Voorpagina Algemeen, Ervaringen

Zweefvliegen

Nani weet het al, nu jullie nog. Sinds een paar maanden hou ik mij bezig met de topsport zweefvliegen. Afgelopen week was ik voor een aantal dagen te vinden in het verre oosten van het land in het kader van het najaars zweefvliegkamp. Van ’s ochtends 9 tot zonsondergang zweefvliegen.


Zweefvliegtuigen worden klaargemaakt

Vooral na deze excursie heb ik veel vragen op mij afgekregen. Met alle liefde vertel ik jullie één voor één wat ik daar boven doe. Toch maak ik daarvoor gebruik van deze weblog…

Waarom vliegen?

Het is altijd al een jongensdroom van mij geweest: piloot worden. Ik keek altijd op naar die mannen met hun koffers waarmee ze langs de lange rijen liepen door de douane heen, gevolg door de dames. En hun onverstaanbare gebrabbel in de vliegtuig voor het opstijgen. Ze gaan de hele wereld over, en dat is hun werk. Het was dan ook aftellen tot ik mijn havo af had om meteen de opleiding voor verkeersvlieger te beginnen. Gek genoeg is het anders gelopen.

Het is op dit moment niet mogelijk om die opleiding te beginnen. Om mijn wens uit mijn jeugd alsnog in vervulling te brengen heb ik besloten het vliegen op zijn minst als hobby te hebben. Na een introductievlucht in een zweefvliegtuig – samen met een f16-piloot – was ik dan ook meteen verkocht!


Klaargemaakt voor de start

Huh..zweven en vliegen?

Jazeker. Het wordt zweven genoemd omdat deze vliegtuigen geen motor hebben. Je wordt m.b.v. een lier de lucht in getrokken. In 3 seconden ga je van 0 naar 100 km/h. Als je de juiste hoogte hebt bereikt (ca 500 meter) dan wordt de lier ontkoppeld. Jij en je vliegtuig worden aan hun lot overgelaten, vanaf dit moment begint het mooie: vliegen zonder dat (rot)geluid van een motor. Je hoort alleen de lucht langs je heen, en dat geeft je een gevoel van vrijheid. Grote kans dat de vogels dit gevoel kennen, want dat is wat de mens al sinds het begin al wil: vliegen zoals de vogels doen.


Flying high

Ga je niet meteen de grond in?

Nee. Normaliter wordt een vliegtuig in de lucht gehouden door een motor. Een zweefvliegtuig moet het doen met de lucht, wind, etc. De gehele vlucht blijft de vliegtuig zakken, hierdoor duurt een normale vlucht ongeveer 10 minuten, tenzij er sprake is van thermiek. Netals de vogels maken zweefvliegers hier gebruik van om hoger in de lucht te komen. Het is daarom ook de kunst om een thermiek te vinden en daar zo goed mogelijk gebruik van te maken. Hierdoor is het niet ongebruikelijk dat zweefvliegtuigen wel uren in de lucht blijven!


Zicht vanuit cockpit op de A50

Eng?

De eerste keer is het wel wat die hoge versnelling van de zweefvliegtuig tijdens de start, maar dat went. Hier een filmpje dat laat zien hoe een opstijging in zijn werk gaat.

Tjing tjing?

Mwa, als je bekijkt dat een zweefvliegtuig 150.000 euro kost, en daar hebben we er een aantal van, dan is de contributie relatief goedkoop. Het is vooral dat je veel tijd moet investeren. Maar ach, tijd heb je niet, tijd moet je maken.


Samen met mijn instructeur

Beetje zinloos, vind je niet?

Als je hoogtevrees hebt en liever Jeu de Boules speelt: ja. Anders is dit te gek, veel mensen denken bij zweefvliegen aan die vliegtuigjes die ze vroeger in de kleuterklas in elkaar vouwden: blijven niet lang in de lucht en zijn saai. Bekijk dit filmpje dan maar, hier ga ik in ieder geval voor:

Ja, dat is wel wat hé? Nu ben ik het nog aan het leren, maar insha’Allah (als God het wilt) zal de dag aanbreken dat ik de wondere wereld van Allah(swt) urenlang zal bewonderen, netals de vogels.

De oprichter. Geboren, getogen en woonachtig in die mooie stad achter de duinen. Altijd klaar voor een revolutie of gewoon een kopje thee. Typisch Faisal...

Lees andere stukken van Faisal