Vorige week werd bekend dat een uitzendbureau de Zeeuwse Leila weigerde, omdat ze een hoofddoekje draagt. Dit is kenmerkend voor de discriminatie die nog steeds op de arbeidsmarkt plaats vindt. In Amsterdam is die heel duidelijk. De werkloosheid in onze hoofdstad is 10%, de jeugdwerkloosheid 20% en de werkloosheid onder Amsterdams-allochtone jongeren maar liefst 40%! Dit is een dreigende ramp, ik lig hier wakker van. Want als actieve Marokkaanse Amsterdammer ken ik de wereld achter de cijfers. Als bestuurder van Het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders (SMN) en als Amsterdammer spreek ik dagelijks wanhopige jongeren met mooie c.v’s. Ze hebben op hun hogeschool of universiteit alles uit de kast gehaald om de kansen te grijpen die hun ouders niet hadden. Ondanks hun vooruitgang krijgen veel van deze diplomabezitters afwijzing op afwijzing. Zelfs als ze bereid zijn onder hun niveau te werken. Alsof dat niet demotiverend genoeg is, moeten ze daarnaast aanzien dat veel van hun autochtone studiegenoten vaker voor sollicitatiegesprekken uitgenodigd worden en eerder een baan krijgen. Hoeveel tweedeling in één generatie kan een stad als Amsterdam verdragen?
Wij zijn altijd een stad geweest die opkomt voor iedereen. Terecht staan wij als Amsterdammers op tegen discriminatie van Joden en homo’s, wij hebben daar een mooie en lange traditie in. Een traditie waar wij bij het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders nu ruim acht jaar trots aan meewerken. Om te zorgen dat ook in moskeeën, moslims elkaar eraan herinneren dat alle mensen gelijk zijn, of diegene nou een keppeltje of een hoofddoekje draagt.
Laten wij als Amsterdammers daarom tegen discriminatie op de arbeidsmarkt een vuist maken. Zodat al onze Amsterdamse jongeren, ook de groep van allochtone jongeren die nu vaak gediscrimineerd worden, dezelfde kansen krijgen. Dat zijn we niet alleen aan onze traditie verplicht, het is ook goed voor de stad. Want niet alleen beschikken zij over specifieke kennis van codes en keuzes van allochtone gemeenschappen die Amsterdam rijk is, maar kunnen ze ook de voortrekkersrol blijven vervullen die grotere delen van hun gemeenschappen emanciperen.
De vele afwijzingen die nu aan het orde van de dag zijn, zijn ondermijnend voor deze nieuwe generatie veelbelovende allochtone jongeren; zij hebben zoveel achterstanden en beperkingen overwonnen en als het er op aankomt, tellen ze toch niet mee. Wat een prachtig voorbeeld zouden ze kunnen worden voor de scholieren van nu, als die voor hun neus kunnen zien gebeuren hoe hun grote zussen en neven teammanager zijn geworden op hun school, of accountant bij een gerenommeerd bedrijf. Het zou een inspiratie zijn om ook door te blijven zetten, nooit op te geven, vrijwilligerswerk te zoeken, als stagiair aan de slag te gaan of stappen te zetten tot eigen ondernemerschap – alles en alles te doen, behalve thuis te zitten.
Pieter Hilhorst en Andree van Es doen dat door starterstages te introduceren, waarbij jongeren zelf een werkgever zoeken voor hun stage, terwijl de gemeente een deel betaalt van de stagevergoeding en werkgeverslasten. Ik roep alle banenzoekers op hier gebruik van te maken. En ik roep alle werkgevers op om het goede voorbeeld te volgen van Erik Gerritsen bij Bureau Jeugdzorg, die onlangs publiekelijk werkplekken aankondigde voor hoger geschoolden.
Niet alle allochtone jongeren gaan natuurlijk naar de hogeschool en universiteit. Heel veel jongeren, allochtoon of autochtoon, zijn veel beter met hun handen. En laten wij dus ook het vakwerk voor de maakindustrie herwaarderen. De technische opleidingen geven in deze tijd nu eenmaal meer perspectief op werk dan de onder allochtone jongeren zo populaire ‘schone’ studies, zoals de bestuurlijke en administratieve studies. Daar wil ik actief de discussie over aan gaan, de gemeente zou daarbij kunnen helpen. Quota gaan niet helpen, maar openbaarheid wel. Bijvoorbeeld door overheidsorganisaties en bedrijven te verzoeken publiek te maken hoeveel werknemers van allochtone herkomst zij nu na al die jaren in dienst hebben genomen.
Daarnaast is er ook voor alle Amsterdammers een taak weggelegd. De Joodse gemeenschap en homoseksuelen prijzen zich terecht gelukkig dat na jarenlange emancipatie ook Amsterdammers buiten hun gemeenschappen opstaan tegen discriminatie. Laten wij als Amsterdammers ook publiekelijk tonen dat we tegen alle vormen van discriminatie zijn, dat we alle mensen beoordelen op hun inzet, bijdrage en talenten. Zodat wij als Amsterdammers met ons allen voorkomen dat een nieuwe generatie verloren gaat.
Aissa Zanzen is kandidaat-gemeenteraadslid in Amsterdam voor de PvdA.
22 Reacties op "Maak een vuist tegen discriminatie op de arbeidsmarkt"
Helemaal met je eens. Gelijkheid is gelijkheid. Voor iedereen. Trouwens, de meeste gehijabte collegas zijn prima collegas die erg serieus met hun werk bezig zijn.
Als Nederlanders daadwerkelijk allochtonen zouden discrimineren, hoe komt het dan dat Polen wel makkelijk aan de bak komen?
Kortom, de analyse “ik ben allochtoon en daarom kom ik niet aan de bak” klopt niet met de realiteit.
De juiste analyse is dat moslims een indrukwekkend track-record hebben opgebouwd van negatieve beeldvorming, terwijl de Polen juist in positieve zin een track-record hebben opgebouwd.
De oplossing ligt dus in het als groep opbouwen van een positieve naam, niet in positieve discriminatie omdat dit in feite niets meer of minder is dan discriminatie van autochtonen. Daar is al lang geen politiek draagvlak meer voor.
@theo
“Als Nederlanders daadwerkelijk allochtonen zouden discrimineren, hoe komt het dan dat Polen wel makkelijk aan de bak komen?”
Ze worden uit Polen gehaald voor de baan waarop ze inschrijven en ze zijn bereid voor zeer lage lonen te werken en te leven in soms ronduit beestachtige omstandigheden. De hier geboren “allochtonen” wensen daar in tegen hetzelfde comfort te hebben die de autochtonen hebben.
“Kortom, de analyse “ik ben allochtoon en daarom kom ik niet aan de bak” klopt niet met de realiteit.”
Jouw analyse van deze analyse gaat niet op, puur omdat de omstandigheden te zeer van elkaar verschillen.
“De juiste analyse is dat moslims een indrukwekkend track-record hebben opgebouwd van negatieve beeldvorming, terwijl de Polen juist in positieve zin een track-record hebben opgebouwd.”
Incorrect. Hoewel een klein deel van de moslims (of eerder, mensen die claimen moslim te zijn) met een aantal acties een pijnlijk slecht beeld geven van wat volgens hun toelaatbaar gedrag is, zijn deze gevallen vooral door media en politiek voor eigen gewin flink opgeblazen.
Wat vervolgens positief is aan de zuip-polen (ongetwijfeld ook weer een kleine , niet reprensatatieve groep die door de media en politiek wordt aangegrepen om hun Eigen punten op de agenda te houden) e.d. is mij niet duidelijk. Ben je het belagelijke Polen-meldpunt soms al weer vergeten?
“De oplossing ligt dus in het als groep opbouwen van een positieve naam, niet in positieve discriminatie omdat dit in feite niets meer of minder is dan discriminatie van autochtonen. Daar is al lang geen politiek draagvlak meer voor.”
Op zich niks mis met het opbouwen van een goede naam. Jammer alleen dat je dat zelf nauwelijks in de hand heb als je wordt verbonden aan een groep. Dus om te beginnen; schaf die belachelijke term “allochtoon” vandaag nog af.
@theo,
Als je zelf niet weet wat het is om gediscrimineerd te worden, begrijp ik wel waarom je zoveel onzin uitkraamt.
Je kan er van wakker liggen zoveel als je wilt maar het zijn zeer slechte economische tijden en de Marokkanen als geheel hebben in het “verleden” nou niet bepaald een beste naam opgebouwd zodat ze de voorkeur genieten bij sollicitaties…
De algemene beeldvorming is door de jaren heen danig verprutst en de goedwillenden plukken hier nu de wrange vruchten van.
De bedrijven die ik ken moeten ze niet omdat er een negatieve walm omheen hangt.
Er zal hard en langdurig gesleuteld moeten worden om het negatieve imago om te buigen in een positieve image. Daarbij past een arrogante houding (“Moet je zien. NIDA lijsttrekker El Ouali veegt vloer aan met PvdA leider”) natuurlijk niet.
Moslima’s die persee hun hoofddoek wensen op te houden bij een sollicitatie hoeven daarbij ook niet te rekenen op enig Nederlands begrip.
Verplaats je eens als autochtoon in het bedrijf waar een bedekte moslima de Nederlandse klanten moet ontvangen… Sorry, maar dat werkt gewoon niet. Klanten willen dat niet en voelen zich er ongemakkelijk bij. Hoe pijnlijk ook. Ik spreek uit ervaring en heb het nodige reeds meegemaakt.
Gevolg is dat onmiddellijk de racisme kaart wordt getrokken en men verzwelgt in zelfbeklag. Begrijp me niet verkeerd, ik heb allochtone collega’s en dat zijn toppers ! Probleem is dat hun aantal in verhouding tot de arbeidsmarkt erg laag is.
Er is nog een lange weg te gaan…
@Johnny,
Johnny boy punt voor punt weerleggen!
Je probeert je er met een jantje van leiden van af te geraken maar dan heb je buiten de waard gerekend. Weerleggen is niets minder dan hetgeen ik naar voren heb gebracht feitelijk en argumentatief onomstotelijk ontkrachten.
” Voorlopig heb jij nog steeds geen Bukhari weerlegd”
Dit is geen weerlegging. Ten eerste heb ik nooit iets gezegd over het weerleggen van Bukhari. Wat ik aanvoerde is dat in dezelfde Bukhari overleveringen staan die in tegenspraak zijn met elkaar. Daarna heb ik op basis daarvan argumenten en feiten gegeven waarom de overleveringen waarin staat dat de consummatie van het huwelijk van Aicha naar het rijk der fabelen verwezen kan worden.
Nu moet jij aantonen waarom volgens jou die overleveringen wel historisch feit zijn. De vermelding dat ze in Bukhari staan voldoet niet want die overleveringen die daarmee in tegenspraak zijn staan er ook in. Wat jij doet is een ongefundeerde aanname herhaling die op niet meer berust dan geloof dat omdat die overlevering in Bukhari staat de overlevering daarmee historisch feitelijk juist is. Maar dat is redeneren op basis van geloof en niet op basis van feiten en argumenten! En dit met elk argument en feit dat ik naar voren heb gebracht.
Dus wederom:
Wat jij moet Johnny boy doen is mijn reactie punt voor punt weerleggen. Met andere woorden je begint bij het eerste feit/argument dat ik poneerde en je weerlegt dat feitelijk/argumentatief en zo werk je mijn hele reactie door feit voor feit, argument voor argument. En mijn eerste punt was:
1)Een Qur’an vers met daarin een voorgeschreven minimum huwelijksleeftijd.
2)Een hadith met daarin een voorgeschreven minimum huwelijksleeftijd. ( en met hadith doel ik niet over de zogenaamde leeftijd van Aicha maar een hadith waarin een gebod of verbod staat aangaande een voorgeschreven minimum huwelijksleeftijd.).
Hoe komt het dat je bovenstaande niet hebt beantwoord? Het antwoord laat zich natuurlijk makkelijk raden die hadiths en qur’ an verzen zijn er niet.
Hier moet je beginnen en zo feit voor feit en argument voor argument verder! Begrepen?
Dus wederom:
In mijn vorige reactie vroeg ik je antwoord te geven op het volgende:
1)Een Qur’an vers met daarin een voorgeschreven minimum huwelijksleeftijd.
2)Een hadith met daarin een voorgeschreven minimum huwelijksleeftijd. ( en met hadith doel ik niet over de zogenaamde leeftijd van Aicha maar een hadith waarin een gebod of verbod staat aangaande een voorgeschreven minimum huwelijksleeftijd.).
Hoe komt het dat je bovenstaande niet hebt beantwoord? Het antwoord laat zich natuurlijk makkelijk raden die hadiths en qur’ an verzen zijn er niet.
Met andere woorden het bepalen van de minimum leeftijd waarop de consummatie van het huwelijk kan plaatsvinden is niet gebaseerd op een Qur’anisch gebod of verbod en ook niet op een verbod of gebod in een overlevering maar op niet meer dan wat feite de gangbare praktijk was sinds mensenheugenis. Namelijk dat consummatie van het huwelijk plaatsvindt wanneer men de puberleeftijd heeft bereikt.
Dus als we kijken naar de consensus door de eeuwen heen en in al de vier wetsscholen dan vinden we dat die stelt dat consummatie van het huwelijk slechts kan plaatsvinden wanneer de pubertijd is bereikt in het Arabische geheten: Bulugh.
Kijken we naar de praktijk en daarvoor hoeven we niet ver in de tijd terug te gaan men hoeft gewoon te kijken naar de leeftijd waarop de eerste generatie Marokkaanse vrouwen in Nederland of hun moeders trouwden en dan vindt men dat die ligt tussen de 12 – 18 jaar.
Zeer jong voor onze begrippen maar zoals ik al hierboven aangetoond heb historisch nog niet zo heel lang geleden was die jonge leeftijd in het westen wettelijk gezien ook geen probleem.
Men kan algemeen stellen dat in de premoderne tijd wereldwijd meisjes zodra ze de pubertijd bereikten men hen geschikt achtte de fysieke kant van het huwelijk te ondergaan. In die zin verschilt de consensus van de islamitische Schriftgeleerden en de gangbare praktijk onder de moslims niet van die van niet-moslims.
Johnny boy als de wet stelt dat de minimum leeftijd waarop men geslachtsgemeenschap heeft rond de 10e leeftijd is ( van 7 tot 11) dan kan men er prat op gaan dat, dat voorkwam dat mannen met meisjes van die leeftijd of jonger geslachtsgemeenschap hadden anders had men in de wet niet een minimum leeftijd vastgelegd ter bescherming van meisjes!
Het punt dat ik maakte door te verwijzen naar de wetgeving in westerse landen van niet zo heel lang geleden is dat wij heden ten dagen heel anders kijken naar meisjes in de leeftijdscategorie 10 – 14 dan sinds mensenheugenis gebruikelijk was. Maar historische besef is iets dat bij jou en je geestverwanten totaal ontbreekt. Vandaar dat je hier zonder enige historisch besef de meeste nonsens uitkraamt.
Ik weet heel goed wat een mufti is jij kennelijk niet. Jij denkt dat als een mufti iets beweert dat, dat per definitie klopt en dat moslims dat per definitie voor waar dienen aan te nemen en op te volgen. In de Islam kennen wij mensen geen onfeilbaarheid tot met andere woorden er wordt geen absoluut leergezag toegekend aan mensen die zich bezighouden met exegese, religieuze jurisprudentie etc. Mufti is een beroep en zoals in alle beroepen heb je mensen die naar eer en geweten handelen en lui die voor de hoogste bieder werken en wier instelling is: U vraagt en wij draaien.
Dus als een mufti in Verweggistan iets beweerd is dat niet per definitie gelijk aan wat de regel/norm is van de consensus maar de eigen mening van die mufti en maar al te vaak is die mening cultureel en politiek gekleurd.
De moslim leek is in religieuze zaken niet verplicht een mufti te volgen een moslim is verplicht de consensus te volgen! En inzake de consummatie van het huwelijk is de consensus dat die slechts plaats kan vinden wanneer de pubertijd is bereikt!
Het consensusbeginsel bepaalt de norm en de praktijk van moslims sinds eeuwen her. Dat er lui zijn die afwijken van die consensus en in er in de praktijk uitzonderingen voorkomen doet daar niets aan af.
Dus Johnny boy om het kort samen te vatten:
De consensus: consummatie van het huwelijk vindt plaats wanneer de pubertijd is bereikt.
De gangbare praktijk: consummatie van het huwelijk vindt plaats wanneer de pubertijd is bereikt.
De regel is wat telt en niet de uitzondering! Tenzij jij kunt bewijzen dat de consensus en de gangbare praktijk was/is dat het huwelijkse consummatie plaats vond voor het bereiken van de puberleeftijd ben je niet meer dan onwetend aan het nakakelen wat op islamofobe site beweerd wordt en wat baardapen hier en der voor nonsens beweren met wat uitzonderlijke gevallen in achteraf gebieden in de islamitische wereld.
Ik ga zo in op de overleveringen maar Laten we beginnen met het vers: 65:4. Dus je bent niet alleen een expert in het bepalen van de historiciteit van overleveringen maar ook een exegeet?
Laten we dat vers of beter gezegd het deel van het vers waar het hier omdraait eens nader bekijken:
wa-allāī and the ones who
CONJ – prefixed conjunction wa (and)
REL – feminine plural relative pronoun
الواو عاطفة
اسم موصول
am not
NEG – negative particle
حرف نفي
yaḥiḍ’na [they] menstruated.
V – 3rd person feminine plural imperfect verb, jussive mood
PRON – subject pronoun
فعل مضارع مجزوم والنون ضمير متصل في محل رفع فاعل
Er staat dus: zij die niet gemenstrueerd hebben. En niet: Nog niet gemenstrueerd hebben!
Met andere woorden het gaat om het niet menstrueren en niet om meisjes die nog nooit gemenstrueerd hebben!!!!!
En vrouwen kunnen buiten de zwangerschap en de menopauze om velerlei redenen niet menstrueren. Zelfs meisjes die alle secundaire geslachtskenmerken hebben hoeven niet gemenstrueerd te hebben. Men heeft ontdekt dat de leeftijd waarop meisjes menstrueren steeds jonger is geworden en dat die in het verleden hoger lag. Dit heeft te maken met de verbeterde levensomstandigheden.
http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=65&verse=4#%2865:4:1%29
Maar als je het met bovenstaande grammaticale uitleg niet eens bent dan zie ik daar graag een grammaticale uiteenzetting van Johnny boy waarom dat niet zo is.
Dan nu de overleveringen. Dus jij geloofd dat de overleveringen die stellen dat de consummatie van het huwelijk van Aicha op 9 jarige leeftijd plaatsvond?
Dat maakt wat dat betreft dus van jouw een gelovige aangezien je verder geen enkel feitelijk of argumentatief bewijs aandraagt die dat geloof in die historiciteit van die overlevering staaft. De enige reden dat je geloofd dat die overleveringen feitelijk waar zijn is dat je ze kunt gebruiken als stok om moslims mee te slaan.
Op basis van een geloof beschuldig je iemand die 1400 jaar geleden heeft geleefd van pedofiele ondanks het feit dat de levenswandel van de man totaal niet voldoet aan de wetenschappelijke definiëring van pedofilie maar dat terzijde.
In mijn reactie op het laf miezerig islamofoobje heb ik een aantal overleveringen geciteerd die qua inhoud ontkrachten dat Aicha in 622 9 jaar kon zijn. En dit zijn geen overleveringen uit obscure overleveringsverzamelingen maar uit een van de canonieke overleveringsverzamelingen die van Bukhari ( ze staan overigens ook in andere overleveringsverzamelingen).
Als weer de verschillende historische bronnen op na slaan zoals de sirah van ibn Hicham, Tabari en anderen dan lezen we daar dat:
1) Aicha de 18e persoon was die zich bekeerde tot de Islam. Hoe kan zij in 613/614 geboren zijn als de islam in 610 ontstond en een paar jaar later enkele tientallen mensen zich bekeerd hadden. Overigens iemand kan zich alleen bekeren als hij of zij dat bij verstand kan doen en kinderen kunnen dat niet. Wat in feite betekent dat Aicha destijds minstens 12 jaar moet zijn geweest.
2) Dat Aicha 5 jaar jonger was dan Fatima de dochter van de profeet. Fatima is geboren in 605 dat maakt dat Aicha in 622 minstens 12 jaar was.
3) Dat al de vier kinderen van Abu Bakr voor de aanvang van de Islam zijn geboren d.w.z voor 610 wat ook weer maakt dat Aicha in in 622 nooit 9 jaar kon zijn geweest.
4) Dat haar broer Abdul-Rahman die een paar jaar ouder was zich niet tot de Islam bekeerde maar vocht als volwassen man tegen de moslims in Badr en Uhud. Bij beide veldslagen was Aicha ook aanwezig alsmede haar vader. Hoe kan zij in 622 9 jaar zijn geweest als haar paar jaar oudere broer als volwassenen meevocht in die veldslagen?
5) Dat zij voordat ze verloofd werd met de Profeet al verloofd was met Jubayr ibn Mut‘im voor het begin van de Islam dat wil zeggen voor 610. En dat toen Abu Bakr in 615 wilde uitwijken naar Abessinië hij wilde dat het huwelijk zou worden voltrokken opdat Aicha veilig achter kon blijven in Mekka. Wat werd geweigerd omdat de vader ubayr ibn Mut‘im als tegenstander van de moslims niets meer met Abu Bakr te maken wilde hebben. van Met andere woorden Aicha kon nooit 9 jaar in 622 zijn geweest als ze voor 610 verloofd was en in 615 haar vader aandrong op de voltrekking van haar huwelijk.
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan maar bovenstaande en de overleveringen die ik geciteerd heb in mijn vorige reactie maken mijn punt meer dan duidelijk dat de leeftijd van 9 jaar waarop de consummatie van het huwelijk van Aicha plaats vond met een flinke korrel zout genomen moet worden.
Maar laten we eens naar die overleveringen kijken waarin die leeftijd wordt gemeld en dat koppelen aan de huwelijkswandel van de man in kwestie.
1) Aicha wordt op 6 jarige leeftijd aan hem verloofd
2) De consummatie van het huwelijk vindt plaats op 9 jarige leeftijd.
Waarom 3 jaar wachten? Een pedofiel zou zo snel mogelijk zijn slachtoffer te grazen nemen. De enige reden die men zou kunnen bedenken is dat die verloving niet plaatsvond op haar 6e maar op haar 9e en de consummatie van het huwelijk op haar 12e bij aanvang van de pubertijd zoals dat gangbaar was.
Kijken we naar de leeftijden van de andere 8 vrouwen en 2 concubines dan zien we dat de volgende leeftijden: De jongste was 17, de daaropvolgende in leeftijdsvolgorde 20, 21, 27, 29, 36, 38, 40, 50 en d 50.
Een man die van vrouwen houdt! Vrouwen in de volste betekenis van dat woord. Niet man die zich aangetrokken zou voelen tot meisjes die nog spelen met poppen.
De man was absolute heerser en zou indien hij op kleine meisjes viel dan zou hij de ene na de andere hebben kunnen trouwen. Iets wat niet gebeurd is!
Men trouwde niet alleen om de seksuele behoeften te bevredigen maar ook om nageslacht te krijgen, economische redenen en politieke. Een meisjes van 9 jaar is meer een last dan een lust in die zin.
Met het bovenstaande is voldoende om de bewering dat Aicha 9 jaar was bij de consummatie van haar huwelijk naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Maar Johnny boy jij mag gerust proberen het tegendeel te bewijzen sterker nog jij moet het tegendeel bewijzen! Dit is wat jij gaat doen Johnny boy:
1) Alles wat ik hier boven naar voren hebben gebracht feitelijk en argumentatief ontkrachten.
of
2) Erkennen dat je uit je nek hebt geluld en je excuses hier daarover aanbieden.
Doe je dat niet dan kun je deze reactie onder elke reactie die je plaats verwachten!
@mohammed Boubkari…. Ik vind het echt niet leuk dat jij iedere keer dat hele verhaal knipt en plakt in ieder topic. Kunje er mee ophouden? Het ontneemt mij de lust om topics te gaan volgen of reacties te plaatsen. Ik zou zeggen johnny en mohammed: get a room. Mail elkaar. Wissel nummers uit maar val ons niet lastig met deze fittie.
Terug on topic: als je solliciteert met een marokkaans klinkende naam of met een leeftijd boven de 50 verdwijnt je cv en sollicitatiebrief onderop de stapel. Is er iemand die dat ontkent? Als je solliciteert en je naam verandert in de boer of je leeftijd 25 jaar naar beneden brengt krijg je wel een uitnodiging. Dit is discriminatie en verboden.en we moeten dat niet willen. Theo en john jullie hebben het over bewezen feiten en verleden. Wat willen jullie? Wat is jullie oplossing? Of gewoon afschrijven die mocros? Dat is geen oplossing.
@Hensley,
Negeer en scroll!
Mo, is alles wel goed met je ?
Hensley, waar het op neer komt is dat er aan het imago zal moeten worden gesleuteld.
Als je iedere keer de headlines haalt in negatieve zin, dan hoef je op den duur niet te rekenen op enige clementie. De hele groep is dan de dupe…
En dat is jammer.
Werkgevers worden apathisch bij de cv van marokkanen en leggen deze op de ‘andere’ stapel ondanks dat de credentials uitstekend zijn…
Als het de Marokkanen lukt om een jaar lang niet negatief in het nieuws te komen, heb je grote kans de werkgever ze weer ziet staan vooropgesteld natuurlijk dat de economie aantrekt.
Mensen lezen, zien en horen media. Negatieve berichtgeving, zoals bijv. die moslima in Rotjeknor die een wijnzaak wilde beginnen en werd bedreigd door de eigen groep, daar kijken wij Nederlanders toch heel raar tegenaan…
@JohnS,
Het kon niet beter :). Met jou ook goed?
Even samenvattend: ik heet rachid, heb HBO gedaan, stage gelopen, goede referenties en jij keurt het goed dat ik geen baan krijg omdat de media allerleid ingen over marokkanen opklopt? Ik heb geen strafblad niets. Jij zegt : jammer voor je maar zorg eerst maar eens dat er een jaar niets negatiefs over marokkanen wordt geschreven?
Ik hoop dat je snapt dat dat natuurlijk nergens op slaat.
@Daoud
Het kan altijd erger moet je maar denken. Zet voor de gein eens in je CV dat je raadslid van de PVV bent geweest. 100% garantie voor eeuwige werkloosheid.
@Wat is jullie oplossing?
A) Accepteren dat het leven nu eenmaal hard is,
B) De tijd zijn werk laten doen en wachten op de volgende economische opleving en werkgevers niet meer kunnen kiezen uit 500 kandidaten maar al lang blij zijn als er iemand reageert op een vacature,
C) Hopen dat de Marokkaanse gemeenschap ooit afkomt van de hele slechte naam die men heeft weten op te bouwen in de afgelopen decennia.
D) Vooral doorgaan met solliciteren.
Wat is niet de oplossing?
“Positieve” discriminatie. Want als er iets kwaad bloed heeft gezet bij autochtoon Nederland dan is het wel de ziekelijke gewoonte van linksch Nederland om decennialang uit cliëntelisme alles wat roots had aan de andere kant van de Middellandsche Zee in de watten te leggen over de rug van de hardwerkende Nederlander.
@theo,
Waarom meng jij je in deze discussie? Jij hebt toch al de oplossing: Alle moslims weg uit Europa!
Jouw stelling was:
“Ik roep nergens dat alle moslims Europa gaan verlaten, ik beweer slechts dat de kernwaarden van Europa en de Islam onverenigbaar zijn en dat de Islam daarom niet thuishoort in Europa.”
Waarop ik reageerde met:
Islam = moslims. Ergo zonder moslims geen Islam. Als je vindt dat de Islam niet thuishoort in Europa zeg je in wezen dat moslims niet thuishoren in Europa!
Maar je mag ons gerust uitleggen hoe jij dat ziet die scheiding tussen Islam enerzijds en moslims anderzijds. En hoe je tegen de eerste kan zijn en geen enkel probleem hebben met de tweede?
Dus nu wachten wij in spanning af hoe jij bovenstaande gaat uitleggen. Iets zegt me dat je het niet kunt maar laat ik niet voor de feiten vooruit lopen :).
Het zijn niet alleen Nederlandse werkgevers, maar ook Surinaamse en Hindoestaanse werkgevers die Marokkanen weigeren in hun bedrijf…
Dus het gaat niet om alle allochtonen die geen werk hebben. Surinamers en Hindoestanen zijn harde werkers en spelen geen slachtoffer door op hun gat te blijven zitten, maar starten ondernemingen of zijn werkzaam in goede functies in plaats van expres hun best niet te doen en te profiteren van uitkeringen…
Hoi Rachid, het is ook een superlastige kwestie die op deze avond niet zomaar wordt opgelost, dat realiseer ik me maar al te goed.
Om aan werk te kunnen komen moet je je bekwaamd hebben in een bepaald vakgebied, bijv. de IT met daarbij certificeringen van expertises die vaak gevraagd worden. Deze worden nog steeds iedere dag gevraagd !
Een goede bakker met diploma’s komt echt wel aan de slag. Momenteel is er veel vraag naar vakbekwame loodgieters, cv-monteurs (ik lijkt ’t UWV wel) etc…
Een Nederlands spreekwoord zegt; waar een wil is is een weg. Zorg dat je er bovenuit springt door vakgerichte opleiding waar ook vraag naar is !
Zo ken ik heel veel mensen die het CIOS gedaan hebben maar allemaal werkeloos thuis zitten omdat er veel te veel van zijn en er amper vraag naar is.
Je zegt dat je HBO gedaan hebt. Dan moet er voor jou zeker mogelijkheden zijn om door te studeren… Waar liggen je ambities ? Na de HBO gaat t echt pas beginnen.
Geneeskunde ? Recht ? Wat dacht je van luchtverkeersleider, daar zitten ze om te springen ! Niemand is te oud om te leren. Ik heb ook de meeste studies in mijn avonduren gedaan. Dat was afzien maar nu kijk ik er met voldoening op terug.
Dit geldt voor iedereen die er echt in geloofd. Nooit bij de pakken neerzitten maar ga op zoek naar je sterkste kant. Ga in je kracht zitten en ik weet zeker dat je aan de beurt komt.
Ben ik de enige die succesvolle Marokkanen tegenkomt in het bedrijfsleven?
Of zijn we weer gewoon ouderwets aan het bitchen over Marokkanen.
maar mag de allochtoon wel discrimineren?
zie jij een nederlander in een turks/marokkaanse zaak?
Hollanders hebben een lage dunk voor de kwaliteiten van allochtonen
Hollanders gillen en brullen op het ene front dat ook allochtonen moeten (kunnen)werken en op het andere front koestert men één en al minachting en wantrouwen jegens hun kwaliteiten.
“Intussen is de stoelzitting van de Nederlandse werknemer verworden tot een dummy van zijn/ haar achterwerk”
Anno 2013 vragen vele allochtonen zich nog steeds af hoe en op welke wijze je in Nederland op een trefzekere en niet mis te verstane wijze voor een baan bemiddeld kunt worden. Al het giswerk dat hieraan te pas komt begint langzaamaan de vormen aan te nemen van een soort sterrenwichelarij. De zogeheten arbeidsdeskundigen en magistraten hebben het air van de reclameman en de psychiater om zoveel mogelijk geld verdienen met een winderig vuistregeltje en met de invalshoek van een scheet.
Vroeger werd er van allochtone kandidaten haast geroutineerd gezegd dat ze de Nederlandse taal niet machtig zouden zijn, niet over de juiste diploma’s zouden beschikken of anders te laag zouden zijn opgeleid, op sollicitatiegesprekken niet een eclatante figuur zouden slaan als hun Nederlandse collega’s etc, waardoor het voor de werkgever voldoende reden werd liever geen risico te nemen met allochtonen, vooral wanneer er enig denk – en schrijfwerk aan te pas moest komen.
Bovenaan op de ranglijst
Ik durf te wedden dat de gemiddelde Nederlandse werknemer, wiens stoelzitting inmiddels verworden is tot een dummy van zijn/ haar achterwerk, zich door bovenstaand predicaat dat hem/ haar is toegedicht, enkel gevleid zal voelen maar zich er diep in zijn/ haar hart beslist niet in zal vinden. Deze bevoorrechting voltrekt zich zelfs over de oceaan, op de voormalige Antillen en Aruba. Steeds komen Hollanders er als eerste aan bod of worden ze bovenaan op de ranglijst geslingerd. Het feit dat velen onder hen vanwege het mooie weer aldaar liever niet willen werken, hindert gewoon niet en wordt men kunstmatig in het arbeidszadel gehouden.
In 2000 bracht het SCP een onderzoeksrapport uit volgens welke het leeuwendeel van de werkgevers spijt zou hebben van de keus die men ooit op haar werknemers liet vallen. Het weekblad HP/De Tijd had een hele rapportage gewijd aan Nederlandse werknemers die onder baas z’n tijd rustig een eigen administratieve rompslomp zouden opknappen, langere pauzes zouden nemen, naar vrienden, kennissen etc. zouden bellen en zich in het gunstigste geval stipt zouden houden aan een 09.00 uur 07.00 uur mentaliteit. De verslagen, rapporten etc. die ze schrijven zouden zowel qua opbouw als qua taalkundige verzorging eerder neigen naar het ezelachtige dan naar enige voorname cognitieve ontwikkeling van betrokkene.
Foefjes
Reeds in 1986 maakte de Utrechtse hoogleraar in de criminologie, Frank Bovenkerk, vanuit zijn toenmalige hoedanigheid als universitaire docent in de sociologie, er gewag van dat Nederlandse werkgevers zich tegenover allochtone kandidaten uitsluitend zouden bedienen van leugens en foefjes om hen te kunnen afwijzen. Zijn bevindingen die voortvloeien uit een onderzoek dat hij in opdracht van de EU deed, is vervat in een boek, getiteld: EEN EERLIJKE KANS. Bovenkerk schrijft in dit essay dat zelfs in het als Nazistisch gebrandmerkt Duitsland werkgevers veel beter genegen zijn met allochtone kandidaten dan hun Nederlandse collega’s.
Het (gewezen) Tweede Kamerlid Hirschi Ali die hoofdzakelijk furore heeft gemaakt met haar zweetangst jegens de Islam, dacht zich ook een keer te kunnen begeven op het veld van de arbeidsmarkt en gaf een reeks interviews af aan SPITS en METRO. Volgens haar zouden allochtonen hun baan niet langer behouden omdat ze het niet te nauw zouden nemen met de Nederlandse bedrijfscultuur, in welk geval ze zich niet keurig netjes zouden houden aan de aanvangstijd van het werk, de duur van de pauze, de instructies van de baas etc.
Gedragscorrectie
Als we deze opsomming volgen, kunnen we ons één ding afvragen: wat is hier precies waar. Zou een gedragscorrectie c.q. mentaliteitsverzuiveringsmethode bevorderlijk werken in het belang van allochtone werkzoekenden om ooit aan een baan te komen of zou het een idee zijn allochtone werkzoekenden, Nederlandse werkers te laten assisteren/vergezellen, teneinde op termijn bepaalde noodzakelijke vaardigheden in het Nederlandse arbeidsproces op te doen.
Is dit euvel bij iedere beroepsgroep onder de allochtonen constateerbaar? Indien niet, hoe moet het met de categorie ‘allochtoon OK’ waar verder niets bij op en aan te merken is, behalve het feit dat men bijvoorbeeld te hoog kan zijn opgeleid, nooit werk heeft kunnen verrichten op kader/ staf- niveau waardoor men niet aan de bak kan komen of dat hun werkervaring. Hoewel op een behoorlijk niveau, inmiddels tengevolge van een ongewilde langdurige werkloosheid, verouderd is c.q. niet meer actueel.
Selfsupporting
Ik denk zelf dat de Nederlandse werkgever niet meer geborneerd is maar nog steeds gevoelig is voor wat zijn werknemers als eis stellen. Hoewel de werknemers zelf blij mogen zijn erin te mogen, leggen zij hun allochtone collega’s strobreed in de weg. Ze houden gevraagd en ongevraagd ruggespraak met hun chef t.a.v. het vermeende disfunctioneren van de allochtone collega, met als gevolg dat deze bij een functioneringsbeoordeling als eerste eruit vliegt.
Allochtonen die aan selfsupporting denken i.p.v. zich te storten op de arbeidsarena zijn pas realistisch bezig, tenzij men als hobby ontdekt heeft om bijvoorbeeld met hun talloze sollicitatieafwijzingen, bloemlezingen samen te stellen.
Vanwege een moslima uit Zeeland die geweigerd is vanwege haar hoofddoek alle wergevers beschuldigen van discriminatie gaat wel erg ver.