Persoonsverheerlijking of idolatrie is het ophemelen en idealiseren van iemand; er ontstaat zo meestal een cultus waarbij deze persoon wordt verheerlijkt of zelfs aanbeden. De Islam erkent Jezus (Isa a.s.) als een hoogwaardig profeet, maar kent hem geen goddelijke eigenschappen toe. Terwijl het Christendom Jezus als de zoon van God ziet. Volgens moslims heeft Jezus veel voor de mensheid gedaan, maar door de negatieve effecten van idolatrie heeft hij een status van het goddelijke verworven.
De koranische verzen lofprijzen Jezus vaak, maar geven daarnaast aan dat de grens van God en schepping niet moet worden overschreden. In bepaalde Islamitische groeperingen wordt vaak gerefereerd naar dergelijke verzen, omdat volgens hen een aantal lieden binnen de eigen geloofsgemeenschap ‘de grens’ schijnt te passeren. Termen als ‘shirk’ en ‘grafaanbidders’ vallen binnen dit domein. Wordt de vraag gesteld aan de leiders van de islamitische groeperingen of zij daadwerkelijk aan persoonsverheerlijking doen, dan antwoorden zij allen ontkennend.
De salafitische vertegenwoordiging geeft aan dat er te veel gecorrumpeerd is binnen de islamitische gemeenschap, en dat men moet terugkeren naar de harde basis die weinig ruimte toelaat voor toevoegingen en vernieuwingen. Zo zijn overleveringen die de profeet een uitzonderlijke positie geven zeer omstreden bij hen. Bijvoorbeeld de overlevering:
Awwalo maa galaqallahu nuri. Het eerste wat God schiep was mijn licht (nur).
De profeet Mohammad s.a.w. verwerft zo een buitengewoon status t.o.v. de overige profeten. Mijn vraag in het algemeen is: Hoever mag je de profeet liefhebben rekening houdende dat de grens niet wordt overschreden? Ik weet dat er op de dag van vandaag geen enkel moslim bidt voor de profeet s.a.w. Men kan slechts bidden voor Allah. Toch zijn er moslims die anderen verketteren tot mushrikin (afvalligen), omdat hun liefde voor de profeet dichtbij komt bij de liefde van Allah.
50 Reacties op "Persoonsverheerlijking"
Sorry Ashraf,
Ik ben totaal niet eens met je over de laatste zin, omdat hun liefde voor de profeet dichtbij komt bij de liefde van Allah
Het is hun waanzin en onwetendheid dat hun tot deze standpunt leidt. De profeet (Vrede en Zegeningen zij met Hem)liefhebben is gelijk aan het liefhebben van Allah omdat deze verkozen profeet Vrede en Zegeningen zij met Hem zelf door Allah wordt geprezen en wordt geadoreerd. Verder geeft Allah de Meest Barmhartige zelf de OPDRACHT om Zijn Beminde Profeet te prijzen -met nadruk hierop Salloe Alaihim wa Sallimu Taslimaa- Dit doet God de Almachtige en alle dierbare Engelen dus zelf ook. Er bestaat dus geen grens dat er een specifieke liefde alleen voor Allah is, sterker nog het is een sunnat van Allah om dit te doen.
De Levenswijze van de Profeet Vrede en Zegeninge zij met Hem is -kal Quraan- net als de Quraan. Wat hij zegt, zegt hij niet uit zichzelf maar, hij zegt slechts wat Allah hem vermeldt. Hem hierom liefhebben is het liefhebben van Allah , terwijl iedereen weet dat deze Geliefde Profeet zijn Beminde schepsel is en niet als God aanvaard wordt, maar wel als de Geliefde van God, de weg naar God en als de reden van onze schepping wordt gezien.
Zie tekst Qasidah burdah,
29. Discard what the christians claim about their Nabi
30. Then decide and say what you wish in praise of him (Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam).
31. And attribute towards his personality whatever you wish of excellence.
32. And attribute to his dignified status as mush greatness as you wish.
33. For verily excellence of the Messenger of Allah has no (limits)
http://www.deenislam.co.uk/burdah/Qasidah_burdah.doc lees dit aub echt supermooi!
music
http://www.youtube.com/watch?v=t8dGisCH-HA&mode=related&search=
Moge God de Almachtige liefde voor deze Geliefde Profeet Schenken voor zowel de Moslims als de niet-Moslims en hun allen dichtbij deze Geliefde Profeet brengen!
Zoals een hadith zegt is er tussen het goede en het kwade een grijs gebied. Zo is er ook tussen aanbidden en liefhebben een grijs gebied. Als je het ‘save’ wilt spelen blijf je buiten het grijze gebied. De Profeet hield er zelf niet van vergeleken te worden met andere profeten en benadrukte dat hij slechts een dienaar van Allah was. De gelovigen mogen geen onderscheid tussen de boodschappers maken zegt de Koran in de laatste verzen van Surah 2. Tegelijkertijd erkent de Koran dat er bij Allah wel verschillende rangen zijn tussen de mensen, en ook tussen profeten. Ik zou zeggen heb de Profeet lief meer dan andere mensen omdat hij de laatste boodschapper is, we hem als ultiem voorbeeld en rolmodel moeten nemen en wij bidden en vasten zoals hij dat deed. Maar vergelijk hem niet met andere profeten die andere taken hadden. Bidt voor de Profeet maar aanbid alleen Allah en vraag alleen Allah om hulp. Als je dat doet ben je denk ik save, insha’allah.
Jezus, Mohammed, God, Allah, het zijn allemaal mythische figuren die je enkel tegenkomt in oude boeken. Waarom zou je een oordeel vellen over degenen die daarin geloven op basis van het type wezen waar ze in geloven? Ze geloven toch juist in het gedachtegoed, ze bidden voor de bijbehorende normen en waarden, waarbij de mythische figuren feitelijk niet meer dan een symbool zijn voor dat gedachtegoed.
Het zou eenieder worst moeten wezen of dat mythische figuur, de uitdrager van het gedachtegoed, de vaandeldrager van die normen en waarden nou een mens, god, zoon van god, draak of het Spaghettimonster is.
Je zou mensen niet moeten beoordelen op de symboliek die ze gebruiken maar op het gedachtegoed waar die symboliek voor staat.
E.e.a. heeft mijns inziens ook nogal weinig met persoonsverheerlijking te maken; in het geval van mythische figuren kan daar geen sprake van zijn, ze zijn immers in de eerste plaats geen persoon.
@ zmc
Uw analyse is er een van een buitenstaander op seculier niveau. Vanuit dat persectief kan zelfs het aanbidden van een popster een positieve werking hebben op de jeugd.
Religie is echter meer dan de uiterlijke daden. Religie betekent ‘herverbinden’ (met God).
De discussie is hier theologisch van aard en daar heb je interne theologische onderbouwing voor nodig. Vanuit islamitisch perspectief kan God geen mens zijn want dat zou God niet-God maken. Bovendien gaan Idolaterie en veelgodendom en antropomorfisme tegen het islamitische principe van Eenheid (Tawheed). God is Een en Absoluut en de schepping is meervoudig en relatief. De normen en waarden in de islam hebben de bedoeling om de mens dichter bij God te brengen. Dat betekent vanuit islamitisch perspectief niet dat andere religies die polytheistische trekjes hebben geen normen en waarden besef hebben, maar dat het geen integraal wereldbeeld levert dat overeenkomt met de menselijke natuur en de werkelijkheid. Door innerlijk en uiterlijk naar evenwicht te streven volgens het Eenheidsprincipe krijg je als je het goed doet geluk en rust in hart en ziel in deze wereld en het hiernamaals.
Persoonlijk denk ik dat het misschien een goed idee is om onderscheid te maken tussen ‘persoonsverheerlijking’ en ‘het NIET onderscheid maken tussen God en schepping’
Want voor wat betreft dat laatste…wat is er mooier dan de idee dat God’s geest in allemaal is? Dat is het begin van respect voor de schepping: mensen en dieren. Als je iemand anders dood, dan is het alsof je de hele mensheid dood, dat staat toch ook in de Koran? Als je geen respect hebt voor een leven, hoe klein ook, dan tast je alles aan, dan tast je de hele schepping aan. Daarom vind ik het verhaal van Soeleiman zo mooi, dat hij zelfs de mieren niet wilde vertrappen met zijn leger.
Je kunt blijkbaar als mens zo opgaan in God’s geest dat je het onderscheid niet meer ziet tussen het deel en het geheel. Dat is denk ik het mooiste wat er is. Jammer genoeg heb ik die staat nog nooit bereikt.
Maar dat is wat anders dan het deel groter maken dan het geheel: persoonsverheerlijking. Dan maak je jezelf of iemand anders tot God, inplaats van dat je jezelf als het ware ‘oplost’ in God.
Salafi’s hebben het niet goed begrepen, denk ik. Dat lijkt me behoorlijk eenzaam voor hen.
Ok… ik geloof dat ik ook een klein denkfoutje gemaakt heb
Nu verwar ik Tawhid zeker met de eenheid van God en schepping
Misschien is God toch groter dan de schepping zelf, het geheel meer dan de som der delen
Maar dan nog…
Dat wil toch niet zeggen dat we het deel niet zouden mogen ervaren als een aspect van God, ookal IS dit deel niet God zelf?
Dat is in ieder geval iets anders dan shirk of persoonsverheerlijking.
Ik weet het niet. Ben er nog niet uit. Waar staat precies in de Koran dat je onderscheid MOET maken tussen God en schepping? Ik ben dat niet tegengekomen, omdat ik als uitgangspunt Tawhid juist zo inspirerend vind.
Help me
@ pippi
mischien helpt dit een beetje
Niets is met Allah te vergelijken. Surah 112:4
Correct. Allah is groter dan de som der delen van de schepping.
Allah schiep alles en alles zal vergaan. 21:56, 59:24, 28:88.
Hieruit volgt dat als je iets in de schepping aanbidt, je niet Allah aanbidt maar een oppervlakkig verschijnsel. Allah is Waarheid (Al-Haq), de rest wat de mens aanbidt zijn valse goden.
Er is ook tahweed in de schepping want alles heeft 1 Bron, is met elkaar verbonden en heeft 1 Eind.
Allah is de eerste en de laatste.
Allah is de verborgene en de zich manifesterende, dus Transcendent en Immanent. Maar Allah is ook Persoonlijk 8:24, 50:16, 32:9. Hij komt tussen een mens en zijn hart. Maar nogmaals nooit een reden de schepping te aanbidden.
Ik ben het wel eens met de visie dat God geen mens kan zijn en denk dat het Christendom hier in haar groei een gedachtensprong heeft gemaakt die beter aansloot op het Hellenistische denken waarin de neo-platonisten ook uitgingen van een drie-eenheid. Het is pas in de 4e eeuw tot dogma verheven. Overigens vind ik de verheerlijking van de woorden in de Koran en deze als Goddelijk en ongeschapen beschouwen een vergelijkbaar theologisch probleem. En de uitleg die moslims dan geven is net zo aanvechtbaar of plausibel als die christenen geven voor de goddelijke kenmerken van Jezus. Immers … God handelt door Jezus en via Mohammed ontstaat de Goddelijke Koran. Een religie ontkomt in haar ontstaansgeschiedenis niet aan zulke claims al zeggen bijna alle religies dat wij ons geen goed beeld van God kunnen scheppen.
Het is heel simpel eigenlijk:
Allah (swt) praat altijd met liefde over de Profeet (vzmh) en verbindt de Profeet (vzmh) aan Zichzelf: Wie tegen de Profeet (vzmh) vecht, vecht tegen Allah (swt).
Dat laatste kan uiteraard niet fysiek… maar Allah (swt) heeft dat toch zo gezegd… geeft al heel wat aan.
Daarnaast bekende vers: “Wa rafa3na laka zikrak”, waarin Allah swt zegt dat hij Zelf de zikr (het herdenken/gedenken) van de Profeet vzmh heeft verheven en blijft doen.
Het enige waar Hij verschil in maakt is dat Hij de Schepper is en de Profeet vzmh de schepping… Hij wordt aanbeden en de Profeet aanbidt, etc…
Zal hier misschien later nog een artikel over schrijven… ooit… :-) Boeiend onderwerp dat Ashraf aansnijdt.
Dit zijn weer eindeloze discussies die tot niets zullen leiden. Het zal alleen leiden tot herrie tussen verschillende stromingen.
De profeten had een missie om de boodschap van Allah te verkondigen. Profeet Mohammad (saw) kwam voor de gehle mensheid en geldt als de laatste profeet. Hiermee werd de Islam ook gecompletteerd. De profeet is een mens die gerespecteerd moet worden. Er dient lering te worden getrokken uit zijn leven en boodschap. De profeet is tevens ook als mens overleden. De profeet is een mens die de boodschap onder de mensen bracht. De profreet was als verlichting voor de wereld. Sommigen beweren dat de Profeet van licht is gemaakt. Het eerste wat ooit door Allah is ontworpen. Tjah…ieder zijn mening, gedachte en bronnen. Ik hou het simpel….Respecteer de profeten en trek lering uit hun leven en boodschappen en aanbidt Allah. Daar zit geen grijs vlak tussen als je er goed GOED over nadenkt.
@omar
Beetje dubieus filmpje
“Als je het niet begrijpt moet je aan ‘de geleerden’ vragen hoe het zit”, zegt die gast met die baard meerdere malen.
Ahum.
Welke geleerden?
Waar komen die vandaan?
Welk recht hebben ze om te bepalen wat ik moet vinden?
Kijk, ik kan hun woorden afwegen met mijn eigen ratio, net zoals dat ik jouw woorden afweeg
Maar ook zij hebben de waarheid niet in pacht
Dat zou pas ‘shirk’ zijn
Misschien had ik het ook niet hier mogen vragen
Maar ik weet wel zeker dat als iets de waarheid is, dat ik dat dan uiteindelijk beter zelf kan ervaren, dan dat ik iets klakkeloos aanneem, omdat zo’n man met zo’n baard dat zegt en niet, omdat ik zelf weet dat het de waarheid is
Hee wacht eens even Omar en Kamal
God is meer dan de som der delen
Maar is dit hetzelfde als ONDERSCHEID tussen God en schepping?
Dan is er toch geen onderscheid
, maar is het schepping = meer dan de som der delen + meer dan de som der delen?
Dus onderscheid tussen God en schepping is ueberhaupt onzin
Kunnen we wel spreken van onderscheid
Maar dat wil niet zeggen dat de schepping God is
?!?
O.k. nou hou ik op want dit geklets is zinloos. als ik dit schrijf alleen al brengt dat me alleen maar verder weg.
Wat mij altijd nog zeer vreemd overkomt dat ik zonder problemen de vleesgeworden God Jezus Christus voor alles en nog wat kan uitmaken en er geen christen daar echt over valt. Als ik daarentegen de perfectie van de mens Mohammed in twijfel trek spreken moslims al snel van laster. Volgens mij lijden molims meer aan idolatrie voor de profeet Mohammed als christenen doen betreffende Jezus. Hoe komt dat toch? Volgens mij heeft juist Moahammed altijd benadrukt dat hij mens was en absoluut geen God.
Groeten,
Herman
@ Simon
Ja, ik heb ook problemen met de ‘aanbidding van de Koran’ door sommige letterknechten
Goede vergelijking tussen ‘vergoddelijking’ van Jezus en ‘vergoddelijking’ van de Koran.
Denk wel dat die vergelijking op gaat
Er zijn ook wel interpretaties (Abu Zayd?), waarin de Koran het Woord van God, maar niet Goddelijk IS, omdat de Koran voortgekomen is door de interactie tussen de Engel Gabriel en Mohammed (mens) en dus mens, tijd, plaats en contextgebonden
of zoiets
Maar voor sommige geleerden is dit vloeken, schijnt
@ kamal
Zo is er ook tussen aanbidden en liefhebben een grijs gebied. FOUT!!
AUB dit even onderbouwen met analyses uitspraken of authentieke bronnen die ook de Salaf e Salehien gebruikten (salaf= Metgezellen van de Dierbare Profeet Vrede zij met Hem, de taabe-ien de taabe taabe ien).
Je maakt een crucial fout in je denkwijze, goed en kwaad zijn twee uitersten. Indien het overeenkomt met de Quran Sunnah idjmaa sahaabah idjmaa ummah is het goed, indien niet is het verwerpelijk, dus twee uitersten.
ECHTER aanbidden en liefhebben zijn dat niet. Ik weet niet waar je dit hebt geleerd maar vraag dit aan je sjeichs na met onderbouwing. De profeet liefhebben is in deze context een gebod van Allah en valt onder het gehoorzamen van HEm en dus is het een onderdeel van aanbidding (maar van Allah). Zoals jij dat stelt (twee uitersten) is dat dus niet zo. Dit mijn vriend is Bidah (innovatie), verwerpelijk en gebaseerd op je eigen redenering niet ontleend van de ahle salaf.
PS. Het is toegestaan om dierbare mensen van de Profeet als bemiddeling te gebruiken ter acceptatie van je smeekbeden. Zoals Hazrat Umar dat ook deed voor regen ten tijde van extreme droogtes.
@Pippi
Het Goddelijke is aanwezig waar je het kan en wil zien. In een kindertekening, in een boom, in een kunstwerk, in een mens, in een boek. Ik heb geen moeite met al die claims maar de wordingsgeschiedenis van religies leert dat er altijd een soort exclusiviteit geclaimd wordt die naar mijn mening juist de beperking van het menselijke toont.
@ Herman
Dat is waar, de profeet Mohammed (saws) heeft ook altijd benadrukt dat hij (saws) slechts een mens was, zoals wij. Ook is hij (saws) de zegel der profeten, wat hem (saws) natuurlijk bijzonder maakt. Maar dit is geen reden om hem te aanbidden. Hij (saws) bad tot Allah (swt), hij (saws) is een schepping zoals wij en Allah (swt) is DE Schepper.
Wij zijn aangeraden om de hoogste rang in het paradijs voor de profeet Mohammed (saws) te vragen. Hij heeft de uiteindelijke booschap voor de gehele menshid overgebracht, en wij moeten zoveel mogelijk proberen te leven zoals hij (saws) heeft gedaan.
Een hele mooie hadieth plaats ik hier later inshallah (heb nu ff geen tijd) over de liefde van de profeet Mohammed (saws) voor ons :)
Uiteindelijk komt het erop neer dat de profeet Mohammed de zegel der profeten is en erg belangrijk, maar uiteindelijk is Allah (swt) DE Schepper en behoort alleen Hij aanbeden te worden.
Om dit onderwerp vanuit een ander punt te belichten. Eigenlijk is het vreemd dat uberhaupt zoveel (TE veel?) aandacht aan de profeet / profeten besteed wordt.
Immers ter vergelijking, als jij een brief met een mooi boodschap krijgt, dan ben je blij om degene die het je verstuurd heeft. De postbode (=boodschapper/messenger!) krijgt hooguit een bedankje en mogelijk een handtekening (als het een aangetekende brief betreft). Ik heb nooit iemand lof zien uit jegens de postbode vanwege de inhoud van een brief; die heeft alleen maar z’n taak vervuld.
Een tweede punt is dat elke religie veel meer zijn ‘eigen’ profeet verheerlijkt vergeleken met de andere profeten, terwijl voor de normale mortalen alle profeten gelijk zijn. Om de Islam als voorbeeld te gebruiken. Er zijn talloze lofliederen die de profeet Mohammed verheerlijken, terwijl ik op dit moment geen enkel kan opnoemen waarin de profeet Zaccherias wordt geprezen. En dan denk ik, als je per se de boodschappers wilt prijzen, prijs dan heel TNT post, en niet toevallig je wijkpostbode.
Zeer eens met Simon, en ook Herman.
En ter onderbouwing, of ter discussie het volgende:
1) De profeet liefhebben is een gebod van Allah, opgeschreven door.. diezelfde profeet…..
2) Deze profeet die zich als ‘slechts een dienaar’ zag wist wel zeker dat hij de ‘laatste profeet’ was….
3) De profeet openbaarde de Koran voor de gehele mensheid… in een taal die slechts door een minderheid werd gesproken.
Als je niet aan persoonsverheerlijking mag doen, moet je de profeten ook niet verheerlijken, want zij zijn slechts personen.
ALs hij de laatste profeet was, wat lopen al die wijze sjeiks dan voor alle gelovigen de hele tijd te herinterpreteren?
Een ieder moet de bron gewoon lezen en met positieve insteek naar zijn eigen leven vertalen..
En als hij echt voor iedereen was bedoeld, dan had Gabriel toch beter op hetzelfde moment een Chinees, een Viking en een Indiaan het verhaal laten opschrijven? was ook een beter bewijs van de ‘goddelijkheid’ geweeest.
Dit is geen poging tot heiligschennis ofzo overigens. Heb veel respect voor de inhoud van de Koran en een groot deel van de waarden die worden uitgedragen. Maar ik geloof voornamelijk in de God zoals Spinoza hem uitschreef.
EN wantrouw het instituut Islam net zoveel als het instituut Christendom
De profeten Muhammad en Isa hebben in de koran een speciale status. Ik zie dus niet in waarom dit tegen de regels is.
Wat wel tegen de regels indruist is de persoonsverheerlijking van presidenten en koningen van “islamitische” staten d.m.v. enorme portretten en het feit dat die lui geen kritiek verdragen. Een islamitisch leider is de dienaar van zijn volk en dient te luisteren naar zijn onderdanen, ook als die een minder prettige boodschap hebben.
@ arfan
Alle Profeten vzmh dienen geeerd te worden om hun status. Dat is ook het gedeelte van je iman (geloofsovertuiging vertaal ik ’t maar): geloven in alle boeken, in alle Profeten, etc….
Je mag best over ze zingen, maar wat deze Boodschapper (wat wij soms te letterlijk nemen) zo bijzonder maakt, is dat hij niet ‘slechts’ de Quran kwam ‘afgeven’. In de Quran staat zelf dat je het beste voorbeeld in de Profeet vindt. En Aisha (ra) zei zelf dat de Profeet vzmh een wandelende Quran was. In Quran: “Tilk al-Rusulu Faddalna Ba3duhum 3la Ba3din”, bepaalde Profeten heeft ALlah (swt) zelf verheven boven anderen. Daarnaast tijdens de Hemelvaart stonden alle Profeten (vzm hen allen) achter de Profeet (vzmh) in het gebed, noem maar op… ik zeg dit om aan te geven dat de Profeet (vzmh) op veel punten een bijzondere status had
@ Yazzy
“Dat is waar, de profeet Mohammed (saws) heeft ook altijd benadrukt dat hij (saws) slechts een mens was, zoals wij. Ook is hij (saws) de zegel der profeten, wat hem (saws) natuurlijk bijzonder maakt. Maar dit is geen reden om hem te aanbidden. Hij (saws) bad tot Allah (swt), hij (saws) is een schepping zoals wij en Allah (swt) is DE Schepper. ”
Ik denk dat het belangrijk is achtergrond van een hadith erbij te pakken. De hadith waarin de Profeet (vzmh) zegt: Ik ben slechts een mens ALS JULLIE, zei hij tegen niet-moslims. Hij werd door ze lastig gevallen, bedreigd, vuilnis op hem gegooid als hij over straat liep, etc… Op dat moment zei hij tegen bepaalde niet-moslims dat hij slechts een mens is als alle anderen. Ik weet niet meer precies tegen wie, zou best tegen Abu Jahl geweest kunnen zijn. Daarmee gaf de Profeet vzmh niet aan dat hij een niet-moslim is (netals degenen tegen wie hij het had). Hij wilde daarmee aangeven dat als jullie mij niet accepteren als Profeet van Allah, accepteer mij dan in ieder geval op het niveau van mens. Net zoals jullie ook mensen zijn. En dat we op grond daarvan dezelfde rechten hebben en gelijk zijn.
Wat zei de Profeet vzmh tegen mensen die zijn Profeetschap wel erkenden?
De Profeet vzmh ging op een gegeven moment continu vasten, zonder iftar en sehri/suhr. Dit was niet toegestaan voor de rest van de moslims. Een sahaba vroeg: “Maar u vast toch wel op deze manier?” Hierop zei de Profeet (vzmh): “Innie lastu mithlakum, innie ut’amu wa usqaa”: Ik ben geenszins/absoluut niet een vergelijking van jullie. Ik krijg (van mijn Heer) te eten en te drinken.”
En in een andere overlevering (waarschijnlijk tegen een andere sahaba die dezelfde vraag stelde): “Innie abeetu yut’imunie rabbie wayasqeeni”: Wie van jullie is te vergelijken met mij? Voorwaar, ik breng mijn nacht op die manier door dat mijn Heer mij te eten en te drinken geeft.
(Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Abu Dauwd, Malik, etc….)
En het spreekt uiteraard voor zich dat de Profeet (vzmh) niet aanbeden wordt/dient te worden. Hij is ‘Abd en Allah (swt) is Ma’bood.
Beste Umar,
dit kan een hele lange discussie en ik zal daarom maar enkele aspecten kort bediscussieren.
“””Alle Profeten vzmh dienen geeerd te worden om hun status. Dat is ook het gedeelte van je iman (geloofsovertuiging vertaal ik ’t maar): geloven in alle boeken, in alle Profeten, etc….”””
Helemaal mee eens, maar zoals ik al zei in de Islam wordt er in de praktijk maar 1 geeerd (misschien hooguit 4 of 5 andere genoemd, maar de resterende 123994/5 haast genegeerd.
“””In Quran: “Tilk al-Rusulu Faddalna Ba3duhum 3la Ba3din”, bepaalde Profeten heeft ALlah (swt) zelf verheven boven anderen. Daarnaast tijdens de Hemelvaart stonden alle Profeten (vzm hen allen) achter de Profeet (vzmh) in het gebed, noem maar op… ik zeg dit om aan te geven dat de Profeet (vzmh) op veel punten een bijzondere status had”””
Ook weer mee eens. Inderdaad vanuit het oogpunt van Allah zijn bepaalde profeten meer verheven dan andere. Maar betekent dat wij -mensen- ook dat onderscheid moeten maken? Ik kan me niets herinneren waarin staat dat WIJ (!) ook hetzelfde onderscheid tussen profeten moeten maken, dat Allah (alleen voor zichzelf?) heeft gemaakt?
En daarenboven: Misschien een vergezocht getallen voorbeeld, maar het kan wat meer licht hierop werpen. Als de ‘waarde’ van normale mensen varieert tussen 90-110, terwijl de ‘waarde’ van profeten varieert tussen 9990-10010. Mogen wij mensen dan de profeet die 10010 waard is almaar verheerlijken, terwijl de profeet die ‘maar’ 9990 is totaal negeren? (en zelfs als de profeet Mohammed een waarde van 1000000 heeft, mogen we de profeten van 9990-10010 -vergeleken met onze waarde- niet negeren, hetgeen wel gebeurt)
“””In Quran: “Tilk al-Rusulu Faddalna Ba3duhum 3la Ba3din”, bepaalde Profeten heeft ALlah (swt) zelf verheven boven anderen. Daarnaast tijdens de Hemelvaart stonden alle Profeten (vzm hen allen) achter de Profeet (vzmh) in het gebed, noem maar op… ik zeg dit om aan te geven dat de Profeet (vzmh) op veel punten een bijzondere status had”””
Het is eigenlijk gek dat in de meteen hierop volgende post jij het volgende citeert van de profeet: “Wie van jullie is te vergelijken met mij?” Dus aan de ene kant moeten we alles proberen na te bootsen wat de profeet heeft gedaan en aan de andere kant zijn wij niet te vergelijken met hem?????
@Simon
Mee eens
Denk inderdaad wel dat er meerdere wegen zijn naar hetzelfde, maar het is toch allemaal 1 en ik denk niet dat mensen zich dat altijd beseffen. Soms is het meer traditie dan echt beleefd. Maar dat geloof ik.
@ Arfan
“Dus aan de ene kant moeten we alles proberen na te bootsen wat de profeet heeft gedaan en aan de andere kant zijn wij niet te vergelijken met hem?”
Dat is toch een beetje eigen aan het fenomeen profeet? Ze verschijnen op aarde als mensen in sterke mate dwalende en zoekende zijn en leven voor hoe het wel zou moeten en/of leveren dit over. Je zou ook kunnen zeggen … als mensen allemaal de goddelijke weg zouden volgen in hun leven dan is er ook geen behoefte meer aan profeten.
@ Umar
Je hebt gelijk :)
Ik wist niet dat hij (saws) dat tegen de niet-moslims had gezegd. Volgende keer wat meer tijd voor uittrekken inshallah
huisvrouwtje heeft het maar druk :P
@ Arfan
Ik denk dat de discussie die je wilt voeren over de rangen van de Profeten, eigenlijk een non-discussie is. Althans, in de context van de topic van Ashraf. Dus ik wil het er graag met je over hebben als ik je een keer zie (of je kunt mij mailen). Maar op deze manier werkt het niet. Op elke reactie worden er vele andere onderwerpen bij gehaald… de discussie verwatert een beetje.
Het gaat in dit geval eigenlijk meer om de status van de Profeet vzmh t.o.v. de mensen die zijn Ummah vormen en waar de grens ligt van hem aanprijzen.
Dan hebben we slechts de grens te volgen, die Allah (swt) trekt: de Profeet (vzmh) dient geëerd, gerespecteerd, gevolgd en (het belangrijkste kenmerk van imaan volgens ahadith) geliefd te worden, meer dan al het andere – volgen van Profeet is volgen van Allah en houden van Profeet is houden van Allah (Staat in Quran en in ahadith van Bukhari, Muslim, etc…). Zolang hij niet aanbeden wordt, want aanbidden is slechts en slechts voorbehouden aan Allah (swt). Je ziet het op een hele mooie manier terug bij het gebed. Wat voorbeelden die in mij opkomen.
1) De dagelijkse Salaat is slechts voor Allah (swt), maar Allah (swt) accepteert deze alleen als je het doet zoals de Profeet (vzmh) dit deed.
2) De Salaat is slechts voor Allah (swt), maar Allah (swt) accepteert deze alleen als je tijdens het aanbidden van Allah (swt) ook zegeningen over de Profeet (vzmh) afroept en hem zelfs direct groet. (in het laatste gedeelte van het gebed vanaf “Assalamu ‘alaika Ayyuhanna Biyu….” en “ALlahumma salli ala Muhammadain…”
3) De dagelijkse Salaat is slechts voor Allah (swt), maar toen de Profeet (vzmh) tijdens het bidden naar Jeruzalem draait naar Mekka (omdat hij op dat moment een openbaring ontving) volgden alle Sahaba hem tijdens het gebed en draaiden richting Mekka. Terwijl op dat moment niemand de openbaring hoort en de regels dan gewoon zijn dat ze richting Jeruzalem moeten bidden, maar zelfs in het gebed voor Allah (swt) de Profeet blindelings volgen… dat was de liefde van de Sahaba voor de Profeet (vzmh).
Verder moeten we elkaar vooral niet veroordelen (wat N.A.B.I. hierboven heel terecht aankaart). De gebeurtenissen staan er, de ahadith en verzen staan er… maar laat iedereen dat op zijn manier volgen. Verschillen zijn er en zullen er zijn, dat is ook het mooie….
de grote vraag hier is:
wat is liefde?
of misschien is dat de kleine vraag hier.
Mijn point of view:
Allah(SWT) is mijn Schepper, mijn Heer en Hij voorziet mij in mijn onderhoudt. Hij is degene die het waard is om aanbeden te worden, Hij en geen ander.
Ik zou echter Allah(SWT) niet kunnen leren kennen zonder de profeet Mohammad (SAWS). Mohammed (SAWS) is door Allah(SWT) uitgekozen tot dé persoon die de Qur’aan opengebaard heeft gekregen. Dat zegt iets over de status van de profeet in de ogen van Allah(SWT). Allah(SWT) houdt van de profeet Mohammed(SAWS) en daarom ik dus ook.
Allah(SWT) houdt ook van alle andere profeten, en ook van alle planten en dieren en ik dus ook .. maaar zij hebben niet dezelfde status als Mohammed(SAWS) .. (zij hebben immers niet de Qur’aan als leidraad voor de mensheid geopenbaard gekregen).
Het is daarom een goede zaak om je leven proberen te leiden zoals Mohammed(SAWS) dat deed, en zijn goede eigenschappen ook jouw eigen te maken. Als je daarnaar streeft, dan komt de liefde voor de profeet vanzelf wel. Ik denk ook dat als je zelf hier serieus mee bezig bent, en niet gewoon anderen nadoet, dat je ook niet in het extreme zal vallen embt persoonsverheerlijking.
Salaam,
Naila
aan #29 Naila
Toen ik lang geleden, als vijfjarig jongetje, op de katholieke kleuterschool zat (zoals dat toen heette) vertelden de eerwaarde zusters mij ook zulke mooie verhalen, niet over Allah(SWT) en de profeet Mohammed(SAWS), maar over het kindje Jezus en zijn moeder Maria …….
@#30 Peter:
Ik weet niet wat je precies duidelijk wil maken met je reactie, maar wat Isa(AS) betreft – daar hou ik ook immens veel van. En zijn moeder Maryam(RA), Masha’Allah wat een prachtig mens was zij. Over verheven status gesproken!!
Ik vind het ook geen probleem als op de katholieke school, vrome zusters mooie verhalen vertellen aan kleine kinderen. Waarom zouden ze dat niet doen – zo leren kinderen God kennen. Beter dan ‘enge’ verhalen over een boeman die je zal straffen als je iets stiekems doet… vind ik.
Men moet alleen niet doordraven in hun liefde en van een mens een godheid maken, want dat is shirk .. wat ook wordt bedoeld met deze topic denk ik.
Salaam,
Naila
aan #31 Naila
Verhalen die ik op vijfjarige leeftijd mooi vond zou ik nu misschien naief, kinderlijk of zelfs kinderachtig vinden. Misschien was ik een beetje onaardig. Gezien je aardige en vriendelijke reactie op wat een beetje sarcastisch bedooeld was, spijt me dat.
Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar wat ik zeggen wilde was dat ik de manier waar je over je geloof sprak inderdaad op zijn zacht gezegd erg naief vond. Niettemin, ook Salaam voor jou.
@Peter:
hoewel ik geboren ben in 1981, voel ik me nog steeds heel kinds :D
Ik hoop dat ik de wereld for ever en ever en ever zal zien vanuit de ogen van een 5-jarige ;p
maar dit is nu off topic ;)
Salaam,
Naila
Ik zie zoveel moslims de profeet Mohammad (saw)eren….wat identiek staat aan de christenen die Jezus eren. Vergeet niet dat de Christenen tot de dwalenden behoren (Sura Fatiha).
Profeet Mohammad (saw) kwam om ons te onderwijzen. De missie van de Profeet was anders…yep…it was for mankind and to complete the religion…Thats That.
Liefde voor de profeet Mohammad (saw) is mooi…prachtig…geweldig……..
Dus praat en zing er niet te vaak over….maar probeer ook te doen wat bevolen is door Allah en Profeet Mohammad (saw).
aan #33 Naila
“hoewel ik geboren ben in 1981, voel ik me nog steeds heel kinds Â
Ik hoop dat ik de wereld for ever en ever en ever zal zien vanuit de ogen van een 5-jarige”
Ik vraag me af of dat goed is en ook of dat wel kan. In sommige opzichten wel, en in die zin sympatiseer ik met je en wens je veel goeds. In andere opzichten blijf ik er iets in zien dat me onvolwassen en irreeel lijkt.
aan # 34 N.A.B.I.
Blij dat je zo goed weet wie tot de dwalenden behoren ….
@ N.A.B.I.
Even nog een toevoeging. Je schrijft dat onze profeet Muhammad (sws) is overleden… Maar voor de moslims is de profeet nog steeds levend, en krijgt hij in zijn graf ‘risk’ (zoals eten, e.d.)
@ Peter B.
Misschien is dat nou ook het verschil tussen de Islam en de christendom ;)
@ Peter B.
Excuus, het christendom
aan #36 .
“Even nog een toevoeging. Je schrijft dat onze profeet Muhammad (sws) is overleden… Maar voor de moslims is de profeet nog steeds levend, en krijgt hij in zijn graf ‘risk’ (zoals eten, e.d.)”
Ik neem aan dat je dat niet letterlijk bedoelt. Zo kan ik zeggen dat voor mij als natuurkundige Newton of Galileo nog steeds leven, waarmee ik bedoel dat hun gedachten en werk nog steeds van het grootste belang zijn. Ik bedoel daarmee beslist niet dat ze niet zijn overleden, in hun graven nog eten krijgen, etc.. Als je dat van Mohammed denkt lijkt me dat een zeer ketterse gedachte. Trouwens, in de bekende door moslims algemeen als volstrekt orthodox beschouwde vroege levensbeschrijving van Ibn Ishaak wordt het overlijden van de profeet uitvoerig en gedetailleerd — en moet ik zeggen ook wel aangrijpend — beschreven.
Er is een verschil tussen van de Profeet 3lajhi salaam houden door hem te behandelen zoals de Koraan en Soennaah ons leren.
En tussen het claimen van hem te houden ( ookal is het waar ) en dan van hieruit de Koraan en Soennah tegen te gaan.
Ons gedrag naar de Profeet 3alajhi salaam toe halen we uit de bronnen volgens het begrip van de selef.
De Profeet 3alajhi salaam was erg duidelijk tegen moslims en niet-moslims over zijn positie.
Sommige mensen vervallen echter in extremise zoals volkeren voor hen deden. Terwijl als wij slechts proberen de soennaah te volgen m.b.t vasten, nachtgebed, dagelijkse gebeden, omgangsnormen e.d, wij al ver te kort komen in verlijking met de Profeet 3alajhi salaam. Waarom dan andere wegen en gewoonten zoeken welke ons niet bereikt hebben middels Openbaring en welke niet de goedkeuring van de beste generaties had, sterker nog welke niet bestonden ?
#40 redouan
Laa joe-mieno ahadoekoem hattaa akoena ahabba ilaihi mien waalidihi wa waladihii wa annaasie adjmaieen
Geen van jullie is een oprechtige gelovige, totdat ik het meest geliefd ben, meer dan zijn ouders, meer dan zijn kinderen en meer dan de algehele mensheid.
Kortom mensen (moslims) beperk je liefde niet.
#36
inna allaha Harrama ala al-ardie an takoelaa adjsaada al-ambieyaaie, fa nabieyoe allahie hayyoen yoerzaqoe.
Voorzeker! heeft Allaah de aarde (grond) verboden verklaard om de lichamen van de Profeten (van Adam….Mohammad Vrede zij met Hen) te aantasten. Omdat de Profeten van Allaah levend zijn en voorzieningen krijgen.
Mensen (moslims) de profeten zijn levend!!!
Het klopt dat wij de Profeet 3alajhi salaam meer liefhebben dan welke persoon dan ook, behalve Allaah!
Want als men de soennaah in totaliteit neemt, dan zijn er vele ahadeeth welke het afwijzen dat wij de Profeet 3alajhi salaam boven zijn status verheffen…..
Deze ahdeeth moet je ook meenemen.
aan #40 Ridouan en volgenden
Dit is nu wel helemaal een webpagina geworden alleen voor gelovige moslim. Een andersdenkende zo als ik kan hier niets mee. Geen echte informatie meer waar ik iets aan heb. Alleen maar naieve uitingen van geloof.
@ Peter B
Dit is niet een site speciaal voor jou gemaakt :-) Dit is een site waar je ziet hoe een aantal moslimjongeren kijkt naar bepaalde zaken en wat er in het dagelijkse leven in hun hoofd omgaat. En dat is niet altijd iets waar je je in interesseert of in vindt en dat hoeft ook niet. Maar dat is het leuke van internet, je bent niet verplicht alles te lezen of overal op te reageren …
vind het daarom ook een beetje een gekke reactie
aan #45 Nordin
Nee, niet speciaal voor mij gemaakt, dat begrijp ik wel. Een site waarop ik kan zien hoe een aantal moslimjongeren kijkt naar bepaalde zaken kijkt en wat er in het dagelijkse leven in hun hoofd omgaat lijkt mij echter heel interessant. Vooral als daarbij ook serieus over godsdienst gepraat wordt.
Maar zijn dit nog wel moslimjongeren, of ben ik terechtgekomen in een gezelschap ulema die met elkaar van gedachten wisselen? Dat is voor een buitenstaander minder interessant.
Deze site heet trouwens ‘Wij blijven Hier!’. Prachtigen, heel sympathiek. Maar ik vraag me dan wel af aan die titel recht gedaan wordt door het overvloedig gebruik van al die halve Arabische zinnen.
Beste Peter,
Ik begrijp wat je bedoelt, en excuses als je een aantal discussies niet kunt volgen. Het overgrote deel van deze website is makkelijk te volgen voor iedereen: het zijn namelijk discussies die breed maatschappelijk van aard zijn. Maar net zoals het in de meeste gevallen erg belangrijk is discussies te voeren tussen mensen van verschillende achtergronden en religies, is het in enkele gevallen ook belangrijk om de discussie intern aan te gaan. Het is maatschappelijk eigenlijk net zo belangrijk, maar vanwege de diversiteit aan bezoekers proberen wij de meeste discussies voor een zo breed mogelijk publiek te houden.
Maar niet gevreesd, elk probleem heeft een oplossing, en zo ook deze: hierbij een link naar een woordenlijst die ik heb samengesteld speciaal voor zo’n dilemma, doe er je voordeel mee:
http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/940-Islamitische-Vocabulaire-1.0.html
aan #47 Umar Mirza
Dank voor je heldere toelichting
Jezus, is God geopenbaard in het vlees. God zelf, de vader van onze Heere Jezus Christus is geen drieéénheid God, dat is een leugen van de valse roomse moederkerk, die van een enig God een drie-enige God maakte (lees concilie Nicea 325) Hij was niet alleen op AARDE een profeet, maar ook de enig geboren zoon van God, zoals Adam was de eerst geschapen zoon God. Adam was het begin van de natuurlijke schepping en Jezus het begin de nieuwe schepping. Jezus Christus is overeenkomstig het Oude Testament gestorven voor de zonden der gehele wereld (en is nu Hogepriester ) dus ook voor de moslims, die wereldwijd door hun misdadige acties bewijzen dat hun religie een valse religie is, indien zij de waarheid zouden bezitten dan moeten zij het ook tonen. want aan hun vruchten zult gij ze herkennen zei de profeet Jezus sprekende door de Geest van God. De Islam geest is dezelfde geest als de katholieke kerk die 68 miljoen christenen hebben vermoord evenzo heeft deze moordlustige Islam religie dat gedaan. Enige bekende katholieken Hitler – Mussolini – Franco -Chadisyah – Verhagen – De Hoop Scheffer – Hirsch Ballin – Lubbers ”“ ja en de meeste rijken die denken zich de hemel in te kunnen kopen ”“ dus pas op voor het valse spel der mensen. Zij die u leiden, verleiden u.
Mavado
aan #49 mavado
Tjonge, tjonge… Hoe weet jij dat allemaal?