Jarenlang werd de stilteruimte in de kelder van een gebouw van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) als gebedsruimte gebruikt. Nu moet ie dicht. De ruimte was weliswaar voor iedereen open, maar er waren vrijwel geen andere gebruikers dan moslims.
“We willen niet een gebedsruimte exclusief voor een groep. Als er een ruimte is waar mensen zich kunnen terugtrekken, dan is deze voor iedereen”, zei Ineke Veenstra, hoofd facilitaire dienst van de hogeschool. Lees Verder
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal. Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
17 Reacties op "HvA sluit gebedsruimte voor moslims"
Belachelijke hetze! De achtergrond van de interventie is zo duidelijk, dat ze zichzelf wel heel erg in de kaart laten kijken.
Ik had het nog kunnen snappen als bijv de islamitische studenten anderen hadden geweerd, maar nee daar ging het niet om. De stilteruimte werd voornamelijk door moslims gebruikt, omdat zij blijkbaar meer behoefte hadden hieraan en dat is dan de reden? De ruimte is er sowieso voor iedereen, het heet toch geen mescid?? De naam zegt het al, stilteruimte, niks selectiefs, gewoon voor iedereen die zich even wil terugtrekken om te studeren of bidden of wat die persoon dan ook wil, gewoon een rustpunt in een hectisch gebouw. Als het christenen waren geweest die daar hun gebeden uitvoerden, had je deze vuillakkerij dan ook gehad?
Als je een biologische bakker bent, nieuw in een bepaalde buurt, en geleidelijk aan komen er steeds meer islamitische klanten, ben je dan als rasechte kaaskop ineens een islamitische bakker?? Wat een kul!
“We willen niet een gebedsruimte exclusief voor een groep. Als er een ruimte is waar mensen zich kunnen terugtrekken, dan is deze voor iedereen”
Ziet de facilitaire dienst van HvA niet in, dat moslims blijkbaar de enige groep zijn, die systematisch de behoefte hebben zich een aantal keer per dag in stilte, meditatie en rust terug te trekken? Is dit niet een praktijk die een zgn. Hogeschool zou moeten stimuleren: Zelfontwikkeling d.m.v. regelmatige meditatie?
Wat kunnen de Moslims er aan doen dat andere groepen geen behoefte hebben om zich vaker even in meditatie terug te trekken?
De facilitaire dienst wil de stilte ruimte niet langer ter beschikking stellen, omdat zij zeggen niets te willen faciliteren voor specifiek één groep.
Maar sinds wanneer faciliteren zij op basis van diversiteit van vraag?
Erkennen zij meditatie, contemplatie en een moment van stilte en rust niet als een basisbehoefte van alle mensen? Net als eten, drinken en naar de wc gaan? Faciliteren zij anders geen toiletten en kantines?
Wat geeft het dat Moslims, blijkbaar in het algemeen, het meeste voldoening willen geven aan deze basisbehoefte? Stilte ruimtes dienen niet aangeboden te worden op basis van diversiteit van vraag, maar dienen gefaciliteerd te worden omdat het een basisbehoefte is van de mens!
En wat gebeurt er als je een basisbehoefte verwaarloost? Denk daar maar eens over na.
Studenten worden toch ook pauzes (interval van tijd) aangeboden. En in deze pauzes zijn zij vrij gebruik te maken van toiletten en kantines (faciliteiten)? Met andere woorden: de HvA biedt studenten intervallen van tijd, met de bedoeling dat zij zich kunnen ontspannen en gebruik kunnen maken van faciliteiten, met als doel het voldoen van basisbehoeftes (eten, drinken en toiletteren).
En ga mij niets vertellen over de scheiding van kerk en staat. Men moet zich realiseren dat de heil van de ziel te weinig is erkend als een basisbehoefte (in zowel wet als onderwijs).
Neem mijn woorden niet verkeerd, het is heel prijzenswaardig dat lichamelijke basisbehoeftes gefaciliteerd worden (in wet en onderwijs): Als men te druk is met het voldoen van basisbehoeftes van het lichaam, dan heeft men natuurlijk geen tijd en energie om te beginnen met de behoeftes van de ziel. Maar leven wij slechts voor onze lichaam?
Concluderend: Het sluiten van de stilteruimte op de HvA door de facilitaire dienst is belachelijk absurd!
Niet echt faciliterend, deze onnodige pesterij.
Uit de hele oude doos ;)
Helemaal eens met Javed, met name met het volgende:
“Ziet de facilitaire dienst van HvA niet in, dat moslims blijkbaar de enige groep zijn, die systematisch de behoefte hebben zich een aantal keer per dag in stilte, meditatie en rust terug te trekken? Is dit niet een praktijk die een zgn. Hogeschool zou moeten stimuleren: Zelfontwikkeling d.m.v. regelmatige meditatie? Wat kunnen de Moslims er aan doen dat andere groepen geen behoefte hebben om zich vaker even in meditatie terug te trekken?”
Ik vind dit een vreemde zaak. Ga er een mailtje over sturen naar de HvA.
@ danoenie
Waarom zou een school een meditatieruimte moeten faciliteren?
Religie is een privé aangelegenheid.
@ Thomas
Waarom is een religie nou weer een privé-aangelegenheid??
Zodra ik met één ander persoon samen een religieuze bijeenkomst bezoek is het al niet meer privé.
Jouw stelling is een verkapte oproep tot verbod van samenscholing.
Meditatie is “neutraal”, als in het belven van stilte op een lawaaiige school. Wat eenieder in die stilte doet is aan hem/haar.
Juist in de overstresste ratrace, die wij maatschappij noemen, zijn stilteruimtes aangewezen en voor de volksgezondheid zelfs wenselijk.
Dat blijkbaar alleen moslims daar gebruik maken zegt vooral iets over ‘niet-moslims’.
@ Alison
Je maakt je schuldig aan een drogrenedering en legt me bovendien woorden in de mond.
Ik stel uitsluitend dat de school geen meditatieruimte hoeft te faciliteren omdat religie een privé aangelegenheid is.
Dit vul je zelf in en daar heeft een school niets mee te maken.
Ik heb geen enkele meditatie nodig om toch relaxed te zijn en functioneer uitstekend. Misschien zegt het wel iets over moslims dat ze een dergelijke ruimte nodig denken te hebben….
Zullen we dan ook maar alle levensbeschouwelijke activiteiten op scholen verbieden? Aangezien dat ook prive aangelegenheden zijn? Het staat als een paal boven water dat dit besluit een politieke is, namelijk het compenseren van de perikelen rond ‘de handweigeraar’..
Nee, Thomas, een school hoeft geen meditatieruimte te faciliteren, maar ze deed het wel en stopt hier nu mee om een verkeerde reden. dat is het punt..
Over wat Thomas zegt:
“Waarom zou een school een meditatieruimte moeten faciliteren?
Religie is een privé aangelegenheid”
Jij zegt hier twee aparte dingen, namelijk:
A. Dat onderwijsinstellingen geen meditatieruimtes mogen faciliteren.
B. Dat religie een privé aangelegenheid is.
Over punt B: Het is in dit land geregeld dat wetgeving niet gemaakt mag worden op basis van religieuze teksten. Hier kunnen wij elkaar in vinden. Maar wat zijn de gevolgen van punt B nou eigenlijk voor onderwijsinstellingen?
In jouw argumentatie gebruik jij punt B namelijk om punt A te versterken.
Ik vind zelf dat het gevolg van punt B voor openbare onderwijsinstellingen is dat zij geen geen religie mag uitdragen of opleggen.
Over punt A: Het doel van onderwijsinstellingen is het leveren van goed onderwijs. Zij hebben facilitaire diensten die moeten voorzien in onderwijskundige en menselijke behoeften: vergaderruimtes en bibliotheken maar ook voedsel en toiletten.
Een facilitaire dienst zou naar mijn mening naast de menselijk lichamelijke behoeften, ook rekening moeten houden met de menselijke geestelijke behoeften (een behoefte stil te staan bij ons reden van bestaan en onze plek in de wereld, te reflecteren op onszelf en ons eigen gedrag en innerlijke rust te zoeken door o.a. jezelf even te verwijderen van de hectiek van de dag).
Het gevolg van punt B voor openbare onderwijsinstellingen dat zij geen geen religie mag uitdragen.
Meditatie valt naar mijn mening niet exclusief onder religie te plaatsen.
Een religie houdt zich weliswaar voornamelijk bezig met meditatie, maar andersom niet; meditatie is niet gebonden aan een religie. Atheïsten zijn ook in staat te mediteren. Sterker nog: ieder mens heeft de behoefte voor meditatie. Zoals ieder mens de behoefte heeft voor voedsel. Als jij je lichamelijk voeding verwaarloost, dan raak je ziek.
Wat gebeurt er als men zijn spirituele voeding verwaarloost? Dan raakt met spiritueel ziek.
Het punt is dat sommigen pas vanuit hun religie antwoord geven aan hun spirituele behoeften. Maar het is geen eis! Ieder mens met een beetje gezond verstand kan meditatie ervaren, want ieder mens heeft deze behoefte! Religie of geen religie.
Het is hetzelfde met eten: men kan gezond eten en man kan ongezond eten. Men kan gezond eten omdat hun religie dat oplegt. Maar men kan ook gezond eten zonder dat zij een religie heeft.
Vraag: waarom eet jij gezond? Antwoord: Omdat mijn God dat zegt te doen. Gevolg: Jij mag niet gezond eten! – Dit is toch absurd?
Als onderwijsinstellingen deze behoefte aan meditatie zouden erkennen, dan dragen zij helemaal geen religie uit. Dan gaan zij helemaal niet in tegen de scheiding van kerk en staat. Religie blijft dan, een privé-aangelegenheid.
@ Thomas
‘Waarom zou een school een meditatieruimte moeten faciliteren?
Religie is een privé aangelegenheid.’
Uiteraard moet een school dat niet, maar dat eerst wel doen en die ruimte vervolgens sluiten vind ik erg raar.
@ Danoenie
‘Uiteraard moet een school dat niet, maar dat eerst wel doen en die ruimte vervolgens sluiten vind ik erg raar.’
—
Waarom? Scholen kunnen toch besluiten dat ze die ruimte nodig hebben of gewoon besluiten dat een dergelijke ruimte niet in een school thuishoort.
Zo raar is dat allemaal niet.
@ javed
‘Sterker nog: ieder mens heeft de behoefte voor meditatie’
—
Sorry, maar ik niet en ik functioneer prima.
Dat andere mensen deze behoefte wel hebben is hun goed recht, maar dat hoeft niet gefaciliteerd te worden door een school.
En laten we eerlijk zijn: deze ruimte is uitsluitend bedoeld voor moslims. we kunnen een mooi politiek correct verhaal ophangen dat deze ruimte voor een ieder is, maar in de praktijk zitten er alleen moslims. Het gaat dus wel degelijk om religie.
Nogmaals: een school hoeft dit niet te faciliteren.
” De ruimte was weliswaar voor iedereen open, maar er waren vrijwel geen andere gebruikers dan moslims.”
De ruimte was overduidelijk bedoeld voor iedereen. Dus er was degelijk een goed gegronde aanleiding om een dergelijk ruimte open te stellen.
Het is heel raar vind ik om te zeggen dat een stilte ruimte moet worden gesloten omdat één specifieke groep de behoefte heeft om er gebruik van te maken.
1. De ruimte was niet geopend om exclusief religieuze praktijken te faciliteren.
2. Een stilte/meditatie ruimte sluiten omdat het gebruik religieus van aard is, is hetzelfde als iemand verbieden te eten omdat hij het doet vanwege zijn religie.
Op punt 1 kunnen wij niet van mening verschillen, denk ik.
Op punt 2 verschillen wij van mening omdat jij vindt dat het niet de behoefte is van ieder mens om; stil te staan bij ons reden van bestaan en onze plek in de wereld, te reflecteren op onszelf en ons eigen gedrag, en innerlijke rust te zoeken (door o.a. jezelf even te verwijderen van de hectiek van de dag).
Thomas, heeft men geen behoefte, om te weten waar hij vandaan komt, en waar hij heen gaat? Heet hij niet het verlangen om op zoek te gaan naar je reden van bestaan? Heeft hij niet de behoefte om op zich zelf te reflecteren? Voelt hij geen lust naar innerlijke rust en vrede? Of op zijn minst momenten van stilte en contemplatie?
Als het antwoord op deze vragen nee is, dan kan ik heel moeilijk tot onmogelijk van mening zijn dat men dan nog goed kan functioneren.
Religie geeft, naar mijn mening, naast; zinsgeving in het leven, een godsbeeld en visie op de plek van de mens in de kosmos, een invulling hoe men kan voldoen aan zijn behoeftes tot zelfreflectie, meditatie en innerlijke rust.
Bijv: het gebed die Moslims verrichten, wordt volgens de Islam, niet aanvaard door God, als zijn naasten, familie, vrienden en buren niet tevreden zijn met hem of zijn karakter.
Zo geven andere religies zoals de Christendom, Boeddhisme en Hindoeïsme ieder een eigen manier tot het bereiken van een goed karakter en innerlijke rust. Ieder religie heeft zijn eigen vorm van meditatie.
Over er mensen die willen beweren geen behoefte te hebben hier aan, vindt ik dat zij meer in gebrek zijn dan mensen die zeggen hier wel een behoefte aan te hebben.
Ik vind dat de HvA een dergelijk stilteruimte zou moeten heropenen, onder de volgende voorwaardes:
– Het is niet ten nadele van de onderwijskwaliteit
– Het hoeft de school vrijwel niets te kosten
De studentenpopulatie, de stad, het land en de wereld is er bij gebaat omdat;
– Men regelmatig de gelegenheid krijgt zich in alle rust te reflecteren op zichzelf.
– Dit stimuleert mensen met fijnere karakters en daarmee een beter leefbaarheid.
En betreffende studenten met een religieus achtergrond:
– Studenten die zich vanuit hun religie gemotiveerd voelen voor hun studie (omdat zij bijv. het vergaren van inkomsten voor het onderhoud van hun toekomstige gezin zien als een religieuze verplichting) zouden zijn minst beter presteren op school.
@Javed
kom op zeg, mediteren kan je prima thuis doen. Daar maak je tijd voor in je dagindeling. Er is een tijd voor studeren en er is een tijd voor contemplatie. Maar om nou te zeggen dat dat een primaire behoefte is die in een school genoten moet kunnen worden, gaat wel heel erg ver. Naar mijn mening wordt er teveel onzin bij gehaald in deze discussie. Deel je leven in zoals het je goeddunkt en volg regels die je wil, maar ga er niet van uit dat een ander jouw regels moet faciliteren.
Ik mediteer ook en dat doe ik thuis… of in de trein…. of als ik ergens moet wachten… daar heb ik echt geen aparte ruimte voor nodig, die ruimte zit in je hoofd.
Ik ben het vaak niet met Jack eens, maar nu 16:18 wel. Kernachtig verwoord.
Dat een ruimte alleen door moslims gebruikt blijkt te worden en het dus om religie gaat is duidelijk niet waar. Als in Bhopal door vergiftiging allemaal Hindu’s gebruik maken van het ziekenhuis, dan is het ziekenhuis nog geen religieuze aangelegenheid.
Overigens, lijkt het antwoord op mijn vraag naar de avond aktiviteiten in de stilte ruimte uit te blijven. Blijkbaar werden hier dus toch georganiseerde godsdienstbijeenkomsten gehouden. Dat zou ook de scheidingswand verklaren. Klinkt mij toch als zichzelf meer privileges permitteren dan op basis van het gebruiksrecht toegestaan … Hmm, zelfreflectie toegestaan.
Houd de stilte ruimte open. Houd hem leeg.