Voorpagina

#Muslimrage

Eerst was er Innocence of Muslims, de film. Toen kwam de woede van moslims, als reactie op de film. En tot slot waren er de grappen en grollen over het hele verhaal na een oproep van het Amerikaanse blad Newsweek om te reageren op alle commotie. Het blad riep de hashtag #MuslimRage in het leven om een discussie te ontketenen over de cover van het blad. Reacties kwamen er zeker. Maar niet de gewenste.

Hoe veelbesproken #MuslimRage ook is op Twitter, de bedenkers hadden niet verwacht dat het zou ontaarden in een podium voor grappenmakers. De trend werd eergisteren ingezet. Op Twitter werd massaal gereageerd met opmerkingen als “No beef pepperoni in Pizzahut #MuslimRage” en “Too much pork in Angry Birds #MuslimRage”. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zo’n beetje elk denkbaar onderwerp werd tot moslimwoede gerekend.

De website Gawker deed er een schepje bovenop en publiceerde foto’s van ’typische moslimwoede’, zoals bellenblazende moslims, een Egyptisch peutertje met een Egyptisch vlaggetje of een koopman die een dutje doet. Bekijk ze hier.

A group of Egyptians gather in Cairo to vent their rage #Muslimrage

Nuance
In de media worden de protesten tegen de film breed uitgemeten, maar er is ook een duidelijke nuance zichtbaar. Zo zei correspondent Sander van Hoorn al dat het gros van de moslims gewoon thuiszit en het geweld afkeurt. NRC Handelsblad kwam met een artikel met dezelfde boodschap en rekende uit hoeveel procent van de moslims kwaad op de pleinen staat: 0,0006 procent. Kortom: de protesten zijn nieuws, en de doden, gewonden en vernielingen zeker. Maar is dat beeld representatief?

Voor de lolbroeken op Twitter is de oproep tot de discussie in ieder geval reden om die niet heel serieus te nemen. In plaats daarvan wordt het beeld van de stereotype boze moslim afgezwakt door een flinke portie humor.

Zie hier het bericht op www.nos.nl

Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal. Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!