Voorpagina Ingezonden, Politiek

De radicalisering van Islam-criticasten

Dit stuk is ingezonden door Kamal Essabane

Gisteren deed Geert Wilders (PVV) weer eens van zich horen met een duidelijke ‘anti-islam’ uitspraak. Hij maakte aan premier Balkenende duidelijk dat wat hem betreft criminele Marokkaanse Nederlanders samen met hun ouders per direct op het vliegtuig naar Marokko mogen worden gezet. Hun Nederlandse nationaliteit moet worden afgepakt. Wilders vroeg Balkenende ook onbeschaamd of hij niet vond dat er teveel islam in Nederland is, waarbij hij een directe link legde tussen islam en criminaliteit. Toen Balkenende antwoordde dat hij geen groepen over een kam zal scheren en dat niet de islam het probleem is, betichtte Wilders hem van politieke correctheid.

Als je de geschiedenis van Wilders een beetje hebt gevolgd, kun je volgens mij niet anders concluderen dan dat er sprake is van een radicaliseringsproces. Enkele jaren geleden had hij het namelijk nog over de ‘radicale islam’ en de ‘uitwassen van de islam’ die bestreden moesten worden. Tegenwoordig is in Wilders’ vocabulaire ‘islam’ een synoniem voor alles wat slecht is: ‘extremisme’, ‘vandalisme’ en ‘terrorisme’. De enige goede moslim is volgens hem een ex-moslim. Nota bene een ‘contradictio in termini’.

Als het tegenwoordig over de islam en moslims gaat wordt de werkelijkheid door Wilders simplistisch en zwart-wit voorgesteld. Ergens is de nuance verloren gegaan. De grote vraag die bij mij rijst is: is Wilders met de tijd geradicaliseerd of duurde het een tijdje voordat de aap uit de mouw kwam? Dacht hij altijd al zo en was hij naar de buitenwereld al die tijd politiek correct? Had hij al die tijd een dubbele agenda?

Wat het antwoord ook mag zijn, Wilders is geen uitzondering in deze evolutie (of devolutie?). Hirsi Ali gebruikte eerder dezelfde nuancering (het gevaar van de ‘radicale islam’ of ‘Politieke islam’) om later in het dagblad Trouw te openbaren dat ze nu gelooft dat de ‘zuivere islam’ het probleem is. Deze stellingname impliceert dat alle gewone (niet-radicale) moslims in feite ‘nep-moslims’ zijn. Echter, een moslim, hoe liberaal die ook mag zijn, zal zijn interpretatie van de islam altijd als zuiver beschouwen en zich aangesproken voelen door de generaliserende uitspraak van Hirsi Ali.

Helaas blijft het niet bij deze twee personen. Een zelfde ontwikkeling van radicalisering is bij de publicaties van andere islam-criticasten zoals Afshin Elian en Leon de Winter te zien. En nu hebben we Ehsan Jami erbij die zegt dat de Koran en hadith, (de primaire bronnen van de Islam) het grote probleem zijn en niet de interpretaties van enkele radicalen.

Zulke uitspraken zijn generaliserend, ‘extremiserend’ en bovenal gevaarlijk. Ze wakkeren de (onterechte) angst voor de islam en moslims aan en zijn daarom terecht islamofoob te noemen. Hebben moslims en zogenaamde aanhangers van de ‘linkse kerk’ niet alle reden om wantrouwig te zijn ten opzichte van criticasten van de islam als blijkt dat de zoveelste criticast als ‘islamofoob’ uit de doeken komt?

Moslims en zogenaamde aanhangers van de ‘linkse kerk’ worden er verder vaak van beschuldigd het woord ‘islamofobie’ of ‘racisme’ maar al te graag in de mond te nemen om criticasten van de islam monddood te maken. Ze zouden ‘islamofiel’, ‘politiek correct’ zijn en criticasten ‘demoniseren’. De PvdA zou nu zelfs een partij van de moslims zijn volgens Hirsi Ali.

Maar is het niet zo dat de ‘rechtse kerk’ met termen als ‘islamofiel’, ‘politiek correct’ en ‘demonisering’ haar tegenstanders monddood poogt te maken? Verwijt de pot niet de ketel dat hij zwart ziet?

Kamal EssabaneStudent Erasmus Universiteit Rotterdam

avatar

Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal. Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!

Lees andere stukken van Wij Blijven Hier!