Abdulwahid van Bommel is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl.
Getrouw aan hun rituelen waren moslims weer eens verdeeld over de datum van Ied-ul-Fitr (Suikerfeest). Voor sommigen was het maandag voor anderen dinsdag, of zelfs woensdag (?), etc. Toch ontstond daarover geen echt debat. Veel moslimleiders hebben het ook als ingebakken onderdeel van hun inleidende praatjes voor Ied: maak geen ruzie over de feestdag want dan gaat de baraka (zegen) door onze achterdeur naar buiten! Zelfs bij zo iets eenvoudigs blijkt ons gebrek aan werkelijk leiderschap, want we onderschatten ‘onze mensen’ nogal. Er wordt met de emotie van voetbalsupporters over de juiste datum gebekvecht door leeghoofden die geen ander ‘ding’ hebben om over te praten.
Wij moslims hebben grote families. We kennen bijvoorbeeld de ‘Surfam bv’ (Surinaamse families) die in hun ‘extended family’, soenni’s Ahmadiyya’s en hindoes hebben. Op elke verjaardag zowel een interreligieuze als intrareligieuze dialoog! De familieleden die al Ied vieren doen het ‘low profile’ om de mensen die nog vasten niet te kwetsen en vice versa. Toch ontstaan er discussies die erop lijken dat mensen persoonlijk zijn beledigd door het Ied vieren van de een of het doorvasten van de ander.
Pluralism in Islam is alive and kicking. We blijven toch als moslims in staat om elkaar te feliciteren ondanks dit soort verschillen. Dat is pluralisme op z’n best. Want door onze verschillen blijven we elkaar inspireren. Laten we onze verschillen dus koesteren, of, zoals de sociologen onder ons zeggen: onze diversiteit productief maken!
Niet alleen leven we in een samenleving met andersdenkenden, andersgelovigen en andersgeaarden, ook als moslims onderling leven we met groepen in één klein landje, die elkaar normaal gesproken uitsluitend in Mekka waren tegen gekomen. Er is een mooi concept in de islam en dat heet ummah. Maar dat is altijd eenheid in verscheidenheid geweest.
In veertien eeuwen islam zijn er verschillende leerscholen en groeperingen ontstaan vanuit de verschillende interpretaties van dezelfde bronteksten. Aan de ene kant hebben we een soort kadaverdiscipline van alle neuzen naar Mekka, tijdens het gebed en de bedevaart. En dat levert mondiaal een bijzonder religieus landschap op. Aan de andere kant hebben moslims altijd van mening verschild en werd dat door de profeet zelf als een genade beschouwd, want hij zei dat het verschil in opinie een rahma voor zijn ummah was.
We hebben tegenwoordig salafi’s en soefi’s in één moskee en het is ontroerend te zien dat ze elkaar tenminste op Ied omhelzen en elkaar een gezegende en gelukkige Ied wensen. In tegenstelling met Irak omhelzen zelfs de soenni’s en de sji’ieten elkaar in Nederland op of na de Ied.
Onze verschillen berusten niet alleen op leerscholen en geleerde interpretaties, maar ook op de uit elkaar liggende gebieden waar de islam zich ontwikkelde tot het moment dat een moslimmigrant naar een Europees land verhuisde. Voor veel moslims zit de islam in hun rugzak als een laatste momentopname van hun geboorteplaats. De islam biedt zich aan in verschillende kleuren en vormen en omdat moslims eigenlijk pluriformiteit in hun bloed hebben zouden ze duizend bloemen moeten kunnen laten bloeien. Het in één kader dwingen van moslims als de enige juiste manier van islambeleving, is funest voor de intellectuele en spirituele rijkdom die de islam biedt.
We zeggen dat liefdadigheid thuis begint, maar eigenlijk moeten we ook zeggen dat tolerantie en wederzijds respect thuis begint, namelijk: onder moslims. Ons onderlinge begrip en respect voor elkaar is de playground voor onderling begrip en respect in de samenleving als geheel.
Samenvattend kan worden gezegd dat het er niet zoveel toe doet op welke dag de moslims Ied vieren. Als de verschillen als essentieel worden gezien zal het wel nooit een officiële feestdag worden in Nederland. Maar ook dat is niet zo belangrijk. Dat het in een goede geest en atmosfeer wordt gevierd onder moslims in Nederland is veel belangrijker.
De belangrijkste les van Ied is dus dat we ook als moslims en niet-moslims – zie het sprankelende Ramadan festival! – onze verschillen kunnen vieren en koesteren. Zoals soera 49 van de koran zegt
“Wij hebben u geschapen in volken en rassen, etniciteiten, religies, talen en geslachtsverschillen om elkaar te leren kennen en van elkaar te leren.”
Abdulwahid van Bommel is imam, publicist en geestelijke verzorger voor moslims bij het Medisch Centrum Haaglanden. Voorheen was hij voorganger van de Moslim Informatiecentrum in Den Haag en directeur van de Nederlandse Moslim Omroep.
11 Reacties op "Moslims vieren Ied-ul-Fitr en hun verschillen"
“Wij moslims hebben grote families. We kennen bijvoorbeeld de ”˜Surfam bv’ (Surinaamse families) die in hun ”˜extended family’, soenni’s Ahmadiyya’s en hindoes hebben. Op elke verjaardag zowel een interreligieuze als intrareligieuze dialoog! De familieleden die al Ied vieren doen het ”˜low profile’ om de mensen die nog vasten niet te kwetsen en vice versa. Toch ontstaan er discussies die erop lijken dat mensen persoonlijk zijn beledigd door het Ied vieren van de een of het doorvasten van de ander. ”
Whahhahahahahahaha zo herkenbaar. :)
Dit stuk doet me denken aan de manier waarop manier waarop een vriendin en ik dit jaar Eid hebben gevierd.
Mijn Marokkaanse vriendin en ik hebben samen Eid gevierd in een Marokkaanse moskee, waar echter heel veel verschillende nationaliteiten waren: Nigeriaans, Malinees, Egyptisch, Marokkaans, 2 Surinaamse meisjes, Somalisch en zelfs ook Pakistaans.
Dat vond ik echt masha’Allah om mee te maken: Al die verschillende culturen, kleuren en verschillend geklede mensen bij elkaar, maar wel met dezelfde intentie.
Er leiden niet voor niets ook vele wegen naar Mekka. ;-)
dat zijn zeker de mooie dingen van islam, toch wens ik wel eens dat we meer eenheid (hoewel geen eenheidsworst) in de ummah zouden hebben; want vaak leiden die meningsverschillen ook tot strijd (verbaal of anders) en veel onrust en veel heel veel sociale druk.
je hebt nog een goed punt te pakken abdulwahid,
@#2 -als er meer moskeeen worden gebouwd zien de verschillende groepen elkaar nooit meer. het is maar dat de paki’s suri’s.. geen own territory hebben
“je hebt nog een goed punt te pakken abdulwahid,
@#2 -als er meer moskeeen worden gebouwd zien de verschillende groepen elkaar nooit meer. het is maar dat de paki’s suri’s.. geen own territory hebben”
Pakistanen en Surinamers geen eigen “territory”…..hallo? Ben je weleens in de Bijlmer of de Schilderswijk geweest?
Bv. de Taibah in Amsterdam en Noer oel islam in Den Haag zijn Surinaamse moskeëen, in Haarlem en zelfs in Heerhugowaard heb je Surinaamse moskeëen.
Maar persoonlijk vind ik het veel leuker om te bidden met mensen van verschillende nationaliteiten.
Dus het is meer mijn eigen keuze dan dat er geen mogelijkheid zou zijn om me in mijn eigen groep op te sluiten. :P
now…ik weet het niet hoor…
ik denk toch dat dit gewoon een politiek smerige toestand is!
dit bewijs het gebrek aan leider…die de Ummah verenigt.
Meer eenheid is niet echt nodig, wel meer begrip voor elkaar. We moeten werken aan het vermogen om elkaars verschillen te accepteren, inplaats van die te veroordelen en onze visie dwangmatig aan anderen op te leggen. Wanneer we daartoe in staat zijn, blijken de verschillen van ondergeschikt belang, en ontstaat er vanzelf een gevoel van saamhorigheid.
Dank voor het in herinnering roepen van de Soera 49 Heer van Bommel (zie Soera hierna).
Het is een schone taak voor ons allen om alle mensen en zeker jonge moslims te herinneren aan Soera 49.
Ik stel voor om voorbereidingen te treffen om 1 jaar extra aandacht te besteden aan deze soera en wat het betekent.
Er is immers reeds zoveel (verkeerde) aandacht voor allerlei andere Islam issues. Daarom zal 1 jaar focus op dit thema heilzaam zijn voor allen. Voor moslims zelf, voor de media, voor het volk nederland, voor onze radicaliserende jongeren, voor iedereen eigenlijk.
“2007, Het jaar van soera 49”
Wie deze handschoen ook graag en met veel plezier helpt opnemen, melde zich aan.
Ahmed Aleem
———–
“Wij hebben u geschapen in volken en rassen, etniciteiten, religies, talen en geslachtsverschillen om elkaar te leren kennen en van elkaar te leren.”
– Soera 49 –
#2 Rabiah
“Al die verschillende culturen, kleuren en verschillend geklede mensen bij elkaar, maar wel met dezelfde intentie.”
dat vinden ze in Irak en Soedan ook
Hallo Vele,
In Irak en Soedan moeten ze helaas nog hard werken willen ze ooit een beetje dichter in de buurt komen van wat er in Soera 49 wordt bedoeld.
Die lui slachten elkaar af en de Islam is ver te zoeken wat mij betreft. Maar dat geldt voor veel plaatsen in het Midden-Oosten.
Ik neem aan dat jouw opmerking ook cynisch was bedoeld ?
Peace and Love,
Aleem Ahmed Abdul
abdulwahid , je bent geweldig.
ik wou dat meer mensen het begrepen.
spread the word !