Voorpagina Cultuur

Écht Nep

Soms heb je van die integratieprojecten waar je eens een keertje niet misselijk wordt van de dodelijk melange aan de geur van geforceerde good will, het mierzoettige subsidie smaakje en vooral de klank van ‘blijf jezelf, maar doe vooral als ons’. Het blijft wazig wanneer je in dit land geboren en getogen bent maar gezien wordt als ‘integratie-onderwerp’. Heel af en toe is er dan toch een initiatief waar zelfs ik warm voor loop, waarvan ik dan denk: "Ja, dit is leuk! Hier ga ik fijn heen!" Zo is er Mediamatic. Ze kregen me helemaal vrolijk, enthousiast en blij met hun El HEMA. Mediamatic wil met het project El HEMA het integratiedebat levend houden. En de HEMA is geweldig leuk!

Een week geleden dreigde de HEMA nog met een dikke rechtzaak tegen dit initiatief, maar inmiddels is de hele zaak met een sisser afgelopen. Wat maar goed is ook, want als Arabische HEMA-fan had ik niet geweten aan wiens kant ik had moeten staan. Altijd lastig die dubbele loyaliteit. Ik blijf het wel vreemd vinden dat de HEMA niets af wist van dit project gezien er al vijf El HEMA koopavonden vooraf waren gegaan. Maar goed, ik google ook niet elke dag op Wijblijvenhier.nl. Dus geen PR-stunt complottheorie van mij kant. No, sir!

Dit project is een mengelmoes van mijn favoriete dingen: creativiteit, persifleren, HEMA, strak design, kunst, HEMA, het beste uit 2 werelden samen brengen, positieve vibe en natuurlijk de HEMA! Ik krijg er helemaal heimwee van naar de goede oude tijd toen ik samen met mijn Lievelings Neef de zondagmiddagen versleet aan het bedenken van dit soort concepten, puur voor fun. Daarom vond ik de geagiteerde reactie van de HEMA erg teleurstellend. Het kwam op mij over alsof de HEMA probeerde te zeggen dat deze (op)gelegde integratielink tussen twee totaal verschillende culturen schadelijk zou zijn voor hun goede naam. Ze hadden dit eigenlijk als een groot compliment moeten aanschouwen, gezien je in het middelpunt van inspiratie staat van vele kunstenaars en professionals. Maar gelukkig mag de HEMA nu in de jurystoel plek nemen en vinden ze het allemaal wel best… op de door hun gestelde voorwaarden. Het blijft een stijf Hollands bedrijf, maar dat heeft nou net zijn charmes. 

Ongeduldig als ik soms kan wezen, ben ik alvast gaan zoeken naar wat previews op de site van Mediamatic. Ik heb de moeite genomen om de site even goed door te nemen. Helaas valt de site over het project El HEMA me enorm tegen. Los van dat het onoverzichtelijk is, de site helemaal geen HEMA uitstraling heeft en de navigatie niet bepaald gebruikersvriendelijk is, valt de content ook nog eens tegen. Ik had super creatieve hoogstandjes verwacht, zeker toen ik wat bekende namen tegen kwam van Arabische designers. Misschien bewaren ze alle super kunstzinnige ideeën wel voor de tentoonstelling eind augustus. Maar van de scoops op de site zou je toch wel een aardig beeld moeten krijgen van wat je te wachten staat die dag, echt aanlokkelijk is het nu niet. Het is vooral afgezaagd.

Op de site staan er veel foto’s van de koopavonden waar je elke donderdagavond workshops kunt bijwonen. De foto’s beelden diverse bekende ontwerpers uit die erg interessant aan een stukje stof voelen en er kunstzinnig bij kijken. Op een ander kiekje zie je iemand een PowerPoint presentatie geven over de verschillende soorten Arabische fonts. Weer een andere foto toont een dame met wat typisch Arabische voorwerpen voor zich op tafel. Ze staart er verwonderlijk naar, terwijl je van haar Arabisch uitziend uiterlijk zou denken dat ze wel eerder kennis heeft genomen van dergelijke objecten. Dan is er wel een hele interessante foto, namelijk die van de El HEMA ideeënmuur. Ik knijp me ogen half dicht en probeer stiekem te lezen wat ze op dat bord allemaal geklad hebben. De lijst is duidelijk ingedeeld in producten, etenswaren, kleding, huisstijl en nog wat andere tabellen die weg gevallen zijn. Ik begin de lijst te ontcijferen en verbaas me over de zwakke ideeën. In combinatie met wat ik al op de foto’s heb mogen aanschouwen weet ik nu wel bijna zeker dat ik niets geniaals hoeft te verwachten van deze expo.

Kohl oogpotloden, halal rookworsten, een fatimahand shirtje, Janneke (van Jip) met een hoofddoekje, shirts met snede, Arabische chocoladeletters, djelleba’s, badpak met capuchon (duidelijk in de war met eskimo’s), henna tattoe (ik wist niet dat de HEMA aan tatoeëren deed), kopjes met welkom (klinkt positief, maar ook onbekend), Arabische koekjes, baklava met rode glazuur, ondergoed met meloen (I’m seriously offended by this one), boomschors voor witte tandenpasta (je kan die Gekke Gollanders kennelijk ook alles wijs maken), zonnebloempitten (Tis verdorrie geen Xenos!), drollenvanger broeken, muntthee, Arabische koffie, handdoek met een Arabische letter, een washandje in de vorm van een Arabische letter (met andere woorden alles met Arabische letters voldoet), linzensoep, Arabische ketel, geometrische vormen op borden.

Pffff… dit is gewoon Beverwijk! Mij neem je hier niet in de maling hoor door hier en daar wat kwalitatieve badstofjes en katoen te bedrukken met het El HEMA logo en te denken dat het voor HEMA door kan gaan. Het had dan net zo goed een ander warenhuis kunnen zijn. Ik neem aan dat er bewust is gekozen voor deze. Daarbij is het helemaal niet kunstzinnig en creatief. Het enige wat geslaagd lijkt te zijn is het logo (props aan Tarek!).

Er wordt dus helemaal geen rekening gehouden met de stijl van de HEMA en hoe je dat kunt combineren met Arabische elementen. Ik zou dan ook een Marzan (HET warenhuis in Marokko) onder het mom van een kunstproject kunnen vullen met klompen, paraplu’s, mosselenpannen, theelicht potten, onderbroeken met kaasblokjes, couscous met varkensvlees, potten pindakaas, zakken drop, zure haring, regenjassen, geiten wollensokken, oranje antenne balletjes, een koekhap speelhoekje, wat schappen aan hennepplantjes, mushrooms en white widows, jointjes, een tattoe en piercing afdeling, een handdoek met een Westerse letter, delftsblauw borden, etc… Kortom een flauwe verzameling aan cliche’s, vooroordelen en fantasieloosheid.

Met deze expositie zoals het er nu op lijkt vind ik dat je de HEMA niet de juiste credits geeft voor het door hen uniek ontwikkelde concept. Bovendien laat je ook nog eens zien hoe oppervlakkig je kijk op de Arabische wereld is. Als er iets ècht is aan dit project, is het wel dat ze er écht helemaal niets van begrepen hebben.

Salaam en dikke groeten,

Eighty

Eighty is een typische doorsnee Islamitische, Amsterdamse, Marokkaanse, creatieve, niet-rokende, cameraschuwe, technisch opgeleide, dromerige doch nuchtere, niet tegen kietelen kunnende, sociale, olifantengeheugen hebbende, altijd swingende, vaak te late, in opvallende kleuren verschijnende, incapabel autorijdende, openminded, slap lullende, vreemde hoofddoekcreaties dragende, spontane, familie en vrienden liefhebbende, impulsieve, mailende, smsende, bellende, triple choclate believende, altijd tevreden, hulpvaardige, koffieverslaafde, cadeautjes gevende, 1m73 lange, te veel geld uitgevende, geen vlees maar wel vis etende, zonnebloemige, betrouwbare, hiphop freaky, maffe, plaaggeestige, ex-chipsverslaafde, met humor relativerende, Vondelpark wandelende, zelden chagrijnige, filmgestoorde, eigenwijze, kunstzinnige, alleen zilveren juwelen dragende meid, die graag haar gedachtes met je deelt en altijd wel in is voor een goed gesprek.

Lees andere stukken van