Als ik wat wil weten, denk ik erover na, pak ik een boek of vraag ik het iemand die het kan weten. In die volgorde. In het doorlopen van dat rijtje ben ik vele mooie boeken en mensen tegengekomen. Vandaar dat ik het tijd vond om deze mensen te benoemen.
Hoe dom ben je, als je om hulp vraagt over een beklemde zenuw in je ruggengraat aan een bakker? Zoooo dom, zegt het haasje. Hoe dom ben je als je advies vraagt aan een docent Duits over wiskunde? Beetje dom, zegt mama haas. Hoe dom ben je als je de mening vraagt van een islambasher over de Islam. Tja, gewoon dom toch? Daar hoef ik het haasje niet voor te zijn hoop ik.
Toch heeft dit ons er niet van weerhouden om in deze en gene programma’s, tijdschriften, kranten, politieke partijen, praatgroepjes, gemeenteraden, bedrijven en zorgkantoren (en ga zo maar door) het advies aan te nemen van mensen die overduidelijk een hekel aan, dan wel bijzonder weinig inhoudelijke en/of praktische kennis over, de islam hebben.
Begrijp me niet verkeerd: ik vat niet elke vorm van kritiek op als het bashen van de islam; ik vat niet elke uiting van islamofobie op als een hekel hebben aan de islam. Laten we onszelf en de ander wel serieus nemen!
Soms maken wij er als moslims een potje van, gruwelijk en moedwillig (9/11) of simplistische en onwetend (omroepen en scholen). En laten we de menselijke component niet ontkennen: we zijn net mensen en staan even zo bloot aan verleidingen als anderen. Ook wij delven nog wel eens het onderspit tegen het kwaad in onszelf en dat van de Sjaitaan (de duivel).
Gisteren kwam de naam Tofik Dibi meerdere malen voorbij, ook op deze site. Maar eerlijk is eerlijk: deze verdween naar de achtergrond toen ik bij Euromoslim Amsterdam bij een jongerenlezing zat van Aboe-l-Harith (van Yaqeen) en Aboe Illias (van Nimwegen).
De een sprak over het doel van het leven van de mens en de relatie tot zijn Schepper. De ander sprak over kennis – het zoeken ervan, de reden dat je het nodig hebt en de verantwoordelijkheid die je vervolgens draagt ten opzichte van de hele gemeenschap. Niet alleen t.o.v. de moslims, maar ook voor Tante Jo van vier hoog.
Ik wil in ieder geval dit Koranvers met jullie delen, waarin Allah swt een mooie retorische vraag stelt: “Zijn degenen die kennis hebben en degenen die geen kennis hebben gelijk?” (Hoofdstuk Az-Zumar, Vers 9). Hoewel we in Nederland het onderwijs vakkundig aan het ondermijnen zijn, moge het antwoord duidelijk zijn.
Daarnaast wilde ik deze mooie uitspraak met jullie delen van Mu’aadh ibn Jabal (een metgezel van de Profeet [vzmh], moge Allah swt tevreden met hem zijn):
‘Doe kennis op. Kennis opdoen omwille van Allah is khaashiya (ontzag), en het vragen ernaar is ‘ibaadah (vorm van aanbidding), het bestuderen ervan is tasbih (glorificatie van je Schepper), het zoeken ernaar is jihad (inspanning leveren op de goede weg), en het onderwijzen ervan aan degene die het niet weet is sadaqa (weggeven van je bezit omwille van je Heer), en de inzet ervan voor zijn volk ik qurba (iets opgeven omwille van Allah). Het is gezelschap wanneer men alleen is, en een metgezel in afzondering.’
(Uit Kitab al-‘Ilm van de Mukhtasar Minhajj al Qaasidin van Ibn Qudamah).
Kennis doe je op door jezelf vragen te stellen, boeken te lezen, naar wijze mensen te luisteren en vervolgens weer opnieuw vragen te stellen – ad infinitum, insha’Allah.
Vandaar dat ik bij deze een aantal mensen wil bedanken: Remy Soekirman, Umm Sadjaad Maimunah, Ceylan Weber, Abu Abdillah Bouchta, Familie Salaam uit Tilburg, Ustadh ‘Ali, Saud Khadjé, Amal Abdulwahhab, Rafiq Fris, Aboe Illias, Aboe-l-Harith, Omar at Turki, Imad al Idrissi, AlKhattab, Hassan Barzizaoua, Bahaeddin Budak, Abu Safiyya al Hollandi, Abdullah al Hollandi, rest van de familie al-Hollandi, Jamal Badawi, Fadel Soliman, Sheikh Bakkali, Aboe Ismail, Tasneem Sadiq, Mu’az Khatib, diverse imams waaronder siMohammed (Nasr Amsterdam) en Si’Abdelillah (Oumma), Mohammed Cheppih, Kathleen Nagi, Yassin el Forqani, Tariq Ramadan, Tariq Suwaidan, Ronald Abdulmalik, Aissa Zanzen, Ahmed Marcouch (MkI). En mijn moeder en mijn vader en mevrouw Bruinsma van het Veenlanden College (en wie ik vergeten ben: vergeef me, je weet dat je van belang voor me bent).
Kennis zoeken: jezelf afvragen, een boek lezen, anderen bevragen. En jezelf weer afvragen. Het is niet ingewikkeld, echt niet.
PS: mocht je een rolberoerte krijgen omdat je een combinatie van namen ziet die je niet bevalt – tough cookies ouwe. Diversiteit roelt.
24 Reacties op "Dank aan de groeiende lijst leraren m/v"
Quite a line-up! Kheb t gevoel een vet (inspirerend) feestje te hebben gemist!!! Had ik ook meteen mezelf kunnen promoten ;p
Salaam,
Naila
“Als ik wat wil weten, denk ik erover na, pak ik een boek of vraag ik het iemand die het kan weten. In die volgorde.
Dat is mooi, heel mooi, maar wat lees ik van je (bijna) naamgenoot Wildeman op Joop.nl ? :
“ Stel je voor dat de moslims in Nederland niet langer zouden luisteren naar de opinie van de Islamitische geleerden. Dat zij zelf denken bepaalde verzen uit de Koran wel kunnen doorgronden. Dat zij dus eigenlijk de Koran benaderen zoals Wilders dat deed in zijn film ‘Fitna’ ”
Dan denk ik op mijn beurt: “hela, hier klopt iets niet !” En dan ga ik er natuurlijk van uit dat de traditionele tafsir ook gerangschikt wordt onder “de boeken”.
‘Stel je voor dat de moslims in Nederland niet langer zouden luisteren naar de opinie van de Islamitische geleerden. Dat zij zelf denken bepaalde verzen uit de Koran wel kunnen doorgronden.’
Maar wat is dat dan voor een raar goddelijk boek als alleen hele slimme mannen die er jaren fulltime voor gaan zitten het kunnen bevatten? Als god een eeuwig en universeel boek neer zendt denkt hij toch ook aan de gemiddelde aardbewoner die daar helemaal geen tijd of hersens voor heeft?
@danoenie
Zelfs als je het meest simpele boek wilt lezen, laten we zeggen ‘jip en janneke’, dan nog zal je iemand nodig hebben om je te leren lezen en de woorden te laten begrijpen wat ze betekenen.
De Koran is een Goddelijk boek, maar geen boek met alle do’s en don’ts achter elkaar. De Islam bestaat dan ook niet alleen uit de Koran. De profeet heeft de Koran vertaald met zijn handelen en zijn uitspraken. Maar ook dan heeft de Islam nog 2 bronnen (qiyas= analogische redenering en ijma=consensus van geleerden).
Om moslim te zijn, hoef je zelfs de hele Quran niet te kunnen bevatten.
We hoeven ook niet allemaal elk artikel uit de Nederlandse wetboeken te weten, laat staan te begrijpen, noch hoeven we allemaal een universitaire studie rechten af te ronden om ons aan de wet te houden.
“Om moslim te zijn, hoef je zelfs de hele Quran niet te kunnen bevatten.” zegt Samir.
Dat zal best wel zo zijn, maar het punt was dat iemand van de islam zei dat je niet zelf over de dingen na moest denken en studeren, terwijl iemand anders van de islam zei : “Als ik wat wil weten, denk ik erover na, pak ik een boek of vraag ik het iemand die het kan weten. In die volgorde.”
Het gaat er dus niet om of je de koran al dan niet kunt bevatten, het gaat erom dat deze twee benaderingen (van islam-aanhangers) niet met elkaar in overeenstemming zijn te brengen, zelfs niet als je wat gaat lopen trekken en duwen. De vraag is dus: wat vindt de islam er zelf eigenlijk van?
@expat: natuurlijk kan elk moslim de quran ‘bevatten’. Maar hierin heb je verschillende niveau’s. Vergelijk de wiskundige kennis van een leekracht in een lagere school met die van een wiskundige professor. Als de leerkracht en de professor (een wiskundig) iets zouden betwisten, wie zou dan waarschijnlijk gelijk hebben?
De quran is meer dan het tastelijk boek. Achter elke vers zit een al dan niet lange context. Hopelijk snap je de auteur beter nu.
Ik wil nog dit eraan toevoegen. De islaam pusht iedere individu om zelf na te denken. Ik zie geen tegenspraak (remember leerkracht vs professor).
De islaam pusht iedere individu om zelf na te denken.
Dus Dibi’s opdracht aan de moslims ligt in de lijn van van de Koran
wees geen “kuddedier”
salam Noureddinus,
Je vertaling van khashiya als ‘ontzag’ vind ik briljant. Bij deze noteer ik je op m’n Wall of Fame van inspirerende leraren.
Als je me ook nog de kickflip leert kom je bovenaan te staan.
Pies uit.
Abu Illy.
Dank voor je toelichting, Samir.
“Ik wil nog dit eraan toevoegen. De islaam pusht iedere individu om zelf na te denken. Ik zie geen tegenspraak”
Dus Tofik Dibi handelt geheel en al in lijn van de koran.
Maar mijn probleem is daar niet mee opgelost, want er zijn nog steeds heel wat moslims die hem niet volgen. Zelfs op deze site heb ik mensen zich denigrerend over Dibi zien uitlaten door zijn uitlatingen heel neerbuigend als “flutwa” te betitelen. En dan zou ik zeggen: het is van tweeën één, óf het geloof (inclusief het geloof in fatwa’s) staat boven zelfstandig denken óf dat doet het niet. Of er is plaats voor een islamitische wet binnen een ander rechtsstelsel, óf die plaats is er niet.
Vinden jullie dit nou ook zo ironisch:
De koran roept ons op om zelfstandig te denken…
Lijkt wel een scene uit Life of Brian… (Zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=LQqq3e03EBQ ).
“You are ALL individuals!”
“Yes! We are all individuals!”
“You all got to work it out for yourselves”
“Yes, we all got to work it out for ourselves”
Maar ja, ik weet niet of het hier dan ook zo humoristisch bedoeld is.. ik ben bang dat het net als met Downistie is.. vreselijk grappig om te kijken maar de acteurs zelf nemen het bloedserieus.. Enfin, als iedereen zich maar vermaakt he..
toevallig dit stuk geschreven VOOR Dibi‘s fatwa. Ik denk maar ‘als je t een kind kan uitleggen, dan kunnen volwassenen t ook begrijpen‘ ofnie..
http://mjc-online.blogspot.com/2011/09/hulpverlening-uit-de-quran-1.html?m=0
“Tot slot wil ik hier wel zeggen dat het citeren van Qur’anteksten buiten hun context NIET de juiste manier is om de Qur’an te leren begrijpen“, zegt Naila in het kennelijk door haar geschreven stuk (van 21:10)
Even straight, wat is een context? Een context is datgeen wat voor en na een bepaalde tekst staat, voor zover het relevant is voor het begrijpen van de tekst zelf. Maar als die context echt nodig zou zijn, dan moet je gewoon die context er ook maar bij geven, zou ik zeggen. Dan ben je van al dat soort problemen af. Als mensen een bepaalde tekst citeren zonder context, dan laten ze alleen maar zien dat ze de niet-geciteerde extra gedeeltes kennelijk niet van genoeg belang vinden om hun opvattingen (over de koran of de islam) duidelijk te maken. De verantwoordelijkheid voor het een en ander ligt daarna geheel en al bij de personen die zeggen dat een bepaald citaat niet zonder die bepaalde bijbehorende context zou kunnen staan. Die personen moeten die extra context er dan maar zelf bij geven, als ze hún visie op het een en ander duidelijk willen maken, zou ik zeggen.
Los van dit alles, ik snap nog steeds niet wat er tegen zou zijn om, als een bepaald gedeelte onduidelijk zou zijn, deze stukjes dan gewoon even op te zoeken in de tafsirs die er over gaan. Een normaal pragmatisch ingesteld persoon moet daar alle vrede mee kunnen hebben, zou ik zeggen. Er kan toch niks tegen zijn om dit eenvoudig onderzoek even te verrichten als je erachter wilt komen hoe er in de islam over het een en ander gedacht wordt, dat doe jij bij andere dingen toch ook, die zoek je toch ook op in het woordenboek, de encyclopedie of een wetenschappelijk (naslag)werk? Waarom worden dingen altijd geproblematiseerd als het om de koran gaat, dat snap ik nooit.
beste expat,
dat je niet snapt waarom het gecompliceerd is met de Qur‘an wordt al evident in je eerste zin.
Binnen jouw referentiekaders, met alle gebruik van de beschikbare nalagwerken, kom je tot de conclusie dat ‘context‘ refereert aan de tekst voor en de tekst na de eigenlijke tekst – indien relevant.
Dat is niet wat er bedoeld wordt met de context als het over de Qur‘an gaat, dus je conclusie had niet ze ver van de openingszin hoeven te zijn.
daaaaag.
@expat:” Er kan toch niks tegen zijn om dit eenvoudig onderzoek even te verrichten als je erachter wilt komen hoe er in de islam over het een en ander gedacht wordt, dat doe jij bij andere dingen toch ook, die zoek je toch ook op in het woordenboek, de encyclopedie of een wetenschappelijk (naslag)werk? ”
Het moet toch niet gekker worden! De man die zijn mening voornamelijk vormt op basis van knip-en-plak-werk van islamofobe websites, doet een oproep om teksten uit de Koran nader te onderzoeken alvorens er een mening over te hebben. Het moet toch niet gekker worden! Haha.
@ expat: “Waarom worden dingen altijd geproblematiseerd als het om de koran gaat, dat snap ik nooit.”
Ik heb moslims nog nooit dingen uit de Koran zien problematiseren. De enige die dat doen, zijn islamofobe types zoals jijzelf. Jij hebt een probleem met de Koran en de teksten die erin staan.
Wat heb je Ahmed Marcouch nou te danken?
Speciaal voor Expat,
http://books.google.nl/books?id=ppI1pEWz3XIC&pg=PA275&lpg=PA275&dq=context+van+Koran+teksten&source=bl&ots=Rj-STukSBB&sig=uNhaOGodKPMcaH2cL0BNU42pDyY&hl=nl&ei=vrxvTumhN4eVOovl4ZIJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&sqi=2&ved=0CCMQ6AEwAQ#v=onepage&q=context%20van%20Koran%20teksten&f=false
“Ik heb moslims nog nooit dingen uit de Koran zien problematiseren
Dan moet je eens naar de meest dichtbij-staande moslim kijken die er op deze pagina te vinden is. Ik doel dan dus op de reactie van Naila vlak boven jou. Gewone mensen (d.w.z. iedereen, als het maar niet over de koran gaat) weten perfect wat er met een “context” bedoeld wordt, maar voor de koran hebben normale woorden opeens niet meer hun normale betekenis : “Dat is niet wat er bedoeld wordt met de context als het over de Qur‘an gaat, dus je conclusie had niet ze ver van de openingszin hoeven te zijn.“
expat, als jouw definitie van context ‘wat voor en achter een bepaalde tekst staat’ is, dan moet je maar eens kijken naar jouw definitie. Die is namelijk vrij simplistisch, maar verklaart wel jouw gekronkel. En jij bent geen ‘gewoon mens’, jij ben een islamofoob, die maar met één doel op deze site komt en dat is je islamofobe onzin blijven uiten, al is die keer op keer onderuit gehaald.
Maar fijn, laten we het er maar op houden dat jouw definitie van context juist is, dan kan je door blijven gaan met het problematiseren van de koran, de islam, de moslims, etc.
jij bent geen ‘gewoon mens’, jij ben een islamofoob
Mooie boel is dat, onverholen discriminatie tegen iedereen die het waagt met een kritische blik naar jouw ideologie te kijken. (de enige godsdienstige ideologie overigens, die zijn bestaansrecht vindt in het zich afzetten tegen andersdenkenden)
Maar goed, elk nadeel heb zijn voordeel; ik ben blij dat dit zo duidelijk voor het voetlicht komt.
herkenbare reactie weer van Samir, met name dat overbekende woord dat we al zo vaak als dooddoener zijn tegengekomen in eerdere postings. Waarom is het toch zo, Samir, dat jij en anderen hier zo met dat lullige woordje op de proppen blijven komen? Terwijl expat verdorie nog geen woord verkeerd heeft gezegd wordt zijn reactie alweer afgedaan. Beetje overgevoelig voor kritiek?
Ok, dus een moslim moet zelf nadenken toch? En leve die kennis uit al die geweldige boeken. Mag een vrouw dat ook, als een hadith uit een van die geweldige boeken zegt dat zij alles waar ze mee bezig is moet laten vallen als haar man zin in sex heeft? Of dat anders de engelen haar vervloeken? Even aannemend dat het een godvrezende vrouw is, welke keuze heeft zij dan? Als wordt gesteld in de islam dat het heel belangrijk is om toch vooral gehoorzaam te zijn aan je man (mits het niet tegen de islam ingaat), ja dat je er zelfs het paradijs aan ontleent (en elke serieuze moslim weet dat het er staat)… welke keuze heb je dan als godvrezende vrouw die koste wat het kost de hel wil vermijden? Welke kennis valt over dit interessante onderwerp nog meer te vergaren? Hebben die geleerde mensen die jij bedankt, daar nog iets interessants over te zeggen behalve dat ze het er waarschijnlijk nooit over hebben? De geleerden die ik erover vroeg toen ik moslim was, wisten er geen antwoord op in ieder geval, dus liet ik het maar gaan en hield ik mezelf voor de gek dat het wel aan mij zou liggen, of aan de context, of aan mijn beperkte kennis. Maar zou het kunnen Noureddine, dat die kennis dan toch enigszins beperkt is door bepaalde grenzen, dat je dus niet echt out of the box mag denken en dat het toch vooral gaat om kennis over de regels die je al dan niet MOET volgen? En Noureddine, ben jij het dan als man, met jouw kennis van de vrouw en van de moderne wereld, waarin man en vrouw respectvol met elkaar omgaan, met deze ahadith eens? Of staat er, zoals in mijn stukjes aan dhr. Boubkari, weer eens niet wat er staat en kun jij hem eindelijk ophelderen voor me?
Mijn conclusie zou zijn: alweer een spraakverwarring die bij mij toen ik me bekeerde ervoor zorgde dat ik de islam geweldig vond. Kennis staat in hoog aanzien!! De kleine lettertjes echter houden in dat kennis buiten de context van islam betekent: zoeken naar de waarheid, open staan voor alles en ook accepteren dat er meerdere waarheden zijn. Binnen de context van de islam betekent het: zoeken naar wat er nou echt in de Koran staat voorgeschreven, en al het andere uitsluiten als afleidend van het rechte pad. Niet voor niks worden de citaten over kennis zoeken door geleerden vertaald met religieuze kennis zoeken. De dunya is minder belangrijk toch Noureddine? Een fundamenteel verschil dat toch even opgehelderd moet worden om verwarring te voorkomen.
Ik heb die link van Naila eens doorgenomen die hij/zij speciaal voor mij had neergezet (22:31). Daar lees ik op pag, 273 van alles en nog wat over Abu Zaid. Bijvoorbeeld dat grote delen van de koran de weerslag zijn van gesprekken tussen mensen in ongeveer de tijd van Mohammed.
De reden dat ik daar nooit al teveel de nadruk op leg is, dat als je Abu Zaid zou volgen, vroeg of laat tot de onvermijdelijke conclusie moet komen dat de koran niet het ongeschapen woord van god is. Mij doet dat niet schrikken, maar als je deze conclusie van tevoren al expliciet als uitgangspunt neemt, dan is het gesprek met de gemiddelde recht-in-de-leer zijnde moslim bij voorbaat al onmogelijk gemaakt.
Voor een ander deel kan ik het helaas zelfs niet met Abu Zaid eens zijn. Waar hij zegt dat context ook bestaat uit kennis van de taal waarin de koran geschreven is, ben ik namelijk van mening dat de koran helemaal niet in een (toentertijd) levende taal geschreven is. Dat het Arabisch van de koran nu als het “meest zuivere” Arabisch wordt gezien komt alleen maar omdat de taal van de koran die status gekregen heeft nadat de koran eenmaal in zijn huidige vorm op schrift gesteld was. Vergelijk het met het Nederlands, dat heeft ook zijn huidige vorm gekregen ná en dankzij het verschijnen van de bijbelvertaling die nu bekend staat als “Statenvertaling”. Het Arabisch van die tijd bestond alleen maar uit een groot aantal losse dialecten die hooguit samen één familie vormden. Er was zelfs niet één boek geschreven in die taal voordat de koran verscheen, dus het kón niet eens één taal zijn, er was immers geen verbindend element. (Vergelijk het met de situatie van Nederland in de middeleeuwen). Er zijn zelfs aanwijzingen dat delen van de koran oorspronkelijk niet eens in het Arabisch geschreven zijn maar dat ze eigenlijk afkomstig zijn uit het Aramees.
Gefeliciteerd Nourdinne. Een mooie lijst namen. Je past er precies tussen…