Luk Vervaet schrijft over de moordenaars Breivik (Oslo) en Merah (Toulouse) en over hoe de media, de politiek en de samenleving daarop reageerden.
We waren hem bijna vergeten, de oorlog, die al tien jaar aan de gang is, zover van ons bed, dat we ons nog nauwelijks realiseren dat hij aan de gang is. Hij duurt ook al zolang dat we ons zelfs niet meer kunnen voorstellen hoe het is om zonder oorlog te leven. En nu, in minder dan een jaar tijd, sloeg die oorlog, brutaal en tweemaal, toe op Europees grondgebied. Eerst in het Noorden van Europa, in juli 2011, dan in het Zuiden, in maart 21012, bereikte hij voor het eerst ook het Europees continent, tenminste onder die vorm. De moordpartijen van Oslo en Toulouse raakten ons tot in onze huiskamers en tot in wat ons het meest dierbaar is : de kinderen.
Anders B.Breivik (32) en Mohamed Mehra (23), als protagonisten van de oorlogvoerende partijen, hebben zich niet beperkt tot het anoniem plaatsen van een bom. Ze hebben hun slachtoffers afgemaakt, persoonlijk, systematisch en koudweg, als echte beroeps-militairen, ook al is het niet helemaal duidelijk waar ze die opleiding precies gehaald hebben.
Ja, we waren het vergeten, temidden van al de kleine persberichten over 10,100 of 1000 doden in Irak, Afghanistan of Gaza, die ons nog nauwelijks beroeren, maar zo is de oorlog : verschrikkelijk, wreed, methodisch, met een onnoemelijk lijden voor de slachtoffers en hun families.
De efficientie van onze politiediensten heeft snel de schijn van de normale gang van zaken teruggebracht. Breivik is een paar uur na de aanval gearresteerd. Merah is doodgeschoten de dag na de feiten, na een belegering van zijn huis, onder het geratel van machinegeweervuur. Allemaal live te zien op televisie, als een echte oorlogsscène.
De Tempeliers en Al Qaida
Het proces van Breivik, de doder van Oslo-Utoya die 77 mensen ombracht, zal beginnen op 16 april aanstaande. Op 7 maart laatsleden, werd hij door het Noorse parket formeel in beschuldiging gesteld voor terrorisme en vrijwillige doodslag.
Breivik noemt zichzelf een militaire commandant van de Noorse weerstandsbeweging en van de Noorse Tempeliers. Hij beschouwt Israël als het land op de frontlijn van de Westerse beschaving tegen de moslimbarbarij en als een land dat land heeft heroverd op de Islam. Breivik is de uitdrukking van de oorlogsalliantie tussen Europees extreem-rechts, Israël en de Verenigde Staten. Een paar maand na zijn aanslag is duidelijk dat we over zijn motieven of over zijn manifest van 1500 pagina’s liever niet willen discuteren : psychiaters verklaren hem gek. Alles wijst erop dat alles wat Breivik heeft geïnspireerd, en gemaakt tot wat hij is geworden, buiten schot zal blijven. In naam van zijn “paranoïde schizofrenie” en in ruil voor psychiatrische verzorging, zal hij vrijwel zeker aan een proces, en aan de gevangenis, ontsnappen.
Sinds de affaire Breivik zijn we er nochtans getuige van dat Breivik geen alleenstaand geval is, zoals men het heeft willen voorstellen. We leven in een politiek en sociaal klimaat, dat racistisch en islamofoob is, op een achtergrond van economische crisis en oorlog tegen het terrorisme. Het is binnen dit maatschappelijk kader dat Breivik’s barbaarsheid geen uitzondering, dan wel een sociaal fenomeen wordt. De feiten spreken voor zich. De arrestatie in Noorwegen in september 2011 van twee gewapende extreem-rechtse militanten, in het bezit van explosieven; de ontdekking in Duitsland, midden november 2011, van een groep neo-nazi’s die Turkse migranten hebben vermoord; de moord op twee Senegalese verkopers door een extreem-rechtse militant in Italië in december 2011… : de vraag naar het terrorisme van extreem-rechts, dat sinds een decennium genegeerd wordt door de autoriteiten en dat door de mazen van het veiligheidsnet glipt, is in alle scherpte gesteld.
In maart 2012 waren we in Frankrijk getuige van 3 racistische moordpartijen in veertien dagen tijd. Er werd eerst gedacht aan een soort Franse Breivik, maar achteraf bleek het om Mohamed Merah te gaan. Een jongeman van 23 jaar, als minderjarige 15 keer veroordeeld door een jeugdrechtbank voor kleine misdrijven. Tot hij in de gevangenis belandt voor een straf van 21 maanden. Hij probeert er zelfmoord te plegen op Kerstdag 2008, wordt in een psychiatrische afdeling van de gevangenis geplaatst. Na zijn terugkeer naar de normale gevangenis zal hij zich bekeren tot de radicale islam. Hij zal zijn moordpartijen van maart 2012 verantwoorden in naam van Al Qaida. Van Merah geen document van 1500 paginas. Maar hij zou gezegd hebben dat zijn daden de kinderen in Palestina wilden wreken en een protest waren tegen de Franse interventie in Afghanistan en tegen het verbod van de integrale sluier in Frankrijk.
Geestesziek??
Het psychiatrisch rapport van 243 pagina’s over Breivik is gebaseerd op 36 uren discussie tijdens 13 meetings tijdens de herfst van 2011 en op psychometrische tests, informatie over zijn gezondheid en een conversatie met zijn moeder. Het rapport verklaart Breivik psychotisch tijdens de aanvallen van 22 juli. De diagnose luidt dat Breivik leed aan paranoide schizofrenie, een erg zeldzaam en ernstig ziektebeeld. Het rapport spreekt van een sociale isolatie tot een volkomen incapaciteit om nog te functioneren van 2002 tot 2006. Dit zou af te leiden zijn uit het feit dat Breivik zich afsloot van elk sociaal contact, zijn werk opgaf, verhuisde naar het huis van zijn moeder. Breivik zat alleen thuis, speelde de ganse dag computergames, deed verder niets. Hij leed aan paranoide delusie. Zo liep hij rond met een masker voor zijn mond tegen infecties. Enzovoort.
De kritieken die op dit rapport geleverd werden zijn tweeërlei.
De politieke motivatie die Breivik naar voor schoof in zijn manifest, maar ook via internetplatforms en andere communicatiesystemen wordt volledig genegeerd. De psychiaters oordeelden dat dat niet hun terrein was. In november 2011 beschikte de politie over een collectie van liefst 1,4 miljoen conversaties van Breivik (mails, chats, twits, tussenkomsten op fora enzovoort). Daarover wou Breivik niet spreken met de psychiaters. En dus zeggen die dat ze daar “geen greep op kregen”. De vraag rijst ook hoe ook hoe ze zijn enorme activiteit op het internet rijmen met het feit dat hij totaal niet meer functioneerde vanaf 2006.
Een tweede kritiek is dat alle politieke punten van Breivik die de psychiaters wél aanhalen, gecatalogeerd worden onder paranoïde delusie. Zo stelt Breivik stelt dat er een oorlog aan de gang is in Noorwegen en Europa, dat hij als de leider van de Tempeliers de macht had te beslissen wie er recht had op leven en wie niet, dat hij na de fase van de staatsgrepen de koning van Noorwegen zou worden. Breivik wilde reservaten oprichten voor autochtone Noren om zo de etnisch genetisch zuivere pool in Noorwegen te doen aangroeien. Breivik zei te handelen uit liefde voor het volk. Hij voelde zich bedreigd door de Noorse politie en ook door de politiek van de Noorse Arbeiderspartij. Al die stellingen worden door de psychiaters ondergebracht bij de paranoïde delusie. De kritieken stellen dat de psychiaters hiermee aantonen dat ze geen enkele kennis hebben van de extreem-rechtse wereld waarin Breivik zich bewoog. Daar zijn de stellingen over de aan de gang zijn de oorlog tegen de islamisering van Europa enzovoort, common sense. Of neem een eerbiedwaardige professor als de Amerikaanse neo-conservatief Bernard Lewis, die stelt dat de huidige oorlog tegen de terreur de laatste is in een epische strijd tussen Christendom en Islam, die al 1400 jaar aan de gang is en die Europa als belangrijkste slagveld heeft.
Tijden de lange uren van het beleg van het huis van Mohamed Merah, heb ik weinig gehoord over de psychiatrische toestand van Merah, laat staan over zijn paranoïde schizofrenie. Men kan zeggen dat dat komt omdat hij nog niet onderzocht was, een kans die we hoe dan ook nooit meer zullen krijgen.
Maar het verschil tussen beiden gaat verder dan dat.
Wanneer het over Breivik gaat, voelen we spontaan iets van een ontkenning en een verwijdering. De horror begaan door Breivik, een blanke militant van extreem-rechts, die zich beroept op de autochtone blanke meerderheid, en die zegt te handelen in onze naam en in naam van een politieke visie die meer en meer gemeengoed wordt in Europa, wordt niet geanaliseerd als een reëel bestaande en oprukkende politieke stroming. Het lijkt ons ondenkbaar dat de daden van Breivik potentieel aanwezig zijn onder de beschaafde blanke meerderheid. Breivik moet noodzakelijkerwijs gek zijn. De daden van Merah daarentegen lijkt ons meer te beantwoorden aan een politieke stroming, die reëel en herkenbaar. “Winants, de baas van de Belgische Staatsveiligheid, stelt ook dat het salafisme de grootste bedreiging is voor de westerse democratie”, schrijft De Standaard. [1] Merah is de bevestiging van onze angsten. Daden als die van Merah lijken ons meer te behoren tot iets dat potentieel in de kiem aanwezig is bij de moslimgemeenschap. Ze beantwoordden aan wat in onze verbeelding terrorisme echt is. Voor Merah zal men minder de vraag stellen naar zijn individuele mentale gezondheid, dan wel naar die van zijn parcours, de indoctrinatie, de progressieve radicalisering, de evolutie van een klein boefje uit de cité tot een jihadistische moordenaar. Zoals de krant Libération titelde: “Hoe wordt men Mohamed Merah?”
Vermits Breivik opzij gezet wordt als een geïsoleerde gek, hoeft ook niemand zich te verantwoorden na zijn moordpartij, die tienmaal meer moorddadig was dan die van Merah. In het geval van Breivik wordt niemand verontrust om publiekelijk te verklaren dat hij niets te maken heeft met de ideologie van deze blanke jihadist. De katholieke of protestantse kerkleiders worden niet uitgenodigd op het paleis. Ze worden niet aangemaand om te verklaren dat men geen amalgaam moet maken tussen “het Christendom en de verfoeilijke daden van Breivik “.
Niets is minder waar voor de moslim jihadist. Na de affaire Merah vraagt Louis Michel, europarlementslid MR, op de Belgische televisie in de uitzending Mise au Point dat “de Islam zich nu maar eens duidelijk moet uitspreken over zijn relatie met de laiciteit en de mixiteit”. De linkse journalist Demelenne pleit ervoor om de vijand nu eens duidelijk te gaan definieren. Met name in Brussel, zegt hij, zijn er partijen als Egalité en moslim extremisten, die samen 9000 stemmen halen bij de verkiezingen. Men ziet hoe de sabels geslepen worden om nog harder te gaan toeslaan tegen de gemeenschappen van migrantenorigine, moslim en pro-Palestijns. Men voelt dat we voor een nieuwe vlaag van gerechtelijke vervolgingen staan. Iedereen die een jihadistische website raadpleegt, iedereen die een militaire training gaat volgen, zal strafrechterlijk vervolgd worden, verklaarde Sarkozy onmiddellijk na de dood van Merah. Hij kondigde ook aan dat binnen de gevangenissen de strijd tegen het proselytisme zal opgevoerd worden. Niets van dit alles werd gehoord na de moordpartij in Oslo.
De weerspiegeling van de echte oorlog
Er blijven zeker heel wat duistere zones inzake de persoonlijkheden van Breivik en zo mogelijk nog meer voor Merah. Maar de zone die helemaal in het duister moet blijven, is die van de maatschappij waarin ze opgroeiden en die ziek is van oorlog. In een maatschappij die tot in het extreme geïndividualiseerd is en die de “persoonlijke verantwoordelijkheid en wil” hoog in het vaandel draagt, zal men alles proberen om dit politiek en maatschappelijk debat weg te vegen als onbelangrijk of onbestaande.
De moordpartijen op 77 mensen in Oslo en op 7 in Toulouse zijn nochtans de eenvoudige en perfecte weerspiegeling van de oorlog, een keten van 10 jaar onrechtmatig geweld. De mooie woorden over de “eenheid van de gemeenschappen, van de natie, tegen het amalgaam, tegen de wraak, tegen de stigatisering van een gemeenschap, want het gaat slechts om een minieme extremistische minderheid”, dienen om het echte debat het zwijgen op te leggen. Dat over het verband tussen het opgaand racisme en barbaars geweld in onze landen en ons engagement in een onrechtmatige anti-islamitische oorlog, die al tien jaar duurt. Voor onze politici en terreurspecialisten is die band er niet. Madame Ashton, belast met Europese buitenlandse zaken, had het ongeluk om volgende zin uit te spreken voor een groep van jonge Palestijnse vluchtelingen: “We gedenken alle jongeren die omkwamen in allerlei verschrikkelijke omstandigheden. De Begische kinderen die omkwamen bij een verschrikkelijke tragedie. We denken aan wat er vandaag in Toulouse gebeurde. We denken aan wat e rin Noorwegen gebeurde, een jaar geleden. We denken aan wat er in Syrië gebeurt. We denken aan wat er in Gaza gebeurt en in verschillende delen van de wereld – we gedenken al die jongeren en kinderen die het leven verloren.” In Israël, onze bondgenoot bij uitstek, sloegen de stoppen door. De Israëlische minister van binnenlandse zaken vroeg eenvoudigweg het ontslag van Ashton, omdat ze het had aangedurfd over Gaza te spreken.
Maar als er één debat is dat geopend moet worden, dan is het precies dat over de oorlog en de onderdrukking in de wereld.
De militaire opleiding van de Jihadisten en de anderen
Ik kan het niet nalaten om te glimlachen als ik de commentatoren en de anti-terreurspecialsten bezig hoor over de opleiding van Mohamed Merah in kampen in Afghanistan of Pakistan. Hij, en tientallen anderen, zo luidt het. Vooreerst is het helemaal niet zeker dat Mehra daar een militaire training heeft gekregen. Maar soit. Men vraagt zich af hoeveel potentiële jihadisten er zich in onze landen bevinden. Voor Wynants zijn er enkele tientallen in Belgie. Iets wat door Moniquet, een zelfverklaarde specialist anti-terrorisme, wordt bevestigd. De commentaren worden vergezeld van video filmpjes met gemaskerde mannen, moudjahedine, met een extreem-vervaarlijke look. En Sarkozy kondigde aan dat iedereen die daarheen gaat vanaf nu strafrechterlijk zal vervolgd worden. Ik vroeg me dan af : voor wanneer zo’n strafrechterlijke vervolging voor diegenen die er voor zorgden dat er zich ginds meer dan 100.000 soldaten bevinden in het kader van een illegale oorlog ? En wat de training betreft : realiseert men zich dat we binnen ons eigen kamp duizenden potentiële killers hebben opgeleid ?
In het essai over Breivik, schreef ik “10 jaar schockterapie tegen het islamitisch terrorisme hebben Oussama Ben Laden en Al Qaida meer recruten opgeleverd dan zij ooit hadden kunnen verhopen”. Dat geldt ook voor de recruten van Bush, Blair en andere oorlogsmisdadigers. In het Westen hebben zich tienduizenden vrijwilligers gemeld om dienst te doen als “private contractor” in privémilities in de landen die bezet worden [2] . Men kan daaraan toevoegen : de vrijwilligers van extreem-rechts die zich hebben doen aanwerven in het Amerikaans leger met het oog op een militaire training in Irak of Afghanistan, die ze dan later op het thuisfront kunnen gebruiken. Ik laat het aan uw verbeelding over om te bedenken wat dit zal geven eenmaal de militairen, de privé-milities en de bendes van extreem-rechts naar huis terugkeren.
Children of a lesser God ?
Breivik heeft twee jonge Noren van veertien jaar doodgeschoten, zeven van vijftien jaar, zeventien van zeventien jaar, zeventien van achttien jaar en ga zo maar verder. Merah heeft drie Joodse kinderen doodgeschoten, Gabriel, 4 jaar, Arieh, 5 jaar en Myriam 7 jaar. Mehra kon wellicht geen slechtere dienst bewijzen aan de Palestijnse zaak. Het zijn de aanvallen op de kinderen, op dat wat ons het meest dierbaar is, het meest onschuldig en kwetsbaar, die ons het meeste hebben getroffen. Toen ik les gaf in de gevangenis gold ook daar de regel van “kinderen zijn heilig, daar raak je niet aan”. En diegenen die het toch hadden gedaan, werden zowat verbannen. In het geval van Breivik of Merah zijn we dus ver weg van een gevoel dat je algemeen menselijk zou kunnen noemen. Er bestaan geen magische middelen om zoiets recht te trekken. Maar we zouden kunnen beginnen met onszelf. We zouden kunnen beginnen met ermee op te houden om selectief te zijn in ons medevoelen, waarmee we uitdrukken dat het ene kind in deze wereld niet zoveel waard is als het andere. We zouden kunnen beginnen met de protesteren tegen de onmenselijkheid waarop we toekijken en die begaan wordt in onze naam. Het is die selectiviteit die haat en woede creëert. Wanneer men toelaat, dat kinderen worden omgebracht in naam van onze Westerse politiek, zonder te bewegen of te revolteren, dan crëert men de voorwaarden voor nieuwe horror.
Op 14 maart 2012, op het moment waarop Merah drie Joodse kinderen ombracht, stierf de kleine Baraka Al Mughrabi, een Palesijns kind van 7 jaar, aan zijn verwondingen na de zoveelste aanval van Israel tegen Gaza. In totaal verloren 26 Palestijnen het leven.
Op 11 maart, in dezelfde periode waarin Merah drie kinderen doodschoot, slachtte de Amerikaanse sergeant Robert Bales twee Afghaanse families af. 16 mensen in totaal, in de dorpen Balandi en Alkozai in het Zuiden van Afghanistan. Daarna stak hij de lichamen in brand. Sumad Khan, een Afghaanse boer, verloor 11 leden van zijn familie in deze slachtpartij : zijn vrouw, vier meisjes tussen twee en zes jaar, vier zonen tussen acht en twaalf jaar, en twee andere naastbestaanden. Ik ken de naam niet van die Afghaanse kinderen. En we zullen die wellicht ook nooit kennen.
12 Reacties op "Van Oslo tot Toulouse: de horror van de oorlog haalt Europa in"
#Luk Vervaet “In het geval van Breivik wordt niemand verontrust om publiekelijk te verklaren dat hij niets te maken heeft met de ideologie van deze blanke jihadist”.
Dat klopt natuurlijk niet: Wilders was bijvoorbeeld in verlegenheid gebracht door de bewondering die Breivik voor hem bleek te hebben en heeft zich herhaaldelijk moeten distantiëren net als een aantal EU politici waar hij e-mail contact mee had. Ik weet ook zeker dat in de media veel aandacht is besteed aan een gebrek aan aandacht van de veiligheidsdiensten voor extreem rechts.
Verder: u noemt paranoïde schizofrenie ‘erg zeldzaam’. Maar dat is wel de meest voorkomende vorm van schizofrenie.
Het is inderdaad jammer dat er nooit een uitgebreid onderzoek heeft kunnen plaatsvinden naar de geestesgesteldheid van Merah. Te meer daar migranten uit Marokko een hogere incidentie kennen wat betreft schizofrenie.
Als dit oorlog is dan weet ik het niet hoor. Wat er aan de hand is,is statistisch te verklaren.Het heeft te maken met de jeugd en zijn grilligheid. In de jaren zeventig,de hoge tij van Europese radicalisme had je veel europese jongeren die de wapens oppakten en geweld gebruikten tegen het establishement in een groep of alleen: De een was communist, de andere Trotskist een andere Bask of Corsicaanse nationalist weer een andere een Maffiossi en je had Ierse katholieken en Britse Protestanten of gewoon een geweldadige rare nihilist die wildvreemde mensen op straat neerschoot waar vooral Belgie om bekend was..etc….nu met de welvaart en de vergrijzing,eerder de “ontjeugding” van Europa en vooral de europese autochtonen komt geweldadige radicalisme uit de migranten-jeugdige hoek…simpel.
De film “Taxi Driver” van Scorsese met De Niro in de hoofd role gaf een heel goed beeld over de radicalisering en nihilisme van de moderne post-industriele jeugd.Oke…De Niro,in de film, en de punkgeneratie gingen stoer met een hanenkam, deze verwarde Maghrebijnse en Zuid-Aziatische generatie doet dat met baarden…maar opzich is de innerlijke strijd,verwarring en de distructieve geweldadige neigingen het zelfde….kijk naar de film en laat die onzinnige socio-politieke analyses voor wat ze zijn.
“Taxi Driver” redde een vrouw en werd door haar gered….dat is wat ontbreekt bij deze verwarde terroristen….een vrouw…..vrouwen zouden al dat ellende hebben voorkomen…daarom zijn de gestoorde man-vrouw relaties die radicale extremisten opleggen zo gevaarlijk. Zaken zoals een hoofddoek,niqab en burka’s…. ze leiden tot sociale afbraak, frustratie en terrorisme….eigenlijk is terrorisme niets anders dan sexuele frustratie!!!
#Isho, ja maar de hoofdpersoon in de film Taxi Driver had wel in Vietnam gevochten en was getraumatiseerd zoals zo veel mensen met oorlogservaringen. Dat vind ik toch anders dan de normale puberneigingen van een nieuwe generatie die de wereld wil veroveren.
Vietnam deed er niet toe…heel Amerika was getraumatiseerd door Vietnam zoals ide nu getraumatiseerd is door hun eigen Alqaida-virus…was niet eens duidelijk of Travis,de hoofdpersoon in Vietnam was geweest.Wat wel belangrijk was is dat hij een preutse “cowboy” uit de provencie was die de wreedheid, lichtheid en decadantie van de grote stad New York niet kon uitstaan. En zo naar een manier zocht om daar tegen over een daad te stellen eerst wilde hij een Senator neerknallen toen dat mislukte nam hij met wat pooiers genoeg.
@ Isho sexuele frustratie zou een mooie verklaring zijn voor hert radicaliseren van de mannelijke jeugd, ik kan niet de mooie, intelligente meiden krijgen die ik wil dus neem ik maar een ideologie aan die dat sowieso uitsluit;) Izz wat denk jij hierover?
#Isho, de schrijver van het script (Paul Schrader) zegt bijvoorbeeld over het Mohawk kapsel van Travis:
“That was a Vietnam thing. Marty Scorcese and
Bobby De Niro interviewed an ex-Green Beret
who told them if a Special Force member felt he
was going to die, he would shave his head into
a Mohawk as a warning to his fellow soldiers.
What he meant was “Don’t fuck with me. I’m
going over the hill.” It’s part of the private Vietnam
language of the film. The film never mentions
Vietnam, but it’s full of Vietnam language”.
Simon….ik heb de film vandag weer gezien. Travis/Deniro zegt dat hij in het leger was geweest en daar werd hij naar eigen zeggen er uit gegooid/discharged een paar jaar geleden en hij maakte zijn ouders en zijn “date” wijs dat hij in het geheim voor de regering werkt. Ik zeg niet dat Vietnam helemaal geen rol heeft gespeeld in de film want de hele amerikaanse babyboom generatie en vooral de jaren zeventig- kunstenaars en regisseurs als Scorcese en Stone zijn daar door getekent maar de grote thema van de film is de eenzame stijd en vervreemding van een provinciaalse “Cowboy” in de grote stad.Het was meer zijn coorectheid en “aardsheid” dat hem parten speelde dan zijn politieke standpunten want die had hij niet behalve dat hij vond dat de stad schoongemaakt moest worden.
Noa…zo plat hoeft het ook niet te zijn maar een liefdevolle relatie en verbintenis met een vrouw houdt de man wel op het juist pad. Het geeft hem perspectief en houdt hem een subliele en relativerende spiegel voor.En gelegenheid om stoom af te blazen natuurlijk….mannen worden heel doelloos,agressief en destructief zonder liefde.Maar dat hoef ik je niet te vertellen natuurlijk….
Er wordt in dit (overigens duidelijk zorgvuldig en goed leesbaar opgestelde) artikel gerept van “blanke” dit, “blanke” dat. Ik vind het jammer dat e.e.a. weer in het raciale getrokken moet worden. Ik wil het racisme wat in Europa leeft zeker niet ontkennen of bagatelliseren, maar feit blijft dat Breivik ‘socialistische’ kinderen (!) als doelwit, als prooi had uitverkoren.
Deze slachtoffers zullen een gemêleerd gezelschap zijn geweest, in alle spreekwoordelijke kleuren van de regenboog – feit blijft dat zijn verwrongen ideologie van politieke aard was, en dus niet raciaal.
Een vraag. Merah wordt hier aangemerkt als “Een jongeman van 23 jaar, als minderjarige 15 keer veroordeeld door een jeugdrechtbank voor kleine misdrijven.”
Aan wat voor kleine misdrijven moet ik hier aan denken? Ik heb hier niets over kunnen vinden, dus de auteur beschikt kennelijk over meer gedetailleerde informatie omtrent zijn strafblad.
Ik ben het overigens met de auteur eens dat er ook wel een harde ‘crackdown’ mag plaatsvinden op extreem-rechts.
@ Isho, N0a & Simon:
Jullie zeer interessante discussie doet mij schamen dat ik Taxi Driver nooit heb gezien.
You On Gin…Taxi Driver is gewoon op Youtube te zien…en het is zeker een aanrader.
Europa, dit idylische kaboutertuin, zit zeker in de problemen.Het is een mooie vette koe met dikke uieren.De Amerikaanse stier is helemaal gek van haar en de woestijn kameel wil haar ook en om de hoek heb je de Aziatische buffalo en Russische beer die op de loer liggen….maar ja het is leuker om aandacht te krijgen dan helemaal geen.
Europa is vreedzaam en gellukig geworden toen het kon leven met haar diversiteit en het de middeleeuwse spoken van de kerken en de clans kon beteugelen en dat lukte haar met de sociale democratie die gebasseerd was op de humanistische verlichting en de idealen en ambities van de wetenschap en met de hulp van haar progressieve amerikaanse neven…maar als de onheilige kwade geesten van de kerken en de clans weer uit hun fles gaan ontsnappen of besmet raken met buitenlandse demonen en stammentwisten dan wordt het weer een ouderwetse europese slachting hier zo.