Mohammed Benzakour is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl.
De afgelopen dagen werd ik regelmatig opgebeld door radio en krant met de vraag: ‘’Marianne Thieme heeft de petitie van het Steuncomité van ex-moslims ondertekend, dat zit u als lijstduwer met moslimachtergrond vast niet lekker. Zegt u uw lidmaatschap op?"
Deze vraag had ik verwacht. Nochtans ben ik er niet op ingegaan, omdat ik allereerst aan niemand verantwoording schuldig ben en, belangrijker, omdat dat malle comité al stuitend veel aandacht krijgt.
Toch wens ik op deze plek een en ander te verklaren.
Het is verschrikkelijk hoe we in dit land omgaan met weerloze kippetjes en varkentjes, maar netzo verschrikkelijk zijn die gifinjecties die we dag in dag uit menen te moeten toedienen aan onze islamitische medeburgers. Er komt misschien een dag dat de moslim jaloers wordt op onze behandeling van varkens – wat ik de varkens overigens niet misgun.
Dát is mijn probleem met dit comité en zijn protégé Ehsan Jami. Het zegt op te komen voor de vrijheid van apostasie (wat prima is) maar tegelijk krijg je er gratis een hoop bagger bij. Is de club werkelijk geïnteresseerd in het recht op geloofsafval? De daaraan gekoppelde lijst namen van hoofdzakelijk (extreem)rechtse snit (cosmetisch aangevuld met een enkele ‘linkse’ intellectueel) doet anders vermoeden. Afvalligheid zou leiden tot moord en onthoofdingen. Ik ken precies zes islamitische spijtoptanten, ze hebben alle zes nog hun kop, en een mooie ook. Daarbij, op de dag dat het comité zichzelf presenteerde, gaf een alternatief comité van ex-moslims in een Amsterdamse moskee een persconferentie. Ik heb in de moskee geen lynchpartij gezien na afloop.
Voor alle duidelijkheid: Jami’s ‘toon’ interesseert mij geen biet. Maar als iets zwemt als een eend, vliegt als een eend en kwekt als een eend, dan lijkt het me een eend. In alles wat ik tot nog toe uit Jami’s koker heb vernomen, hoor ik de echo uit de kelders van Wilders, zij het een tikkeltje puberaler. Wilders zelf, die het comité uiteraard ‘van harte’ steunt, is een wandelende splijtzwam. Een die uit is op macht door louter haat en tweespalt te zaaien – ook daar waar niks groeit.
De hooggestemde snoeverijen van Jami’s club over het ‘recht op geloofsafval’ smaken als de maidenspeech van Bush waarin de Irak-oorlog ‘democratie’ tot doel heeft. In een land waar nog altijd de helft van de bevolking denkt dat Saddam Hoessein achter 11 september zit, kan Bush zulke zotteklap lang volhouden. Maar in Nederland, het land met zijn traditie van weldenkendheid en doortastendheid, hoe kon hier een Leidschendamse nobody ons zoveel zand in de ogen strooien? De jongen schopt een zondagsrelletje en wordt door een ander jongetje teruggeschopt; een akkefietje dat in normale tijden thuishoort op het schoolpleintje van Pietje Bell, maar nu gesublimeerd is tot hoogwaardig binnenlands nieuws waar de coördinator terreurbestrijding, Tjibbe Joustra, zich verwaardigde mee te bemoeien. Kennelijk kan dat allemaal in het land waar een geile gorilla het hele zomernieuws beheerst. Alle gekheid op een stokje, zo onschuldig is het intussen niet: twee van de drie huiscolumnisten van het ‘gezaghebbende’ Buitenhof is prominent aanjager van Jami’s playmobiel.
Het is triest, kortom, dat mijn eigen fractievoorzitster zich heeft laten meeslepen in deze gevaarlijke ongein. Ze had beter moeten én kunnen weten. Tactisch was het evenmin. Vele potentiële moslimkiezers met een hart voor het dier zijn nu met één handtekening over de clinch gejaagd. Een handtekening die ze ook zou hebben gezet onder een petitie van ex-Zevendedagsadventisten?
Toch heb ik besloten als lijstduwer aan te blijven, om tweeërlei reden. De eerste is dat mijn bekommernis en liefde voor het dier blijft bestaan, met of zonder Thieme’s handtekening. Anderzijds, opstappen bij de Dierenpartij betekent een triomf voor het comité; opnieuw slaagt ze in haar onderliggende missie: tweedracht zaaien. Daar pas ik voor.
Mohammed Benzakour is publicist. In 2005 kreeg hij de vredesprijs voor Journalistiek toegekend en in 2001 won hij de Zilveren Zebra. Tevens is hij schrijver van het boek Osama’s Grot en lijstduwer bij de Partij voor de Dieren.
35 Reacties op "Lijstduwer"
‘Anderzijds, opstappen bij de Dierenpartij betekent een triomf voor het comité; opnieuw slaagt ze in haar onderliggende missie: tweedracht zaaien. Daar pas ik voor.’
Yups… das waar
‘In een land waar nog altijd de helft van de bevolking denkt dat Saddam Hoessein achter 11 september zit, kan Bush zulke zotteklap lang volhouden. ‘
Haha… misschien dat Castro hier verandering in kan brengen
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article460502.ece/
Castro_VS_misleidde_publiek_over_11_september
Denk het echter niet aangezien er bijna aan elk huisje in Amerika een nationalistisch vlaggetje bengelt.
Salaam,
Ik wil even zeggen dat je erg goede stukken schrijft. Ik ben ’t gewoon 100% met wat jij zegt.
Vind ’t ook onbegrijpelijk dat Nederlanders Jami niet doorhebben.
Verder is ’t goed om te lezen dat je er nog bekende moslims zijn die niet bang zijn om te zeggen wat ze denken.
Jami zal wel balen dat Verdonk nu even het nieuws beheerst. Elian verzint wel weer iets om weer alle aandacht op ‘m te vestigen.
Zie dat ’t stuk ook nog eens in Trouw staat, nog meer respect!
Bravo Benzakour !!
Scherp, to the point, good work, en gelukkig weer het soort polemiek waar behoefte aan is. ;-), yep, naast mijn nodige repliek bij nonsens, ook de nodige “ere wie ere toekomt” bij het mooie werk van Benz.
Overigens; dont worry, Partij vd Dieren heeft nu echt helemaal afgedaan en er is werkelijk geen enkel reden dat eruit stappen ’tweedracht zaait, laat staan dat Jami’s comitee van ex-Ego’s er van zal profiteren, integendeel durf ik te voorspellen!
Wie nog wil [na]genieten van mooi politieke polemiek wat bijna proza is, zie Van Doorns stuk vandaag over Ellian en Co’s wanhopige ‘killing the messenger’ tactiek tegen het initiatief om een tegengeluid te geven m.b.t. ex-moslims.
Miriam
ex links is erger dan ex rechts
De gematigde ex-moslim bestaat niet
Aad Leering 8 september 2007
Een nieuw comité van ex-moslims wordt opgericht. Niet omdat de leden zozeer bezig zijn met hun identiteit als ex-moslim, maar puur om een ander comité van ex-moslims de wind uit de zeilen te nemen. Wat voor vlees hebben we in de kuip met het comité van Jafari en Taebi ?
Naar nu blijkt komt er een tweede comité van ex-moslims. De initiatiefnemers, Jafari en Taebi, proberen een gematigd profiel aan te nemen. Het masker is echter flinterdun.
Westerse beschaving bestaat niet
Deze week verscheen er in de NRC een artikel waarin politicoloog Jafari en docent techniekfilosofie Taebi, beiden ex-moslim, kritiek leveren op het comité van ex-moslims van Ehsan Jami. In het artikel wordt de harde kritiek van Jami op de islam veroordeeld, omdat dit de moslims zou kwetsen en afstoten. Het stuk eindigt met de woorden : De progressieve strijd voor universele waarden als vrijheid en gelijkheid is niet gebaat bij de valse notie dat al het kwade uit de islam voortvloeit en al het goede uit het Westen. Een beter startpunt is het antwoord van Gandhi toen een journalist hem vroeg wat hij van de ”˜westerse beschaving’ vond. Hij antwoordde: ”žHet zou een goed idee zijn.” . Hier klinkt duidelijk de afkeer van de schrijvers voor de westerse maatschappij door. En die afkeer delen zij, volgens de schrijvers, met de gemiddelde moslim, want het schijnt logisch te zijn dat moslims een afkeer hebben van de westerse maatschappij. Aan de andere kant mag men er weer niet op wijzen dat de islam vijandig tov het westen staat, dat is discriminatie.
De Internationale Socialisten en de islamisten.
Niet zo verwonderlijk overigens dat deze ex-moslims een goede verstandhouding met de islam willen behouden. Jafari is lid van de Internationale Socialisten (IS), een club extreem-linksen die is opgegaan in de SP, en Taebi werkt als SP-er veel met hem samen. De IS zien in de islam een bondgenoot tegen het kapitalisme, het grote kwaad. Op een site van de IS wordt een boek van Chris Harman (de internationale voorman van de IS) op de volgende wijze aangeprezen :
De profeet en het proletariaat
islamitisch fundamentalisme, klasse en revolutie
Chris Harman
76 pagina’s / 3,20 euro
Er wordt door rechts een permanente haatcampagne gevoerd tegen de islam. Dit heeft bij links verwarring gezaaid; sommigen bestempelen ”˜fundamentalisme’ als het nieuwe fascisme. Chris Harman gaat zowel in tegen dit idee als het idee dat ”˜fundamentalisme’ progressief is. Hij laat de contradicties in deze beweging zien en concludeert wat de houding van links zou moeten zijn: met de staat nooit, met de islamisten soms.
Het idee is dus dat het kapitalisme een groter kwaad is dan het islamisme.
Ook Jafari staat met een boekje in de lijst:
STOP DE HETZE!
Argumenten tegen racisme
Een uitgave van de IS geschreven door Peyman Jafari
Pim Fortuyn is dood, maar zijn geest is springlevend. Het stigmatiseren van Marokkanen, de roep om een ‘allochtonenstop’, de ‘discussie’ over verplicht spreidingsbeleid, het dichtgooien van de grenzen en het uitzetten van ‘illegalen’ – dit alles heeft een griezelige vlucht genomen. Ondertussen mag alles gezegd worden, behalve dat de hetze tegen allochtonen niets anders is dan racisme.
Voor wie genoeg heeft van de hetze en argumenten zoekt tegen het nieuwe racisme is deze brochure een uitstekend beginpunt.
Meer informatie…
Jafari en het Mercatorplein
Maar Jafari is ook een man van de actie, zo was hij een van de organisatoren van de in rellen ontaarde demonstratie op het Mercatorplein tegen ‘het racisme van de politie’. Ondanks dat zelfs GroenLinks kritiek had op de organisatie en hen polarisering verweet, had Jafari geen spijt van de vernielingen , want “mensen die gaan demonstreren bepalen zelf op welke manier zij willen emanciperen”. Inmiddels is duidelijk waar die emancipatie op is uitgedraaid, veel van de toenmalige ‘demonstranten’ zijn nu zware criminelen.
Taebi verdiept zich in nuclear afval
Natuurlijk is het fijn voor Jafari en Taebi dat ze nog niet in de socialistische heilstaat leven, want nu kunnen ze hun kennis vergroten door hoogstaand onderwijs. Politicoloog Peyman Jafari ving zijn studiebeurs voor het onderwijs van de UvA, terwijl Benham Taebi zich aan de TU delft verdiept in een bijzonder onderwerp: de risisco’s van nuclear afval. Taebi was tot voor in de Delftse afdeling van de SP ‘actief’ en is vanwege zijn bevlogenheid en moed zelfs voorgedragen voor de Rooie Reus-prijs. In Delft gaat men respectvol met islamieten om, en dat wil Taebi als progressieve ex-moslim graag in heel Nederland hebben.
Zowel Jafari als Taebi zitten in het comité Geen Oorlog Tegen Iran. Het is duidelijk dat voor de ex-moslims Taebi en Jafari de strijd tegen het kapitalistische westen bovenaan staat. Nooit hebben deze activisten er ooit blijk van gegeven zich in te zetten voor de ex-moslims, en hun comité is puur en alleen opgericht om het comité van Jami de wind uit de zeilen te nemen. Ondertussen omarmen de regenten dit nieuwe extreem-linkse comité, op radio 1 is al veel reclame gemaakt en de moskeebestuurders zien hen ook wel zitten. Niemand die rept over het anti-westerse gedachtengoed van beide heren, slechts de genuanceerde toon naar de islamieten wordt genoemd. Misschien is het goed als duidelijk wordt wat hun boodschap uiteindelijk echt inhoudt: weg met het westen !
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=4369&titel=De_gematigde_ex-moslim_bestaat_niet
Iets zegt me dat we van die comités voor ex-moslims niet veel meer zullen horen. Jami kon eigenlijk amper een antwoord op de vraag geven wat zijn comite nu concreet gaat doen. Ja, … emails beantwoorden.
Nu maar hopen dat de Partij voor de Dieren in ieder geval iets gaat doen aan het tekort aan schapen in Belgie. Godsdienstvrijheid is immers een groot goed.
@Simon 7
Don’t hold your breath.
http://www.partijvoordedieren.nl/news/view/1185
Tot blogs,
Henk
@Simon 7
Deze is nog iets duidelijker.
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/105//articles/view/9
Kan dat trouwens, verdoofd halal slachten ???
Tot blogs,
Henk
Bnzakour wordt gewoon gebruikt als een excuus truus voor de partij van de dieren.Marianne Thieme blijft trouw aan haar geloof en gezien haar religie is het niet meer dan logisch dat zij niets heeft met de moslims. haar steun aan Ehsam Jami zegt genoeg.
maar dat benz (moslim of ex-moslim?)nog wel haar partij blijft steunen is merkwaardig te noemen.
waarom en aan wie geeft hij deze uitleg eigenlijk?
Wat een naar stuk neo-fasistisch retoriek van die Aad, die VrijeVolk site lijkt verworden tot de meest rechtse vervuiling, of waren ze altijd al zo? Ik verwar ze steeds met GeenStijl.
Wat me dan weer verbaasd is de referentie naar dat fantastisch boekje van historicus Chris Harman ‘Prophet and the Proletariat’ (en de heldere brochure Stop de Hetze; echt een aanrader om de ontwikkelingen van NL post 9/11/Fortuyn te kaderen in historisch en sociaal-economisch perspectief, en dus het gebrek aan een links tegengeluid te begrijpen).
Hier een stukje waarin duidelijk wordt waarom [wanhopig] karaktermoord op onze groep, die een andere dan haatzaaierij van Jami wil laten horen, aanwezig is.
Salaam
Miriam
Insinuaties in plaats van argumenten;
J.A.A. van Doorn
Wie integer wil discussiëren, dient altijd nauwlettend onderscheid te maken tussen de ingebrachte argumenten en de personen die zich erachter stellen. Die scheiding gaat heel ver en geldt als principieel. Zelfs een verachtelijk sujet kan met zeer verdedigbare politieke of maatschappelijke standpunten komen.
Deze algemene richtlijn, de morele kern van onze moderne debatcultuur, behoeft niet te leiden tot naïviteit. Het is heel wel mogelijk dat een discussiant of de groep waartoe hij behoort, belang heeft bij het ingenomen standpunt. Toch is zijn argumentatie daarmee niet noodzakelijk te ontkrachten. In ieder geval geeft het geen pas zijn argumenten af te wijzen indien hij zich op een heel ander terrein beweegt. Wie probeert aan te tonen dat de aarde rond is, moet niet krijgen tegengeworpen dat hij een racist is — ook al is dat laatste juist.
Het verwarde geschreeuw dat momenteel wordt aangezien voor een discussie over de plaats van de moslims in ons land, laat helaas zien dat deze eenvoudige richtlijnen bij velen niet bekend is. Ze redeneren consequent ad hominum, dat wil zeggen ze proberen de argumenten van hun opponenten te bestrijden door hen verdacht te maken.
Recente slachtoffers van deze onfrisse tactiek zijn de leden van een kersvers comité van ex-moslims, die onder leiding van Peyman Jafari en Behnam Taebi gekozen hebben voor de erkenning van het goed recht op geloofsafval maar zich wensen te distantiëren van degenen die zich deze week in het islamofobisch gezelschap van Geert Wilders en Ehsan Jami hebben geschaard om hetzelfde doel na te streven. Zij zijn van mening dat de verdediging van ex-moslims niet behoeft en niet behoort samen te gaan met een continu anti-islamitische haatcampagne. Ze streven naar wederzijds respect tussen moslims en ex-moslims en hebben daartoe, samen met Mohammed Rabbae en Serdar Manavoglu, contact opgenomen met Mohammed Ousalah, vice-voorzitter van de Vereniging Imans in Nederland en met een Amsterdamse moskee.
Op 5 september presenteerde dit comité zich in NRC Handelsblad en deze week dinsdag in Trouw. Ik las beide stukken met grote instemming. Eindelijk, eindelijk een paar ex-moslims die de discussie over hun positie niet overlaten aan moslimhaters of aan de vele Nederlanders die, hoewel ze niets met de zaak te maken hebben, al maandenlang hun wijsheden en onwijsheden rondstrooien. Eindelijk wordt het probleem gedeponeerd waar het thuis hoort: in contacten tussen gelovigen en ex-gelovigen.
Dat zint natuurlijk niet iedereen. Al een dag na het stuk in NRC Handelsblad verscheen in die krant een ingezonden brief van Afshin Ellian, die precies deed wat we hierboven als een doodzonde tegen zindelijk debatteren hebben aangemerkt: niet op de bedoeling en de argumenten van betrokkenen ingaan maar hen om een heel andere reden verdacht maken. De twee initiatiefnemers van het nieuwe comité – over de anderen wordt niets gezegd – zouden ultralinkse sympathieën koesteren en buiten het comité van Jami en diens steuncomité zijn gehouden.
Ultralinkse sympathieën! Dat schrijft de Iraanse oud-communist Ellian die na zijn vaderland te zijn ontvlucht, zich beschikbaar stelde voor de Sovjetbezetters van Afghanistan en pas na ruzie met zijn kameraden naar Nederland uitweek waar hij zich als een fervent anti-communist ontpopte.
Dit terzijde, want het gaat er mij niet om, op dezelfde doorzichtige manier man en argumentatie door elkaar te halen. Wat ik signaleer is uitsluitend zijn streven het comité tot verzoening van moslims en ex-moslims verdacht te maken door over een heel andere kwestie te beginnen.
Wie geneigd is Ellians beweringen schouderophalend af te doen, kreeg bij lezing van Trouw van donderdag deze week een koude douche. Daar gaat Elma Drayer op precies dezelfde toer, alleen een graadje uitvoeriger. De twee initiatiefnemers blijken levensgevaarlijke rode rakkers die zelfs in de SP zijn doorgedrongen en een actiegroep Stop Bush! steun hebben gegeven.
Nóg erger: ze nemen afstand ten opzichte van Geert Wilders en andere islamofoben, die bij mevrouw Drayer kennelijk in hoge achting staan. Ze suggereert zelfs dat Wilders valt te vergelijken met de Russische dissidenten die zich destijds tegen de Sovjetterreur verzetten. De vergelijking is echter zo ingewikkeld verwoord dat je hoopt met een vergissing te maken te hebben. Want het kán niet waar zijn: het moreel en politiek op één lijn stellen van principiële democraten die hun vrijheid op een totalitair regime trachtten te bevechten en een opportunistische demagoog die de onbegrensde vrijheid opeist om continu een miljoen medeburgers te schofferen.
En wie hem verder voor de voeten loopt. In dezelfde editie van Trouw staat Wilders’ reactie op het voornemen van Kamervoorzitter Verbeet, ook zijn voorzitter dus, in een rondgang langs de fracties aan te dringen op enige beschaving in de Kamerberaadslagingen. Wilders: ‘ze komt er bij mij niet in’. Zegt dat genoeg?
Verdachtmakingen zijn een doodzonde tegen zindelijk debatteren
NRC September 14, 2007
Mooi gezegd, Benzakour. Zou je ook iets voelen voor groene moslims?
Dat gezeur over halal moet trouwens afgelopen zijn. Het staat wetenschappelijk nog niet vast dat verdoofd pijnlozer is dan onverdoofd. Zolang alleen geld wordt besteed aan onderzoek dat alleen *dat* zou moeten bevestigen, maar niet aan open en eerlijk onderzoek naar welke van de twee pijnlozer is, vertrouw ik de uitkomsten niet. Marianne Thieme zou haar meervoudige hetze tegen moslims moeten staken voordat ik iets met de PvdD zou willen beginnen.
@Hendrik Jan 12
Nou voert dus ook Marianne Thieme een hetze tegen moslims. Vind je het zelf ook niet een beetje overdreven. Ik vind zelf een partij voor dieren ook een beetje raar, maar ik heb nog meer moeite met de stelling “Dat gezeur over halal moet trouwens afgelopen zijn”.
Ik denk dat je trouwens best de stelling zou kunnen verdedigen dat de intentie die te lezen valt uit de Islamitische regels rondom slachten en de intenties van de PvdD dezelfde zijn. Namelijk, op een beschaafde manier omgaan met dieren.
Tot blogs,
Henk
Wat mij opvalt is dat Nederlandse moslims zeggen dat afvalligheid geen probleem is, maar in de steunverklaring van dat comite lees ik dat de vier soenitische rechtsscholen afvalligheid verbieden (met dood als straf) en de meeste sjitische geleeren ook. Betekent wat deze stromingen of geleerden zeggen dan helemaal niets voor Nederlandse moslims?
Beste Eric,
Er is de leer ( En zelfs die is multiple interpreteerbaar.) en er is het leven. Het leven is bijna altijd sterker dan de leer. Neem bijvoorbeeld het Katholicisme. De Paus is het hoofd van de Kerk en zijn woord is haast wet. Toch doen de meeste Katholieken niet wat de Paus zegt. Zijn die Katholieken daarom minder Katholiek? Hebben ze geen respect voor de Paus? Verre van. De meeste gelovigen zijn pragmatisch zelfs de orthodoxen onderhen. Echter wanneer gelovigen extreem calvinistische trekjes gaan vertonen ( De Islamvariant daarvan is het Wahhabisme) en daarbij nog politieke ideologie ontwikkelen dan ontstaat er een giftige cocktail die niet alleen voor niet/anders-gelovigen een ramp is maar ook voor de gelovigen zelf. Dat is één van de grote problemen in de hedendaagse Islamitische wereld.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Mohammed,
Dank voor je uitleg. Ik zie de vergelijking met de Katholieke kerk, maar geweld is mij echt een brug te ver. Als de katholieke kerk in de officiele leer de doodstraf zou zetten op afvalligheid, dan mag ze wat mij betreft morgen verboden worden in dit land.
Dat blijkbaar alle soenitische rechtsscholen en de meeste sjiitische geleerden zo extreem zijn in de leer, baart mij toch wel zorgen. Dit zijn toch geen Wahhabisten?
Persoonlijk vind ik het gooien op verschil tussen leer en praktijk een beetje mager, ik zou het overtuigender vinden dat als doorsnee moslims geen probleem hebben met afvalligheid, ze de leer aanpassen.
*edit: dat zeggen we hier niet en bedankt voor de reclame
moderator*
@ Eric ‘geweld is mij echt een brug te ver’.
Wel eens gehoord van dat echt Rooms-Katholieke hoogstandje genaamd de Inquisitie? Maargoed, laten we er geen Katholiek – moslim strijd van maken. Wil er alleen maar even op wijzen dat er wel vaker extremen voorkomen in naam van geloof, bepaald geen alleenrecht van de islam.
Wist je trouwens dat in de officiele Joodse wetten ook de doodstraf staat op geloofsafval? Moeten we het Jodendom dan ook maar gelijk ‘verboden worden in dit land’?
Beste Eric,
Uit het onderzoek blijkt dat 75 procent van de ondervraagden afvalligheid weliswaar ziet als persoonlijke keuze, maar lang niet iedereen juicht die keuze toe. 38 procent van de moslims “keurt afvalligheid af”, 24 procent zegt “elk contact met afvalligen te verbreken” en 6 procent is het eens met de stelling: “ik vind dat ik geweld tegen een afvallige mag gebruiken”.
Zie je nu het verschil tussen leer en praktijk? Wat zegt de doosnee moslim?
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@Mohammed, jij bent zo belezen, weet je toevallig of er ook onderzoek is gedaan naar het percentage niet-moslims dat het eens is met de stelling “geweld tegen moslims is toegestaan”. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Beste Bertie,
Ik ben niet op de hoogte van zo’n onderzoek dus ik zou het niet weten. Misschien een ideetje voor NOVA ;).
Maar volgens deze website is geweld tegen moslims in het Westen niet iets dat niet voorkomt:
http://www.islamophobia-watch.com/display/ShowJournal?moduleId=103277&categoryId=7575
Dus ik denk dat er best wel een zeer klein aantal ( paar %) van de niet-moslims in het Westen geweld tegen moslims zeker niet zou willen uitsluiten of zelfs zou aanmoedigen. Zou een interessant onderzoek zijn om daar eens achter te komen. Maar als onderstaand onderzoek over hoe men over moslims denkt een indicatie is dan denk ik dat ik er niet veel naast zit met die paar % die geweld tegen moslims niet zou schuwen. Nederland springt er trouwens uit met de meest negatieve kijk op moslims.
http://www.islamperceptions.org/WesternPerceptionofIslamandMuslims.pdf
Page 12
The Western Perception of Islam and Muslims
EXECUTIVE SAMMARY
Public Opinion Survey Results
Public opinion surveys (2420 online interviews) were run in the
US, Germany, UK, Netherlands and France in the March-
August, 2005 timeframe and included some of the most detailed
coverage of opinions ever done on Muslims and drivers of that
perception.
Muslims rated the lowest in overall favorability among
various religious groups.
27% overall had a very or somewhat unfavorable opinion of
.Muslims who live inside my country.
25% of US respondents-unfavorable opinion
25% and 28% and 27% of UK, French and German respondents respectively
Most negative: Netherlands, 33% very or somewhat unfavorable
For .Muslims who live outside my country. and .Arab Muslims., 3-10% more
respondents (depending on the respondent country) had a unfavorable opinion than
for .Muslims in my country.
32% overall had a somewhat or very unfavorable opinion of Islam, 40% in Netherlands
(highest)
Protestants and Catholics had the highest favorability ratings at approximately 40%
20% of respondents had a very or mostly favorable opinion of .Muslims who live inside my
country., but 5% less for .Muslims outside my country. and .Arab Muslims.
Perception of Arab-Muslims and Islamic Countries
A quarter of the respondents believe that all or most Arab Muslims are anti-American, but
only 7% believe that all or most Arab Muslims favor terrorism
Only 17% believe that all or most Arab Muslims favor modernity and only 7% believe that
they are in favor of equal rights for women
The countries most favorably viewed included: Egypt, Morocco, Turkey and Kuwait. Most
disliked were: Iran, Syria, Libya, Afghanistan, and Saudi Arabia
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@Shireen: het gaat om de leer vandaag de dag. Als bestraffing van geloofsfval in Jodendom en Christendom een dode letter is geworden, dan zie ik geen probleem. Gezien bijvoorbeeld de opvattingen van de vier soenitische rechtsscholen is het in de Islam blijkbaar nog geen dode letter.
@Mohammed: ik zie dat er verschil is tussen leer en praktijk, maar ik vind het tegelijkertijd naief om te denken dat de leer geen invloed heeft. Bovendien zou juist de leer het moreel goede voorbeeld moet geven hoe met afvalligheid om te gaan in deze tijd. In het algemeen zie ik bij religies dat de leer een ideaalbeeld stelt voor gedrag, terwijl men in de praktijk soepeler met de normen en waarden omgaat en dit ideaalbeeld niet haalt. Maar de doodstraf zetten op afvalligheid vind ik juist het slechte voorbeeld geven. Ik vind het simpelweg immoreel.
@Mohammed
dank je wel, die bovenste link zal ik een tijdje gaan volgen.
Zelf vond ik vanavond in de “Monitor Racisme en Extremisme: zevende rapportage” onder red. van Jaap van Donselaar en Peter R. Rodrigues een hoofdstuk van Frank Bovenkerk over Islamofobie. Er staan cijfers in over antimoslim geweld over 2002-2005 die een stijging vertonen. Volgens een onderzoek van het NIPO stond in januari 2005 35 % van de Ned. bevolking afwijzend tegenover moslims (afwijzend is natuurlijk niet hetzelfde als “geweld jegens moslims goedkeurend”). In juni 2006 stemde volgens een opinieonderzoek 10 % van de Nederlanders ermee in zichzelf “racist” te noemen. Bovenkerk schrijft dat hij niet volledig is in zijn opsommingen en ook geen commentaar wil geven op de kwaliteit van de onderzoeken, maar hij is wel heel bezorgd. Ook bespreekt hij de reacties van moslims op de polarisatie. Ik vond het een interessant en leerzaam hoofdstuk, maar ik word er bepaald niet vrolijker van.
De tekst van de Monitor Racisme en Extremisme is online te lezen op
http://www.annefrank.org/upload/downloads/monitor2006-7.pdf
Het hoofdstuk van Bovenkerk begint op blz. 86.
Beste Eric,
De leer wordt door de mensen in praktijk gebracht! Als orthodoxe moslims in meerderheid niet op jacht zijn naar afvallige moslims dan betekend dat, dat de leer opdat punt niet als iets essentieels wordt gezien. Verder zijn er geen éénduidige opvattingen of afvalligen nu wel of niet de doodstraf behoren te krijgen. Slavernij was een onderdeel van de wet en is dat eigenlijk nog steeds theoretisch gezien echter in praktijk niet meer van toepassing alle regels met betrekking tot slavernij zijn een dode wet geworden. Niemand die pleit voor herinvoering van de slavernij zelfs niet de meest extremistische ultraorthodoxe stromingen. Sommige zaken zullen in de loop van de tijd vanzelf droogvallen wanneer de grote rivier die de Islam is haar beding verlegd en dus achterblijven als doodlopende stroompjes. Dat gaat niet één twee drie maar dat kost decennia. Hetzelfde gold/geldt ook voor het Westen. Verder geldt in Nederland slechts een ding en dat is: De Wet zoals die voor iedereen geldt. Als moslim mag men in alles geloven alleen moet men zich aan de wet houden. Jij mag persoonlijk zoveel immoreel vinden als je wilt maar de wet en je daar aanhouden daar is uiteindelijke waar het om zou moeten draaien meer niet.
Grootmoefti Egypte: moslim kan ander geloof kiezen
Hilversum (AFP/ANP) 24 juli 2007 – Moslims kunnen een andere godsdienst dan de islam kiezen. Dat heeft de officiële godsdienstige adviseur van de Egyptische regering, grootmoefti Ali Gomaa, op een website van The Washington Post en Newsweek geschreven.
Veel aandacht
De uitspraak, die grote gevolgen kan hebben voor ex-islamitische christenen in Egypte, kreeg vandaag veel aandacht in de Egyptische pers. “De wezenlijke vraag die voor ons ligt, is of iemand die moslim is, een andere godsdienst dan de islam kan kiezen. Het antwoord is ja, dat kunnen zij”, laat de grootmoefti weten.
Bestraft door God
“Als iemand zijn godsdienst verlaat, dan is dat een zonde die door God op de Dag des Oordeels gestraft zal worden. Als het slechts om het verwerpen van het geloof gaat, dan staat daar geen wereldlijke straf op”, schrijft Gomaa.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Beste Bertie,
Persoonlijk heb ik nooit te maken gehad met discriminatie, islamfobie (zolang ik wat ik in de media lees/hoor/zie buitenbeschouwing laat) of geweld in de 30 jaar dat ik hier achter de duinen woon. Maar ik draag dan ook geen baard of hijab en spreek een aardig woordje ABN weliswaar met zware Leidse tongval ;). Maar die cijfers daar ben ik toch van geschrokken hopelijk is dat een tijdelijk iets nagalmen van 2001 etc.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
sterk stuk weer van benzakour!! eindelijk een geluid dat precies verwoordt wat we ons aan dood ergerden – wat een opluchting!
@Mohammed 24
Hoi Mohammed,
Jij mag persoonlijk zoveel immoreel vinden als je wilt maar de wet en je daar aanhouden daar is uiteindelijke waar het om zou moeten draaien meer niet.
Dan zouden we snel uitgeblogd zijn op wijblijvenhier, Mohammed. Het is ten slotte niet bij wet verboden voor Marianne Thiemme om de verklaring te ondertekenen en toch schrijf je er een hele column over.
Natuurlijk gaat het ook over opninies en moraliteit. Zeker waar het gaat om mensen die in de opinievorming een vooraanstaande plaats innemen zoals journalisten, imams, dominees en politici.
Dus als een leer ruimte laat voor twijfel over het al dan niet toepassen van geweld in relatie tot anders-, niet-, of ex-gelovigen is het de morele plicht van opinionleaders om daar duidelijke uitspraken over te doen en dat vooral ook te doen richting de eigen achterban. Het helpt veel meer als Afshin Ellian in een column in Elsevier zou schrijven, dat het nou eens afgelopen moet zijn met dat gescheld tegen Moslims dan wanneer jij dat doet op wijblijvenhier.
Daarom, driewerf hoera voor de groot-moefti van Egypte. Wel jammer dat hij er aan toevoegde dat er geen wereldse straf gold als het “slechts om het verwerpen van het geloof ging”. Nou maar hopen dat ie bedoelde dat er wel een wereldlijke straf geldt voor het verwerpen van het geloof tijdens het plegen van een bankoverval. Maar misschien lecht hij dat in de toekomst nog wel eens uit.
Tot blogs,
Henk
@ Shireen 18
Wel eens gehoord van dat echt Rooms-Katholieke hoogstandje genaamd de Inquisitie?
Volgens mij is Erik ook niet echt voor een herinvoering van de inquisitie. Als hij Katholiek is, hoeft hij daar ook niet over te twijfelen, want de Katholieke kerkleiding heeft formeel op papier gezet dat mensen in vrijheid mogen kiezen om al of niet Katholiek te blijven. Ik weet niet hoe dat zit bij het Jodendom, maar ik hoop van harte dat rabijnen van alle gezinten zich op die manier hebben uitgesproken of dat in de toekomst gaan doen.
Jij toch ook ???
Tot blogs,
Henk
Ik zeg ook niet dat Erik pro-inquisitie is. Ik probeer alleen aan te geven dat elke religie zijn nare uitwassen kan hebben. Je laatste zin verontrust me meer: waarom moet ik mij uispreken over iets wat al volkomen duidelijk moet zijn? Tegenover wie moet ik mij verantwoorden? In de Koran staat duidelijk dat ieder het recht heeft op zijn religie. En aangezien God de enige is aan wie ik vooralsnog verantwoording heb af te leggen, is dat voldoende.
Vredige groet.
Hoi Shireen,
Mijn stukje was dan niet duidelijk genoeg. Ik sprak de hoop uit dat Rabbijnen van alle gezinten duidelijk maken hoe zij de Joodse Wet interpreteren in reactie op wat jij schreef
“Wist je trouwens dat in de officiele Joodse wetten ook de doodstraf staat op geloofsafval? ”
Mijn vraag aan jouw was in telegram stijl geschreven, maar bedoeld als :
Jij hoopt toch met mij dat die rabijnen in de synagoge hebben uitgelegd, dat je die doodstraf niet letterlijk moet opvatten en dat je geloofsgenoten vrij moet laten om die afweging zelf te maken.
Geen oproep dus aan jou om verantwoording af te leggen.
Tot blogs,
Henk
Oh oke, sorry Henk, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen (Ramadanvermoeidheid zullen we maar zeggen..:-)).
Ik hoop eigenlijk dat het NIET meer nodig zal zijn voor rabbijn en for that matter imam om zulk soort vanzelfsprekendheden uit te moeten leggen…!
@Shireen 31
Geeft niks. Overkomt mij ook om de haverklap, zelfs zonder Ramadanvermoeidheid.
Tot blogs,
Henk
OK Henk, Eric, ik denk dat deze kwestie met de verklaring van de moefti van Al Azhar en enkele belangrijke Nederlandse imaams is afgesloten. Voortaan zijn sjaria-artikelen over het doden van afvalligen een dode letter. We hoeven het er verder niet over te hebben.
Mochten moslims toch nog het recht in eigen hand nemen, dan is dat een zaak voor jusitie.
En Henk, ik vind het streven van de PvdD heel nobel. Onze intenties zijn inderdaad gelijk. Er is echter verschil van mening over de vraag welke manier van slachten pijnlozer is. In plaats van op nader onderzoek aan te dringen, kiest de PvdD vanuit een bevooroordeelde positie partij tegen halal slachten. Er zijn echter onderzoeken die erop duiden dat halal slachten pijnlozer is. Die zijn nooit op overtuigende wijze weerlegd.
Als deze hindernis uit de weg geruimd is, sta ik volledig achter Marianne Thieme.
@Hendrik Jan 33
Hoi Hendrik Jan,
Lijkt me een strak plan. Volgens mij is Marianne open-minded genoeg om daarin mee te gaan.
Ik denk dat het een heel mooi initiatief zou zijn als moslim-organisaties en de PvdD om de tafel gaan en samen op zoek gaan naar een manier van slachten, die het lijden van dieren zo veel mogelijk beperkt.
Daarbij moet je natuurlijk niet alleen kijken naar het slachten zelf, maar ook naar transport en wachttijden voor het slachten. Ook daarin kan nog heel veel ellende voorkomen worden.
Tot blogs,
Henk
Mohammed Benzakour: je gaat wel erg makkelijk voorbij aan het feit dat Jami in elkaar werd geslagen omdat hij voor zijn mening uitkomt. (Een verdachte heeft inmiddels bekend.)
Je kunt van Jami vinden wat je wil, maar ‘relletje schoppen’ gelijk stellen aan ’terugschoppen’ valt me van je tegen.
Ik kwam hier eigenlijk om een genuanceerder beeld van moslims in Nl te krijgen, maar op deze manier lukt dat nog niet erg.