Hendrik Jan Bakker is gastarbeider voor wijblijvenhier.nl.
Kadugli, Soedan – De veertienjarige Osman al Tajib zit sinds maart 2005 in de gevangenis van Kadugli (ten zuidwesten van Khartoem) en is veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf voor de moord op een achttienjarige man.
Na het overlijden van Osmans vader hertrouwde zijn moeder met een man uit FrungÄs, een dorp dat vijftig kilometer van Kadugli ligt. Osman werd opgenomen door een oom en zorgde voor diens geiten. Hij werd een geitenhoedertje dat, zoals alle andere jongens, met een stok op zijn schouders loopt, zijn handen er nonchalant omheen geslagen. Een stok die tot steun dient als ze elkaar verhalen vertellen, die meetstok is wanneer hij door diepe modderpoelen waadt en waarmee hij dreigend zwaait als enkele dieren teveel afdwalen. Een stok die vertelt welke status hij heeft.
Peuters zwaaien op het erf van hun moeder met een korte versie, grotere jongens snijden een stevige tak die genoeg houvast biedt en oudere mannen hebben een stok waarin ze versieringen hebben gekerfd die overeenkomt met hun waardigheid.
Osman is een makkelijk doelwit voor een sterke, achttienjarige jongeman. Hij kan zich niet verweren als hij slaag krijgt en de man zijn maaltijd aan de geiten voert, zodat hij de hele dag niets te eten heeft. Dreigementen, slaag en pesterijen die jaren duren voordat hij zich verweert. Osman, inmiddels dertien jaar oud, pakt voor één keer zijn stok en slaat terug. Een klap die achter het oor van de man terechtkomt, waardoor die onmiddellijk dood op de grond valt.
Geschrokken vertelt Osman de politie over het ongeluk. Hij wordt veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Was hij meerderjarig geweest, dan had hij waarschijnlijk de doodstraf gekregen. Osman al Tajib zit sinds maart 2005 in de gevangenis van Kadugli, terwijl hij – als God het wil – nog een heel leven vóór zicht heeft. De eerste tien jaar kan hij in Kadugli blijven, waar hij binnen de gevangenis vrij mag rondlopen en samen met de agenten eet omdat iedereen ervan overtuigd is dat er geen opzet in het spel was. Maar dan… Na tien jaar zal hij naar Khartoem worden overgebracht, naar de gevangenis waar echte misdadigers zitten… Ténzij iemand hem vrijkoopt.
In het Soedanese strafrecht speelt het traditionele (islamitische) recht een grote rol. De familie van het slachtoffer heeft de mogelijkheid om Osman vergiffenis te schenken en hem in vrijheid te laten stellen, of in plaats van straf bloedgeld (qisÄs) te eisen.
Hannie Halma, een Nederlandse docente, schrijfster en fotografe, gaat regelmatig naar Egypte en Soedan om de cultuur van de Nubabevolking vast te leggen. Inmiddels zet zij zich ook in voor onderwijs aan zwerfkinderen in het Soedanese Nubagebergte. Tijdens een van haar bezoeken aan Soedan kwam zij via Wahid Eldin, directeur generaal van het lokale Ministerie van Welzijn, met Osman in contact. Zij trok zich zijn lot aan en onderzocht de mogelijkheden om hem vrij te krijgen. Zijn familie, dorpelingen, leden van zijn clan en anderen hebben inmiddels 2.000 US dollar verzameld. Een inzamelingsactie onder kennissen in Nederland heeft eveneens 2.000 US dollar opgeleverd. Met dat geld gaat Hannie in maart naar Kadugli om verder met de familie van het slachtoffer te onderhandelen. Het ziet er echter naar uit dat dit bedrag nog niet voldoende is.
In een vergelijkbaar geval waarbij een meisje – dat tegen haar wil was uitgehuwelijkt aan een veel oudere man die haar met instemming van haar ouders mishandelde – haar echtgenoot door vergiftiging om het leven bracht, accepteerde de familie van het slachtoffer als bloedgeld dertig koeien, een bedrag van ongeveer 7.500 US dollar. Ook hierin speelde regelmatig overleg tussen Wahid Eldin en Hannie Halma een rol.
Wahid Eldin heeft goede hoop dat Osman tegen de zomer van 2007 naar zijn familie kan terugkeren. Intussen krijgt hij lees- en schrijfles van een agent die hem als een vader onder zijn hoede heeft genomen. Osman doet klusjes voor de agenten en onderhoudt hun fietsen.
Je bijdrage om Osman vrij te kopen kun je overmaken naar giro 2958150 t.n.v. J.T.M. Halma te Nijmegen o.v.v. "leven in vrijheid".
IBAN: NL 48 PSTB 0002 9581 50
BIC: PSTBNL21
Dit is een bewerking van een artikel van Hannie Halma, oprichtster van de Stichting Abdo die ontwikkelingswerk mogelijk maakt in het Nubagebergte in Soedan.
Hendrik Jan Bakker is sinds 1997 moslim. Hij is geboren in Nederland en heeft een Indische moeder, Duitse grootmoeder en waarschijnlijk verre joodse voorouders. Hij heeft HBO museumwerk gestudeerd en een secretaresse-opleiding, momenteel is hij werkzaam als juridisch secretaresse. Hiernaast schrijft hij stukken en is beheerder van de websites abubakker.nl en mysubmission.nl.
22 Reacties op "Osman al-Tajib"
Zeer triest verhaal
Weinig rechtsgelijkheid, alleen rijke families kunnen hun familieleden vrijkopen en je bent aan de nukken van de slachtoffer familie overgeleverd.
Helaas zijn er wel honderdduizenden van dit soort onrecht verhalen. Het belangrijkste deel van je verhaal vind ik de oorzaak van het geheel. Je geeft specifiek aan dat de islamitische traditionele wet (implicerend de Sharia) de aanleiding is tot het geheel. Moeten we de Sharia in de 21ste eeuw aanpassen zodat we dit soort ongerechtigheid kunnen voorkomen? Kunnen we deze narigheid überhaupt aan de Islamitische Sharia toewijden?
Om een stukje uit een bijdrage van Smahane aantehalen
“een religie van vrede, een religie dat tolerantie onderwijst en de rechten en de vrijheden van de mens beschermt.”
kan dat dus niet zo zijn Max
Ik weet niet of we de schuld in dit geval bij de sjaria kunnen leggen. Ik denk eerder bij de rechter, die geen rekening hield met verzachtende omstandigheden. Het feit dat deze jongen jarenlang gepest werd en één keer terugsloeg, vanzelfsprekend zonder de bedoeling een dodelijke slag toe te dienen (hij was 12!), moet toch voldoende aanleiding geven tot het opleggen van een veel lagere straf? De islamitische bronnen schrijven hier geen strafmaat voor. Het is dan aan rechtsgeleerden (lees: rechters) om een passende strafmaat te bepalen. Wat doen we hier? Tien jaar? Vijf jaar? Vrijspraak? Geluk bij een ongeluk: als jullie nou flink doneren, kan die jongen naar huis en kan hij misschien nog naar school ook. De mogelijkheid om iemand vrij te kopen is dan weer een positieve bijkomstigheid. Dat kan in westerse systemen niet (hoewel het natuurlijk wrang is dat vooral de welgestelden van deze mogelijkheid profiteren). De wet kan natuurlijk best aangepast worden. De sjaria is mensenwerk, interpretatie door feilbare mensen van goddelijke principes. Genade is een centraal begrip in de koran. Genade zou ook het menselijk handelen moeten bepalen.
Wie zegt dat deze weergave de waarheid is. Misschien heeft die jongeman die achttienjarige wel bewust kapot geslagen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en de sjaria aanpassen aan je verstand, God geeft toch de basisregels weer, de grenzen weer, maak er wat van…
@ Hendrik Jan,
Kun jij aub een iban code en bic code meedelen? Zodat mensen ook van het buitenland eventueel kunnen doneren.
Bij voorbaat dank,
H.
Sjaak, dat heeft iets met de betrouwbaarheid van mijn informanten te maken. Mevrouw Halma is al jaren in het gebied actief met ontwikkelingswerk en zij heeft persoonlijk contact met de directeur generaal van een Soedanees ministerie. Bovendien zijn er politierapporten en is er een vonnis van de rechtbank. We mogen toch aannemen dat de Soedanese justitie niet zou meewerken wanneer het om moord met voorbedachten rade zou gaan. En dan, het gaat – nogmaals – om een toen twaalfjarige jongen. Kinderen van die leeftijd krijgen hier een ander soort behandeling. Je kunt natuurlijk altijd twijfelen aan de verklaring van een dader, maar er geldt nog altijd: onschuldig, totdat het tegendeel bewezen is.
De shariah is de wet van Allah die pas je niet aan. Wat je aanpast is een wet waarin pedofielen gewoon door kunnen gaan, moordenaars na een hotel uitje weer op straat staan en homo’s kinderen kunenn adopteren, euthanasie toegestaan is en misdadige schurkenstaten vrijspel hebben.
In somalie hadden ze shariah en vrede wetgeving nu helemaal niks…..
Yousaf, sjaria betekent pad. Wat wij als islamitische wetgeving kennen is voor 90 % tot stand gekomen door menselijke interpretatie van koranteksten en zelfstandig redeneren van juristen, waarbij culturele tradities, sociale verhoudingen en regionale verschillen een grote rol speelden. Dat is dus allemaal veranderbaar wanneer er sprake is van andere omstandigheden, andere tijden en nieuwe inzichten.
Bovendien zijn de mensen die de sjaria geformuleerd hebben gewoon mensen met tekortkomingen, onderworpen aan emoties, sympathieën en antipathieën en met de mogelijkheid om zich te vergissen. Alleen God is onfeilbaar. Zelfs Mohammed maakte fouten, dat gaf hij zelf toe, daar zijn betrouwbare ahadieth over.
Er zijn maar een paar onderdelen rechtstreeks uit de koran overgenomen. Dat zijn het verbod op overspel, verbod op rente, kansspelen en alcohol, enkele bepalingen m.b.t. huwelijken en de basis van het erfrecht. Maar zelfs over de interpretatie en toepassing daarvan kan je van mening verschillen.
@ Hendrik jan
Ik geef het maar de voordeel van de twijfel en bij deze veel succes met de inzameling.
@ yousaf
Als je de sharia zo geweldig vindt, tegen adoptie door homo’s en euthanasie bent, dan is het hoogstwaarschijnlijk beter dat je weggaat uit Nederland.
#11 sjaak: Yousay moet nu weg omdat hij een mening heeft. Nou, van mij mag iedereen met een mening (hoe controversieel ook) gewoon in Nederland blijven. We moeten eens leren om andermans mening te respecteren en niet zo’n kort lontje te hebben.
tja onze vriend yousaf klinkt nogal extreem. Aan persoontjes die tegen onze maatschappij zijn hebben we in Nederland geen behoefte, dus wat mij betreft enkele reis verweggistan.
#13 sjaak: Dan mochten Pim en Theo ook vertrekken… Of gaan we nu met twee maten meten?
@ max
Volgens mij meet jij met drie maten?
#15 sjaak: Tuurlijk, nu ben ik zeker weer de zondebok.. Laten we maar niet off-topic gaan..
#9 Yousaf
wat zul jij het moeilijk in Nederland hebben
trouwens in de islam wordt pedofelie niet afgewezen
Werken jullie (Sjaak, Vele en Max) bij de IND? Zo niet, willen jullie dan aub geen uitspraak doen over eventuele verblijfrechten van anderen! En wat heeft het in hemelsnaam te maken met het onderwerp van dit artikel van een schrijnend geval in Soedan? Niets dus, laten we het dan weer hebben over het onderwerp …
#18 Asim: Tja, als je goed leest ben ik niet degene die andere wil deporteren…
Mij bereikte de heugelijke tijding dat Osman vrij is. De politie betaalt zijn lagere school en de autoriteiten beloofden zijn vervolgopleiding te zullen betalen.
Ey, tof om te horen… vertel… hoe komt dat zo?
Nordin, ik kijk niet vaak op oude topics als ze uit het zicht zijn verdwenen. Vandaar mijn late reactie.
De vrijlating van Osman en de bekostiging van zijn opleiding zijn bereikt door de lobby van Hannie Halma en het afkopen van zijn straf d.m.v. de gulle gaven uit o.a. Nederland. Helaas kwam er naar aanleiding van mijn artikel hier niets meer binnen, dat valt me nou weer tegen van de lezers van wijblijvenhier. Maar dat zal wel aan de krappe beurzen liggen. Zelf heb ik ook geen geld kunnen overmaken.