vader hield van jullie drie evenveel. Streef ernaar om zijn voorbeeld na te volgen en kom na duizenden jaar terug. Dan zal een wijzer rechter op deze stoel zitten en de uitspraak doen wanneer Gods liefde zich vertoont bij jullie kleinkinderen.”
Nathan zwijgt. De sultan staat op en zegt: "Dus als ik het goed begrijp moeten Joden, Christenen en Moslims zelf bewijzen dat hun godsdienst de ware is door daden van goedheid en vrede".
"Precies", zegt Nathan.
– G.E. Lessing, Nathan de Wijze
Gotthold Ephriam Lessing, een Duits dichter, criticus en denker werd in 1729 geboren in Saksen.
Het originele stuk is in een dichtvorm geschreven door Lessing. Een reden voor hem om dit gedicht te schrijven was om mensen voorbeelden van verdraagzaamheid te geven. Deze thema speelde in de tijd van de Verlichting een grote rol.
Mijn persoonlijke reactie:
Willen we verdraagzaam kunnen zijn naar de ander toe, zullen we eerst onszelf leren kennen. Het begint bij het “ik”. Onze normen en waarden vloeien uit het Ego genaamd “ik”. Ik hoef niet uit te leggen dat het “ik” onze wereldbeeld beïnvloedt. Tegelijkertijd opent het alle deuren van het universum. Tenminste als je het raadsel van het “ik” voor jezelf ontrafelt.
Het “ik” heeft zoals bekend twee gezichten. Het één concentreert zich op het negatieve (het niet- bestaan) en het ander op het positieve (het bestaan). Als je hier niet bewust van bent, zal het “ik” je helemaal opslokken en één grote IK gaan worden. Het zegt als het ware “ik bezit mezelf” dat ter consequentie heeft dat iedereen zichzelf bezit.
Op het moment dat je wél bewust bent van het “ik” dan krijgt het het doel terug: een hypthetische grens vormen. Dan kun je beginnen met het verwachtschap voelen met alles en iedereen. Dit heet Liefde. Zoals we al in de wereld zien, ontbreekt er liefde. Liefde waaruit compassie en barmhartigheid uitvloeit, één van de Schone Namen van God. Het is de kunst om de Schone Namen van God in iedereen (ongeacht achtergrond) en alles te herkennen om zo het éénheidsgevoel te krijgen.
Wanneer wij dit ontdekken en werkelijk voelen, zullen we ons veel meer rustig en kalm voelen en de ware zin van het leven ontdekken. Wat ik als mens tenminste probeer te doen is niet naar het buitenste van iemand te kijken, maar naar het binnenste. Dit kan alleen maar als ik in contact ben met de ander ongeacht zijn/ haar achtergrond, de dialoog.
Nogmaals, de wereld is een weerspiegeling van onze binnenste. Voelen wij vijandigheid en achterdocht, dan zal de wereld dat ook zijn. De gezegde: verander de wereld, begin bij jezelf slaat weer de spijker op z’n kop. Laten we nou eens gedrag vol compassie, barmhartigheid en liefde zien, zodat de wereld er een stuk beter uit zal zien. In plaats van oorlog te voeren, te ruziën wie er gelijk heeft, te klagen zoals de broers dat doen in de parabel.
Mij rest een laatste denkvraag aan jullie stellen. Deze vraag heb ik een tijdje geleden in een boek gelezen en heeft me een tijdje beziggehouden:
Stel eens voor dat je 100 schapen aan het hoeden bent. Één schaap ervan gaat de woestijn in. Wat ga je doen? Bij de 99 schapen blijven en de ene laten gaan of ga je achter de ene schaap?
Ik weet mijn antwoord. Jij?
21 Reacties op "De Drie Ringen"
Ooit was ik erg in de ban van de ring. En wel zo erg dat ik fictie en werkelijkheid door elkaar ging halen. Even leek het erop dat ik als enige dwalende was, maar toen ik na een tijdje achterom keek, bleek de rest van de kudde me te volgen en tijden lang was iedereen in de ban van de ring.
Dat is al weer een tijdje geleden en ondertussen zijn velen in de ban van weer heel andere zaken. Ach, waren mensen maar geen schapen!
mensen: schapen? ben jij soms lid van de Partij voor de Dieren Peter :-)
Haha! Nou, in werkelijkheid ben ik zo geschrokken van de gevolgend van mijn eigen schaapachtige gedrag dat ik nergens meer lid van ben (of nog durf te worden).
Mijn verwachting is dat de meeste schapenhoeders graag achter dat ene schaap aan zouden willen gaan, maar wanneer het puntje bij het paaltje komt blijven de meeste toch maar bij de kudde. Dat is wel zo veilig.
Leyla
Laat mij in hemelsnaam gaan, ik vind mijn weg wel.
eindelijk een stuk tekst met inhoud in plaats van een blablabla verhaal, neem nog meer zulke gastarbeiders in dienst!!!!!!!!!
Als jij twee kippen had en er zou er 1 ziek worden, zou je dan de gezonde kip slachten om de zieke kip weer beter te maken?
Zou jij 00 schapen aan zhun lot overlaten voor 1 ander schaap?
Ik zou bij de 99 schapen gaan blijven, de 99 schapen zijn in mijn ogen ieder een voor een net zo belangrijk als de verloren schaap, als de schaap gekozen heeft om e kudde te verlaten, dan is dat zijn eigen wil, als 50 schapen er vandoor gaan, dan is het een ander verhaal, dan ga ik denk ik nog een andere herder inschakelen.
Ten 1e complimenten een goed stukje werk.
Met jou laatste vraag refereer jij oog aanschijnlijk aan een gelijkenis die Jezus ooit heeft verteld dat een herder toen die zijn schapen naar de stal had gebracht hij er een miste en die toen is gaan zoeken.
Dat is in iets andere situatie. In bovenstaande situatie zou ik toch maar op de 99 gaan passen. En ervoor zorgen dat er in ieder geval niet minder worden.
Verder wat jij beschrijft over Goddienst, ik geloof dat er maar een God is. De Joden geloven in die God, alleen geloven zij niet dat Jezus als Gods zoon is teruggekomen op de aarde en weer opgevaren naar de hemel. (er zijn trouwens een aantal joden die het wel geloven)
Christenen geloven dat wel. En in mijn optiek geloven moslims in een heel andere God.
@#9 Joop, zou jij ons willen “verlichten” met jouw “optiek” die Jezus als Gods zoon ziet en die voor moslims in een heel ander GOD voorziet dan de “anderen”, of worden soms moslims zelfs in hun relatie tot GOD gediscrimineerd ?
@Joop:
“En in mijn optiek geloven moslims in een heel andere God.”
Wil je dit nader toelichten? In de Koran staat wel degelijk aangegeven dat God eerder de Taurat (Thora) en daarna de Injil (de Bijbel) neer had gezonden naar Musa (Mozes) en ‘Isa (Jezus). Dus waarom zouden moslims niet in diezelfde God geloven?
In principe is het dezelfde god gezien het feit dat Mohammed plagiaat heeft gepleegd.
M heeft deze religies(joodse en christelijke) tot de islam verweven om een maatschappelijk en politiek doel te verwezelijken.
Maar het godsbeeld van de islam is een totaal ander dan het christelijke Godsbeeld en daardoor in mijn optiek een andere god
”@#9 Joop, zou jij ons willen “verlichten” met jouw “optiek” die Jezus als Gods zoon ziet en die voor moslims in een heel ander GOD voorziet dan de “anderen”, *of worden soms moslims zelfs in hun relatie tot GOD gediscrimineerd ?*”
Inderdaad
Het is me opgevallen dat christenen ten eerste roepen dat moslims hun ongelovigen vinden en minderwaardig. Waarom stellen moslims ons nooit vragen over Christus, zeggen ze dan.
En als vervolgens de moslims zeggen dat ze ook geloven in Jezus maar als profeet en dat ze dezelfde God aanbidden komt pas de aap uit de mouw.: Wat?! Hoe durven jullie te vergelijken met ons?! Waar halen jullie de brutaliteit vandaan om te denken dat jullie onze gelijke zijn?
Defintie van discussieren voor Joop en consorten is moslims duidelijk te maken dat ze minderwaardig zijn.
Maar gelukkig hoeven we daar niet wakker van te liggen aangezien hun oordeel waardeloos is.
Ik wil dit zeker toelichten, maar toch bedankt Saida dat jij voor mij alvast een antwoord hebt gegeven dan niet juist is maar dat doet er niet toe.
Als jij een God gelooft, die de hemel en aarde geschapen heeft geloof jij ook in zijn zoon Jezus die voor ons naar de aarde is gekomen. En die ook weer terug zal komen.
Moslims geloven dat volgens mij niet.
En het oude testament kan best wat overeenkomsten hebben met de koran, maar wat het uiteindelijk omdraait het nieuwe testament de boodschap waar Jezus mee is gekomen, die verschilt behoorlijk met de koran. En als jij in God gelooft moet jij ook Jezus als zijnde Gods zoon geloven en niet in een profeet. Dat is onlosmakkelijk van elkaar verbonden. Als Christenen geloof ik ook niet in bijvoorbeeld Johannes de Doper maar alleen in Jezus en God.
Het is heel simpel ik geloof maar in een God, er bestaan geen meerdere Goden in mijn optiek. En de God (Allah) die de moslims aanbidden is een hele andere dan de God die ik dien. Tenminste dat straalt wel de verschillende wijze van leven uit.
Maar als moslim’s zich happy voelen en anderen niet tot overlast zijn moeten ze gewoon doorgaan met hun manier van geloven. God die oordeelt wel.
Hopelijk het nader uitgelegd te hebben.
Maar mochten er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat graag.
Een geloof waarbij je zonden erft waar je niks aan hebt kunnen doen….
Een geloof waar je toe kunt behoren alleen als je moeder afstamt van een bebaald ras mensen….
Een geloof waar iedereen toe kan behoren welk ras dan ook met welke kleur dan ook en waarbij iedereen zijn eigen last moet dragen….
Allah (God) is rechtvaardig en dus kan ook alleen de rechtvaardige religie de ware zijn….
Bij alle geloven is de erf zonde het zelfde die horen bij de mens en hebben niets te maken met het soort geloof.
Met jouw 2e punt bedoel volgens mij op het jodendom. Volgens mij zijn er tegenwoordig ook wel andere manieren om jood te worden.
Jouw laatste punt; dat geldt volgens mij ook voor heel veel religies.
Dezelfde wijsheid kom je overal op de wereld tegen, Allah stuurde zijn boodschappers aan alle volkeren.
Een indiaans (native american) spreekwoord zegt (zo uit mijn hoofd):
Gisteren verliet ik mijn huis met de gedachte dat andere mensen mijn vijand zijn en ik maakte alleen maar vijanden.
Vandaag verliet ik mijn huis met de gedachte dat andere mensen mijn vrienden zijn en ik maakte alleen maar vrienden.
Oftewel: als jij agressie en vijandigheid uitstraalt zullen de meeste mensen je waarschijnlijk ook zo behandelen of uit de weg gaan.
maar als je een vriendelijke uitstraling hebt is de kans groot dat andere mensen je ook vriendelijk behandelen.
Een Nederlands spreekwoord:
Wie goed doet goed ontmoet
of
Met de hoed in de hand komt men door het ganse land (als je beleefd bent ben je overal welkom)
La illaha il Allah – Alleen Allah bestaat echt.
Logische conclusie:
Geen van de drie geloven is de ware want ze ruziën nog steeds.
De goudsmid heeft de echte ring achtergehouden maar is hem niet gaan dragen want anders had hij hem wel teruggegeven.
De vader is dus wel goed maar niet wijs en heeft de ring dus ook niet gedragen.
Hoi Leyla, ik lees dit stukje voor het eerst. Goed verhaal hoor van die drie ringen. Jammer dat de meeste nog steeds niet begrijpen dat je je gelijk beter kan bewijzen door je te gedragen als een waarlijk oprecht en goed mens, dan je gelijk te halen door andere te wijzen op hun ongelijk.
In mijn visie heeft geen enkele godsdienst het patent op de waarheid en met het idee dat ook mijn godsbeeld sowieso niet de waarheid is is het makkelijk om een Moslim, een Hindoe, een Christen EN een Jood te zijn. Als je deze visie deelt, dan kun je ook tot de conclusie komen dat het ene schaap helemaal niet verdwaald is maar lekker een ommetje doet. Zo lang het schaap niet in gevaar komt of andere in gevaar brengt, dan moet je als herder je schaapje vertrouwen en hem lekker zijn wandeling laten maken.
Hartelijke groeten,
Herman
Misschien nog even aardig om aan te stippen in deze:
Iedereen kan Jood worden, meldt je maar bij een rabbi en hij zal je vertellen hoe je dat moet doen.
Er zijn verschillende opvattingen over de erfzonde, een daarvan is dat je ook de slechte eigenschappen van je voorvaders erft (cultuur) en dat het aan jezelf is deze te overwinnen en toch te kiezen voor het goede. Wat aardige voorbeelden van de erfzonde zijn dan natuurlijk homofobie, xenofobie, moslimbashen en jodenhaat ed. Het is aan ons deze achterlijkheden te verbannen uit ons gedachtengoed.
Wat ook nog aardig is om te weten is dat in geen enkele van de drie ringen gekeken wordt tot welk ras je behoort. Een willekeurig persoon kan vrij kiezen tussen de Islam, het Christendom of het Jodendom.
Vriendelijke groeten,
Herman
@Leyla, mooi verhaal
@ meerderheid, toch iets beter lezen en niet meteen in jij-bakken vervallen.
@ Kolkman& Hafiz, inderdaad. Daar waar de monotheistische religies de hinduistische en de wetenschap elkaar treffen, daar ligt de waarheid. De essentie van een goede religie is toch wel hou van andermans(vrouw) zoon(dochter) zoals je van je eigen zoon houdt.
En dat je perceptie de werkelijkheid om je heen beinvloedt of zelfs bepaalt wordt ook steeds duidelijker.
Ik kom uit een huis waar een ouder joods verleden had en een christelijk. Beiden waren niet praktizerend, maar pikten wel essentiele elementen eruit en hadden dus een humanistische visie.
Dezer dagen wordt de ring die de goudsmit achterover drukte trots gedragen door enkele boedhisten die blijkbaar in deze generatie nog een erfzonde aan het afbetalen zijn…
En over die schapen:
Mijn opa zei tegen de herder: ik ga mijn eigen weg, volg de universele waarden op mijn eigen kompas. Als jullie straks ook weer goed lopen, zien we elkaar straks bij dezelfde poort.