Vervolg op deel 1 van de reeks ‘Islamitisch onderwijs’.
Eergisteren bleek weer eens overduidelijk hoe sterk de babylonische spraakverwarring en de slachtofferrol in SIBA-land heersen. Eerst werd ik benaderd door een buurmeisje om een petitie te ondertekenen voor behoud van islamitisch onderwijs in Zeeburg. Daarna werd ik bij Jumma benaderd door een ouder van de medezeggenschapsraad van de SIBA of ik mee kwam demonstreren op het Waterlooplein. "Een proteststem voor het behoud van islamitisch onderwijs."
Ik wist niet zo goed wat ik moest zeggen. Misschien iets als: "meisje, het spijt me dat je ouders je naar de As-Siddieqschool sturen in weerwil van goed openbaar onderwijs in Zeeburg" (zie: Flevoparkschool, JP Coenschool). En: "Meneer, het spijt me dat u door lapzwansen wordt geadviseerd, maar in tegenstelling tot wat u denkt kan de overheid niet verplicht worden om islamitisch onderwijs te starten of te onderhouden, maar enkel om de onderwijskundige kwaliteit en of financiële situatie door te lichten."
Ik schreef vorige keer over het wonder dat die kinderen en hun ouders eigenlijk nog zo gemotiveerd naar school toe komen. Want een wonder is het zeker, alhamdulillah, als je weet dat er zo’n beetje elk jaar wel een rapport over SIBA is verschenen sinds 2004. Vorig jaar nog een stuk over de financiële malversaties van het ene bestuurslid dat het andere voor hem laat werken en via allerlei cliëntelistische constructies zelf opdrachten aan zijn eigen bedrijfje geeft. Bizar. Maar de verslechtering van de financiële situatie is niet het enige: recentelijk liet staatssecretaris Dijksma van onderwijs zich uit over het verslechterde perspectief op verbetering van de onderwijskwaliteit. Na jaren van ploeteren en miserabel beleid was het interimbestuur er niet in geslaagd de scholen boven water te houden.
Reeds in 2005 werd dit ziekelijk duidelijk: meerdere kinderen kregen last van allergieën omdat de matten die bij de ingang van de school lagen zo oud waren dat ze een idiote stofmijtverzameling tot gevolg hadden. Uiteindelijk heeft de ouderraad na vele petities aan het bestuur uit arre moede zelf maar nieuwe matten aangeschaft. Dit is dus ook tekenend voor El Faroeq. Ik weet dat mijn persoonlijke ervaringen niet altijd even mals waren, maar een ding is mij heel duidelijk opgevallen. Waar het op andere ‘zwarte’ scholen nog wel eens moeilijk is om ouders te motiveren om actiever bij de schoolopleiding van hun kinderen te zijn, is het bij El Faroeq veel minder het geval. Veel ouders zijn als vrijwilliger bij de school betrokken, hetzij om de kinderen van en naar huis te rijden, hetzij in geval van schooluitjes of als pleinwachten. Ik heb een immens respect opgedaan voor veel van deze ouders, die dicht bij hun kinderen staan en actief het beste met hun kinderen en school voor hebben.
Maar ja, soms kan die betrokkenheid problematisch zijn: reeds een tijdje is duidelijk dat het gebrek aan financiële middelen en de slechte onderwijskwaliteit dermate problematisch is, dat SIBA niet meer zelfstandig kan functioneren, en dus El Faroeq ook niet. Verschillende opties werden voorgelegd: allereerst werd er een nieuw interimbestuur aangesteld, dat het helaas niet heeft gehaald. In maart werd duidelijk dat ook het Ministerie van Onderwijs zich terugtrok en dat er gezocht moest worden naar een overnamepartner. Er werd gekeken naar een mogelijke islamitische partner maar dat bleek lastig. Vervolgens werd er naar een andere optie gekeken toen de Esprit Scholengemeenschap in beeld kwam. Zij wilde de SIBA-scholen wel overnemen met behoud van islamitische identiteit.
Hier echter lieten de ouders ook van zich horen. In een staaltje verstandsverbijstering spraken de ouders middels de medezeggenschapsraad hun veto uit en schreven ze massaal hun kinderen over naar de As-Siddieqschool in West. De heersende mening onder nietmoslims is nu dat het dankzij de ouders niet meer goed gaat komen.
In amsterdam centraal verhaalt Jelmer over de bewuste "sabotage" van de ouders. Nu klinkt dat best hard, "een staaltje verstandsverbijstering en sabotage." Laat me uitleggen waarom ik dit ook vind: de reden voor de (rijkelijk late) veto van de ouders ligt in het feit dat de Espritgroep geen islamitisch bestuur heeft. In het Parool liet Bart Voorzanger, adviseur van de MZR van ouders, weten dat ‘slecht onderwijs geen reden kan zijn om een school te sluiten.’ En hier ben je mij dus kwijt, en goed ook.
Het is voor mij niet te geloven dat ouders zouden kiezen voor een slecht islamitisch bestuur over een goed niet-islamitisch bestuur – waarbij deze laatste nota bene de islamitische identiteit wil handhaven. Voor wie kiezen de ouders dan? Niet voor de kinderen in ieder geval. As-Siddieq lijkt op dit moment (in tegenstelling tot wat veel media berichten en zelfs bepaald pvda-wethouders te Mokum) kwalitatief in orde, maar in hoeverre zou dat nog kunnen als ze binnen een jaar 400 SIBA-leerlingen toegevoegd krijgen. In welke ruimte gaan ze zitten? Welke docenten kunnen ze krijgen? (Zeker als je weet dat onder PABO-studenten islamitisch onderwijs nu niet direkt populair is). Daarnaast heeft staatssecretaris Dijksma al laten weten eventuele middelen in te zullen zetten om die overgang te blokkeren omdat de school nog onder verscherpt (onderwijskwalitatief) toezicht staat.
Het loopt een beetje uit op een voorgeprogrammeerd fiasco, waarbij je veel moslims nu al hoort roepen: och vey, arme ons, ze moeten ons weer hebben! en waarbij vele nietmoslims weer zullen roepen "zie je nou wel, etc etc". Voeg daarbij de verwarring over de scheiding van Kerk en Staat (de nachtmerrie van de PvdA) en de ellende is compleet. Dus wat dan? Wat moeten we doen om er voor te zorgen dat de kinderen behoorlijk onderwijs krijgen? Dat de ouders zich op hun gemak voelen hierbij? Dat de beeldvorming ons niet weer voor de voeten gaat lopen? Dat we niet verder in de knoop gaan raken of een generatie ontwrichten door ze in een ander stadsdeel naar school te laten gaan (en hiermee juist voorbij te gaan aan het fantastische principe van de Brede School)?
Meer hierover in deel III insha’Allah…
5 Reacties op "Islamitisch onderwijs, deel II: de ouders"
Soms moet je dingen doen die je niet wilt doen, vooral wanneer het betreft het toegeven van je ongelijk. Na een tijdje met verschillende mensen van gedachten te hebben gewisseld vond ik het toch nodig om mijn persoonlijke ervaringen met islamitisch lager
Hier de brief van de ouders van sibascholen zoals ik hemm aantrof op het allochtonenweblog. Verklaart toch wel het een en ander van het perspectief van de ouders.
Ouders islamitische scholen eisen recht op
Siba_logo De SIBA-scholen zijn door staatssecretaris Dijksma vanaf 1 augustus opgeheven. Vrijdagmiddag demonstreerden honderden ouders, leerlingen en docenten van de SIBA-scholen bij het Amsterdamse stadhuis. Het Allochtonenweblog beschikt over de verklaring van de ouders van de SIBA-scholen en van het bestuur van de As Siddiqschool. Beiden worden hieronder weergegeven. De ouders willen graag dat de As Siddieq-school SIBA overneemt. Dijksma is hier echter tegen. De instelling staat onder toezicht van de Onderwijsinspectie, omdat de educatie op het gebied van burgerschap en integratie niet zou voldoen. Klik voor meer artikelen over islamitische scholen hier
Verklaring van de ouders van de SIBA-scholen
Wij als ouders voelen ons verongelijkt en willen een oplossing voor onze 600 kinderen die na de zomer zonder school komen te zitten. Wij willen u in de volgende korte toelichting uiteenzetten waarom wij ons genoodzaakt zien om te demonstreren.
Nederland is een democratische rechtstaat. Dat zijn dus twee componenten.
* Het eerste component betreft de democratie: Er wordt geluisterd naar wat de bevolking te zeggen heeft en het volk wordt serieus genomen.
* Het tweede component betreft de rechtstaatidee: De leidraad voor alle overheidshandelen is de wet. Wat de overheid doet, zegt of nalaat, is terug te voeren op een wettelijke grondslag.
Helaas moeten wij hier vandaag constateren dat van de democratische rechtstaat in de praktijk niet veel terecht komt. Wij worden als ouders namelijk niet serieus genomen en er wordt niet naar ons geluisterd. Bovendien wordt er door politici gezegd dat overheidsfunctionarissen in ons geval buiten de wettelijke bevoegdheden moeten kunnen handelen.
Nederland lijkt de democratische rechtstaatidee dus alleen maar te handhaven, zolang het de overheid goed uitkomt. Wanneer een islamitische basisschool gedreigd wordt met sluiting, wordt er weinig gedaan om dat te voorkomen en wordt sluiting zelfs gestimuleerd.
Wij hebben verleden week ook al een demonstratie gehouden, maar voelen ons genoodzaakt opnieuw de straat op te gaan. Met deze demonstratie willen we dat probleem van ogenschijnlijke willekeur voor het voetlicht brengen. Wij zijn lange tijd aan het lijntje gehouden, door het voormalige en het huidige SIBA-bestuur. We hebben veel rommel over ons uitgestort gekregen. Eén bestuurder heeft zelfs een graai in de kas gedaan en heeft de goede naam van de SIBA-scholen ernstig geschaad. Wij hebben dus een heleboel te verduren gehad en nu moeten de scholen dicht! Dit voelen we echt als een nederlaag voor het islamitische onderwijs.
Wij hebben van de staatssecretaris een kans gekregen om te overleven, als we zouden toestaan dat een niet-islamitische scholengroep (Esprit) ons zou overnemen. Dit staan wij niet toe en dit standpunt is duidelijk gemaakt aan heel Nederland. Wij gaan niet akkoord met het voortbestaan van de SIBA-scholen onder een niet-islamitisch bestuur. Ook al heeft Esprit beloofd het islamitische karakter en de identiteit van de scholen te waarborgen, wij vertrouwen niet dat dit kan lukken onder een niet-islamitisch bestuur. De overname is afgeketst en de scholen worden opgeheven.
Wij eisen hier dat er naar ons geluisterd wordt, dat we als ouders serieus genomen worden en dat er spoedmaatregelen worden getroffen om onze kinderen naar de school van onze keuze te kunnen laten gaan. Wij willen na de zomervakantie in onze schoolgebouwen blijven en we willen een islamitisch bestuur dat over de identiteit waakt.
Deze eisen zijn volstrekt normaal in een rechtstaat. We hebben immers grondrechten en één van die grondrechten is de vrijheid om te kiezen voor een school, op een religieuze grondslag. Wij willen gebruik maken van dit grondrecht en we willen hier nogmaals benadrukken dat wij uitdrukkelijk en welbewust kiezen voor drie dingen: een islamitische school met een islamitische identiteit, die gegarandeerd wordt door een islamitisch bestuur.
We vinden het eeuwig zonde dat de SIBA-scholen hun deuren hebben moeten sluiten. Het is een groot verlies, om drie islamitische scholen in één klap te moeten opgeven. De sluiting betekent echter niet dat wij gedwongen zijn om de kinderen op een andere plek onder te brengen dan op een school waar wij expliciet voor kiezen. En die keuze hebben we gemaakt. Wij kiezen voor de As Siddiqschool. De As Siddiqschool heeft ons hartelijk ontvangen en heeft ons keurig behandeld. Wij hebben alle vertrouwen in de As Siddiqschool en sturen onze kinderen daar graag heen. Wij hebben ons daarom massaal aangemeld bij de As Siddiqschool, zodat onze kinderen volgend schooljaar nog steeds islamitisch onderwijs krijgen.
Maar onze keuze wordt niet gewaardeerd door de overheid. Er is een hetze aan de orde tegen de As Siddiqschool, zonder dat de zogenaamde “feiten” worden gestaafd met enig bewijs. Wij kunnen daar naar eer en geweten tegen inbrengen, dat de As Siddiqschool een goede school is. De As Siddiqschool is zelfs de beste basisschool in haar stadsdeel De Baarsjes. Bovendien is de As Siddiqschool de enige school in Nederland die aan Burgerschap doet. Wij zien dus geen reden om aan de juistheid van onze keuze voor die school te twijfelen.
Het is vanuit de rechtstatelijk idee dus van groot belang dat alle overheden en instanties zich tot het uiterste inspannen om onze wensen bewaarheid te laten worden. We roepen bij dezen iedereen op om haast te maken, want de zomervakantie nadert en de tijd tikt genadeloos door.
Er moet een einde komen aan de sabotage van onze keuze voor de As Siddiqschool. We willen niet opnieuw geconfronteerd worden met procedurele wijzigingen, die afwijken van wettelijke, geldige en gebruikelijke procedures. Dit levert een hoop frustratie op en kost tijd Tijd is een luxe die we ons momenteel niet kunnen veroorloven. We vragen iedereen de handen uit de mouwen te steken, want het gaat om kinderen, die onderwijs moeten krijgen. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Werk ons niet tegen, maar werk met ons mee! Help ons om de gebouwen in Noord en Zeeburg te behouden, want onze kinderen zijn vele jaren met plezier in deze gebouwen naar school gegaan. We willen onze kinderen niet bij omringende scholen inschrijven, omdat onze eisen voor een islamitisch bestuur heel serieus zijn. Wij willen ook niet massaal naar De Baarsjes. We willen dat de kinderen in hun eigen buurt en op hun eigen school kunnen blijven.
De kinderen staan nu onder grote druk en hebben een stressvol toekomstbeeld over wat er na de zomer moet gebeuren. Stuur hen niet naar een ander gebouw, want ze hebben genoeg traumatische ervaringen te verduren gehad. Onze kinderen moeten zorgeloos en vredig naar school kunnen gaan. De zomervakantie moet ook voor hen een ontspannende periode zijn.
Kortom, wij willen met deze demonstratie drie dingen bereiken:
· Dat we vanaf nu heel serieus genomen worden;
· Dat we kunnen blijven in onze gebouwen; en
· Dat de aanmeldingen bij de As Siddiqschool niet langer worden vertraagd.
De onzekerheid waarin de ouders en hun kinderen verkeren, is het resultaat van een behandeling die aan te merken is als mensonwaardig. Neem deze onzekerheid zo snel mogelijk weg!
We danken u voor uw aandacht.
De SIBA-ouders.
PERSBERICHT VAN DE AS SIDDIQSCHOOL: DEMONSTRATIE SIBA-OUDERS 15 JUNI 2007
Ouders van de geteisterde SIBA-scholen mobiliseren zich voor een demonstratie voor het stadhuis te Amsterdam. De SIBA-scholen zijn bij besluit van staatssecretaris Dijksma per 1 augustus opgeheven. De ouders voelen zich verongelijkt en willen een oplossing voor de 600 kinderen die na de zomer zonder school komen te zitten.
SIBA
De stichting SIBA beheerde drie islamitische scholen, met een ondermaats presterend bestuur. Zie hiervoor de publicaties in de pers. De ouders van de leerlingen op de SIBA-scholen hebben het bestuur van de As-Siddieqschool verzocht om hulp. Dit bestuur heeft de noodkreet “niet willen en niet kunnen negeren”, aldus bestuurder Amarouch. “De ouders hebben een vertrouwensband met ons opgebouwd doordat wij de enigen zijn geweest die hen hebben willen helpen. Wij hebben de ouders ontvangen en de ouders een hart onder de riem gestoken. Wij zijn immers erg begaan met het islamitisch onderwijs en weigeren de vernietiging ervan passief te ondergaan.” Uit ideële motieven het bestuur van de As-Siddieqschool overleggen gevoerd met verschillende autoriteiten om een overname van de scholen te realiseren. Deze gesprekken zijn afgeketst, mede door de kwalificering van de staatssecretaris, dat de school niet zou voldoen aan de door haar gestelde vijf eisen voor een overnamekandidaat.
Massa-inschrijving
Toen het moment kwam dat Esprit zich als overnamekandidaat aandiende, hebben de ouders besloten hiertegen te ageren. Staatssecretaris Dijksma meent dat Esprit voldoet aan alle vijf punten, die zij in haar brief eist. De ouders zijn echter niet overtuigd dat het bestuur van de Esprit de belofte kan waarmaken, dat de islamitische identiteit wordt gewaarborgd en bewaakt. De meeste ouders hebben hun kinderen aangemeld bij de As-Siddieqschool.
Tegenwerking
Sinds de aanmeldingen van ouders, hebben verschillende autoriteiten zich uitgesproken tegen deze daad van de ouders. Er wordt beweerd dat de As-Siddieqschool “kwetsbaar en kwalitatief slecht” zou zijn. Amarouch: “Dit wordt echter niet gestaafd door enig officieel document. Kortom het bestuur van de As-Siddieqschool heeft sterk het gevoel dat geprobeerd wordt ons buitenspel te zetten, waardoor de keuzevrijheid van de ouders voor een school naar hun keuze wordt beperkt en hun uitdrukkelijke keuze voor de As-Siddieqschool niet wordt gerespecteerd.”
Demonstratie
Vrijdag 15 juni om 15:00werd een demonstratie gehouden van de SIBA-ouders, bij het stadshuis aan Amstel 1, te Amsterdam.
Posted by webmaster on zaterdag 16 juni 2007 in activiteit/debat (van zelforganisaties), onderwijs | Permanente link
Asalaam aleikum ,
even een korte reactie op :
“”Welke docenten kunnen ze krijgen? (Zeker als je weet dat onder PABO-studenten islamitisch onderwijs nu niet direkt populair is)””””
er zijn GENOEG Moslim PABO-studenten / (en pas afgestudeerden) en er zijn ook genoeg vrij denkende mensen die ook op een Islamitische school willen werken !
op de as-siddieq werken super leerkrachten, van verschillende afkomst en godsdienst ! dat wilde ik even zeggen..
Wat een zelfbeklag van die siba-ouders. Halverwege moest ik bijna braken. In Nederland is het recht op onderwijs naar eigen keuze voor iedereen wettelijk geregeld. Dat wil zeggen dat ouders een school kunnen oprichten die bij voldoende overlevingskans wordt gefinancierd. De ouders moeten echter zelf voor een goed functionerend bestuur zorgen. Dat behoort niet tot de bevoegdheden van de overheid. Het Siba-bestuur functioneerde niet, ook het interimbestuur deed het slecht. Overname door As Siddieq is geen optie, nog afgezien van de kwaliteit zou het ook voor deze school de nekslag betekenen. Als de ouders op dit moment met een betrouwbaar bestuur aankomen zijn de problemen opgelost. Dat kunnen ze niet, dus blijft sluiting als enige reëele optie over aangezien ze een niet-moslimbestuur wantrouwen (waarom eigenlijk?).
Ik merk bij moslims vaker de houding dat de overheid het maar moet regelen omdat we er immers recht op hebben. Zo gaat het met de hoofddoek en ook met halal vlees. Maar zo werkt dat hier niet. Je hebt het recht om zelf het initiatief te nemen. De overheid zal dan financieren en faciliteren. Maar je moet het wel zelf goed regelen.
Woensdagavond debatteerde de Tweede Kamer over de SIBA-scholen. Een zinnig debat was het niet. De deelnemers kenden de feiten niet. Tijd voor wat SIBA-logie voor beginners:
De SIBA heeft een kwaliteitsprobleem. Desondanks behoren de SIBA-scholen tot de kwalitatieve middenmoot van het Nederlandse basisonderwijs. Dat blijkt zowel uit de Cito-resultaten als uit de meest recente inspectierapporten. Er is alle reden voor zorg, zorg over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Maar dat is wel een andere discussie.
De SIBA heeft een financieel probleem. Twee jaar geleden ”“ ná het vertrek van die vaak gememoreerde frauderende voorzitter ”“ had de SIBA nog altijd een miljoenenreserve. Een jaar later was dat geld goeddeels op, opgemaakt na een machtsovername door het bestuur van zuster-stichting El Amal. Het kleine miljoen dat het ministerie sindsdien in de SIBA investeerde, ging niet naar het onderwijs maar naar een paar “top-managers” die een jaar lang weinig meer deden dan ruziemaken ”“ met elkaar, met de ouders en met het personeel. Het ministerie kreeg daar stapels brieven over, maar sloot er de ogen voor.
Het ministerie zag heil in een “overname” door Esprit. Ouders en personeel wezen die af. Daar hadden ze goede redenen voor. Esprit wilde alleen de leerlingen, het materiaal en de gebouwen overnemen. Het personeel moest worden ontslagen en de scholen kregen een niet-islamitisch bestuur. Zo’n collectief ontslag is in strijd met de Wet op het Primair Onderwijs, en de ouders wilden garanties voor het behoud van de identiteit van hun scholen. Geef ze eens ongelijk.
De SIBA heeft een bestuurlijk probleem. Niemand wil een organisatie leiden die moet groeien om te blijven bestaan, die moet investeren om te groeien, maar die geen geld heeft en nergens geld kan lenen. Dan zijn er twee oplossingen: een kredietgarantie of een liquidatie. Het ministerie koos voor het laatste.
De situatie die nu ontstaat is de minst wenselijke van alle denkbare uitkomsten. Maar hij is het gevolg van Haagse keuzen en de rechte rug van ouders die vasthouden aan hun grondwettelijke vrijheid van onderwijs. Lastige types, die allochtonen. ’t Lijken verdorie wel Nederlanders ..
Bart Voorzanger
voormalig medewerker en MR-adviseur van de SIBA