Op zondag 22 februari organiseerde vriendschapskring Salaam-Shalom een winterse solidariteitswandeling. Amsterdamse moslims, joden, christenen, atheïsten en mensen van alle gezindten lieten duidelijk blijken dat religieuze vrijheid een belangrijke verworvenheid is en dat we ons niet uiteen laten drijven door welk extremisme dan ook.
Voorzitterr Chaouti van moskee Al Kabir sprak over de noodzaak om goed samen te leven. Ook Rabbijn Lody van der Kamp sprak duidelijke woorden, zeer naar het hart van onze redactie: “Als je de media mag geloven staan er dagelijks 20.000 Nederlandse Joden op Schiphol om te vertrekken, maar net als Joden een verleden hebben in Amsterdam, hebben we hier ook een gezamenlijke toekomst. Wij gaan nergens heen, Wij Blijven Hier!”
Na een opening met positieve maar ook enigszins verwaaide woorden, volgde er een flinke wandeling vanaf de Dokwerker. Er werden bloemen geplaatst bij de Portugese synagoge op het Mr. Visserplein en vervolgens liep de stoet langs de schaduwgrachten achter het Hermitagemuseum. Hier zijn enige tijd geleden gedenktekens geplaatst van de families die na de tweede wereldoorlog niet meer zijn teruggekomen. Slechts een huisnummer en een familienaam, maar zeer indrukwekkend.
Uiteindelijk liepen we verder langs de Amstel, langs Carré (waar Abdelkarim El Fassi’s Mijn Vader, de Expat net een volle zaal had getrokken) richting moskee Al Kabir, waar de volgende bloemenzee ontstond. Binnen konden de wandelaars zich verwarmen met een kopje thee of koffie en daarbij ontstonden mooie gesprekken. Her en der klonk een dynamisch duo van een jaar of 10 dat mensen interviewde voor een lokaal radiostation. Een rapper van 10, (hij was al bijna 11 zo vermeldde de spreekstalmeester) liet nog even zien waarom het ging: samenleven, in woord, daad maar ook symbool. Hij pakte de voorzitter van de Al Kabirmoskee bij de ene hand, Rabbijn Lody bij de andere hand en liet ze niet meer los.
Vele sprekers volgden en gaven ook duidelijk aan waar dit om ging: samenleven, in vrijheid, met elkaar. Of je nu gelooft of niet en welk geloof je dan ook hebt, welke afkomst of geaardheid je ook hebt (ja: ook agressie tegen de LHBT-gemeenschap bleef niet onbesproken) – de boodschap was: in Amsterdam is er ruimte voor je en we laten ons niet tegen elkaar uitspelen. Moge vele steden, dorpen en plattelanden dit voorbeeld volgen!
Meer informatie op AT5.
Lees ook verder in de Volkskrant.
11 Reacties op "Solidariteitswandeling Amsterdamse joden, moslims en andere gezindten"
Ik snap niet dat Wij Blijven Hier een romantisch artikel publiceert over een wandeling die nooit had mogen plaatsvinden. Althans niet met dat gezelschap. Die ultrazionisten die afgelopen weekend zogenaamd solidair waren met moslims, zijn ook solidair met ‘Israël’. Diezelfde vernietigende Israhell die de etnische zuivering van Palestina nastreeft en belangrijke heiligdommen van de Islam van de kaart wil vegen.
Die wandeling was één grote poppenkast en ik snap gewoon niet dat jullie daar niet doorheen prikken. Dit artikel getuigt niet alleen van weinig kritisch vermogen; maar bewijst simpelweg ook dat de schrijver zijn huiswerk niet heeft gedaan en zich niet heeft verdiept in het gezelschap dat deelnam aan de wandeling. Wist de schrijver bijvoorbeeld wat voor club LJG is en hoe trouw de deze club is aan ‘Israël’? En wist de schrijver wel waar Lody van der Kamp allemaal voor staat en wat voor gruwelijkheden tegen het Palestijnse volk hij allemaal verdedigt? Of wist de schrijver dat wel, maar besloot hij Lody toch maar te citeren met een quote die ‘zeer naar het hart van onze redactie’ was? Als dat laatste het geval is, maken jullie je als redactie schuldig aan de normalisatie van schurkenstaat Israhell en haar aanhangers. De boodschap die met het artikel wordt afgegeven is dat het oké is om vrienden te zijn met ultrazionisten. Leg dat maar eens uit aan de Palestijnen voor wie je zegt op te komen.
En zouden jullie ook zo’n vrolijk verhaal hebben gepubliceerd als er ISIS-fans meeliepen in die wandeling? Of nazi’s? Zien jullie het verschil? Ik niet.
Houda,
Voorstander van Israël, voorstander van Saudi Arabië, voorstander van Marokko. Het gaat hier om een gemeenschappelijk doel en dat is de waarde waarin wij elkaar tolereren in deze samenleving. Het verbindende element is belangrijker dan de, al dan niet politieke, verschillen en conflicten die wij hebben. Je moet Joodse mensen ook begrijpen, waarbij er deels door de politiek een aansprak gemaakt wordt op hun identiteit en deels door de geschiedenis die in het teken stond van Jodenvervolging. Zie ook (van de website van het LJG): “Het zionisme is in wezen niets anders dan de Joodse bevrijdingsbeweging die streefde naar de heroprichting van het eigen Joodse land in het oorspronkelijke gebied. Het zionisme was een reactie op het heftige antisemitisme in Europa.” Dat moet worden begrepen! Daarnaast kan je de staat Israël afkeuren voor het schenden van zowel de mensenrechten als het internationaal recht en betogen waarom er geen vrede in het Midden-Oosten zal zijn als er segregatie door een bepaalde staat plaatsvindt.
Moeten wij elke Moslim veroordelen op zijn of haar relatie met Saudi-Arabië of elke Marokkaan met de wandaden in het land van herkomst (of van hun ouders)? In dat geval is het hek van de dam en kan er nooit meer een gesprek gevoerd worden.
Ik ben trots dat ik in een stad mag wonen waar dit mogelijk is! Eerst eensgezindheid en daarna praten over verschillen.
Salaam (means Peace)
HELLUP, kan je nu nooit iets doen om mensen met verschillende geloofsovertuiging samen gezellig ongecompliceerd te laten wandelen zonder er weer van ALLES bij te halen???? Houdt daar nou mee op!!
Het waren allemaal Nederlanders, die een positief gebaar maakten: fantastisch.
Ik lees veel te veel negatieve reacties terwijl ikzelf geen verschil zie wie wat gelooft, zolang het maar niet radicaal is.
He he EINDELIJK een positieve reactie!
Ja daar ging het dus om. Allemaal Nederlanders samen ongecompliceerd lekker wandelen.
Knap hoor om ook daar een negatieve draai aan te geven. Zo komen we nooit een stap verder.
Ho ho, even terugspoelen en pauzeren op een aantal punten:
De basis.
1. Kritiek op Israël is niet hetzelfde als kritiek op het jodendom. Met andere woorden: antizionisme is GEEN antisemitisme.
2. Palestina is bezet: we hebben het niet over een burenruzie maar een gewelddadige genocidale bezetting van bijna 67 jaar. Dit is uiterst onrechtvaardig.
3. Verbinding tegen racisme, elke vorm, is essentieel maar niet met organisaties en individuen die racisme steunen. Daarmee zeg je dat (die vorm van) racisme normaal is, geen probleem, en ben je dus niet geloofwaardig. Tegen racisme moet altijd gestreden worden.
Verder.
4. De definitie van LJG over zionisme is onderdeel van het probleem: het normaliseert bezetting. Feit is en blijft dat Palestina bezet is. Palestina was namelijk al bewoond en de Palestijnen hebben niks te maken met de holocaust.
5. @ Jan Cohen. Jij zegt: “Moeten wij elke Moslim veroordelen op zijn of haar relatie met Saudi-Arabië of elke Marokkaan met de wandaden in het land van herkomst (of van hun ouders)? In dat geval is het hek van de dam en kan er nooit meer een gesprek gevoerd worden”.
Je impliceert met deze uitspraak dat Houda het de joden kwalijk neemt van de zionistische bezetting van Palestina. Dat is incorrect. Zie punt 1: antizionisme is GEEN antisemitisme. Houda kent dat verschil. Jij niet blijkbaar of je doet alsof. En ja, iedereen (ongeacht herkomst) die onrecht waar dan ook verdedigd moet worden aangesproken hierop. Zeker wanneer deze persoon zich bezighoudt met antiracisme en ander onrecht. ‘Injustice anywhere, is injustice everywhere’.
Mooi hé al die solidaire, wandelende moskeeopaatjes die je normaal waarschijnlijk doodeng vindt. Maar in combinatie met wat Joden –‘de aartsvijanden van die enge moslims’- worden diezelfde opaatjes opeens menselijk en verteerbaar in jouw ogen en een stuk minder eng. En als ze ook nog eens van de daken schreeuwen dat ze ISIS haten, in plaats van Allaho Akbar… daar smelt je xenofobe hart gewoon bij.
En dan komt er zo’n negatieve basher als ik een beetje vertellen dat het helemaal niet zo romantisch is als dat het lijkt. Wie denk ik wel dat ik ben! Maar kijk ik kan er ook niks aan doen dat die hele wandeling een schijnvertoning is en in werkelijkheid simpelweg geen verbindend doel dient. Het zet wel de normalisatie van schurkenstaat Israhell en haar aanhang in een stroomversnelling; en dat is ook echt de enige reden dat zionistische clubs als LJG meedoen aan dit soort initiatieven. Dat jullie dat niet zien terwijl het er dik bovenop ligt, daar kan ik niks aan doen.
Maar hey, laten we lekker ongecompliceerd wandelen met z’n allen, zonder er van alles bij te halen. Wij Amsterdammers willen gewoon dat waanbeeld van wereldvrede op microniveau. Een dialoogtafel, een domme wandeling langs een gracht, het maakt ons niet uit. Dat de achtertuin sinds 1948 in de fik staat en je wandelgezelschap de brandstichters decennia lang steunt en helpt, das niet jouw probleem. Jij moet vooral denken aan je eiges, wat goed is voor jouw ego en wat je bekrompen wereldbeeld voedt. En dat sommige mensen de voorkeur geven aan een nette, goed onderhouden achtertuin waarin bloemen vrij kunnen groeien in plaats van die verlepte bos kasbloemen die Eccharouti in zijn handen houdt, ja dat zijn gewoon negatievelingen.
@ Jan, ik stel voor dat je die webteksten van LJG met de webredactie van het ‘Kalifaat’ deelt. Ze zijn in wezen niets anders dan de Salafitische bevrijdingsbeweging die streeft naar de heroprichting van het Kalifaat in haar oorspronkelijke gebied. Net als ‘Israel’.
@Corinna, het verbindende element is het belangrijkste dat er is getoond. Voordat men met elkaar om tafel zit, moet men elkaar eerst erkennen als waardig partner. Dan kan er een dialoog gevoerd worden.
@Anoniem, het is tevens erg knap om een mooi gebaar enkel vanuit politieke overweging te doen. Als er een politiek sterk betrokken organisatie wilt deelnemen aan een dergelijk initiatief, kan men vraagtekens zetten.
@Sadika, je gaat een belangrijk doel voorbij met je eerste drie punten. Ten eerste is het speelveld niet groter dan Amsterdam of Nederland en in dat opzicht blijft het een goed initiatief. De Joodse gemeenschap (of zij nu het jodendom aanhangen, zionistisch zijn of geen van beide) voelt zich bedreigd en elke vorm van solidariteit is daarbij mooi. Ik weet niet of je de reacties hebt gezien na de diverse recente aanslagen (museum, supermarkt, synagoge) op Joden in het algemeen? Dit is net zo afkeurenswaardig als de aanvallen, verbaal of fysiek, op moslims (framing, aanvallen op diverse moslims, structureel geweld tegen moskeeën) en dient erkent te worden.
Het punt dat ik aanhaalde over LJG is mijns inziens duidelijk. Als er structureel geweld is tegen een bepaalde groep, is er behoefte voor een veilige haven. Dit normaliseert de bezetting in Palestina niet, integendeel, de bezetting van Palestina zorgt voor een nieuw probleem dat op veel punten vergelijkbaar is! Maar de behoefte van een volk om in een eigen gebied te leven waarin zij niet hoeven te vrezen voor vervolging hoeft niet te resulteren tot een catastrofe voor anderen.
Tevens sloeg mijn antwoord op het herhaaldelijk vergroten van problemen. Zoals ik hierboven al heb aangegeven is het goed voor vertrouwen en de samenleving om een dergelijk initiatief te steunen. Als LJG er stond voor de Joodse gemeenschap, is dat een doel dat erkent moet worden en hoeven gepolitiseerde termen als antisemitisme (wat het woord inhoudelijk betekent mag Joost weten) niet eens ter sprake te komen.
De solidariteitswandeling was een wandeling om? Juist, mensen bewust te maken van solidariteit en elkaar te erkennen. Was het nodig gezien de recente gebeurtenissen en de tendens van het Wij-Zij denken (dichotomie) in de samenleving? Vul zelf maar in. Je gaat toch ook niet eerst je huwelijksproblemen bespreken als het huis waarin je woont aan het afbranden is?
@Houda, je hebt lokale problemen en globale problemen. Deze solidariteitswandeling is ontzettend belangrijk geweest voor lokale (en zelfs nationale) problematiek, net zoals het goed zou zijn als de moslim een gezicht krijgen en niet in verband wordt gebracht met IS. Zou jij stoppen met praten met je kind, als hij of zij sympathie toont voor IS? En wat als hij er elementen uit steunt, zoals een kalifaat dat rechtvaardigheid moet waarborgen, meer autonomie en anti-kolonialisme?
Ik hoop trouwens dat jij afstand doet van wat je in de laatste alinea schrijft, of een context toevoegt waarin je dit zegt. Een toespeling op JSIL (Jewish State of Israel and the Levant) is een satirische manier om aandacht te vragen voor schending van mensenrechten en het internationaal recht zoals Israël doet, echter voel ik mij als Nederlander bedreigd als mensen sympathie tonen met een terroristische groepering.
@ Jan Cohen
Ten eerste leven we niet in een vacuüm: wat elders gebeurt raakt ons hier ook. Daarnaast gaat het niet om het speelveld maar om het gelijkstellen van antizionisme aan antisemitisme: dus kritiek op Israël afdoen als antisemitisme om die kritiek de mond te snoeren. Dat is onrecht en dat geldt hier in Nederland net zo goed. Dus nee, ik ga niet een belangrijk doel voorbij maar raak daarmee de kern van normalisatie met de gewelddadigheden van zionisme met mijn drie eerste punten. In een solidariteitswandeling tegen onrecht/racisme is het dus op z’n zacht gezegd zorgelijk en vreemd dat er lieden meelopen die akkoord gaan met een gewelddadige bezetting. En zionisme heeft helemaal niks met het jodendom te maken want er zijn genoeg antizionistische joden en genoeg niet-joodse zionisten.
Verder is er nergens gezegd dat bedreigingen aan het adres van joden of moslims niet zorgelijk zijn. Integendeel, zoals ik in mijn eerdere reactie zei moet er structureel en consequent tegen racisme worden gestreden. En het gaat ook niet om het initiatief zelf maar om de boodschap die je daarmee afgeeft wanneer je een actie TEGEN racisme en onrecht organiseert met aanhangers van een racistisch regime. Je gaat ook niet een actie voeren tegen kindermishandeling met een partij die pedofilie promoot toch? Door de normalisatie van bezetting gebeurt dit echter wel, dus is het heel relevant om die normalisatie bloot te leggen. Want bezetting is namelijk niet normaal en steun daarvoor ook niet.
Houda en Sadika hebben gesproken!
Het moet maar afgelopen zijn met alles pikken en slikken om er maar bij te mogen horen. Daar krijg je geen respect voor je houdt juist de dubbele standaard in stand.
We moeten onze rug recht houden als we daardoor niet geaccepteerd worden, hebben we in ieder geval onszelf geaccepteerd. En dat is het allerbelangrijkste, zelfrespect!
@Sadika
In de kern heb je volkomen gelijk, iedereen moet opkomen tegen racisme en haat. Echter, een identiteit is niet afhankelijk van een factor. Een Marokkaanse moslim kan hierbij net zo goed Europeaan, Nederlander en nog veel andere ‘identiteiten’ dragen. Dat Israël al jarenlang erkenning geniet en grotendeels is genormaliseerd, ook in het licht van de geschiedenis van het zionisme en de politieke betrekkingen, en sterk gevestigd is in onze maatschappij is een gegeven waar jij je mening over mag hebben. Als een groep als LJG meeloopt in een mars TEGEN racisme en wat belangrijk kan zijn voor een groot deel van de NEDERLANDSE gemeenschap, valt ze te prijzen en moet erkent worden. Dat LJG een apartheidsstaat steunt die structureel mensenrechten en internationaal recht schendt is afkeuringwaardig, maar de solidariteitswandeling is daar niet het podium voor.
“Je gaat ook niet een actie voeren tegen kindermishandeling met een partij die pedofilie promoot toch?”
Je kan het streven naar een veilige, autonome staat voor het Joodse volk niet gelijk trekken aan pedofilie en het baart mij zorgen dat je een dergelijke vergelijking maakt. Ik vind dat alle Joodse mensen in veiligheid mogen wonen waar ze willen, of jij het gebied Israël of Palestina noemt maakt vrij weinig uit. Het probleem is ‘de staat Israël’, aangevoerd door extreem rechtse partijen als Likud en misdadigers als Netanyahu. Dus niet het verlangen van een volk om zich te vestigen in een veilig gebied. Veel Joodse mensen kunnen dat onderscheid niet maken en horen daar niet zomaar op afgerekend te worden.