Marjolein is moslima voor vijf weken, lees meer over haar avonturen op haar blog.
“Je moet er niet continu aan denken, want dat zien en merken de mensen. Gedraag je nou maar gewoon zoals altijd wanneer wij boodschappen doen,” spreekt mijn vader mij toe. We zitten in de auto onderweg naar de supermarkt, een heel gewone situatie dus. Toch ben ik normaliter wat meer ontspannen als ik naar de buurtsuper ga met mijn vader. Dit keer is dat anders. Dit keer draag ik mijn hoofddoek.
De supermarkt leek mij een perfecte locatie om te ervaren hoe mensen op mij als moslima reageren. Tussen de schappen door kruis ik namelijk het pad met andere consumenten, vraag ik de medewerker te hulp als ik de olijfolie niet kan vinden en bij de kassa zit er een halve meter tussen mij en de cassière. Bovendien kom ik hier vaker, dus de mensen kennen me. Genoeg blikken die mij dus aan zullen kijken, verwachtte ik.
Ik loop met het karretje de winkel binnen. Op deze vrijdagmorgen bestaat het publiek vooral uit (huis)vrouwen met kleine kinderen, die op hun gemak boodschappen voor het weekend gaan halen. De gedachte dat een kind nu naar mij gaat wijzen en roept: “Kijk mam, die vrouw bedekt haar haren!” gaat door mij heen. Niets is minder waar. Alle kids blijfven gewoon rustig in het karretje zitten.
Plotseling zie ik een wel heel bekend gezicht: de moeder van mijn beste vriendin. Ik voel de verlegenheid opkomen, maar al gauw herstel ik mij. Ik laat het niet de overhand nemen. Waarom zou ik mij zo gedragen? Ik hoef mij toch nergens voor te schamen? En dus loop ik op haar af.
“He, wat is dit nou?” Ze kijkt me mysterieus maar vriendelijk aan. Ik leg haar de situatie uit. “Phoeh, dapper hoor. Hoe reageren andere mensen die jou gewoon kennen als blonde meid?” “Een stuk of vier vrienden hebben mij met hoofddoek gezien,” leg ik uit. “Maar ze vinden het allemaal bijzonder wat ik doe en stimuleren me.” Ze glimlacht. “Je kunt hier natuurlijk veel onderzoeken naar doen, het is een interessant onderwerp.”
Terwijl we in gesprek zijn, merk ik dat een aantal mensen hun hoofd even omdraait. Waarschijnlijk omdat we ietwat onhandig bij de groente-afdeling staan of omdat ze het gesprek met één oor meeluisteren en nieuwsgierig zijn naar mijn verhaal. Ook de groenteman en de bakker kijken even op van hun werk. Toch gaat iedereen daarna weer verder waarmee diegene bezig was. Niemand maakt een rare opmerking of loopt met een grote kring om mij heen.
Onze boodschappen leg ik op de lopende band en ik kijk naar de cassière waar wij vaak bij afrekenen. Zou zij zich afvragen waarom ik, als moslima, met deze Nederlandse man boodschappen doe? Of herkent ze mij en mijn vader en vraagt ze zich af waarom ik een hoofddoek draag? Aan haar houding af te lezen, scant ze zeer bedachtzaam de producten. Toch vraagt ze mij niets en kijkt mij niet heel opvallend aan.
Zoals ik verwachtte waren geregeld de blikken op mij gericht. Een paar seconden dan, niet langer. Eigenlijk zit ik best relaxed in de auto op weg naar huis. En zoals mijn vader zei: “Nog een paar keer en je weet niet beter.”
113 Reacties op "“Nog een paar keer en je weet niet beter”"
“Zoals ik verwachtte waren geregeld de blikken op mij gericht. Een paar seconden dan, niet langer.”
En hier zit ‘m de kneep denk ik. Hoe interpreteer je die blikken. Zoals deze dame: gewoon nieuwsgierigheid en meer hoef je er niet achter te zoeken? Of zoals menig moslima: “kijk ze kijken dan allemaal die racisten, nog nooit een moslima gezien?!”
het is dus een lange tenen verhaal. Goed om te lezen dat dit experiment uitwijst dat er helemaal niet zoveel xenofobie is als men wil doen vermoeden. Misschien stopt men na het lezen hiervan met het opzoeken van de slachtofferrol. Positieve insteek dus, hebben we allemaal baat bij.
en zoals petals al voorstelde, misschien leuk om het tegenovergestelde experiment ook een keer te doen: Dus moslima doet een weekje haar hoofddoek af en houdt een dagboek bij van de reacties. Ik heb dit al eens voor mijn ogen zien gebeuren overigens. Veel positieve reacties en veel negatieve. Die laatste kwamen uit eigen hoek uiteraard.
Wat ook opvallend is, zijn de negatieve reacties die deze dame verwacht en allemaal in haar hoofd de revu laat passeren. Dat betekent maar 1 ding: men heeft haar laten denken dat dit je allemaal te wachten staat, maar het valt 100% mee.
Het valt me op dat het expiriment alleen plaatsvinden rond de sociale contacten, wat je eens zou moeten proberen;werk te zoeken met je hoofdoek, het gaat tegenwoordig niet meer over het feit dat je rare blikken krijgt omdat je een hoofddoek draagt. ik denk dat in nederland dit hoofdstuk al voorbij is.
waar het naar mijn mening echt omgaat, is het echte contact met collega’s of als werkzoekende, hoe is het om te werken met een hoofdoek in een ziekenhuis(als verpleegkundige) je wordt gelijk gestempeld als voedingsasistent of schonmaakster…..als onderwijzeres op een hoge school(gestempeld als een leerling), als advocaat enz.In deze contexten ervaren moslima’s tegenwoordig problemen, het continue laten zien dat je ook net als ieder ander bent, en dat je merkt dat je niet echt serieus genomen wordt. deze onnodige energie die je eraan kwijt raakt is zonde en jammer……….
Het grootste gedeelte is idd afhankelijk van de interpretatie van de persoon die bekeken wordt, veel mensen zoeken daarbij de bevestiging dat mensen ze raar aankijken hietoe aangemoedigd oor negatieve berichtgeving en mensen (als IZZ) die de schuld altijd bij een ander zoeken.
“je wordt direct gestempeld als voedingsassistent” ???
Ik heb altijd hijab dragende collega’s gehad in de financiële wereld. Geen vuiltje aan de lucht hoor.
“je wordt direct gestempeld als voedingsassistent” ???
Ik werk als oproepkracht in de zorg voor verstandelijk gehandicapten. Daardoor kom ik op veel verschillende groepen. Helaas is het me al een paar keer overkomen dat er gedacht werd dat ik een vervangende schoonmaakster was of als bv een fysiotherapeut binnenkwam om zorg aan een client te verlenen dat deze dat ook dacht. Dus ja, het gebeurt. Niet dat het me uitmaakt overigens, ik heb mn mondje bij me en l;eg de situatie uit of vraag of ik degene kan helpen met wat hij/zij nodig heeft… Financiele wereld heeft denk ik wel een andere mentaliteit…
@ Rita
Hoeveel heeft dat werkelijk met de hoofddoek te maken, i.p.v. simpelweg een andere (minder professionele) kledij.
Als ik in t-shirt naar t werk ga/ging werd ik aangezien voor stagiair.
@ChrisD …..wat een dooddoener…denk je nu echt dat deze ene experiment nu bewezen heeft dat er geen islamofobie is, lees de kranten dan zul je zien dat mensen er gewoon voro uitkomen dat ze bang zijn voor het onbekende en dat ze vinden dat een Hijaab hier niets te zoeken heeft. Een blanke meid die normale nederlandse kleding draagt en die bekend is in een supermarkt, is net een turkse man, die zijn haar geblondeerd heeft en dezelfde thee huis instapt waar hij al jaren komt, men zal zich afvragen waarom hij een raar kapsel heeft maar ze kennen hem…..
Mischien moet deze dame precies hetzelfde doen maar dan in een stad als kerkrade of Venlo…..of ergens in den haag waar geen buitenlanders komen…moet je dan eens kijken wat voor reacties je krijgt.
@Dinges
Als je een beetje op straat rondkijkt ziet de gemiddelde hijabdragende jonge moslima er netter en zelfs representatiever (los van of iemand een hijab representatief vindt) uit dan de gemiddelde Nederlander die gemakkelijk in een spijkerbroek gaat solliciteren. Ik zie jouw opmerking een beetje als een statement dat iemand die hijab draagt per definitie niet profesioneel gekleed is. Look around more;)
Onderzoek vind ik verder tof, toen ik zelf een hijab ben gaan dragen heb ook ik weinig negatieve reacties gehad. Daarentegen ben ik het eens met de mening dat het wel degelijk een barriere kan zijn bij het vinden van een baan en het feit dat iemand met een hijab eerder wordt aangezien voor schoonmaakster dan een professioneler en hoger niveau beroep. Ook hier wil ik zeggen, kijk eens rond bij Universiteiten en Hogescholen!
@simo
“, is net een turkse man, die zijn haar geblondeerd heeft en dezelfde thee huis instapt waar hij al jaren komt, ”
onzin blond haar is niks religieus aan. Kom met iets beters. Kom op, je kan het.
ok dus ze moet van jou de kat op het spek binden om juist aan te tonen dat het er wel is. Wat is dan het verschil met ergens onder bekenden rondlopen met je hoofddoek? Dat onderzoek is dan net zo weinig waard natuurlijk he, maar ja.
Ik doe overigens niet alsof het niet bestaat. Ik ken verhalen van een meisje dat zomaar bespuugd werd door een autochtoon die voorbij reed in een auto. Dus het is er zeker, ik ben niet blind. Maar ik zeg dat het overdreven wordt om een troef in handen te krijgen. Zet mij met een kruis op m’n nek neer in zomaar een dorp in Turkije. Zullen we kijken wat er gebeurd? Open armen? Don’t think so.
@Simo: Chris Develing is van het “met de mantel der liefde bedekken” en “wegkijken”. Ik denk dat dit komt omdat Nederlanders een schaamtecultuur hebben in plaats van een schuldcultuur.
@ Noena
Of de hijab dragende jonge moslima er netter en representatiever uit ziet daar kunnen de meningen over verschillen. Hoe representatief een hijab is, is moeilijk los te koppelen van of iemand deze representatief vind of niet.
En doe a.u.b. niet alsof specifiek een spijkerbroek het tegengestelde is van representatief. Hoewel dit zeker het geval kan zijn in zekere branches.
“Ik zie jouw opmerking een beetje als een statement dat iemand die hijab draagt per definitie niet profesioneel gekleed is.”
Tja, ik zal bekennen dat ik het persoonlijk niet erg professioneel acht als iemand zijn muzieksmaak, politieke voorkeur of culturele/religieuze overtuiging niet kan matigen t.b.v. werktijd.
En het punt dat je zelf al noemt. Mensen zien zulke kledij niet als passend bij bepaalde functies. Nog een onderdeel van representativiteit. “You have to look and act the part.”.
Misschien komt het over enkele jaren dat zulke kleding zo gezien wordt, maar voorlopig is het niet zo ver. (Maar het lijkt mij beter van niet, seculiere maatschappij enzo)
@Izz addin… Ja ik heb gemerkt bij een aantal discussies die ik met hem ben aangegaan dat hij zeer selectief te werk gaat… hij is net zo schizofreen als Wilders.
Hij gebruikt het resultaat argument om te bewijzen dat er geen afkeer is tegen de islam, en zegt dat het een lange tenen verhaal is, maar als ik het zelfde argument wat hij gebruikt om juist te bewijzen dat er wel afkeer is, dan is het opeens kat op spek binden….
Verder is het heel selectief bij het snappen van voorbeelden, ik probeer hem duidelijk te maken dat iemand die bekend is en opeens iets aan hem veranderd is, minder reacties zal krijgen in zijn vertrouwde omgeving dan iemand die niet bekend is in een vreemde omgeving….wat hij dan als argument geeft, dat blond haar geen religie is…en dat is nu PRECIES mijn bewijs dat er dus afkeer is tegen religie met name de islam….hij heeft hiermee het bewijs geleverd.
@Simo: Chris Develing is van het “met de mantel der liefde bedekken” en “wegkijken”. Ik denk dat dit komt omdat Nederlanders een schaamtecultuur hebben in plaats van een schuldcultuur. ”
waarom hoor ik jou niet over Amina Filali dan? Over wegkijken gesproken. Je broeders in Marokko kijken hier van weg al eeuwen. Doe er wat aan.
Hahahah, inderdaad. Maarja, een dader zal er alles aan doen om zijn infracties onder het tapijt te schuiven en graag de aandacht van zijn daad afleiden. Let maar eens op hoe hij heel consequent ALTIJD naar andere landen/volkeren wijst zodra het over racisme in Nederland gaat.
Over schizofrenie gesproken:
“[ik kan] alleen maar hopen dat de Marokkanen in Nederland zich gaan inspannen voor hun familieleden, vrienden en kennissen in Marokko” – Chris Develing
“[de eerste generatie Marokkanen en Turken] hebben de mishandeling op hun kinderen neergelaten, waarbij ze hun kroost niet laten kiezen voor het land waarin zij wonen. Men heeft juist vastgehouden aan culturele waarden uit het land van herkomst, waardoor men de eigen kinderen in een spagaat heeft gelegd. Terwijl de keus, om je uitsluitend op Nederland te focussen, de sleutel is tot succes.” – Chris Develing
@Simo
“wat hij dan als argument geeft, dat blond haar geen religie is…en dat is nu PRECIES mijn bewijs dat er dus afkeer is tegen religie met name de islam….hij heeft hiermee het bewijs geleverd.”
heel flauw. De vraagstelling hier is of er discriminatie op basis van geloof bestaat. Klopt dat? Dus als een autochtone vrouw een hoofddoek opdoet, dan kun je heel goed vaststellen of er discriminatie of negatieve gevoelens zijn omtrent het geloof dat zij daarmee uitdraagd. Snap je dit? Nu het resultaat niet is wat jij verwacht had, switch je opeens naar een situatie waarin de vraagstelling is of iemand gediscrimineerd kan worden als individu door bekenden. Vreemd. Accepteer dit resultaat gewoon. Je weet toch dat dit een serie is? Misschien over een paar dagen heeft ze een derde verhaal waarin ze verteld dat ze naar Venlo is geweest. Laten we dat afwachten. Voorlopig acht ik het bewezen dat haar eigen verwachtingen (en die van jou) niet uitgekomen zijn. Dat is 1 op 1 na te lezen in haar blog.
@ Simo
Ik ben met je eens dat dit experiment weinig waarde heeft in een vertrouwde omgeving. (en met chris eens dat probleemhaarden opzoeken ne zo min waarde heeft)
Dat is ongeveer de aard van zulk onderzoek. De uitkomst is makkelijk te sturen.
“Maar dat hij blond haar niet religieus noemt bewijst dat er afkeer is tegen religie, en dan met name Islam”
Misschien kunt u het een en ander toelichten mr. Holmes, maar die concusies had ik niet getrokken. Of bewijst u voorbeeld over Blond haar dat er wel degelijk discriminatie is naar de (stereotype blonde) nederlanders.
@Chris: Waarom zou je mij moeten horen over Amina Filali?
hey izz.. Amina Filali. Zijn je ogen al dicht? Hoeveel marokkaanse vrienden heb je? Noem de naam Amina Filali eens. Bekijk hun reactie. Vertel ze daarna nog eens het verhaal over de AH to go dat zei “liever geen mocro’s meer op sollicitatie”. Zie de reactie daarop. Vergelijk ze.
veel plezier.
ChirsD….amina filali is een tragisch verhaal, en ik walg van jou dat jij dit voorval misbruikt voor jou politieke agenda…. schaam je.
Marokko is massaal opgestaan toen dit gebeurd, op elke fora is met afkeur gereageerd, er zijn protesten uitgebroken. De rechter die de uitspraak heeft gedaan is ontslagen, de dader word als nog berecht voor verkrachting en voor dood door schuld/mogelijk ook moord. De regering heeft meteen de wet aangepast om dit te voorkomen…dus wat wil je nu precies zeggen????
http://www.bladna.nl/zelfmoord-minderjarige-getrouwd-verkrachter,03106.html?fb_comment_id=fbc_10150855156438294_25651186_10150855502243294#f2ff5b265d99f22
dit is een nederlandse link, ik heb het nog niet over de rest van de arabische fora’s waarin de daad verworpen word en waarbij de uitspraak van de rechter verworpen wordt…dus doe je huiswerk voordat je begint te strooien met namen van slachtoffers.
Dus? Wat voor punt wil je maken? Ze wonen toch in Nederland. Dus het is heel logisch dat Nederlandse aangelegenheden hen meer bezig houden dan dat. Jouw eigen woorden: “het is beter als ze zich uitsluitend op Nederland richten”.
@izz
“Waarom zou je mij moeten horen over Amina Filali?”
Omdat Marokko een land is waar vrijwel iedereen zichzelf moslim noemt. En de mensen die zichzelf moslim noemen, noem jij altijd broeders en zusters, heb ik gelezen. Dus je zou ze om hen kunnen bekommeren. Als je dan constateert dat er een niet-Islamitische wet is als artikel 475 die potentieel de zusjes van jouw eigen marokkaanse vrienden en broeders, in hetzelfde schuitje kan brengen als Amina Filali, dan begrijp ik niet dat je daar met geen woord over rept, maar de mond vol hebt over de vermeende onbewuste discriminatie van de witte mens. Als je over beiden spreekt met dezelfde furie, dan geef ik je gelijk. Want we moeten van alle vormen van racisme af. Maar jouw selectieve verontwaardiging wantrouw ik zeer.
@ Simo een geblondeerde Turk die het koffiehuis binnengaat wat zou ik dat graag willen zien!Sollicitaties hebben iets conformistisch. Er waren lange tijd nou eenmaal erg weinig hoogopgeleide vrouwen met hoofddoek, en wel veel schoonmaaksters dat is nu aan het veranderen dus over een paar jaar zal het misschien anders zijn. Ik voorzie een lastigere situatie voor Islamitische mannen die altijd een hoofddeksel dragen. Als je daarmee solliciteert en je eventuele toekomstige werkgever googled je en hij ziet een filmpje van Izz ad-Din Ruhulessin bij P&W, dan zal je werkgever denken hmmz ik zie nu iemand die niet kan redeneren en zijn geloof misbruikt voor aandacht, en wordt je niet aangenomen.
@ Simo een geblondeerde Turk die het koffiehuis binnengaat wat zou ik dat graag willen zien!Sollicitaties hebben iets conformistisch. Er waren lange tijd nou eenmaal erg weinig hoogopgeleide vrouwen met hoofddoek, en wel veel schoonmaaksters dat is nu aan het veranderen dus over een paar jaar zal het misschien anders zijn. Ik voorzie een lastigere situatie voor Islamitische mannen die altijd een hoofddeksel dragen. Als je daarmee solliciteert en je eventuele toekomstige werkgever googled je en hij ziet een filmpje van Izz ad-Din Ruhulessin bij P&W, dan zal je werkgever denken hmmz ik zie nu iemand die niet kan redeneren en zijn geloof misbruikt voor aandacht, en wordt je niet aangenomen.
@Simo: Props dat je nog de energie hebt om de moeite te nemen om dat allemaal te typen hahaha…. Waarschijnlijk is het aan dovemansoren gericht. Het is inderdaad echt walgelijk hoe dit soort mensen dit soort dingen aangrijpen voor hun eigen politieke agendae.
Izzy:
“Jouw eigen woorden: “het is beter als ze zich uitsluitend op Nederland richten”.”
haha ja leuk gevonden. Maar je weet dat men in de praktijk op dit moment houdt van Marokko. Dus de spiegel wordt door mij vastgehouden in dit geval, ondanks dat jij het probeert om te draaien. Men zegt te houden van Marokko, maar is het werkelijk zo? Misschien heb je mijn blog gelezen “Amina, begin van de feministische revolutie?”. Daarin begin ik te zeggen dat ik altijd van mening ben geweest dat men meer van Marokko houdt dan van Nederland, maar dat ik dit kennelijk verkeerd gezien heb.
@Noa: Ik heb reeds eerder aangegeven dat ik de arbeidsmarkt boycot.
Simo
“De regering heeft meteen de wet aangepast om dit te voorkomen…”
geef mij nu aan waar je gelezen hebt dat de regering de wet heeft aangepast.
@Chris: Ik bepaal graag zelf met welke onderwerpen ik mij zelf bezig hou, en als jij dat ziet als “selectieve verontwaardiging” en je mij daarom wantrouwt… Wel ja, jouw probleem. Mijn doelgroep is islamitische en allochtone jongeren tussen de 15 en 25 jaar. De Coalitie van Zwart en Zand je weet zelluuuuuuuuuuf!
Dinges….
Ik had het over blond haar, dat een turk vragen zou stellen als een vaste turkse theehuis bezoeker opeens blond haar zou hebben (mij ging het er dus om, om aan te tonen dat verandering in voor iemand bekende omgeving niet zal leiden tot hevige reacties, men ken die persoon nu eenmaal)…. nu de reactie van ChirsD is dat blond haar geen religie is……. daarmee geeft hij dus aan dat het voor religie dus wel geld…en dat hij het wel normaal vind dat als iemand religiues zou veranderen, dat er hevige reacties komen…dat is dus net wat hij eerst ontkent… Geef dus toe dat er een afkeer is tegen hoofdoek dragende vrouwen… maar goed er zijn genoeg bewijzen elke dag in de krant te vinden….we zijn opeens de Hema affaire vergeten, de BMW affaire vergeten, de Haagse restaurant affaire vergeten…..maar ja, het is bewezen blanke blonde marjolijn in haar dorpssuper geen problemen heeft….tja….dan moet het haast wel liggen aan de lange tenen van de moslims….
@izz
mag ik jouw voorkeuren niet analyseren? Je zegt zelf toch ook dat ik voorbeelden uit het buitenland aanhaal en de voorbeelden uit eigen land niet wil zien? Bewijs hiervoor heb je niet, maar je zegt het wel. Ik heb wel bewijs want op deze website heb ik jou nog geen woord horen zeggen over Amina Filali, behalve nu en zelfs nu blijf je afzijdig. Kop in het zand was je verwijt zojuist toch? Jij kunt mijn reacties lezen over alles, m’n beste. Over de moord op een irakeze vrouw in Amerika, over discriminatie op straat tegenover vrouwen met hoofddoek (uit alle hoeken) over het steunen van Westerse regeringen van arabische dictators. Ik kam het allemaal uit op zoek naar rechtvaardigheid. En wat doe jij? Jij concentreert op allochtone jongeren tussen 15 en 25 jaar. proficiat. Analyse gemaakt.
@Simo
nee simo je jokt weer. Ik heb je uitgelegd net dat de hele vraagstelling hier gaat over de vraag of een religieuze uiting discriminatie zou opleveren. Dus het experiment van een autochtone vrouw die een hijab gaat dragen is een prima middel. Een geblondeerde Turk is een totale non vergelijking. Het gaat dus om de vergelijking en niet om mijn waardeoordeel over religieuze uitingen. Als je begrijpend zou lezen wist je dat. Probeer wat langzamer te lezen anders.
@Chris: Itt jou heb ik geen pretenties :) Jij bent te laf om je ware gezicht te laten zien, ik niet :):)
ChirsD…google amina filali… dan zie je meteen wat voor hevige reacties er wereldwijd zijn ontstaan, het was wereld nieuws. Verder kijk ik als Marokkaan dagelijks het Marokkaanse nieuws, de regering gaat deze wet aanpassen om te voorkomen dat bij verkrachting de straf afgekocht kan worden door te huwen…..
http://www.bladna.nl/marokko-wet-verkrachter,03122.html
maar goed ik heb geen zin meer om uberhaubt met jou nog in discussie te gaan…
@Izz
mijn ware gezicht. Daar heb jij vast een heel gedetailleerd beeld van. Ik daag je uit die hier op te schrijven. Laat me raden. Pvv stemmer, xenofoob, racist, nationalist, extreem rechts. Streep maar weg wat niet van toepassing is.
Ik heb ook een beeld van jou. Gister postte je een youtube filmpje van rappers met teksten als “joden killers!!!!” en “ik ben blij dat er aan jullie kant een keertje bloed vloeit!!!”
dat is het beeld wat ik van jou heb. Dat is jouw ware aard. Je hebt het laten zien dus we weten waar we aan toe zijn met jou. De volgende mohammed m. als je genoeg door blowt.
Ik ben te laf zeg je maar mijn gedachtegoed staat hier overal opgeschreven. Dat jij het vertaald naar haatdragende onverdraagzaamheid, is jouw probleem. Mensen die echt kunnen lezen weten dat ik de middenweg zoek in alles. Maar ik ben het gewoon niet eens met je slachtoffer rol. En dan ga ik daar tegen in. Betekent niet dat ik alle discriminatie vanuit autochtone hoek ontken ofzo. Dat wil jij alleen maar insinueren omdat je oneerlijk bent van binnen.
Hahahahahahaha.
@Simo
oooh de marokkaanse regering GAAAAT deze wet veranderen. Daarnet was het nog “ze hebben het meteen aangepast”.. waarom lieg je tegen mij Simo? Waar ben je mee bezig?
En heb ik gezegd dat de Marokkaanse wet het niet gaat veranderen? Ik dank God dat ze het gaan veranderen. Maar dankzij wie? Dankzij de vrouwen met name die het nu niet meer pikken en de internationale gemeenschap die ze steunt. En het werd eens een keer fucking tijd ook dat die wet werd aangepast. En daar komt mijn woede vandaan. Sorry dat ik te weinig benadruk hoe blij ik ben dat het veranderd gaat worden (want ja dat was me echt wel duidelijk hoor) maar ik blijf mezelf steeds afvragen hoe het kan dat het nu pas wordt aangepakt. Na al die eeuwen dat zulke wetten bestaan hebben. Hoe kan het? Wie is verantwoordelijk en wanneer worden die gestraft. Tot aan de hoogste machthebbers aan toe. Die straf komt ze namelijk toe.
Dus nee ik ben niet marokko aan het bashen, ik kom juist op voor de zwaksten in de marokkaanse samenleving. Als ik eerder geweten had dat die wet bestond had ik er al eerder aandacht aan besteed, maar ik wist het niet. Dus ja ik zit met vragen ja is dat raar? Ik wil antwoorden maar die krijg ik van niemand hier omdat ze denken dat ik ze persoonlijk aanval. Terwijl ik naar de oplossing toe wil. Gerechtigheid.
hahaha want in Marokko hebben ze echt behoefte aan Chris Develing de Grote Blanke Redder uit Europa.
…..ChrisD behalve een schizofreen ook een mierenneuker… ik heb idd getypt dat ze meteen van plan zijn de wet te veranderen… daarmee bedoel ik dus ze hebben het signaal meteen opgepakt en er zijn krachten bezig de wet te veranderen…. Maar daarmee zie ik nog steeds niet waarom jij dit onderwerp aanhaalt hier….wat wil je ermee aantonen???????? maar daar kom je dan niet op terug, wat val jij door de mand zeg…en dan mij als leugenaar bestempelen…
ik geef het op….
Nutteloos volledig nutteloos. Als mensen je vragen waarom doe je een hoofddoek op waarom niet antwoorden ik ben nu moslima? Zie of de reacties dan nog zo positief zijn. Bovendien waar ga je winkelen in een winkel waar iedereen je kent en waar door de dorpstamtam nu iedereen weet dat het maar een experiment is maar een onderzoekje. Mocht je er echt voor gaan dan had je niet gezegd dat je maar een test doet want dat beinvloed de reactie van de mensen. Had je gezegd dat je bekeerd was dan zou je aangesproken worden hierop zouden de mensen aan je vader zeggen hoe erg het wel niet voor hem gevonden is. Ik vind de manier waarop je dit doet volledig nutteloos.
Izz
ja haal mijn blank zijn er maar weer bij. Laat maar zien hoe jij tegen de wereld aankijkt.
Je visie wordt continu vertroebeld door jouw kijk op verhoudingen. Terwijl de problemen om je heen zich opstapelen. Je weigert nu gewoon over Amina te praten omdat het je ongetwijfeld tegen de borst stuit dat ik een blanke kerel ben die het verkeerde toontje hanteert. Wordt volwassen en pak problemen op, desnoods samen met zo’n vreselijke blanda.
@Simo
nee dat zei je niet je zei dat de wet meteen is aangepast.
En het is helemaal niet zo zeker dat die wet wordt aangepast want de regering heeft zich behoudend uitgelaten over de hele kwestie. Men wilde zelfs doen alsof ze vrijwillig seks had met haar verkrachter. Wat de regering daar continu doet overigens. Die wet is echt nog niet weg hoor. Men moet blijven actievoeren. En dat doen ze ook en daarom heb ik er vertrouwen in. Niet omdat de regering gezegd heeft dat ze ernaar gaan kijken. Ze konden er al 100 jaar naar kijken. Al sinds 2006 beloofd de regering de wet af te schaffen. Is het al zover?
En jij doet alsof ze NA Amina’s verhaal opeens zeiden: oh wat is dit voor wet zeg in ons land, dit kan niet he. Ze wisten het al en ze deden hun kop in het zand. Die hele regering. Dus kom niet praten over “ze gaan het nu oplossen” het bloed van Amina kleeft aan hun vingers vriend.
En dan zal ik even netjes antwoord geven op je vraag waarom ik over Amina begin in deze topic. Dat kwam puur door deze uitspraak van Izzy aan jouw adres:
“@Simo: Chris D is van het “met de mantel der liefde bedekken” en “wegkijken”. Ik denk dat dit komt omdat Nederlanders een schaamtecultuur hebben in plaats van een schuldcultuur.”
Dat schoot mij in het verkeerde keelgat, wetende dat izzy en al zijn vrienden hier met geen woord reppen over Amina. Ga eens kijken in het topic dat sinds gister op de website staat over Amina. Hoeveel reacties zie je eronder? Zegt dat niks? Dat is de reden dat ik erover begin. Doen alsof ik dingen negeer, doodzwijg of met de mantel der liefde bedek. Laat hij en de rest naar zichzelf kijken en naar de manier waarop ze zich hier gedragen.
CHrisDom….kun jij aangeven waar jij de informatie hebt gehaald dat de regering, ik citeer jou woorden : En het is helemaal niet zo zeker dat die wet wordt aangepast want de regering heeft zich behoudend uitgelaten over de hele kwestie. Men wilde zelfs doen alsof ze vrijwillig seks had met haar verkrachter. ik wil weten wat jou bron is…..
wat ben jij toch een rare snuiter zeg, ik zeg toch niet dat de regering dit besloten heeft ik zeg juist dat de regering onder druk van de publieke opinie en door de organsiaties die zich bezighouden met vrouwenrechten nu verplicht is hiernaar te kijken en deze wet aan te passen, en dat zullen ze ook doen omdat ze met argus ogen worden gevolgd door Marokkanen in de hele wereld.
Laat Marokkaanse problemen in Marokko en hou je aan problemen in nederland….
@Simo
“wat ben jij toch een rare snuiter zeg, ik zeg toch niet dat de regering dit besloten heeft”
dat zei je wel Simo, je zei namelijk dit: “De regering heeft meteen de wet aangepast om dit te voorkomen…dus wat wil je nu precies zeggen????”
Is dit allemaal moeilijk te bevatten Simo??
@ Simo
In hetzelfde bericht waaruit je qoute, geeft hij zelf toe dat dergelijke dingen voorkomen.
Niemand die dat ontkent dat het er is. Jullie lijken alleen niet eens over de mate waarin het voorkomt. Aan jouw toon lijk het dat jij het heftig overschat.
En ik geef Chris toch gelijk.(ook al draaft hij nogal eens door de laatste tijd) In de context van deze column en dit gesprek gaat het wel degelijk specifiek over religie, en zijn jouw voorbeelden wat ver gezocht.
@Chris: Ik heb andere prioriteiten.
@ Simo
Never mind, loop een half uur achter in t gesprek zie ik nu
@Simo: Chris is zo een Nederlander die denkt dat als hij zegt tegen allochtonen: “Veroordeel dit! Wijs dit af!” dat de Allochtoon dan reageert met “ja meneer, ja meneer”.
En als ze dat niet doen raakt hij gefrustreerd :P
@Simo
en om terug te komen op je andere vraag. In de meeste Nederlandse media lees je dat de minister van solidariteit af wil van deze wet 475. Zo zie je maar, de westerse media benadrukken het positieve nog weleens. Want er zijn nog meer ministers in Marokko en die hebben wat minder fraaie dingen gezegd heb ik gehoord uit de mond van een vrouwen activiste uit Marokko. Ik zal ze voor je opzoeken. Maar vandaar dat ik dus zeg dat het nog niet zo zeker is allemaal.
@Simo
ik ben er even ingedoken voor je. Want je wilde alleen maar benadrukken dat die minister van solidariteit van de wet afwil, wat ook de Nederlandse media vooral heeft overgenomen.
Hier een quotje van een marokkaans-nederlandse vrouwen activiste:
De Minister van Justitie heeft gezegd: Amina is niet verkracht, het was vrijwillig
De Minister van Gezin (nota bene de enige vrouw in de regering) heeft gezegd: Laten we praten over belangrijkere zaken dan dit soort incidenten.
Dus, beste Simo. Nee het is nog niet zeker dat de wet wordt aangepast op basis van 1 uitspraak van 1 minister (van solidariteit).
Dus, beste Simo. Het is geen stemmingmakerij wat ik doe. Deze activiste Nora Azzerkam (zie link) heeft zelf haarfijn aangegeven dat het nog geen gelopen race is. Zo geeft ze ook aan dat de vrouwenbeweging in Marokko helaas niet zo sterk is (hoe zou dat nou komen? ) dus NATUURLIJK hebben ze de steun nodig vanuit bijvoorbeeld Nederland. En wie kunnen die steun beter geven dan tweede generatie Marokkanen, zou je zeggen.
http://dehalvemaan.ntr.nl/category/seizoen3-afleveringen/
@izz klopt ik raak weleens gefrustreerd als ik merk dat iemand alles aan elkaar liegt om zijn punt home run te slaan. Kijk hierboven, alles wordt weerlegd. Het enige wat overeind blijft staan is het sentiment dat mensen als jij het niet kunnen hebben dat ik (met mijn achtergrond) iets komen vertellen over moraal. Dat is het. Punt uit. Ik twijfel er niet aan dat jij het geval van Amina verschrikkelijk vind. Onderling zal je dit ook bespreken met mensen die jij als gelijkgestemd duidt. Maar van mij kun je het niet hebben. Oke, prima. Je vertroebelt je eigen vizier naar mijn mening. Kom mij de les lezen over mensenhandel in Nederland dat gedoogd wordt indirect door de overheid. Ik schud je hand en ga samen met jou actievoeren. Ik beloof je dat. Ik voel me namelijk niet aangesproken als je onrecht aanwijst in mijn land. Als het waar is wat je zegt dan heb je gelijk.
Hoevaak moet ik mezelf herhalen? Zoals ik reeds heb gezegd: ik heb andere bezigheden en andere prioriteiten.
“Zo geeft ze ook aan dat de vrouwenbeweging in Marokko helaas niet zo sterk is (hoe zou dat nou komen? ”
Misschien om dat er geen behoefte aan is? De Grote Blanke Redders hebben er nog al een handje van om zichzelf wijs te maken dat iedere moslima door hen gered wil worden.
test
@izz omdat er geen behoefte aan is? Met artikel 475 zeg jij dat er geen behoefte is?
Jij zei: er is haast geen vrouwenbeweging.
Ik zeg: waarschijnlijk om dat daar geen behoefte aan is.
@izz ja met andere woorden vrouwen hebben genoeg rechten in marokko.
@Chris: Daar hou ik me niet mee bezig. Wat ik wel weet is dat geen enkele Marokkaanse – of Turkse, Pakistaanse, etc – vrouw die ik ken, zo geobsedeerd is met vrouwenrechten als blanke mannen zoals jij.
@izzy dan ken jij niet de juiste dames blijkbaar. Zal ik je een naam geven? Nora Azarkan. Zo nu ken je er 1.
Extremisten vind je overal :)
een vrouwen activiste noem jij extremist? haha geef nou 1 keer toe dat je aan alle kanten klemgeluld ben. Dan ga je weg met waardigheid.
Hoe harder je roept dat je gewonnen hebt, hoe meer je laat blijken dat je eigenlijk verloren hebt.
Eén persoon noemen die een bepaalde mening heeft en op basis daarvan beweren dat dit draagvlak zou hebben in de gemeenschap kan natuurlijk niet. Maarja daar hebben schepsels zoals jij wel vaker een handje van :)
@izz
je zei toch dat je geen marokkaanse vrouw kent die meer met vrouwenrechten bezig is dan ik? Ik gaf je een naam. Pragmatische oplossing toch?
Je kunt wel aan de gang blijven met cryptische one liners. Aan de materie zelf durf je je niet te branden, net als aan de arbeidsmarkt. haha.
“je zei toch dat je geen marokkaanse vrouw kent die meer met vrouwenrechten bezig is dan ik?”
Nee dat zei ik niet. Als je niet begrijpend kan lezen voortaan gewoon je mond houden en jezelf weggooien aub.
@Chris: Daar hou ik me niet mee bezig. Wat ik wel weet is dat geen enkele Marokkaanse – of Turkse, Pakistaanse, etc – vrouw die ik ken, zo geobsedeerd is met vrouwenrechten als blanke mannen zoals jij.
wat heb ik hier verkeerd aan begrepen? Daar zeg je toch dat je geen marokkaanse (en andere) vrouw kent die meer bezig is met vrouwenrechten dan ik?
ik pak expres door nu om aan te tonen hoe mensen als jij discussie voeren. Vol met leugens en doorzichtige trucjes. De schijn ophouden dat de ander niet weet waarover hij praat, dat probeer je voortdurend.
@ ChrisD @ Izz ad-Din Ruhulessin
Maarja daar hebben schepsels zoals jij wel vaker een handje van :)
Aan het denegerende taalgebruik van izzy, is op te merken dat deze jongen/ meneer te vol is van zichzelf om op gelijke voet een discussie mee te voeren.
Chris D, waarom houdt je je bezig met deze persoon?, hij is verblindt door zijn eigen gelijk, als je mensen niet als gelijkwaardig ziet zijn uw discussies als water dragen naar de zee.
@ M
waarom ik blijf discussiëren met hem? Omdat ik zwak ben ;) Ik kan het niet uitstaan zijn gedraai en gemanipuleer. Ik wil laten blijken aan anderen dat het zo gemakkelijk te doorzien is.
Ik kan nog zoveel verder gaan maar ik krijg toch nooit een eerlijk antwoord. Zeker niet als het over de Islam gaat. Zo zou ik izzy nog wel wat vragen willen stellen over Minhaj Al-Muslim, een populair boek in Nederland en Frankrijk (met name onder Algarijnen) als hij het kent. Daar staan toch wat dingen in die de moordenaar van een niet-moslim zonder meer vrijpleit.
.. laat ik daar aan toevoegen, omwille van de zuiverheid, dat dit populaire boek onder Algarijnen verschillende interpretaties kent (een interpretatie van een interpretatie eigenlijk). De naar mijn mening juiste interpretatie van de Umdat, die aangeeft dat een moslim die een niet-moslim vermoordt niet het slachtoffer van wraak mag zijn, is dat gezegd wordt dat het volk geen wraak mag uitvoeren omdat dit een zaak voor de (islamitische) staat is.
Echter, dan blijven twee vragen overeind staan voor mij:
1. stel tasjesdief Mohammed Merah beroept zich op dit vers, zou hij de juiste interpretatie begrepen hebben? We hebben het over een jochie die doelloos met een BMW rondjes scheurde op een pleintje, voor de lol.
2. Als het dus zo is dat de staat zich zal buigen over de moord van een niet-moslim door een moslim, waarom valt de moordsituatie vice versa dan onder het wraakrecht van het volk?
Dit zijn theologische vragen die ik izzy zou willen stellen, als hij bekend is met het boek Minhaj Al-Muslim, dat afkomstig is van een Algarijnse hoog aangeschreven leraar.
Beste Marjolein,
Leuke aktie, ga er vooral mee door. Probeer ook eens boodschappen te doen in een andere omgeving zoals een dorp. Dat wil soms nog wel eens interresante situaties opleveren.
Ikzelf en mij vrouw zorgen in ieder geval, waar dan ook, voor een hoop rare en nieuwsgierige blikken; Ik met mijn Australische hoed en Nederlands bloed en zij met haar hoofddoek en Marrokaanse look.
Salam
Daoud
“De naar mijn mening juiste interpretatie”
Jij bent bevoegd noch capabel om een oordeel te vellen over de juistheid van een interpretatie van de islam.
@izz
ja dat is gemakkelijk dan he … maar jij bent wel bevoegd om dat boek te lezen en te bestuderen of niet? Het ligt gewoon in de winkel namelijk.
@Daoud
“Ikzelf en mij vrouw zorgen in ieder geval, waar dan ook, voor een hoop rare en nieuwsgierige blikken;”
en die rare blikken doen je pijn? Weet je de achterliggende gedachte van die “rare” blikken? Is het negatief, weet je dat zeker?
Ik had ooit een vriendin (nederlands) die uit een heel klein dorp kwam. Ik ging met haar mee naar een snackbar in haar voormalige dorp. Ik werd door iedereen aangestaard als gewone Hollander. Maar ze kenden mij niet en konden hun ogen niet afhouden van die vreemde man met die Randstedelijke kleding (ofzo). Dus het overkomt Nederlanders zelf ook. En werd ik boos? nope. Waarom zou ik? Laat ze kijken. Niet zulke lange tenen hebben.
Kun je weer niet lezen? Je mag nog één poging doen: Jij bent bevoegd noch capabel om een oordeel te vellen over de juistheid van een interpretatie van de islam.
@izz
trouwens wel mooi die reactie van izz. Zo gingen de vroege katholieken ook om met het volk. Zij mochten niet doen aan interpretatie. Zo werden ze lekker dom gehouden en konden de priesters elke interpretatie die zij wilden voorhouden aan het volk. En die interpretatie varieerde nogal van tijd tot tijd. Het was maar net wat er op dat moment politiek gezien beter uitkwam.
@ChrisD: Waarom leg jij Daoud allemaal woorden in de mond? Je stelt hem een vraag, beantwoord die vraag al vast vóór hem, en trekt dan daaruit de conclusie dat hij lange tenen heeft. Wat een doorzichtig mannetje ben jij toch hahah.
@izzy
ik kan heel goed lezen. Maar ik denk verder. Dat boek ligt in de winkel. Die kopen mensen als jij. WIl je mij vertellen dat zij er niet in lezen? Dus dan is de vraag: wie is niet capabel noch bevoegd? Jij en ik samen of alleen ik?
Jij bent niet capabel tot en niet bevoegd toe het vellen van een oordeel over de juistheid van een interpretatie van de Quran omdat jij geen moslim bent.
@izz
was de opmerking van Daoud niet kritisch? Was het niet bedoeld om de negativiteit van die mensen in die dorpen aan te tonen? Jazeker! Dus natuurlijk kan ik zijn lange tenen invullen.
@izz
haha ok omdat ik geen moslim ben. Je hebt gelijk, maar wat nou als ik die interpretatie heb gekregen van een moslim? Is het dan wel geldig om een antwoord op te geven? Ik ben geen professor dus ik heb onderzoek moeten doen. En ik heb verschillende interpretaties gevonden. En bij 1 van die interpretaties (van een moslim) zeg ik dat het naar mijn idee de juiste is.
en zo wordt iedere discussie lamgelegd door de onwil van de overkant. De minachting zorgt ervoor dat men de ander niet eens bevoegd acht de koran te interpreteren. Hoe moeten ongelovige mensen dan tot de Islam komen? Alleen maar door de Imams te vragen naar de betekenis van wat zij lezen? Zelf nooit nadenken tot het moment dat je de Islam aanvaardt als jouw godsdienst, zonder er maar ook 1 moment over nagedacht te hebben?
“was de opmerking van Daoud niet kritisch? Was het niet bedoeld om de negativiteit van die mensen in die dorpen aan te tonen? Jazeker! Dus natuurlijk kan ik zijn lange tenen invullen.”
Dat kan hij jou beter vertellen. Het enige wat hij zegt is hij waarneemt dat mensen van hem en zijn vrouw opkijken. Niets meer, niets minder.
Betreft het andere punt: Het gaat niet om de inhoud van de interpretatie. Het gaat erom dat jij niet kan beoordelen of deze interpretatie juist is. Omdat geloof in de heiligheid van de Quran hierbij een essentieel onderdeel is.
En ja, noem dat maar onwil of wat jij wil. Ik wil niet met een ongelovige discussiëren over de juistheid van bepaalde interpretaties, want als je logisch nadenkt dan kun je zelf ook wel snappen dat de mening van een ongelovige in een islamitisch-theologisch discours totaal niet ter zake doet.
Izzy duikt weer weg en kan niet verder discussieren. Als hij nou wegbleef zou je nog kunnen denken dat hij het zinloos vind. Maar hij komt steeds terug met nieuwe pijlen. Die pijlen pak ik dan weer af en breek ik door midden. En dan is hij weer weg. Tot morgen dan maar Izz, als je weer moed hebt verzameld.
Net zoals de mening van een moslim in een humanistisch of christelijk discours ook niet ter zake doet.
testt
zucht opeens komen berichten weer niet aan door een bug ofzo
behalve kleine berichten
Geloof of niet, je kunt gewoon tegenstrijdigheden constateren.
of constateren dat een moslim zijn daden niet stroken met de Sharia
en hoe verwacht jij dat mensen tot geloof kunnen komen als ze niet mogen interpreteren
ChrisD; met alle respect, maar nergens in mijn woorden heb ik het over pijn. Waarom jij dat er bij haalt is mij een raadsel.
En de mensen in kleine gemeenschappen zijn niet per definitie negatief. Ik ken genoeg positief denkende dorpelingen om hier van op de hoogte te zijn.
Van de verbondenheid van deze mensen kunnen de stadse mensen nog veel leren. Waar gemeenschappen als de dorpse wel, over het algemeen, meer op reageren is wijzigingen in hun omgeving. Daardoor is hun reaktie op een hoofddoek dragende vrouw interressanter als die van een stadse mens die toch al te veel variatie om zich heen heeft.
Dat jij het nodig vindt slecht negatieve gedachtes te koppellen aan mijn woorden is jouw probleem. Maar ga niet denken dat je weet hoe ik denk.
Salam
Daoud
@Daoud
dus jij adviseert Marjolein om naar de dorpen te gaan om daar nog meer positieve ervaringen op te doen? Maar waarom noemde je de blikken van de dorpelingen dan “raar” ? Kun je me dat uitleggen? Is dat een positieve kwalificatie?
En ik zei niet dat het je pijn oplevert, ik vroeg het je. En die vraag ontstond bij mij vanwege je opmerking dat je in dorpen “rare blikken” krijgt. Hoezo raar? Dat moet toch iets zeggen over jouw interpretatie en die is niet positief lijkt me. Wat je hier ook probeert te veinzen.
Raar, vreemd, ongewoon. Voor mij 1 pot nat. Als je wil gaan muggeziften, moet je niet bij mij zijn. En als jij dat als negatief wenst te bestempelen is dat ook aan jou. Ik hou mij daar niet mee bezig.
Salam
Daoud
“En ik zei niet dat het je pijn oplevert, ik vroeg het je. En die vraag ontstond bij mij vanwege je opmerking dat je in dorpen “rare blikken” krijgt. Hoezo raar? Dat moet toch iets zeggen over jouw interpretatie en die is niet positief lijkt me. Wat je hier ook probeert te veinzen.”
In de wereld der Chris Develing spreekt de moslim per definitie met een dubbele tong.
izzy kijk gewoon naar de feiten. Rare blikken is een negatieve kwalificatie. Denk je nou echt dat Daoud haar adviseert naar dorpen te gaan zodat ze nog meer kan zien van hoe relaxt de Nederlander omgaat met hoofddoekjes?
@Daoud
geef dan antwoord op 1 vraag:
wilde je Marjolein naar de dorpen van Nederland sturen, opdat zij naast haar huidige ervaringen nog meer positieve ervaringen kan krijgen?
Ik kijk naar de feiten. Wat ik hier zie is een hoogdravend figuur die koste wat kost een moslim wil beschuldigen van het hebben van lange tenen, enkel om het feit dat hij moslim is.
Maarja, al had hij lange tenen. En wat dan nog? Als je daar problemen mee hebt dan ga je toch naar een website waar geen mensen met lange tenen zijn?
@izz
noem je dat feiten? “wat ik zie is een hoogdravend figuur die koste wat kost een moslim wil beschuldigen van het hebben van lange tenen”
dat is een interpretatie en een slappe ook nog. Ik reageer op mensen hun teksten, dus ik zeg het niet bij voorbaat. Iemand zegt dat hij rare blikken krijgt in dorpen en dat ze maar eens daar moet kijken. Duidelijk toch? Vervolgens kwam ik met het voorbeeld dat ik dat zelf ook heb meegemaakt in een klein dorp. Dus ik kan je verzekeren dat het niet zozeer is omdat je moslim bent met een hoofddoek, maar gewoon omdat ze daar naar elke ‘vreemdeling’ kijken. En dat hoeft niet negatief te zijn. Nu kan Daoud wel doen alsof hij het positief bedoelde maar daar trapt geen mens in natuurlijk.
“dat is een interpretatie en een slappe ook nog.”
Eindelijk begrijp je het.
@izz
“Maarja, al had hij lange tenen. En wat dan nog?”
wat dan nog? Dan kan ik dit zeggen: En dan krijgt hij rare blikken, wat dan nog? Doen ze hem pijn? Weet hij de achtergrond van die rare blikken? Hij zegt tegen mij dat hij niet wil denken dat ik in zijn hoofd kan kijken. Waarom kijkt hij in de hoofden van die dorpelingen? Laat het zo. Kijk er niet naar. Ze lynchen hem niet en gooien niet met stenen. Ze kijken. Wanneer is iemand overleden aan een blik? Dus ik vraag jou: wat dan nog?
Oke.
ja tis wel goed zo he.
Wat Marjolein wil doen, beslist ze zelf. Maar naar mijn inziens is het beter, in dit geval beter voor het wetenschappelijke verhaal, als je jezelf aan zo veel mogelijk verschillende gemeenschappen blootstelt. Nogmaals, de keuze is aan haar en dit is mijn mening.
En voor jouw verduidelijking; raar of vreemd zijn voor mij slechts redenen om op onderzoek uit te gaan, naar het waarom. Voor mij is daar geen enkele emotie aan verbonden. Als je dat niet gelooft, dan is dat aan jou.
Veel plezier met het schrijven van je antwoord.
Salam
Daoud
@Daoud
mag ik dan niet op zoek gaan naar het waarom van jouw mening dat het rare blikken waren? Waarom kun je het niet positief uitleggen.
Je kunt blijven doen alsof je heeeeelemaaal niets bedoelde met de opmerking en dat je puur vanuit het oogpunt van breder onderzoek graag ziet dat marjolein ook in dorpen gaat kijken. Maar jij en ik weten (als we eerlijk zijn en zuiver) dat jij dat gezegd hebt omdat je verwacht dat de onverdraagzaamheid daar groter is. Dat is jouw (subjectieve) ervaring namelijk, heb je zelf gezegd (rare blikken). Probeer je er nou niet uit te praten want dat maak ik hier elke dag mee en dat begin ik nogal zat te worden. En laat dat Salam ook maar achterwege want het is een schijn vriendelijkheid.
Doe waar je zin in hebt chris.
En nogmaals; Als je me niet gelooft, dan is dat aan jou.
Salam
Daoud
Hahahah Chris frusti.
Wat valt dat tot nu tegen!
Juffrouw De Wit had ongetwijfeld verwacht allerwegen tot het uitschot der mensheid te worden gerekend en ook aldus te worden bejegend.
Een enkele meewarige blik is tot nu alleen maar haar deel geweest.
Om u dan toch maar te plezieren, juffrouw De Wit; indien ik uw ware motieven niet zou kennen om u uit te dossen als volgster van zo ongeveer de meest kwaadaardige en duivelse ideologie die er denkbaar is, en ik had u ontmoet, dan zou ik u hebben beschouwd als een Nederlandse bekeerlinge en kon u een ”Landverraadster!” verwachten.
Als u daar dan op in zou zijn gegaan had ik u kunnen zeggen dat vrouwen als u over een aantal jaren kaalgeschoren door de straten zullen worden geparadeerd en dat zoiets nog het minste zal zijn wat heulers met de vijand kunnen verwachten.
just call me dhimmie
waar kan ik de djizya naar overmaken izz?
Doneer het maar aan wijblijvenhier :)
ff een vraag…..nu een je een moslima bent geworden ben je een moslmo tegen gekomen?
Helemaal eens met amira. Zodra haar hoofddoek ter sprake komt even geruststellend uitleggen dat het een experiment/onderzoekje is lol, kun je er net zo goed mee ophouden. Wel schattig hoor daar niet van, net zoiets als jezelf zwart verven op 5 december om te kijken hoe men op de donkere medemens reageert lol
@ Dinges: Nog een onderdeel van representativiteit. “You have to look and act the part.”
Dan moet ik voor werk als bankdirecteur, arts, of premier er dus blank, mannelijk, burgerlijk, van christelijk-joods of seculuer geloof, en hetero uitzien?!?
Hoezo conservatieve stereotyperingen in stand houdend?
Het zijn niet de wetten en omgangsvormen die zich aan moeten passen bij racisme, gelisme of seksisme, maar de discriminatie die afgeschaft en de rolmodellen die aangepast moeten worden.
Herkenbaarheid in een functie is van een hele andere orde dan een representatieve kledingnorm die zich voegt naar de meest kleinburgerlijke der critici.
@ ChrisD
Behoorlijk naief als je vanuit je gepriviligeerde positie denkt, dat er zó naar jou gekeken wordt als naar wel-achtergestelde groeperingen.
Natuurlijk zit een deel van de angst voor discriminatie in de zich anders uitziende zelf, maar je wordt niet met die angst geboren. Die angst krijg je, doordat zich geregeld incidenten voordoen. En, ja, daardoor vergissen mensen zich wel eens en gooien ze te veel op de discriminatiehoop. Heel menselijk, want zo werken de hersenen gewoon: nare incidenten worden veiligheidshalve makkelijker gegeneraliseerd, dan positieve.
Even menselijk is het relatieve gebrek aan mentaliserend en empathisch vermogen van bevoordeelden. Er is onderzoek naar gedaan: hoe hoger iemand in de hierarchie staat, des te slechter deze zich het perspectief van de ander kunnen voorstellen. Statistisch natuurlijk. Mensen die zelf weinig discriminatie kennen kunnen zich slechter inleven in de tegenwind van de ander. Zo werkt het nu eenmaal.
Voeg daarbij het generaliseren van nare incidenten – in dit geval bijvoorbeeld een allochtoon straatschoffie – en de Telegraag reaguurder standpunten, hoe net en burgerlijk ze ook vervat zijn, zijn geboren.
ChrisD, misschien moet jij eens zo’n experiment als Marjolein doen (en niet tegen je vriendenkring zeggen, dat het een onderzoek is): stel je voor met een andere naam, laat je baard staan, groei hem vierkant; draag een djellaba en leer een accent. Tot die tijd is je eigen ervaring zit waard.