Wat een voorkomen van Mohammed B zeg. Dat hij standvastig blijft in zijn mening is duidelijk geworden, maar dat hij nog steeds anderen blijft oproepen tot de Jihad blijft mij een vraagteken. Ik ga mij dan ook snel afvragen welke ‘serieuze boeken’ hij leest in de Extra Beveligde Inrichting in Vught. Ik weet niet of ze daar ook internet hebben, maar Mohammed, lees dit eens even door: linkje.
Voor Vrij Nederland is dit natuurlijk een mooi moment om een reportage uit te brengen over – wat zij noemen – de streng gelovige moslimjongeren. In het artikel ‘Born Again Moslims’ komt de club IslaamAangenaam aan het licht. IslaamAangenaam is volgens hen een club van zgn. born again moslims. Zal wel, het zijn gewoon moslims die wel kunnen relativeren en een gezond verstand hebben, daar hoef je niet opnieuw voor geboren te worden. Daarnaast ook commentaar en interviewtjes met Mohammed Cheppih, Ahmed Marcouch, Maurits Berger. Lezen!
Als je nog meer leesvoer wil: I-MAG Magazine heeft nieuw editie met als hoofdthema de Haj (pelgrimstocht naar Mekkah en Madinah).
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
De oprichter. Geboren, getogen en woonachtig in die mooie stad achter de duinen. Altijd klaar voor een revolutie of gewoon een kopje thee. Typisch Faisal...
Lees andere stukken van Faisal
6 Reacties op "Wie zijn de moslims?"
typisch van het huidige misverstand: voor de gemiddelde islamofoob is de enige goede moslim een ‘gematigde’ moslim, i.e. iemand die gelooft, in zijn of haar hoofd, maar dit niet uitdraagt, lekker assimileert, een biertje gewoon meedrinkt en helemaal los gaat bij ajax-feyenoord.
voor de gemiddelde islamofoob van vrij nederland is een ieder die serieus gelooft en dit naar buiten uitdraagt, hetzij positief (islaamaangenaam) of negatief (mo b) niet wenselijk en fundamenteel/extreem/orthodox blabla bla.
islaamaangenaam bornagain muslims noemen is een aanfluiting, een brevet van journalistiek onvermogen en een belediging van een stel jongeren die de wereld beter willen maken, met alles en iedereen er in: gelovigen, nietgelovigen, moslims, joden, christenen, kinderen, vrouwen, dieren, west, oost – echt vn likmevestjemafketels!
Dat linkje van jou leidt naar een pagina op About.com van een mevrouw met een masters degree in Pedagogiek. Mohammed B. zal daar vast van onder de indruk zijn.
Vooral wanneer de definitie van ‘jihad’ in de Hanafi school de volgende is:
It says in Fath al-Qadeer by Ibn Humaam 5/187: “al-Jihaad: calling the Kuffar to the religion of truth and to fight them if they do not accept”.
En Ibn Rushd zegt:
Muqaddamaat 1/369: “..and Jihaad of the Sword: to fight the Mushrikeen for the Deen. So whoever tires himself for the sake of Allah, he strove in the way of Allah. Except that when ‘Jihaad Feesabeelillah’ is said, then it cannot be applied (to everything) in general except striving against the Kuffar with the sword until they enter Islam, or pay the Jizya with willing submission and they are under humiliation”.
http://www.islamicawakening.com/viewarticle.php?articleID=685&
Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat About.Islam.com (jouw linkje) over Jihad zegt:
“Military effort is included as an option, but as a last resort and not “to spread Islam by the sword” as the stereotype would have one believe.”
Ik haat het wanneer mensen zeggen; oh ik ben op vakantie geweest in Egypte, tunisia of Turkije. En dan komen ze terug met “hun” visie op moslims, en dan het mooie gezegde; de mensen daar zijn zo veel anders, open, en helemaal niet zo mosim als bij ons. hahaha Stumerpds!
@Iedereen, doe wat je niet laten kan (dat is mijn geloof en tot nu toe, al 26jaar, heb ik en mijn geloof geen enkel probleem, dus @alle joden en @moslims en christenen; do yout thing boy!.
Een van de problemen van westers journalisten, analysten, politici is dat ze moslims benaderen zoals ze vanuit hun door het christendom gevormde manier van denken gewend zijn. Dit is progressief, dat conservatief.
Conservatief: religieus, duidelijke waarden en normen, nadruk op het collectief, de gemeenschap, rechts.
Progressief: links, modern, vernieuwend, sociaal, individueel, ruimte voor verschil, seculier, geëmancipeerd.
Moslims passen daar niet in. Ze zijn sterk religieus georiënteerd, maar stemmen vooral links. Moderne moslims die hun geloofsbeleving willen vernieuwen, voor gelijke rechten en vrouwenemancipatie zijn, die bijna socialistische politieke denkbeelden hebben en sterk aan het naleven van religieuze voorschriften hechten, ook in het openbaar – dat brengt de westerse mens in verwarring. Ze moeten hun vertrouwde manier van denken en oordelen loslaten om die vreemde mens te begrijpen. Dat kost ze moeite, dus worden de nieuwkomers al naar het uitkomt in een hok gestopt, de ene keer links, de andere keer rechts, want meer kent de westerling blijkbaar niet. Dat maakt dat dit soort discussies vaak in welles-nietes blijven steken in plaats van dat er een vruchtbare uitwisseling van ideeën ontstaat. Van beide kanten ontbreekt vaak het vermogen zich in de manier van denken van de ’tegenstander’ te verplaatsen.
Anja Meulenbelt maakt dat enigszins duidelijk in haar analyse van het artikel in VN. Luyendijk en Berger proberen het tenminste. Waar ze de ander niet begrijpen, erkennen ze dat en proberen hem niet willens en wetens in een van de bekende hokjes te plaatsen. Dat maakt discussie mogelijk. Het schept wel onzekerheid, want wat vertrouwd leek, werkt ineens niet meer.
.. en dit is de link naar de weblog van Anja Meulebelt
http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2007/05/11/islamaangenaam/#more-5456
Dat is waar ik in mijn linkse omgeving vaak op bots: de gedachte dat gelovig zijn vanzelf neerkomt op conservatisme, zo niet erger. Dat heeft erg met de Nederlandse geschiedenis te maken: de sociale bewegingen hier, arbeidersbeweging, vrouwen, homo’s hebben erg tegen de kerken en hun macht op moeten botsen, en al die emancipatie ging gelijk op met de ontkerkelijking en de ontzuiling. Dus hoewel er gelovige actieve mensen zijn in mijn eigen partij, de SP kom ik toch nog vaak diezelfde oude gedachte tegen, dat orthodox gelijk staat aan rechts, behoudend, anti-links. En dat iemand pas echt progressief/democratisch/bij de tijd is als hij/zij het geloof opgeeft. Er zijn binnen links nog steeds mensen die van hun stoel vallen als ik zeg dat ik als rechtgeaard en overtuigd feministe en socialiste wel naar de kerk ga. En dat ik echt te veel buitengewoon geemancipeerde moslima’s ken om me te laten vertellen dat islam en emancipatie niet samen kunnen gaan.
Wat je waar kunt nemen is dat veel mensen die vroeger tegen vooroordelen op moesten boksen nu verstrikt zijn geraakt in hun eigen vooroordelen. Helaas.