Tofik Dibi kwam onlangs met zijn eigen fatwa. De ‘Final Fatwa’ heeft niet alleen een onwerkelijke naam, maar tegelijkertijd ook een onwerkelijke boodschap, blijkbaar gericht aan een imaginaire gemeenschap. De toon van het artikel is kinderlijk, de opbouw ongenuanceerd en de strekking (on)bedoeld beledigend. Bovendien schiet het artikel zijn doel voorbij en lijkt de schrijver qua effect & bereik slechts islamofoob Nederland naar de mond te praten.
Logisch
De strekking van het artikel is dat het muftigezelschap Dibi & co. stelt dat er ‘dingen’ moeten veranderen. We moeten volgens de heren (en dames?) af van fatwa’s (lees: adviezen) omdat ze een geestbeperkend, destructief, hart- en boekverscheurend karakter zouden behelzen. Nou kan je het daar, vooral na genoemde voorbeelden te hebben mogen lezen, moeilijk oneens mee zijn. Want wie geen kennis heeft van de geschiedenis van de islam, itjihad en fatwa’s zal – vooral met beelden van ‘verminkte Afghaanse meisjes’, ‘Van Gogh’, ‘9/11’ en ‘De Duivelsverzen’ – inderdaad slechts geweld, bloed en onderdrukking als connotatie op het netvlies hebben staan gebrand. Daar zouden wij, ‘redelijke moslims’ inderdaad niets mee te maken willen hebben. Dat lijkt me logisch. Vraag gerust een gemiddelde moslim (dus niet van die Sharia4Holland-achtige griezels) tien jaar lang naar de mening over deze gruweldaden en hij zal erkennen dat dit immorele daden zijn.
Het herhalen en benadrukken van immorele gebeurtenissen in een dergelijke petitie heeft wel een functie: het oproepen van een eurocentrisch, bijna oriëntalistisch sentiment van de moslim als de ‘Ander’. Daarmee wordt het vacuüm opgerekt waar bijvoorbeeld islamofoob-Nederland haar bestaansrecht aan te danken heeft. Het door Dibi gebruikte discours suggereert tevens dat moslims homogeen denken, makke schaapjes zijn, niet zonder gedachtepolitie kunnen en zich dus voor de daden van een minderheid moeten verantwoorden. Terwijl ze daar in woorden en daden al openlijk afstand van hebben gedaan. Te vaak eigenlijk al. Bovendien, en dat is misschien wel de kern, is dat je met het onderdrukken van nieuwe inzichten vooruitgang in de weg staat. De opstanden in het Midden-Oosten bewijzen dat de basis, dus het verlangen naar vrijheid, er is. Die mensen zijn jarenlang het slachtoffer geweest van een onderdrukkend systeem en zijn door de universele drang naar vrijheid in opstand gekomen tegen de agressor. De westerse regeringen en de instituties die deze gedachtepolitie jarenlang financieel en militair hebben gesteund komen echter geen enkele keer voor in de petitie.
De Toon
En dan kom ik bij mijn tweede punt: de toon. Geen enkele politicus hoeft mij, broer van drie zussen, zoon van een moeder en neefje van oneindig veel tantes, op een kinderlijke manier te vertellen dat het verminken van een vrouw een immorele daad is. Ik ben een product van de Nederlandse samenleving, bekend mét en nog steeds loyaal áán de beginselen van de Nederlandse rechtsstaat. De indruk wekken dat er gevaar dreigt van externe fatwa’s die deze loyaliteit in gevaar kan brengen getuigt van een ongepast wantrouwen, miskennen en onderschatting van de weerbaarheid van de pluriforme Nederlandse moslimbevolking. Het voorbeeld van het verbod op autorijdende vrouwen is tevens misleidend en zou eerder gericht moeten zijn tot een bondgenoot van Saoedi-Arabië, de Nederlandse regering. De moslims hier in Nederland hebben daar weinig mee te maken. Maar ook over het aandeel van Westerse regeringen in die onderdrukking wordt op zijn Oost-Indisch geen woord gerept.
Vorm
De vorm dan. Dibi doet een oproep aan een imaginaire moslimbevolking in Nederland en probeert hen, met waarschijnlijk alle goede bedoelingen van dien, te overtuigen dat de ‘Final Fatwa’ zal leiden tot meer religieuze vrijheid. ‘Pas dan kunnen moslims de religie belijden zoals Sidali, Azough, Marcouch en hij dat het liefst zien’. Dibi hoeft echter niet op veel steun uit de moslimhoek te rekenen. De steun van de niet-islamitische hoek is er echter wel. Daar ontvangen ze Dibi met open armen omdat hij en public even alle moslim-vooroordelen bevestigt. Het eindeloos refereren naar 9/11, hoe verschrikkelijk die gebeurtenis ook is, en het ophalen van herinneringen uit de vorige eeuw (Rushdi) en tegelijkertijd het negeren van alle ellende die na 9/11 kwam (waar moslims qua culturele betrokkenheid dichterbij staan) zorgt ervoor dat deze petitie totaal niet serieus kan worden genomen. Vanuit moslimhoek zal Dibi er eerder van beschuldigd worden dat hij over de rug van zijn achterban stemmen probeert te winnen.
Gewetenloze Machines
Als dat zo is, dan verwacht ik dat Dibi en consorten ‘individueel’ op zoek zullen gaan naar nieuwe niet-islamitische stembuspatientjes én zich niet meer openlijk zullen profileren als moslims aangezien dat een prive aangelegenheid is. En ze zullen zich niet meer moeten aanwenden tot plekken waar moslims ‘collectief’ hun identiteit uitdragen zoals de moskee, verenigingen en andere plekken waar moslims bij elkaar komen. Want daar bevinden zich, om met de woorden van Dibi te eindigen: ‘slechts gedachteloze, harteloze en gewetenloze machines’.
33 Reacties op "Dibi en zijn ‘Final Flutwa’"
Dat noem ik dus besmettingsgevaar..Van het westen!
Prachtig geschreven Abdelkarim El-Fassi, mijn complimenten! Ben blij dat er mensen zijn zoals jij die zulke onzinpraat ontkrachten en de realiteit belichten.
Blijkbaar is nu bijna heel groenlinks PVV minded. Een boek over Moslims en fatwa’s schrijven zonder enighe historische inzicht in het ontstaan van fatwa’s
Dus Dibi wil kiezers van PVV trekken en de Moslims er buiten houden. Is hij zelf moslim, nee, want geen enkel Moslim zal zo’n waardeloos en onwetenschappelijk boek schrijven. Wilders heeft weer een medestander erbij
Grenlinks is wel de meest onberouwbare partij. Vroeger al en nu helemaal
Moslims hebben in Nderland geen belangenbehartigers, in geen enkele partij of organisatie. Zij moeten zelf een eigen emancipatie beweging opzetten, zonder de “witte”parrtijen met hun fakemoslim-carrierejagers.
En dat vraagt wel een ander deneken bij Moslims, namelijk niet leunen op het westen, “witte” Nederlanders en hun zionisten vrienden.
Eigen organisatie en eigen kracht geeft Moslims een volwaardige deelname in de samenleving, niet achter de “witte”aanlopen, want de meesten van hen zijn PVV minded
Goed stuk! Wat Dibi betreft, ik had hem al opgegeven toen hij openlijk verkondigde dat het hele ‘religieus slachten’ hem vrij weinig boeit als moslim en de hele uitkomst hem dus niet PERSOONLIJK zal schaden. Ah gossie, eet smakelijk met je Bigmac, maar aub, Allah y r7em lwalidien, praat niet over WIJ moslims alsof jij de uitvinder van de islam bent en alle regels mag verzetten naar de tijd waarin je leeft, omdat jij nu eenmaal Dibi heet. Wat hij persoonlijk doet zal me een worst (hoe zal die smaken?) wezen, iedereen mag doen en laten wat hij/zij wil. Maar probeer geen stemmen te ronselen door je voor te doen als een wolf in moslimkleren.
“Een boek over Moslims en fatwa’s schrijven zonder enighe historische inzicht in het ontstaan van fatwa’s…
Wat is dat nou weer voor een dooddoener?
Niet alleen dat het een plompe en onbewezen stelling is, maar daarnaast, waarom zou je niet gewoon eens van iets kunnen zeggen: “dat deugt” of “dat deugt niet”, zomaar, omdat het kan, zonder dat je je nou direct met die historische ontwikkeling hebt beziggehouden? Moet iets dat van de moraal is trouwens per se verbonden zijn met de geschiedeni? Staat moraal en een door de moraal gedreven wil niet boven de door de geschiedenis vorm gegeven feiten? Is het niet meer zo dat in de religie de wil de materie bepaalt in plaats van andersom, of is de islam hier de enige uitzondering op?
Tofik Dibi betreurt even als u de islamofobie in Nederland. Maar met zijn actie wil hij alle Moslims juist de kans geven om te laten zien dat de fobie onjuist is. Ik weet dat de fobie onjuist is. U weet dat de fobie onjuist. Helaas blijkt uit het politieke klimaat dat veel Nederlanders dit nog niet weten. Als we toenadering willen vinden moeten we blijven openstaan voor Westenkritiek en Islamkritiek. Tofik Dibi brengt deze noodzaak onder de aandacht en biedt mogelijkheden.
Abdelkarim helemaal mee eens. Ik heb alleen een opmerking je zegt dat zijn oproep goed is ontvangen door de niet islamitische hoek. Ik ken genoeg mensen die niet in de islam geloven maar geen goed woord over hebben voor het schrijfsel van Dibi en co.
Daarnaast is de timing ook zodanig gekozen dat de onderdanigheid ervanaf spat.
Dat Dibi geen boodschap heeft aan fatwa’s en ‘geleerden’ die hem vertellen hoe te leven dat vind ik prima en vergelijkbaar met de protestante beweging in het christendom die zich afkeerde van de roomse dictaten omdat de kerk zo corrupt was dat je er als gelovige niet meer in herkende. Wat er bij Dibi aan ontbreekt is een visie op het geloof die een alternatief zou bieden. Binnen het protestantisme wilde men terug naar de bronnen. Wat Dibi wil is mij niet duidelijk. Mogelijk is hij niet gelovig. Ik zou het niet weten. Maar alleen zeggen waar je je niet meer in kan herkennen vind ik zelf wat armoedig als statement als er geen eigen levens- en geloofs-visie volgt. Geloof van onderop – waar hij voor pleit – wat is dat dan? Daar laat hij zich verder niet over uit.
Je maakt een aantal valide argumenten. Tofik heeft wellicht een aantal dingen onhandig verwoord, wat er toe kan leiden dat hij bij een aantal mensen verkeerd begrepen wordt.
Mijns inziens komt dat omdat hij twee doelen probeert te bereiken met hetzelfde stuk tekst. Enerzijds probeert hij moslims te mobiliseren om zich meer te laten horen in het publieke debat, waar nu alle redelijkheid in onbreekt. Hij wil JUIST benadrukken dat je niet altijd de PVV in de kaart speelt als je het oneens bent met geloofsgenoten. Juist door zelf openlijk afstand te nemen van interpretaties van de islam die niet de jouwe zijn, geef je een boodschap af aan de rest van Nederland dat niet alle moslims hetzelfde zijn en je redelijk kan nadenken. Die boodschap is voor ONS idd vanzelfsprekend en daarom lijkt de oproep van Tofik Dibi zo kleinerend en paternalistisch. Maar hij dacht daarbij aan zijn tweede en uiteindelijke doel: niet-moslims te laten zien dat de islam niet iets is om bang voor te zijn. Juist dat laatste gebeurt veel te weinig.
Tofik Dibi heeft juist vertrouwen in de Nederlandse moslims. Zijn oproep is vooral: laat je horen. Laat Nederland horen dat je niet bent want Henk en Ingrid van je maken, maar dat je een weldenkend, rationeel mens bent, die natuurlijk geweld afwijst, opkomt voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen, etc. Daarmee speel je de PVV niet in de kaart, maar haal je de angst weg die de basis van hun retoriek is.
Uitstekend artikel, complimenten. Moslims, christenen, Hindi’s, joden – elke religie wordt door extremisten en fanatici misbruikt voor het plegen van politiek geweld. Wat Tofik Dibi doet is in wezen hetzelfde wat Wilders met Fitna deed, en Hitler/Taubert met Der Ewige Jude. Het verschil zit in het sausje polderintellectuele GroenLinks-beschaving waarin de ballen drijven. Het is weer een opsomming van wat de documentaire film ‘Reel Bad Arabs – How to villify a people’* blootlegt: aan de hand van Westerse (!) stereotypen ‘de moslim’ wegzetten als een willoos barbaars onmens en potentieel gevaar voor ‘ons’ beschaafde en Verlichte Westen met al zijn verworvenheden zoals vrijheid, democratie, martelmethodes, precieziebombardementen en regime change.
* http://video.google.com/videoplay?docid=-223210418534585840
Het is de hoogste tijd dat het hele “islamdebat” (het woord alleen al…) nu eens gevoerd en geregisseerd gaat worden door de groep waar het om gaat. Gewone moslims – niet door autochtone kaasmoslims en niet door niet-moslims en zeker niet door ex-moslims, want zij representeren de doorsnee moslim in Nederland helemaal niet. Zodra er een invloedrijk persoon een bevolkingsgroep bekritiseert of demoniseert dan is het beschaafd en fatsoenlijk om die groep de ruimte te geven om zichzelf te verdedigen. Maar omdat dat niet serieus gebeurd is, na 9/11, zijn moslims in hun schulp gekropen omdat ze het idee hebben dat ze zich niet kunnen verdedigen. Lees over dit onderwerp het inzichtelijke commentaar ‘How the fear of being criminalised has forced Muslims into silence’ van Mehdi Hasan in The Guardian: http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/sep/08/fear-criminalisation-forces-muslim-silence?CMP=twt_gu
Toch apart dat mensen altijd zelfkritiek eisen van de ander, en zelfkritiek vanuit eigen kring niet trekken. Als een jood een pamflet zou schrijven met de strekking dat zionisme het jodendom corrumpeert, of een christen dat het celibaat dringend moet worden afgeschaft zou dat toch ook een goede zaak zijn? Ik begrijp werkelijk niet wat er mis is met iemand die fatwa’s (die in de praktijk als heel wat meer dan ‘adviezen’ worden ingezet en opgevat) die oproepen tot geweld afkeurt.
Salaam. Goed stuk. Er is in NL een nieuwe elite opgestaan die zich superieur voelt en de kudde wel zal leiden. Moslim politici en ander ‘wijze’ mannen en vrouwen die van alle walletjes willen eten. Tofik & co is daar een voorbeeld van. Als deze mensen fundamentele pilaren van de Islaam niet accepteren of wensen, dan is dat hun individuele keuze. Maar laat ze niet namens u of mij spreken, want dat is tevens hun voedingsbodem; ze kunnen hun eigen keuzes en beslissingen niet voor zichzelf houden. Ik hoop dat ze tot zichzelf komen en laat Tofik aub stoppen met die loze petities van hem. Eerst Geert prijzen om zijn moed en nu de moslims in NL als kuddedieren bestempelen. Dank Tofik!
Dibi lijkt er als moslim juist vanuit te gaan dat hij veel medestanders heeft. Wat heeft het anders voor zin zo’n (wereldwijd) initiatief te lanceren? Een dikke vinger naar mensen als Geert en een dikke vinger naar mensen als Fawaz.
Wat mij vooral beangstigt, is dat er in de tweede kamer moslimpolitici zitten die voor mij denken te kunnen bepalen hoe ik mijn geloof dien te beleven, en die ook de macht hebben dat in concrete wetgeving om te zetten.
Dat de heren Marcouch en Dibi er niet voor terugdeinsen middels wetgeving hun eigen ‘weldenkende’ islambeleving aan de hoofdmoot op te leggen, hebben we kunnen zien bij het verbod op ritueel slachten. Marcouch verdedigde zijn stem voor dit verbod nota bene op islamitische gronden. Eng.
Mocht er ooit naar Turks voorbeeld een ministerie van religieuze zaken komen, dan weten we al wie de minister en staatssecretaris zullen worden. De dyanettisering van de Europese islam schrijdt geleidelijk voort.
Keurig artikel dit, mijn complimenten. Die eerste alinea zou Tofik Dibi moeten uitprinten en boven zijn bed hangen.
In ieder geval weet half Nederland nu wat een fatwa is.Dat is dan toch gewonnen.
Politiek gezien heeft de oproep lijkt me grote waarde. De reacties van Fawaz en Wilders leggen bloot waar het schuurt in het debat. Wilders maakt met zijn tweet: “Dibi wil laatste fatwa om islam van extreme denkers te bevrijden. Maar wat we nodig hebben is een fatwa om ons van de islam te bevrijden!” precies zien dat hij geen handreiking van verdraagzaamheid wil. Fawaz doet aan de anedre kant van het spectrum hetzelfde, door te zeggen dat dit strijdig is met de ‘ware islam.’
Ik denk dat dat de waarde is, en het debat wat hier gevoerd wordt kan als illustratie dienen voor wat er in redelijkheid en vrijheid besproken wordt over de islam. Inmiddels schrijft ook Reuters erover en steunt Irshad Manji het initiatief. Zet de redelijke islam op de kaart.
Dit is een interessante reactie :
“Wat mij vooral beangstigt, is dat er in de tweede kamer moslimpolitici zitten die voor mij denken te kunnen bepalen hoe ik mijn geloof dien te beleven, en die ook de macht hebben dat in concrete wetgeving om te zetten“.
Mij gaat het hier vooral even om die wetgeving. Als de schrijver van het bovenstaande daar zo bang voor is, wat denkt hij dan van de sharia, dat is toch ook wetgeving, deugt dat wel of niet en is hij daar dan ook niet bang voor?
Door de “Final Fatwa” van Tofik Dibi is volgens mij deze hele pagina op deze site ontstaan. Ik heb er allerlei zinnige zaken gelezen. Doel of niet: er is dus een discussie aangezwengeld, waarop ook een kaaskop als ik ook weer allerlei aan de weet kom. Succes met de uitwisseling!! En alle goeds, voor allen
Het heeft mij wel verontrust dat 74 % van de Nederlandse moslims “begrip” hadden
voor de aanslag op 11/9, en dansend de straat op gingen.
Zoiets verwacht je niet, en geeft blijk hoe groot de verschillen zijn in denken.
Well said! Goed weerwoord… het feit dat de halve Facebook en Twitter wereld -en hier op WBH ook zo duidelijk, sarcastisch, humoristisch en met zelfvertrouwen op dat gekke stuk reageert is het mooiste resultaat van dat pathetic artikel: meer dan ooit blijkt ook nu weer dat de tijd dat self-appointed ‘vertegenwoordigers’ tbv opportunistische motieven over de ruggen van [en dus dmv een paternalistische identity politics] ‘de moslims’ ‘de marokkanen’ ‘de arabieren’ ‘de turken’ etc… een beetje willen scoren voorbij is… Heel goed. Keep up the struggle
profeet dibi met zijn groen boekje
“Het heeft mij wel verontrust dat 74 % van de Nederlandse moslims “begrip” hadden
voor de aanslag op 11/9, en dansend de straat op gingen.
Zoiets verwacht je niet, en geeft blijk hoe groot de verschillen zijn in denken.”
Polly ben je serieus hier???
Laten we eerst even kijken naar de ‘cijfers’ want die liegen niet… (nee maar vertekenen wel)…74% van de moslims…maar 74% van hoeveel, uit welke ethnische hoek, van welke generatie en vooral: hoe was precies de vraagstelling van de poll waaruit dit waanzinnige cijfer geconcludeerd is? Het probleem met cijfers is dat deze erg vaak demagogisch van aard zijn en te generaliserend werken…zoals ook hierboven DUIDELIJK het geval is.
Dan jouw link tussen de 74% en de dansers snap ik ook niet: als we de kloppende (kuch) cijfers van het CBS nemen stonden er op 11 sept 2001 volgens jou meer dan een half miljoen dansende moslims op straat… ik weet niet hoor…maar een groepje van 5 straatschoffies is ten eerste niet echt representatief voor een gehele gemeenschap (waren het wel moslims… want er zit een verschil tussen Mocro zijn en Moslim zijn he, maar dat weet je vast wel) en ten tweede waren het er ook geen paar 100.000 (misschien zijn de 5 jochies in kwestie wel de 74% van het aantal ondervraagden van het ‘onderzoek’ maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)
en dan als laatste:
“Zoiets verwacht je niet, en geeft blijk hoe groot de verschillen zijn in denken” … Beste polly flauwekul natuurlijk: ik denk dat de gemiddelde Amsterdammer en Loon op Zander minder met elkaar gemeen hebben dan een moslim en een niet moslim in Amsterdam Oost…
Met vriendelijke groet!
Malcolm
Even over die Loon op Zander en die gemiddelde Amsterdammer. ik denk dat die twee heel wat gemeen hebben, namelijk dat ze er geen van beiden ook maar over piekeren om hun autonomie geheel en al over te leveren aan het een of andere absolutistische geloof dat alleen maar beperkend en belemmerend werkt voor kunst, wetenschap, filosofie en cultuur, en dat je eigenlijk alleen maar leert om andere opvattingen en concepten en gebruiken (en dus het multiculturalisme zelf) zoniet te haten, dan toch wel tenminste af te wijzen.
@Expat
Jij schrijft: “het een of andere absolutistische geloof dat alleen maar beperkend en belemmerend werkt voor kunst, wetenschap, filosofie en cultuur, en dat je eigenlijk alleen maar leert om andere opvattingen en concepten en gebruiken (en dus het multiculturalisme zelf) zoniet te haten, dan toch wel tenminste af te wijzen.”
Heb je het over de gedachtengoed van Wilders?
Piet Konings
mag iedere moslim een Fatwa uitspreken?
volgens mijn beperkte kennis van de islam is dat alleen een recht van een bepaalde groep islamgeleerden. Dus dibi geeft mijns inziens een verkeerd beeld.
Kan een gewone moslim een fatwa uitvaardigen
Stel je voor dat de moslims in Nederland niet langer zouden luisteren naar de opinie van de Islamitische geleerden. Dat zij zelf denken bepaalde verzen uit de Koran wel kunnen doorgronden.”
Tja, stel je voor dat mensen zelf kritisch gaan nadenken. Zo werkt het, meneer Wildeman http://www.kritischdenken.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6&lang=nl
“Dat zij dus eigenlijk de Koran benaderen zoals Wilders dat deed in zijn film ‘Fitna’. Een deel van hen zal dan tot dezelfde conclusie komen als Wilders..”
Laat deze mensen zelf hun conclusies trekken. Niet luisteren naar islamitische geleerden, zelf kritisch nadenken leidt niet automatisch tot Geertjes Gedachtengoed.
Niet gehinderd door de kennis en ervaring van de Islamitische geleerden zullen zij de grenzen overschrijden waar de fatwa’s hun op hadden kunnen wijzen.
Dus als een moslim bijvoorbeeld naar deze fatwa van Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen zou luisteren http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?scn=fd&ID=725 , dan is mag hij of zij zijn kind net zolang slaan totdat het geen onaardige dingen over de Religie (zal wel de Islamitische zijn, niet?) zegt.
Ik verwacht dat de meeste Nederlandse moslims niet naar deze meneer luisteren op dat punt van het slaan van kinderen. Het probleem is HIER niet een enkele fatwa, maar naar welke Islamitsiche geleerde(n) je zou moeten luisteren. Het wordt in de Volkskrant zo gesteld door Tofik Dibi, Achmed Marcouch, Naima Azough, Mohamed Ajouaou:
“Fatwa’s zijn er in verschillende soorten en maten, maar hebben allemaal één ding met elkaar gemeen: zij reduceren moslims tot gedachteloze, harteloze en gewetenloze machines. Ze beschouwen de moslim als willoze onderdaan van geloofsgenoten die zich God wanen.”
“Een gemeenschap – ongeacht welke gemeenschap – wordt nu eenmaal niet verstandiger door haar geleerden te beletten hun opinie te uiten.”
Daar is ie weer: Zelf kritisch nadenken en niet geleerden op hun religieuze ogen geloven. Het gaat er om of iets kopt, goed, ethisch et cetera is.
In een poging om extreme uitspattingen vanuit de Islamitische gemeenschap te voorkomen, roept Dibi op om afstand te doen van juist datgene dat ons bindt en beschermt. Dat is onverstandig en potentieel gevaarlijk.”
Deze Humanistische boodschap van ondermeer Dibi bevalt u waarschijnlijk niet, maar is zeker niet onverstandig en potentieel gevaarlijk. Als ‘gemeenschap’ te goedgelovig naar ander luisteren, is dat wel!
Een persoonlijke noot: Uw mensbeeld straalt cyniscme uit. Mensen zijn prima in staat, om zonder elkaar de hersens in te slaan, samen te leven. Het is hard werken, dat wel. Minder naar religieuze ‘geleerden’ luisteren en meer naar wetenschappelijke geleerden (vooral als het om kennis) is een aanbeveling, maar ook hier met de kritische pet op.
Pingback: Tofik Dibi, de profeet die Mohammed overtreft! | tora-yeshua.nl
Een goed en sterk stuk Umar bhai. Ik erger mij al dit hele weekend aan deze galblaterij van deze jongeman. Goed dat jij al een repliek hebt gedaan op een ongenuanceerd stuk onzin van deze ‘muslim’ broeder.
Het is wel erg jammer dat mensen zonder kennis van de Islam voor Islam proberen te spreken en een eigen vorm hieraan geven. Dit zal ons allen alleen verder uit elkaar drijven.
Alas, much step, we have to take. – Obi-Wan Kenobi –
Ik ben het eens met de heer Dibi.
Ik hoorde hem in een interview zeggen dat hij een tegengeluid wil laten horen tegen de vele extremistische fatwa’s.
Hij vond dat veel van die fatwa’s niet zijn geloof vertegenwoordigen.
Pingback: Fawaz, ga eerst Nederlands leren | Wijblijvenhier.nl
Pingback: Alle oudere "Nieuws elders"-links tot en met 1 oktober 2011 | Doorbraak.eu