Abdulwahid van Bommel is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl
Binnen de islam gaan we ervan uit dat de eerste kinderjaren zijn bestemd om spelenderwijs met de omgeving en zichzelf vertrouwd te raken. We zien dat moslimouders in tegenstelling met wat de profeet heeft gezegd, hun kinderen vaak als ‘minivolwassenen’ beschouwen. De periode van ‘kind mogen zijn’ lijkt soms te worden overgeslagen. Niet elke pedagogische benadering past bij elke leeftijdsgroep. Jonge kinderen moeten spelend leren.
De profeet heeft een aantal aanwijzingen voor kinderspelletjes gegeven. We kunnen ze onderverdelen in spelletjes met betekenis, spelen om het spelen en schadelijke spelletjes. Voortbouwend op de leergereedschappen die hij voor kinderen toestond en zelf gebruikte, heeft hij ook voor volwassenen bepaalde leermiddelen gebruikt.
De spelletjes met een betekenis bereiden het kind voor op zaken die ze straks in hun leven nodig zullen hebben. Bepaalde sporten kunnen daartoe gerekend worden, omdat sport vormt tot snel beslissen, paraat zijn met kennis en antwoorden en natuurlijk een fysieke fitheid ten opzichte van moeilijke levenssituaties kweekt. De sporten die de profeet bijzonder waardeerde waren boogschieten, speerwerpen, paardrijden, zwemmen, wandelen en leuke omgang met je vrouw.
Hij deed bijvoorbeeld een hardloopwedstrijd met zijn jonge vrouw Aisja. Zij won, maar hij hield een tweede wedstrijd en liep haar eruit. Waarop hij zei: "Dit had je nog van mij te goed!” Maar ook denkspelletjes en het lezen van sprookjes en verhalen met een bepaalde inhoud (de moraal van het verhaal) en leerdichten zijn aanbevolen. Daarom komen we in de islamitische leerboeken veel verhandelingen tegen – van geneeskunst tot grammatica – die geheel in dichtvorm zijn geschreven.
Hoewel de Koran het woord ‘spel’ meestal negatief gebruikt, in de zin van tijdverspilling en misleiding van deze wereld, zijn er talloze beschrijvingen van de Profeet terwijl hij zich met kinderen vermaakte. Hij heeft gezegd: “Laat degene die kinderen heeft, samen met hen kind zijn.” Zelfs het feit dat kleine kinderen altijd graag met modder spelen en kuiltjes in de grond willen graven en daarmee hun creativiteit met aarde of zand en water vormgeven, heeft de profeet bevestigd door te zeggen: “De aarde is de lente van de kinderen”. Zoals de dieren in de lente zich over de aarde verspreiden, trekken de kinderen die buiten de grote steden opgroeien erop uit om zich met de kleinste dingetjes van de aarde te vermaken.
Er is een wijdverspreid misverstand over speelgoed en poppen. Alle beelden en afbeeldingen worden in de islam met argwaan bekeken, maar als er geen bijzonder respect of aanbidding in het spel is, is er geen bezwaar tegen speelpoppen met menselijke of dierlijke vormen. Aisja heeft hierover gezegd:
“Ik speelde gewoonlijk met poppen in het huis van de Boodschapper van Allah en mijn vriendinnetjes kwamen soms bij mij spelen. Zij verborgen zich als de boodschapper binnenkwam, maar hij daarentegen, was heel blij mij te zien spelen met hen en dus speelden we samen.
Op een dag vroeg de profeet aan mij:
– “Wat zijn dat?”
– “Dit zijn mijn poppen”, antwoordde ik.
– “Wat is dat in het midden”, vroeg hij.
– “een paard”, antwoordde ik.
– “en wat zijn die dingen er bovenop?”, vroeg hij.
– “Vleugels”, zei ik.
– “Een paard met vleugels?”, vroeg hij.
– “Heeft u niet gehoord dat Soelaimân, de zoon van Dawûd, paarden met vleugels had?”, zei ik.
– Hierop moest de profeet zo hartelijk lachen dat ik zijn kiezen kon zien.”(Buchari, Muslim en Abu Dawud)
De islam gaat er dus vanuit dat spel de ontwikkeling van het kind bevordert, al geeft niet elke moslimsamenleving daaraan in de praktijk dezelfde ruimte. Soms worden kinderen op het platteland al vroeg bij de huiselijke taken en het arbeidsproces op het land betrokken, maar ook die kinderen zien we in de dorpen van de moslimwereld met hun vaak zelfgemaakte speelgoed spelen. Het is duidelijk dat spel niet alleen de bloedsomloop van het kind bevordert, maar ook de sociale gevoelens, het gebruik van de zintuigen, het denkvermogen en de fantasie ontwikkelt. De Duitse pedagoog Friedrich Fröbel (1782-1852), wiens naam we terugvinden in het werkwoord fröbelen, was natuurlijk niet de eerste toen hij in de achttiende eeuw spelletjes verzon om het kinderverstand te ontwikkelen.
Uit de ontmoetingen van de profeet met kinderen die in de overleveringen geregistreerd zijn, kunnen we opmaken dat hij aanmoedigde tot spelen; dat hij zijn eigen kleinzonen, Hasan en Husain, nooit hinderde bij het spelen maar dat hij hen en andere kinderen de vredesgroet gaf op straat en dat hij zich soms in hun spelletjes mengde.
Anas ibn Malik, was vanaf zijn tiende jaar bij de profeet in huis. Volgens hem was de profeet van alle mensen die hij kende, degene die het meest van grapjes en spelletjes met kinderen hield. In de verzamelingen van overleveringen van Buchari, Abu Dawud, Ibn Madja, etc., zijn daar onder het hoofdstuk Adâb (etiquette) talloze voorbeelden van te vinden.
Op een dag was de profeet uitgenodigd om ergens te eten en hij wilde zijn kleinzoon Husain meenemen. De kleine Husain speelde op straat en toen de profeet hem bij de hand wilde pakken, rende hij alle kanten op. Toen de profeet hem eindelijk te pakken had, nam hij het hoofdje van Husain tussen zijn handen, kuste hem op zijn mondje en zei: "Husain is van mij en ik ben van Husain!
Een ander voorbeeld van zijn omgang met kinderen is het geven van koosnaampjes. Zo noemde hij Anas, ‘Zu’l-Uzunayn’ (twee-orige), alleen voor de grap, zoals de overleveraar Abu Usama ons duidelijk maakt. Het is bekend dat de profeet vaak kinderen op zijn schouders, of op zijn rug paardje liet rijden.
Salmân al-Farisi heeft overgeleverd dat de profeet Hasan en Husain had gevonden, toen ze door hun moeder gezocht werden. Hij zette ze beide op een schouder. Salmân zag hen en zei: “Hoe gelukkig zijn jullie, en wat een waardevol rijdier hebben jullie gevonden.”
Waarop de profeet zei: “En wat een waardevolle ruiters zijn zij, en hun vader is zelfs nog beter.”
Abdulwahid van Bommel is imam, publicist en geestelijke verzorger voor moslims bij het Medisch Centrum Haaglanden. Voorheen was hij voorganger van de Moslim Informatiecentrum in Den Haag en directeur van de Nederlandse Moslim Omroep.
15 Reacties op "Spel als opvoeding"
Als ik daar nog twee overleveringen aan toe mag voegen (ik ben geen geleerde dus zoek ze zelf maar op)
1 overlevering verteld ons van een kind dat bij de profeet opgroeide en later vertelde dat de profeet NOOIT boos op hem was geworden, ook al had hij als kind bijvoorbeeld iets vergeten te doen dat de profeet aan hem had gevraagd.
de andere overlevering verteld dat als de profeet thuis het gebed uitvoerde het soms gebeurde dat kinderen tijdens hun spel op zijn rug klommen. Als dit gebeurde bleef de profeet net zolang op de grond geknield totdat het kind uit zichzelf weer van zijn rug af ging.
Het thema heeft mijn interesse en ik raak met name getriggerd of er ook enige aanwijzingen zijn over de leeftijd waarop men kinderen meer complexe educatieve onderwerpen aan dient te leren.
Ik twijfel met name aan de gangbare mores in het onderwijs om kinderen ongeacht hun onderlinge diversiteit qua interesses allemaal grotendeels hetzelde ontwikkelpad aan te bieden.
Waarom zou een kind geen complexere mathematica kunnen krijgen als hij/zij er al vroeg interesse of talent voor heeft ?
Ik weet dat er pedagogen/didactici zijn die dit niet voorstaan.
Groet, AA
Mashallah meneer van Bommel :) echt heel mooi stukje
Helaas zie je inderdaad steeds meer dat ouders hun kinderen als mini volwassenen beschouwen, behandelen en zo ook beoordelen. Kinderen kunnen tegenwoordig niet echt meer ‘kind’ zijn. Dit maak je overigens niet alleen mee in arme landen waar kinderen bv op t platteland moeten werken, maar ook hier. Zo jong al worden ze hier geconfronteerd met dingen waar eigenlijk ze eigenlijk niks mee te maken moeten hebben. Een voorbeeld: ouders die scheiden. Kinderen denken vaak dat het hun schuld is. Of bijvoorbeeld de voogdij. Kinderen komen als het ware tussen twee vuren te staan. Hoe kun je nou kiezen tussen je vader en je moeder?
Er zijn veel voorbeelden op te noemen maar ik laat het hierbij. Hoop overigens wel dat mensen leren uit hun omgeving hoe het NIET moet, want opvoeden blijkt tegenwoordig heel moeilijk te zijn (voor sommige mensen).
*Modbreak:
@ willem… je hebt vast wel door dat je verblijfsvergunning zo niet verlengd zal worden*
dus niet slaan ,niet schelden , niet liegen, ook niet tegen je kinderen, niet valsspelen , niet schreeuwen en met je kinderen spelen, naar het voorbeeld van de profeet !
Helaas in deze samenleving geven ouders te weinig aandacht aan hun kinderen. Gevolg zelfs jonge kinderen hangen van s’ochtends vroeg tot s’avonds laat op straat.
Daarom is het inderdaad belangrijk dat ouders spelletjes en dingen ondernemen met hun kinderen zodat ze inshallah op het rechte pad blijven.
@moderator
En weer censuur! Ik hoop dat deze site binnenkort verboden wordt. Ik ga nu de AivD bellen!
@ willem
*het telefoonnr van de AivD is 070-3178610
Veel succes en als Pieter daar opneemt, doe hem de groeten van me* :-)
hahahahaahah
@willem #7: Weer slachtoffer rol? :)
Heeft de profeet ook voorbeelden gegeven van schadelijke spelletjes met kinderen?
@ 11 jHenosch Farrisen wrote
Nee
Nog een opmerking, ik en mijn zus hadden het hier laatst over:
Ouder zijn is moeilijk, dat weet ik. Het is fulltime baan, je leven lang. Je kan geen ontslag nemen als je er zin in hebt. Eigenlijk de moeilijkste baan die er is. Waarom is hier dan geen opleiding voor :P?
Nee grapje maar het is wel raar als je er goed over nadenkt. Je kan gewoon moeder of vader worden zonder ook maar iets te weten over kinderen en alle verantwoordelijkheid die je opeens krijgt. Ik denk dat het daarom zo vaak mis gaat tegenwoordig.
Hier zijn toch ‘opleidingen’ voor… je hebt van die cursussen waar je als ouder getraind en begeleid kunt worden. Ik weet hier niet veel van, maar weet dat ze er zijn.
het is heel mooi