Premier Erdogan kondigt ambitieuze plannen aan voor Istanbul: een nieuwe waterweg die de Zwarte Zee verbindt met de Zee van Marmara. Het project is nu al gedoopt tot ´The Crazy Canal Project´
De waterweg zal 50 kilometers lang zijn, in omvang groter zijn dan het Suez- en Panamakanaal en toegankelijk voor supertankers. Erdogan kondigde dit aan kort voor de aanstaande verkiezingen.
Prime Minister Recep Tayyip Erdogan said Turkey will build a canal from the Black Sea to the Marmara Sea, turning the city of Istanbul into “two peninsulas and an island” and diverting shipping traffic from the Bosporus. (bron)
Kosten? 10 miljard. Winst? Jaarlijks besparen van 1,4 miljard door wachtende schepen. Wanneer? Klaar in 2023.
Pssst.. Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?
Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal. Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
Er wordt juist redelijk veel gedaan in Turkije om de natuur te verbeteren: als ik bijvoorbeeld het zeewater van de Bosporus van nu vergelijk met 10 jaar geleden dan zie ik een enorme verbetering: het drijvend vuil is er niet meer, de kleur van de zee is groen-blauwer geworden (voorheen grijzig), er zijn weer meer vissoorten. Dit allemaal dankzij de maatregelen die er genomen zijn.
Hiernaast is het zo dat grote delen bosrijke gebieden beschermd gebied zijn en dat je daar dus niet mag kappen. Boeren in de rurale gebieden mogen dus bepaalde delen van het land wel gebruiken, maar niet uitputten. Ook worden ze vanuit de regering gestimuleerd op iets te doen met het land en worden ze onderwezen: specifiek voorbeeld is bijvoorbeeld het gebied waar mijn ouders vandaan komen aan de Zwarte zee. Hier waren voorheen veel tabak producerende boeren, waarvan de meesten nu geswitched zijn naar hazelnoot- en thee-productie. Biologen en biotechnici van de regering zijn vele malen in de dorpen geweest om de boeren te onderwijzen in grond-verbouw-kunde, om deze niet uit te putten, welke gronden het meest geschikt zijn voor bepaalde landbouwproducten (zoals tabak, hazelnoten, thee) en onderwijs in welke insecticiden wel/niet. Hiernaast is de boeren ook geleerd om naast hun bekende producties ook andere dingen te doen: tientallen boeren in ons gebied aldaar zijn nu ook opgeleid tot imker en hebben zich de afgelopen 6-7 jaar ontwikkeld tot professionele bijen-werkers. Echt lekkere en pure, biologische (!), honing verkrijg je hiermee.
Dat er hiernaast ook initiatieven worden ondernomen om onze economie een boost te geven is logisch, onze vrij jonge bevolking heeft dit nodig. Dit project zal uiteindelijk vast veel meer kosten dan wat ze nu hebben geraamd, maar het levert wel degelijk werk op en op de lange duur scheelt het dus in de kosten die ze nu moeten maken door alle vertraging die die schepen oplopen. Vertraging van één zo een enkel schip kost onze economie veel geld. Prima plan lijkt mij, laat ze maar groot en ambitieus denken, daar wordt een natie groot van. Kijk maar naar onze Rotterdamse haven, die groeit en groeit maar door, denk maar aan de nieuwe Maasvlakte en de betere bereikbaarheid voor de schepen die ze nu hebben: de haven is één van DE pilaren van onze economie hier. Daar moet je dus wel in investeren.
2 Reacties op "Turkie Turkie is niet dom…"
En wie geeft nog om de vissen, het water, de luchtvervuiling, kortom de natuur?
Er wordt juist redelijk veel gedaan in Turkije om de natuur te verbeteren: als ik bijvoorbeeld het zeewater van de Bosporus van nu vergelijk met 10 jaar geleden dan zie ik een enorme verbetering: het drijvend vuil is er niet meer, de kleur van de zee is groen-blauwer geworden (voorheen grijzig), er zijn weer meer vissoorten. Dit allemaal dankzij de maatregelen die er genomen zijn.
Hiernaast is het zo dat grote delen bosrijke gebieden beschermd gebied zijn en dat je daar dus niet mag kappen. Boeren in de rurale gebieden mogen dus bepaalde delen van het land wel gebruiken, maar niet uitputten. Ook worden ze vanuit de regering gestimuleerd op iets te doen met het land en worden ze onderwezen: specifiek voorbeeld is bijvoorbeeld het gebied waar mijn ouders vandaan komen aan de Zwarte zee. Hier waren voorheen veel tabak producerende boeren, waarvan de meesten nu geswitched zijn naar hazelnoot- en thee-productie. Biologen en biotechnici van de regering zijn vele malen in de dorpen geweest om de boeren te onderwijzen in grond-verbouw-kunde, om deze niet uit te putten, welke gronden het meest geschikt zijn voor bepaalde landbouwproducten (zoals tabak, hazelnoten, thee) en onderwijs in welke insecticiden wel/niet. Hiernaast is de boeren ook geleerd om naast hun bekende producties ook andere dingen te doen: tientallen boeren in ons gebied aldaar zijn nu ook opgeleid tot imker en hebben zich de afgelopen 6-7 jaar ontwikkeld tot professionele bijen-werkers. Echt lekkere en pure, biologische (!), honing verkrijg je hiermee.
Dat er hiernaast ook initiatieven worden ondernomen om onze economie een boost te geven is logisch, onze vrij jonge bevolking heeft dit nodig. Dit project zal uiteindelijk vast veel meer kosten dan wat ze nu hebben geraamd, maar het levert wel degelijk werk op en op de lange duur scheelt het dus in de kosten die ze nu moeten maken door alle vertraging die die schepen oplopen. Vertraging van één zo een enkel schip kost onze economie veel geld. Prima plan lijkt mij, laat ze maar groot en ambitieus denken, daar wordt een natie groot van. Kijk maar naar onze Rotterdamse haven, die groeit en groeit maar door, denk maar aan de nieuwe Maasvlakte en de betere bereikbaarheid voor de schepen die ze nu hebben: de haven is één van DE pilaren van onze economie hier. Daar moet je dus wel in investeren.