Mohammed Benzakour is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl.
Volop hilariteit. Een ‘geitenkenner’ (Maarten ’t Hart) en een ‘geiteneuker’ (ondergetekende) samen op dezelfde kieslijst van de Dierenpartij.
Er is echter vooral wenkbrauwengefrons: hoe kan een muzelman zich committeren aan een partij die dat barbaarse slachtritueel afwijst? En andersom: heeft de Dierenpartij niet een Geit van Troje binnengehaald? Delicate vragen. Zeker tegen de achtergrond van de commotie omtrent het halal-vlees van Albert Heijn.
Toen het idee van lijstduwer op tafel lag heb ik nauwelijks geaarzeld. Met alle dieren kan ik het goed vinden, wat ik niet van alle mensen kan zeggen. Dit om de eenvoudige reden dat in ons babbelziek landje van alle vervelende wezens de zwijgzamen steeds vaker het onderhoudendst zijn.
Maar er zijn, dankzij YouTube, meer redenen voor mijn naamlening. Weleens een babyzeehondje zijn belager met betraande oogjes zien aankijken vlak voor de schedelsplijtende dreun? Weleens Chinese horror gezien; wasbeertjes die levend worden gecoupeerd én gevild (!), omdat daarmee onze bontmantel een betere conditie krijgt? Gezien hoe voor onze exquise foie gras een gans een staaf door de keel krijgt geramd, tot vaak de verstikkingsdood erop volgt vanwege een uitgedijde lever? En dan zwijg ik over de verborgen gruwelijkheden in de kippen- en varkensbranche.
Nee dan dieren. Ik zal nooit vergeten hoe een kolonie dolfijnen twee afgedreven Australische meisjes hadden gered door er in cirkels omheen te zwemmen en ze zo aan het zicht te onttrekken van een naderende neushaai. Een uiting van solidariteit en naastenliefde die ik bij de PvdA en CDA nog moet tegengekomen.
Maar wat zegt de islam over dieren? Niet gering. Wie iets verder komt dan het landelijk kennisgemiddelde over de shari’a (islamitische wetgeving), ontdekt hoe uitvoerig de islam is over dierenwelzijn. Zo zijn in moslimlanden publieksspektakels als honden-, hanen- en stierengevechten strafbaar en is het des duvels dit amusementsvlees erna op te eten (zoals Spanjaarden met hun doorkliefde stieren doen). Ook plezierjachten, pelsindustrieën, dierenproeven en andere verminkingen ten behoeve van onze Fa deo keurt de muzelman ten zeerste af.
Ik herinner mij een uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep over de MKZ-crisis. De geraadpleegde moslimgeestelijken keerden zich zo fel tegen de Nederlandse bio-industrie en zijn ‘barbaarse’ opruimingsbeleid dat het was alsof ik keek naar een promofilmpje van Wakker Dier.
Maar hoe zit het dan met dat mes door dat schapenkeeltje, dat is toch een marteling?
Allereerst, dat schaapje op ons bord heeft, anders dan het varkentje, een aangenaam leventje achter de rug. Grazend in de wei. Dit gerief is mogelijk gemaakt vanwege speciale Europese ‘landschapsubsidies’ voor veeboeren. Het toeristenoog wil namelijk ook wat: lentevrolijke lammetjes doen het hart smelten. In consequentie is ons lams- en schapevlees goeddeels biologisch – een prettige disgedachte, nietwaar.
Voorts (en dit zal vele moslims verwonderen), het offeren van schapen is géén religieuze plicht. Zelfs niet tijdens de Mekka-pelgrimage. Het slachten van offerdieren gaat terug tot een pre-islamitische, cultische traditie. De Koran legde die praktijk aan banden door aan het schapenoffer een louter symbolische betekenis toe te kennen, terwijl het in de ‘heidense’ traditie fungeerde als een middel om de goden gunstig te stemmen. Bovendien, alleen al het gegeven dat Abraham bereid was zijn zoon Ismail te offeren voor God, zou voldoende moeten zijn om te begrijpen dat de hele herdenking ad fundum niet gaat over een dierenoffer:
"Het vlees noch het bloed bereikt Allah, maar de godvrezendheid van jullie bereikt Hem." (Koran 22:37)
Het doden van een dier heeft aldus geen jota te maken met afsmeken van een zondevergiffenis, noch is het een teken van overgave of offergave. Tal van islamitische geestelijken en filosofen hebben gepleit tegen het doden van welk dier dan ook. Reden: er zijn ruim voldoende niet-dierlijke spijzen voorhanden voor een feestmaal. De herdenking zou moeten gaan over liefdadigheid en barmhartigheid. In de moslimwereld gaan daarom steeds meer stemmen op om een halt toe te roepen aan die onnodige massaslachting en wordt gepleit voor de liefdadigheidsverplichting door bijvoorbeeld geld en voedsel te schenken aan hongerigen en daklozen. Vanuit deze traditie zien veel sjiieten, soennieten en mystici, beginnend bij de 15e eeuwse Kabir, het vegetarisme als de meest ideale voedingswijze. Zij keren zich tegen het slachten, zelfs ná bedwelming – waarmee zij van de weeromstuit diervriendelijker zijn dan de Dierenpartij.
Terugkomend op de vraag of de rituele slacht pijnlijker is dan een pin door de kop. Hierover bestaat geen eenduidig antwoord. Wel bestaat overeenstemming dat door het plotse verlies van bloedtoevoer naar de hersenen het dier zeer snel het bewustzijn verliest en vrij pijnloos naar het Hof van Eden verhuist (volgens de islam komen alle dieren in het Paradijs). Verder dient het mes vlijmscherp, de slachtrichting Oostelijk, terwijl de naam van Allah wordt uitgesproken, dit ter bewustwording van des levens heiligheid. Bovendien was het Mohammed (saw) die als eerste opdroeg het mes niet te slijpen in het zicht of gehoor van het schaap. Ook moest elk schaap in een afgeschermde ruimte worden geslacht opdat de blatende meute niet kon zien welk lot haar opwacht.
Niettemin, tijdens het Offerfeest zie ik toch liever een dampend bord spaghetti quattro formaggio opgediend. Net zo calorierijk, maar minder bloederig.
Eerder verschenen in de Trouw op 27 oktober 2006.
Mohammed Benzakour is publicist. In 2005 kreeg hij de vredesprijs voor Journalistiek toegekend en in 2001 won hij de Zilveren Zebra. Tevens is hij schrijver van het boek Osama’s Grot en lijstduwer bij de Partij voor de Dieren.
21 Reacties op "Een moslim bij de Dierenpartij, dat gaat prima"
Weleens Chinese horror gezien; wasbeertjes die levend worden gecoupeerd én gevild (!)
jaa ik heb eens gezien, dat was echt ZIEK. heb verscheidene filmpjes over gezien, na het eerste diertje kon ik gewoon niet meer verder kijken. dat beestje werd eerst een paar keer geslagen tegen de grond, toen aan zijn pootjes opgehangen, en daarna gewoon levend gevild :S toen zijn vel en alles eraf was zag je hem gewoon bebloed hangen, levend. dat diertje… het leek wel alsof hij huilde… kan echt niet uitleggen hoe ziek het is.
zeehondjes die dood werden geknuppeld heb ik ook gezien, maar ook paarden die werden geelektrocuteerd.
een moslim bij de dierenpartij gaat inderdaad prima, maar ik denk toch dat ik vleeseter blijf :) wel halal dan he
”Voorts (en dit zal vele moslims verwonderen), het offeren van schapen is géén religieuze plicht. ”
Heb je hier dalil voor?
Want toen ik riep dat je het geld beter naar liefdadigheid kan sturen werd tegen me gezegd dat het verplicht is.
Want ik vind het slachten tijdens offerfeest alles behalve halal. Iedereen wil zo snel mogelijk zijn schaap om naar huis te kunnen gaan en worden de regels niet altijd nageleefd.
Ik heb het een keer op het journaal gezien. De schapen stonden gewoon in het bloed toe te kijken hoe hun soortgenoten werden geslacht. Horror!
Jeetje, dalil………………. Ja zo min mogelijk leed en pijn veroorzaken bij de schepselen van Al Ghaliiq…… Spreekt toch voor zich als een rationele dalil…….. Een offer brengen is niet verplicht (farz) maar wajiib (staat dicht bij farz). En vast zijn er verschillende meningen hierover, en ieder mag achter een mening staan, meningen met goede argumenten….
Wat ontzettend leuk, dat je lijstduwer bent bij de PvdD!
Ik ben zelf ook PvdD lid. Niet elk lid is tegen halal slachten. Ik niet in ieder geval. Ten eerste, ik ben het met je analyse van de dier(on)vriendelijkheid eens. Het westen kan een voorbeeld nemen aan de beschaving en respect waarmee het halal slachten omgeven hoort te zijn (en vaak is). Ten tweede, dat gezeur over dieronvriendelijke slachtpraktijken heeft in mijn beleving vooral met verborgen racisme en westerse vervreemding uberhaupt van het slachtproces te maken. Er zijn zoveel ergere “wreedheden” in eigen blanke huis, waarom ons daar niet over bekommeren? Ik heb een stuk liever een halal geslacht niet-bioindustrie schaap dan een westers kistkalf, of plofkip. Bio-industrie is in elk geloof on-ethisch, behalve het kapitalisme (ja, ik weet dat dat officieel geen geloof is).
Ik heb gezien inderdaad hoe een wasbeer (geloof ik, kan ook iets anders zijn geweest) werd geslacht. Ik heb het filmpje niet afgekeken, dat was het enige meest ondragelijke beeld dat ik nooit meer terug zou willen zien.
Even afgezien van dat. Meneer Benzakour, ik heb er moeite mee dat u uzelf als ‘geitenneuker’ identificeert, daarmee indirect verwijst naar het moslimzijn. Ik wil u meegeven – en iedere andere persoon die dit verder nog leest – om hier zeker geen gewoonte van te maken zodat het op de één of andere manier normaal wordt. Moslims geitenneukers noemen is de gewoonte van een zeer kleine achterlijke elite in NL, laten we proberen dat zo te houden :) Thank you.
Kan Benzakour de partij dan niet overtuigen dat het ritueel slachten echt niet pijnlijker is voor het dier dan die stoomstoot?
@amina:
Uit zijn stuk haal ik toch eerder de conclusie dat hij liever vegetarisch is dan dat hij mensen probeert te overtuigen van de voordelen van de halal slachtmethode.
@ahad,
Ja, voor zichzelf inderdaad. Maar kijk naar de een na laatste alinea: “Wel bestaat overeenstemming dat………” Want ook al zou je niet offeren, wanneer je vlees wilt eten, moet het toch ritueel geslacht worden. En ik zie nu niet de hele islamitische gemeenschap vegetarisch worden.
Voor ieder die zich hiervoor interesseert, kijk op deze website geheel over de islam en dieren.
http://www.islamicconcern.com
Ahad; Benzakour gebruikt het woord ‘geitenneuker’ als een geuzennaam.
Dat betekent dat je een scheldwoord overneemt en daarmee de angel er uit haalt.
Verder: volgens mij is er vooral 1 persoon gweest die moslims zo aanduidde.
Dat was in een verwijzing naar een fatwa die Ayatollah Khomeini uitgevaardigd zou hebben, dat een man, indien zijn vrouw menstrueerde, zich mocht bedienen van een geit, zolang de geit in kwestie vervolgens maar niet geconsumeerd werd.
Dit vond Van Gogh zo vermakelijk, dat hij het onderdeel maakte van zijn vaste repertoire aan beledigingen. Zijn bedoeling was te laten zien tot welke absurditeiten hoge geestelijke gezagsdragers kwamen, en dat mensen dat nog slikten ook.
@ Tjerk Muller:
Bedankt voor je uitleg, maar ik heb het wel in de gaten dat het hier niet letterlijk als een scheldwoord is bedoeld.
Ik weet ook hoe het woord is ontstaan, maar het is niet zo dat alleen één enkele persoon daar zo gretig naar verwees. Ik zie het woord nog regelmatig vallen tijdens ‘moslimbash’ discussies (zie o.a. Geenstijl en Fok). Zullen vast wel Van Gogh-fans zijn, maar tot nu toe is het nog nooit grappig geweest.
PvdD You got to be kidding !!??
Wat is nou de ratio om zo een one-issue partij te beginnen. Ah, ik weet het al, zij proberen ons te vermaken.
Peace,
Aleem Ahmed
Deze reactie kwam ik bij Anja Meulenbelt (die het stuk ook plaatste) tegen:
Een aantal jaren geleden schreef ik teksten voor het personeelsblad van de Rijksdienst voor de Vee en Vlees keuring Zodoende mocht ik regelmatig op reportage naar verschillende slachthuizen in Nederland. De lucht, de angst de opengesperde ogen van de opeengepakte beesten en de stroomstoten – die lang niet altijd in een keer werken, dus dzjiing! nog een keer – staan me nog helder voor de geest.
Een keer ben ik in een halal slachterij geweest. Shapen stonden rustig in de stal op een dik pak hooi. Koeien in de wei. De (overigens Christelijke) eigenaar vertelde me zoals benzakour ook schrijft dat wanneer de slagader door is, het dier vrijwel direct dood is. het stuiptrekken en het vele bloedverlies is een naar gezicht, maar daar is het dier niet meer bij.
Voor koeien was er trouwens een soort metalen stellage die kantelde zodat ze kalm op haar zij lag gedurende de slacht.
Ik snap de Albert Heijn commotie ook niet zo. Informeren de activisten zich niet even voor ze de spandoeken beschikderen?
Reactie door Christine de Vos ”” zaterdag 28 oktober 2006 @ 9.54
@ Saida: Vandaag heb de rvaag over het slachte gesteld aan iemand die een aantal jaren aan de Azhar heeft gestudeerd.
Hij zegt dat het slachten een sunna is en dus niet verplicht en dat het de bedoeling is dat het vlees naar arme mensen gaat en niet dat je het zelf houdt.
je mag een schaap offeren of een kip of een ei of een dadel of een pak rijst .
wat je hebt.
geen vlees eten is het antwoord, lijkt me
Dit is nou wat je noemt zware onzin. Denk je eindelijk te maken hebben met een moslim in de politiek -die traditionele standpunten verdedigt-, zien we als het ware een gebruik van de profeet vrede en zegeningen zij met hem verloochent, gekleineerd, en weggeveegd worden.
beh
Ook wordt er met de waarheid verdraaid. En het grappige is dat er zelfs soennieten worden bijgehaald om het niet slachten van dieren te verdedigen. Ik vraag me af welke soennitische geestelijke tegen het slachten van dieren is -indien dit op een juiste manier gebeurt-?
En daarnaast is het slachten van dieren in de Hanafi madhab [wetschool] WEL een religieuze plicht als men financieel goed zit. En ook in de andere wetscholen is het een zeer sterk aangeraden soennah.
ps. En wat betreft de sufi’s die zich onthielden van vlees. Dat had te maken met het onthouden van plezierige zaken en niet dat ze anti-vlees waren.
#14
@Rabiah heeft deze persoon je ook dalil gegeven?
voor de genen die deze partij maar one issue partij vinden t volgende, de maatschappij is zo verrot dat het omgegooid moet worden naar het begin: respect voor mens en dier (natuur). want als je verschillende soorten achterstelt en onfair behandeld dan is dat n kleine stap naar ongelijke behandeling van verschillende mensen of niet? Vergelijk t met een nieuw huis, zou jij hem bouwen op een verdieping die wat verrot is maar je hoeft minder te doen of op een nieuwe echt goede ondergrond??? denk erover na! salaam!
@ Mocro
Yes! Dat zeg ik ook altijd: (of, mijn variant) uit respect voor dieren, volgen zo veel andere afgeleide principes die tezamen een goed fundament vormen voor een duurzame en ethische maatschappij dat de PvDD geen one-issue partij is, maar juist aanleveraar van een nieuw maatschappelijk fundament.