De slavernij is op 1 juli 1863 afgeschaft, en dat wordt vandaag herdacht tijdens het Keti Koti Festival. Keti Koti is een Surinaams begrippenpaar, dat staat voor ‘Verbroken Ketenen’. Hiermee wordt de vrijheid gesymboliseerd van slaven, die op 1 juli 1863 werd teruggewonnen. Aan een donkere periode uit de Nederlandse geschiedenis kwam zodoende een einde.
Raadpleeg de officiële website van Keti Koti voor meer informatie over dit onderwerp.
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Rachid Eznaden schrijft sinds 2011 voor Wijblijvenhier. Hij is eindredacteur met als speciale aandachtsgebieden integratiebeleid, buitenlandse politiek, literatuur en islamitische geschiedenis van Europa.
Verder staat Rachid bekend als boekenwurm. Voor de meeste WBH-ers belichaamt hij de Wijblijvenhier-bibliotheek. Heeft een schrijver achtergrondinformatie nodig voor zijn stukken, dan tovert Rachid binnen no time een aantal titels tevoorschijn.
Tot slot: Rachid recenseert graag. Waar deze interesse vandaan komt, Joost mag het weten. Misschien is het wel zijn tegendraadse houding: waar over het algemeen steeds minder wordt gelezen, gaat hij juist meer lezen.
Lees andere stukken van
10 Reacties op "De herdenking van het einde van de slavernij: Keti Koti"
Het was gisteren een mooi en gezellig feest, alhamdulillah. Met veel eten, debatten, en mooie muziekoptredens.
Hoogtepunt van de opening was het optreden van Untold, een Afro-Surinaamse dansgroep van jongeren die voorstellingen geven met Afro-Surinaamse en West-Afrikaanse dansen.
Interessant was ook het standje van een marrondame die traditionele marronkleding voor en door vrouwen verkocht. Door zo’n doek te kopen steun je een vrouwenorganisatie van marronvrouwen in Suriname.
De studie-vereniging/anti-racisme organisatie New Urban Collective stond met een standje waar je aangifte kon doen tegen Zwarte Piet wegens racisme, en organiseerde een debat.
En er was weer een geweldig boekenstalletje met allerlei (gedeeltelijk antiquarische) werken over Suriname en het Caribisch gebied.
Er waren helaas minder dames in koto (traditionele Creools-Surinaamse klederdracht voor vrouwen) dan normaal, maar dat was vnl. vanwege de hitte.
Ook was de opkomst van m.n. oudere Creoolse dames en heren minder; vanwege de locatie midden in Oud Zuid werd het, zeker op het eind, vnl. een wit hipsterfeestje met wat minder inhoud en was het eerder een soort Kwaku.
Dat kwam natuurlijk ook omdat het officiële gedeelte & de herdenking plaatsvonden in het Oosterpark.
Maar hoe dan ook was het weer ouderwets gezellig, veel kennissen en familie gezien en ook twee vriendinnen die ik lang niet had gezien.
Een wat meer accurate vertaling van Keti Koti is trouwens: De ketenen ZIJN verbroken.
Voor meer info over NUC en aanverwante organisaties, check:
http://nucnet.nl/
http://www.iisr.nl/CMS20.aspx?IDCMSNews=57
Gewoon een vraagje? In de Islam is slavernij geoorloofd en zelfs een recht van moslims om niet-moslims te bezitten. De Profeet Mohhammed bezat zelf vele slaven.
Hoe kan je een feest voor de afschaffing van de slavernij in het westen zien in het zicht van de Islam en het handelen van de Profeet?
Mel
“Gewoon een vraagje? In de Islam is slavernij geoorloofd en zelfs een recht van moslims om niet-moslims te bezitten. De Profeet Mohhammed bezat zelf vele slaven.
Hoe kan je een feest voor de afschaffing van de slavernij in het westen zien in het zicht van de Islam en het handelen van de Profeet?
Mel.”
Het feit dat de Profeet slaven bezat, zul je echt moeten zien in de context van die tijd, nl. de late 6e en vroege 7e eeuw. In die tijd bestond slavernij, dwangarbeid en horigheid in bijna iedere samenleving ter wereld, inclusief heel Europa.
Wel staan er in de Koran sterke aanbevelingen om slaven goed te behandelen en zoveel mogelijk vrij te laten en op zijn sterfbed heeft de Profeet al zijn slaven vrijgelaten, wat voor mij een duidelijke aanwijzing was dat hij, vrede zij met hem, zich begon te realiseren dat slavernij toch echt verkeerd was.
Keti Koti is overigens geen Westers feest, het is een Surinaams feest dat is ontstaan onder de Afro-Surinamers om onze vrijheid te vieren, een vrijheid nadat onze voorouders eeuwenlang als slaven zijn gehouden voor en door datzelfde Westen.
@Rosalinda,
Ik denk dat je dit artikel wel interessant zult vinden:
“At first glance, the question seems worth asking. Some Muslims are enslaving people, women in particular. Thus it seems sensible to ask if they are permitted to do so as Muslims. The question, however, is symptomatic of a larger problem. Asking if Muslims are permitted to enslave reflects the fact that many Muslims haven’t resolved the issue of slavery itself. We haven’t come to a terminal point of the discussion that refuses the possibility of slavery altogether.”
http://theislamicmonthly.com/the-intolerable-possibility-of-slavery-a-muslim-perspective/
Grappig, maar er wordt geen duidelijk antwoord gegeven op de terechte vraag van anoniem.
Slavernij binnen islam is verre van afgeschaft, kijk alleen al naar de Saudi’s die er overigens een gewoonte van maken hun au pair slaven, altijd uit het buitenland en nooit moslim, te mishandelen.
Als niet- moslim in een islamitisch land ben je overigens ook maar een kafir zonder rechten.
Daar mag je je jizya betalen in het gunstigste geval. Daarnaast heeft de Europese slavernijperiode, hoe vreselijk ook, een paar eeuwen geduurd, terwijl de islamitische periode nog altijd voort duurt. Mannelijke slaven werden gecastreerd door de mohammedaanse slavenhandelaren, vandaar dat deze slaven ook geen nakomelingen hebben. Dit in tegenstelling tot de slaven die door de Europeanen op bv de slavenmarkten van Zanzibar werden gekocht.
Hier hoor je echter niemand over. Overigens worden Afrikaanse moslims nog steeds beschouwd als minderwaardig door hun arabische ‘broeders’ .
In de islamistische wereld is onder druk van het westen de slavernij afgeschaft. Let wel veel later dan 1863. volgens mij een kleine eeuw later!
de “gast”arbeiders in MO kun je als de nieuwe slaven beschouwen !!
Ik ben zowat mijn hele leven een Moslim en ik kan je één ding zeggen, mocht onze geliefde profeet Mohammed slaven hebben gehad, dan is hij zeker niet een persoon die zijn slaven heeft behandeld zoals de autochtonen voorvaderen de slaven hadden behandeld.
Sterker nog, Bilal was in de tijd van onze profeet Mohammed een slaaf geweest. Het is door onze profeet (of zijn metgezel) die Bilal heeft vrij gekocht en als eerste man die de moslims tot het gebed riep.
Maar ja, blijf maar zoeken om de Islam zwart te maken, wat ik overigens dat zoeken een goede zaak vind. Je moet immers de perfecte godsdienst aan de tand te voelen voordat je gaat bekeren tot een Moslim. Moge Allah je leiden en vooral doorgaan met het bestuderen van de Islam :)