Even geen politiek, even geen religie. Geen voorkeur, geen analyse. Wat volgt is een kort stuk over Fairuz, zangeres uit Libanon, naar aanleiding van de zoveelste ellendige bombardementen in haar land, waar ditmaal Tripoli en het nabijgelegen vluchtelingenkamp kapotgemaakt worden.
Een jaar of 4 geleden, net voor of na het IDFA (documentairefestival in Amsterdam) viel mijn oog op een recensie van de film ‘Fairuz – We Hielden Zoveel van Mekaar’. Ik had nog nooit van haar gehoord en was slechts weinig bekend met Libanon (waar zij vandaan kwam) of Beirut (waar zij al haar hele leven woonde). Met enige kompanen ging ik richting het donkere studentenhol Kriterion en namen we plaats temidden van een gemêleerd publiek: oud, jong, polderhollands, Marokkaans, pan-Arabisch, filmnerds, muziekliefhebbers, bonnefooiers en wat leden van het Nederlands Palestina Komitee die nog gauw wat folders klaar legden voor na de film.
Tot die periode bestond mijn platenkast voornamelijk uit drie componenten: van links naar rechts 2 kasten met wat ‘zwartere’ muziek, voornamelijk hiphop en soul; van rechts naar links 2 kasten met lawaai, voornamelijk punk, ska en een vleugje metal; in het midden bevond zich de zgn. restcategorie, wat jeugdzonden, Henny Vrienten, Pearl Jam en een stukje country and western in ontwikkeling. Dat zijn de muzikale pilaren uit mijn jeugd die ik in grote lijn heb voortgezet tot op heden en waar ik, autist als ik ben, liever niet al te veel van afwijk.
Toen het licht uitging in zaal 2 van Kriterion en de openingsbeelden zichtbaar werden, bekroop mij het licht verontrustende maar ook wel aangename gevoel dat zowel ik als mijn platenkast aan verandering onderhevig waren. Gedurende het eerste gedeelte van de film volgen we voormalig strijdende partijen van de burgeroorlog in Libanon tussen 1975 en 1990 die langzamerhand hun leven weer hebben opgepakt. De littekens van 15 jaar onderlinge strijd zijn nog goed zichtbaar in het straatbeeld, waar grote kogelgaten op stoepen en flatgebouwen hun verhaal vertellen. Ook worden ze gedurende de film zicht- en voelbaar in de geschiedenissen van de mensen die deel uitmaakten van verschillende strijdende partijen: de sji’itische taxichauffeur die wil emigreren, de soennitische dokter die scherpschutter was, de christenen, de joden, de druzen, de linkserds, de rechtsterds, de prosyriërs – iedereen komt aan het woord.
Na een uur in de film fluistert mijn buurman dat hij Fairuz zelf nog helemaal niet heeft gezien. Verrek! We zitten al een uur te kijken naar allerlei mensen die praten over vroeger, over oorlog, familie, religie, over de stad Beirut, over de gevangenis, over het huidige economische klimaat, over alles wat hun bezig houdt. Maar niets dat zij zeggen, helemaal niets gaat voorbij zonder de muziek van Fairuz in hun harten en oren. Hun hele leven is vermengd met de aanwezigheid, met de pijn en extase van de muziek en lyriek van Fairuz – “neighbour to the moon/ ambassador to the stars”.
In de film, echter, ontbreekt de fysieke vorm van Fairuz. Pas in de eindshots komt er een klein beeld, van veraf geschoten, van een concert van Fairuz. Er is een spot op haar gericht, maar ze verroert zich bijna niet. Je wordt gedwongen te luisteren naar die verre, bijna verstilde figuur. Ontroering dringt zich aan je op, zeker na al die levensverhalen van al die verschillende mensen uit Beirut.
Ik versta geen woord van wat ze zegt, maar voel haar liefde voor haar kapotgeschoten stad als geen ander. Want wat deze voormalige strijders bindt, is niet zozeer Fairuz alswel hun stad en land – Fairuz is enkel de fysieke manifestatie van de liefde voor hun Libanon en Beirut.
Anno 2007 is alles anders maar ook weer hetzelfde. Tijdens de burgeroorlog heeft Fairuz geweigerd op te treden in binnen- of buitenland. Ze is niet naar het buitenland vertrokken en heeft gedurende al die tijd gewoond waar ze altijd heeft gewoond: hartje Beirut. Zelfs toen er een bom insloeg in haar huis, is ze niet verhuisd. Oplappen en verder gaan met leven. Ze heeft haar volk van luisteraars nooit in de steek willen laten en ze heeft nooit partij willen kiezen. Mensen kennen haar sentimenten, kennen haar onpartijdigheid en gekoppeld aan haar muziek, brengt dat een ongelofelijke troost met zich mee.
Nu luister ik naar haar, terwijl mijn hart bloedt voor Tripoli – zuster van Gaza en Beirut- en een zachte triestheid zich van mij meester maakt. Maar ergens, diep verborgen, gloort tegelijkertijd een vleugje hoop, dat er meer mensen zijn zoals zij, die bijna Ghandi-achtig verbaal en muzikaal ‘vechten’ met vreedzame actie.
15 Reacties op "Denkend aan Fairuz"
Ben al sinds 1984 een fan van Fairuz. De documentaire heb ik ooit op de televisie gezien. Op deze site staan een aantal vertaalde teksten van haar songs. Hind heeft trouwens een cover van een bekend lied van Fairuz op haar repertoire. Ook erg de moeite waard. http://www.orientaldancer.net/arabic-song-lyrics/lyrics_of_Fairuz.html
hoi, probeer het nummer ‘le Beirut’ van Fairuz te pakken te krijgen en luister…de tranen springen in je ogen ….
Hoewel we op dit moment andere zaken aan ons hoofd hebben, komt Fairuz ook regelmatig ter sprake op onze website LibanonPraat. Kom er eens kijken!
Helaas, en vreselijk voor de mensen die daar het slachtoffer van zijn, is er weer gedonder in Libanon waar Al Qaida/een aftak daarvan duizenden Palestijnen gegijzeld houden in hun vluchtelingenkamp want zij kunnen er niet uit omdat zij gevangen zitten tussen het schieten door ‘Al Qaida’ en het Libanese leger.
Er is een humanitaire ramp aan het ontstaan, want er moeten velen slachtoffers zijn; en volgens zeggen is het water op.
In Beirout weer een enorme bom ontploft – deze keer in een sunnitische woonwijk, en eerder in het christelijke gedeelte een bom ontploft in een winkelcentrum.
Laten wij hopen dat de boel niet verder uit de hand loopt.
Al Qaida krijgt veel te veel eer. Al Qaida is een klein groepje overgebleven oud-strijders die zich ergens ophouden in de bergen. Hoe kunnen ze dan nog opereren over de hele wereld. Al Qaida is gewoon een fabeltje dat gebruikt wordt om geweld te gebruiken tegen een groep mensen die je niet kunt uitstaan.
#5 Ikken
Zo lust er nog een paar.
Maar goed het ging om Fairuz
@ Auteur.
Weet u/jij op welke wijze ik deze film nog eens tot mij kan nemen?
@johanna:
deze film is in de verkoop gewoon te krijgen bij de betere dvd/muziekwinkel of via bol.com (code: EAN: 9789058491480 )
ik heb m ook wel eens in de verhuur gespot, maar weinig videotheken doen nog documentaires.
Sabah Wu Masa IS MIJN FAVO FAYROUZ !
Vraagje, ben jij die Nouredinne van nmo?
Ah.. je stukje zette me aan tot het weer eens opzetten van de zoetgevooisde dame. Ultieme melancholie; herinneringen aan haar muziek door mijn ouderlijk huis op zondagmiddag en mijn moeder meezingend achter de naaimachine. Dank daarvoor!
Hey every1 … I do not know dutch … but i love Fairouz and I was using a translator webpage so i can know what u r talkin about..I am lebanese…and I have been to Fairouz concerts more than once…she is the best…the reason im here is that I got to see Sabah w Masa video and it was a part of a documentary that was aired in your country Netherlands!! So please if anyone have it or can give me a website to download it..I WOULD REALLY APPRECIATE!!
Fairuz –
Ik weet niet hoe ik over haar moet vertellen- Het lijkt of alles over haar al verteld is of dat men het eerder heeft gehoord. Ik tril terwijl ik nu aan het typen ben. Zij, FAIRUZ – met zeer veel respect noem ik haar, is fantastisch. Ik ben een hindoestaan uit Suriname en spreek geen woord arabisch. In Suriname had ik de Arabische taal nooit gehoord. Toen ik in Nederland dacht ik dat de Turkse en Marokaanse mensen Arabisch spraken. Het spijt me oprecht dat ik het volgende moet zeggen, maar het klonk mij nogal vies en heftig in de oren. Enige jaren daarna maakte ik kennis met de muziek van Fairuz. wat een geweldig vocalist. Zij brengt de arbische taal goed tot haar recht. Het lijkt wel of er een ton honing in haar gouden stembanden is opgeslagen. Elk woord dat zij zingt klint zo zoet. Over het algemeen zij kennen Hindoestanen haar niet, maar iedereen die haar hoort wordt meteen een fan an haar. Zij kan alles zingen van pop – klasiek – in een woord geweldig. Fairuz is nu een zeer belangrijke onderdeel van mijn leven geworden. Ik moet haar iedere dag horen, wara ik ook ben. Zij is een meester in het klassiek lied. Haar prachtige jazz sabah ul maza – haar droevige Zuruni, ya tayir, keefak inta alle nummers van haar vind ik mooi. Zij is zo imens groot. Er weinig artiesten als Fairuz. De grooste Indiase vocalisten hebben die bewondering voor Fairuz. In oude klassieke Bollywood zijn regelmatig liederen te horen die door Fairuz waren gezongen. Vele componisten waren ook geinspireerd door Fairuz. Misschien is het idioot dat ik het volgende zeg, maar ik geloof erin dat elk mens die van Fairuz houd een buitengewoon mooie karakter heeft en een goed mens is. Fairuz is liefde. Fairuz is geweldig! Ik groet u allen die van Fairuz houden . Radjesh
Bedankt voor u artikel.
Ik hou van fairuz, zij is een legende, ik heb zelf een site gebouwd met als naam lovefairuz.net maar helaas die is franse talig.
Nog bedankt
Fairuz is echt een legende