Hieronder een post die ik lang heb uitgesteld om te schrijven, maar waaraan erg veel behoefte schijnt te zijn. Directe behoefte wordt ingegeven door de opmerking, constant herhaald in (semi-) feministische kringen en nagepraat door jonge moslim vrouwen, dat de gehele Islam altijd geïnterpreteerd en onderwezen is geweest door mannen.
Dit heeft verschillende hedendaagse geleerden geïnspireerd om actief bezig te zijn met het verzamelen en documenteren van namen, biografieën en werken van vrouwen in Islam die hun stempel hebben gedrukt op de klassieke Islam zoals wij die nog steeds kennen en dat onderwezen wordt aan prestigieuze instituten in de Islamitische wereld. Zo heeft Shaykh Akram al-Nadwi reeds een 40-delig (!) werk geschreven met alle biografieën van vrouwelijke overleveraars van kennis/ wetenschap in het algemeen en Hadith-literatuur in het bijzonder! Dit werk is nog steeds niet af, maar voorbereidingen worden getroffen om de eerste delen alvast uit te geven.
Hierbij een aantal interessante punten:
– Om een goed beeld te krijgen van de activiteiten van vrouwelijke geleerden en professoren, is het m.n. interessant om te kijken naar de hadith wetenschappen. Deze wetenschap vormt dé basis voor alle andere wetenschappelijke disciplines, omdat het zich bezig houdt met het verzamelen en vastleggen van elke woord en handeling van de profeet (saw) ongeacht het onderwerp! We vinden de namen van 8000 vrouwelijke verzamelaars, overleveraars en geleerden alleen al in deze wetenschap. Andere wetenschappen, zoals tafsir, fiqh, literatuur etc zijn niet meegerekend.
– Vrouwen begonnen meestal hun wetenschappelijke carrière binnen de familie waarbij zij van andere, geleerde familieleden hun kennis en onderricht ontvingen.
– Vrouwelijke docenten gaven veelal openbare colleges in hun eigen huis. De vrouwelijke studenten zaten dan binnen terwijl de mannelijke studenten buiten zaten op zo’n manier dat ze de lessen konden volgen en vragen stellen, maar geen directe zicht hadden op de vrouwen binnen.
– Vrouwelijke docenten en professoren hadden hun eigen plekken in grote moskeen, o.a. in de Moskee van de Profeet (saw) zoals Umm al-Khair Fatima Bint Ibrahim al Mahmud al Bata’ihiyya (ra).
– In latere tijden werden, hoewel de docenten mannelijk waren, de manuscripten en aantekeningen als lesmateriaal gebruikt die door vrouwelijke geleerden was nagelaten.
– Vrouwelijke docenten kenden meestal alle werken/ ahadith uit hun hoofd. Zodoende konden ze altijd en overal hun kennis onderwijzen aan anderen. Doordat zij daarnaast ook veel reisden (m.n. op zoek naar ahadith) kwamen ze in contact met allerlei mensen die van hun wilden leren. Dat is de reden dat, hoewel hun geboorteplaats elders was, hun studenten zich over het gehele islamitische rijk bevonden.
– Deze trend werd als eerste neergezet door Aisha (ra), de vrouw van de Profeet (saw), die op de terugweg van een militaire expeditie een korte periode in Basra verbleef en daar de vrouwen in grote getale onderwees in de hadith-discipline. Vandaar dat er veel ahadith bestaan afkomstig uit Basra via Aisha (ra), terwijl zij eigenlijk nooit voor lange tijd buiten Madinah verbleef.
– Eén van de karakteristieken van vrouwelijke overleveraars is dat zij meestal hele prestigieuze isnad bezitten. Reden is dat zij van jongs af aan al binnen de familiesfeer begonnen met studie, en vaak veel langer leefden dan hun mannelijke collega’s.
– Gemiddeld heeft een student aan de prestigieuze universiteiten van deze tijd een ijaza dat bestaat uit 20 personen tussen hem en Imam Bukhari. Als hij deze ijaza via bijvoorbeeld ‘Aisha al-Maqdisi (ra) ontvangt, dan zitten daar slechts 15 personen tussen (over een periode van 1170 jaar)! Dit vanwege de hoge leeftijd van m.n. de vrouwen in dit soort ketens van overlevering!
Hieronder een aantal korte biografieën van vrouwelijke hadith geleerden:
Fatimah bint al-Mundhir (ra)
Zij behoorde tot de Tabi’in en was de kleindochter van Asma bint Abi Bakr (dochter van de 4e kalief, Abu Bakr). Zij leerde op jonge leeftijd m.n. de hadith wetenschappen van haar grootmoeder Hafsa bint Abi Bakr en groeide uit tot één van de meest prominente overleveraars van hadith. Haar overleveringen zijn terug te vinden in bijna alle canonieke werken van hadith. Zij onderwees haar echtgenoot, Hisham ibn Urwa ibn Zubair (ra), in verschillende wetenschappelijke disciplines. Deze Hisham ibn Urwa (ra) is de docent van zowel Imam Abu Hanifah als Imam Malik! De bekende biograaf van de profeet (saw) ibn Ishaq, heeft veel ahadith van haar overgeleverd.
Zaynab bint al-Kamal
Zij levert vele ahadith en boeken over van haar docenten. Imam Dhahabi is o.a. een belangrijke student van haar en beschrijft hoe zij met een zachtaardig karakter en veel geduld hordes studenten onderwees in de islamitische wetenschappen. Veel van de isnad van belangrijke werken die wij kennen lopen via haar, o.a. het bekende werk Sunan Abu Dawud dat behoort tot de zes canonieke compilaties van ahadith.
Umm al-Khair Fatima Bint Ibrahim al Mahmud al Bata’ihiyya (ra)
Zij was één van de vrouwen die openbare lezingen en colleges gaf in de moskee van de profeet (saw). Onder haar docenten bevonden zich beroemde overleveraars van de Sahih al Bukhari zoals Imam Hajjar al-Zabidi die tevens een jurist was binnen de Hanafitische rechtsschool. De meest prestigieuze isnad van sahih bukhari gaan o.a. via hem. Imam Dhahabi, Imam Subki, Imam Rushaid al-Sabti studeerden allen onder haar. Deze laatste kwam helemaal uit Fez (huidige Marokko) naar Madinah om te studeren bij haar. Hij beschrijft hoe zij, geleund op het hoofdeinde van het graf van de profeet (saw), de ijazah (certificaat ter voltooiing van de studie van één of meerdere werken) uitschreef voor hem.
———————————————————————
Appendix
Naar aanleiding van de reacties op mijn post zijn er een aantal vragen gesteld die ik niet onbeantwoord wil laten. Puntsgewijs hieronder mijn visie:
1- Het is belangrijk bij dit soort vraagstukken om niet te kijken met de moderne westerse bril, maar de kwestie te plaatsen in de tijdsgeest. Vrouwelijke geleerden voelden zich ten eerste niet geroepen om in het openbare leven actief te zijn. Ten tweede is de maatschappelijke rol van vrouwen in het verleden totaal anders geweest dan nu. Uit de vergelijking van historisch materiaal blijkt dat het merendeel van de vrouwen die actief waren in het openbare leven juist diegenen waren die iets extra’s te bieden hadden in kennis, kunde en wijsheid dan hun mannelijke collega’s! De rest had schijnbaar vrede met beschermde/ kleinschalige omgeving (meestal familieverbanden) waarin werd onderwezen en gestudeerd.
2- Het feit dat de namen en biografieën van ruim 8000 vrouwelijke hadith-geleerden bekend zijn is te danken aan de unieke werkwijze van de hadith-wetenschap waarbij het absoluut noodzakelijk is dat de naam bekend is van de overleveraar. Ongetwijfeld zijn vrouwen in grote getale actief geweest in andere wetenschappelijke disciplines, maar hun nalatenschap was veelal oraal en niet in schrift. Door de maatschappelijke rol van die tijd (niet perse onderdrukkend of verdrukkend!) is er nooit de behoefte gevoeld om deze nalatenschap te vereeuwigen door middel van het schrift.
3- Rijst de vraag of de nalatenschap van vrouwen überhaupt doorgedrongen is geweest tot de academische wereld. Deze vraag kan men volmondig met een ‘ja’ beantwoorden gezien het feit dat er geen enkele mannelijke geleerde van naam en faam is geweest in de consolidatie periode van de Islam (grofweg 1ste tot 5e eeuw van de Hijra) die niet meerdere vrouwelijke docenten had waar hij zijn kennis vandaan haalde. Van elke geleerde is bekend wie deze vrouwelijke geleerden waren en hoe lang hij heeft gestuurd bij deze docentes. Dit geldt voor het hele spectrum van hadith tot tafsir, fiqh en literatuur.
4- Om de andere details te bevatten van dit vraagstuk, kan er een analogie getrokken worden met de hedendaagse Nobelprijs. Van de 786 individuen die deze prijs ooit hebben ontvangen sinds de instelling ervan zijn er slechts 33 vrouwen geweest. Dat is slechts 4%! Ergo, er is geen enkele vrouw geweest die de Nobelprijs voor de economie heeft gewonnen. Betekent dat dan dat er geen enkele vrouw was/ is die zich bezig heeft gehouden met het vak economie? Hebben vrouwen nooit hun stempel gedrukt op de ontwikkeling van dit vakgebied? Zijn er geen vrouwelijke professoren die genoeg kwaliteit bezitten om hiervoor in aanmerking te komen? Hoeveel vrouwelijke auteurs van prestigieuze leerboeken (universitair niveau) zijn er in vergelijking met mannen?
Zelfde vragen kunnen doorgetrokken worden naar vrouwelijke geleerden op andere vakgebieden dan Hadith, en dan ook nog eens geplaatst in die tijd!
5- Als toevoeging kan nog gesteld worden dat elke vakgebied zijn wortels heeft en afhankelijk is van de overlevering en interpretatie van de hadith literatuur. Neem bijvoorbeeld de Tafsir (exegese van de Quran). Elke vorm van interpretatie zal afgewezen worden dat niet stoelt, al dan niet direct of indirect, op de Hadith en de interpretatie ervan. Het feit dat vrouwen in zulke grote getale zich bezighielden met de Hadith (-interpretatie), betekent automatisch dat zij hun stempel hebben gedrukt op alle andere vakgebieden!
6- Rijst de vraag waar de hedendaagse vrouwelijke geleerden blijven, die stevig gefundeerd in de klassieke wetenschappen hun stempel drukken op de maatschappij. Dit is m.i. een vraag dat een sociaal-maatschappelijke discussie behoeft (toegang tot onderwijs, armoede, imperialisme etc etc) en zeker niet als argument gebruikt kan/ mag worden om de fundamenten van de Islam aan te vallen en tot herinterpretatie van Quran en Hadith te eisen!
108 Reacties op "Vrouwelijke Geleerden in Islam"
Hey dit is echt leuk om te horen :-) Masha’allah… Dit moeten vooral de moslims lezen die vrouwen geen podium gunnen
Dat haalt het hele vertoog van al die Wadud- en Mernissi-typetjes prachtig onderuit :)
Wadud en Mernissi?
Overigens erg goed stuk! Bedankt
Salaam!
Ik heb ook, ongetwijfeld zoals vele anderen, te maken gehad met de feministische uitspraken waar je naar verwijst. Het is echt een ‘erkenning’ (nee…ik ben een vrouw) om ‘eindelijk’ eens het tegendeel ‘zwart-op wit’ te hebben..!
Keep up inspiring us..! ;-)
Isnad?
Indrukwekkend stuk, Tasneem. Voor mijn onderzoek bij het samenstellen van mijn deelsite over feministische islam ben ik ook gestuit op lijstjes vrouwelijke overleveraars en geleerden. Natuurlijk zijn die er. Je kunt je echter afvragen in hoeverre zij een constante factor hebben gevormd. Er kan wel een groot aantal vrouwelijke overleveraars geweest zijn, als die overleveringen vervolgens door mannelijke rechtsgeleerden genegeerd zijn heeft dat geen effect. Je zou moeten onderzoeken wie deel uitmaakten van invloedrijke denkscholen, en hoeveel daarvan vrouwen waren en op welke terreinen zij actief waren. Hebben zij een substantiële bijdrage geleverd aan de fiqh m.b.t. huwelijk en erfrecht? Hoeveel vrouwelijke professoren kent de Al Azhar bijv. op dit moment? Hoeveel sjariarechters in landen waar delen van de sjaria worden gehanteerd zijn vrouw? Onder de hedendaagse geleerden kom ik, buiten de kring van de feministische islam, maar heel zelden vrouwelijke denkers tegen. Natuurlijk is het overdreven om te stellen dat de sjaria alleen door mannen is geformuleerd, maar ik vrees toch dat het verhaal van Tasneem hierboven toch iets te rooskleurig is.
Salamu alaikum,
Djazaak’Allah voor deze belangrijke en interessante post.
Zulke belangrijke, geleerde en sterke vrouwen binnen onze godsdienst zijn voor mij altijd een grote inspiratiebron. :)
Tochwil ik er een kanttekening bij plaatsen. Je schrijft namelijk dit:
“Directe behoefte wordt ingegeven door de opmerking, constant herhaald in (semi-) feministische kringen en nagepraat door jonge moslim vrouwen, dat de gehele Islam altijd geïnterpreteerd en onderwezen is geweest door mannen.”
Ik heb geen enkele belezen moslima of moslimfeministe ooit horen beweren dat de *hele* islam *altijd* *alleen* door mannen is geïnterpreteerd.
Maar het is wel een gegeven dat vrouwen, zoals ook uit jouw post blijkt, vrijwel alleen geleerd zijn geweest op het gebied van de hadith-wetenschappen en het doorvertellen van de ahadith.
Op het gebied van tafsir zijn er voor zover ik weet heel weinige vrouwelijke geleerden.
En daar is het m.i. hoog tijd voor!
Wa salam,
Rabiah.
@ Hendrik Jan: Je neemt me de woorden uit de mond. :P
Asma Barlas
Als ik mij niet vergis ben ik in de geschiedenis van de tafsier van vóór 1800 ooit één vrouw tegengekomen. Dat is bitter weinig.
Ik ben natuurlijk gauw even gaan zoeken.
“Indeed, more often than not, the role of women in Muslim history has been marginalized and obscured, sometimes totally reversed, depending on the whims of men scholars.”, verzuchtte Bouthaina Shaaban in 1997. Ze noemt namen van vrouwelijke overleveraars, vorstinnen, en dichters, maar geen koraninterpreten, juristen en rechters.
http://www.wluml.org/english/pubsfulltxt.shtml?cmd%5B87%5D=i-87-2664#_ftnref5
As salaamoe aleikoem Tasneem,
Als een van de (moslim)vrouwen uit feministische kringen (en niet eens semi), neem ik de handschoen op die je werpt.
Hoewel ik je post interessant en belangrijk vind, en het werk van Shayk Akram al-Nadwi zeer waarschijnlijk een belangrijke aanwinst voor deze ’tak van studie’ (invloed van vrouwen in de geleerdheid binnen moslimgemeenschappen), is jouw reactie net zo goed een zeer vaak terugkomend verweer op opmerkingen over het gebrek aan balans tussen de invloed van mannen en die van vrouwen in de islamitische wetenschappen. Een van de docenten van de Islamitische Universiteit Rotterdam vroeg mij vorig jaar (net als jij hier impliciet doet) of wij (moslima’s) emancipatie volgens een nieuw model wel nodig hebben, want we hebben toch Aisha (ra). Dat is zeker waar, heb ik geantwoord (en met trots en liefde), maar is het niet een beetje jammer dat het na haar generatie al snel bijna helemaal uit was met de invloed van vrouwen? In vriendelijkheid gaf hij dit punt toe.
Ik ben het eens met de reacties van Hendrik Jan en vooral Rabiah. Het is erg gemakkelijk om de ‘ander’ die een ander standpunt dan jijzelf vertolkt direct uit proberen te schakelen door in algemene en absolute termen te spreken (‘ze’ zeggen dat ‘altijd’ en ‘helemaal’). M.u.v. enkele, zijn juist vrouwen die opkomen voor het onrecht en de ongelijkwaardigheid waar vrouwen in hedendaagse moslimgemeenschappen (wereldwijd!) tegenaanlopen, over het algemeen zelf heel genuanceerd (zeker de vrouwen die je zelf noemt; en in mijn eigen lezingen zal ik nooit in dergelijke absolute termen spreken, gewoonweg omdat het niet waar is). Het is een snelle manier om mensen en hun argumenten uit te schakelen, maar niet een correcte.
Inhoudelijk: weet je bijvoorbeeld dat de samensteller van de – tot aan de dag van vandaag – meest gezaghebbende Sira (geschiedenis/biografie van de Profeet, saws), namelijk Ibn Ishaak, al in de achtste eeuw (dus relatief zeer kort na de generatie van Aisha, ra), zodanig onder druk werd gezet door de geleerden in Medina, dat hij zijn geboortestad verliet om zich voorgoed in Baghdad te vestigen? Hij werd door de geleerden verketterd, één van de redenen om zijn werk niet serieus te nemen was dat hij overleveringen van … vrouwen (o.a.) gebruikte!
Ik ben ervan overtuigd dat de islam volledige rechtvaardigheid voorstaat, en dat betekent ook gelijkwaardigheid voor vrouwen en mannen. Ik ben er ook van overtuigd dat Profeet Mohammed, saws, tijdens zijn leven veel heeft gedaan om voor die tijd revolutionaire verbeteringen voor vrouwen door te voeren en te streven naar een betere positie voor hen (in de toenmalige context). Het is (vooral) mijn liefde voor de rechtvaardigheid die ik in de islam vond, en mijn behoefte om een bijdrage te leveren aan het herstel daarvan, dat ik mijn werk doe insja’ Allah!
Maar ik ben er ook van overtuigd dat de kort na die tijd al heel snel sterke pogingen werden gedaan om de invloed van vrouwen en hun gezag terug te dringen en de mannelijke privileges zodoende (krampachtig) te beschermen. Met uitzondering van enkele periodes en gebieden – is dit sindsdien nauwelijks meer beter geworden. De laatste jaren is er zelfs een trend zichtbaar voor een nieuwe inperking van de ruimte voor vrouwen in religieuze kringen (overigens niet alleen binnen de islam, ook binnen de christelijke kerk is dit weer gaande).
Conclusie: Met alle respect en gemeende vriendelijkheid: jouw posting zou wel eens een voorbeeld kunnen zijn van de weerstand die de ruimte die vrouwen nu vragen voor meer (wetenschappelijk) religieuze invloed en gezag, oproept bij degenen die binnen de moslimgemeenschap al eeuwen (zichtbaar en onzichtbaar) over meer privileges beschikken puur op grond van hun man-zijn.
Maar dit is wel een van de belangrijkste discussies van dit moment, dus ik ben erg benieuwd naar je reactie, wa salaam.
‘Hey dit is echt leuk om te horen Masha’allah… Dit moeten vooral de moslims lezen die vrouwen geen podium gunnen’
Inderdaad.
‘Dat haalt het hele vertoog van al die Wadud- en Mernissi-typetjes prachtig onderuit’
Ik ken het werk van Wadud niet maar het werk van Mernissi bevestigd dit betoog juist.
Ik ben er superblij mee, Zeer zeker bedankt voor uw post, ik ben een moslima, en begon een beetje genoeg te krijgen van medialiefhebbende feministen. Ze zijn soms zo erg dat ze de ahadith geleerden graag links willen laten. Islam lijkt wel hun koopwaar geworden te zijn…………..Uiteindelijk zal wetenschap en kennis winnen dan allerlei randfiguren.
“Ik ben er superblij mee, Zeer zeker bedankt voor uw post, ik ben een moslima, en begon een beetje genoeg te krijgen van medialiefhebbende feministen. Ze zijn soms zo erg dat ze de ahadith geleerden graag links willen laten. Islam lijkt wel hun koopwaar geworden te zijn…………..Uiteindelijk zal wetenschap en kennis winnen dan allerlei randfiguren.”
Over welke “medialiefhebbende feministen” heb je het en heb je hier concrete voorbeelden van?
“Dat haalt het hele vertoog van al die Wadud- en Mernissi-typetjes prachtig onderuit.”
@ Abdurrahman: Dit bevestigt het betoog van Amina Wadud juist. Want zij is van mening dat de *Qor’an* , let op, over de ahadith schrijft zij in haar *De koran en de vrouw* weinig tot niets, vrijwel alleen door mannen is geïnterpreteerd en dat dat voor problemen heeft gezorgd.
En deze post gaat dus over de ahadith.
Johanna:
“Isnad” = de keten van overleveraars van een bepaalde traditie/overlevering (hadieth). Om de graad van betrouwbaarheid van overleveringen vast te kunnen stellen, werd o.a. deze keten van overleveraars (isnad) onderzocht door hadiethwetenschappers op o.a. het al dan niet aanwezig zijn van hiaten in de keten en op de mate van betrouwbaarheid van de overleveraars.
Rabiah:
In haar tweede boek Inside the Gender Jihad, gaat Wadud wel iets meer in op het gebruik van hadieth, en ik hoorde Asma Barlas in november ook een opmerking maken over het belang van het bestuderen van hadieth (op een vraag van Mohammed Cheppih als ik mij goed herinner). Maar zij richten zich nog steeds vooral op de Koran. Er is een Turkse wetenschapper, Hidayet Tuksal. Zij houdt zich vooral bezig met de bestudering van hadieth vanuit vrouwelijk perspectief.
Er is een paar jaar geleden ook een interessant boek verschenen van Anne Sofie Roald (Women in Islam), waarin zij aangeeft hoe geleerden en onderzoekers (vroege én eigentijdse geleerden, m/v, patriarchaal/feministisch) altijd vanuit hun eigen context (en vaak ook behoeften) gebruik maken van hadieth.
@ Ceylan: Bedankt voor de boekentips. Destijds (tijdens haar lezing in 2005) had ik al begrepen dat Amina Wadud nog een boek zou schrijven, maar kennelijk is het nog niet in het Nederlands vertaald?
Om maar even een m.i. interessante open vraag te stellen: Waarom denk jij dat veel moslimfeministen zich inderdaad voornamelijk richten op de Qor’an?
Mensen,
Naar aanleiding van de reacties heb ik een appendix geschreven. Daarin ga ik weliswaar niet in op elke vraag en opmerking, maar het geeft wellicht wel een idee van mijn gedachten over dit onderwerp!
Dank iig voor de reacties tot nu toe!
Rabiah:
Ik weet niet of ik je vraag volledig kan beantwoorden, bij voorbaat excuses als het niet zo is. De belangrijkste reden is volgens mij dat de Koran de Eerste bron van kennis is in de islam en door Allah geopenbaard aan profeet Mohammed, vzmh. Het zoeken naar herstel van rechtvaardigheid in de moslimgemeenschap begint uiteraard bij het zoeken naar gronden daarvoor in deze Goddelijke Openbaring.
In de Koran staat bovendien dat Allah de Koran tot het einde van ons menselijke bestaan zal beschermen (= authentiek houden). Over de overleveringen bestaat veel meer onduidelijkheid wat betreft authenciteit. Er is wel vastgesteld dat er zes canonieke verzamelingen zijn (meest betrouwbaar), waarvan die van Boekharie en Moeslim bovenaan staan, maar zelfs over de betrouwbaarheid van veel hadieth binnen deze verzamelingen is in de loop der eeuwen steeds gediscussieerd. En ik moet hierbij zelf altijd denken aan het feit dat de Profeet, saws, tijdens zijn leven keer op keer verbóden (!) heeft dat zijn persoonlijke uitspraken of handelingen werden opgeschreven, juist om het onderscheid tussen de Eerste Bron en zijn eigen handelen helder te houden.
Een derde reden kan zijn dat als je goed rondkijkt in de moslimgemeenschap, je al snel kunt aantonen dat verschillende groepen verschillende hadieth maatgevend hebben gemaakt. Juist bij Al Nisa (waar vrouwen komen met partners uit alle delen van de wereld en die verschillende wetscholen volgen) werd dit 25 jaar geleden al duidelijk. In de Hanafitische wetschool mag een vrouw bijvoorbeeld ook niet voorgaan in het gebed alleen voor vrouwen. De andere wetscholen staan dit wel toe. Dit verschil heeft te maken met welke hadieth bepalend werd gevonden.
Als je kijkt naar geleerden die over vrouwenzaken geschreven hebben, of schrijven, valt ook op dat er specifieke selecties worden gemaakt. Geleerden die tot behoorlijk strikte voorschriften komen voor vrouwen over bv. kleding en gedrag en bewegen buitenshuis, blijken bv vaker gebruik te maken van overleveringen door Aboe Hoerairah. (Die juist o.a. door Aisha (ra) nogal bekritiseerd werd).
Ik vond het tot nu zelf echter wel een gemis dat de huidige onderzoeksters (die zeer onterecht denegrerend door sommigen hier ’typetjes’ worden genoemd) de overleveringen niet betrokken bij hun werk, maar dat begint gelukkig nu ook te komen.
Om mij even te beperken tot de laatste alinea van Tasneems Appendix, zou ik menen dat juist een frisse blik op koran en hadith meer dan noodzakelijk is in deze tijd waar het wahabbisme deze teksten misbruikt om vrouwen zoveel mogelijk uit het openbare leven, ja, zelfs uit de moskee, te weren. Dat is helaas geen nieuw fenomeen. Traditionele Pakistaanse vrouwen zeggen zelf dat de moskee een mannenaangelegenheid is. Vrouwenhaters hebben de bronteksten van de islam zo vaak misbruikt om vrouwen hun plaats te wijzen, je komt dezelfde verminkte koran- en hadith-citaten zovaak tegen, dat het haast niet meer mogelijk is ze met ongekleurde blik te lezen. Daarom juich ik het toe dat een aantal serieuze vrouwen een klein begin heeft gemaakt met een meer evenwichtige uitleg van de koran door fragmenten die ‘vrouwonvriendelijk’ lijken, te confronteren met fragmenten die de gelijkheid van alle mensen, dus ook van mannen en vrouwen, benadrukken. Die methode kom je helaas nog steeds alleen bij de vrouwelijke wetenschappers aan westerse universiteiten tegen. Aan instituten in de islamitische wereld is dit helaas nog steeds subversief. De hadithliteratuur – die veel omvangrijker is en vol valkuilen zit – zal vast weldra volgen.
Tasneem, as salaamoe aleikoem,
Dank je wel voor de toevoeging. Heel verhelderend. Het is echt een goed stuk met veel informatie masj’ Allah.
Leuke info over de Nobelprijs. Eigenlijk zou het me niet moeten verrassen, maar blijkbaar toch ook een klein beetje Westerse bril heb ik wel, haha!
Alleen je zesde punt begrijp ik niet helemaal. Ik denk dat je voor een deel gelijk hebt met de oorzaken van het ontbreken van moslimvrouwen in onze tijd die zich goed (o.a. klassiek) geschoold bezig houden met eigentijdse vraagstukken. (Overigens heeft Wadud zich meer klassiek geschoold dan meestal wordt aangenomen, maar dit terzijde). Maar ik zou het jammer vinden als je van mening bent dat de huidige cultuur en systemen binnen moslimgemeenschappen wel degelijk óók een belemmerende factor voor vrouwen is om invloed en gezag te winnen (en zelfs om kennis op te doen!).
Maar het minst begrijp ik je opmerking over het feit dat vrouwen die hier iets over zeggen daarmee de fundamenten van de islam aanvallen. Hoe bedoel je dat? Als zij zich baseren op de Koran en de soenna dan doen zij dit toch juist niet? !
@ Hendrik Jan Bakker:
Dank voor je reactie. Ik probeer niets anders te doen in mijn lezingen en lessen dan met een frisse blik te kijken naar de Quran en Hadith! Maar wat ik als absurd ervaar is de roep van sommigen om alles te herinterpreteren (dus de gehele shariah herzien) omdat volgens die specifieke opvatting vrouwen nooit een rol toebedeelt hebben gekregen in de ontwikkeling van de shariah als geheel. Dit is wat ik aankaart in mijn laatste punt…..
Tasneem, as salaamoe aleikoem,
Dank je wel voor de toevoeging. Heel verhelderend. Het is echt een goed stuk met veel informatie masj’ Allah.
Leuke info over de Nobelprijs. Eigenlijk zou het me niet moeten verrassen, maar blijkbaar toch ook een klein beetje Westerse bril heb ik wel, haha!
Alleen je zesde punt begrijp ik niet helemaal. Ik denk dat je voor een deel gelijk hebt met de oorzaken van het ontbreken van moslimvrouwen in onze tijd die zich goed (o.a. klassiek) geschoold bezig houden met eigentijdse vraagstukken. (Overigens heeft Wadud zich meer klassiek geschoold dan meestal wordt aangenomen, maar dit terzijde). Maar ik zou het jammer vinden als je van mening bent dat de huidige cultuur en systemen binnen moslimgemeenschappen wel degelijk óók een belemmerende factor voor vrouwen is om invloed en gezag te winnen (en zelfs om kennis op te doen!).
Maar het minst begrijp ik je opmerking over het feit dat vrouwen die hier iets over zeggen daarmee de fundamenten van de islam aanvallen. Hoe bedoel je dat? Als zij zich baseren op de Koran en de soenna dan doen zij dit toch juist niet? !
Foutje, sorry.
Het woordje ‘niet’ ontbreekt in de zin: ik zou het jammer vinden als je NIET ook van mening bent, enz.
Kan iemand zoals Tasneem dat in zijn stuk deed, ook historische bronnen vermelden waarin staat dat kort na het heengaan van de Profeet vrede zij met hem, de mannen de vrouwen opzettelijk hebben achtergesteld als het gaat om Fiqh, Tafsier wetenschappen etcetera. Ben daar erg benieuwd naar, en zou daar graag meer over willen weten. Alvast bedankt.
Het overleveren van betrouwbare hadith van de Heilige Profeet vrede zij met hem is een zeer eervolle taak. Het zijn namelijk de bouwstenen en het is “the blueprint”, de blauwdruk waarmee de bouwvakkers aan de slag gaan. En zoals we allen weten is de blauwdruk leidend. Dat de vrouwen hier een hele grote bijdrage aan hebben geleverd en nog steeds leveren lijkt mij een zeer goede zaak. Het doet mij denken aan moederschap.
Over moederschap gesproken, laten we ook niet de moeders van alle moslimgeleerden vergeten, wat voor invloed zij op hun zonen (en dochters) hebben uitgeoefend, naar mijn mening de belangrijkste invloed. We leren van de Heilige Profeet vrede zij met hem dat we ons het best moeten gedragen bij onze moeders, beter dan bij wie dan ook. Wat is dan moederschap eigenlijk?
Wat heeft de vrouw gekregen wat de man niet heeft? Het ontwikkelen van de mens in de eigen buik (lees baarmoeder) om daarna een meeste innige band met de gebaarde te hebben? Wat is het mysterie?
Jezus vrede zij met hem, is het Woord van Allah, ook wordt Jezus RuhuAllah genoemd, Geest van Allah. De Messias, of anders gezegd de Christus. Hij wordt zelfs door andere mensen zoon van God genoemd (figuurlijk). Dit zijn titels waar je niet omheen kan. Het is duidelijk dat Jezus sterk verbonden wordt met zijn Schepper. Maar hoe noemt de Schepper Jezus ook naast die titels in de Quran; juist, Ibn Mariam,
de zoon van Maria. Naast al die andere titels die Jezus heeft, en waar waarschijnlijk geen andere Profeet aanspraak op kan maken, erkent de Schepper ook de moederschap als 1 van de belangrijkste banden die Jezus heeft.
Lees hoofdstuk “19” van de Heilige Qur’an. Zie (ipv lees) wat de naam van het hoofdstuk is.
Let wel op; hiermee zeg ik niet dat de aantekeningen van anderen op het verhaal van Tasneem onterecht zijn. Daar wil ik niet aan rommelen, daar heb ik geen kritiek op. Wat ik wel wil zeggen is dat we ervoor moeten zorgen dat moederschap weer gezien moet worden als een “verheven functie” van de mens. Je kan als moeder zonen baren, deze uitstekend opvoeden en opleiden tot de beste (islam) wetenschappers en daarnaast zelf ook een (Islam)wetenschapper / geleerde zijn. Dat is de kracht van de Islam, die ik gesymboliseerd zie in Jezus en Maria, vrede met hen beiden.
1 van de meest essentiele vragen die wij als mensen, in deze alsmaar duister wordende wereld van moeder aarde, oprecht moeten stellen is wat eigenlijk de rol van moederschap is, of sterker nog; wat is moederschap?
Tasneem, het probleem zit ‘m hierin dat de koran uiverseel en eeuwig is, de hadiethverzamelingen een door tijd en cultuur gekleurde interpretatie van de korantekst bevat, nl. de interpretatie van Mohammed en zijn volgelingen in het Arabië van de zevende eeuw, de tijden veranderen en we dus niet een sjaria die ‘af’ is verklaard omstreeks 1200 op onze tijd en onze habitat, dus Nederland anno 2007, van toepassing kunnen verklaren. Juist uit het feit dat Mohammed verschillende mensen die hem dezelfde soort vragen stelden, soms verschillende antwoorden gaf, en zelf ook wel eens toegaf een foute beslissing te hebben genomen, moet ons doen beseffen dat zelfs zijn interpretatie beperkingen kende, en wellicht cultureel gekleurd was. Ik ben moslim geworden, maar geen Arabier. Juist die universaliteit en tijdloosheid scheppen ruimte voor nieuwe inzichten op basis van veranderende omstandigheden, voortschrijdende wetenschap etc. Dus een feministische herziening is zo gek nog niet. We gaan de koran niet herschrijven, we onderzoeken alleen of de gebruikelijke interpretatie wel de juiste is, of misschien meerdere mogelijkheden openlaat, afhankelijk vanuit welk cultureel perspectief je het bekijkt. Al die vrouwen uit de geschiedenis van wie we de namen niet kennen omdat ze blijkbaar niet de behoefte hadden om boeken na te laten, deden dat misschien niet omdat het ‘not done’ was om je als vrouw zo te profileren… Misschien wilden ze het wel, maar durfden of mochten ze het niet. Ik vind het toch wel heel opmerkelijk dat er weliswaar veel vrouwelijke overleveraars waren (jij noemt dat nu geleerden, maar dat doet de zaak geen goed), terwijl het toch de mannen geweest zijn die alles hebben genoteerd en er conclusies aan verbonden…
Naam, het feit dat er grote aantallen gefabriceerde overleveringen zijn (waarmee, zoals Ceylan al aangaf, vaak de naam Abu Huraira verbonden is) bewijst denk ik al genoeg. Ook het feit dat er weliswaar veel vrouwelijke overleveraars genoemd worden, maar dat met het voortschrijden van de tijd steeds minder vrouwennamen in de geschiedenis van de islam opduiken.
Hoe moeten vrouwen kinderen opvoeden zonder de meest elementaire kennis van religieuze en maatschappelijke zaken te hebben? Hoe kunnen ze die kennis verkrijgen zonder open en vrij met mannen in debat te kunnen gaan, zoals het oprukkende fundamentalisme voorstaat? In vrijwel alle moskeeën in Nederland is het onmogelijk voor een vrouw om direct met een mannelijke leraar te discussiëren. Vrouwen worden niet toegelaten tot de ruimte waar mannen zitten, waaronder de imaam. Vragen kunnen ze hooguit via briefjes stellen. Maar het is toch vooral een kwestie van zwijg en luister. Absurd, treurig en contraproductief.
Sorry, ik ook een foutje. Ik bedoelde “grote aantallen gefabriceerde VROUWONVRIENDELIJKE overleveringen”
“Je kan als moeder zonen baren, deze uitstekend opvoeden en opleiden tot de beste (islam) wetenschappers en daarnaast zelf ook een (Islam)wetenschapper / geleerde zijn.”
Kun je als moeder ook dochters baren en uitstekend opvoeden en opleiden? Pas op mijn zoon, voor je het weet geef je Ayaan Hirsi Ali nog gelijk met haar boek “De zoontjesfabriek.”… En dan zou ik je niet goed opgevoed hebben toch? ;-)
Hendrik Jan (#28),
Ik denk dat deze gedachtegang juist haaks staat op de Quran… en dan niet eens de interpretatie ervan, maar gewoon de woorden zoals ze er staan. Wellicht dat ik één van de volgende posts hieraan mag wijden :)
Shukran & wassalaam
@ Tasneem: Hartelijk bedankt voor het schrijven van die appendix.
Ik vind het echt heel goed dat je onze vragen&opmerkingen aangrijpt om je kennis mbt. dit onderwerp met ons te delen.
Inshallah zal ik het z.s.m. lezen en erop reageren. Djazaak Allah.
Rabiah, Ceylan en Hendrik jan, dank voor jullie posts en verhelderende uitleg waarom de post van Tasneem, hoewel in zijn basis juist, in zijn interpretatie van feiten onjuist is.
Hendrik-Jan,
Hoe los je dan op dat er ook hadiths zijn overgeleverd door Abu Huraira die juist zeer ten gunste zijn van vrouwen? Je kunt natuurlijk niet alleen kritisch zijn wanneer dat jou goed uitkomt
Hartelijk bedankt voor dit onderwerp!!!
Kennis verijkt immers de mens…
Munir, ik weet niet hoe je dat probleem moet oplossen. Misschien zijn al die verhalen niet echt van Abu Huraira. Wie weet? Dat moet grondig onderzocht worden. Naast onderzoek naar de keten van overleveraars bestaat er ook nog zoiets als inhoudelijk en taalkundig onderzoek. Inhoudelijk mag een overlevering niet in strijd zijn met de koran of met belangrijke principes die uit andere overleveringen kunnen worden afgeleid, taalkundig kan onderzocht worden of zinsbouw en woordkeus wel overeenstemmen met andere overleveringen die aan dezelfde persoon worden toegeschreven. Dat is een aparte tak van wetenschap. Inderdaad, je kunt niet alleen kritisch zijn wanneer je dat uitkomt.
Als er talloze overleveringen bekend zijn waaruit blijkt dat vrouwen met instemming van de profeet de moskee bezochten, en iemand komt met een hadieth die zegt dat vrouwen beter thuis kunnen blijven, dan is een kritische benadering op zijn plaats. (Dit is een theoretisch geval, ik weet niet hoe de aantallen liggen). Maar vrouwonvriendelijke imaams baseren zich graag op vrouwonvriendelijke teksten, waarvan een groot deel frauduleus is, dat is een bekend feit. Riffat Hasan heeft bijv. door inhoudelijke tekstvergelijking aangetoond dat de ‘overlevering’ over de rib van Adam, op basis waarvan vrouwen vaak verminderd toerekeningsvatbaar worden verklaard, een falsificatie is, die is ontstaan in de tijd dat moslims veelvuldig met christenen in aanraking kwamen.
Verbazingwekkend vind ik dat er hier geen enkele reactie van de zgn. critici van de Islam geplaatst is hier. Als het om Israël gaat zijn ze er als de …. bij, maar hier wordt een constructief stuk geschreven over de vrouw in de Islam, dus laten ze het massaal afweten? Waar zijn de uitingen van afkeer, War is de kritiek? Waar blijft de stemmingmakerij? Waar zijn de verdachtmakingen?
Dat geeft te denken ….
Maak nou geen slapende honden wakker, Asim, we kunnen ze missen als kiespijn.
Integendeel Hendrik, ik ben juist benieuwd wat ze hieraan kunnen en willen bijdragen.
Dit zijn toch de “geluiden” die ze missen? De afwezigheid van zelfkritiek, welke moslims altijd wordt verweten. Hoevaak krijgen moslims te horen dat ze de positie van de vrouw moeten verbeteren.
Nu maken moslims iets bespreekbaar, een soort eerherstel van de vrouw. Dus ik zou graag wat reactie’s willen zien van diezelfde self-proclaimed critici, de “copy-paste”-journalisten.
Welke belerende kanttekeningen kunnen ze nu plaatsen?
Ik bedoel: alleen al de titel moet een ware paradigmaverschuiving zijn.
Controversieel, in meerdere opzichten.
gaarne ook het verslag van het onderzoek van mevrouw : Inaam Al Jazaeri .
Kan iemand daaraan komen ?
ik kon het niet vinden bij forum .
als jullie dat onzerzoek nou ook even willen plaatsen faisal !!!
in zijn geheel!! of een link .
dat zou ons aller vrouwenharten zeer goed doen.
dank .
en mag ik nogmaals verwijzen naar het boek : Er is geen God dan God : isbn. nr. 9023417534 van Reza Aslan.
bestel het maar .
zeer uitvoerige geschiedenis. zeer leerzaam en daarin uitgebreid het hoe en wie en waarom en daarna .
( kopen )
#40 Asim
Beste Asim
Ondanks deze vrouwelijke schiftgeleerden/ theologen moet de VN in een onderzoek
door arabische wetenschappers constateren. zoals ook al enige jaren geleden al door hun werd geconstateerd, dat het middenoosten in ontwikking sterk achterblijft mede door de achterstelling van de vrouw.
Je zult zeggen dat is cultuur bepaald en dan moet ik toegeven dat is waar, maar daarvoeg ik dan aan toe dat die cultuur onder eeuwenlange invloed van de islam zo is gevormd. Dus al met al hebben deze vrouwen helaas tot op dit moment weinig invloed op het veranderingsproces van de vrouw in het M.O gehad. Ik heb de indruk dat ze meer als kamergeleerden worden gezien, net als in de katholieke kerk.
#40 Asim:
Deze discussies hebben we inderdaad heel hard nodig binnen onze eigen gemeenschap, ik vond het juist zo prettig dat-ie er hier eens is! Zwak hem nu niet af door er direct mee te willen bewijzen dat het allemaal kits is wat betreft de positie van moslimvrouwen. Wat dat betreft is het voor mij ook nog geen uitgemaakte zaak dat deze post per definitie en geheel een positief effect heeft op de positie van moslimvrouwen anno nu. Maar dat hij de discussie opent en dat die hier openlijk gevoerd wordt, lijkt me zonder twijfel een vooruitgang! Ik zou er graag inhoudelijk op verder gaan. Verder hoeven we niets te bewijzen toch?!
#42 Manal:
Als je wilt kan ik je het e-mailadres van Inaam wel mailen?
W/S
#32 Tasneem:
“Ik denk dat deze gedachtegang juist haaks staat op de Quran… en dan niet eens de interpretatie ervan, maar gewoon de woorden zoals ze er staan.”
Wat bedoel je precies met ‘deze gedachtegang’ bij de post (#28) van Hendrik-Jan? Die post gaat nogal over veel zaken namelijk?
# 28 Hendrik-Jan:
Zoals jij hier een onderscheid lijkt te maken tussen de Koran en hadieth (namelijk niet en wel context-gebonden), kan ik het niet met je eens zijn, denk ik. Daarmee lijk je te willen zeggen dat we hadieth op geen enkele manier meer moeten laten meewegen in onze studies? Of begrijp ik je verkeerd.
En wat betreft het universele karakter en wel of niet Arabier zijn, daarover is vers 49:13 erg duidelijk. En profeet Mohammed, saws, zei in zijn afscheidspreek: “De gehele mensheid stamt af van Adam en Hava (Eva), (as). Er is geen Arabier die beter is dan een niet-Arabier en een niet-Arabier is op geen enkele manier beter dan een Arabier. Noch is een blanke beter dan een zwarte, en een zwarte niet beter dan een blanke. Alleen wat betreft Godsbewustzijn (taqwa) en het doen van goede daden kan de ene moslim zich onderscheiden van de ander! …” Het lijkt me dat uit deze woorden voldoende bewustzijn van universaliteit spreekt?
Wa salaam
heel erg graag . ik kan haar onderzoeksresultaten niet afwachten!
ze moet het gewoon publiceren vind ik .
Oké Manal, komt eraan insja’ Allah!
aan naam #27 : lees die : “er is geen god dan god.” daar staat het o.a. in .
djazakalahoekgair ceylan.
Salamu alaikum,
Nu ik me toch in een topic “bevind” met een aantal mensen met een behoorlijke kennis, stel ik maar een vraag die ik allang had.
Er schijnt nl. ooit een maddhab te hebben bestaan bestaan die gesticht en geleid is door een vrouw.
Heeft iemand (Tasneem?) hier misschien meer informatie over?
Ik heb het zelf gelezen in het boek “Eenzaam in Mekka” van Asra Nomani en de schrijfster heeft het weer gehoord van de geleerde Khaled Abou el Fadl.
Alvast bedankt.
Ws,
Rabiah.
A/A Rabiah,
Dit heb ik nog nooit gehoord, maar dat zegt niet veel. Ik heb even gegoogled naar lezingen en interviews van Abou Khaled el Fadl, maar ben deze specifieke uitspraak niet tegengekomen. Wel enkele andere uitspraken over vroege vrouwelijke geleerden in de moslimgemeenschap (o.a. juristen; hij is zelf hoogleraar rechten in de VS en specialist op het gebied van islamitische wetgeving – shari’ah). Maar misschien weet Tasneem er inderdaad meer over?
@ Ceylan: Bedankt voor de moeite, maar voorlopig is het wachten dus op Tasneem. ;-)
Asim schrijft;
…”Verbazingwekkend vind ik dat er hier geen enkele reactie van de zgn. critici van de Islam geplaatst is hier. Als het om Israël gaat zijn ze er als de …. bij, maar hier wordt een constructief stuk geschreven over de vrouw in de Islam, dus laten ze het massaal afweten? Waar zijn de uitingen van afkeer, War is de kritiek? Waar blijft de stemmingmakerij? Waar zijn de verdachtmakingen?
Dat geeft te denken ….”………
Ik heb bovenstaande stuk en de daarop volgende diskussie met veel interesse gelezen. Ik ben blij wanneer Islamitische vrouwen zich uitspreken. Dat kan alleen maar positief zijn. Dat is in ieder geval ook een groot pluspunt van deze site dat er veel vrouwelijke contributors zijn en ook veel vrouwen die hier reageren.
Ik bespeur geen anti vrouw bias hier.
Paralel. Zelf ben ik uit het Katholieke geloof gestapt; een van de redenen is de buitensluiting van vrouwen. Hier in de VS ga ik naar de United Methodist Church waar vrouwen alle funkties kunnen bekleden die mannen ook kunnen hebben.
Ik volg de discussie met interesse (om er iets van te leren) maar kan er al buitenstaander natuurlijk niets aan toevoegen.
Dank voor de verduidelijk amica Ceylan.
Misschien kan iemand de volgende termen ook toelichten (die gevallen zijn in de discussie)
Tafsir
Maddhab?
Onze broeder Abdul-Jabbar van de Ven had vorig jaar over dit onderwerp een stukje over geschreven:
Vrouwelijke geleerden
Vaak horen we vanuit anti-Islamitische/feministische hoek dat de regels van de Islaam door de eeuwen heen “alleen maar door de ogen van mannen” zouden zijn geïnterpreteerd en geformuleerd, en dat de wereld van de ‘oelemaa een typische mannenwereld zou zijn.
Natuurlijk is het zo dat het voor een vrouw moeilijker is om te reizen om kennis te vergaren of da’wah te geven, maar de Islamitische geschiedenis kent wel degelijk vele bergen van vrouwen, bij wiens kennis over deze Dien de nietige kennis van veel mannen verbleekt.
Wanneer we in de biografische werken over de geleerden lezen, zoals “Siyar A’laam An-Noebalaa” van Imaam Adh-Dhahabie (moge Allah genade met hem hebben), dan zien we daarin vele vrouwen terugkomen. Hier volgen slechts enkelen van hen (moge Allah genadig met hen zijn):
1- Moe`aadhah Al-‘Adawiyyah (gest. 83 na de Hidjra). Een van de geleerden en betrouwbare overleveraars van de taabi’ien (generatie na de Sahaaba). Zij heeft ahaadieth overgeleverd van ‘Ali bin Abie Taalib, ‘Aaisha en Hishaam bin ‘Aamir (radiyallaahoe ‘anhoem).
2- `Amrah bint `Abdoer-Rahmaan bin Sa`d Al-Ansaarîyyah (gest. 98 NH). Zij behoorde tot de taabi’ien, en een van de beste studenten van ‘Aaisha (radiyallaahoe ‘anhaa). Ze deed ook kennis op bij Oemm Salamah en Raafi’ bin Khadiedj. Zij was een van de belangrijkste fiqh-geleerden van Medina uit de generatie van de taabi’ien.
3- Hafsah bint Sirien Al-Ansaariyyah (gest. na 100 NH). Zij was een studente van Oemm ‘Atiyyah, Anas bin Maalik en andere sahaaba (radiyallaahoe ‘anhoem). Zij was een van de fiqh-geleerden van de taabi’ien, en Qataadah behoorde tot haar studenten.
4- Amah Al-Waahid bint Al-Mahaamilie (gest. 377 NH). Zij was een vooraanstaand fiqh-geleerde van de Shaafi’ie-madhhab en was moeftie in Baghdaad.
5- Karîmah bint Ahmad Al-Marwaziyyah (gest. 463 NH). Zij was een van de belangrijkste overleveraars van Sahieh Al-Boekhaarie, en had vele vooraanstaande studenten, waaronder Al-Khatieb Al-Baghdaadie.
6- Zaynab bint `Abdoer-Rahmaan bin Al-Hasan bin Ahmad bin Sahl Al-Djoerdjaaniyyâh (gest. 615 NH). Zij was een vooraanstaand geleerde uit Khoerasaan, en was een van de studentes van de beroemde taalkundige Al-Zamakhsharie, van wie zij een academische graad ontving.
7- Yaasamien bint Saalim al-Harimiyyah (gest. 634 NH). Zij was een hadieth-geleerde. Ibn Boelbaan was een van haar beste studenten.
8- Zaynab bint Makkie bin `Alî bin Kaamil Al-Harraaniyyah (gest. 688 NH). Zij was een vooraanstaand geleerde uit Damascus, en een lerares van Ibn Taymiyyah, de beroemde hadiethgeleerde Al-Mizzie, en vele anderen.
9- Zaynab bint Soelaymaan bin Ibrâhîm bin Rahmah Al-As`ardie (gest. 705 NH). Zij was één van de leraressen van de grote geleerden As-Soebkie en Adh-Dhahabie. Ze heeft As-Sahieh gehoord van Ibn Az-Zabidie.
10- Faatimah bint Ibrahim Al-Ba`lie (gest. 711 NH). Zij was een studente van Ibn Az-Zabidie en een lerares van Ibn As-Soebkie en anderen.
11- Faatimah bint `Abbaas bin Abie Al-Fath Al-Hanbaliyyah (gest. 714 NH). Zij was een vooraanstaande geleerde in de Hanbalie-fiqh en een moeftie; eerst in Damascus, en later in Cairo.
Soebhaan-Allah, ik hoop dat deze lijst (die veel langer is dan dit) de eventuele twijfels bij enkele zusters heeft kunnen verwijderen. Twijfels die worden ingefluisterd door feministen en andere vijanden van de Islaam, die vele kanalen hebben om hun onophoudelijke leugens over de Islaam te verspreiden. We zien hier dat veel van deze vrouwelijke Moslimgeleerden zelfs leraressen waren van grote mannelijke geleerden! Moge Allah onze dochters, zussen en echtgenotes in hun voetsporen laten treden.
Beste Oem-naam
het is vanzelfsprekend dat moeders ook dochters kunnen baren, ik had dat misschien voor de duidelijkheid bij de tekst moeten zetten. Er mag namelijk geen kwalitatief onderscheid gemaakt worden tussen zonen en dochters als het gaat om hun (religieuze) educatie. Dat lijkt mij een vanzelfsprekende zaak.
@29 – Hendrik-Jan Bakker,
als eerst, bedankt voor uw antwoord en het dieper ingaan op de rol van moederschap.
u zegt:
“Naam, het feit dat er grote aantallen gefabriceerde overleveringen zijn (waarmee, zoals Ceylan al aangaf, vaak de naam Abu Huraira verbonden is) bewijst denk ik al genoeg. Ook het feit dat er weliswaar veel vrouwelijke overleveraars genoemd worden, maar dat met het voortschrijden van de tijd steeds minder vrouwennamen in de geschiedenis van de islam opduiken.”
Zoals Munir in post 35 al aangaf, er zijn waarschijnlijk ook vrouwvriendelijke overlevering overleverd door dezelfde overleveraar. Ik ben het met zijn opmerking eens.
Ik weet trouwens niet dat met het voortschrijden van de tijd steeds minder vrouwennamen worden genoemd in de geschiedenis van de Islam, indien dit toch zo is, dan hoeft dit niet zijn veroorzaakt aan wat men noemt “achterstelling van vrouwen door mannen”. Andere oorzaken kunnen hieraan ten grondslag liggen, het is naar mijn bescheiden mening slechts een aanname van u, die ogenschijnlijk als een feit gepresenteerd word. Misschien zullen we het eigenlijk ook nooit weten.
verder zegt u:
“Hoe moeten vrouwen kinderen opvoeden zonder de meest elementaire kennis van religieuze en maatschappelijke zaken te hebben?”
Daar is een eenvoudig antwoord op te geven, en dat is “lees!”. Boeken, boeken en nog eens boeken. voor elementaire kennis heb je in de meeste gevallen genoeg aan boeken geschreven door betrouwbare geleerden. We kunnen de wereld niet in 1 dag veranderen. Daarom denk ik dat boeken lezen een goede start is. Dit kan aangeleerd worden. Een moeder kan de liefde voor het lezen van boeken aan haar dochter of zoon overbrengen. Wie leest zoon of dochterlief nog voor het slapen gaan? Op deze manier fungeert moederschap als primaire onderwijsbron voor het kind, waardoor naar mijn mening niet alleen religeuze boeken gelezen moeten worden, maar ook boeken die over andere zaken spreken. Hoe meer biblio-variatie een kind meekrijgt bij de opvoeding, des te kritischer zal het kind worden tijdens zijn ontwikkeling, waardoor er langzamerhand een generatie ontstaat die goed in staat is om niet alles voor zoete koek aan te nemen. Dit wil trouwens niet zeggen dat vaders niet dezelfde rol moeten vervullen. Opvoeden doe je namelijk samen.
Naar mijn mening zijn trouwens de “allochtone” (naar woord) meisjes en jonge vrouwen in nederland beter opgeleid dan hun mannelijke tegenhangers.
Ik reageer door gebrek aan kennis niet op het tweede gedeelte van uw post. Misschien dat anderen daar hun licht op willen werpen.
Tot zover bedankt ik u voor deze interessante discussie.
En ook dank aan Tasneem voor zijn stuk en ook voor de appendix, erg interessant en leerzaam. Eyeopener.
Ik zie dat punt 6 overeenkomt met mijn eerdere bewering, dat o.a. de overleveringen de blueprint (zoals ik dat noem) vormen van de verdere wetenschappen.
Asim, je wordt op je wenken bediend door de weer voorspelbaar negatieve bijdrage van Vele. Hij vermijd bewust te noemen dat het Arab Human Development Report 2006 meldt dat er enige verbetering is in de juridische positie van vrouwen in de Arabische wereld en dat, hoewel daar in de praktijk nog weinig van te merken is, “blijkt dat de wens dat vrouwen gelijker behandeld worden,
breed wordt gedeeld in de Arabische wereld. Vrouwenzaken staan nu op
de maatschappelijke agenda”, aldus een bericht in de Volkskrant van 7/12/2006. Dus Vele, graag iets positiever.
Manal/Ceylan, wat heeft Inaam Al Jazaeri precies onderzocht? Ik ben erg benieuwd, vooral ook wanneer dat geschikt is voor mijn site (My Submission). Zou Inaam een artikeltje willen schrijven? Haar telefoonnr. staat overigens gewoon op http://www.arabfilmfestival.nl/nl/films/WE-delfshaven.htm
Ceylan, ik vind de hadieth integendeel heel belangrijk om te bestuderen, al is het alleen al omdat dat inzicht verschaft in een groot aantal koranteksen die anders tamelijk duister blijven. Voor het bepalen van de volgorde van openbaring kunnen we niet zonder hadieth. Ook ik voer de gebeden uit zoals Mohammed dat verondersteld werd te doen, op basis van overleveringen. Ik vind alleen dat we bijzonder voorzichtig moeten zijn om aan overleveringen absolute conclusies te verbinden, omdat ze (i) fragmentarisch, vaak zonder contextuele informatie en in varianten overleverd zijn, (ii) sterk bepaald zijn door de Arabische cultuur, veel meer dan de koran, waardoor we dus wel algemene principes, maar geen gedetailleerde regels aan de hadieth mogen ontlenen voor zover het om culturele gebruiken gaat, en (iii) het feit dat Mohammed, zoals ik eerder zei, soms tegenstrijdige adviezen gaf, die persoonsgebonden waren, aangeeft dat hij zelf uiterst flexibel met levensvragen omging.
Om een voorbeeld te noemen, het feit dat Mohammed bij het zien van meisjesbesnijdenis gezegd zou hebben “snij niet te diep”, kan nooit leiden tot het verplichten van meisjesbesnijdenis omdat hij het zou hebben goedgekeurd (of: niet zou hebben afgekeurd). Toch is meisjesbesnijdenis in de Sjafiitische rechtsschool verplicht gesteld, of op z’n minst sterk aanbevolen. Vandaar dat dat barbaarse gebruik in Egypte en Indonesië, waar deze rechtsschool dominant is, wijd verbreid is en maar moeilijk kan worden uitgeroeid, hoewel deze ingreep strijdig is met een aantal veel dwingender voorschriften in koran en hadieth (verbod op verminking van het lichaam en veroorzaken van onnoodzakelijk leed.) Op die manier wordt er maar al te vaak iets in teksten gelezen wat er niet staat (de wens is de vader van de gedachte).
Rabiah, dat van die ‘vrouwenmaddhab’ is mij niet bijgebleven, ik las de vertaling in het Nederlands. Maar je kunt Asra natuurlijk mailen via asra@asranomani.com. Ik ben ook wel geïnteresseerd in die maddhab.
Badr, dat lijstje van Van de Ven (ik ben geen fan, dat begrijp je, zijn beschuldiging aan het adres van de ‘feministen’ vind ik walgelijk) is erg interessant. Ik zal kijken hoe ik dat in mijn site kan verwerken. Het feit blijft echter bestaan dat er in het algemeen maar weinig naar vrouwelijke auteurs verwezen wordt en de indruk bij mij nog niet is weggenomen dat vrouwen zo goed als verbannen zijn uit de hedendaagse islaminstituten. Fatima Naseef uit Jeddah is wat dat betreft een positieve uitzondering. Heeft iemand weleens iets van haar gelezen?
Naam, ik presenteer aannames inderdaad wel eens heel stellig. Dat doe ik min of meer bewust om reacties, weerleggingen uit te lokken. Helaas komen de conservatieven maar hoogst zelden met heldere argumenten. Meestal blijft het bij veroordelingen zonder meer, zonder dat er een deugdelijke redenering achter zit. Ik heb eens een polemisch stuk geschreven waarin ik de veronderstelde hoofddoekverplichting in twijfel trek op basis van de koran/hadiethteksten die mij bekend zijn. Ik had verwacht dat daar nogal wat kritiek op zou komen, maar ik be daar tot mijn verbazing in ik denk twee jaar tijd nog maar één keer op aangevallen. Het bezwaar van diegene was dat ik niet gerechtigd ben koranteksten te interpreteren, wat mij nogal verbaast, aangezien de koran toch voor ons gelovigen is geopenbaard, en zelf zegt “een duidelijk boek” te zijn. Dat is iemand die aan een klassieke madrassah in Syrië is opgeleid (maar in Nederland pizzabakker is). Ik heb hem gevraagd mijn argumenten te weerleggen, maar daar is hij niet op ingegaan. Zo’n houding doet mij concluderen dat al die conservatieve stelligheid flinterdun is. Wat ik op salafistische sites aan fatwa’s zie langskomen is meestal ook volslagen onsamenhangend gekakel van mensen die prat gaan op hun autoriteit, maar van wie niemand eigenlijk de antecedente kent. Tasneem hier is de positieve uitzondering. Hij kan zijn mening tenminste beredeneren. Dat waardeer ik.
@Rabiah (#51)
La ‘Adri (ik weet het niet)…. :)
Wel kan ik zeggen dat in de periode waarin de wetscholen zijn ontstaan bijna elke geleerde van naam een eigen wetschool had. Hij/ zij was zelf capabel genoeg (mede door het feit dat de ‘herinnering’ aan de profeet (saw) nog erg vers was; hij was tenslotte nog maar +/- een klein eeuw geleden heengegaan) om wetten af te leiden uit de Quran en de Hadith corpus. Ongetwijfeld zullen ook vrouwen hun eigen wetschool hebben gehad getuige de vele vrouwelijke geleerden van naam en faam. Uit al deze 100-den wetscholen zijn er ‘slechts’ vier overgebleven die genoeg flexibiliteit en alomvattendheid hadden om de tand des tijds te overleven!
Shukran & wassalaam
Rabia Basri (ra)
@ Tasneem: Bedankt voor je reactie.
Het ontstaan&ontwikkeling van de maddhahib (schrijf ik het zo goed?) is natuurlijk een studie op zich waard.
Het zou interessant zijn om te bekijken wat de verschillende maddhabs zeggen over vrouwen&vrouwenzaken en de ahadith en ayat waar zij zich op baseren, zoals Ceylan al eerder min of meer opmerkte.
En natuurlijk de redenen waarom juist dÃe ahadith als gezaghebbend worden beschouwd.
Om maar een voorbeeld te noemen: Volgens de Hanafi-fiqh (zo heb ik het althans geleerd bij een universitaire cursus Introduction to Islamic Law) heeft een meerderjarige vrouw geen wali nodig om een huwelijk te sluiten en kan zij ook niet tegen haar zin worden uitgehuwelijkt.
Bij de Maliki-fiqh kan een meerderjarige maagd wel tegen haar zin worden uitgehuwelijkt, mits dit gebeurt door haar vader of grootvader.
Zo op het oog zou iemand dus kunnen zeggen dat de Hanafi-fiqh “vrouwvriendleijker” is dan de Maliki-fiqh.
Aan de andere kant was (vroeger althans) onder de Hanafi-fiqh impotentie van de man de enige reden dat een vrouw kon cheiden. En heeft de Mailiki-fiqh nog veel meer andere mogelijke redenen tot scheiding.
Misschien dat een kort overzicht van de regels van de verschillende maddhabs mbt. vrouwen een leuk idee is voor een volgend stuk van jou of iemand anders die hier de benodigde kennis over heeft? :)
@ Rabiah (#63)
Die post komt zeker wel, iA.. maar eerst een paar korte opmerkingen:
– Een huwelijk tegen de zin van de vrouw/ dochter is in geen enkele wetschool (madhab) aanvaardbaar! Eén van de voorwaarden van een geldig huwelijk is namelijk de consent van de bruid. Als deze niet wordt gegeven (al dan niet bij monde van de Wali), of onder dwang wordt geëist, dan is er absoluut geen sprake van een geldig huwelijk.
– Een meerderjarige bruid die financieel onafhankelijk is en op eigen benen staat kan (hoewel niet in overeenstemming met de sunnah) zonder tussenkomst van een Wali een huwelijk aangaan! Voor zover ik weet is dit een geaccepteerde positie binnen alle 4 wetscholen.
– Een Wali is niets anders dan een persoon die ervoor zorg draagt dat de rechten van de bruid worden beschermd en zij krijgt waar zij recht op heeft. De keuze van een Wali volgt de familiebanden (ouders, grootouders, etc) omdat juist van hun verwacht mag worden dat ze begaan zijn met het lot van hun dochter/ kleindochter.
– Scheiding op verzoek van de vrouw kan op alle aannemelijke gronden (impotentie, verwaarlozing, niet nakomen verplichtingen, etc) binnen de Hanafitische rechtsschool. Dit is van vroeg af aan de heersende opinie geweest in deze wetschool.
Shukran & wssalaam
#56 Johanna,
Ma… sei Italiana?
Ik ga nog maar even door nu je me zo aardig antwoordt.. ;-)
Tafsir = exegese van de Koran (uitleg van de Koran op basis van theologische studie).
Maddhab = wetschool, die Nederlandse term staat ook een aantal keer vermeld hierboven, dus dat wordt wel duidelijk vermoed ik.
Ciao?
MashaAllah nice post, het is een klinkklare leugen als men beweert dat de Islam als het ware ‘bedacht’ is door mannen en dat vrouwen maar ja knikten. Dit is een zware belediging jegens de oprechte metgezellen van de profeet (vrede zij met hem), -die overigens ook niet heel worden gelaten door feministen- en de daaropvolgende generaties.
Voor mensen die zich meer willen verdiepen in de rol van vrouwen in de Islam vanuit een niet-feministisch en niet-modernistisch perspectief:
Lees de werken van de bekeerling Aisha Bewley (een maliki shaykha) die uitgegeven zijn door Dar al-Taqwa:
Muslim Women
http://islamicbookstore.com/b7909.html
Women of Madina
http://islamicbookstore.com/b2640.html
Islam: The Empowering of Women
http://www.astrolabe.com/product/1263/Islam%3A_The_Empowering_of_Women.html
# 57 Badr:
Is de zin waarin staat dat feministen vijanden van de Islaam zijn een citaat van Abdul-Jabbar van de Ven, zoals Hendrik Jan schrijft, of is die alinea een toevoeging door jou? En als het een citaat is, betekent het feit dat je het hier wel toevoegt (want het heeft geen toegevoegde waarde voor wat erboven staat) dat je het ermee eens bent? (Voor alle duidelijkheid, want daar houd ik van, daarmee zou je ook mij een vijand van de islam noemen).
@ Tasneem 64: Bedankt voor je uitleg.
Hms, misschien moet ik met die ex-docent van mij (Ruud Peters) maar eens een hartig woordje gaan spreken. :P
En mij ook!
Junayd, bedankt voor de titels. Als ik weer geld heb zal ik ze aanschaffen.
Mx, wat bedoel je met Rabia van Basra? Zij is een bekende mystica van lang geleden. Bedoel je dat zij die maddhab heeft gesticht waar Rabiah naar vroeg?
Rabiah, Tasneem, in de Sjafii-school, die ik geacht wordt te volgen, is een wali altijd vereist, ook voor volwassen, eerder getrouwd geweest zijnde vrouwen. Een vrouw kan echter zelf haar wali kiezen wanneer haar familie niet instemt met haar zelf gekozen huwelijkspartner.
De zwakke schakel in het verhaal van de gedwongen huwelijken vind ik dat de vrouw geacht wordt in te stemmen wanneer zij haar mond niet opendoet. In combinatie met de verwachting dat kinderen hun ouders gehoorzamen levert dat vaak huwelijken op die gedoemd zijn te mislukken.
Dat geldt ook voor mannen. Ik ken een Irakese vluchteling die door zijn ouders een nichtje kreeg nagezonden. Hij moest maar zorgen dat ze hier illegaal binnenkwam, want voldoende middelen van bestaan had hij niet. Protesteren durfde hij niet, dat zou een breuk met zijn familie betekenen, en wachten tot hij wel voldoende inkomen had was eveneens geen optie. De relatie is gelukkig goed, maar zij voelt zich hier helemaal niet thuis. Dit mag tegen de islamitische regels zijn, het illustreert wel voor welke dilemma’s mensen in de praktijk komen te staan. In Indonesië vraagt de ambtenaar van de burgerlijke stand de bruid overigens wel uitdrukkelijk om haar instemming (die ze uit respect voor haar ouders natuurlijk geeft, ook als ze haar twijfels heeft).
Het Indonesische huwelijksboekje geeft duidelijk aan welke scheidingsgronden er voor de vrouw zijn. Ik begrijp dat dat in bijv. Marokko minder goed geregeld is. Daar hangt het af van de mate van kennis van de vrouw die van haar man af wil. Kent ze de regels niet en treft ze een onwillige rechter, dan zal ze haar uitzichtloze situatie moeten accepteren.
“MashaAllah nice post, het is een klinkklare leugen als men beweert dat de Islam als het ware ‘bedacht’ is door mannen en dat vrouwen maar ja knikten.”
@ Junaid 66: Ik ben het met je eens dat deze stelling op zijn minst een simplificatie van de werkelijkheid en op zijn slechtst inderdaad een leugen is.
Maar persoonlijk heb ik nog nooit een moslim van welke stroming dan ook (ook modernisten of feministen niet) horen zeggen dat de islam door mannen “bedacht” is.
Dus wie zijn die “men” dan over wie je het hebt?
Interessante links die je hebt geplaatst overigens, bedankt voor het delen.
broders en zusters
graaf niet in het verleden
omhels het heden
vergeef en vergeet de fouten van die tijd
en maak een nieuwe begin.
Free,
toekomst ligt in onze handen.
#67 Ceylan Pektas-Weber:
Salaam zuster, met uitzondering van de allereerste twee inleidende regels, die van mij zijn, heb ik niets toegevoegd of verwijderd. Abdul-Jabbar’s (inderdaad polemische) toelichtingen heb ik niet verwijderd, omdat ik andermans teksten niet pleeg te censureren en het kwam dus niet in me op om dat nu wel te doen. Ik beschouw je niet als vijand, omdat de ene feminist(e) de andere niet is. We kunnen dus wel spreken over een ideaaltype van “feminisme” of “de feminist” – en die hoeft dus niet in werkelijkheid te bestaan, zoals “de moslim” ook niet bestaat – maar dat neemt niet weg dat individuele gevallen individuele beoordeling vereisen.
#72 Badr:
Dank je wel voor je toelichting, zeer gewaardeerd, en zeer to the point. Er bestaan inderdaad grote verschillen in de houding en visie van diverse feministes. Door deze discussie krijg ik wel de indruk (maar zeker niet door jouw laatste post), dat er veel misverstanden bestaan over moslimfeministen of islamitisch feminisme. Op dit moment ben ik ’toevallig’ een inleidend artikel aan het schrijven voor het maandblad van Al Nisa (maartnummer 2007 heeft thema ‘islamitisch feminisme’. Binnenkort hoop ik hier wat meer helderheid te verschaffen over div. standpunten, doelen en aanpak van islamitisch feministen, insja’ Allah. Zal sommigen wellicht nog meevallen! ;-)
#70 Rabiah:
Er zijn ook speciale boeken verkrijgbaar waarin de standpunten van de verschillende wetscholen per onderwerp worden weergegeven, met de achterliggende motivatie (bijvoorbeeld welke hadieth bepalend is bevonden door een wetschool). Ik heb zelf bv ‘Fiqh us-Sunnah’ in huis, die is samengesteld door As-Sayyid Sabiq, uitgegeven door America Trust Publications met ondersteuning van Maktabat al-Khadamat-e al Hadithah uit Jeddah (1989, 4 delen). Deze serie gaat vooral over het gebed, en enkele andere zaken (niet over het huwelijk), maar je kunt er wel specifieke standpunten van wetscholen m.b.t. vrouwen i.r.t. gebedszaken in terug vinden.
Ook in bijvoorbeeld de serie ‘Qur’an – the fundamental Law of human life van Syed Anwer Ali’ (5 delen) worden de standpunten van verschillende geleerden en wetscholen benoemd. Het is zoeken en veel lezen, maar die opdracht kregen we dan ook als eerste mee, Godzijdank!
#59 Hendrik-Jan Bakker:
Inaam heeft in het Midden-Oosten met verschillende geleerden gesproken over – laat ik het maar ‘actuele vrouwenzaken’ gesproken.
Bedankt voor je antwoord mbt hadieth. Ik zelf maak me ook wel zorgen over de manier waarop sommige moslims in Nederland omgaan met hadieth (waarbij iedere nieuw ontdekte hadieth direct tot een nieuwe leefregel leidt door de tekst letterlijk op te volgen en zonder al te diep na te denken over de mogelijk achterliggende bedoeling of waarde). Toch ben ik het denk ik nog steeds niet eens met je argumentatie om voorzichtig om te gaan met hadieth. Volgens mij stel je het nog steeds te algemeen en bovendien vind ik bv een Arabische context niet per definitie problematisch. En sommige dingen die je zegt, zou je – als je wilt – ook over Koranteksten kunnen zeggen (of misschien over geen van beiden..?). En het feit dat er een aantal varianten van een bepaalde hadieth bestaan, hoeft ook nog niet te betekenen dat we er niets mee kunnen. Blijft uiteraard wel staan dat de Koran altijd het vertrekpunt is insja’ Allah.
Dit is trouwens voorlopig mijn laatste reactie op deze post. Ik hoop hier op korte termijn op een andere manier bij te mogen dragen aan deze discussie insja’ Allah. Ik heb Faisal al laten weten, dat deze discussie maakt dat ik nog wel een jaartje wil bijtekenen als ‘gastarbeider’, mits de redactie dat nog wil…! :-)
@ Ceylan
“Ik heb Faisal al laten weten, dat deze discussie maakt dat ik nog wel een jaartje wil bijtekenen als ‘gastarbeider’, mits de redactie dat nog wil…! ”
Ja, daar moeten we het idd nog eens over gaan hebben :P
Beste Hendrik-jan,
Nu dan, de struggle die u met de conservatieven heeft is u goed recht, ik lees uit uw verhaal dat u het daar moeilijk mee heeft. Met het moeilijke komt het makkelijke.
Waarom u over conservatieven begint is voor mij een vraag. Maar ik probeer u te begrijpen.
Ik trachtte slechts een constructieve discussie te openen om over moederschap te praten en hoe we moederschap in deze tijd moeten definiëren, verbeteren en naar een nieuw niveau brengen, in relatie tot deze topic. Er kan een generatie mensen ontstaan die een verschil kan maken in de maatschappij.
Maar goed, ik ben de moeilijkste niet, laten we dan maar doorgaan op uw vorige post. Zelf probeer ik geen partij te trekken in de verdeelde naar elkaar vinger wijzende wereld, maar toch wil ik dit zeggen; het feit dat iemand aan een bepaalde school heeft gestudeerd niet meteen wil zeggen dat hij dan maar ook helder kan beargumenteren waarom een hoofddoek wel of niet verplicht is. Dat is geen voorwaarde, Syrische madrassa of niet. Pizzabakker of niet. We weten allemaal welke kleuren boorden criminaliteit er bestaan.
De school of antecedent heeft voor mij niet heel veel waarde, ik beoordeel daar een persoon niet gauw op, eerder kijk ik naar wat de persoon in kwestie zelf te zeggen heeft en of de persoon goed onderbouwde argumenten gebruikt, hoe een persoon zich gedraagt en of de persoon zich conform zijn uitspraken gedraagt en rust uitstraalt. Zelfs een kind van 7 geef ik de gelegenheid om zichzelf uit te drukken en luister aandachtig naar hem. Wie weet leert hij mij woorden van wijsheid die hij uit een ervaring heeft opgedaan of uit de avonturen van Dik Trom heeft gelezen.
Vaak stranden gesprekken en verlopen ze niet goed omdat men niet naar elkaar luistert, of men nu zogenaamd progressief of conservatief is, we gaan snel over naar een frustratie en vergeten in de eerste plaats de boodschap die men elkaar wil geven. Ik behoor ook tot die groep, zoals een ieder van ons.
Dit is een tijd van onderdrukking, mensen onderdrukken elkaar, of het nu fysiek, psychisch of verbaal is. Mensen worden op tv opgehangen, het cijfer van zelfmoord stijgt, kindersterfte, genocide en we durven nog steeds te zeggen dat de Max Havelaar hoogstaande vaderlandse literatuur is.
Mensen moeten begrijpen dat hij de zee indook om een hond van de haaien te bevrijden.
Ik ben nog lang niet zover om dat te begrijpen. Ik zie die mentaliteit eerder bij u terug Hendrik-Jan, ook al ben ik het misschien niet eens met uw motieven. Mijn gebrek aan kennis kan daar nog geen oordeel over geven.
Bedankt voor het gesprek, ik vond hem in ieder geval de moeite waard.
@Badr
Bedankt voor de indrukwekkende lijst van vrouwelijke geleerden, of dank aan Abdul Jabbar van de Ven van wie de lijst afkomstig is. Als er een volledigere lijst is op het internet, dan zou ik graag de link willen weten, Alvast bedankt.
En Tasneem, ook bedankt voor de extra informatie die je weer poste. Waar haal je al die kennis vandaan?
Toch niet van boeken?
*Naam*, je post is erg wijdlopig en ik begrijp niet alles wat je zegt. In ieder geval zijn we het hierover eens:
“De school of antecedent heeft voor mij niet heel veel waarde, ik beoordeel daar een persoon niet gauw op, eerder kijk ik naar wat de persoon in kwestie zelf te zeggen heeft en of de persoon goed onderbouwde argumenten gebruikt, hoe een persoon zich gedraagt en of de persoon zich conform zijn uitspraken gedraagt en rust uitstraalt.”
Mijn probleem is dat veel pseudo islamgeleerden zich beroepen op hun positie, afstamming of opleiding, maar slechts zelden met begrijpelijke, verifieerbare argumentatie komen. In het geval van mijn pizzabakker beriep die zich uitdrukkelijk op zijn opleiding om zijn kritiek op mijn stellingen kracht bij te zetten, maar heeft hij nooit een poging ondernomen om er inhoudelijk op in te gaan. Dit probleem lijkt structureel bij een bepaalde stroming. Dat zijn mensen die over het algemeen zelf niet open staan voor kritiek, of die boos worden zodra je hun stellingen in twijfel trekt.
*Tasneem*, doordenkend op je opmerking dat de wali er slechts is om de rechtspositie van de bruid te beschermen, veronderstel ik dat een vrouw met een opleiding in het islamitisch recht dus zonder wali kan. Is dat correct?
Naam, hier wat links naar opsommingen van vooraanstaande vrouwen, gevonden via google zoeken op ‘women in islam’. Er is nog meer!
http://www.jannah.org/sisters/famous.html geeft enkele namen, meest vrouwelijke ashaab en tabiien (dus 1e en 2e generatie moslims)
http://www.myiwc.com/forums/archive/index.php/t-1738.html geeft een overzicht van vrouwen die een belangrijke rol speelden op allerlei gebieden, ook in latere tijden, daarnaast geeft het ook de positie van de vrouw weer, bijv. uitspraken van mannelijke juristen over de vraag of een vrouw rechter kan zijn, en haar rol in allerlei functies.
http://www.themodernreligion.com/women/recognition.html
In Recognition of Women, by Professor Khalid Abou El Fadl (een ‘feminist’)
http://arabworld.nitle.org/texts.php?module_id=8&reading_id=306&sequence=3
Women in Muslim History: Traditional Perspectives and New Strategies (Fatima Mernissi, ook een ‘feminist’)
Gelukkig (of: helaas) is de bijdrage van de negatievelingen uitgebleven. Even een nuancering, het lag niet in mijn lijn van intenties om hier een felle discussie uit te lokken. Wel is aangetoond dat bij niet-alledaagse onderwerpen zoals bovenstaand artikel, de reacties van negativo’s uitblijven. Geluiden die beweren dat moslims bepaalde ontwikkelingen en posities in hun eigen kring niet durven te bespreken zijn zo op heet eerste gezicht “met stomheid geslagen”. Ik kan me vergissen natuurlijk.
Anyways, wat ik heel bewonderenswaardig vindt is dat dit onderwerp is aangesneden.
Saluut Tasneem!
” *Tasneem*, doordenkend op je opmerking dat de wali er slechts is om de rechtspositie van de bruid te beschermen, veronderstel ik dat een vrouw met een opleiding in het islamitisch recht dus zonder wali kan. Is dat correct? ”
Dat vraag ik me nu ook af.
Kan dat inderdaad?
@ Hendrik Jan (#78)
Met ‘beschermen van de rechtspositie’ wordt bedoeld dat de Wali o.a. onderzoek doet naar de achtergrond/ antecendenten (bijv. crimineel gedrag, inkomstenbronnen etc) en (bij)bedoelingen (bijv. trouwen slechts voor een verblijfsvergunning) van de bruidegom. Ook is hij er om toe te zien op een correct huwelijkscontract (i.t.t. tot wat veelal wordt gedacht is trouwen in gemeenschap van goederen NIET islamitisch!) etc etc. Kennis hebben van deze materie is één, deze ook in de praktijk brengen en afhandelen is een tweede….
Hope that clears up!
Shukran & wassalaam.
wat is er meer logies dan deze onderwerpen aansnijden? De helft van de wereldbevolking is vrouw.
Niet meer dan de normaalste zaak van de wereld . Zou je zo denken………..
Aan Hendrik Jan : ze is de wereld rondgevlogen naar alle toonaangevende islamitische leiders( van alle islamitische stromingen.) Ze heeft een lijst met vragen opgesteld aangaande vrouwenzaken.
De gesprekken heeft ze opgenomen. De antwoorden ( of omzeiligen van de vragen ) heeft ze in een verslag verwerkt.
Tasneem, dat ik wel een heel moderne invulling van het begrip Wali. Dat duidt op een ambtenarenstatus en het moet iemand met een hogere opleiding zijn. Vaders of broers kunnen dit nooit waarmaken. Bovendien, wie zegt dat een gastarbeider dit alles beter kan overzien dan zijn dochter die zich in het vreemdelingenrecht heeft gespecialiseerd? Je krijgt dan de groteske situatie dat de dochter in kwestie haar wali alles in het oor moet fluisteren…
Die overheidswali in Indonesië (mijn vrouw is wees, haar oom die in aanmerking kwam had ‘belangrijker’ zaken te doen) vroeg mij niets en kon dus niet oorelen over mijn bedoelingen.
Manal, dat verslag wil ik zeker hebben. Ik denk dat ik haar maar even ga bellen.
“Tasneem, dat ik wel een heel moderne invulling van het begrip Wali. Dat duidt op een ambtenarenstatus en het moet iemand met een hogere opleiding zijn. Vaders of broers kunnen dit nooit waarmaken. Bovendien, wie zegt dat een gastarbeider dit alles beter kan overzien dan zijn dochter die zich in het vreemdelingenrecht heeft gespecialiseerd? Je krijgt dan de groteske situatie dat de dochter in kwestie haar wali alles in het oor moet fluisteren…”
@ Hendrik Jan: Nou hoger opgeleid hoeft niet per se. Een betrouwbaar persoon, gemiddeld intelligent persoon met voldoende contacten en kennis van de islam lijkt me al voldoende.
Maar aangezien een wali voor de vrouw dus niet verplicht is, hoeft de door jouw geschetste situatie zich denk ik ook niet eens voor te doen, als de vrouw haar huwelijk zelf sluit.
Nou ja, Rabiah, antecedenten, inkomstenbronnen, verblijfsvergunning, correct huwelijkscontract, dat is nogal wat. De eerste drie kan een jonge vrouw ook zelf nagaan en voor een islamitisch correct huwelijkscontract moet je toch meer kennis hebben dan de gemiddelde moslim.
Dat een wali niet verplicht is, hoor ik nu voor het eerst. Of heb ik iets over het hoofd gezien? Ik heb altijd begrepen dat er maar één rechtschool is die eerder getrouwde vrouwen toestaat zonder wali te trouwen, maar voor een eeste huwelijk is de wali dacht ik in alle rechtscholen verplicht. Wel kan een vrouw in de Sjafiitische school haar wali dus zelf kiezen, en hoeft dat geen familie te zijn. Kennelijk wordt er toch vanuit gegaan dat een vrouw niet voor haar eigen rechten op kan komen, d.w.z. dat de vrouw handelingsonbekwaam is. Is een goed opgeleid meisje nu werkelijk minder goed van de voorschriften op de hoogte dan een trouwlustige jongeman?
Vrouwelijke geleerden
Om onszelf in de voortgaande discussie over vrouwelijke geleerden enigszins te kunnen oriënteren, noodzaakt de inhoud van wat tot nog toe is gezegd ons tot een nadere definiëring van de gehanteerde begrippen. Wat is een geleerde? Welke kennis dient men in huis te hebben om door de buitenwacht ”˜geleerd’ te worden genoemd? Wat is binnen het kader van de antwoorden op bovenstaande vragen een hadithgeleerde? Kennis van de Hadith is een bepaald vakgebied, waarin iemand gespecialiseerd kan zijn. In grote lijnen houdt een hadithgeleerde (muhaddith) zich bezig met tekst en inhoud (matn) en de keten van overleveraars (isnâd). De tekst gaat over iets dat de profeet Mohammed heeft gezegd, gedaan of stilzwijgend heeft goed gekeurd, zoals de definitie al eeuwenlang aangeeft. Omdat het belangrijk is vast te stellen of de profeet werkelijk heeft gezegd wat in zo’n tekst staat, hebben moslims vanaf de eerste eeuw tot op heden hun best gedaan om de weg die zo’n uitspraak heeft afgelegd – tot aan de mond van de profeet – vast te leggen als bewijsmateriaal dat de betreffende uitspraak echt van de profeet Mohammed is. Een vrouwelijke hadithgeleerden, waarvan dus in de aanvang van de discussie een serie werden genoemd, hebben dus een vrij beperkt vakgebied en zijn voor onze tijd niet echt van belang.
Er bestaat in de islam niet één geestelijk en wereldlijk gezag – vergelijkbaar met het Vaticaan ”“ hoewel de in Qatar woonachtige Egyptische geleerde Yusuf al-Qardawi er met zijn onlangs opgerichte Al-Ittihad al-Alami li-Ulama al-Muslimin (The International Association of Muslim Scholars, IAMS). Opgericht in juli 2004 in Dublin, streeft de IAMS ernaar een mondiale moslim autoriteit te vormen. Volgens zijn critici is het idee van een mondiale moslimgemeenschap vooral een denkbeeldige politieke ruimte voor geleerden. Qardawi draagt het idee uit van ”˜een middenweg voor de gematigde moslimgemeenschap’; Al-minhadj al-wasat lil-umma al-wasat. Opvallend is dat binnen deze groep mannelijke geleerden men er niet vanuit ging dat één geleerde een doorslaggevende opinie in een fatwa tot uitdrukking zou kunnen brengen. Men koos voor een gezamenlijke fatwavorming of idjtihâd.
Door status quo beheerders wordt vaak die lijst van vrouwelijke hadithgeleerden opgelepeld en de meest vooruitstrevende mannelijke geleerden zouden in deze internationale associatie zitten. Gezien het verleden van de moslimwereld zullen deze beide soorten geleerden niet veel betekenen voor de toekomst van de moslims; zeker niet voor de moslims in het Westen. Zonder namen te noemen kunnen we als hedendaagse moslims kiezen tussen de doorgeefluik- of papegaaigeleerden en de geleerden die motiveren en inspireren en een toekomstvisie hebben. Ik kies voor die laatste categorie en daaronder bevinden zich meer vrouwen dan mannen.
Het is de vraag of wij moslims in staat zullen zijn een positief begrip te ontwikkelen voor vrouwen, andersdenkenden en andersgelovigen wanneer we ons vasthouden aan de middeleeuwse jurisprudentie van de islam Er is geen andere mogelijkheid dan gebruik te maken van de open deur van de idjtihâd, dat wil zeggen de zelfstandige uitleg en zingeving van de basisteksten van de islam om tot een nieuwe visie op en relatie met ”˜de ander’; elke ander, te komen. Ons begrip van de boodschap van de islam dient zich te bevrijden van de xenofobe opvattingen van de fundamentalisten over de mensheid omdat we die niet langer delen. Wanneer moslims het over de sjari’a hebben dan gaat het eigenlijk over een weg waarop Allah ons wil leiden. De goddelijke leiding is het hoofdthema van de koran. Daar hebben moslims in de loop der eeuwen de magmoet-islam van gemaakt. Het mag of het moet.
De individuele ontwikkeling van mensen die een groeiproces binnen de islam doormaken, wordt steeds door de sjari’a gecensureerd. De fundamentalistische islam kent zijn bovenklasse van een boven kritiek verheven clerus, wier grootste obsessie de eenheidsgedachte vormt. Moslims, en in het bijzonder moslimvrouwen, komen over als klonen van elkaar. Vanwege het homogene beeld dat hierdoor voor de buitenwereld ontstaat, krijgen kritische buitenstaanders de indruk dat de Nederlandse samenleving wordt geconfronteerd met een totalitair of absoluut geloof en handelen. De historische fout die moslimdenkers nu kunnen maken is achter het idee te gaan staan dat het huidige ad hoc postorderbedrijf islam, dat een nu nog beperkte radicaliserende invloed op sommige groeperingen uitoefent, tot een heilstaat met sociale rechtvaardigheid zou leiden. De teksten die op druk bezochte radicale websites verschijnen doen het ergste vermoeden.
De creatieve en spiritueel verrijkende islam moet steeds meer wijken voor de normerende en oordelende islam van mensen voor wie zelfstandig denken een gruwel is. Kunnen we het tij nog keren?
chappeau .
@ Abdulwahid van Bommel (#87)
Assalamu-‘Alaikum,
Het probleem van internet discussies is dat het altijd zo beperkt is. Ga je in op één vraag dan ontstaan van daaruit 20 andere vragen waar je weer slechts eentje uit kunt kiezen om naar je eigen tevredenheid te beantwoorden!
Khair… deze post is iig geschreven om het beeld recht te zetten dat vrouwen weldegelijk hun stempel hebben gedrukt op de ontwikkeling van de Islam zoals wij die heden ten dage kennen. En dan ook nog in één van de meest elementaire disciplines binnen de islamitsche gemeenschappen, nl die van de Hadith-studie. Zonder hun inzet zouden we tenslotte heden ten dage van vele ahadith niet eens het bestaan afweten.
Wat betreft de nut en noodzaak om op de hoogte te zijn van de denkwijzen en methodieken van deze geleerden (m/v): ik denk dat dat weldegelijk belangrijk is, omdat dit niet voor het eerst is dat de moslims zich in een ‘minderheidspositie’ (zowel in aantal als qua kennis) bevinden. Op de hoogte raken van hun methodieken en werkwijzen kan voor ons hier in Nederland erg veel betekenen. Natuurlijk ben ik het met u eens dat het kopieren van oplossingen niet werkt! Maar het begrijpen van processen en destilleren van wetmatigheden zeker wel. Waarom zou je het wiel opnieuw moeten uitvinden?
Shukran voor uw bijdrage & wassalaam!
“Waarom zou je het wiel opnieuw moeten uitvinden?”
Omdat de wereld veranderd is! Er zijn nieuwe wetenschappelijke methoden, er zijn door de voortschrijdende techniche kennis mogelijkheden ontstaan die vragen om nieuwe ethische antwoorden die door de klassieke wetenschappers nooit ook maar bij benadering gegeven zijn. We kunnen dna-structuren kopiëren en beïvloeden (gentech), we kunnen klonen, we doen stamcelonderzoek, we hebben ivf, waarbij ‘overtollige’ embryo’s ontstaan, die we ‘weggooien’ of gebruiken voor onderzoek. Mag dat ook allemaal, of, wat kan nog net wel en wat is ethisch niet meer verantwoord?
Vrouwen zijn over het algemeen even hoog opgeleid als mannen, soms hoger (Iran), en zijn noodgedwongen mede-kostwinner geworden. Kunnen we ze dan op een groot aantal terreinen nog handelingsonbekwaam verklaren (erfrecht, huwelijksrecht, procesrecht)?
Ik blijf de indruk hebben dat de vrouwen waarover jij het voornamelijk hebt – geen geleerden dus in de definitie van Van Bommel, maar overleveraars – nauwelijks een stempel hebben achtergelaten, maar slechts kennis hebben doorgegeven, waar mannen mee aan het interpreteren geslagen zijn. De omstandigheden veranderen, vaardigheden veranderen, inzichten veranderen; er is dus aanleiding om die interpretaties voortdurend te heroverwegen.
Dat is dus de spijker op de kop je laatste alinea. Inderdaad hebben vrouwen een rol gespeeld ,maar de interpretaties en de herinterpretaties en de herherinterpretaties zijn wel degelijk vrijwel alleen door mannen gedaan de afgelopen eeuwen en hebben dus zeer vaak een zeer negatieve lading tov vrouwen. . Dat is ook de reden waarom veel vrouwen zich daar zo moeilijk in herkennen. Toen ik de islam in eerste instantie leerde kennen en de Koran begon te lezen, vond ik de teksten zo ongelooflijk inspirerend en bevrijdend voor te zijn gekomen. Niet het geloof dat ik had leren kennen in de Koran. Nu ben ik nog steeds op zoek naar de islam die ik in eerste instantie had leren kennen.
Ik ben een stukje tekst kwijt geraakt , dus nog een keer.Dat is dus de spijker op de kop je laatste alinea. Inderdaad hebben vrouwen een rol gespeeld ,maar de interpretaties en de herinterpretaties en de herherinterpretaties zijn wel degelijk vrijwel alleen door mannen gedaan de afgelopen eeuwen en hebben dus zeer vaak een zeer negatieve lading tov vrouwen. . Dat is ook de reden waarom veel vrouwen zich daar zo moeilijk in herkennen.
Toen ik de islam in eerste instantie leerde kennen en de Koran begon te lezen, vond ik de teksten zo ongelooflijk inspirerend en bevrijdend voor vrouwen . Daarna leerde ik de tafsier kennen en ik had het gevoel in een heel ander geloof te zijn terechtgekomen .Niet het geloof dat ik had leren kennen in de Koran. Nu ben ik nog steeds op zoek naar de islam die ik in eerste instantie had leren kennen.
“Nou ja, Rabiah, antecedenten, inkomstenbronnen, verblijfsvergunning, correct huwelijkscontract, dat is nogal wat. De eerste drie kan een jonge vrouw ook zelf nagaan en voor een islamitisch correct huwelijkscontract moet je toch meer kennis hebben dan de gemiddelde moslim.”
Eens. Maar op zich vind ik het idee van een wali zo slecht nog niet.
Iemand die ouder is en meer levenservaring heeft, het goed met iemand voor heeft en zich niet door verliefdheid en eventuele mooie praatjes van de aanstaande bruidegom laat misleiden, kan bepaalde dingen misschien helderder zien.
Maar dit geldt zowel voor mannen als vrouwen.
Een oplossing zou natuurlijk gewoon zijn, dat ook de gemiddelde moslim meer kennis over de islam opdoet, zodat iedereen (zowel mannen als vrouwen) zijn/jaar eigen contract kan sluiten. Want anders blijf je (zeker als vrouw) afhankelijk van anderen.
“Dat een wali niet verplicht is, hoor ik nu voor het eerst. Of heb ik iets over het hoofd gezien? Ik heb altijd begrepen dat er maar één rechtschool is die eerder getrouwde vrouwen toestaat zonder wali te trouwen, maar voor een eeste huwelijk is de wali dacht ik in alle rechtscholen verplicht. Wel kan een vrouw in de Sjafiitische school haar wali dus zelf kiezen, en hoeft dat geen familie te zijn. Kennelijk wordt er toch vanuit gegaan dat een vrouw niet voor haar eigen rechten op kan komen, d.w.z. dat de vrouw handelingsonbekwaam is. Is een goed opgeleid meisje nu werkelijk minder goed van de voorschriften op de hoogte dan een trouwlustige jongeman?”
Je redeneert nu nog steeds een beetje vanuit het idee dat een wali verplicht is.
Maar uit wat ik van Tasneem heb begrepen, is dat bij een meerderjarige bruid die op eigen benen staat niet het geval.
Nu zal dat in de Nederlandse praktijk niet zo’n probleem zijn, omdat minderjarigen in Nederland sowieso niet mogen trouwen en iemand die een religieus huwelijk voor een burgerlijk huwelijk sluit, zelfs een overtreding begaat.
Maar in islamitische landen is de praktijk idd anders. De meeste meisjes trouwen vanuit een beschermde omgeving vanuit het huis van hun vader en zijn soms zelfs nog minderjarig. Dus dan komt de kwestie van de wali en de vrije keus in een heel ander perspectief te staan.
De reden dat alleen een vrouw een wali nodig heeft, is misschien dat islamitische meisjes vaak erg beschermd worden opgevoed, minder vrijheid hebben dan jongens en dus niet de levenservaring/kennis hebben om bepaalde situaties te beoordelen.
Het zou daarom dan ook aanbeveling verdienen als meisjes dezelfde bewegingsvrijheid krijgen als jongens en aangemoedigd worden om kritisch te denken en concrete eisen te stellen aan een partner, kortom idd voor zichzelf op leren komen.
In zo’n situatie kan een vrouw dan altijd nog zelf kiezen of ze een wali wil of niet en het heft in eigen handen nemen.
En idd, in een situatie dat een vrouw al zodanig geemancipeerd is (wat tegenwoordig met steeds meer islamitische meisjes het geval is), kan ze prima zelf beoordelen of haar partner voor haar geschikt is of niet.
Ik denk dat het belangrijk is om een onderscheid te maken tussen de theorie en de praktijk en de maatschappelijke consequenties die een en ander heeft.
Want in theorie is het allemaal zo mooi geregeld, maar in de praktijk is er gewoon sprake van scheve verhoudingen tussen mannen en vrouwen, gebrek aan keuzevrijheid van vrouwen en vooral de kennis van rechten. Daarom vind ik dit topic ook zo interessant en leer ik graag van wat Tasneem schrijft.
Want kennis is macht. En dus ook de macht om je eigen leven te bepalen.
Wa salam,
Rabiah.
@ vele: achtergesteld? In economisch opzicht wel. De eenzijdige berichtgeving in de media geeft een beeld weer van excessen. Helaas geldt hier niet dat de uitzondering de regel bevestigd. Die grammaticaregel is alleen van toepassing op de Nederlandse Grammatica, niet op het wereldbeeld.
De mensen zijn misschien arm (daar) vergeleken met hier. Maar welvaart is slechts een maatstaf voor rijkdom, niet voor beschaving. En wat betreft de beschaving: is het niet zo dat er nog steeds mensen naar India en Indonesië op vakantie gaan en meestal vol bewondering terugkomen? Of zijn al die verhalen onbekend? Mensen die vanuit hier op vakantie gaan naar arme landen en verslag doen van de rijke cultuur die ze daar aantroffen? Of kwamen ze thuis met verhalen over moord, brandschatting, roof en verhalen over Al-Qaeda terroristen die ze hebben aanschouwd? Verhalen over de wrede Islam? Verhalen over hoe ze zagen dat mannen vrouwen afbeulden?
Kom op, get real! Je moet niet alles lezen en horen wat je gelooft. Durf eens wat verder te kijken dan je neus lang is, durf eens de andere kant te bekijken. Hoe zou het zijn als … ? Wat als alles wat jou verteld is, niet geheel waar is? Tenzij jij natuurlijk alles vanaf de frontlinies hebt gezien. Maar meer dan links naar websites en wat eigenbereide rhetoriek lees ik niet …
En laten we eerlijk zijn, hoe was de positie van de vrouw hier, pakweg 40 jaar geleden? Maar de waard vertrouwt zijn gasten zoals hij zelf is, he?
Het is nergens alleen maar rozegeur en maneschijn, vraag maar na in je eigen familie wat de positie van de vrouw was in het Nederland van de jaren ’50. Wijzen met beschuldigende vingers is niet erg indrukwekkend. Als je zo begaan bent met het lot van andere volkeren, doe er dan wat aan i.p.v. met vingertjes te wijzen. Help eens mee om wat op te bouwen i.p.v. op internet op zoek te gaan naar zgn. bewijzen en links daarnaartoe.
Bovenstaande mag wellicht eenzijdig overkomen, maar het is niet mijn bedoeling je aan te vallen, vele, ik wil je de andere kant laten zien, wellicht kunnen we constructief samen werken. Dat heb ik veel liever dan de nutteloze loopgravendiscussies die hier vaak gevoerd worden. Dat is niet constructief. Als we samenwerken kunnen we veel meer bereiken dan als we elkaar gaan beschuldigen. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen, en stroomt er bij iedereen rood bloed door de aderen. Er is geen enkel mens op deze wereld die het zonder water langer dan een week zal kunnen uithouden. Geloof me, je huidskleur of wat dan ook maakt niets uit. We leven allemaal maar een keer, zullen we wat moois van deze wereld maken?
@ Asim
Dat is de reactie van de week! Gefeliciteerd!
Ik vind die reactie van Asim maar niks.
Want door uitgebreid in te gaan op de beweringen van een (crypto?)-moslimbashers, doet hij een interessante inhoudelijke discussie tussen moslims onderling geen goed.
Rabiah, Tasneem schreef dit: “Een meerderjarige bruid die financieel onafhankelijk is en op eigen benen staat kan (hoewel niet in overeenstemming met de sunnah) zonder tussenkomst van een Wali een huwelijk aangaan! Voor zover ik weet is dit een geaccepteerde positie binnen alle 4 wetscholen.”
Ik heb altijd anders begrepen, en Tasneem blijkt het ook niet zeker te weten. De praktijk in onze moskee is dat een gescheiden vrouw die opnieuw trouwt een wali meeneemt. Enkele weken geleden was dat nog het geval. Omdat de vrouw in kwestie geen in leven zijnde manlijke familieleden had, tenminste in Nederland, trad de imaam als wali op. Er was een dialoog tussen hem en de bruidegom. De bruid speelde geen rol van betekenis, hoewel ze wel naast de bruidegom zat.
Ik moet het hebben van wat ik hier en in de moskee leer.
Gevoelsmatig lijkt het mij overigens logisch dat een jongeman zich tot de vader van een meisje richt.
@Rabiah: Jammer dat je mijn reactie niets vindt, maar ik ben het wel met je eens.
Mijn reactie draagt inderdaad niets bij aan de inhoudelijke discussie.
Assalamu’alikum wrwb,
Een mooie discussie. Wat is de bedoeling van het huwelijk en wat is de syariat binnen in het huwelijk ? Ik heb geleerd van de fiqh- en syari’ahgeleerden dat een huwelijk niet geldig is zonder wali (vader of broer) of wali hakim (plaatsvervangende vertegenwoordiger, iemand met kennis van zaken). De functie van de wali is om het meisje te vragen of zij echt met die jongen wil trouwen (idjab) en de jongen te vragen of hij serieus met haar wil trouwen (qoboel). Stel jullie voor dat een gestudeerd meisje (prof., advocaat, docent etc) wil trouwen zonder wali, wat zal er gebeuren? Samenwonen. Het is de eerste stap om wet te verbreken. Geen respekt meer voor eenvoudige ouders. Jammer dat ik mijn kinderen van 0 tot professor heb opgevoed en dan niet meer gerespecteerd word.
Mijn vrouw heeft het even nagevraagd aanbij onze imaam en een familielid in Indonesië die islamitisch recht heeft gestudeerd (zij komt uit een familie van plaatselijke moefti’s). Volgens hen is in de Shafiitische maddhab de wali verplicht, hetzij een familielid, hetzij, onder bepaalde omstandigheden, een plaatsvervanger (in Indonsië tegenwoordig een ambtenaar). Een eerder getrouwde vrouw kan wel zonder toestemming van haar familie hertrouwen, maar moet dan dus wel een wali kiezen.
Wat verplicht en niet verplicht is moet men m.i. wel een beetje blijven bezien vanuit het gezonde verstand. Dan komt het haast vanzelf bijna altijd goed.
Sommigen noemen dit “idjtihad” maar gewoon “Gezond verstand” vind ik toch een minder beladen en bovendien mooiere en aansprekendere omschrijving.
De Nederlandse wet is m.i. reeds een prima waarborg om het huwelijk in te bedden in een goede rechtspositie voor alle partijen ! Dus als wij nou allemaal gewoon meededen met het Nederlandse wetsysteem dan waren we vanzelf halal bezig. Helaas doen nog veel mensen vrees ik gewoon een nikaah zonder dat in te schrijven bij de gemeente.
Over Tasneems aardige intro over vermeende dominantie van mannen die wordt nagepraat.
Mijn eerste gedachte is niet zozeer dat dit napraterij is. Afgezien van meteen te ingewikkelde en intellectueel bronnenonderzoek: Kijk om je heen ? Hoeveel vrouwelijke Imams, Predidenten, Directeuren, CEO’s en CFO’s ken je ?
Maar dit is niet zozeer een probleem van de Islam maar een probleem in deze wereld. Ik chargeer: “Wij mannen regeren in haast alle beschavingen al eeuwen en met welk resultaat ?”.
Eigenlijk denk ik soms dat alle mannen de komende 100 jaar zouden moeten afzien van leidinggevende functies.
Viva la femina !!!
Ich ben eine frau !! ;-)
Spread love,
Aleem Ahmed
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
“Zij behoorde tot de Tabi’in en was de kleindochter van Asma bint Abi Bakr (dochter van de 4e kalief, Abu Bakr). ”
Is dat cijfertje 4 een typfout of zo? Abou Bakr is wel de allereerste kalief.
Leuk Aleem. opmerkelijk is dat de moslimlanden Senegal, Bangladesh, Pakistan en Indonesië vrouwelijke premiers en presidenten hebben gehad.
Eigenlijk is een burgerlijk huwelijk, aangevuld met huwelijkse voorwaarden, vergelijkbaar met het islamitische huwelijk. Beschouw de ambtenaar dan als wali van overheidswege. De Nederlandse wet vereist ook twee getuigen. Je kunt het aankleden met een doa.
Hai Hendrik-Jan,
inspirerend om te horen dat jij er ook zo over denkt. Ik meen me te herinneren dat jij jurist bent dacht ik (?). Naast evt. religieus ingegeven argumenten vind ik huwelijkse voorwaarden persoonlijk ook erg verstandig.
Groet,
Aleem Ahmed
Initiatiefnemer Islam Media Monitoring – AA Aktiegroep
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
Meneer van Bommel, realiseert u zich wel tegen wie u spreekt?
Een citaat van Tasneem van een andere site (derwish), http://www.derwish.nl/qa.php?qid=1076768806:
“Maar dit verandert als iemand moslim is/ wordt: dan behoort hij zich te houden aan het recht dat geldt voor moslims! Net zoals het nederlands recht geldt voor eenieder die zich in dit land vestigt, ongeacht welke afkomst, status, nationaliteit of kleur hij heeft. Eén van de wetten van het islamtisch recht heeft tot doel het beschermen van de ummah tegen freeriders en lifestyle najagers. Dus doodstraf voor een ieder die ONDER JURISDICTIE van het islamitisch recht zich wegkeert van de Islam.
Wil je toch jezelf wegkeren van de Islam dan is de oplossing simpel: verlaat de islamitische jurisdictie! Dat is in het verleden ook altijd gedaan door mensen die niet meer als moslim door het leven wilden.”
Frans,
wellicht kun je het doel van jouw
post wat verduidelijken.
Van Bommel maakte de statement: “Er is geen andere mogelijkheid dan gebruik te maken van de open deur van de idjtihâd”
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ruimdenken als ik placht te zijn meen ik dat wij “de poorten van ons verstand nimmer kunnen doen sluiten” doordat sommigen oit vonden dat dat slim of verstandig zou zijn.
Peace, Aleem Ahmed
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
Shaykh Zaheer Mahmood/ Sidi Yahya Rhodus
http://sheikhynotes.blogspot.com/2007/04/shaykh-zaheer-mahmood-sidi-yahya-rhodus.html
Toen Eileen Collins de eerste vrouwelijke gezagvoerder van de spaceshuttle werd, was er tegelijkertijd een debat gaande onder moslims over het recht van een vrouw om een auto te mogen besturen. Deze ongelijkheid in het publieke discours over de rechten en de rol van de vrouw confronteren islamitische samenlevingen tot op de dag van vandaag. Nieuwe ontdekkingen echter, door geleerden van Oxford over de historische rol van de vrouw, kunnen moslims helpen een nieuw perspectief te creëren zonder afbreuk te doen aan de profetische tradities. Mehrunisha Suleman en Afaaf Rajbee doen verslag.