Salaamalaikum,
Jaja het is alweer zover. Morgen begint de maand Rabi-ul-Awwal en dat is de maand waarin de Profeet (vzmh) is geboren. De Profeet Mohammed (vzmh) is de Zegel der Profeten en zijn komst op Aarde wordt ook gezien als de grootste Rahma (Zegening) van Allah (swt) naar de mensheid toe.
“ And We have sent you (oh Muhammad (saws)) but as a Mercy for Mankind”. (Quran 21:107)
De geboortedag van een Profeet (vzmh) wordt als iets bijzonders gezien in de Islam. Zo staat er bijvoorbeeld over Profeet Jezus (as):
“And send salaam on me the day I was born and the day I died and the day I shall be rasied alive” (Quran 19:33)
En over Profeet Jonas (as):
“And send salaam on him the day he was born, and the day he dies and the day he wil be raised up to life (again)” (Quran 19:15)
Over een half uur vertrek ik met Tasneem en Faisal richting Birmingham (UK) om dit moment op een bijzondere manier door te bregen in de aanwezigheid van Shaykh-ul-Islam Dr Muhammad Tahir-ul-Qadri. Voor de geinteresseerden is er komend weekend ook al iets heel bijzonders (in Nederland), tot dan!
50 Reacties op "Mawlid al-Nabi"
salaam!
kreeg net mooi artikel toegestuurd van fatwa van sheikh Al-Albaanie (rahimullah) waarin gezegd wordt dat je elke maandag feest kan vieren voor de Profeet saws door te vasten! Hoe doop is dat! Die selefiyya feesten er op los ouwe ;)
http://www.soennah.com/content/view/526/40/
ws
noureddine
Ten eerste:
Vertaal de ayahs wel juist aub..
33. “Vrede was met mij op de dag van mijn geboorte en zal met mij zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt.”
Zoek in de authentieke tafseers maar eens op wat hiermee bedoeld is….duidelijk niet wat jullie willen geloven.
Hebben de sahabah ooit de verjaardag van de profeet vrede zij met hem gevierd…nee?
Wie zijn jullie
dan om het wel te vieren. Respecteren jullie de profeet meer dan de sahabah? Hebben jullie wahi gekregen over het vieren van zijn vrede zij met hem zijn verjaardag.
Wij Ahle hadeeth volgen dat wat Allah en Zijn profeet van ons willen! Wij herdenken de profeet vzmh door te vasten op maandag en donderdag zoals hij vrede zij met hem ons onderwezen heeft!!
019.033
YUSUFALI: “So peace is on me the day I was born, the day that I die, and the day that I shall be raised up to life (again)”!
PICKTHAL: Peace on me the day I was born, and the day I die, and the day I shall be raised alive!
SHAKIR: And peace on me on the day I was born, and on the day I die, and on the day I am raised to life.
Hier heb je 3 van de meest voorkomende vertalingen…hoe gevaarlijk om de woorden van Allah subhanah wa ta alah zo te veranderen.
Yosaf#
Volgens mij heeft Umar en zijn vrienden niet de mawlied nabawi feest bedacht. En volgens mij stel jij de verkeerde vragen beste Yosaf.
Als ik jou was zou ik eerst vragen : wie heeft deze mawlied geintroduceert heeft en welke bekende geleerden hebben dat als een goed handeling beschouwd ? weet je dat ? of ben je en persoon die alleen van horen zeggen dingen naapt ? Als je je verstand gebruikt, zou ik zeggen begin met een onderzoek.
Want ik geef je een tip
Waar is de tip? :s
Salaamun Ala Maniettaba al Huda
Allahumma rabbana Anziel Alaina maaiedatan mienas Samaaie takoeno lana Iedan Lie Awwalina wa Aagierina wa Aayatam Mienk
vertaling:
?O Allah, onze Heer, doe op ons een kleed met voedsel uit de hemel nederdalen, opdat die voor ons een Ied-dag moge zijn, voor de vroegeren en de lateren onzer, en een teken van U,
Dit is de Heilige Aayah waarin Hazrat Iesa om een Maaiedah (gedekte “etenskleed”) vroeg, opdat het een IED mocht zijn voor de vroegere de latere en als een teken van Allah De Meest Barmhartige.
Het is een feit dat Allah dit verzoek van zijn Geliefde Dienaar heeft geaccepteerd inclusief het verzoek dat het een teken is geworden voor de latere zoals Allah zelf heeft verkondigd.
Mijn lieve broeder en zuster, als een kleed met etenswaren vanuit de hemel in zulke barre omstandigheden een reden is voor een EID, accepteert u dan niet dat Rasoeloellaah Sallalaho Alaih Wa Sallam een nog grotere en heiliger gunst is dan deze heilige Etenskleed?
Allah Ta’la vermeldt:
-Wa maa Arsal naaka illaa Rahmatal liel aalamien-
Het is ook een feit dat de geliefden van onze Heilige Profeet Sallallaho Alaihi Wasallam de geboortedag juist wel herdachten, sterker nog onze Geliefde meester deed dit zelfs
Ik citeer de heilge woorden van onze Profeet Sallallaho Alaihi Wasallam ImaamMoeslim heeft dit overgeleverd in zijn Sahieh-verzameling in ?Kitaaboes Siyaam?.:
“zaak jaumoe woeliddtoe fiehie wa fiehie anziel alayya”
vertaling:
“op die dag ben Ik geboren en op die dag heb ik de openbaring gekregen”
en dit valt onder de betekenis van het vieren ervan. de vorm uiterlijk verschilt alleen, maar de betekenis (inhoud) is aanwezig, ongeacht dat nu gebeurt door te vasten, door uit te delen, door bijeen te komen voor a. herdenking, b het sturen van vredesgroeten naar de Heilige Profeet Sallallaho Alaihi Wasallam of c. te luisteren naar Zijn voortreffelijke eigenschappen.
Insha Allah moge Allah ons allen rechtleiden.
P.S. Herdenken van de Geliefde van Allah hem prijzen etc Hoezo zou dat fout kunnen zijn. Bovendien indien (wat niet het geval is) de Sahabas dit toch niet gedaan zouden hebben, dan nog zou iemand een bewijs moeten leveren waarin explicitiet vermeldt staat dat het Haraam of Makrooh zou zijn.
Het verbieden van het herdenken van de geboortedag dit is bid�t, niet andersom.
Wassalamun Ala Maniettaba al Huda
De tip is : kijk wat ahlu sunna wal jamma hebben gezegd ( klassieken geleerden en geleerden van nu wat je maar wil )en niet wat salafiya hebben gezegd. Is algemeen bekend dat salafiya alles bijna verbieden….
Albaniy bijvoorbeeld is een salafi beste nordien. En albani is geen muhadith dus heeft geen recht om een fatwa te doen. Hij is slechts een hafiz ( kent ahadiths uit zijn hoofd ) en meer niet.
#7 abdullah
Abdullah, Mooie aanvulling over profeet Isa as.
slm
rahma
There we go again..!
Tnx Abdullah, idd een mooie bijdrage.
Ik denk dat hier het woord vieren een beetje ongepast is. Met vieren denken sommigen gelijk aan verjaardagen van tegenwoordig, met dingdading (muziek) en gedans en cake en gelach blabla. Kijk dit is wel verboden, en niet goed om te doen. Wat Yousaf bedoelt is denk ik dat het goed is om op maandag en donderdag te vasten, omdat dit ook de gewoonte van de Profeet (vzmh) was. Bovendien is de Profeet (vzmh) op een maandag geboren en is op een maandag de eerste openbaring geweest (als ik het goed heb). Met herdenken is niks mis, maar doe het wel goed en binnen de grenzen van de Islam aub.
Vervroegde 1-april grap zekers?
Het is net 20 maart, dus gister was het 19 maart. Meer kan ik er niet van maken!
Abdu Allah
baraka Allah oe fiek ( Bedankt voor je mooie aanvullig )
wasalamu alaa man itba’al hudaa
Ja de eerste persoon die milat un nabi (salalahu aleihi wassalaam) vierde was Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din, de heerser in Irbil. Sheigh ibn Kathir die noemde hem eenvervalser van ahadeeth. Dus ja ik weet wie het gestart is en dat geeft mij des te meer reden om het niet te vieren.
Nogmaals als de sahabah het niet vierden wie zijn jullie dan om het wel te vieren…houden jullie meer van de profeet vrede zij met hem dat hen.
De tafel uit de hemel was een teken van Allah…heeft hele maal niets met vieren van wat dan ook te maken…ezeker geen verjaardag. en niemand heeft ons ooit op geroepen om dit te vieren en ik begrijp niet echt wat de overeenkomst met dit teken van Allah is en het vieren van de profeet vzmh zijn verjaardag is….
Een synoniem voor een kerkdienst is ‘viering’. Als de dienst geen feest zou zijn, dan zou onze kerk tenminste een lid kwijt zijn. Ik ben uiteraard geen moslim, maar als onze god dezelfde is als die van de christenen dan kan ik me niet voorstellen dat hij bezwaar zou hebben tegen ‘feest’ omdat je blij bent met de verjaardag van je geestelijke leider.
Vriendelijke groeten,
Herman
Nou jullie horen het de Christen geeft jullie gelijk…weten jullie meteen met wie jullie veel overeenkomsten vertonen. (Niet toevallig omdat de Barelwi’s voornamelijk ontstaan zijn om de Indiase verzetstrijders zand in de ogen te gooien)
Tja Yousaf, het zal voor bepaalde mensen misschien moeilijk te verkroppen zijn dat vele van degene die zij broeders noemen minder overeenkomsten hebben met ze als een aanhanger van een religie die jullie volgens sommige geleerden vanuit de Koran niet tot vriend mogen nemen. Gelukkig zijn er veel weldenkende mensen die zichzelf moslim noemen en beseffen dat God hun verstand gegeven heeft om te gebruiken en hun vertrouwen baseren om menselijke interactie en niet op resultaten uit de studiezaal. Maar ja, volgens vele moslims zijn dat geen ware gelovigen. Nu heb ik de voorkeur om mijn Islamitische vrienden moslims te noemen, en mensen die beweren dat zij geen goede moslims zijn Islamisten.
Moslims zijn wat mij betreft waardige Nederlanders en mijn gelijke als ze mij ook als gelijke willen zien. Fascisten hadden we al genoeg hier, die kunnen wat mij betreft opzouten.
God zij met je,
Herman
De naam Islamist draag ik dan met eer als geuzennaam. Idd, ik geloof dat mijn verstaand niet kan bepalen hoe ik moet leven, daarvoor zijn wij mensen te zwak. Dat laat ik aan mijn Heer over en zijn geboden dienen dan ook opgevolgd te worden. Opzouten hoef ik niet want ik woon al lang niet meer in uw bekrompen kikkerland. En dat moslims zich zien als een vriend van u zegt al genoeg over hen inderdaad. Ik hoop dat uw laatse zin klopt. En dat hij u mag leiden vanuit uw dwaalleer naar de waarheid.
Veel wijsheid toegewenst,
Yousaf
Insgelijk Yousaf, ook jij veel wijsheid toegewenst.
Mensen van het goede leven.
Ik ben weer terug en het was super inspirerend. Heb weer genoeg bagage voor de komende periode (hoop ik). Heel kort wat we daar gedaan hebben:
– Geluisterd naar de beste recitator uit Pakistan: Qari Sayed Sadaqat (leerling van de wereldberoemde Qari Abdul Basit)
– Vele Nasheedartiesten langs zien komen
– En natuurlijk de lezing van Shaykh-ul-Islam Dr. Muhammad Tahir ul Qadri.
Een woord: Subhanallah!
Beste Umar, als ik als christen zeg dat ik erg blij voor je bent dat je een fijne en inspirerende tijd hebt gehad. Is dat dan minder waardevol voor je als dat iemand je dat verteld met de aanhef Broeder Umar?
Vriendelijke groeten,
Herman
Nu wil ik even terugkomen op de discussie die hier is ontstaan in mijn afwezigheid.
Nu moet ik zeggen dat ik niet verbaasd ben door wat standaard reacties dat het niet mag. Ik ga heel kort in op een aantal reacties, verder is het aan jezelf om er al dan niet iets mee te doen. Merk op dat ik niet onderbouw waarom ik voor Milaad bijvoorbeeld naar Engeland ga. Ik heb nl niemand afgekeurd die het niet doet, aangezien Yousaf daarmee bezig is, mag hij mijn vragen beantwoorden.
@ Yousaf (hoe gaat het bro?)
*”Respecteren jullie de profeet meer dan de sahabah?”*
Ik zal over mijzelf spreken: nee, zeker niet. Ik kan een voorbeeld geven hoe de sahabah de Profeet (vzmh) lief hadden. Maar in plaats van dat ikzelf dat verhaal hier tik, laat ik het Imam Bukhari aan jou vertellen. Anders zeg je nog dat mijn voorbeeld een vorm van shirk is :-)
Ik geef je de bron, lees het even goed na vanavond in je hadithbundels thuis en misschien ook leuk als je dat verhaal hier deelt met de overige bezoekers.
– Sahih Bukhari, Kitab al-Shurut, nr 2581 (hij staat ook in Musnad van Ahmad bin Hambal en in Mu’jam al-Kabir van Tabrani en in Sahih Ibn Habbaan en Sunan al-Kubri van Baihaqi)
– En nog een
Sahih Muslim, Kitab Al-Fadail, Baab Qurb Al-Nabi (saws) Mina al-Naasi wa tabarrakahum bih, nr 2325.
Misschien ook leuk als je gelijk de vertaling geeft van het hoofdstuk. Zoals je weet, geeft dat aan met wat voor gedachte Imam Muslim het onder dat hoofdstuk plaatste.
*”Hebben jullie wahi gekregen over het vieren van zijn vrede zij met hem zijn verjaardag”*
en dan zeg je
*”Wij Ahle hadeeth volgen dat wat Allah en Zijn profeet van ons willen!”*
Nee, ik heb geen wahi gekregen, heb jij er één gekregen dat het verboden is (of twee)? Deel het dan met me. Ben geen ‘Alim,’Arif, Mufassir of Muhaddith, ik kan het verbod hierop over het hoofd gezien hebben, zou jij jouw kennis met mij willen delen?
Oh en als je over bid’ah gaat beginnen, vraag ik je om daar heel even mee te wachten. Ik weet dat dat een ‘argument’ van je zal zijn, maar daar kom ik volgende week (of de week daarop) op terug inshallah. Want dan hebben we het niet meer over Milaad, maar over een hele kijk op en een heel concept van de Sunnah van de Profeet vzmh.
*”Wij herdenken de profeet vzmh door te vasten op maandag en donderdag zoals hij vrede zij met hem ons onderwezen heeft!!”*
Subhanallah, heel goed van je! Kun je ook gelijk vertellen waarom op de maandag? Wat de Profeet vzmh daarover gezegd heeft?
En voor de rest zeg je wat over het niet bevriend raken met Christenen enzo… en dat een Christen ‘ons'(?) gelijk geeft en dat ik me daarvoor moet schamen? Ronduit belachelijk eigenlijk wat je daar zegt. Hahaha, ik zal maar doen alsof ik dit niet gelezen heb… dat is hier niet het onderwerp. Toon wel even respect voor andere bezoekers op mijn site!
@ Herman
Ik snap je laatste vraag niet
Nu Umar, je snap misschine m’n vraag niet, maar je hebt wel het juiste antwoord al gegeven.
;-)
Als laatste en dan ben ik weer voor even weg
@ Yazzy
*”Ik denk dat hier het woord vieren een beetje ongepast is. Met vieren denken sommigen gelijk aan verjaardagen van tegenwoordig, met dingdading (muziek) en gedans en cake en gelach blabla. Kijk dit is wel verboden, en niet goed om te doen. “*
Hmmm, nu vraag ik me af wat je bedoelt:
– Verjaardag vieren is haram?
– dansen (kan ik nog begrijpen), muziek, cake en gelach is haram?
– of de bovenstaande 2 in combinatie met elkaar is haram?
Pas wel op met iets haram (verboden) te verklaren of fard (verplicht). Dat gebeurt tegenwoordig teveel zonder eerst te verdiepen.
– Sami Yusuf maakt ook muziek en ik weet dat je dat niet haram vindt.
– Lachen deed de Profeet vzmh ook… waarom moet lachen uberhaupt haram zijn?
– Cake….. wat is haram aan cake? (als we aannemen dat ingredienten halal zijn)
Zou best grappig zijn… een vreugde-ban in de Islam. “U kunt slechts op 2 dagen in het jaar blij zijn, dat is Suikerfeest en Offerfeest”… dat zou grappig zijn. Eigenlijk zou voor elke moslim elk gebed een feest moeten zijn, elk moment van zikr moet feest zijn, elk moment van het reciteren van de Qur’an moet feest zijn, etc… Feest staat niet voor het uiterlijk, feest staat voor de vreugde die je ergens aan verbindt. Zo is ook sterk aangeraden op Jummah (vrijdagsgebed) extra goed te letten op je hygiene, schone kleren aan te doen, goed te douchen, etc…
En voor ALLES geldt, het kan zolang binnen de grenzen van Islam. Niet slechts voor ‘feesten’, maar voor alles…
@ Herman
hmmm, ok cool!
[quote]
Zou best grappig zijn… een vreugde-ban in de Islam. “U kunt slechts op 2 dagen in het jaar blij zijn, dat is Suikerfeest en Offerfeest”…
[/quote]
’t Zou wel goed zijn voor het ledental van onze kerk Umar ;-) We kunnen wel wat contributie gebruike.
Yousaf#
ken jij alleen ibn khateer’soordeel ? Dus door een eenzijdige oordeel verklaar je iets haraam hier. Miskien. Kijk verder, ik adviseer je: Neem je verantwoordelijkheid als moslim om te zoeken naar wat daadwerkelijk is gezegd door geleerden. want je bent nog een snotneus in de kennis zoals mij en zoals de meesten. M
ewaaa Umar probeer je me belachelijk te maken?
Nee ik bedoelde de combinatie daarvan, dus denk aan een verjaardag zoals sweet sixteen (beetje overdreven, maar goed), bovendien was het niet de gewoonte van de Profeet (vzmh) en de metgezellen om een verjaardag te vieren, dit heb ik meerdere keren uit verschillende betrouwbare bronnen gehoord en ook van geleerden (oa op Islamchannel (schotel)). Het was een gewoonte van niet-moslims, bv Hindoes, Joden en Christenen, niet van de moslims toendertijd.
Een combinatie van muziek en gedans en blabla met als DOEL om de Profeet (vzmh) te herdenken vind ik een beetje raar.
Cake is niet haram, lachen is niet haram (maar hoort eigenlijk wel met mate te gebeuren), Sami Yusuf vind ik niet echt te vergelijken met bv Justin Timberlake enz, ook al gebruiken ze beiden muziekinstrumenten. Maar goed, noem me maar weer naief :)
‘En voor ALLES geldt, het kan zolang binnen de grenzen van Islam. Niet slechts voor ‘feesten’, maar voor alles…’
Wanneer heb ik gezegd dat dit niet zo is
dank u :)
De vraag is, hoe vier je die dag? Sta je er bij stil, en paas je de salaams en de zegeningen door naar de Profeet, vzmh? Of ga je een feest bijwonen, met muziek, dans, spectacel enzo enzo…
Bovendien indien (wat niet het geval is) de Sahabas dit toch niet gedaan zouden hebben, dan nog zou iemand een bewijs moeten leveren waarin explicitiet vermeldt staat dat het Haraam of Makrooh zou zijn. ( Is het niet zo dat de sahabs allen een plekje in el djenna gegarandeerd zullen krijgen en dat het beste volk het volk is dat leefde toen de Profeet vzmh leefde, en toen het volk daarna en toen daarna?)
Nee, ik heb geen wahi gekregen, heb jij er één gekregen dat het verboden is (of twee)? Deel het dan met me. Ben geen ‘Alim,’Arif, Mufassir of Muhaddith, ik kan het verbod hierop over het hoofd gezien hebben, zou jij jouw kennis met mij willen delen?( Als jij geen wahi hebt gekregen dat het niet verboden is, dan is er dus sprake van een twijfel geval..is het niet zo om bij twijfel altijd het beter niet te doen?)
Pas wel op met iets haram (verboden) te verklaren of fard (verplicht). Dat gebeurt tegenwoordig teveel zonder eerst te verdiepen.
– Sami Yusuf maakt ook muziek en ik weet dat je dat niet haram vindt.
– Lachen deed de Profeet vzmh ook… waarom moet lachen uberhaupt haram zijn?
– Cake….. wat is haram aan cake? (als we aannemen dat ingredienten halal zijn)
(de muziek van Sami Yusuf is idd haraam, want lees maar na welke instrumenten door Allah zijn toegestaan, en violen en piano’s zijn naar mijn weten in NIET toegestaan!)
‘En voor ALLES geldt, het kan zolang binnen de grenzen van Islam. Niet slechts voor ‘feesten’, maar voor alles…
(En probeer daarbij niet je grenzen te verleggen door dingen toe te staan en naar eigen begeertes en verlangens de hadiths/koraanverzen interpreteren en daardoor je eigen gedrag goedkeuren.)
de muziek van Sami Yusuf is idd haraam, want lees maar na welke instrumenten door Allah zijn toegestaan, en violen en piano’s zijn naar mijn weten in NIET toegestaan!)
Dus luisteren naar Bach is niet toegestaan.
Wat missen de islamieten veel van het goeds wat de aarde(god) heeft voortgebracht en
missen daardoor één van de mooiste dingen en dat is muziek van Bach.
Alhamdullilah,
ik heb ook deze mooie Mawlid mogen meemaken. Behalve dat het bijzonder was, vertelde de Shaykh op zijn eigen unieke manier waarom het vieren van Mawlid toegestaan is.
En wat mis jij het ALLERBESTE, de klanken van de mooie verzen van de Heilige Koraan!!! Dát is pas iets wat door God zelf is voortgebracht.
Allermeest!
nee die mis ik niet.
en over de herkomst van die versen verschillen wij sterk van mening mijn allerbeste
@ vele
Je kan iets het allermeest missen, maar je kan ook het allerbeste missen…
En dat laatste bedoelde ik dus!
Dat de muziek van Bach 1 van de allermooiste dingen zijn, ook daarin verschillen wij sterk van mening…who cares?
peace out!
Salaamalaikum,
Ik denk dat uiteindelijk het belangrijkste is dat de intentie achter de handelingen goed zijn, en niet dat we ons ‘slechts’ blind staren op handelingen. En dat we niet mensen die anders denken per se veroordelen, want ook meningsverschil is mogelijk in de Islam.
Ondanks de verleiding om me steeds weer te mengen in de discussie denk ik dat dit geen onderwerpen zijn om te zwaar over te oordelen. Ik hou het voorlopig hierbij, mocht ik iemand beledigd hebben excuses. Was oprecht niet mijn bedoeling geweest.
Ik hou nog van jullie allemaal :-)
Allahu ‘Alem (vrij vertaald: Allah swt weet uiteindelijk alles)
Grappig is dat Yousaf Allama Ibn Katheer aanhaalt, terwijl Allama Ibn Katheer een boek geschreven heeft waarin hij argumenteert dat het vieren van de Melaad toegestaan is.
Meelad-ul Mustafa Sall-ALLAH-o Alayhi was Salam door Imam Ibne Katheer.
Ken je klassieken Yousaf!
Bovendien het gebruiken van vzmh is een Bid.ah Siyi.ah. Concentreer eerst op de balk in uw eigen oog.
Ook uw opmerkingen over Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din Rah.matullaha Alay zijn goede propaganda, maar academisch raken ze wal noch kant.
Ibn Kathir on the Inventor of Mawlid
Below, I’d like to make some comments regarding your message of “THE INVENTOR OF MAWLID.”
On Thu, 21 May 1998, Brother Fulan wrote this message, with the title: THE INVENTOR OF MILAD-AN-NABI:
“As regards the celebration of the birthday of the Messenger (sall-Allahu ‘alayhi wa sallam), the scholars have clearly stated that the person who first introduced this innovation (bid’a) was Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din, the ruler of Irbil. “He was a prodigal monarch. He commanded the scholars of his time to follow the conduct based on their own derivation and independent thinking (ijtihad), and that they should not follow any school of law of any master except their own. A group of scholars and a body of the servants inclined towards him. He used to celebrate the birthday of the first monarch to introduce this practice among the Muslims:”[1] He used to spend one hundred thousand (dirhams) on the celebration of the birthday of the Messenger (sall-Allahu ‘alayhi wa sallam) every year.”
What you have stated so far about the “inventor of Mawlid”, Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din, is correct and praiseworthy. If you notice, none of what is stated above so far criticizes the “inventor of Mawlid,” but rather praises him. Let’s go on…
“[2] His assistant and helper in this innovation was Abdul Khattab Umar b. Dihya. “He was employed in the Maghrib, then traveled to Syria, then to Iraq, and then went to Irbil in 604 A.H. and found its monarch Muzaffar al-Din b. Zain al-Din who took keen interest in celebrating the birthday of the Messenger (sall-Allahu ‘alayhi wa sallam). He composed a book for him “al-Tanwir fi Mawlid al-Siraj al-Munir” and recited it to him. He rewarded him with one thousand dinars.”[3]
Now you should notice that you have changed the topic from the “inventor of Mawlid,” to “a man who knew the inventor of Mawlid.” What is said above is about Abdul Khattab Umar b. Dihya. So far, no scholar of Islam has criticized the “Inventor of Mawlid” yet. Let’s go on…
“Ibn Kathir has reported on the authority of al-Sabt about Ibn Dihya: “Ibn Unayn used to defame the Muslims and disparage them. He would make additions in his report and exaggerate. So the people gave up narrating traditions from him and falsified him. Kamil was favoring him. When his conduct was disclosed to him, he withdrew Dar-al-Hadith from him and disgraced him.”[4]
Now you continue to choose statements from questionable scholars like Ibn Kathir to try to prove that celebrating MAWLID is reprehensible – all out of context. As you see, you have not yet mentioned anything about the actual inventor of Mawlid, Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din, which is negative. You have changed the whole topic away from him into what scholars said about Abdul Khattab Umar b. Dihya, who is NOT the “Inventor of Milad an-Nabi, but rather someone who KNEW the inventor of Milad an-Nabi. Let’s go on…
“We give below the resume of Ibn Hajar al-Asqalani’s comments on him: “He was a liar, lied frequently, and a fabricator. He often slandered the scholars and the jurists of the past, used evil tongue, self-conceited, lacked insight in religious matters, and looked down upon religion. This has been reported from al-Hafiz Diya. He further says: Ali b. al-Hussain Abul Ali al-Isfahani narrated to me – it is enough to mention his name as an authority – when Ibn Dihya came to us in Isfahan, he stayed with my father in the hospice. He honored and respected him very much. One day he came to my father with a carpet. He kissed it and placed it before him saying, “I offered such and such thousand rak’ahs of prayer on this carpet, and recited the whole Qur’an in the Ka’ba.” He said: My father took it, kissed it, placed it on his head, and accepted it from him with a great pleasure. At the end of the day an inhabitant of Isfahan came and began to talk to us.”
“During his conversation he said by chance: The faqih of Maghrib who is staying with you has purchased a beautiful carpet today for such and such a price. Thereupon my father ordered to bring the carpet. Seeing it the man said, “Yes by Allah Ta’ala, this is the same.” My father kept silent, and the eyes of Ibn Dihya fell down.[5]”
After quoting Ibn Kathir, you now quote Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani, the great Sunni scholar of hadith. But you quote their statements regarding Abdul Khattab Umar b. Dihya, but not their statements about the actual INVENTOR of MAWLID, Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din. WHY?
It is only fair now to state what the great scholar IBN KATHIR stated about the ACTUAL INVENTOR OF MAWLID. In IBN KATHIR’S “Tarikh,” he stated:
“He [Muzaffar] used to celebrate the noble Mawlid in Rabi’ al-Awwal and organize huge festivities for it. He was a wise King, brave, a fierce fighter, intelligent, learned, and just. May Allah Ta’ala have mercy on him and ennoble his grave. Shaykh Abu al-Khattab ibn Dihya compiled for him a book on the Mawlid of the Prophet (sall-Allahu ‘alayhi wa sallam) and named it “al-Tanwir fi Mawlid al-Bashir al-Nadhir” [The Illumination Concerning the Birthday of the Bringer of Glad Tidings and Warner] and the King rewarded him with 1,000 dinars for it. His rule lasted until he died in the year 630 [Hijri] as he was besieging the French in the city of Acca [Acre, Palestine] after a glorious and blameless life.”
So now you know the whole truth about IBN KATHIR’S perspective about the actual “inventor” of MAWLID. Once again, he said: “He was a wise King, brave, a fierce fighter, intelligent, learned, and just. May he have mercy on him and ennoble his grave….” Now ask yourself: If celebrating Mawlid was a “reprehensible innovation,” then why did Ibn Kathir praise the inventor of Mawlid? Obviously because Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din made a “good innovation” for Muslims.
To further prove that IBN KATHIR accepted MAWLID as being legitimate, one may be interested to know that in his last days, he wrote a whole book praising MAWLID, titled “DHIKR MAWLID RASULULLAH,” in which he wrote on page 19:
“The Night of the Prophet’s (Sall-Allahu ‘alayhi wa sallam) birth is a magnificent, noble, blessed and holy night, a night of bliss for the Believers, pure, radiant with lights and of immeasurable price.”
This is enough to prove that Ibn Kathir supported celebrating MAWLID. The title of your message, “INVENTOR OF MILAD AN-NABI” was a wrong title because you never stated what was actually said about the inventor by other Ahl al-Sunnah scholars. Your message focused on someone OTHER than the actual inventor of Mawlid.
And if you care to mention Hafiz IBN HAJAR AL-ASQALANI, it is a fact that he also accepted MAWLID to be legitimate. This is according to Hafiz JALALUDIN SUYUTI, in his “Hawi li al-fatawa,” who also accepted MAWLID to be legitimate. You may refer to the book, “THE RELIANCE OF THE TRAVELER,” a book by Shaykh Ahmad ibn Naqib al-Misri, translated by Shaykh Nuh Ha Mim Keller, for more information about this.
In addition, IBN TAYMIYYA, whom you had called “Shaykh ul-Islam” in a previous message of yours, also accepted MAWLID to be legitimate. This is Ibn Taymiyya’s opinion about Mawlid from the Collected Fatwas, “Majma’ Fatawa Ibn Taymiyya”, Vol. 23, p. 163 and his “Iqtida’ al-sirat al-mustaqim”, p. 294-295, Section entitled: “The innovated festivities of time and place” (ma uhditha min al-a’yad al-zamaniyya wa al-makaniyya):
“To celebrate and to honor the birth of the Prophet (Sall-Allahu ‘alayhi wa sallam) and to take it as an honored season, as some of the people are doing, is good and in it there is a great reward, because of their good intentions in honoring the Prophet (Sall-Allahu ‘alayhi wa sallam).”
So, if you claim that Ibn Taymiyya is “Shaykh ul-Islam,” then what keeps you from accepting his acceptance of MAWLID?
(Niet toevallig omdat de Barelwi’s voornamelijk ontstaan zijn om de Indiase verzetstrijders zand in de ogen te gooien).
Maulvi Muhammad Husain Batalvi wrote:
“Of all the classes of people in India, it is the Ahl-e-Hadith Sect which regards it safer to live under the auspices of this (British) Government from the point of view of peace and freedom of faith, than under the Islamic states. It is because this Sect with the exception of British Government can not get full religious liberty under any other Government. (Ishaat-us-Sunnah, vol. 9, No.7, p.195).”
Abduallah
Baraka Allah oe fiek agi
En als dat niet genoeg is en men koppig blijft, dan halen alle uitspraken van de geleerdene erbij insha Allah. Liever niet, liever bespaar ik hem dat. Dus hopelijk neemt hij zijn verantwoordelijkheid om een onderzoek te verrichten van uit verschillende bronnen inplaats de salfis blindeling te volgen …
wasa
wasalaa
Wasalaam
Zonder hele lappen te knippen en te plakken is hier een antwoord. Ook over het imiteren van de Christenen bijv. meneer Kolkman…
http://www.islamqa.com/index.php?pg=article&ln=eng&article_id=95
Maar jllie zullen mijn bronnen wel niet aanvaarden omdat jullie iedereen tot kafir verklaren en deze bron dus erg onbetrouwbaar is volgens jullie…
Conversely, some Barelwi scholars declare Deobandis as non-Sunnis, and in some instances even non-Muslims, citing allegedly “contradictory” or even “blasphemous” writings from the Deobandi scholars. For example, in 2006, Mufti Abdul Mannan Karimi annulled the marriages of 200 Barelwi adherents for attending prayers led by a Deobandi cleric, claiming that they had become disbelievers by doing so.
Ik heb geen enkel quote gelezen (inl hierboven) van de geleerden dat ze de geboortedag van de profeet vieren!
SubhanAllah de profeet vierde zijn verjaardag NIEEEET en zijn metgezellen hebben het ook nooit gevierd (geen enkel ahadit dat hierop toewijst en alleen maar omdat Hij (saw) heeft gezegd ik ben op dit dag geboren , betekent het niet dat je het mag vieren zoals men hierboven beweert)
Kom op zeg kijk eens naar eedulfitr en eeduladha. Er zijn zoveel ahadith die beschrijven hoe het gevierd werd , wat men had gedaan, hoe men eruit zag , wat de vrouwen zouden moeten doen , etc.
Zoiets bestaat helemaal niet voor ‘mawlidunnabi’!!!!!!!!!!!!!!
Hoe kan je dan beweren dat het iets was dat de profeet deed.
En als je weet dat het iets was dat de profeet nooit had gevierd ( en volgens mij weet iedereen dat die een beetje kennis ervan heeft) dan is het beste om zijn weg te volgen. Allah zegt dat hij (saw) onze best voorbeeld is.
Probeer je dan nu te zeggen dat onze beste voorbeeld iets heeft gemist?????????
Vrees Allah
Vinden jullie het gek dat deze ummah -niets- voor mekaar krijgt in deze wereld als men elkaar over deze pietluttigheden op internet de hersens inslaat.
Ga op jihad ofzo als je echt iets nuttigs wil doen.
al-Sayyid Muhammad Rasheed Ridaa wrote a separate essay on this topic; Shaykh Muhammad ibn Ibraaheem Aal al-Shaykh wrote a separate essay on it; Shaykh ”˜Abd al-”˜Azeez ibn Baaz; and others who are still writing and denouncing this bid’ah every year in the pages of newspapers and magazines, at the time when this bid’ah is being done.
Inderdaad Yousaf die Amerikanofiele pseudo-geleerden die de Bid.ah starten om Hijaaz open te stellen voor Kufaar (christenen en joodse rabbi’s) om Moslims te bombarderen, accepteer ik niet als bron. Kom met andere bronnen dan volgzame, kruiperige hofgeleerden die zand in de ogen van dociele schapen als u uitstrooien.
Muzaffar streed tegen kruisvaarders, jullie heulen met kruisvaarders.
BTW Saudie-Arabie is een zionistische plot Yousaf. Lawrence of Arabia was een overtuigde zionist.
Lawrence, who had played a leading part in co-ordinating the Arab revolt against the Turks to serve British interests, mediated and translated at the post war Jewish-Arab accord between the future King Feisal of Iraq and Weizmann, which allowed for “large-scale immigration” of Jews to Palestine and implementation of the Balfour declaration in return for the Arab state promised  and then reneged on  by the British.
Had u vorig jaar de 60ste “Anniversary of Historic Meeting between King Abdulaziz and President Franklin Delano Roosevelt” gevierd?
Waarom zwegen de fatwakanonen van die hofgeleerden die u volgt toen?
“..February 14, 2005, marks the 60th anniversary of the historic meeting between Saudi Arabia’s King Abdulaziz and then U.S. President Franklin D. Roosevelt aboard the cruiser USS Quincy at Great Bitter Lake in Egypt. These two visionary leaders forged an enduring relationship that has weathered many challenges from the Cold War to the terrorism we face today..”
Frances
http://www.saudi-us-relations.org/newsletter2005/saudi-relations-interest-02-12.html
@Muwahidda:
Als eerste het gebruiken van saw is een Bid.ah Siyi.ah.
Als tweede. Wat is uw standpunt over het gebruik van minaretten, koepels en de allopathische geneeskunde?
Maakt u gebruik van chemische troep: medicijnen, aspirenes, morfine, etc. Zo ja, gaat dat niet tegen de Tibb Nabawi Sall-ALLAH-o Alayhi was Salam in? De Salaf weigerden immers verdoofd te worden.
Wat is uw standpunt daarover en waarom gaan al die hofgeleerden van u wel naar het ziekenhuizen waar de Westerse allopathische geneeskunde wordt bedreven en snijden ze deze Bid.ah nooit aan?
Misschien omdat ze de religie van de hawaa volgen?
salaam!
beste broeders en zusters, ik ga compleet stuk van deze discussie. beter stoppen jullie er mee want dit gaat nergens over.
ik heb inmiddels 4 persoonlijke beledigingen geteld, 3 mensen zijn tot kuffar verklaard, Sheikh al Albaanie is opeens gedegradeerd tot hafizh en al zijn jaren van hadithstudie zijn tevergeefs geweest. Ibn Kathir zou bid’a hebben gepleegd… Astaghfirullah! Moge Allah swt ons leiden op het pad van respect en eerbied!
lieve mensen stop er dan maar mee.
jullie doen je ding, en jullie doen je ding en ik doe me ding. Oh en als laatste: mag ik vingers zien van de mensen die geen spellings- of grammaticacontrole op hun compu hebben? Dan regel ik dat meteen.
wswrwb
parbleu wat een
Haha Nourredine daar waren wij ook al achter gekomen :P
Volgens mij waren 3 van de 4 beledigingen voor mij bedoeld… nee grapje haha
‘Moge Allah swt ons leiden op het pad van respect en eerbied!’
Ameen
Albaanie moet inderdaad meer respect en eerbied tonen.
Salam Mo7eleikom Warahmatulahi Wabaraktoe,
Ik las net enkele uitspraken waar ik van schrok. Ik wil jullie erop wijzen/adviseren om te praten met kennis.
Imaam ‘Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz (rahiemahoellaah) (o.1420H) zegt in Ad-Da’wah illa Allaah wa Akhlaaqoed-
Doe’aat (p.38); “Dus kennis is een essentiële verplichting in het uitnodigen naar Allaah. Dus pas ervoor op om uit te nodigen naar Allaah in onwetendheid, en pas ervoor op om te spreken over Allaah zonder kennis. Voorwaar, onwetendheid vernietigt, het bouwt niet, en het veroorzaakt verderf, geen hervorming en correctie.
Dus o dienaar van Allaah, vrees Allaah en pas ervoor op om te spreken over Allaah zonder kennis, en nodig niet naar iets uit behalve na er kennis over opgedaan te hebben en inzicht verkregen te hebben over wat Allaah en
Zijn Boodschapper gezegd hebben. Dus het is aan de student van kennis en de uitnodiger om kennis en inzicht te hebben in hetgeen waar zij naar uitnodigen, en de bewijzen ervan te kennen.”
Zie het bestand voor verdere informatie.
http://www.sincerehearts.nl/boeke/pdf/UitnodigersaandePoortenvanhetHellevuur.pdf
En wat betreft de hoofdvraag van deze forum.
The first question of Fatwa no. 3257
Q 1: What is the ruling on celebrating the Mawlid (the Prophet’s birthday) in Rabi‘ Al-Awwal as a tribute to the Prophet (peace be upon him)?
A: Paying tribute to the Prophet (peace be upon him) and respecting him should be expressed by belief in all that was revealed to him from Allah; following his Shari‘ah (Islamic law) in beliefs, words, deeds and manners; and by shunning Bid‘ah (innovation in religion). Among the newly-invented practices introduced into the religion is celebrating the Mawlid.
May Allah grant us success! May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family and Companions!
Permanent Committee for Scholarly Research and Ifta’
Member `Abdullah ibn Qa`ud
Member `Abdullah ibn Ghudayyan
Deputy Chairman ‘Abdul-Razzaq `Afify
Chairman `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah ibn Baz
Ik hoop dat het antwoord nu duidelijk is.
Wasalam Mo7eleikom Warahmatulahi Wabaraktoe