Voorpagina Maatschappelijk, Recensies

Hoofdboek: Een kijkje in de wereld van hoofddoekdraagsters

Het project ‘Hoofdboek’ bestaat uit een magazine, tentoonstelling en onderzoek die korte metten maken met de vooroordelen omtrent hoofddoekdraagsters. Waarom wil notabene een autochtone man een dergelijk initiatief beginnen?

Een paar weken geleden stuitte ik op een Facebook pagina genaamd Hoofdboek. Tot mijn verbazing lees ik dat het initiatief is begonnen door Jan Knaap (Cup of Culture). Jan heeft meer dan 30 jaar in de reclamewereld gewerkt en inmiddels is hij alweer een aantal jaren bezig met cultureel maatschappelijke projecten… projecten waar hij in gelooft.

Waarom wil notabene een autochtone man een dergelijk initiatief beginnen? Ik sprak hem hier onlangs over en hij gaf me een inkijk in zijn beweegredenen om met dit project te beginnen.

Caissière met 109 hoofddoeken

Hoofdboek is ontstaan naar aanleiding van een persoonlijke ervaring met de kinderoppas die iedere keer een andere hoofddoek op had. Op een dag vraagt hij aan haar hoeveel hoofddoeken ze wel niet heeft. Ze antwoordt met meer dan vijftig. Dit heeft hem aan het denken gezet. Vervolgens vraagt hij aan een aantal caissières bij de Albert Heijn hoeveel hoofddoeken zij hebben. Een moslima geeft aan er precies 109 te hebben. Hij vond dit geweldig, en dacht: “hier moet ik iets mee doen”.

Kort daarna is hij met Hoofdboek begonnen uit de overtuiging om de beeldvorming positief te beïnvloeden/te verrijken omtrent hoofddoeken en de draagsters ervan. Hoofdboek is een project dat bestaat uit een magazine, een tentoonstelling, een sociaal media platform en een representatief onderzoek.

"De laatste keer droeg ik deze op een boot. De kleur van mijn hoofddoek pas ik dus ook aan de omgeving aan"

Feiten over hoofddoekdraagsters

Ik heb mezelf altijd afgevraagd waarom men het dragen van een hoofddoek associeert met onderdrukking. Zo heb ik het zelf nooit ervaren en de moslima’s om mij heen ook niet. Het verbaast mij dat er niet eerder onderzoek is gedaan naar de opinie van moslima’s. De tendens is dat er systematisch aannames worden gemaakt zonder echt te weten wat er speelt. Want waarom zou je vrijwillig een hoofddoek willen dragen. Toch? God verhoedde dat moslima’s zouden weten waar ze het over hebben.

Nu zijn er dan eindelijk feiten die korte metten maken met de vooroordelen omtrent hoofddoekdraagsters. Heerlijk zeg! Eindelijk informatie die strookt met mijn persoonlijke beleving, en blijkbaar die van een hoop anderen. Immers, men denkt dat hoofddoekdraagsters onderdrukt zijn toch? Laat dat nou voornamelijk niet hetgeen zijn wat zij zelf ervaren! Even een aantal feiten op een rijtje (Bron: Nationaal Hoofddoekonderzoek 2011 uitgevoerd door Motivaction):

  • 9 op de 10 hoofddoekdraagsters doet dit uit vrije wil en niet uit onderdrukking
  • 93% van de vrouwen draagt de hoofddoek met trots
  • 87% van alle draagsters geeft aan zelfs nooit aan haar keuze te hebben getwijfeld
  • In tegenstelling tot wat Nederlanders denken, beginnen moslima’s niet op hun dertiende met het dragen van een hoofddoek, maar gemiddeld pas als ze 19 jaar oud zijn
  • Slechts 16% is 13 of 14 jaar als ze voor het eerst een hoofddoek draagt

"Een leven zonder hoofddoek kan ik me niet meer voorstellen"

Ontkrachten van vooroordelen

Tijdens het gesprek ontvang ik een exemplaar van het magazine. Het is indrukwekkend, het nodigt uit, het is entertaining en het is informatief. Model Boutaïna Azzabi, werkzaam bij Al Jazeera en voormalig schrijver bij Wijblijvenhier.nl, staat hier centraal. Er zijn 100 foto’s gemaakt met 100 verschillende hoofddoeken. Bij iedere foto staat een leuke, ontroerende of grappige anekdote. Het is een beetje het levensverhaal geworden van een zelfverzekerde en talentvolle moslima. Daarnaast is er een undercover reportage van journaliste Brenda Stoter Boscolo, met bijdragen van onder andere Nasrdin Dchar, het volledige onderzoek, interessante weetjes, hoofddoek tips en nog veel meer!

Er wordt hier op een laagdrempelige manier een poging gedaan om de vooroordelen die er heersen te ontkrachten. En wat voor betere manier is er om dit via een magazine te doen die straks in de winkels te vinden is? Hoofdboek, het magazine, zal een openbaring zijn voor velen, een inspiratie bron voor anderen en zeer herkenbaar voor weer anderen.

Het magazine zal vanaf 23 november in de winkels liggen en is dan ook via bol.com verkrijgbaar. Tevens start er op dezelfde dag de tentoonstelling ‘Het Hoofdboek: 1 vrouw, 100 hoofddoeken’ in het Centraal Museum in Utrecht. Deze is tot 24 februari daar te bewonderen.

Een meisje dat wordt verward als Maleisisch, Indonesisch, Zuid Afrikaans en Somalisch maar in werkelijkheid volbloed Marokkaanse is. Ondanks dat zij een internationale opleiding volgt is zij in eerste instantie van plan om in Nederland aan de slag te gaan. Hoewel ze inmiddels al een aantal plekken heeft mogen bezoeken heeft ze nog een waslijst van landen die ze graag God Willende wil zien, zoals Japan. De oorzaak van haar intense behoefte om überhaupt de wereld te willen zien. Ok, ok om heel eerlijk te zijn was dat Dragonball Z maar dat even terzijde. Een ding is duidelijk en dat is dat Nederland het land blijft waar haar huis woont.

Lees andere stukken van Malika