Het project ‘Hoofdboek’ bestaat uit een magazine, tentoonstelling en onderzoek die korte metten maken met de vooroordelen omtrent hoofddoekdraagsters. Waarom wil notabene een autochtone man een dergelijk initiatief beginnen?
Een paar weken geleden stuitte ik op een Facebook pagina genaamd Hoofdboek. Tot mijn verbazing lees ik dat het initiatief is begonnen door Jan Knaap (Cup of Culture). Jan heeft meer dan 30 jaar in de reclamewereld gewerkt en inmiddels is hij alweer een aantal jaren bezig met cultureel maatschappelijke projecten… projecten waar hij in gelooft.
Waarom wil notabene een autochtone man een dergelijk initiatief beginnen? Ik sprak hem hier onlangs over en hij gaf me een inkijk in zijn beweegredenen om met dit project te beginnen.
Caissière met 109 hoofddoeken
Hoofdboek is ontstaan naar aanleiding van een persoonlijke ervaring met de kinderoppas die iedere keer een andere hoofddoek op had. Op een dag vraagt hij aan haar hoeveel hoofddoeken ze wel niet heeft. Ze antwoordt met meer dan vijftig. Dit heeft hem aan het denken gezet. Vervolgens vraagt hij aan een aantal caissières bij de Albert Heijn hoeveel hoofddoeken zij hebben. Een moslima geeft aan er precies 109 te hebben. Hij vond dit geweldig, en dacht: “hier moet ik iets mee doen”.
Kort daarna is hij met Hoofdboek begonnen uit de overtuiging om de beeldvorming positief te beïnvloeden/te verrijken omtrent hoofddoeken en de draagsters ervan. Hoofdboek is een project dat bestaat uit een magazine, een tentoonstelling, een sociaal media platform en een representatief onderzoek.
Feiten over hoofddoekdraagsters
Ik heb mezelf altijd afgevraagd waarom men het dragen van een hoofddoek associeert met onderdrukking. Zo heb ik het zelf nooit ervaren en de moslima’s om mij heen ook niet. Het verbaast mij dat er niet eerder onderzoek is gedaan naar de opinie van moslima’s. De tendens is dat er systematisch aannames worden gemaakt zonder echt te weten wat er speelt. Want waarom zou je vrijwillig een hoofddoek willen dragen. Toch? God verhoedde dat moslima’s zouden weten waar ze het over hebben.
Nu zijn er dan eindelijk feiten die korte metten maken met de vooroordelen omtrent hoofddoekdraagsters. Heerlijk zeg! Eindelijk informatie die strookt met mijn persoonlijke beleving, en blijkbaar die van een hoop anderen. Immers, men denkt dat hoofddoekdraagsters onderdrukt zijn toch? Laat dat nou voornamelijk niet hetgeen zijn wat zij zelf ervaren! Even een aantal feiten op een rijtje (Bron: Nationaal Hoofddoekonderzoek 2011 uitgevoerd door Motivaction):
- 9 op de 10 hoofddoekdraagsters doet dit uit vrije wil en niet uit onderdrukking
- 93% van de vrouwen draagt de hoofddoek met trots
- 87% van alle draagsters geeft aan zelfs nooit aan haar keuze te hebben getwijfeld
- In tegenstelling tot wat Nederlanders denken, beginnen moslima’s niet op hun dertiende met het dragen van een hoofddoek, maar gemiddeld pas als ze 19 jaar oud zijn
- Slechts 16% is 13 of 14 jaar als ze voor het eerst een hoofddoek draagt
Ontkrachten van vooroordelen
Tijdens het gesprek ontvang ik een exemplaar van het magazine. Het is indrukwekkend, het nodigt uit, het is entertaining en het is informatief. Model Boutaïna Azzabi, werkzaam bij Al Jazeera en voormalig schrijver bij Wijblijvenhier.nl, staat hier centraal. Er zijn 100 foto’s gemaakt met 100 verschillende hoofddoeken. Bij iedere foto staat een leuke, ontroerende of grappige anekdote. Het is een beetje het levensverhaal geworden van een zelfverzekerde en talentvolle moslima. Daarnaast is er een undercover reportage van journaliste Brenda Stoter Boscolo, met bijdragen van onder andere Nasrdin Dchar, het volledige onderzoek, interessante weetjes, hoofddoek tips en nog veel meer!
Er wordt hier op een laagdrempelige manier een poging gedaan om de vooroordelen die er heersen te ontkrachten. En wat voor betere manier is er om dit via een magazine te doen die straks in de winkels te vinden is? Hoofdboek, het magazine, zal een openbaring zijn voor velen, een inspiratie bron voor anderen en zeer herkenbaar voor weer anderen.
Het magazine zal vanaf 23 november in de winkels liggen en is dan ook via bol.com verkrijgbaar. Tevens start er op dezelfde dag de tentoonstelling ‘Het Hoofdboek: 1 vrouw, 100 hoofddoeken’ in het Centraal Museum in Utrecht. Deze is tot 24 februari daar te bewonderen.
33 Reacties op "Hoofdboek: Een kijkje in de wereld van hoofddoekdraagsters"
‘waarom zou je vrijwillig een hoofddoek willen dragen, toch?’
Grappig dat de vraag niet wordt beantwoord in dit artikel.
Ik zou de vraag anders willen stellen, waarom zou een vrouw nooit met een onbedekt hoofd willen lopen, terwijl zoveel andere vrouwen dat wel doen?
@BAKA: Waarom niet?De redenen verschillen. Belangrijjste is dat ze persoonlijk zijn. @ANTON: Waarom zou je mee willen lopen met de rest? Mensen willen zich in onze maatschappij aan de ene kant conformeren aan de groep waar ze bij willen horen en aan de andere kant juist onderscheiden ..juist in onze individualistische cultuur. Dit onderzoek toont aan dat dit bij moslima’s met hoofddoek ook gebeurt. Motto is: ‘Met Hoofddoek voel ik me deel van de groep en dat vind ik fijn maar ik heb er zelf voor gekozen en ik kiezelf daarbijj welke hoofddoek bepaal ik draag’. Hetzelfde zie je bij andere groepen: rasta’s, skaters, kakkers etc. niemand die zich druk maakt om de preciese reden waarom ze ervoor kiezen.. waarom dan wel die obsessie bij moslima’s? Antwoord: diepe vooroordelen?
Het zou mooi zijn als enkele westerse mode-ontwerpers in hun ontwerpen een (soort van) hoofddoek zouden opnemen! Dat lijkt me de beste manier om dit kledingstuk te laten integreren, zoals ook hoeden en tassen in het modebeeld worden geintegreerd. Het zo dus ook loskoppelen van de Islam! Er zijn hele mooie / charmante hoofddoeken!
Denk je dat al die vrouwen hun hoofddoek altijd ophebben? Meesten doen ze m direct af als ze thuis zijn, dus nooit klopt al niet. En bij alle drie de grote monotheïstische geloven is het dragen van een hoofddoek een teken van bescheidenheid en toewijding etc.
@baka Op pagina 130 – 133 van Hoofdboek wordt door 13 willekeurige moslima’s uit de doeken gedaan waarom ze vrijwillig hebben gekozen voor een hoofddoek. @frederikvanholland Op pagina 156 van Hoofdboek staat welke bekende ontwerpers of modehuizen in de ogen van moslima’s met een hoofddoekenlijn zouden moeten komen. @allemaal Vanaf woensdag is voor iedereen te zien en te lezen hoe Hoofdboek zich heeft verdiept in de wereld van de hoofddoek.
#Frederik van Holland, dat is toch al lang zo? Prada, Marc Jacobs en Ralph Lauren verkopen hoofddoeken. Het is alleen jammer dat het zo’n beladen onderwerp is. In Iran wordt je weer opgepakt als je als man een hoofddoek draagt uit solidariteit met vrouwen die dat niet willen doen en gestraft worden. In die zin is het nog geen casual kledingstuk hetgeen het ook wel zou mogen zijn van mij.
Volgens mij zien veel niet-moslims een hoofddoek als een vorm van onderdrukking omdat het dragen van een hoofdoek, burqa of niqaab in veel islamitische landen verplicht is voor vrouwen. In veel landen hebben vrouwen geen keus en riskeren ze zware straffen als ze zonder hoofdbedekking de straat op gaan. Wanneer je een hoofddoek (of niqaab of burqa) verplicht is het wel degelijk een vorm van onderdrukking…
In Nederland mogen vrouwen gelukkig kiezen of ze wel of geen hoofddoek dragen (het wordt in ieder geval niet verplicht door de regering). Ik kan begrijpen dat veel jonge moslima’s de hoofddoek zien als een vorm van zelf-expressie. Zeker wanneer er weerstand is van sommige groepen Nederlanders.
Ik vraag me af hoe de Nederandse moslima’s denken over de vele moslima’s elders ter wereld die verplicht een hoofddoek moeten dragen maar die dat niet willen. Wat zouden ze zeggen tegen een islamitische zuster uit bijvoorbeeld Saudi Ariabië die niks liever zou willen dan haar mooie zwarte haren aan de wereld laten zien. Die niet kan begrijpen dat er vrouwen zijn die vrijwillig een hoofddoek dragen.
In Nederland lijkt het vaak alsof de kwestie “hoofddoek” een issue is tussen moslims en niet-moslims. Vergeet niet dat er waarschijnlijk miljoenen moslimvrouwen zijn die ook tegen een hoofddoek zijn, maar jammer genoeg geen keuze hebben. Het zou mooi zijn als hier ook aandacht wordt besteedt in project “Hoofddoek”.
Hoofddoek = een regel binnen de Islam (Abrahamic Tradition) die geopenbaard is door de claimer (schepper) van dit hele bestaan. Sommigen willen hier niks mee te maken hebben, anderen nemen dit met open armen aan en sommigen wordt dit opgelegd alszijnde voor hun bestwil. Omdat zij niet beter weten.
Wat is nou vrijheid? WEL of VERBIEDEN om een hoofddoek te dragen…!
Buiten dit om, wij gaan met z’n allen de graf bezoeken….Daar zal uitblijken of SUBMISSION (overgave) tot de will van de Schepper der Hemelen en Aarden WEL voordelen zal hebben of OVERBODIG was geweest….! Time Will Tell.
Sommigen wagen hun leven hierop anderen nemen geen risico´s.
L.A. zegt twee dingen:
A – “Hoofddoek = een regel binnen de Islam ”
en
B – “Sommigen wagen hun leven hierop anderen nemen geen risico´s”
Daartussenin heeft hij/zij het over VRIJHEID
Kennelijk snapt L.A. niet dat vrijheden niet goed mengen met ge- en verboden. Kennelijk ontbreekt hem/haar de vrijheid om dat in te zien.
@ Expat,.. Kennelijk snap jij niet dat de mensheid altijd opzoek is naar vrijheid en geluk. Zij, die een duik hebben genomen in de ge- en veboden.. hebben blijkbaar de vrijheid gevonden die niet te ruilen is met DE vrijheden waar jij het over hebt. They have been there, done that and chose REAL FREEDOM waar jij nog blind voor bent. Nu jij nog!
Wake Up! De deur staat nog steeds open. Allah is Mercyful.
@L.A. (21:55) Ik heb het niet over “DE vrijheden” gehad. Ik heb alleen maar geconstateerd dat het denken in termen van vrijheid onverenigbaar is met het denken in termen van ge- en verboden. Én je hebt vrijheid nodig om dat in te zien en om een filosofie te ontwikkelen om met deze tegenstelling om te kunnen gaan. Want als je die vrijheid niet hebt dan kun je dus nooit met deze schijnbare tegenstelling omgaan. Beter lezen graag, in het vervolg.
Pingback: Even wat hoofddoekfeitjes | Krapuul.nl
Veel make-up, en een hoofddoek dragen.
Wil ze soms juist opvallen en aandacht trekken met al die veelkleurige hoofddoeken?
Veel mannen zullen wel even achterom kijken als dit voorbij komt op straat.
Deze hoofddoek is ook niet verkeerd.Zo mag ik het graag zien.
http://www.youtube.com/watch?v=jbsttc1Ljvc&feature=related
HOW TO WEAR SCARF/ SHAWL/ PASHMINA/ HIJAB – SIMPLE HIJAB WITH EARRINGS TUTORIAL FOR
@ Polly dat is echt flauw.. Dus als je een hoofddoek draagt mag je geen make up op en andersom ook niet?
@ Alle haters hier.. De cijfers liegen er niet om.. Dat er vrouwen onderdrukt worden is bekend.. Uit cijfers van het onderzoekt blijkt dat er maar heel weinig vrouwen daadwerkelijk gedwongen worden, zo ken ik er helaas ook vrouwen die gedwongen worden geen te dragen.. Beide gevallen zijn even erg.. Maar vergeet niet dat er meer vormen van dwang zijn dan alleen hoofddoek dragen.. Ik ben wel benieuwd hoeveel vrouwen in Nederland gedwongen worden tot prostitutie, lijkt mij veel erger..
En men hoeft niet steeds namens alle moslima’s te spreken en generaliseren dat ze allemaal gedwongen worden is volkomen onzin..
@Dus
Waarom is dit flauw?
Het is inconsequent om er met make-up sexy uit te willen zien, maar wel je haar bedekken, omdat mannen daar opgewonden van raken.
Als een moslima 18 is en uit volle overtuiging een hoofddoek draagt, prima. Maar hier zie ik het tegenover gestelde. Turks buurmeisje, ging hoofddoekloos tot haar 12e door het leven. Daarna werd ze in de zomer naar een school gestuurd voor de Turkse Cultuur te leren, alhier en kwam ze terug van top tot teen bedekt en met hoofddoek omdat ze naar het middelbaar onderwijs ging. Haar zusje nu is 5 een kleine wildebras, maar die wordt dus tam gemaakt als ze straks 12 wordt. Sorry, maar dat vind ik wel de andere kant van het verhaal.
@ Polly, jij trekt zelf de conclusie dat ze er sexy uit probeert te zien en dat ze dit voor de mannen doet.. Iedere vrouw heeft zo haar redenen om make up op te doen.. Daarnaast iedere mens zondigt en niet iedereen is even consequent in zijn of haar laten en doen.. Daarom is het heel flauw
Het dragen van een hoofddoek, vind ik als persoon goed. Maar het dragen van een hoofddoek heeft ook een betekenis, de islam heeft het niet voor niets geïntroduceerd. Tegenwoordig is het voor de mode en om er mooier door uit te zien. Het dragen van een nikab is weer iets waar ik respect voor heb.
Helaas weet ik uit ervaring met veel moslima’s dat ze weliswaar niet worden gedwongen de hoofddoek te dragen, maar dat het afdoen van de hoofddoek ze op veel verzet laat stuiten. De familie is natuurlijk van jongs af aan al bezig om aan te geven dat je een goed meisje bent met hoofddoek. Indoctrinatie natuurlijk, maar ok dat heb je in ieder gezin tot op zekere hoogte.
Maar nogmaals, wat als een meisje na 2 jaar hoofddoek er weer vanaf wil. Kan dat zomaar? Ik ken gevallen waarbij de meisjes die stap niet eens durven nemen. Bang voor vieze blikken van mensen (die niks met hun leven te maken zouden moeten hebben) en weerstand van de familie. Er wordt wel degelijk op je ingepraat op het moment dat je de hoofddoek weer besluit af te doen.
Dat vind ik helaas niet terug in de artikelen en leuke enquetes.
Die enquete waarin staat dat 90% de hoofddoek vrijwillig draagt is ook wel een beetje grappig. Alsof een moslima dat eerlijk gaat vertellen als ze wel gedwongen wordt. Wat een lachtertje. Ook al is het een anonieme enquete: iedereen die de islamitische cultuur een beetje kent, weet dat een moslima haar familie nooit zal afvallen tegenover vreemden. Zelfs niet als dit in haar eigen nadeel is. De liefde voor haar vader en moeder is groter dan haar eigen geluksdrift. Dat is iets wat ik wel geleerd heb door de omgang met moslima’s. En die eigenschap bewonder ik (kunnen mijn soortgenoten nog wat van leren) en tegelijkertijd vind ik het (in sommige gevallen) vreselijk omdat het je eigen geluk zo in de weg kan staan.
Ik ken moslima’s die 36 zijn en nog thuis wonen (of met veel moeite op zichzelf) en single zijn omdat ze bijvoorbeeld geen geschikte marokkaan kunnen vinden en/of gewoonweg zichzelf liever met een andere afkomst het huwelijksbootje in zien gaan. Maar omdat dat laatste absoluut uit den boze is, blijven ze maar alleen. Alleen in een flatje, … af en toe een stiekeme relatie met een kaffir, die dan weer beeindigd moet worden omdat er toch geen toekomst in zit. En dat allemaal omdat papa en mama blind zijn voor het feit dat hun dochter misshien gelukkiger is met een man uit een andere bevolkingsgroep.
En het is ook zo stom eigenlijk om eerst naar Nederland te verhuizen, en dan van je dochters (en zoons in mindere mate) te eisen dat ze op zoek gaan naar een geschikte partner van een soort die maar heel beperkt voorkomt in hun geboorteland. Dus je moet in een kleine groep mannen de juiste eruit zien te vissen. En de meerderheid van de mannen moet je negeren. Totaal onlogisch. Het komt voort uit identiteitsbehoud en ook geloof. Ik weet het allemaal wel. Maar de uitkomst is en blijft onterecht.
Is het niet interessant om te zien(!) hoe de balans tussen mannen en vrouwen soms in evenwicht wordt gehouden?
Ik ben het helemaal met Chris eens. In veel gevallen zijn jonge moslims toch niet helemaal vrij om te doen wat ze willen. Ze worden niet ronduit tot iets gedwongen, maar er is wel veel druk. Ik heb ook een tijd in het geheim een relatie met een Marokkaanse jongen gehad, maar dit is helaas uit gegaan omdat het geen toekomst had: zijn ouders zouden mij als niet-moslim nooit accepteren. Hij is inmiddels verloofd met een Marokkaans meisje dat hij in feite niet kent. Dit huwelijk is door zijn ouders gepland, hij heeft ingestemd, vooral omdat er heel, heel erg veel druk vanuit zijn familie was. Hij was de enige van al zijn broers en zussen die ooit relaties met westerse meisjes heeft gehad en dat wordt hem zeer kwalijk genomen. Nu wil hij ook eindelijk dat respect en die acceptatie van zijn ouders en de rest van de familie krijgen, ook al vindt hij het verschrikkelijk zijn toekomstige bruid tot aan het huwelijk niet te kunnen zien en is hij bang dat hij niets voor haar zal voelen. Niet alleen vrouwen hebben hier dus last van, zoals Chris al schreef, maar ook mannen, al zal het ongetwijfeld in mindere mate zijn.
Ik weet dat het enigszins van het onderwerp afwijkt en ik vind het Hoofdboek verder ook een mooi initiatief (wel met de kanttekeningen die Chris er bij plaatste overigens), maar wilde hier toch even op reageren.
Leuk he? Generaliseren?
Je zult mij absoluut niet horen beweren dat dit overal zo is (anders zouden er immers geen gemengde relaties / huwelijken zijn en die zijn er zeker weten wel :)). Maar het is wel iets wat voorkomt en het zou ook verkeerd zijn daar de ogen voor te sluiten.
@polly
Je mag ook Bouchra zeggen i.p.v dat. En ze is gewoon een mooie meid met of zonder make-up. De make-up is natuurlijk gebruikelijk bij zo’n fotoshoot vooral met al die close-ups.
ik snap Polly wel hoor… er wordt veel ophef gemaakt over de hoofddoek, maar deze mevrouw overtreedt verschillende islamitische regels. Zo wordt een vrouw die haar wenkbrauwen epileert door Allah vervloekt en ook make up is verboden. Een vrouw mag op geen enkele manier de aandacht trekken, ze mag ook niet midden op straat lopen want dan trekt ze ook de aandacht van de mannen. Eigenlijk moet ze het liefst binnenblijven, tenzij het noodzakelijk is. En voor jullie denken dat ik dit verzin, het komt allemaal uit de sahih ahadith. Fotoshoots met make up gaan volgens mij tegen de regels van islam in, of denken jullie van niet, moslims?
Hoofddoek dragen is in de meeste culturen heel normaal, ik begrijp niet waarom mensen dit verbieden. Het is toch ook normaal? Geen haat, Maar stels Wilders zich niet een beetje aan?
Pingback: Hoofdzaken: Hoofddoek en Hoofdboek - C L O S E R
Ik had nog nooit gehoord over dit concept, totdat een paar mensen me aanspraken om te zeggen dat ik een beetje lijk Boutaïna Azzabi. Ik wist begot niet wie dat was, maar was wel heel benieuwd. Thuis typte ik haar naam in en zag dat het een mooie, zelfverzekerde vrouw was die haar hoofddoek met trots draagt. Ik voelde me heel gevleid met de gelijkenis. Hoewel ik niet echt vind dat we fysiek veel op elkaar lijken, is het wel zo dat ik ook graag met hoofddoekjes en kleuren speel. In mijn ”hoofddoekenkast” liggen ook een paar honderd hoofddoeken in alle mogelijke kleuren en ik vind het altijd fijn om ze te combineren met kledij. Een hoofddoek symboliseert voor mij vrijheid. Het is immers MIJN KEUZE en ik sta er 100% achter.
ze verkochten hier laatst ook erg mooie hoofd doeken http://www.kaandiscounter.nl de moeite waard om even te kijken
Mijn buurmeisje, nu 9 jaar, is vandaag voor het eerst begonnen met een hoofddoek te dragen. Ik werd er naar van, het was niet haar eigen keuze. Tegelijkertijd vroeg ik me ook af waarom Moslimmannen geen hoofddoek dragen. Zij moeten hun Allah toch ook aanbidden? Wat is het verschil tussen mannen en vrouwen? Ik vind dat als vrouwen en meisjes een hoofddoek moeten dragen voor hun moslimgeloof dat mannen en jongens dat ook moeten doen. En als vrouwen gedwongen een burka moeten dragen, dan moeten de mannen dat ook doen. Pas als de moslimmannen dat ook doen, geloof ik dat de lichaamsbedekking in het moslimgeloof geen vrouwenonderdrukkend middel is!
Als er één symbool is van de ongelijkheid der geslachten en de minderwaardige positie van de vrouw binnen de islam, dan is het wel de hoofddoek.De hoofddoek wordt opgelegd door hun man, door de ouders, door de imam of door de moslimgemeenschap.De weigering om een hoofddoek te dragen kan leiden tot sociale uitsluiting, geweld en in extreme gevallen tot de dood van de vrouw in kwestie. De islam kent aan vrouwen een statuut toe dat minderwaardig is aan dat van de man. De Koran stelt immers dat mannen de voogden zijn over de vrouwen en dat vrouwen hun man moeten gehoorzamen, zoniet mag de vrouw « getuchtigd » worden.Tal van verzen uit de Koran getuigen van de ondergeschikte positie van de vrouw : zij kan slechts de helft erven van een man; de getuigenis van een vrouw voor de rechtbank is minder waard dan die van de man; in sommige aangelegenheden wordt een getuigenis van een vrouw zelfs in het geheel niet aanvaard; vrouwen mogen niet vrij staan en gaan waar zij willen; om hun huis te verlaten moeten zij de toestemming van hun man krijgen; vrouwen die verkracht worden dienen daarvoor vier getuigen te kunnen leveren, zoniet riskeren zij vervolgd te worden voor overspel …
Miljoenen meisjes en vrouwen dagelijks mentaal en/of fysiek lijden onder de islamitische sluier, die hen wordt opgelegd door een islamitisch regime en/of door imam, vader,broer of moslimgemeenschap door middel van dwang, intimidatie en geweldsdreigingIn veel islamlanden een bepaalde kledij met harde hand wordt opgelegd: zweepslagen in Iran en Soedan; zwavelzuur in het gezicht in Algerije, geweerschoten in Kashmir, brutalisering in Afghanistan, Pakistan, enz. Die landen tonen aan dat ‘baas over eigen hoofd’ zeker geen islamtraditie is.De moslima’s die er helemaal zelf voor kiezen om zichte bedekken, steken in feite hun middelvinger op naar hun vele miljoenen onderdrukte moslimzusters, naar meisjes en vrouwen die hun leven zouden geven om evenwaardig, zonder dwang en zonder zich islamitisch te moeten bedekken door het leven te kunnen gaan.Vrijwillig gesluierde moslima’s maken ook duidelijk dat ze een hekel hebben aan de vrije samenleving en westerse beschaving.Het is bevreemdend dat solidariteit met de vrouwen die vanwege hun kledij mishandeld werden en worden, andere moslima’s en ook niet-moslimvrouwen slechts weinig beroert.Ten slotte is de bewering dat de hoofddoek een godsdienstige plicht is, beledigend voor die vrouwen die zich als goede moslima’s beschouwen en toch geen hoofddoek dragen.