Nordien Chalhi doet verslag van de laatste internationale topconferentie over Islamitisch Financiëren in Qatar. 500 sharia-geleerden en experts op het gebied van Islamic Finance bespraken drie dagen lang de laatste stand van zaken.
De achtste Internationale conferentie over Islamitisch financieren van vorige week – in het Qatar National Convention Center in Doha – zou een conferentie moeten zijn in de categorie zwaargewichten. Eén die al in april 2011 was aangekondigd. Eén die om de 2 à 3 jaar ergens in de wereld wordt gehouden met de aanwezigheid van de belangrijkste partijen uit de Islamic finance wereld. Eén waar experts dringen te spreken bij de plenaire sessies. Eén waar van gedachten wordt gewisseld om de internationale financiële – en economische wereld te verbeteren, omwille van God.
In de aankondiging wenste men via dialoog en discussie – in zowel het Arabisch als Engels, tussen academici/studenten/beleidmakers en beoefenaars – een bijdrage te leveren aan het verbeteren van armoedebestrijding, economische ontwikkeling en macro-economische stabiliteit vanuit Islamitisch oogpunt, waardoor de UN millennium doelstellingen van 2015 behaald kunnen worden. Het motto was: ¨linking research with policy¨.
Na het welkomstwoord van de organisatoren (waaronder Qatar Foundation) was het woord aan de president van de Islamitische Ontwikkelingsbank (IDB). Hij vertelde onder meer over de bereikte resultaten en de geschiedenis van deze conferenties, waarin na de eerste ontmoeting in 1976, de IDB was opgezet en kort daarna de eerste commerciële “Islamitische” bank genaamd: Dubai Islamic Bank.
Na de koffie was er een paneldiscussie met experts over de vloeibaarheid van geld, de nieuwe boekhoudregels van banken, het concept islamitisch bankieren en de rol van centrale banken. Vanaf 14.00 uur begon men dan eindelijk met de vele verschillende sessies over diverse onderwerpen en case studies in verschillende zalen. Van de 815 ingezonden research papers uit 40 verschillende landen zijn er 130 uitgekozen om hun werk tijdens de conferentie in 8 minuten te mogen presenteren, waarna het publiek er vragen op mocht afvuren. Het was onmogelijk om alle presentaties te volgen, dus ik moest keuzes maken. Zie hier het programma. Zo was er volop commotie, met name door sharia-geleerden in de zaal, over het zeer innovatieve eerste stuk in room 104 session 3. De spreker beschreef een voor hem mogelijke halal- constructie waarbij de overheid een waardepapier (sukuk) uitschrijft voor het bouwen van een brug waarin de opbrengsten voor investeerders vastgezet worden aan de jaarlijkse nationale inkomensgroei van het land. Zoals vereist in Islamitisch financieren zit er een directe link in ons echte leven tussen het rendement en risico, maar dit lijkt verdacht veel op uitsluitend geld voor geld aangezien het rendement geen directe link heeft met de onderliggende bezitting.
Sajjad Zaheer was dé Nederlandse trots op dit event. Hij is promovendus aan de UvA en heeft het onderzoe “The transmission of Monetary Policy through conventional and islamic banks” gepresenteerd, dat hij samen met prof. Sweder van Wijnbergen en prof. Steven Ongena heeft geschreven.
Op de tweede dag werd tijdens de plenaire sessie de focus gelegd op de macro-economie vanuit Islamitisch oogpunt en de toekomst hiervan. Het belangrijkste discussiepunt bij het panel was of de discipline van een Islamitische economie een onderdeel is van de huidige economische wetenschap of juist niet. Dit speelt eigenlijk al jarenlang in de literatuur en gelukkig stapte men erover heen door te filosoferen over de volgende concrete stap in het bereiken van het doel van een islamitische economie: rechtvaardigheid en welzijn bereiken voor elk gecreëerd individu. Starten vanuit de mentaliteit van de mens werd o.a. geopperd. In de middagsessie brachten de voorstellen van Wafica Ali Goul van een Libanese Universiteit over volledige standaardisering van financiële contracten, die zijn gebaseerd op Islamitische wetgeving, een prachtig discussie op gang tussen de voor- en tegenstanders. Stel je eens voor dat we in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Nederland en België dezelfde Burgerlijk Wetboek zouden hebben= Is dit voordelig of nadelig voor de rechtvaardigheid van de mens in dit gebied?
Het onderwijs op het gebied van Islamitisch financieren kwam op de derde dag aan bod tijdens de plenaire sessie. Met onder andere een spreker van de Harvard Universiteit en het Islamic finance programma al daar. Alle sprekers kwamen toen op mij over als verkopers totdat een professor van een universiteit uit Dubai oprecht aangaf dat uit de praktijk blijkt dat er door Islamitische banken geen vraag is naar studenten met een Master in islamitisch bankieren. Dit is uiteraard funest voor de ontwikkeling van de branche. Na de lunch was er ruimschoots aandacht (7u) voor papers met het Islamitische standpunt over onderwerpen zoals duurzaamheid, economische ontwikkeling, geschillenbeslechting, ondernemingsbestuur, MVO en bedrijfsethiek. Tariqullah Khan vroeg zich af waarom de armste mensen in de wereld het Islamitisch geloof aanhangen om aan te geven dat men een nieuwe aanpak moet bedenken voor het bestuderen van armoede in de Islamitische wereld. Nazam Dzolkarnaini is zoekende naar nieuwe theorieën om Islamitisch financieren meer in te zetten voor corporate finance. Hij heeft gekeken naar alle landen waar Islamic Finance producten verkocht worden en de relatie gelegd met degenen die deze afnemen. Hij trekt de conclusie dat islamic finance pas duurzaam is als het MKB dit middel voor het overgrote deel gebruikt. Dit klopt ook wel want sukuk zorgt voor de grootste groei in Islamic finance en wordt voor het overgrote deel door overheden als financieringsmiddel gebruikt. Waarbij tegenwoordig overheden (bijv. Griekenland) geen duurzame factor meer vormen.
Tijdens de afrondende speech op de laatste dag, deelde men mee dat Dr. Jusuf Qaradawi op deze derde dag van de conferentie aanwezig zou zijn maar i.v.m. gezondheidsredenen er niet was. Hij heeft bijzondere stukken geschreven op het gebied van Islamitisch financieel recht. O.a. Fiqh of Zakat.
Op de laatste dag van mijn reis heb ik hem toch kunnen zien en horen tijdens de vrijdagmiddagpreek van bijna 1.5 uur in Doha. Verschillende belangrijke religieuze zaken kwamen ter sprake zoals de waarde van een moskee en dat godbewustzijn uitsluitend vanuit je hart komt. Economische aspecten kwamen ook aan de orde zoals het gebruik van geld dat maar voor 1 doel gebruikt kan worden. Namelijk omwille van God met uitsluitend het doel om in de hemel te komen. Want zoals hij letterlijk verwees, naar een overlevering over wat Jezus Christus, heeft gezegd: “Wij zijn allen dienaren van God”.De laatste 20 minuten ging over politieke aspecten en komt aardig overeen met dit stuk.
Alle papers zijn binnenkort te downloaden op de website. Hier staan de papers als introductie vermeld. Al Jazeera TV, Qatar TV en CNBC arabic TV hebben verslag gedaan van het evenement. Er waren ongeveer 500 bezoekers, het eten was heerlijk, veel interessante mensen ontmoet, een hoop geleerd en genoten van met recht de top in conferenties en natuurlijk van Qatar zelf. De volgende internationale conferentie in Islamitisch financieren wordt over twee jaar in Istanbul gehouden.
27 Reacties op "Topconferentie over Islamitisch financieren in Qatar"
Interessant stuk. Maar kan iemand mij nou de basisregels van Islamitisch geldlenen uitleggen?
even een vraag als consument
Stel ik koop een huis met een verkoop waarde van 250.000,—
wat zijn dan de kosten over de komende 30 jaar indien ik dit op een islamitische wijze 100% financier en hoe zit het juridisch met het eigendomsrecht.
godbewustzijn uitsluitend vanuit je hart komt.
Klinkt uiteraard prachtig( een EOer had het niet mooier kunnen verwoorden) maar wordt bepaald door in welk nest je geboren wordt en hoe sterk de sociale , culturele en familie regels zijn.
Vele,
Het handelen in geld is verboden dus er wordt gehandeld in goederen.
De bank koopt het huis en verkoopt het huis aan jou. De bank moet geld verdienen dus er zal een winstopslag boven op de marktprijs worden gevraagd. Klant betaald per maand (of welke periode dan ook) een bedrag.
Het huis wordt naarmate je afbetaald naar rato van jouw. Dus er is gedeelde eigendom dat langzaam aan van jouw wordt.
De winstopslag die de bank zal vragen zal in de buurt komen van de verdisconteerde waarde van rente. Toch zal het iets hoger zijn omdat de bank meer risico loopt dat ze blijven zitten met een onverkoopbaar huis.
Wat je als stelregel moet onthouden is dat alles gefinancierd wordt met Eigen Vermogen dus deelname in iets is het ondernemersrisico lopen. Geld uitlenen is minder risicovol omdat de geldnemer daaraan gebonden is om een vaste vergoeding te geven.
Wat je als stelregel moet onthouden is dat alles gefinancierd wordt met Eigen Vermogen dus deelname in iets is het ondernemersrisico lopen. Geld uitlenen is minder risicovol omdat de geldnemer daaraan gebonden is om een vaste vergoeding te geven.
abel kun je bovenstaande iets nauwkeuriger uitleggen
Joop,
Er wordt niets gefinancierd met geleend geld. De enige financiering is dat er wordt geparticipeerd in datgene wat je aan het doen bent of gaat doen. Deze vorm van financiering zorgt ervoor dat je mede eigenaar bent. Een brengt kennis in en de ander kapitaal (een soort van commanditair vennootschap) om maar een voorbeeld te geven.
Zoals je weet is de vergoeding hierover winst maar kan ook verlies opleveren. Het is dus risicovoller voor de kapitaalverschaffer om ergens aan deel te nemen, hij zal wat voorzichtiger zijn bij het deelnemen in bedrijven. Hij kan namelijk niet rekenen op vaste inkomsten per periode maar is afhankelijk van wat er gepresteerd wordt door het bedrijf.
eigenlijk hebben we het hier over een omslachtige manier van een lening verstrekken
A
ik koop voor jou het huis en jij betaalt mij elk jaar, 30 jaar lang een X ( aflossing)en een Y (winstopslag) terug. in het voorbeeld van 250.000 wat wordt Y indien x 8400,– is.
B
Stel de koper van het huis waar jij aan aflost gaat ( als mede eigenaar) failliet
Islamitisch bankieren biedt uitweg voor de financiele problimatiek waar de wereld nu zich in verkeerd. Het is renteloos, dus rechtvaardig tegenover de arme man onder ons waar dan ook ter wereld. Burgers in het rijke westen of oliestaten hebben minder last van het huidige systeem. Je leent tegen maximale precentage van 10% waar daar integen een burger in centraal africa een precentage tot 45% terug betaalt aan rente. We deden nooit moeilijk over wat met ons hypotheken gebeurde. We kregen een lening met constructies die zo’n ingewikkeld zijn, dat je maar op een gegeven moment ja knikt en tekent, omdat je bij jezelf denkt. Dat geld is toch niet van mij en heb er nog niet hard voor gewerkt, en wat een burger in een arm land aangaat doet me weinig. Niet wetend dat we uiteindelijk ons zelf in een systeem begeven die we nimmer recht kunnen trekken. Deze systeem, daar hangen onze pensioenen en al onze fianancieel handelen aan vast. Griekeland en ander landen gaan ten gronden aan deze systeem en sleuren de rest mee. Het enige wat we doen is toekijken. De kuur is nooit zoet. De kuur is rente afschaffen en met zn allen of een tijdstip een nieuwe renteloze financieel systeem invoeren, met zn allen bedoel ik alle landen. Deze stap heeft moed nodig van kapitalisten en beleidmakers. Iemand die nu nog steeds bonussen opstrijkt hoe het ook zit met de burger, is moeilijk te overtuigen om een systeem in te voeren die ons allen recht doet… Als een systeem werkt, hebben we minstens de verantwoordelijkheid tegen onszelfen onze kinderen om het goed te toetsen en in te voeren, of in ieder geval ons in te zetten voor het invoeren ervan. Deze renteloos systeem is echt niet door moslims bedacht, ons gingen de Joden voor daarna de Christenen. (Woeker)rente is de boosdoener en die moeten we met zn allen afschaffen. Dus ik ben blij gestemd dat zulke conferenties gehouden worden, ik weet alleen niet tot hoever beleid makers als hoofden van regeringen en politici hierbij worden betrokken, die zijn uiteindelijk de genen die deze kuur gaan of niet voor schrijven.
@Sindibaad
Rente is gewoon heel simpel, de prijs van geld.
Waarom zou jij voor niks geld uitlenen? Ja, aan een vriend misschien, maar er zijn maar weinig mensen die 10,000 euro uitlenen aan een bedrijf of een onbekende zonder er iets voor terug te vragen.
Als je geld nodig hebt, dan ga je ‘op zoek’ naar geld. Des te meer rente jij wilt betalen, des te meer mensen jou geld willen uitlenen.
Heel simpel; als een overheid het maximale rentepercentage gaat vaststellen, dan zijn er gewoon minder mensen die geld willen uitlenen.
Nu kun je vies westers ‘rente’ wel vervangen door rein zuiver moreel islamitisch ‘geen rente’, maar als dat in de praktijk betekent dat er of
-een hele minder uitgeleend wordt
-rente wordt vervangen door extra kosten wegens het risico, wegens overhead, inflatiecompensatie
dan heb je alsnog niks verbeterd.
Sinibaad
Ik zie in uitleg van Abdel dat er voor het”lenen” een vergoeding wordt gevraagd en ik denk ook niet meer dan terecht
Je hoeft alleen maar te kijken naar de geldontwaarding ( of vindt dat ook niet in een islamitische economie plaats )
Ik zie in jouw bijdrage geen goed beeld wat de islam echt voor betekenis heeft in de kapitaalwereld en enige wat je doet is al of niet etrecht afgeven op een kapitalistisch systeem.
Las vanmorgen dat de hoogste militairen in Egypte miljarden aan bevolking gaan lenen. Ik zie hier in Europa geen generaals met dergelijke vermogens rondlopen
Egypte is een kapitalistisch land (90% moslim)zeg je laten we Iran dan nemen waar het leger ( de Garde) ook kapitalen verdient en in alle geledingen van de economie zitten.
De praktijk is wat weerbarstiger zullen we maar zeggen
Natuurlijk het kapitalistisch systeem heeft zijn fouten en is de laatste 20 jaar de verkeerde kant opgeschoten ( eerste crisis was een banken crisis en 2e huidige crisis is ligt voor een groot deel bij landen die een te hoge schulden en foute bestedingenl zijn aangegaan
Een arbeider in een kapitalistisch land heeft het aanmerkelijk beter en een hogere welvaart ( zorg, onderwijs ,inkomen)dan in welk ander land dan ook.
Ik ga er tot op dit moment van uit dat het kapitalistisch systeem een zelfreinigende werking heeft en er veranderingen zullen plaatsvinden,(hebben ze occupy beweging niet bij nodig) misschien is dat juist de kracht van dit systeem.
Tot uiteraard weer de volgende crisis maar waarschijnlijk hoort dat erbij en moeten we daar rekening mee houden
Assalemu alikum,
Naar mijn mening heeft het islamitisch financieren zoals we het nu kennen vrij weinig met Islam te maken.
Het is slechts een naamswijziging, in plaats van rentekosten spreken we over (bank)kosten. Daarnaast zijn deze kosten 1 op 1 gelijk aan de rentestand in het westen.. En deze kosten wijzigen ook als de rentestand wijzigt..
Wil er daadwerkelijk sprake zijn van Islamitisch bankieren dan dient de gehele economie van een land Islamitisch te zijn wat op dit moment geen moslimland is. De centrale bank en al het bankwezen dient publiekelijk eigendom (staat) te zijn en losgekoppeled te worden van het IMF en wereldbank.
Zodoende zal een Islamitische staat huizen verkopen aan haar burgers tegen een maandelijkse aflossing (of gratis). De staat zal geen vreemde kosten en winsten berekenen die 1 op 1 gelijk zijn aan de rentestand op de kapitaalmarkt.
Een particuliere bank heeft alleen maar eigen belang om winst te maken. Als een bank niks ziet in een bepaalde woning zullen ze hiervoor ook geen lening voor verschaffen. Dit zie je met name in de arabische landen zoals het evenement hierboven. Een hele mooie conferentie met dure stoelen en eten, echter inhoudelijk.. inhoudelijk hebben de financiele producten weinig met Islam te maken. Daarnaast zou ik graag willen wijzen naar landen als Maleise en Indonesie, daar zijn ze ook bezig met een nieuwe Islamitische munt wat nodig is wil je een Islamitische economie hebben.
Spijtig genoeg kan je vandaag de dag (met eigen ogen gezien) in riyad, saudi arabie binnen lopen en een spaarproduct kopen wat simpelweg een spaarrekening is. Straten vol met buitenlandse banken die niks van Islamitisch financieren weten noch willen weten. We hebben nog een hele weg te gaan willen we ons leven conform Islam leven, echter dienen we wel ten alle tijden eerlijk te zijn en niet rentekosten weg gummen en daarvoor ”kosten bank” in de plaats voor te zetten.
Waasalemm
Fatima
@Fatima
Statement Fatima: ¨Naar mijn mening heeft het islamitisch financieren zoals we het nu kennen vrij weinig met Islam te maken.¨
Ik denk dat je hierboven ¨Islamitisch¨ bankieren bedoeld, want na deze statement leg je de kritische focus op ¨islamitisch¨ bankieren terwijl ¨Islamitisch¨ financieren niet alleen ¨Islamitisch¨ bankieren is. Verder is er genoeg negatieve kritiek te bedenken op het i-bankier systeem of anders gezegd op de juridische positieve oordelen (fatwa´s) van sharia geleerden op gestructureerde ´islamitische´ financiele producten aangeboden door ¨islamitische¨ commerciele banken. Verder zijn er ook positieve kanten aan ¨islamitisch¨ commerciele banken, met name in de door de Islam afgedwongen investeringsbeleid en afdracht van zakat…die naar mijn mening nog net iets beter zijn dan de positieve kanten van ethisch bankieren.
Kijk ook eens naar deze bank in Zweden: http://en.wikipedia.org/wiki/JAK_Members_Bank
Niets met Islam of (met de verwerpelijke goedgekeurde fatwa´s van sommige halal-hypotheekconstructies bij sommige i-banken) te maken en toch commercieel rentevrij draaiende. Ik heb me nog niet in detail verdiept in dit model maar het lijkt er op dat rentevrij bankieren kan terwijl de gehele economie niet-Islamitisch is of geen ¨Islamitische¨ staat heeft.
Overigens binnen onze ¨niet-islamitisch¨ wereldeconomie of economie van ¨islamitisch¨ noch ¨niet-islamitisch¨ landen, zijn er genoeg partijen die rentevrij duurzaam financieren (o.a. via stichtingen) Dit kan je ook verstaan onder ´islamitisch´ financieren.
Ik ben het met je eens dat er maar 1 duurzame oplossing is voor het huidige banksysteem en dat is het nationaliseren ervan. Binnenkort kom ik hierop terug in een artikel.
Vredige groet.
@ nordien,
Ben benieuwd! Want in een kapitalitisch systeem/bankieren heb je te maken met dat een markt zich zelf in evenwicht brengt en zorgt dat het rendement in elke markt uiteindelijk hetzelfde is op de lange termijn (clearing the market). Hierdoor blijf je met particuliere banken/Islamitisch bankieren(financieren) te maken hebben dat het niet-islamitisch bankieren/financieren het Islamitisch financieren/bankieren beinvloed wat rendement betreft (arbitragemogelijkheden). Vandaar dat we naar een afgesloten financiele sector moeten stappen, het kapitalisme is niet voor iedereen de oplossing!
De wereld is zo globaal en vervlochten als het om dit soort zaken gaat. ”captain” america wil zodra het haar versie van democratie heeft gebracht naar verre delen aan de andere kant van de wereld gelijk ook een centrale bank gekoppeld aan het IMF. Denk dat we pas Islamitische banken kunnen krijgen als we 1 valuta hebben voor alle moslimlanden gekoppeld aan de goudstandaard, slechts 1publieke bank, een goede analyse hoe inflatie ontstaat en wat voor invloed het heeft op de het bankieren.
Maar goed altijd positief blijven en dit zijn onderwerpen die ironisch genoeg niet uitgekristaliseerd zijn anno 2011. En nog steeds beweren landen dat ze met de Sharia regeren omdat ze de hijab verplichten maar de andere aspecten van een staat/amenleving verwaarlozen.
Nog wat goede titels betreffende een Islamitische economie/Islamitisch financieren aan te raden?
vredes groet ,
Het is de vraag in welke mate het voldoet aan de islam. Waarbij ik wel wil aanteken dat er grote groepen moslims bestaan die zeggen dat rente niet verboden is maar woekerrente.
Je kunt per definitie niet islamitisch financieren in een interest based economy. Wat je wel kunt doen is het na te streven. Nordin heeft hier een paar voorbeelden van gegeven.
Bovendien wil il nog zeggen dat mensen die mijn uitleg lezen als dat het hetzelfde als gewoon lenen is er niet veel van hebben begrepen. Ik denk dat het vooral ligt aan het feit dat de gevolgen van het op i-wijze financieren nog een abstract gegeven zijn.
@ abdel
”grote groepen moslims zeggen”
ach jah sommige moslims zeggen dat niqab of de hijab niet verplicht is terwijl de Islamitische bronnen DUIDELIJK wat anders tonen. Wij moslims volgen de Koran en Soennah en niet de ‘grote groepen moslims”
6:116
En als jij de MEESTEN van hen die op aarde zijn volgt, dan zullen zij jou doen afdwalen van de Weg van Allah. Zij volgen slechts een vermoeden en zij vertellen slechts verzinsels.
Ook trouwens één van de vele bewijzen waarom een politiek systeem als democratie in strijd is met Islam.
Daarnaast zou je dan ook de discussie krijgen wat nou wel en niet een woekerrente is…. en dan val je al snel in doe maar wat je wilt. Voor Meneer X is 10% geen probleem voor mevrouw Y weer wel en tja gezien je vrije marktwerking hebt kan mevrouw Y nooit en te nimmer een lening krijgen voor haar gewenste renteniveau. Rente is trouwens ook één hoofdprobleem van het huidige kapitalistisch systeem. Maja sommige maken halal wat overduidelijk haram is.
Ik geloof in de statement van de christen JC Stamp (1880-1941) dat het bankieren (komt nog steeds overeen met hoe het in z´n periode was) in zonde is geboren wat impliceert dat het huidige ¨islamitisch¨ bankieren nooit 100% islamitisch kan zijn. Tenzij het huidige banksysteem hervormd wordt. Dit kan maar op 1 duurzame manier en dat is het systeem nationaliseren(en niet enkele banken zoals afgelopen jaren is gebeurd). Zo zorg je ervoor dat gemaakte boekwinsten van centrale banken, macht, invloed en controle over rente in handen komen van het publiek of publieke domein. En van daaruit zou je dus met de huidige ¨net-niet sustainable finance maatregelen¨ (zoals het islamitisch bankieren concept) commerciële partijen kunnen laten bankieren. Desalniettemin blijft de beste financiering geen financiering. Kapitalisme is prima…ben wel tegen financieel kapitalisme…maar voor handelskapitalisme conform correcte spelregels..dat is voor iedereen goed.
Om ons huidige banksysteem te hervormen moet je weten wie de UBO´s (ultimate beneficial owners) van alle centrale banken en de BIS (bankofinternational settlements) zijn. Via nieuwe wetgeving moet er dus gezorgd worden dat de monetaire geldschepping uit handen gaat en blijft van deze lui en terug naar de staat. De staat zou dan een rentevoet van 0 kunnen hanteren. Tot die tijd is het i-bankier systeem idd een systeem binnen een systeem. En wordt daardoor niet door iedereen gezien als een vervanging van het huidig systeem maar een systeem van financial inclusion of the unbankables. Overigens is het daarmee gelijk volledig een deel geworden van de riba-problematiek v/d mensheid of niet? De 1 vindt van wel, de ander niet. Ze krijgen van mij nog het voordeel van de twijfel in deze zwaar gereguleerde sector ;-) Ik zelf zou heel graag een 2e model geïntroduceerd willen zien door islamitische banken naast islamic commercial finance namelijk: islamic social finance. Dit moet helaas nu wel betaald worden door winst te maken met het 1e model. En via marktwerking zou dit over een decennium het 1e model kunnen overwinnen aangezien het 1e model te veel gericht is op het kopiëren van bestaande financiële producten. Verder vind ik dat het 2e model uitsluitend via de coöperatieve structuur opgezet moet worden.
Om een wet te wijzigen heb je politieke druk nodig. Gelukkig zijn er politieke partijen die gelijk starten met de top-down aanpak…zoals MRF (UK) http://www.moneyreformparty.org.uk/more/web_links/index.php of Ron Paul (http://www.ronpaul2012.com/the-issues/end-the-fed/) maar het is afwachten of hij er nog is als ie wordt verkozen tot president. Als de Fed genationaliseerd wordt of zeg maar als regeringen meer invloed krijgen in de centrale banken en rentevoet, dan is de mens al flink op de goede weg naar meer vrijheid en rechtvaardigheid. Maar dichter bij huis…de organisatie aan het Westeinde heeft maar liefst 1538fte! in dienst terwijl ze geen macht meer hebben…de ECB is de baas en de beleidsbepalers/bestuursverantwoordelijke moeten in de bankwereld hebben gewerkt om gekozen te worden en hebben dus geen baat bij oprechte verduurzaming van het banksysteem want ze verdienden er goed aan. Voor wat hoort wat.
Hier kan je de verdeling in eigendom van de ECB lezen. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:021:0066:0068:EN:PDF
Ik denk dat veel van die instellingen op blz. 2 gewoon bedrijven zijn…net als DNB..een Naamloze Vennootschap is, waarbij maar 1 van de 10 leden van Raad van commissarissen, die toezicht houden op de bank, door onze regering is benoemd . Is DNB dan nog steeds onafhankelijk of zeg maar in staatseigendom? Maar zo klinkt die naam wel hè…Waar gaan de winsten naar toe? En waarom willen andere partijen dan de overheid de macht hebben op de hoogte van de rentevoet?
http://www.dnb.nl/over-dnb/organisatie/raad-van-commissarissen-en-bankraad/index.jsp
@abdel:Terugkomend op een systeem binnen een systeem, gaat het erom wat je zelf uitvoert om halal aan geld te komen en dit halal uit te geven. Dat geld op macro-nivo in onze ´interest based economy¨ in opdracht van DNB in een Haarlemse drukkerij wordt gemaakt en wordt verkocht aan de staat tegen 3% en dat het geld (€3000) daarna op de 25e wordt overgemaakt op je rekening omdat je docent bent op een hogeschool, en je dit geld aan je buurjongen rentevrij wilt uitlenen voor z´n trouwerij over 3mnd, maakt het niet per definitie een niet-rentevrije duurzame financiering (lees islamitische financiering). Er wordt niet naar gestreefd maar onderdelen van¨islamitisch¨ financieren (lees:rentevrij duurzaam financieren) wordt dus al lang en breed uitgevoerd. Binnen het financieren hebben we meer dan alleen het bankieren. Verder heb ik een juridisch oordeel van sharia-geleerden in 2009 gelezen van de sharia board van HSBC AMANAH http://www.hsbcamanah.com/amanah/about-amanah/islamic-banking/shariah-supervision ,waarin staat:
“When you buy something or obtain financing, however, the money behind it does not have to be from a Halal source. Your relationship with the seller must be in line with the Shariah – the seller´s relationship with other parties is not your concern. Consider the example of buying soft drinks from a beverage company that also sells alcohol. Let´s assume that the soft drinks are prepared according to the Shariah, it would be Halal to buy the soft drinks even if the company´s business is not completely Shariah¨ (source: islamicmortgages.co.uk)
Toen via email om opheldering gevraagd en hun sharia manager in Dubai gaf als verklaring:
¨the Prophet Mohammad (peace be upon him) was invited to non-Muslim people and he ate from their food while knowing it was funded from non-Halal money. Based on this, Shariah scholars have declared it Halal to deal with people who don´t care about a Halal income¨
@anonymous: Geld (van katoen en nylon gemaakt) is een prachtige uitvinding. Alleen de uitwassen van geld en krediet creëren moet worden aangepakt. IDB zou een valuta kunnen introduceren in de 57 aangesloten landen op basis van de productiecapaciteit van de mensen in het gebied. Hoe weet ik niet. Koppelen aan olie of goudstandaard lijkt me lastig omdat deze bronnen uitputtend zijn en je dan oorlog moet voeren om meer olie/goud te vergaren.
Goede boekentitels over IE/IF: ik heb een hele lijst…stuur me een mail (islamic-finance@hotmail.com) dan krijg je een docu met een waslijst aan boekentitels.
Tot slot terug over de locatie v/d conferentie (in handen van 1 vd organisatoren nl qatar foundation) : de stoelen waren niet zo duur maar de lampen in de zaal (zie de foto) zijn beweeglijk en kunnen zich openen en vormen dan een bloem. 1 lamp kost 600k QR (€127.132). Er hangen 35 lampen in die zaal.
http://www.qatarconvention.com/
Vet hoor dat jullie allemaal sharia willen invoeren en de democratie verwerpelijk vinden, maar wat zijn nou de basisregels van islamitisch bankieren?
Ben nog steeds niet wijzer geworden
Godzijdank voor hun burgers hebben de arabische landen olie
Kent de islamitische economische wereld geldontwaarding ?
Fatima
stel ik leen jou geld voor een nieuwe auto stel een 22000,–
aftebetalen in 5 jaar
Van dat afbetaalde geld (22000) wil ik na die 5 jaar de zelfde auto kopen
blijkt die auto een 10% duurder geworden.
de verstrekker van de lening heeft dus een negatieve rente ontvangen
@Jansen @Vele
Beetje late reactie maar beter dan geen.
Ben geen financieel expert. ik spreek enkel uit het oogpunt van rechtvaardigheid en welke financieel systeem zou daaraan voldoen. Nogmaals een mens in de rimboe zie ik als mijn mede-mens. Heeft hij de kennis niet die nodig is om handel te drijven, maakt mij direct als mede-mens verantwoordelijk om hem rechtvaardig te behandelen. in kapitalistisch met rente opgebouwde systeem geldt echter de oerwoud wet, het recht van de slimste en sterkste. De wedloop om rentemeester te worden heeft iedereen blindgemaakt.
Een systeem waarin je aan wordt gezet om meer leningen te nemen zodat het je winst drukt terwijl je gewoon winst heb geboekt is op zn minst niet FAIR.
Tuurlijk krijg ik hierover reacties (open goal). maar je moet weten dat bepaalde habbits bij mensen alleen door de Maker van de mens geleid kunnen worden. Goddelijke wet is de oplossing!
Makkelijker kunnen we het niet maken!
Wel duidelijk!
duidelijk omdat het een wet is die alle bankdirecteuren managers systemen en geldeigenaren en de burger rechtvaardig behandeld. 50 jaar geleden waren we er niet, dit hebben we nu aangetroffen, rijkdom, geld ect. Daar zijn we dankbaar voor en wij mensen hebben de opdracht om ermee te handelen enkeld alleen met deze Wet. Deze wet daar kan niemand aan tornen want het is geopenbaard in de Koran die de mensheid uitdaagd om die te vervalsen. Hiermee wil God zeggen, als jullie niet geloven dat deze boek (wet) van mij komt, gebruik dan je intelligentie je denken en mogelijkheden om met een beter boek te komen.
Financiele crisis is een crime en niemand kan de schuldige dief aanwijzen omdat de dief ons overtuigt om mee te doen en de Goddelijke wet af te schrijven als achterhaald.
Nordien,
Dank voor je antwoord, ik kan me er wel in vinden.
Joop,
De verklaring voor de kredietcrisis heb jij uitetaard wel begrepen.
Vele,
In een zuiver islamisch systeem zal er eerder sprake zijn van deflatie, helemaal als de geldhoeveelheid wordt gelinkt aan edele metalen.
Sindibaad,
Economie is geen wetenschap in de zin van de betawetenschappen. Het is een sociale wetenschap, het probeert gedrag vanensrn in een model te vangen. De grondleggers van de economie waren vooral ethici. Je benadering is logisch.
Rente heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Waar je voor kiest hangt van je normen en waarden af. Dit geldt trouwrns ook voor winst.
abdel
in dat geval is er dus altijd spraken van schaartse.
en schaartse levert ook weer de nodige problemen op
abdel
dus in de islam mag je wel speculeren met edele metalen
De papers zijn nu te downloaden op:
http://conference.qfis.edu.qa/agenda