De afgelopen tijd heb ik net even te veel te maken gehad met Kameraad Ehsan Jami van Das Central Komitéski der Exmuslimskis. Zat ie niet in een of ander panel op tv, dan flapte hij er wel wat onnozelheden uit bij Netwerk of kletste ie zich vast bij een of ander pseudoreligeus (maar stiekem toch cultureel) debat. En eigenlijk wil ik het ook helemaal niet over hém hebben. Echter, om tot de kern van een opmerkelijke verhaal te komen zal ik toch heel even de situatie moeten schetsen waarin Jami een minimaal bijrolletje vervult.
Zo waren we onlangs met een hussie wijblijvers in de Stadsschouwburg te Amsterdam bij een avond over grenzeloosheid, georganiseerd door Happy Chaos. Nadat ik in een discussie over lichaamshaar verzeild was geraakt, waarbij een Hollandse presentator (die zich overigens wil laten naturaliseren tot Marokkaan, omdat ie zich Marokkaan in een Neërlands lichaam voelt) in mijn oksel poogde te kijken… na deze vervreemdend-melige ervaring, maakten wij ons op voor een debat tussen Ahmed Marcouch, Annebregt Dijkman, Umar Mirza, de weledelgestelde heer Hans Jansen en Ehsan Jami, af en toe gesouffleerd door de held van dit stukje, kameraadski Eddy Terstall.
Eerlijk gezegd was het debat niet erg spannend, alhoewel er iemand wel voor het prachtig klassieke "sssssnotneus" werd uitgemaakt door een niet nader te noemen Arabist, die een nieuwe Nederlandse geschiedenis poogde te creëren door de beeldenstorm zo’n honderd jaar uit te stellen. Gelukkig was er voldoende knowhow in de zaal om actief aan des mans leerpunten te werken. Zo was er ook een bekende gestalte rechts voorin de zaal die Jami de laatste tijd van (aldanniet ongevraagde) adviezen en aanbevelingen bedient. Eddy Terstall (filmmaker, pvda-partijbons, ironiesta) liet zich die avond goed horen en blijkt zijn mondje vervolgens ook over de email behoorlijk te hebben geroerd. In korte lijnen kwam het erop neer dat Kameraad Terstallski het slimmer en productiever zou vinden als Jami in zijn Komité zich meer zou richten op geloofsvrijheid voor moslims (en zich daar ook actief zou voor inzetten om het binnen de pvda op de agenda te krijgen), en niet op het het constante islambashen en de stroom van islamofobie die Jami her en der tentoonspreidde. Want, zo redeneerde Terstall, dit zou zijn streven naar geloofsvrijheid voor (ex)moslims juist in de weg staan. Dit werd helaas/ gelukkig/per abuis (wie ’t weet mag ’t zeggen) als censuur opgevat.
Welnu. Eigenlijk interesseert me dit inhoudelijk geen moer. Echt niet, been there, done that. Zal me verder aan me togges roesten. Terstall is politiek gezien misschien een beetje onhandig; als ironisch mannetje is ie daarentegen te friggin’ grappig! Vooral wanneer hij in het Parool van 23 juni een korte reactie geeft, en daarin een horrorscenario schetst voor autochtoon kokervormigdenkend Neërland van de islamofobe variant. En daar gaat het mij nu om. Hij schrijft: "Kunstenaar en partijlid, in Nederland is het een moeilijke combinatie. Iets voor mij om over na te denken. Stel, ik schrijf in een mail een dialoogje tussen twee amsterdamse taxichauffeurs:
Karim: Ahmed… hoe kom ik bij de Gijzelstraat? Langs de PC Onthooftstraat? Of moet ik dan via Martelaarsgracht of Nieuwezijds Achterlijkwal?
Ahmed: Via Hoofddoekplein en stadsdeel de Baardjes naar Plein van de Holocaustmythe (voorheen Plein 40-45) en dan richting Sloterbaard. Censuurbaan is afgesloten. Je kunt wel via de Westelijke Jordaanoever.
Karim: De wat?
Ahmed: Wat voor de invoering van de Shari’a de Lijnbaansgracht heette.
Karim: Even wennen. Net als met de euro en de gulden. Ik moet vanmiddag naar Den Haag, iemand ophalen bij een straat die heet Bange Poten. Is dat vlak bij de Laan van Eremoord en het ‘Ali-veld?
Ahmed: Ik als ras-Islamsterdammer vermijd die klote-Hofstad. Laatst scholden ze daar mijn zus uit voor kankerhoer omdat haar boerka boven haar sokken uitkwam."
Zijn punt met dit verhaaltje: ironie is lastig te herkennen als de context wordt weggehaald; ik wilde Jami helemaal niet censureren, ik bedoelde het niet zo, boehoe, ik ben verkeerd geciteerd, de brug stond open en de hond heeft mijn huiswerk opgegeten. Veel bla dus.
Mijn punt met dit verhaaltje: Terstall heeft vast een beginnetje gemaakt met de post-shari’a herbenoeming van hollandse straten en steden, personen… wutzeggik: de hele geschiedenis! Laten we een encyclopedie aanleggen en mensen vast voorbereiden op het horrorscenario van Islamsterdam, Hofstad, Kroonprins Abdulwahib van Oranje en zijn prinses Malika. Lange Fuad en Sheikh B nemen je mee naar Dien-Zuid. Het standbeeld van André Aziz op de Al- Berkoub souk. Islamabadhoevedorp. Wie vult het aan?
54 Reacties op "The Horror, The Horror! ofwel: Eddy, Ehsan en de Shari’a in Nederland"
Chillen in de MacMekka en dan naar de Bioslam film.
De HalalFood Eredivisie is voor de 5e keer op rij dit jaar gewonnen door Fc Chabab.
Jihad Alariachi presenteert het NIOS Journaal van 8 uur.
Criminaliteitscijfers zijn het laagst in de wereld.
Jij bent goed….. misschien kan je Ehsan Jami eens les geven, kan hij stage komen bij je. Anders kom ik wel…
En toch wil ik het verhaal over je okselhaar op een geschikt moment horen. Misschien bij de volgende wijbijvenhier bijeenkomst
Take care
Famile
Die Terstall is ook zo onorgineel. Kon hij niet zelf straatnamen verzinnen ipv van bestaande straatnamen in Islamitische landen over te nemen.
Wat mij het meest verbaast is dat binnen de PvdA (vaak door Rechts(er)) partij voor de Allochtonen genoemt ) het klimaat dusdanig is dat een redelijk prominent lid zo’n lading als grapje gecamoufleert anti-Islamisme kan spuien . Tezame met de weigering om E. Jami terug te fluiten en het sluiten van de Islamitische scholen in Amsterdam hoop ik dat het nu duidelijk is dat je als Moslim niets bij de PvdA te zoeken hebt . Het word tijd voor een Moslimpartij . Hier in den Haag hoor ik helaas niets meer van de Islam Democraten nadat ze in de raad gekozen zijn :( . Daarnaast vind ik deze zo’n overgeintergreeerde naam hebben , liever zou ik een duidelijk islamitische naam zoals HizbulLah zien … met dan alleen vrouwen op de kieslijst , dan wapperen de hoofddoekjes niet op het malieveld zoals Wilders suggereerde maar in de tweede kamer :)
@Ismail Martens
Jaa! Leuke suggestie, met alleen vrouwen op de kieslijst!
En muslim queers
Lekker taboe- en vooroordeeldoorbrekend
Maar alle gekheid op een zinkend vlotje … Ehsan Jami is al bedreigd en gisteren lees ik in het NRC dat hij vervolgens wat nerveus deelnam aan een debat in de Rode Hoed waar hij zelfs Haci Karacaer onder de ‘baardmannen’ indeelde. Het bevestigt mijn beeld van een wat onnozele puber die het politieke vak nog niet verstaat. De profeet Mohammed met Osama Bin Laden vergelijken is niet echt tactisch en ook historisch onjuist. Maar toch ben ik blij dat Marcouch hier zegt dat iedereen “met zijn poten van Jami af moet blijven”. Altijd wijs deze Marcouch – zonder vaag te zijn – en daarom mijn zeer gewaardeerde stadsdeelburgemeester.
Haha leuk dat cynisme, net als mijn nichtjes in Ind die nu van het verbod af zijn een hoofddoekje naar school te dragen, hij is nu gewoon verplicht. HAHA leuk of net als mijn zwager die moest kiezen tussen zijn familie of zijn christelijke bruid, ja ook hartsikke geinig. Of mijn Turkse vrouwelijke collega die niet met mij alleen over straat durf? Daar hoeven wij hier natuurlijk allemaal niet bang voor te zijn. Kindertjes die niet mee mogen op schoolreisje, harstikke geinig HAHAHAHA, alleen jammer dat het geen fictie is ;-(
Indonesie een hoofdoek verplichting….heb daar een hele tijd gewoon nooit iets van gemerkt…meeste meisjes in mijn klas hadden strakke rokjes ahahhaha….
Hij moest kiezen tussen zijn christelijke bruid of zijn familie….reken dat zijn familie dan aan???
Turkse vrouwelijke colega die niet met je over straat wil misschien???
Maar ja, mijn naar de islam bekeerde ma die verstoten werd door de familie om vervolgens op de terug weg vanuit pakistan uit pakistan 2 uur in de bak moest met mijn 10 jarig broertje wegens vermeend terrorsime om vervolgens met stenen bekogeld te worden in onze wijk , kon erg om jouw stukje lachen idd.
@Herman Kolkman en @yousaf
Laten we er vanuit gaan dat jullie allebei nog wat van elkaar kunnen leren
Wat bedoel Pipi? Moet ik ook leren liegen?
Yousaf, ik geloof je verhaal over je moeder en je broertje, blijkbaar weet je uit ervaring dat je conservatiefen geen kans moet geven, welk geloof ze ook aanhangen.
Noureddine is een beste jongen, alleen beseft hij blijkbaar niet dat de conservatieven het ook in Nederland steeds meer voor het zeggen krijgen. In Indonesië krijgen deze jongens ook steeds meer grip op het publieke domein. Vroeger waren gemengde huwelijke gemeengoed, onder druk van Islamitische individuen zijn dergelijke huwelijken nu verboden. Mijn nichtjes moeten op school verschijnen in een compleet uniform, sinds die dus deel uitmaken van het uniform moeten zij deze dragen.
Eertijds dachten ze daar ook dat het allemaal wel mee zou vallen, valt dus tegen.
In Nederland gaan we dezelfde kant op. Van mij mogen jullie daar lacherig over doen, maar steeds minder mensen geloven dat het wel mee zal vallen. Ik ben blij dat de PVDA met zijn neus op de feiten wordt gedrukt. Ik vind het niet meevallen.
# Herman, al die dwang is natuurlijk afschuwelijk net zoals 25 incidenten die de familie Haselhoef naar het buitenland doen vluchten. Ik vind zelf moeilijk te beoordelen waar het gebrek aan tolerantie erger is en of de islamfobie die hier als satire aan de orde wordt gebracht van ernstiger aard is dan de intolerantie in groepen die zich moslims noemen. Het zijn in ieder geval 2 kanten van dezelfde medialle.
Zo bedoelde ik het gelook ik niet Simon. Nouredinne schetst satirisch een fictief toekomstbeeld met als ondertoon dat het wel niet zo een vaart zal lopen. Per slot van rekening is de heersende cultuur hier heel anders als in de niet westerse wereld. Maar nu zie je in Indonesië al dat de eeuwen oude heersende cultuur sterk wordt beïnvloed door krachten van buitenaf.
Ik zie dat hier ook gebeuren. Individuele vrijheden worden steeds verder ingeperkt. En in plaats dat “de gematigden” onvoorwaardelijke steun verlenen aan de dissidenten kiezen ze er telkens voor om deze af te branden en de problemen te bagatelliseren. De Aboutaleb’s en Marcouch’s die de problemen wel erkennen worden door “de gematigden” het liefst versleten voor collaborateur. Soms word ik er een beetje misselijk van. Ik heb gelukkig vertrouwen in mensen, cultuur is maakbaar, ook die van de niet westerse krachten.
Hartelijke groeten,
Herman
@Herman Kolkman
Dat het niet leuk is dat kindertjes niet op schoolreisje mogen van hun moslim ouders, maar dat het ook niet leuk is om verstoten te worden door je familie omdat je moslim bent geworden. Dus jullie hebben allebei gelijk.
Liegen mag niet van de islam
# Herman, ik geloof er helemaal niks van. Volgens mij zien moslims in nederland voor een groot deel een eigen europese islam als toekomstbeeld en staan hun waarden en normen helemaal niet ver af van andere nederlanders. En wellicht maakt het wat dat betreft wel uit naar welke generatie je kijkt maar zeker jongeren zoeken daarin hun eigen weg.
En dat je als hoofdoekdragende vrouw steeds maar weer beledigd wordt door bijvoorbeeld winkelpersoneel. Ook zo’n fijne kant vande nederlands medaille.
Herman, je nichtjes gaan zeker naar een moslimschool? En die ouders kunnen beter zelf meegaan als begeleider dan hun kinderen verbieden mee te gaan. Hebben die scholen er wel eens aan gedacht dat voor te stellen?
Verder zou ik Jami van harte steunen, maar ik voel er niets voor een organisatie te steunen die mijn religie belachelijk maakt en er zelfs voor zou kunnen pleiten mijn religie te verbieden, daar zie ik Jami nog wel voor aan, als hij zich door Ellian laat bijstaan. Jami zou wijzer moeten zijn.
Marcouch en Aboutaleb zijn de helden van “gematigde” moslims, dus wat jij bedoelt is mij een raadsel.
Gematigde moslims?????
Wat is dat??
Hendrik Jan, ja mijn nichtjes zijn moslima’s en die gaan in de regel als er weinig geld is naar de goedkope Islamitische scholen in IND.
Ik weet niet of zoiets aan ouders wordt voorgelegd maar je schuift de verantwoordelijkheid van de ouders door.
De “gematigden” staat tussen aanhalingstekens, ik vind de meeste moslims die zich gematigd noemen niet zo gematigd, hooguit vreedzamer als de jongens die hun gelijk met het zwaard in de hand willen verkrijgen. De gematigden zijn wel positief over Marchouch en Aboutaleb. Hoe “de gematigden” dat zien moet je her en der maar nalezen op de blogs.
Bijv: http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/999-Wij-blijven-hier-en-daar-en-overal.html#extended
Inderdaad is Jami een wat onnozele puber en te verwaarlozen. En ook niet bedreigd trouwens: naast wat onaardige woorden (die we allemaal wel eens naar ons hoofd krijgen) is het de Nederlandse regering die nog vóórdat er één bedreiging was geuit, besloten heeft dat hij beveliging nodig had. Maar belangrijker: het hele “debat” dat hij probeert aan te snijden werkt alleen bij autochtone, islamofobe Nederlanders. De hele Rode Hoed zat er dan ook vol mee. Voor elk zielig geluid dat Jami maakte werd keihard geklapt. Mohammed Cheppih was de enige die avond die met zinnige, duidelijke tegenargumenten kwam, die onmiddellijk, zonder ook nog maar de schijn op te houden dat men luisterde, door het publiek met grote hoon werden uitgespuwd. En voor wie Marcouch nog oké vindt: luister maar eens hoe hij suikerzoet om elke hete brij weet heen te draaien. Terwijl er van hem verwacht wordt een krachtig tegengeluid te kunnen bieden namens de voortdurend in de verdediging gedrongen islamitische gemeenschap. Dat doet hij nooit – hij blijft altijd ergens tussen in zweven en da’s ook precies de reden dat zowel “gematigd” als “niet-gematigd” niet echt achter hem kunnen staan. Het beste bewijs voor de algehele stemming die avond wil ik jullie niet onthouden: een “dame” die haar verontwaardiging niet meer in kon houden en een genuanceerd redenerende minister Plasterk toeschreeuwde: “u bent gewoon een mósilm, van óns belastinggeld”! Kijk eens wat er allemaal aan vooroordelen in één zinnetje kan zitten….
@Shireen over Marcouch: “Terwijl er van hem verwacht wordt een krachtig tegengeluid te kunnen bieden namens de voortdurend in de verdediging gedrongen islamitische gemeenschap”.
Hoezo eigenlijk? Als ik nu wat betreft Marcouch ergens kritiek op heb is het wel dat hij meestal na een paar zinnen over de Islam begint … (maakt niet uit wat er aan de orde is) terwijl hij als stadsdeelbestuurde spreekt voor ALLE inwoners van zijn stadsdeel waarvan velen geen geloof of een ander geloof hebben. Ik geloof in de scheiding van kerk en staat. Maar wellicht was hij daar niet in zijn hoedanigheid als stadsdeelbestuurder. Enfin, ik was er niet bij die avond en ik kan mij best voorstellen dat de hele zaal zo’n Jami meer toedicht dan hij waar kan maken (ging met Hirshi Ali immers net zo). Wat betreft zijn vrijheid om afvallig te zijn en zijn comité wens ik hem alle goeds. Maar wat betreft zijn uitlatingen vind ik hem ronduit oninteressant en merk je dat hij amper weet waar hij het over heeft. Borrelpraatjes zijn het zonder duidelijke agenda. Hij zou zich in positieve zin moeten opwerpen voor de vrijheid van Godsdienst en dus ook zijn vrijheid niet Godsdienstig te zijn. Maar zijn quasi theologische uitspraken zonder kennis van zaken vind ik stuitend. Laat hij op dezelfde wijze eens het Oude Testament ontleden en … huiver.
Gelukkig wordt de overheid wakker, bij Theo van Gogh vonden ze het nog niet nodig voortijdig de juiste maatregelen te nemen. Inmiddels zijn ook zij op de hoogte van een dergelijke noodzaak.
Als je wat wilt doen tegen Islamfobie begin dat eens met wat meer energie te ageren tegen anti democratische elementen zoals imam Fawaz en Ahmad Salam cs. Scheldt Bin Laden eens lekker verrot omdat door hem wereldwijd de meeste moslims het leven laten. Of jullie hebben er de moed niet voor, of jullie staan achter dergelijke standpunten. Nou ja, moslims zijn ook gewoon mensen denk ik maar, ik ga er maar vanuit dat jullie net als de autochtonen er gewoon te schijterig voor zijn.
Ajuus,
Hendrik Jan, mijn complimenten overigens voor de dingen waar jij mee bezig bent. Je bent gelukkig niet zo’n jankepot.
Groet,
Herman
Haha…
ik kan nu ff niks grappigs bedenken :s
Herman en wie zijn dan “volgens jou”wel jankepotten?
Hoi Ina, de jankepotten die zich drukker maken om de Ellian’s en Ayaans van deze wereld dan om het tuig dat bommen plaatst.
Denk je niet dat als je direct geconfronteerd wordt met de Ellian’s en de Hirsi Ai’s en de directe gevolgen in de maatschappij daarvan meemaakt, dat dat een grotere impact op je bestaan heeft dan bomaanslagen elders in de wereld. Maar als de bomaanslagen een directe impact op je bestaan hebben zal dat zeker veranderen.
Of mensen zich er niet druk over maken
is trouwens heel iets anders.
Persoonlijk begrijp ik eigenlijk niet dat jij
je kennelijk
zo laat beinvloeden door iets dat aan de andere kant vande zee gebeurt en helemaal op dit moment geen directe invloed op je bestaan heeft. Kennelijk is je empathie met de Engelsen groter ,dan met je medelandgenoten, want hoogstwaarschijnlijk heb jij zelf dus geen last van islamofobische tendensen die ontstaan door toedoen van de Ellian’s en de Hirsi ali’s in deze maatschappij.
Hirsi Ali’s in deze maatschappij.
Laatste zinnetje had gedelete moeten worden.
Ik wijt deze islamofobische tendensen niet aan de boodschappers maar aan de boodschap Ina.
Persoonlijk wijt ik de islamofobische tendensen aan de boodschap en aan de boodschappers die deze boodschap steeds maar weer in de maatschappij brengen. Zonder boodschappers namelijk geen boodschap. En mensen die aangeven daar last van te hebben wegzetten met kleinerende benamingen als jankepotten, vind ik geen positieve bijdrage, maar een schoffering voor terechte kritiek die mensen hebben. Vergelijkingen met ernstige zaken elders is een nonvergelijking, omdat het totaal twee verschillende grootheden betreft. Mensen die kritiek hebben op islamofobe boodschappers en hun boodschap hebben mogelijk ook kritiek op bommenleggersvan islamitische origine of welke origine dan ook, maar hebben het daar niet over op dat moment , omdat dat niet het onderwerp van discussie is.
Als Nederland al Islamfoob is, dan heb je dat eerder te danken aan het gegeven dat de Nederlandse cultuur botst met de cultuur van de nieuwkomers. Ik neem aan dat je bekent bent met de statistieken in deze?
Ik ken niemand in mijn omgeving die daadwerkelijk last van heeft van Islamfobie. Min of meer logisch, geen van hun profileert zich als moslim of moslima. Als ze al ergens last van mogen hebben is dat niet van Islamfobie maar van hun eigen achtergrond. En dan heb ik het niet over de Indonesische kant, die hebben ook daar geen last van. Niet dat ze ontkennen moslim te zijn, ze houden het gewoon prive.
Interessant Herman. Ik neem dan ook aan dat jij bekend bent met de ‘statistieken’ die wijzen op het islamofobe klimaat in Nederland en sterker nog, heel Europa? Jouw laatste opmerking is typisch: zolang moslims maar hun mond houden en zich in de marge laten dwingen, niet voor hun geloof uitkomen, maar het zich stilletjes monddood laten maken, is alles goed. Dacht dat we het kolonialisme voorbij waren.
aan #27 en #30 ina
aan #29 en #31 Herman Kolkman
aan #32 Shireen
“Islamofobie” is een woord dat gebruikt wordt om een stempel te drukken op iedereen die critiek uit op aspecten van de Islam. Daarmee wordt de criticus het zwijgen opgelegd. De discussie is gesloten en de kritiek is onschadelijk gemaakt.
Ik spreek nogal eens kritisch over het Christendom; merkwaardig genoeg heeft tot hu toe niemand mij een “Christofoob” genoemd.
Shireen, er is een verschil tussen voor je geloof uitkomen en je geloof uitdragen. Ik kom er voor uit dat christen ben, dat is wat anders als met de bijbel onder mijn arm uit soliciteren gaan. Dat jullie anders denken over de klederdracht die jullie dragen kan ik inkomen, jullie zijn er mee opgevoed.
Maar je hoeft je niet te profileren als moslim of moslima, daar kies je zelf voor.
Als je zo met je religie bezig bent dat je gedwongen bent door het publieke domein te moeten als volger van een subcultuur, dan moet je niet vreemd staan te kijken dat er verbanden gelegd worden met andere volgers van dezelfde subcultuur die overlast bezorgen en homo- en jodenhaat en xenofobie als gangbaar bestanddeel van hun religie beschouwen.
Je bent ook tegen kruisjes en dergelijke Herman , begrijp ik.
Beste Ina, buiten dat ik niet per definitie tegen het dragen van hoofddoeken ben, ben ik ook niet tegen het dragen van een kruisje of dergelijke, ik draag er zelf een.
Christenen hebben een spreekwoord:
“Draag je kruis met verve, of draag het niet”.
Je kieste er voor je te profileren als moslima, je geeft een duidelijk statement af, de consequentie is dat je er dan op aangesproken wordt. Dat komt niet door Ellian’s, van Gogh’s of Ayaans, die komen alleen maar met een boodschap die jullie liever niet willen horen.
Statistisch gezien hebben jullie het moeilijk, cellen vol met moslims, vrouwenhuizen vol met moslima’s, werkeloosheid hoger, schooluitval hoger, geweldsmisdrijven hoger, zelfmoord percentage hoger, geweld in de huiselijke kring hoger etc etc.
Lullig voor alle goedwillende en aardige mensen, maar er staan gewoon knetterharde cijfers achter. Het is niet vreemd dat er verbanden worden gelegd naar jullie culturele achtergrond. En deze cijfers zijn alleen maar een bevestiging wat normale doorsnee mensen al lang in het dagelijks leven ervaren. Ben ik Islamfoob? Het zal wel. Stigmatiseer ik? Kan best. Maar het komt wel allemaal ergens vandaan.
Ik heb bewondering voor mensen als Pektas Weber, Simon, Hendrik Jan (en nog een fix aantal hoor). Die janken niet maar gaan tenminste volwassen met kritiek om. Ik wil heel graag overtuigd worden dat ik ongelijk heb, maar tot nu toe lukt dat nog niet zo erg.
Vriendelijke groeten Ina,
Herman
Herman, waar ik moeite mee heb is je woordkeus en de gedachtegang die daar uit spreekt. Dat ik aangesproken kanworden op mijn geloof omdat ik me door mijn kledingkeuze als moslim profileer heb ik geen moeite mee. Waar ik wle moeite mee heb is dat ik bij voorbeeld in een winkel sta ( de voordeeldrogist) en iets uit een verpakking haal( een pyama en ik wil de maat zien of het klein of groot valt), tewijl er naast mij een andere dame staat ( autochtoon zonder hoofddoek) die hetzelfde doet, waarop ik door het winkelpersoneel erop aangesproken wordt dat ik het niet uit de verpakking mag halen( op onbeschofte toon) , terwijl er tegen de andere dame niets gezegd wordt. Of als ik op de fiets aankom met mijn kinderen bij de dodenherdenking in een park, mij door de politieagente die bij de ingang staat er tegen mij gezegd wordt dat ik er nu niet mijn fiets mag neerzetten. Er wordt niet gevraagd of k voor de dodenherdenking kom of niet, nee er wordt zonder meer vanuit gegaan dat “een hoofddoek”daar wel niet voor zal komen. Dat dit soort zaken mij bijna dagelijks overkomen, komt mij af en toe de strot uit. Ik vind dat geen normale zaken, maar een exces en ik zie zeker verbanden met de anti-islamstemming opgeroepen door personen die eerder genoemd zijn. Ik vind dat ik dat niet hoef te pikken. En dat ik op dit soort gedrag zeker kritiek mag hebben en het als ngewenst mag benoemen. Met janken, zo als jij dat wenst te noemen, heeft dat niets te maken. Toevallig ken ik Ceylan enigszins en weet ik bijvoorbeeld dat zij wel eens haar hoofddoek op een discussiebijeenkomst heeft afgerukt en aan de zaal gevraagd heeft of haar woorden nu een andere impact hadden of iets dergelijks. Bij haar is mijn frustratie dus net zo herkenbaar. Dat jij die frustratie met je kruisje om je nek niet hebt, zegt dus iets over het feit dat een dergelijk symbool wel geaccepteerd wordt. Persoonlijk ben ik dus van mening dat je gewoon eigenlijk niet weet waar je over praat.
Beste Ina, welke van de mensen die jou zo onheus behandelen heeft denk je enig benul wie Ellian, Ayaan, Ehsan of vGogh is? Laat staan dat ze inhoudelijk weten waar ze voor staan/hij voor stond. Er zijn overigens ook maar verrekte weinig moslims die daar ening benul van hebben. Als ze al door een publiek figuur worden beinvloed is het Wilders ofzo. Maar je hebt gelijk dat het niet normaal is dat alleen omdat je een hoofddoek draagt gelijk al wordt gezien als iemand die omdat zij strikt is en de kledingvoorschriften van de religie ook de religie zo strikt intpeteert zich bezig houdt met homo- en jodenhaat en xenofobie.
Laat ik mijn opmerking maar herfraseren:
“Hoi Ina, de jankepotten die zich drukker maken om de Ellian’s en Ayaans van deze wereld dan om anti democratische elementen zoals imam Fawaz en Ahmad Salam cs. ”
Zo beter dan?
Vriendelijke groeten,
Herman
Nee je hebt het punt nog steeds gemist.
Mensen hoeven helemaal geen kennis te hebben van de teksten die de Ellians en kornuiten uitbraken, om er wel degelijk door beinvloedt te worden. Het gaat om de teneur die in de hele maatschappij die wordt opgeroepen, door de uitspraken vandergelijke personen en waardoor andere menen dat ze ook van alles kunnen roepen tegen moslims. Jij lijkt daar ook een voorbeeld van te zijn, alhoewel je dat zelf niet in de gaten lijkt te hebben. Jij blijft onvergelijkbare zaken met elkaar vergelijken. Kijk ik vind jou pas geen jankepot als je hier publiekelijk afstand neemt van het gedrag van westerse militairen tav de burgerbevolking in oa Afghanistan en als je geen afstand neemt hier publiekelijk en oproept tot beeindiging van de gevangenis op Guantanamo, om zo even twee dingen uit mijn mouw te schudden. Misschien dat je nu begrijpt waarom de door jou steeds gemaakte vergelijkingen waarbij moslim moeten bewijzen “goed” te zijn ,voordat er naar hun verdere mening geluisterd kan worden. zo verwerpelijk is. Buitendien vind ik het gebruik van het woord jankepot gewoon volkomen misplaatst,omdat de discussie met dat soort adjectieven vertroebeld wordt.
Oh? Ik dacht dat ik me niet moest laten beinvloeden door iets dat aan de andere kant van de zee gebeurt en helemaal op dit moment geen directe invloed op mijn bestaan heeft? Nou ja, Afganisthan ligt danook niet overzee. Je hebt blijkbaar geen benul wat de burgerbevolking meemaakte voor dat het westen in Afganisthan kwam.
Ik ben tegen elke vorm van geweld en oorlog of die nu uit het Westen of ergengs anders vandaan komt maakt me geen barst uit. Zo goed?
aan #39 Ina
“de Ellians en kornuiten”
Elian schrijft columns die ik altijd lees. Heel vaak ben ik het niet met hem eens. Dan vind ik dat hij generaliseert of overdrijft.
Elian is indertijd met gevaar voor zijn leven uit het Iran van Khomeiny gevlucht. Mensen die hij goed kende en die dat ook probeerden zijn daarbij omgekomen. Hij is een regime ontvlucht dat duizenden mensen heeft gemarteld en vermoord. Dit regime was en is nog steeds gebaseerd op een bepaalde opvatting van de Islam, ja, een opvatting die gelukkig niet door iedere moslim wordt gedeeld, maar toch een bepaalde opvatting van de Islam. Ik kan me daarom wel voorstellen dat hij zeer kritisch staat tegenover de Islam in het algemeen, dat hij zorgen heeft over wat hij ziet als een toenemende invloed van de Islam, ook hier in Nederland waar hij denkt veiligheid gevonden te hebben. Nogmaals, hij mag dan overdrijven, misschien zelfs spoken zien, maar je zou toch wel een beetje begrip kunnen hebben voor zijn achtergrond en ervaringen, en voor wat hij daarin heeft meegemaakt.
Wat imam Fawaz betreft, die Herman in # 38 noemt, die ik heb vorig jaar in Leiden in een openbaar debat met Elian gezien en gehoord. Laat ik dat even kort beschrijven. Fawaz stond rechts op het podium. Hij sprak theatraal, met luide stem en met grote gebaren, helaas wel in het Arabisch, want ondanks zijn langjarig verblijf hier spreekt hij niet of nauwelijks Nederlands. Een soort secretaris, die naast hem zat schreef als een razende alles op en vertaalde het dan in het Nederlands. Ellian zat aan de linkerkant. Hij sprak in perfect Nederlands, kon bovendien het Arabisch van de imam goed verstaan. Ik vond het meeste van wat hij zei heel goed. Wat me echter vooral trof was de rustige en zeer hoffelijke manier waarop hij zijn tegenstander tegemoet trad. Je kunt je misschien wel voorstellen dat ik na afloop meer sympathie voor Elian had dan voor de imam, dit ondanks het feit dat — ik herhaal het nog maar eens — ik het vaak niet eens ben met wat hij schrijft.
Als je bezwaren hebt tegen wat iemand als Elian zegt of schrijft zul je hem met argumenten moeten bestrijden. Hem op een goedkope manier als boeman wegzetten is niet goed genoeg, tenminste als je zelf serieus wil worden genomen.
@ Herman, ik denk dat je heel goed mijn vraag aan jou begreep, warin ik je opriep om maar eens aante tonen dat jij “goed “bent. Dat is de vraag die je als moslim tegnwoordig namelijk regelmatig gesteld wordt. Eerst moet je aantonen dat je “goed “bent , voor er verder naar je mening geluisterd wordt. Jammer dat je nu net doet of je dat niet begrijpt. Het geeft voor mij in ieder geval de duidelijkheid dat een verdere discussie geen zin heeft, omdat je wel jou standaard aan mij wil op leggen ,maar niet thuis geeft als ik de bordjes omdraai. Dat het mij in deze niet werkelijk om de door mij aangehaalde voorbeelden ging,maar dat ik deze alleen ter illustratie gebruikte zal je vermoedelijk desondanks wel duidelijk zijn. Ik laat het heir maar bij.
@ peter B. Wat je kennelijk geheel niet vat is dat hoewel ik Ellian, ondanks zijn zoetgevooisde manier van praten ik hem net zo’n minkukel vind als Fawaz. Wat mij betreft zijn ze twee zijden van een medaille.
Lees het stukje van Femke Halsema hierover in de Vlkskrant van deze zaterdag, zegeeft vrij accuraat mijn mening weer. Wel opvallend is en een prachtige illustratie van het punt wat ik Herman aan het verstand tracht tebrengen is dat jijdenkt dat omdat ik geen fan van Ellian ben ik vast wel een fan van Fawaz ben. Laat je niet zo leiden door je vooroordelen.
@ Ina,
Jij schriijft dat jij als moslima tegen wat problemen aan loopt. En wat dan zo typisch is, jij geeft de mensen die dan wat zeggen de schuld. Maar kijk eens wat verder, wat ligt er achter?
Het is echt niet zo dat men zomaar zonder reden dit doet.
Jouw stukje klopt volledig met wat Herman schrijft over de verhoudings gewijs grote gevallen van allerlei soorten criminaliteit. Dat is helaas een feit waarvan jij de bijwerkingen van aanvaard. Doordat moslims verhoudingsgewijs vaker uit de ban springen zal daar strenger op gelet worden. Preventie.
Ik kan mij goed voorstellen dat jij dit niet leuk en prettig vind. Maar duidelijk lijkt mij dat er nu binnen de moslim gemeenschap in NL wat moet gebeuren die moeten maar hun eigen rotte appels gaan behandelen.
aan #43 Ina
Ik weet nu dat je Elian een ‘minkukel’ vindt. Dat is nog steeds niet goed genoeg. Ik hoor nog steeds niets van jou over wat hij zegt en waarom jij dat niet goed vindt. Als je dat zou uitleggen zou ik het misschien wel helemaal met je eens zijn. Misschien staat dat wel in het stukje van Femke Halsema. Helaas heb ik de Volkskrant niet.
Ik zag wel in de NRC van deze zaterdag de laatste column van Elian. Met de inhoud ben ik het, als zo vaak, zeer oneens. Ik zou je ook goed kunnen uitleggen waarom. Ik moet ook zeggen dat ik het jammer dat zo’n intelligente man zo eenzijdig is in zijn opvattingen. Zijn eigen afschuwelijke ervaringen met geweld vanwege het Islamitische bewind in Iran, iets waarover ik trouwens zijn tegenstanders nooit over hoor, vind ik daarbij uiteindelijk geen excuus.
Wat imam Fawaz betreft, ik heb geen moment gedacht dat jij met hem zou sympathiseren, ‘een fan van hem zou zijn’, zoals jij het uitdrukt.
aan #43 Ina
Nog een kleine toevoeging. Ik vind het overigens wel leuk dat jij het woord ‘minkukel’ gebruikt. Dat komt uit de verhalen van Tom Poes en Heer Bommel, van Marten Toonder. Echt Nederlandser kan het niet.
Nee Mister Joop, als ik voor de dodenherdenking kom en de agente alleen omdat ik een hoofddoek draag me weg wil sturen, heeft dat echt niets endan ook helemaal niet s met gedrag van moslims te maken. En als ik in een winkel aangesproeken wordt op gedrag dat ook door een een andere niet hoofddoekdragende vrouw wordt gedaan( die niet wordt aangesproken) dan hefft dat ook niets met het gedrag van moslims te maken. Dat heeft in beide gevallen met vooroordelen in het hoofd van de betrokken nederlander te maken. En dat is dus ook waar iets veranderen moet. Dat er ook van allerlei dingen in de moslimgemeenschap zouden moeten veranderen is een ander onderwerp , wat hier niet ter discussie stond. He t gaat hhier om islamofobe tendensen opgeropen door oa Ellian ,maar inmiddlels dus ook Jami en anderen. Op de NMO of de NIO wa s er afgelopen zondag ook een verhelderend stukje over die islamofobe tendensen.
Volgens mij heb ik duidelijk genoeg aangegeven wat ik tegen Ellian heb. Lees het allemaal nog maar eens door. En waarom denk je gebruik ik van die oernederlandse woorden? het is een doordenker deze vraag.
aan #48 ina
Nee, je hebt alleen gesproken over ‘Elian en zijn kornuiten’ en verder laten weten dat je hem een ‘zoetgevooisde minkukel’ vindt. Dat vind ik onvoldoende. Ik zou graag meer expliciet willen horen welke ideeen en uitspraken je van hem afkeurt en waarom. Aangezien ik het ook vaak, of eigenlijk meestal, oneens met hem ben zou ik zelf dat niet zo moeilijk vinden. Ik vind dat we discussie, voor mijn part felle discussies, moeten hebben, geen gemakzuchtige etikettenplakkerij. Daar kan iemand zich misschien wel plezierig bij voelen, maar verder levert het niets op.
Ik blijf het leuk en sympathiek vinden dat jij op zo’n vanzelfsprekende manier een woord als ‘minkukel’ gebruikt. Vergeleken met sommige teksten op andere reeksen van ‘Wij Blijven Hier!”, die soms voor de helft uit stukken van Arabische zinnen en uitdrukkingen bestaan, vind ik dat een verademing.
aan #47 ina
‘Islamofobie’ is een term die wordt gebruikt om mensen de mond te snoeren die kritiek hebben op de Islam. Daarmee is de kritiek weerlegd. Verdere discussie is dan overbodig.
Het programma op NMO of NIO dat je noemt heb ik helaas niet gezien. Jammer, ik kijk vaak naar deze omroepen en vind vooral de discussies die daar op te zien zijn heel goed. De andere grotere omroepen schieten wat dit soort programma’s betreft nogal tekort.
Jammer dat deze twee omroepen, die zulke goede programma’s uitzenden, over moslims in Nederland, en hun problemen, zorgen, hun relaties met niet moslims, etc., niet gewoon samen kunnen gaan.
@ Ina,
Toch ben ik er van overtuigd dat er enige argwaan bestaat tegen moslims en dat komt ergens vandaan, dat is niet puur een gevoel.
Inzake 4 mei bijvoorbeeld er zijn moslim jongeren geweest die totaal geen respect hadden en met kransen gingen voetballen. Persoonlijk vind ik het dan een logsiche gedachtendag dat een agent bij een dodenherdenking extra op moslims let. En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen. In het verleden en nu zijn buitensporig veel moslims hun boekje te buiten gegaan en daar moeten de goeden nu helaas onder lijden.
Dan kun je wel zeggen dat is de schuld van de media, de politiek enzovoort.
Als men nooit zo extreem zijn boekje te buiten was gegaan was er denk ik weinig tot niets aan de hand geweest. Maar gezien de vele excesen zijn er vooroordelen. Ik ben er van overtuigd dat vooroordelen in principe gebaseerd zijn op feiten. Die komen namelijk niet uit de lucht vallen.
Wat er dan aan te doen: laat de nederlandse moslim laten zien dat er ook een heleboel normale moslims zijn. Dan wordt het beeld vanzelf wel rechtgezet.
Ik heb bijvoorbeeld bijna geen reacties gezien over dat achtelijke gebeuren in Pakistan bij de Rode Moskee een stelletje moslim idioten die kinderen willen opofferen voor hun geloof. Walgelijk. Maar geen stem van afkeur hier? En ook van andere Nederlandse moslimextrimisten is de afkeur tamelijk lauw te noemen. Begin daar eens mee en moet je zien hoe snel het beter gaat.
Peter B, ik stel voor dat je de discussie vanaf het begin leest en niet alleen het stukje wat je uitkomt. De NMO en NIO uitzendingen kun je bekijken op uitzending gemist, of je wacht op de herhaling van a.s.zaterdag. Verder ben ik een geboren nederlandse en lijkt het me logisch dat mijn woordkeus dat weerspiegelt. Dat mensen met een andere achtergrond soms een andere woordkeus hanteren lijkt me logisch zeker in het licht van het odnderwerp van bepaalde discussies. Als je een medisch onderwerp bespreekt is het ook logisch dat de woordkeus dan vaak medische termen zal omvatten.
Persoonlijk vind ik je ophef over mijn gebruik van het woord minkukel , weer een voorbeeld van een verborgen vooroordeel.
@ mister joop
Als ik een jonger was vanm Marokkaanse afkomst en met een club andere jongeren op een dergelijk moment kwam opdagen , terwijl ik luidruchtig gedrag tentoonspreidde, dan zou je gelijk kunnen hebben. Aangezien ik een volwassen vrouw ben,die vergezeld van drie kinderen ( meisjes)onder de twaalf naar een kinderherdenking kwam, is de houding van betreffende agente geheel te wijten aan vooroordelen, die je juist op een dergelijke dag niet zou moeten ventileren.
Wat betreft de gebeurtenissen in de rode moskee,waarom moet ik als moslim vande daken gaan roepen dat ik dat walgelijk vind, waarom ga je er vanuit dat als moslims niks zeggen ze het er mee eens zijn? Waarom hoor ik jou niet over alle misdragingen vcan westerse landen je excuses aanbieden en je afschuw uiten. waarom moeten moslims altijd maar weer bewijzen dat ze “goed ” zijn?
aan #51 Ina
Dank voor je heldere, zeer vriendelijke en voor een groot deel overtuigende reactie. Toch moet ik zeggen, na herlezing van alles wat je op deze site in deze serie geschreven hebt, dat ik nog steeds niets anders over Ellian lees dan dat je hem zeer onsympathiek vindt. Nog steeds niets over wat hij nu eigenlijk beweert en wat jouw argumenten daar tegen zijn. Dus, ik herhaal, etikettenplakkerij. Ik herhaal ook nog eens dat ik het met ruwweg 95% van wat Ellian zegt en schrijft zeer oneens ben.
Enige tijd geleden zag ik op de Moslim Omroep een lang interview met Theo van Gogh. De interviewster pakte hem stevig aan, maar liet hem toch rustig uitspreken. Dat vond ik grote klasse.
Inderdaad, medici gebruiken medische termen, d.w.z. tegenover ander medici. Als ze het ook voortdurend tegenover leken doen zijn het gewichtigdoeners en aanstellers. Als er op een voor een algemeen Nederlandstalig publiek bestemde site veel — halfbakken, vrees ik — Arabische termen worden gebruikt is dat ook gewichtigdoenerij en aanstellerij.
Ja, ik heb vele, ook verborgen vooroordelen. Wie niet …..
Gaat lekker met Eshan he jongens en meisjes? Wordt er nog gereageerd nu het verhaal de verwachte wending krijgt?
jazeker herman,
tuurlijk willen we reageren: we bedienen je op je wenken.
kun je ons ook meteen doorgeven wat de gewenste reactie is?
dank je wel voor je medewerking en duidelijkheid en gastvrijheid natuurlijk!