Ik zat van de week bij de kapper (de insiders kennen hem als de schapenkapper, maar persoonlijk heb ik er nooit iets van gemerkt :D).
Nou, er zat dus een beste broeder naast mij gekleed in een traditionele jubba/ qamees/ jellaba (de outsiders kennen het als de ‘moslimjurk’).
Dat op zich is niet vreemd. Het is een elegante witte dress die met name in combinatie met een simpele tulband het beste tot z’n recht komt. Maar wat me echt de stuipen op het lijf joeg was zijn norse uitdrukking. Mijn god! Ik werd er echt bang van…..! En ik ben nog wel een moslim!
Op dat moment kon ik me echt invoelen hoe het is voor een niet-moslim wiens eerste ervaring met de Islam bestaat uit (a) een ‘moslimjurk’, (b) een baard die alle kanten opwaait, (c) een broek ver boven de enkels en daarbovenop (d) ook nog eens een giga norse blik!
Ik associeer de Islam met een glimlach die je geruststelt, een open gelaat dat je uitnodigt om je hart uit te storten, een waardigheid die je omhoogtilt en een vriendelijkheid die je aantrekt i.p.v. afstoot! Nu moeten alleen de mohammed B’s van deze wereld het nog doorkrijgen, dan kunnen we echt beginnen met integreren!
21 Reacties op "De moslim die glimlachte"
‘Nu moeten alleen de mohammed B’s van deze wereld het nog doorkrijgen, dan kunnen we echt beginnen met integreren!’
En de mensen achter http://www.al-thabaat.com!
Ameen!!!
Mee eens.
Islam schirjft om onszelf goed te verzorgen dat onze blikken aangenaam zijn voor de buitenstaanders, en niet afschrikken!!! Zo zag de profeet er tog niet uit!! Hij glimachte continu, was een mooie man met zijn baard en zijn haar verzorgd en gekamt. hij had nette kleding. zijn uiterlijk al was al uitnoidigend genoeg om je te bekeren tot de islam. Hij was een wandelende koraan, zowel in zijn uiterlijke verzorging en zijn innerlijke verzorging…aangename blik, altijd een glimlach op zijn gezicht en goed gedrag jegens zijn medemens.
Fatima ik denk dat deze jongeman een ander idee heeft over wie die Mohammed nou precies was.
Ik vergelijk die jongens in Jellaba in de trein en hun handelen, ook wel met personen die naakt rondrennen over de kinderafdeling van een groot warenhuis.
Ze kunnen dan nog helemaal geen kwaad in de zin hebben, maar als je jezelf zo gedraagd dan kun je verwachten dat er op een gegeven moment iemand komt die je de deur wijst.
Het is gewoon ongepast gedrag , een culturele wet , hoewel ongesproken ons wel menselijk maakt.
Dit is al net zo met vrouwen die gaan rondlopen in burka’s.
Allemaal heel leuk en aardig maar zeer ongepast.Het hoofddoekje zit qua perceptie hier al heel dicht tegenaan.
Ik denk zelf dat als Moslim radicalen doorgaan met problemen veroorzaken doormiddel van terroristische aanslagen, en het promoten van idealen die stroken met de democratische rechtstaat zoals wij die kennen, dat we bij een punt komen dat deze kleding gewoon helemaal niet meer toegestaan wordt.
Zoals hakenkruizen verboden zijn, of de Hitlergroet.
Of zoals niemand tegenwoordig zijn kind nog Adolf noemt.
En dat terwijl het voor eeuwen heel normaal was om je kind zo te noemen, zonder dat iemand het raar vond.
Ik ken die jongens en hun opvattingen niet.
Misschien zijn het wel hele liberale Moslims.
Maar ze kleden zich alsof ze niet kunnen wachten tot het Khalifaat uitgeroepen wordt en homo’s en overspeligen publiekelijk gestenigd worden.
Het begon leuk, maar toen het over andermans blik/uitdrukking begon te gaan vond ik het niets meer aan. Dus op deze afzwaaier na, lijkt het mij niet onverstandig om een persoon NIET op zijn gelaatstrekken te kwalificeren, daar kan namelijk meer achter steken dan jou lief is. En ja, zelfs daar zou een moslim open voor moeten staan. Of gaat uw volgende artikel over gothics?
Tasneem heeft een goed en belangrijk punt. Jammer dat dat niet bij iedereen overkomt.
Deze post is een reactie op de veel ‘gedachte’ opvatting dat taqwa (godsvrees; het ultieme doel van geloven) gepaard moet gaan met een gedrag dat soberheid en strengheid moet uitstralen! Elke moslim die een beetje zijn religie praktiseert weet precies wat ik bedoel en kan hiervan tientallen voorbeelden geven in zijn/ haar omgeving …..!
@ Tevhid: Natuurlijk weet ik niet precies wat deze specifieke broeder dacht, maar deze gedachten kwamen bij mij dus op dat moment op. En daar is deze blog voor bedoeld: MIJN gedachtes, gevoelen, opvattingen en emoties op virtueel papier zetten. Het zijn dus geen fatwa’s ofzo.
beste Andries, zoals ik het begrijp zeg jij dat men zich ook al niet meer kan kleden zoals deze dat wil , omdat mensen met dezelfde kleding ongepast gedrag vertonen in onze maarschappij. uit jouw tekst ”Maar ze kleden zich alsof ze niet kunnen wachten tot het Khalifaat uitgeroepen wordt en homo’s en overspeligen publiekelijk gestenigd worden.” haal ik dat jij ook op uiterlijk gaat. das nou jammer van jou en van onze samenleving. mensen kijken tegenwoordig niet wat achter de kleding zit. een man in een pak is een goede zakenman, een man in een jelaba is een terrorist en een vrouw in een burka is onderdrukt??? ga een sgesprek met die ‘goede zakenman? is ie wel zo goed. of is de man in een jelaba een terrosrist??? of is het iemand die een jeleba lekker vind zitten??? Misschien is ie zelf wel homosexueel of heeft er helmaal niets tegen. als je mensen geen kansen geeft en ze afschrijft op hun uitrerlijk, is het einde ver zoek in nederland, en in andere landen.
overigens vind ik zelf wel dat je kleding aanmoet kunnen passen in de samenleving waar in je werkt of leeft, maar dat wil niet zeggen dat ik met mijn hoofddoek geen zakenvrouw kan worden (wil ik helemaal niet).
Tasneem is oké. In de kerk heb je ze ook, de strenge mannenbroeders, die lijken te willen uitstralen dat het geloof waarachtig geen pretje is en dat het leven een grote bak ellende is. Nogal ondankbaar tegenover God, als je het mij vraagt, want die heeft toch zijn best gedaan een aantal bijzondere geneugtes te scheppen. Geniet daar dan ook van!
Als iedereen je de hele dag aankijkt je steeds opgepakt wordt en je vele malen uitgescholden wordt, dan mag je best wel eens nors kijken.
Sjezus, man! Maak je eens los uit je slachtofferrol. Geef jezelf een trap onder je reet! Ik word ook uitgescholden en aangekeken. Mijn vrouw ook, ze werd op straat, zomaar, voor ‘hoer’ uitgescholden. ‘Hoer’! Maar ze blijft lachen, hoor. Ik ook, ik lach mijn bruggen uit mijn bek.
hoer kun je niet vergelijken met terorrist.
en daarbij vraag ik me dan wel af hoe jouw vrouw zich kleed als ze hoer genoemd wordt. Maar zij wordt daar tog ook vrij in gelaten gelukkig. Moet je voorstellen als ze dat gaan verbieden!!!!!!!
Slachtofferrol?????? In dit geval ben jij zeker de dader. Want de opvattingen die jij hebt, totaal geen begrip. Probeer eens wat meer in tev leven en minder mediagevoelig te zijn.
‘en daarbij vraag ik me dan wel af hoe jouw vrouw zich kleed als ze hoer genoemd wordt.’
Juist ja. Misschien vraagt mijn vrouw er wel om door zich te kleden zoals ze doet. Lekker fris.
jeetje mensen waar gaat dit over….hoer, terrorist, slachtrofferrol…zijn we weer lekker pesimistisch bezig
“Het is gewoon ongepast gedrag , een culturele wet , hoewel ongesproken ons wel menselijk maakt.” Deze zin klopt van geen hout, maar ik neem aan dat je bedoelt dat het dragen van burqa’s en djelleba’s een onuitgesproken culturele wet overtreedt. Culturele associaties tussen kleding of ideologie zijn legio. De culturele associatie die jij hebt met burqa’s en djellaba’s hebben anderen weer met kale hoofden of Lonsdale.
Maar dergelijke associaties veranderen ook, zoals je zei in je reactie. Adolf is geen populaire naam. Maar als er een Adolf langskomt die de Nobelprijs voor de vrede wint, veranderd de associatie weer. hoe moet zoiets onschuldigs als een kledingstuk (ik ben er overigens van overtuigd dat een heleboel burqa’s en djellaba’s gedragen worden om een statement te maken óf gewoon om zich puberaal af te zetten) van zijn slechte reputatie afkomen, als het niet gedragen mag worden?
Nu vind ik burqa’s eng omdat ze me aan darth vader, beulen en hazard-suits doen denken, en djellaba’s met baard doen me nog steeds instinctief vrezen voor het ergste, maar dat is geen reden om ze te verbieden. Hoeveel nut heeft het verbieden van Lonsdale gehad? Ik denk niet veel
Een erg subjectief stuk. Valt me tegen dat dit geschreven wordt door iemand die zoveel kennis bezit. Terwijl men zou moeten weten dat alles wat de broeder doet, volledig geldig is.
In vele boeken van tasawwuf komt soberheid en huilen uit vrees voor ALlah ter sprake. Er zijn geleerden geweest die nooit lachten uit vrees voor Allah en vaak zulke buien hadden. En misschien had deze broeder wel zo een moment. Ik geloof best dat de broeder in kwestie andere momenten van blijdschap heeft gehad. Neem nou de foto die je post, van habib al jifri die vaak huilt in het openbaar. Moet je deze nobele geleerde ook daarop aanpakken?
Wat de baard betreft. De standpunt bestaat dat men de baard helemaal niet hoort te knippen. Ook niet na een vuistlengte lang. (zie sunnipath.com, shafi’i fiqh). Het is vanzelfsprekend dat een baard begint te waaien als het langer dan een vuistlengte is. Een handeling dat verplicht is in de hanafi wetschool. Geleerden zeggen dat je het netjes kunt houden door het gewoonweg te kammen. Ook de broek boven de enkels -in het bijzonder tot de schenen- is een gewoonte dat een breed draagvlak heeft onder de geleerden. Een wijdverspreid handeling dat in het subcontinent India voorkomt. Het is een soennah namelijk.
Voor hetzelfde geldt had je als mikpunt de foto van de man genomen die je als laatst plaatste. Want vanuit een subjectief oogpunt kun je dat ook niet als netjes beschouwen (moge Allah mij verhinderen om zoiets ooit te kunnen zeggen).
Heel erg jammer Tasneem. En nu kun je wel zeggen dat het ?jouw gedachten zijn en jouw mening is?. Maar iemand die lezingen geeft zou toch moeten weten dat je niet geldige standpunten in de islam op zo een manier belachelijk kunt maken.
Vergeef mij als ik iets fout heb gezegd. Wassalam
Ik dacht dat columns als deze niet de minste pretentie hadden, objectief te zijn. En daar is niks mis mee. Tasneem heeft bovendien nergens gezegd dat het gedrag van de man religieus onverantwoord is. Tasneem probeerde uit te leggen dat dergelijke eerste indrukken (die nooit een accuraat beeld verschaffen van een persoon) outsiders kunnen afschrikken. Het is nu eenmaal waar dat alles wat anders is, meestal wordt gewantrouwd tot we gerustgesteld zijn. En zo’n norse blik stelt nu eenmaal niemand gerust. Dat is geen objectief gegeven, en het is ook niet gerechtvaardigd, maar het gebeurt nu eenmaal. Ik denk dat Tasneem daar op doelt.
Ik wilde even laten weten dat het ongeprovoceerd uitschelden van mensen op straat, ongeacht hun kleding, laf en onbeleefd is (om het zacht uit te drukken). Waarom zou je dat ooooit doen? Of moet ik zeggen, welk weldenkend mens zou zoiets ooit doen?
een jelleba kurta joewl is gewoon voor mensen die als ze vinden dat een vrouw behoorlijk gekled de deur uit moet gaan het dan ook zelf doen dat is het met westerse kleding ben je gewoon naakt en die jongens dan waarbij je hun strakke reet ziet dan ben je toch naakt ok dat je bil een ander kleur heeft snap ik maar voor de ret zie je alles ghahaha beter jelebba dragen
Je kleding bepaald je uitstraling. Mensen die in Londsdale kleding lopen worden door heel veel mensen associeren dat met extreem rechts. En dat vinden wij niet raar.
Is het dan wel raar dat mensen met lange gewaden en vrouwen met burka’s geassocieerd worden met moslim extrisme.
Persoonlijk vind ik dergelijke zaken niet meer vd deze tijd. Dat mohammed er in het verleden zo bij heeft gelopen. Tja er was geen andere kleding in die tijd. Maar om hem na te volgen moet je volgens mij niet zoeken in de kleding.
Bovendien wat wil je met zulke kleding een duidelijk statement neer zetten wie jij wel bent en hoe zwaar prinicpeel?
Ik zou zeggen doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.