Al geruime tijd proberen organisaties in Nederland het Islamitisch Bankieren op de markt te brengen, echter nog zonder resultaat. Zo legde de organisatie Bilaa-Riba haar hypotheekstructuur voor aan de Nederlandse Belastingdienst, waarbij men vooral op zoek is naar soortgelijke regelingen als de hypotheekrente-aftrek, zodat het écht aantrekkelijk wordt voor een groot publiek. Helaas kregen ze geen groen licht van de fiscus.
Islamitisch bankieren is kort gezegd bankieren zonder rente en waarbij geen geld mag worden geïnvesteerd in bedrijven of sectoren die volgens de Islam onethisch zijn, zoals bierbrouwers of gokbedrijven. Bankieren zonder rente is hier in het Westen vrijwel ondenkbaar, maar zeker niet onmogelijk. Het is zelfs een markt dat vooral in Engeland sterk aan het opkomen is en waarbij één van de grootste banken van Engeland, HSBC een voortrekkersrol speelt.
In Nederland laat het Belastingstelsel dit echter nog niet toe en voormalig minster van Financiën Gerrit Zalm liet vorig jaar al weten niet van plan te zijn om de wet zodanig te wijzigen dat Islamitisch bankieren wel mogelijk zou worden.
De nieuwe premier van Engeland, Gordon Brown, bekijkt het van een totaal andere kant. Volgens hem zou Engeland het centrum van ‘Islamic Finance’ moeten worden. Om dat te bereiken, wil hij zelfs de belastingwetten aanpassen. Kijk, zo kan het dus ook! Immers, volgens analisten is Islamitisch bankieren wereldwijd zo’n 400 miljard euro per jaar waard. Dus is Islamitisch bankieren nou een kans of een bedreiging?
37 Reacties op "Islamitisch bankieren: Kans of Bedreiging?"
Volgens mij bestaat er helemaal geen verschil tussen islamitisch bankieren en ‘westers’ bankieren. Een bank moet nu eenmaal ergens van leven en of je dit nu rente of servicekosten noemt maakt mij niet uit. Als de fiscus bepaalde inkomsten mis loopt doordat je het beestje een andere naam geeft kan ik mij voorstellen dat men niet zo maar akkoord gaat. Maar daar is wel uit te komen.
Overigens is het bezwaar vanuit de Islam volgens mij met name gericht tegen woekerrente. Aangezien er tegenwoordig keiharde concurrentie is op de hypotheekmarkt kan je je afvragen of je dus als moslim niet zou kunnen kopen. Het ‘huisjesmelken’ betreft immers huurwoningen en dit gebruik ligt dichter bij het bezwaar van woekerrente dan de moderne hypotheek.
Ay ay Simon, I agree.
Als je een varken een andere naam geeft, blijft het gewoon een varken. Hem hernoemen toe roze koe en genieten van de sateh babi blijf gewoon harem.
Het is geen kans of een bedreiging maar een hypocriete wisseltruc. Winst op de lening wordt wel gemaakt door de bank, maar het heet gewoon geen “rente”. Dan kan je net zo goed gewoon wel rente betalen. Fijn zo’n pragmatisch geloof. Wat mij betreft stelt de Nederlandse overheid zich ook pragmatisch op. Een ding vergeet je echter: in Engeland bestaat geen hypotheekrente aftrek meer, en dat lijkt me het belangrijkste bezwaar van de Nederlandse fiscus. Want geen rente willen betalen en wel renteaftrek willen, lijkt me een niet verdedigbare houding
@Herman Kolkman
Een sateh babi blijft een varken
Maar woekerrente die tot uitbuiting van mensen die huurwoningen nodig hebben, is toch heel iets anders dan een gewone hypotheek, denk ik
Ik ben het dus met Simon eens
Varkens hebben trouwens een hoger IQ dan apen, heb ik gehoord
Ze schijnen het nog meer te merken dan een koe als je ze slacht
Sowieso een goede reden om geen varkensvlees te eten
Los van het feit dat ze het leuk vinden om lekker in de vieze, blubberige modder te rollen (wat de meeste moderne varkens sowieso al niet meer doen)
Ach ja: “man ist, was man isst” zeggen de Duitsers. In mijn geval dus: “Herman ist, was Herman isst.” En ik ben inderdaad een stuk slimmer als de meeste apen die ik ken ;)
Als ik het puur bekijk vanuit economisch perspectief, snap ik niet waarom de Nederlandse banken niet aan het dringen zijn om hier een grote rol in te spelen.
De Islamitische banken die Nederland poogden te veroveren, hebben meestal beperkt kapitaal, weinig ervaring en expertise, etc… Als het in Engeland blijkt te werken, waarom niet in Nederland?
Misschien moeten die banken weten dat als ze eenmaal iets goeds neerzetten, het voor de moslims verplicht wordt over te stappen naar die bank. Jaja, dan heb je meteen honderdduizenden klanten erbij …. kassa!?
*Modbreak: Wie vroeg jou om je mening, ga ergens anders uithuilen*
Misbruik van de Islam voor commercieel gewin !
Nonsense vind ik het commercieel optuigen van het concept “Islamitisch bankieren”.
Ik vind het als moslim stuitend dat er wordt gepredikt dat de Islam “tegen rente” is. Dat is zo abnormaal en hiermee wordt alleen maar het beeld van de Islam als een raar en vreemd geloof uitgedragen.
Rente als redelijke vergoeding voor het ter beschikking stellen van kapitaal is helemaal niet haram. Zo is mij gewone Rabobank hypotheek prima in lijn met geloof.
Ik denk aan Isa a-la Islaam die op een goede dag alle handelaren die zich ophielden in de kerk op hun nummer zette.
Geloof misbruiken voor commercieel gewin. Bah !
gr, Salah
@Nordin, de Rabobank is er in ieder geval mee bezig en de hierboven genoemde Bilaa-Riba is ook nederlands in die zin dat het gefinancierd wordt door Piet Bloemink, oprichter van het omstreden leasebeleggingsbedrijf LegioLease.
@Salahudin
In de Quran staat duidelijk aangegeven dat rente haraam is. De gever en ontvanger van rente treedt in oorlog met Allah en de profeet.
Een hypotheekh is een lening. De bank vraagt een percentage bovenop de lening. Seems like Ribah to me.
Het is eigenlijk gek dit hele gebeuren rondom rente. Ik ben het ineens met degene die interpreteren dat de islam met name tegen woekerrente is en niet rente per se.
Immers, als ik een auto huur, dan betaal ik er huur over. Als ik een stuk grond reserver betaal ik er pacht over. Zo ook, als ik geld/kapitaal leen, betaal ik er rente over.
Het zou gek zijn dat huur en pacht wel toegestaan zijn, terwijl rente (wat eigenlijk niks anders is dan huur of pacht maar dan betrekking hebbend op geld) niet toegestaan zou zijn.
En zelfs als dat zo zou zijn, kan ik het volgende verzinnen. In plaats van geld uit te lenen, ga ik als bank natura uitlenen, bijvoorbeeld goud en zilver. En net zoals andere vaste goederen zullen mijn klanten er huur over betalen en niet rente. Dus daar kan ik dan vrolijk ‘woekerhuur’ over vragen ;-)
Wat een gezeur toch weer. Je gaat toch niet bij de belastingdienst vragen of je hypotheekRENTEaftrek kunt krijgen over iets wat voor geen rente is. Dat is ronduit belachelijk; de belastingdienst voert gewoon de wet uit en daarin staat nou eenmaal hypotheekRENTE. Hier is vooral geen rente dus geldt de regeling niet. Sim-pel.
Bilaa-Ribaa moet bij de politiek zijn, die maken immers de wet, niet bij belastingdienst. Ze doen ook net alsof ze verbaast zijn dat ze “nee” als antwoord krijgen op de vraag “kunnen we hypotheekrenteaftrek krijgen zonder hypotheekrente?” terwijl dat me toch niet zo moeilijk te begrijpen lijkt.
Als de politiek nou tegen een fatsoenlijke regeling had gestemd dan hadden ze een grond om te klagen, maar dit is gewoon kinderachtig gezeur.
Over de juiste betekenis van riba wordt al eeuwenlang gediscussieerd, en zeker de laatste honderd jaar, sinds de opkomst van “islamitische” banken als variant op het bankwezen van de kolonisatoren. Ik vraag mij af of er voor die tijd in de islamitische wereld wel professionele banken waren, naast particuliere geldverstrekkers die een risicodragend aandeel in een bedrijf namen, of gewoon geld uitleenden tegen een vastgestelde vergoeding.
Ik heb een natuurlijke achterdocht tegen het rentesysteem zoals door moderne banken gehanteerd wordt, maar niemand heeft mij nog overtuigend uit kunnen leggen wat er mis mee is. Voorlopig is mijn vertaling van riba dus woekerrente (zeg maar alles wat boven de tien procent is). Bovendien zou je alleen moeten lenen wanneer je er zelf beter van wordt, dus niet om een tv of auto van te betalen (een huis is een andere zaak denk ik, het bedrag is te groot om ineens op te hoesten).
Een hypotheek tegen een vaste vergoeding spreekt mij meer aan dan tegen een rentebedrag.
Ten slotte denk ik inderdaad dat Bilaa Riba het via de politiek moet gaan proberen. Het was leuk geweest wanneer de Belastingdienst een creatieve oplossing had bedacht, maar ik kan er geheel inkomen dat zij dat buiten hun bevoegdheid vinden vallen.
Waar ik me weer aan erger is het volgende. Ik ben zelf moslim, maar nu moeten er weer moslims komen die zogenaamd op een onzin manier geld willen verdienen!!! Ik heb onlangs aan een imam gevraagd hoe het zit met rente. Omdat ikzelf een hypotheek heb.
De imam zei tegen mij, als je in een samenleving leeft waarbij je een lening moet nemen, en je hierover rente moet betalen aan een niet moslim, dan is dit geen haram. Het is een noodzaak. Rente, speelt pas een rol als je geld uitleent aan je moslim broeder, dan hoor je hem geen rente te vragen, nog te geven!!!
Dus nogmaals ik erger me maar kapot aan mijn eigen moslim gemeenschap, die op allerlei manier de islam, gebruikt om GELD te verdienen, en in de MEDIA AANDACHT TE WILLEN KOMEN.
Jongens en meisjes, ga toch wat nuttigs doen zou ik zeggen, dan zomaar dingen in het openbaar zeggen die niet waar zijn.
Sorry hoor maar ik vind het persoonlijk, soms wel te ver gaan.
ff tussendoor, hsbc is geen engelse bank, ze hebben wel het hoofdkantoor in the UK, maar thats it. Hongkong, Shanghai Banking corporation.
Ik raad jullie allen aan om naar het volgende filmpje te kijken van Dr. Bilal Philips over rente:
@ raadj: Joden werd verboden om geen rente te vragen aan hun eigen broeders en zusters. Maar binnen de Islam is het defenitief verboden. Bovendien is het onzin om te zeggen dat je een hypotheek sluit omdat het een noodzaak is, heeft iemand een pistool op je hoofd gericht om de hypotheek af te sluiten? Btw iedereen moet vooral doen wat ie wil, maar ga niet woorden verdraaien die in de koran staan.
“Btw iedereen moet vooral doen wat ie wil, maar ga niet woorden verdraaien die in de koran staan.”
Het mag wel duidelijk zijn dat juist dat het twistpunt is. Iedereen haalt er zijn/haar eigen interpretatie uit.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, zolang iedereen wel respect blijft hebben voor elkaars mening erover, zonder te klagen dat het ‘onzin’ is of dat de betekenis van bepaalde teksten ‘verdraaid’ wordt ;)
Just a thought :D
ik verdraai geen woorden, dit heeft een imam tegen mij gezegd. Dit ter info. Mijn eigen kennis over de islam is niet voldoende.
Van een imam van eem moskee is dit wel het geval. Dus als het waar is dat binnen de islam rente verboden is tussen moeslim broeders onderling, vind ik dit allemaal kwakzalferij !!! En als er zo erg wordt opgelet op al de details, dan moeten de initiatiefnemers ook eens naar hunzelf kijken. Want velen volgen niet de regels van de islam, zoals volledige bedekking van het gezicht ,Bhurka etc…
Dus als zulke mensen een zogenaamde islamitische bank willen oprichten, dan moeten ze naar mijn mening eerst naar hunzelf kijken, dan pas zulke plannen in de markt zetten. Want je komt niet echt geloofwaardig over als je zelf niet volledig volgens de islam leeft, en dan vervolgens de geld probeert te verdienen, om zogenaamd met een nieuw initiatief te komen. Naar mijn mening is dit gewoon een manier om geld te verdienen, en de islam te misbruiken, let wel op ik ga nu dan uit van wat de imam mij heeft verteld. Als dit niet juist is, dan zie ik het wel van een ander punt, en vind ik het wel een goed initiatief.
Het is helemaal niet alleen tussen moslims onderling verboden ?! Dat was bij joden, bij de moslims is het defenitief verboden! Oftewel, woekerrente i Zie de video van Dr. Bilal Philips. Bovendien, details? Details? Je verklaart de oorlog aan Allah(swt) en zijn boodschapper en je noemt het een detail?
“Allah heeft (het drijven van) handel ie de volgtoegestaan en woeker verboden.”
(Soerat al-Baqarah: 275)
Bedekken van het gezicht is niet verplicht. :S:S
Over riba bestaan onder moslimgeleerden verschillende opvattingen. Er zijn er die zeggen dat riba rente in het algemeen is, ook al is het maar 1 %, er zijn er die het beperken tot woeker, dus hoge percentages, waardoor degene die leent alleen nog maar dieper in het moeras terecht komt. De koran geeft daar geen duidelijkheid over, er staat slechts: Hij heeft de riba verboden en de handel toegestaan. Dat vraagt om interpretatie.
Als moslim dien je geen rente te vragen, ook niet aan niet-moslims (dat is een verschil met de joden, maar komt overeen met de oorsronkelijke opvatting van de christenen). Verschil van mening bestaat over de vraag of je rente mag betalen als je geen renteloze lening kunt krijgen. In het geval van hypotheken in Nederland ben je natuurlijk niet gedwongen, maar een andere manier om een huis te kopen is er (nog) niet. Iemand als Al Qardawi staat het toe. Intussen moet je natuurlijk niet stilzitten, maar er alles aan doen dat renteloze hypotheken er wel komen, voor zover de wet dat toestaat. In Nederland kan de wet ook gewijzigd worden als daar voldoende draagvlak voor is. Hier ligt een taak voor de moslim parlementariërs.
Laten we verder elkaars mening respecteren en geen ruzie maken. Het behoort tot de ethiek van de moslim om op een nette manier met elkaar te discussiëren.
Niemand houdt een moslim tegen een “groene” hyptheek af te sluiten echter hij heeft binnnen onze wetgeving geen recht op rente aftrek, lijkt mij niet meer dan logisch, lijkt mij ook zeer niet principieel van ieaend die heel principieel wil zijn.
Overigens vraag ik mij af hoe de Islam staat tegenover beleggen. Immers, dat is niet anders dan geld uitlenen in de hoop dat je hoge ‘return on investment’ krijgt dat je ook kan zien als rente op geleend geld.
@ Simon: Voor zover ik weet mag beleggen in aandelen. Obligaties zit ook rente etc in verwerkt geloof ik. Met aandelen heb je kans om te verliezen, met rente staat het gewoon vast. Dat is waar het om draait. Verder zou ik het niet weten, allah oe a3lam.
Bij aandelen loop je een risico……bij een vaste percentage rente ben je “verzekerd” van een vaste geld bedrag…zonder dat je er risico over loopt en voor het geld heb gezweet.
Een hypotheekh is een geen noodzaak. Misschien moeten mensen zich gaan richten op het huren van huizen. Dit gaat weer over “Niyyat” (intentie) van een mens. Het is en blijft een “Imtehaan” (test) voor elk persoon. Veel mensen proberen interpretatie binnen de Quran naar hun eigen hand te schuiven. Een imam die zegt dat het verboden is om rente te betalen aan je eigen moslim broeder, heeft duidelijk niet de Quran incl Tafseer gelezen.
Let’s be real peoples……Don’t twist the exact clear facts.
Tja, dat heb je natuurlijk ook nog. Je huurt een huis, maar diegene die dat huis heeft laten bouwen heeft dat gefinancierd met een hypothekere lening. Indirect betaal je dan nog steeds rente. Volgens mij kom je er niet onderuit in de westerse samenleving, je betaalt altijd rente, het is volgens mij inherent aan ons systeem.
NABI,
voordat jij doorgaat om jouw medemoslims een zwart-wit verhaal voor te houden verzoek ik je vriendelijk nader onderzoek te doen.
Het is woekkerrente die verboden is en geen gewone rente. Bovendien vind ik het aan te bevelen dat jij de omstandigheden van anno de 7e eeuw meeneemt in jouw gedachtenvorming.
Ik heb een hypotheek bij de Rabobank met een 5.2% 10 jaarsrente. Helemaal niet in strijd met de Koran en voorzover ik het fout heb moge Allah het mij vergeven.
Is er echt niks beters te doen voor ons Moslims dan met rare ideen op de proppen komen ?
Ik ben tegenwoordig in London aan het werk. Op de luchthaven hebben ze vandaag barricades moeten aanbrengen om te voorkomen dat radicalen die zichzelf moslim noemen onschuldige burgers (incl. mijzelf) opblazen.
Ik denk dat er nuttigere dingen te doen zijn dan doorgaan met dit soort rariteiten en misinformatie promoten aan en onder moslims.
Salah
O ja Nabi, er bestaan gebouwen vol tafseer. Heb jij ze allemaal gelezen ? En snap je het ook ?
You do not want to twist the facts, I would say, start with trying not to confuse the people !
Regards,
Salah
Mischien is een beleggingshypotheek iets voor NABI.
Aandelen kopen is moslims toegestaan. Het gaat er daarbij wel om dat je een werkelijk risicodragend aandeel neemt waarmee je een bedrijf steunt. Dus door het in handen krijgen van een groot deel van de aandelen een bedrijf om zeep helpen zoals de hedge funds doen is weer niet islamitisch.
Okey Salah…bedankt voor je opheldering…ik ga het ook makkelijk voor mezelf maken…niet teveel poespas…..en gewoon een hypotheekh afsluiten.
Wat jullie ook zeggen, maar haram is harm en halal is halal. Rente is op geen enkel manier toegestaan, het is gewoon verboden, of het nouw tegen over ene moslim broeder is of tegen over een ongelovige!!! Mensne proberen vaak dat wat verboden goed te laten lijken. Er is geen menings verschil tussen geleerde in de Islaam, de gene die de Sunnah volgden, dat Riba gewoon haram is!!! En trouwens wat is noodzakelijk in deze tijden??? Vele mensen hebben geen lening nodig, behalve mensne die meer vragen dan wat ze nodig hebben.
Zoals Allah swt zei: Mix geen waarheid met valsheid en geen valsheid met waarheid, terwijl jullie de waarheid weten. Het probleem is in nederland dat de meeste breoder en zusters amper hun geloof hebben bestudeerd en de basis van de tawheed niet kennen!! PS raadj, de meeste Imaams in Nederland hebben niet echt kennis, de meeste hebben velen innovaties en onwetendheid!!! als je echte vragen heb ga naar mensen van kennis, en dat zijn de gelerde van de Islaam, deze vragen zijn zovaak gesteld aan de grootste geleerde van
onze tijd; zoals: Sheikh Bin Baaz, Sheykh al-Utheymien en vele andere geleerde, dit waren mensen van kennis! En voer dat Islamitishc bankieren, of hoe ze dat ook willen noem,en, het blijft riba, hoe veel ze die naam ook veranderen, het blijf wat het is! al-Asaf vele mensne maken meningen maar zonder bewijzen, je meot bewijzen hebenn uit de Sunnah of de Quraan om je meningen te ondersteunen.
Ik vind het zelf lood om oud ijzer.
Het is in iets anders pakje gestopt. Maar het prinicpe blijft hetzelfde het heet alleen iets anders. Het is in feite gebakken lucht.
En dan ben ik het helemaal met de belastingdienst eens, dan moet je die moeite niet willen nemen. Het betreft een relatief kleine groep mensen en het kost veel geld en dat kun je mijns inziens niet verantwoorden tov van de anderen.
Oplossing of huren of gewoon de oude vastgeroeste principes op zij zetten en een keer out of box gaan.
Reactie op raadj:
“ik verdraai geen woorden, dit heeft een imam tegen mij gezegd. Dit ter info. Mijn eigen kennis over de islam is niet voldoende…”
“..hunzelf kijken. Want velen volgen niet de regels van de islam, zoals volledige bedekking van het gezicht ,Bhurka etc…”
Hey Raadj,
Een ding wat je zegt klopt volkomen: Je hebt totaal geen VOLDOENDE kennis over de islam?! Kom nou man, dat je als moslim niet eens weet dat het gezicht bedekken NIET verplicht is ?! Probeer je mensen van je gelijk te ovetuigen over riba?? By the way, je hoeft alles niet aan een imam te vragen,Jah lekker makkelijk..De Qur’an stimuleert de mensen dat ze moeten onderzoeken, kennis vergaren..
Wat een onwetendheid…
Ik vind het een kans!
Aan degenen die beweren dat de islam alleen een verbod kent op woekerrente maar niet op interest (“kleine percentages”) heb ik de volgende opmerkingen:
1. Wanneer we de verzen van de Qor-aan (die betrekking hebben op rente) goed bestuderen en de betekenis ervan overpeinzen dan kunnen we niks anders concluderen dan dat rente verboden is en dat daarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen veel en weinig. Wat mij verbaast is dat men steeds dezelfde verzen aanhaalt om zijn “interpretatie” te onderbouwen, terwijl over een aantal verzen heen wordt gelezen. Haal dan ook alle verzen aan! Niet alleen de verzen die jouw het beste uitkomen. Het volgende vers dat vrijwel nooit naar voren wordt gehaald is een duidelijk bewijs is voor het verbod op rente, zowel grote als kleine percentages. Allah de Verhevene zegt:
“Maar indien je dit niet doet, bereidt je dan ten oorlog met God en Zijn boodschapper; indien je berouw hebt is voor u het oorspronkelijke kapitaal: zo zult jij geen onrecht doen, noch zal je onrecht worden aangedaan.” (Qoran: Hoofdstuk 2, vers 279)
Allah de Verhevene zegt hier heel duidelijk “het oorspronkelijke kapitaal” oftewel zonder enige toename (niet één promiel, niet één cent), anders kun je het geen “oorspronkelijke” meer noemen.
2. Degenen die beweren dat de islam een onderscheid maakt tussen woeker (veel) en interest (weinig) denken het beter te weten dan de grote rechtsgeleerden die islam door de eeuwen heen gekend heeft. Er is immers van geen enkele grote geleerde bekend (noch van de metgezellen noch van degene die na hen kwamen) dat hij een onderscheid maakte tussen woeker en interest. Maar sommige mensen die geen kaas hebben gegeten van islamitische jurisprudentie en van Qoran exegese denken het beter te weten dan de geleerden van die tijd, zij denken de verzen van de qoraan beter te interpreteren dan de grote exegeten.
3. Waar ligt de grens?! Stel ik ga mee met jullie bewering, waar ligt dan de grens tussen veel en weinig. Mag iedereen voor zichzelf bepalen waar die grens ligt, de ene vindt dat de grens ligt bij 10%, de ander bij 20%, enz. dit is spelen met de religie. Je kunt gaan zoeken in de qor-aan of in de Soennah misschien dat je daar kunt opmaken waar de grens ligt, nou dan kun je lang gaan zoeken.
4. Als we teruggaan in de geschiedenis dan zien we dat de handelaren in de middeleeuwen precies dezelde bewering deden: Woeker is verboden, rente niet. De kerk heeft aan de wensen voldaan van de handelaren, tegenwoordig zien we dan ook dat in de christelijke wereld een onderscheid wordt gemaakt tussen woeker en rente.
Kijk bijv. naar de Van Dale. De volgende betekenis wordt er gegeven aan woeker:
“onwettige winst door misbruik van de nood van een ander”
Terwijl interest (rente) uitgelegd wordt als:
“Procentsgewijze vergoeding voor het gebruik van geleend geld of andere zaken, of wegens een onafgedane schuld”
Waarom moeten wij als moslims hetzelfde pad bewandelen als de christenen? Waar blijft onze standvastigheid en trots op onze religie?
5. Tijdens een interenationale conferentie (Cairo, Egypte, 1965)(op het gebied van islamitische economie) hebben meer dan honderd economen en rechtsgeleerden uit meer dan 30 landen over de hele wereld consensus bereikt over het feit dat rente verboden is, en dat hierbij geen enkel onderscheid gemaakt mag worden tussen veel (woeker) of weinig (interest).
Wie zijn wij om tegen deze consensus in te gaan, zij zijn immers de specialisten. Degene die dus denkt de qor-aan goed te kunnen interpreteren en beweert dat de qor-aan een onderscheid maakt tussen grote en kleine percentages rente denkt het dus beter te weten dan al die grote geleerden bij elkaar.
Ten slotte:
“Die daarom een vermaning van zijn Heer krijgt en er mee ophoudt, hem zal toebehoren, hetgeen hij vroeger heeft ontvangen en zijn zaak is bij God. En zij, die terugvallen, zij zijn de mensen van het Vuur, daarin zullen zij vertoeven.”
(Qor-aan: hoofdstuk 2, vers 275)