Een update uit de arbeidsmarkt. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft geoordeeld dat een moslim vorig jaar onterecht was afgewezen door de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Volgens de bieb knoopte ze haar hoofddoek zodanig dat haar hals en nek niet zichtbaar waren. Onzin. Goed dat iets als de CGB bestaat, daar wordt nog nagedacht.
Er zijn ook positieve ontwikkelingen. Uitzendbureau Tempo-Team in Enschede heeft sinds kort een vacature openstaan voor de functie ‘imam‘. U hoort het goed, ze zijn op zoek naar iemand die het gebed voor kan gaan in een moskee. Zie de functiebeschrijving:
– Het uitvoeren van het dagelijkse gebed (5 keer per dag)
– Het geven van toespraken
– Het verzorgen van Arabische en Islamitische geschiedenis les
– Bevorderen van onderlinge contacten tussen moslims en andere geloofsgenoten
– Ondersteunen van het dagelijkse bestuur om sociaal, cultureel en religieuze activiteiten voor buurtbewoners te organiseren
(zie vacature)
Netjes van de vereniging om de imam te werven via een uitzendbureau, want hoe je het wendt of keert, het is een echte (full-time) job. En een imam heeft een grote verantwoordelijkheid, dat er dan hoge eisen voor worden gesteld is vanzelfsprekend.
Zo moet de kandidaat in het bezit zijn van een ‘afgeronde Imams opleiding bij Al-Azhar universiteit te Egypte of een opleiding met gelijkwaardig niveau’, die mensen zijn zeldzaam in Nederland. En daar komt nog bij dat hij ‘minimaal 5 jaar ervaring als Imam’ moet hebben.
De eisen maken het zo goed als onmogelijk om een geschikte kandidaat te vinden in Nederland, ze zijn er simpelweg niet. Het is daarom nog bewonderingswaardig dat ze ermee op de banenbeurs hebben gestaan. De vereniging en Tempo-team zijn bereid de zoektocht voort te zetten in het buitenland. Hoor ik u zeggen dat ze hun eisen dan maar moeten aanpassen? Dat is precies de fout die in het verleden is gemaakt waardoor allerlei vreemde imams o.a. terrorisme goedkeuren, de Nederlandse maatschappij vervloeken en er afstand van nemen. Aan dat soort imams hebben we geen behoefte.
Het is dus een zware onderneming van de organisatie. Ondanks dat verdient De Islamitische Vereniging Enschede en Omstreken (IVEO) een pluim voor hun professionele aanpak. Het is een vereniging die zijn taak als moskee serieus neemt en daar ook de nodige moeite voor doet. Andere verenigingen kunnen daar een voorbeeld aan nemen. Chapeau.
Ken jij wel een geschikte imam? Mail dan naar Simone.Ouwehand@tempo-team.nl
11 Reacties op "Arbeidsmarkt van imams"
Geinig zeg, eigenlijk zou er een imam uitzendbureau moeten komen, dan kan een imam in meerdere moskeeeen komen.
Zijn uitZUIGburo’s eigenlijk wel Soennah?
Moet dat niet via een normaal arbeidcontract met voldoende pensioenrechten, e.d.?
Tempo Team…
5 preken per minuut produceren en anders ontslag!
De Imam als eenvoudig verwisselbare loonslaaf
Mirza,
je zegt: “”De eisen maken het zo goed als onmogelijk om een geschikte kandidaat te vinden in Nederland, ze zijn er simpelweg niet. Het is daarom nog bewonderingswaardig dat ze ermee op de banenbeurs hebben gestaan. De vereniging en Tempo-team zijn bereid de zoektocht voort te zetten in het buitenland. Hoor ik u zeggen dat ze hun eisen dan maar moeten aanpassen? Dat is precies de fout die in het verleden is gemaakt waardoor allerlei vreemde imams o.a. terrorisme goedkeuren, de Nederlandse maatschappij vervloeken en er afstand van nemen. Aan dat soort imams hebben we geen behoefte.””
Kun je concreet een paar imams noemen die zich hiermee bezig houden en kun je ook met bewijs komen. Dus een naam en bewijs graag.
Helaas Ikkan, maar het is vrij gemakkelijk om dit te bewijzen.
Europa is vergeven van de buitenlandse, met Saoedische oliedollars bekostigde religieuze fanatici (vgl Abu Hamza ‘kaptitein Haak’ al-Masri in Londen) die hier haat komen zaaien en moslims opzitten tegen de landen waar ze in wonen. Hieronder is een rijtje uit Nederland. Gelukkig wordt dit steeds minder getolereerd en worden ze zo mogelijk uitgezet. Daarnaast komt het veel te vaak voor dat er slecht Nederlands sprekende imams op TV of in de krant, al dan niet omfloerst, laat blijken de Nederlandse samenleving af te wijzen of op zijn allerminst slecht te kennen. Daarom is dit uitzendbureau een goed initiatief, maar alleen als ze polderimams leveren met kennis en verstand van Nederland Liever een uitzendimam dan een uitzetimam!
Hier zijn een paar import-imams die de moslimgemeente buitengewoon veel schade berokkenen. Het is het topje van een ijsberg.
Imam Eisha Bersham van de Eindhovense Al Fourkaan-moskee
http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/artikel/asp/artnr/149947/zoeken/ja/index.html
‘staatsgevaarlijk’ volgens de AIVD
ultra-reactionair zijn de volgende:
Fawaz Jneid van de Assoennah Moskee
http://www.refdag.nl/artikel/25073/
Ahmed Salam (Tilburg)
http://shadned.web-log.nl/shadned/2007/04/geen_toenaderin.html
Klassieker is natuurlijk El Moumni van de Rotterdamse Al Nasr Moskee http://www.tegenwicht.org/16_imams/opinie_16.htm , bekend van zijn homofobe uitspraken.
En niet te vergeten de cabaratrel, waarin moslims weer eens vooroordelen over hun gevoel voor humor bevestigden
http://www.folia.nl/Nieuwsoverzicht/Algemeen/Overzicht.htm
Overigens zijn ook Nederlandse imams in opspraak gekomen vanwege homofobe uitspraken: Haselhoef bijvoorbeeld, maar die bood later excuses aan het COC aan. Overigens radicaliseren jongeren eerder vanwege internet en luisteren ze niet eens naar de imam. Mogelijk kan een hier gekweekte imam, die meer feeling heeft met deze jongeren, daar verandering in brengen.
Okee, er zijn imams die een andere mening hebben dan de gemiddelde NL’er. Dat kan, immers we wonen in Nederland, je weet wel vrijheid van meningsuiting. Waar we de afgelopen paar jaar mee zijn doodgeslagen.
Maar nu ben ik nog steeds op zoek naar BEWIJZEN van “”allerlei vreemde imams o.a. terrorisme goedkeuren, de Nederlandse maatschappij vervloeken en er afstand van nemen.”” En geen krantartikelen, want dat zijn geen bewijzen.
Gerrit hoeveel van die imams ken jij persoonlijk? Oh ja geen enkele :)
http://www.nrc.nl/binnenland/article691793.ece/Ik_eet_stamppot,_dus_jij_eet_ook_stamppot?service=Print
‘Imam Ahmed Salam had liever gehad dat de vrouwen achter de mannen konden plaatsnemen, in dezelfde ruimte, zoals dat hoort. ‘
Had je niet gedacht he :)
‘Een dialoog werkt, zegt de imam. Sinds twee jaar zit hij eens in de twee maanden met Tilburgse katholieken, protestanten en liberale joden om de tafel. Het wederzijds begrip en respect is enorm toegenomen. ‘
:)
Site die je hebt gegeven bij Ahmed Salam is niet betrouwbaar
@ Yazzy. Persoonlijk geen imams, wel veel moslims. En de meeste ervaringen zijn goed. Maar over de dingen die ik niet goed vind, ben ik wel heel kritisch. Het hier gezellig met elkaar eens zijn schieten we denk ik niks mee op.
– Achter de mannen zoals het hoort…toe maar. Ik ben onder de indruk ban zoveel gelijkheidsdenken!
– Het stuk over Salam komt uit Trouw. Lijkt me weinig mis. Het staat ook hier http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article690739.ece/Geen_toenadering_imam_en_raad
Tjsa, goed dat het gebeurt, al balen strengere katholieken en protestanten al net zo van die vrije samenleving en balen als een stekker dat ze sinds de vorige eeuw hun macht over mensen zijn kwijtgeraakt. Hij kan beter eens gaan praten met ongelovigen die slechte ervaringen hebben met moslims.
@ Ikken
Dat soort ideeën mogen ze hebben. Dat is vrijheid van meningsuiting. El Moumni is dan ook vrijgesproken van belediging. Maar zeggen dat je die ideeën achterlijk vind is ook vrijheid van meningsuiting. Als El Moumni’s allerlei vreselijke dingen zeggen, horen we moslims daarover niet in het openbaar. Als Ayaan allerlei erge dingen zegt over moslims, speelt ze met haar leven. Dat is het verschil.
Die stukken lijkt me bewijs zat voor die stelling. Waarom is een krant geen bewijs? Bewijs eerst maar dat die verhalen niet deugen.
Ja, je mag bepaalde ideeen achterlijk vinden. Dat recht heb jij en ik, dat staat niet ter discussie.
Waar ik mijn vraagtekens heb gezet bij het stukje van Mirza was het volgende uitspraak:
“allerlei vreemde imams o.a. terrorisme goedkeuren, de Nederlandse maatschappij vervloeken en er afstand van nemen.
‘allerlei vreemde’ houdt in dat er vele zijn en niet dat er 1 of 2 zijn. Nou als er zoveel zijn, wat doen ze dan nog in NL, er is toch een nieuwe wet die het goedkeuren van terrorisme verbiedt. De politie zou deze mensen allang hebben ingerekend, of denk je dat zulke mensen op vrije voeten zouden blijven. Maar wat er echt gebeurd is dat er beschuldigingen worden geuit tegenover bepaalde imams, zonder bewijs. Want als er bewijs was dan waren ze al berecht. Vind je het niet een beetje te ver gaan wanneer er een BURGEMEESTER zulke uitspraken doet.
Hij zou beter moeten weten, je gaat toch te maatschappij lopen polariseren. Kom op.
Nee, ik vind krantartikels geen bewijs. In de rechtbank worden ze toch ook niet geaccepteerd als bewijs.
Een krant doet bericht van datgene dat zich vandaag presenteert als feit, morgen kunnen nieuwe omstandigen aan het licht komen die de voorgaande feit weerlegt of aanpast.
De echte terroristische zijn er maar enkele. Uit die stukken die ik citeerde blijkt dat er in ieder geval één als staatsgevaarlijk is gedeporteerd. Ik weet niet hoeveel meer het er zijn.
Er zijn wel een redelijk aantal antieke fossielen met rare ideeën, die elke aansluiting met de samenleving om hen heen missen. We moeten ook niet doen alsof het niet zo is. Uit dat artikel dat Yazzy citeerde blijkt bijvoorbeeld dat die imam Salaam zenuwachtig wordt als hij met een vrouw zonder hoofddoek praat. Dat is totaal wereldvreemd voor iemand die in Nederland wil wonen. Vreeman heeft groot gelijk om het punt te maken. Hij heeft er als burgemeester niets aan als een deel van de bevolking zichzelf totaal van de rest van de samenleving afsluit.
Zelf vind ik het een vervelend idee dat Salaam hier een nieuwe generatie moslims op gaat lopen voeden met het idee dat er iets vies is aan een onbedekt vrouwenhoofd. Prima als je een hoofddoek om wil, maar je moet ook niet idioot doen als een ander (lees: 95 % van de bevolking) dat niet wil. Nog zoiets: de katholieken en joden waar hij mee ging overleggen mochten geen wijn drinken waar hij bij was. Dat getuigt nauwelijks van wederzijds respect. Salaam legt zijn normen op aan zijn gesprekspartners. Zij tonen respect voor hen. Hij niet voor hen. Dat je zelf geen wijn wil drinken, OK. Maar waarom krampachtig doen over het gedrag van anderen? Het zelfde gebeurde bij Pauw en Witteman. Geen wijn aan tafel anders kom ik niet. Dat is niet het gerdarg van een religieus leider, maar van een verwend kind.
Wat Nederland nodig heeft zijn moderne imams die niet overspannen raken als er een westerse vrouw bij ze in de buurt komt. Die niet gaan flippen als iemand een biertje drinkt of een broodje ham eet bij ze in de buurt. Mensen die zonder hulp van een tolk kunnen praten.
Wat jij zegt over bewijs is de normale wetenschappelijke methode. Je werkt met het bewijs dat je hebt, totdat het weerlegd wordt door nieuw bewijs. Met andere woorden: als er iets niet klopt aan wat in die artikelen staat moet je dat weerleggen met eigen bewijs. Als je denkt dat Salaam wel een zinnige bijdrage aan de Nederlandse sameleving te bieden heeft, overtuig me maar. Zomaar roepen dat het niet goed genoeg is is niet erg overtuigend.
wereldvreemd voor iemand die in Nederland wil wonen. Vreeman heeft groot gelijk om het punt te maken. Hij heeft er als burgemeester niets aan als een deel van de bevolking zichzelf totaal van de rest van de samenleving afsluit.
Zelf vind ik het een vervelend idee dat Salaam hier een nieuwe generatie moslims op gaat lopen voeden met het idee dat er iets vies is aan een onbedekt vrouwenhoofd. Prima als je een hoofddoek om wil, maar je moet ook niet idioot doen als een ander dat niet wil. Nog zoiets: de katholieken en joden waar hij mee ging overleggen mochten geen wijn drinken waar hij bij was. Dat getuigt nauwelijks van wederzijds respect. Salaam legt zijn normen op aan zijn gesprekspartners. Zij tonen respect voor hen. Hij niet voor hen. Dat je zelf geen wijn wil drinken, OK. Maar waarom krampachtig doen over het gedrag van anderen? Het zelfde gebeurde bij Pauw en Witteman.
Wat Nederland nodig heeft zijn moderne imams die niet overspannen raken als er een westerse vrouw bij ze in de buurt komt. Die niet gaan flippen als iemand een biertje drinkt of een broodje ham eet bij ze in de buurt. Mensen die zonder hulp van een tolk kunnen praten.
Wat jij zegt over bewijs is de normale wetenschappelijke methode. Je werkt met het bewijs dat je hebt, totdat het weerlegd wordt door nieuw bewijs. Met andere woorden: als er iets niet klopt aan wat in die artikelen staat moet je dat weerleggen met eigen bewijs. Als je denkt dat Salaam wel een zinnige bijdrage aan de Nederlandse sameleving te bieden heeft, overtuig me maar. Zomaar roepen dat het niet goed genoeg is is niet erg overtuigend.
Om maar weer terug te gaan naar mijn eerste post waarin ik vraag of ik bewijzen kan krijgen dat “allerlei vreemde imams o.a. terrorisme goedkeuren, de Nederlandse maatschappij vervloeken en er afstand van nemen “. Nou ja, ik heb geduld.
Dat er mensen zijn die een andere mening en levenvisie hebben dan de massa, tsja dat is zo. Hierin vinden wij elkaar.
Om vervolgens deze mensen te hekelen, dat is waar wij elkaar niet vinden.
Salam heeft het recht om zenuwachtig te zijn als hij praat met iemand die niet zijn levensvisie deelt. (jij en ik ook)Dat is Nederland.
Salam heeft het recht om te onderhandelen als hij ergens aan meedoet en er zijn tijd en energie insteekt. (wederom, jij en ik ook)Welkom in Nederland.
Mensen hebben het recht om zich van de rest af te zonderen, er rust geen plicht om met mensen om te gaan waar je niet mee wilt omgaan. Er rust slechts een plicht om de wet te handhaven. Of dit verstandig is, dat is een ander verhaal. Maar ik denk dat er geen enkele gemeenschap in Nederland zich afzondert van de maatschappij, dit is typisch Wilders gepraat. Hij komt ook nooit met bewijzen, hij beschuldigt slechts.
Salam heeft het recht om zijn levensvisies
over te dragen aan de nieuwe generatie. Dat doet elke groep in Nederland, waarom mag hij dat niet. Jij mag en ik mag het, de wet garandeert ons dit.
Ik begrijp je zorgen, dit is niet jou manier van doen. Maar waarom kun je niet inzien dat mensen ook het recht hebben om hun manieren te hebben.
Wat je opmerkt over het niet willen drinken van alcohol etc. Besef dat Pauw en Witteman ten alle tijden het verzoek van Salam kunnen verwerpen. Besef dat de meetings die hij houdt met anderen ten alle tijden zijn eisen kunnen verwerpen. Hij legt zijn normen niet op aan anderen, hij kent zijn grenzen en hij onderhandelt met de tegenpartij. Dit doen marktlui toch ook altijd.
Wat we ook in onze achterhoofd moeten houden is dat we te maken hebben met de eerste generatie mensen die hier voor altijd willen wonen. Geduld is een schone zaak.
Als ik met bewijzen kom en jij die zonder argumenten afserveert dan zijn we uitgepraat. Ik kan nu al voorspellen dat het volgende waarmee ik kom ook zonder discussie wordt afgeschoten. Ik ga me dan niet verder in allerlei bochten wringen. Jij bent aan zet.
Waar het bovendien om draait is of deze buitenlandse imams een zinvolle bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving. Ik ontken het recht van die man niet op zijn religieuze tunnelvisie of om dat te verspreiden. Wel denk ik dat Nederland geen behoefte heeft aan nog meer van dit soort figuren. Hij mág alles. Maar het is een slechte zaak als moslims van jongs af aan aangeleerd krijgen dat de maatschappij waar ze in wonen niet deugt. Hij mág zenuwachtig worden van onbedekt haar. Wat ik zeg is dat het ongelofelijk is dat zo’n man dan hier wil wonen. Ik zou het buitengewoon droevig vinden als jonge moslims zijn krampachtige houding tegenover het andere geslacht over zouden nemen. Het mág. Maar dat betekent niet dat het ook móet. Als zijn visie op de Islam massaal navolging zou krijgen, komt het met integratie nooit goed. De schuld ligt dan niet bij Wilders, maar bij moslims die zichzelf van de samenleving afsluiten.
Alles mag. Ik geloof alleen niet dat Salaam zelf zo tolerant is. Ik denk niet dat hij vindt dat bijvoorbeeld homoseksualiteit mag. Of seks voor het huwelijk. Of zonder hoofddoek rondlopen. De tolerantie die hij voor zichzelf eist, is hij niet bereid aan anderen toe te kennen. Dat blijkt ook uit dat hele wijnverhaal. Die man is geen marktkoopman maar een religieus leider. Uit het feit dat hij het als ene ”˜ onderhandeling’ en een ”˜tegenpartij’ ziet blijkt al zijn gebrek aan respect. P&W zijn sukkels. Ze hadden die eis moeten verwerpen .Alleen dan komt hij niet opdagen. En dan zijn P&W de boze racisten die moslims uitsluiten.
Ik ben uiteindelijk optimistisch over de toekomst van integratie. Ik denk niet dat voor jonge Nederlandse moslims de boodschap van zo’n Salaam erg interessant is. Die worden niet zenuwachtig van een meisje zonder hoofddoek. Maar hoe minder met Saoedisch geld bekostigde imams hier komen preken, hoe beter het is.