De allochtone vrouw is al jarenlang het gespreksonderwerp. Ze is zogenaamd zielig, geïsoleerd en moet bevrijd en geëmancipeerd worden. Er zijn duizenden projecten opgezet en gestart om vrouwen actief te krijgen en te emanciperen. De allochtone vrouw, met name de tweede en derde generatie, heeft een enorme inhaalslag gemaakt. Zij doet het beter dan autochtone vrouwen en allochtone en autochtone mannen (en daar heeft overheidsgeld weinig aan bijgedragen).
En toch heeft Nederland weer een nieuw ‘allochtonenkwaaltje’ gevonden om zich op te richten. Alle projecten en miljoenen die jarenlang zijn gestort op de emancipatie van allochtone vrouwen ten spijt, mannen zijn niet mee geëmancipeerd, vinden ze. Daarom is gisteren in aanwezigheid van minister Plasterk van emancipatie het projectplan ‘Emancipatie en maatschappelijke activering van allochtone mannen’ gepresenteerd.
Het project richt zich op mannen van de eerste generatie die werkeloos zijn en volgens hen een geïsoleerd leven leiden. De vrouwen die wel actief zijn geworden in de buurt of bij vrouwenprojecten, hebben er moeite mee dat zij vooruitgang boeken en hun mannen stilstaan. De mannen leven in een wereldje van gezin, moskee en theehuis en met het idee dat ze hun gezin overal tegen moeten beschermen. Het hoofddoel van het project is: het verminderen van sociale isolement en het verhogen van het zelfrespect.
De laatste zin hierboven had net zo goed gekopieerd kunnen zijn van al die projectplannen die zijn gericht op allochtone vrouwen. Ieder kabinet stelt voor de periode dat ze aan de macht zijn, doelen op die ze wil bereiken. Emancipatie van allochtone vrouwen heeft de afgelopen jaren erg hoog gestaan. Als welzijnsorganisaties geld willen, dan moeten ze projecten ontwikkelen die op de doelen van kabinet aansluiten. Maar als er na vier jaar een ander kabinet aantreedt die andere doelen heeft, dan zijn die projecten kansloos en wordt de subsidie stopgezet.
Het punt is dat emancipatie wordt gezien als een korte termijn traject, terwijl het emancipatieproces een veel tijd nodig heeft net als het integratieproces. Emancipatieprojecten om vrouwen te stimuleren zijn veel te laat gekomen en ook weer veel te snel gestopt om een daadwerkelijke mentaliteitsverandering teweeg te brengen. De vrouwen die veel hebben bereikt, hebben dat gedaan zonder hulp van de overheid, terwijl soms gedaan wordt alsof ze een product zijn van de verloren miljoenen.
Het project dat zich nu richt op mannen heeft een punt: mannen moeten ook emanciperen en hun vrouw ondersteunen in haar werkzaamheden binnen- of buitenshuis. Maar ik vraag me alleen af of het niet weer het zoveelste geldverslindende project is, dat zogenaamd een verandering teweeg gaat brengen. Bovendien is de doelgroep mannen van de eerste generatie, mannen van een leeftijd rond de vijftig, zestig.
Er zijn genoeg jongeren van mijn leeftijd die precies dezelfde houding en denkbeelden hebben tegenover vrouwen als de eerste-generatie mannen. Daar ligt ook het knelpunt. Veel jongeren weten niet beter dan wat ze thuis en in hun omgeving zien, maar zij vormen wel de toekomst van dit land. Stop daarom nu eens met geldbesteding aan onzinprojecten, maar besteed het aan de educatie en ontwikkeling van de jeugd, zodat zij en Nederland op langere termijn hier profijt van hebben.
48 Reacties op "Mannenemancipatie"
Assalaam Aleikum Suzan, ik ben het helemaal met je eens. vooral de jonge allochtone mannen moeten begrijpen dat opleiding erg belangrijk is,ELHEMDULILEH de vrouwen doen het in dat opzicht stukken beter,ik zou graag net zoveel allochtone jongens zien op de universiteit als vrouwen van allochtone afkomst. ik vind het ook heel belangrijk voor allochtone jongeren om zich te verdiepen in onze religie want naar mijn mening is er veel te weinig kennis over wat islam werkelijk inhoudt en hoe islam ons kan steunen in ons dagelijks leven(zonder ons af te zetten tegen de hier geldende wetten en regels en de hier geldende normen en waarden)zodat wij op een hele goede manier een positieve bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving zonder onze religieuze identiteit te verwaarlozen INSHA ALLAH. met vriendelijke groeten van paulwerdhicham.
Mee eens: educatie en ontwikkeling van de jeugd!
Beste Suzan,
Je schrijft,
“De allochtone vrouw, met name de tweede en derde generatie, heeft een enorme inhaalslag gemaakt. Zij doet het beter dan autochtone vrouwen en allochtone en autochtone mannen.”
Waarom denk je dat allochtone vrouwen het zelfs beter doen dan autochtone vrouwen en autochtone mannen? Leg dat eens uit.Anne
Ik ben het eens met je laatste regel Suzan, Investeer in goed onderwijs. Waarin kinderen uitdrukkelijk wordt geleerd dat mannen en vrouwen gelijk zijn en gelijke rechten hebben.
Maar ik vraag me inderdaad net als Anne af waar je je stelling ‘allochtone vrouwen doen het tegenwoordig beter dan autochtone vrouwen en allochtone en autochtone mannen’ op baseert. Waarin doen ze het dan beter? En zijn ze daadwerkelijk net zo vrij als autochtone vrouwen? En wat is een tweede en derde generatie als er door huwelijken met iemand uit het herkomstland telkens weer een nieuwe eerste generatie bijkomt? En hoeveel analfabete vrouwen zitten daarbij? Ik denk dat je maar voor een deel van de meiden kan spreken. Gelukkig zijn ze er wel, die allochtone powerhouses. Maar er bestaat nog altijd veel ellende achter de gordijnen van andere huizen. Sommige vrouwen hebben een te grote achterstand en een te dominante echtgenoot. En nog altijd moeten veel meisjes binnenblijven terwijl hun broers de straat onveilig maken. Dat zorgt er natuurlijk wel voor dat ze tijd hebben voor hun huiswerk, maar ze hebben geen gelijke vrijheid.
Zij doet het beter dan autochtone vrouwen en allochtone en autochtone mannen (en daar heeft overheidsgeld weinig aan bijgedragen).?????
Het klopt menig allochtoon meisje doet het beter dan haar broertje, mede door sociale beperkingen die haar omgeving opleggen.
Deze sociale beperkingen beginnen voor sommige groepen al in de hoogste groepen van het basis onderwijs.
Dag Vele,
Je hebt het nu over het ‘allochtone’ broertje. Ik heb gelezen dat dit bijvoorbeeld geldt voor Marokkaanse meiden versus Marokkaanse jongens. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld voor de Turkse of Iraanse jongens en meiden?
Ik zie nog niet dat allochtone meiden het beter doen dan autochtone meiden. Mijns inziens zijn de autochtone Nederlandse jongens nog steeds het meest succesvol in de Nederlandse maatschappij
Merkwaardige doelgroep inderdaad – mannen rond de 50 … 60. Ik ben daar nogal pessimistisch over omdat die zich vaak amper verstaanbaar kunnen maken in een autochtone setting maar wel graag bestuursfuncties willen in stichtingen waar ze dat juist wel moeten kunnen. Dus dan zou de doelstelling zich toch met name op taalontwikkeling moeten richten. Maar als ze dat de afgelopen 30 jaar niet gedaan hebben … waarom dan nu wel?
Dus inderdaad … men kan zich beter op jongeren gaan richten!
Check het stukje van Hans Wiegel van vandaag in de Pers over dit onderwerp.
Van een aantal Surinaamse vrouwen heb ik wel gehoord dat allochtone mannen (of het nu jongens zijn of oudere mannen) vaak door stereotypering minder hoog worden ingeschat door autochtonen, met name bij sollicitaties e.d. Met als gevolg dat het vaak wel lukt voor Surinaamse vrouwen om aan werk te komen, maar niet voor de mannen
Van Marokkaanse meisjes hoor ik vaak het stereotype ‘o ja die mogen hier eindelijk leren, dus dan doen ze heel erg hun best, want dat hadden ze binnen hun cultuur niet gemogen’
Met als gevolg dat Marokkaanse meisjes over het algemeen als hardwerkend worden gezien, terwijl Marokkaanse jongens worden neergezet als relschoppers
Wat Suzan zegt klopt dus wel
Maar ik ben het er natuurlijk weer niet helemaal mee eens, want die lieve oudjes, mogen die dan niet emanciperen?
@Pipi: ik denk dat de oudjes vanzelf mee-emanciperen als ze zien dat de nieuwe manier van leven de jongeren bevalt en niet zo negatief uitpakt als zij hadden gedacht. Ik kom zelf uit een erg ouderwets Nederlands gezin waar het als normaal werd beschouwd dat de vrouw thuis de toko op orde houdt terwijl de man buiten de centjes verdient. Toen ik (al getrouwd en met kinderen en wel) ging studeren werd dat best vreemd gevonden, maar inmiddels zijn mijn ouders eigenlijk heel trots op mij en wensen ze mijn dochter ook een betere toekomst toe EN komt oma zelf ook meer voor haar rechten op. Drie vliegen in één klap, zal ik maar zeggen.
recht is aanrecht
@schrijver
Had eigenlijk wel een leuk stukje van je verwacht over de problemen omtrent Turkije en de Koerden op dit moment, of is het the Hot!!!
begin met je eigen kinderen.
en doorbreek de patronen die er in je eigen systeem zitten.
dat is al moeilijk genoeg.
en er zijn veel oudjes die mild zijn geworden en vrij denken.
en marokaanse meidenHAH!dat zijn felle tantes hoor!
die zijn al gewend thuis hard te knokken en dat doen ze dus ook op de werkvloer .
De jongens hebben het makkelijker en zijn dus niet zo fel.
lekker generaliseren.
dat mag best wel even.
Waarom heeft nog niemand het gehad over het feit dar helpen in de huishouding *_Sunnah_* is en dat onze Profeet thuis meewerkte in zijn huishouding .
Ik heb een keer meegemaakt dat een Imam daar in een khutba aandacht aan schonk (niet hier in Nederland waar de meeste Imams net zo trouw lid zijn van de Vereniging voor Selectieve Sunnah-aanhang als hun moskee-bezoekers ) Als de Nederlandse regering echt hieraan wil werken kunnen ze eens op basis van Quran en Sunnah met de Imams gaan discussieren , of op z’n minst de Dinayet eens vragen over dit onderwerp een Khutba te leveren aan hun Imams , dan bereik je in ieder geval al een lading Turken ….
Ismail Abushams schreef:”Waarom heeft nog niemand het gehad over het feit dar helpen in de huishouding Sunnah is en dat onze Profeet thuis meewerkte in zijn huishouding .
En waar kan ik deze Sunna bewonderen? Bij Sahih Bukhari? Moslim? of Sunan Abu Dawud?
Ergens moet het toch, geschreven staan?
Ik denk niet dat een seculiere overheid zich hiermee mag bemoeien Ismail. Het zou de vrijheid van religie al snel aantasten denk ik.
Ik denk dat Suzan helemaal gelijk heeft, stop maar zoveel mogelijk effort en geld in het onderwijs en zorg er voor dat daar zo veel mogelijk jongeren aan deelnemen.
We moeten dan wel een mogelijkheid verzinnen om mensen na het behalen van een diploma nog een x aantal jaren in Nederlandse arbeidsproces te houden, als je als samenleving inversteert in de jeugd, dan moet je natuurlijk daar ook een tijdje profijt van hebben.
Vriendelijke groeten,
Herman
Twijfelachtig doel inderdaad.
Aan de andere kant, dat is wel de groep die daadwerkelijk ‘hiernaartoe is gehaald’ en tevens (in de meeste gevallen) het ‘echte, en vuile werk’ hebben gedaan.
Dus vanuit rechten gedacht, gun ik het hen meer dan ‘opgeschoten jeugd’ die eigenlijk weinig excuses horen te hebben om zo belabberd te presteren (gemiddeld)
En tegelijkertijd is er een groep ‘autochtonen’ (wat een k-woord toch) die minstens zo achterlijk is, zoals je regelmatig in puberruil e.d. kan aanschouwen.
Gabberboeren oid die geen ABN praten, geen interesse hebben in wat dan ook, geen toekomstperspectief (wat hun vaders doen, zal hen geen leven lang lukken)
Stop met multiculti projectjes en steek het geld in onderwijs. Zowel het VMBO als ouderenonderwijs in eigen buurtorganisaties. Of liever nog, op dezelfde scholen, maar andere tijden.
khutba – preek?
Dinayet – ????
“Khutba” is de preek die op elke vrijdag wordt gehouden.
“Diyanet” is de uitvoerende tak van ministerie van Godsdienstzaken in Turkije. Ze zijn ook actief hier in Nederland.
Suzan Yucel,
ik wist niet eens dat Plasterk dat gezegd had. Nou, dan mag hij ook wel eens wat willen doen aan de emancipatie van niet-allochtone mannen. Waarom dat onderscheid tussen allochtoon en autochtoon? Het sociale onrecht van de onderschikking van vrouwen en bovenschikking van mannen is van alle tijden en alle plaatsen (een enkele meestal schijnbare uitzondering daargelaten) en is zeker niet voorbehouden aan allochtonen.
Natuurlijk moeten de jonge mannen onderwijs in emancipatie krijgen, allochtoon of autochtoon! Laat ze maar eens beginnen met de feministische klassieken. Of misschien meteen ”˜Der Mann auf der Strasse’? Ik kom dat project van Plasterk in Google News niet tegen, ook niet als ik naar ”˜Emancipatie en maatschappelijke activering van allochtone mannen’ google.
Het klopt dat er steeds geld gestopt wordt in projecten voor de emancipatie van allochtone vrouwen, ook als ze niet in Nederland wonen. In de ontwikkelingshulp is emancipatie van vrouwen een bijna onontkoombaar onderdeel van het aanvragen van financiering. De zus van de huidige ondersecretaris van de Verenigde Naties is niet voor niks een fervent voorstander van vrouwenrechten, zoals het recht op het eigendom van land.
Wacht even, niet Plasterk heeft het gepresenteerd. Ik lees hier: “De Turkse ontwikkelde met haar bedrijfje Vizyon ”“ management in culturele diversiteit ”“ in samenwerking met Movisie (adviesbureau voor maatschappelijke ontwikkeling) het projectplan ‘emancipatie en maatschappelijke activering van allochtone mannen’, dat vandaag in aanwezigheid van minister Plasterk van emancipatie wordt gepresenteerd.”
<http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article826599.ece/Allochtone_mannen_leren_emanciperen>
Ach ja, zo’n project. Ik denk dat het niet eens verkeerd is om oudere allochtone islamitische mannen te benaderen. Waarschijnlijk zitten ze inderdaad vast in werkloosheid, islam, pogingen om jonge mannen aan te sturen en de onderdrukking van vrouwen. Die jongere mannen hebben hun houding en denkbeelden niet nergens vandaan.
Raar dat alle reacties hier zich richten op of allochtone meiden beter presteren dan mannen. Dat blijkt uit de statistieken en niet alleen voor allochtone meiden, maar ook voor allochtone. Het plafond bevond zich vroeger onder de universiteit en hogeschool, maar nu boven. Het is erg moeilijk voor vrouwen om na hun studie een leven op te bouwen met partner, kinderen, gezin, familie. Mannen die zich als huisman met zo’n vrouw verbinden zijn zeldzaam.
Ik denk dat het an sich een goed idee is om oudere werkloze islamtische mannen te emanciperen, maar ik verwacht ook dat het een onbegonnen zaak is. Toch maar richten op de jonge mannen, allochtoon of autochtoon, het sociale onrecht van de onderschikking van vrouwen aankaarten. En ook die hoofddoek af, Suzan! In de Koran staat de opdracht aan de mannen om van de vrouwen te eisen dat zij zich bedekken. Laat het je niet zeggen!
@Jan: moet Suzan jou dan wel laten vertellen wat ze wel en niet moet doen? Lijkt me verstandiger aan haarzelf over te laten wat zij al dan niet met haar hoofd wil doen.
Amna,
laat Suzan zelf antwoorden.
An sich is het helder, in de Koran staat dat Allah de mannen opdraagt om de vrouwen te instrueren te bedekken wat nodig is. Is dat niet iets wat vrouwen zelf moeten uitmaken en wat geëmancipeerde mannen aan vrouwen moeten overlaten?
over de salat zakat en de manier van sujud het geven van salam, hadji enz enz . zijn hele boeken geschreven en studies naar gedaan ( lekker veilig niet politiek onderwerp ) , de rechten van de vrouw daarentegen,,,, daar wagen veel imams ( bijna geeeeeeneeeeeen ( behalve jawel, van BOMMEL ) zich aan .
hoeveel preken hebben we op vrijdag gehoord die gingen over de rechten van de vrouw in de islam ?
tazzzzzzz.
Ach ja, de hoofddoek…. hij is er weer!
Als je zonder hoofddoek niet kan emanciperen is er iets mis met de samenleving waarin je hoort te emanciperen.
Nou om maar met de deur in huis te vallen, je ziet er met je hoofddoek echt zielig en onderdrukt uit. Dat is gewoon het beeld dat je uitstraalt.
Bovendien vind ik dat je jezelf voor aap zet door een hoge studie te doen, journalistiek, met een hoofddoek. Ik kan je nu al op een briefje geven dat bje niet serieus genomen zal worden.
Het past gewoon weg niet in de deze samenleving. Ik ben echt een een overtuigde moslim, maar wil dit toch ook kwijt. Als je kijkt naar wat de essentie is van de hoofddoek, je beschermen en voorkomen dat je wordt aangevallen etc. ben ik echt van mening dat je zonder hoofddoek met een kort rokje s´nacht kan fietsen zonder dat je wordt aangevallen.
Vroeger was dat anders in Mekka. Je moet wel als moslim continue afvragen wat de essentie is van hetgeen wat je doet. Geldt immers ook voor die andere die advocate is. Ik zou me ervoor schamen om zo mijn pleidooi te moeten houden.
Groeten Ibo
Oh ja ga je alsjeblieft niet verdedigen.
Allah ziet echt wel zonder jou lapje wat voor mens je bent. Hij kan jou innerlijk ook zien dus als je lekker vroom bent en niet de slet uithangt dan weet Allah dat.
Ik denk dat het een soort van Statement is. Dat is jammer. Het argument dat het in koran zou staan dat je een hoofddoek moet dragen vind ik niet overtuigend. Je moet wel mee gaan met de tijd. Er staat bijv. in de koran ook dat je per kameel of te voet naar Mekka moet voor de Hadj. Doet toch ook iedereen per vliegtuig. Dus allemaal zondaars , nee natuurlijk niet kijk naar de essentie. Hoop wat meer duidelijkheid geschept te hebben in mijn scherpe kritiek.
#26 Ibo
Een ander geluid
Zo kan het dus ook
Ja leuk berichtje, Ibo, fijn dat er nog mensen zijn die de koran niet naar de letter nemen. Maar even tussendoor; wat is er mis mee ‘de slet’ uit te hangen? Zou Allah daar echt boos van worden? Ik betwijfel het. Er zijn ergere ‘zonden’.
ahaaa Ibo, weer een moslim met de denkwijze: ‘Deen ba zamaan’
Ik ben het met je eens Suzan, je moet bij de jongeren beginnen, zij zijn ze toekomst.
And be proud on ur scarf dear sister, im proud of u :)
“ben ik echt van mening dat je zonder hoofddoek met een kort rokje s´nacht kan fietsen zonder dat je wordt aangevallen.”
@Ibo
ZELFS IN EEN LANGE ROK EN EEN JAS MET CAPUCHON WORDT JE NOG LASTIG GEVALLEN TEGENWOORDIG of krijg je seksistische opmerkingen naar je hoofd geslingerd.
Maar jij weet dat niet, want je bent geen vrouw en je woont niet waar ik woon en je bent ook nog nooit meiden tegengekomen uit andere buurten met de zelfde ervaring
Verder vind ik die hoofdoek best een mooi mode object. Er zijn vele redenen om een hoofddoek te dragen. Niet alleen die seksistische. Ook eerbied voor de Schepper (net als mannelijke joden een keppeltje dragen) en zelfbeschikking over het lichaam horen daarbij.
Yazzy
deen ba zamaan?!? wat is dat?
@ Pippi
Dat religie als het ware met de tijd meegaat en verandert met de tijd
suzan ik ben trots op jou ga zo door ik ben het helemaal met jou eens,
trouwens IBO jij praat teveel en voor de volgende keer een hoofddoek is geen ”lapje”
aan #30 Pippi
Je moet maar snel gaan verhuizen, want het is duidelijk dat je in een vreselijke buurt woont. Ik woon in een doorsneebuurt in Rotterdam, midden in de binnenstad, geen grachtengordel zoals in Amsterdam, maar een oude wijk met zeer gemengde bewoners. Heel gezellig; ik wandel daar veel rond, kijk mijn ogen uit, doe inkopen in plezierige Turkse en Marokkaanse winkels. Iedereen is vriendelijk. Wat ik nog nooit gezien of gehoord heb is dat vrouwen, hoe ook gekleed, opmerkingen van welke aard dan ook “naar hun hoofd hun hoofd geslingerd” kregen. Misschien heeft bij jou toch ook weer het spook van het slachtofferschap zijn hoofd opgestoken….
“Verder vind ik die hoofdoek best een mooi mode object.” Ja dat vind ik ook, vooral als ze mooie kleuren hebben en, zoals vaak, met zwier en elegantie gedragen worden. Die zwarte waarmee je je helemaal kunt bedekken, daar ben ik niet gek op. Dat doet me te veel denken aan de Katholieke nonnen waar ik vroeger bij op school zit.
Over hoofddoeken gesproken, ik moet wel steeds denken aan die miljoenen vrouwen die in Islamitische landen als Iran en Saoedi-Arabie gedwongen worden tot het dragen van een hoofddoek. En in andere Islamitische landen is het niet officieel verplicht, maar is er in dit opzicht wel een zeer sterke sociale druk. Inderdaad, “zelfbeschikking over het lichaam”.
Trouwens, in de eerste helft van de vorige eeuw vochten veel vrouwen in landen zoals Egypte tegen de hoofddoek. Dat zullen wel allemaal slechte moslims zijn geweest….
asalam
liman etaba3a el hoeda!
wouw jullie spreken over de hoofdoek ik vind dat als iemand niets weet over de hoofdoek of van de hoofdoek dat hij of zij beeetje meer respect moet hebben of het hun aanstaat of niet jullie KWETSEN Diegene die hem wel graag draagt echt ENORM VEEEL DUS PLAISE LET OP JULLIE ACHTERBAKS GEDOE !!!
greets yoemi
hey
ik vind dat de vrouw genoeg onderdrukt wordt dus!!laat haar eens doen wat ze wil doen moslim of geen moslim is dat zo moeilijk te verstaan !? mn zus kwam van har werk al wenend ze zijn weer begonnen over DE HOOFDOEK!!! yoemi je hebt gelijk degene die er niets van weet kwetst de gevoelens van de vrouw die een hoofdoek draagt!!
maar goed gair incha ALLAH!!!
bay
aan #35 Laila
Jij woont vast in Belgie, waar de Vlamingen “wenen” zeggen in plaats van “huilen”.
Overigens, sommige mensen voelen zich wel erg snel gekwetst.
aan #35 Laila
Nog een kleine toevoeging:
Een goed voorbeeld van onderdrukking van vrouwen is de verplichting in Iran en Saoedi-Arabie om alleen gesluierd op straat te mogen gaan.
is het dan geen onderdrukking om vrouwen te weigeren een hoofddoek te laten dragen? a;s zij dat zelf willen?
we zijn toch vrij ?
aan #38 hah
Waar wordt dat geweigerd? Bij sollicitaties voor sommige banen zal dat misschien voorkomen. Maar verder in Nederland?
@Peter B.
Ik ben het met je eens dat ‘dwang’ niet goed is, waaronder natuurlijk ook sociaal psychologische druk
Maar laten we wel wezen: er kan ook dwang en sociaal psychologische druk voor vrouwen zijn om GEEN hoofddoek te dragen, terwijl ze dit wel willen
Verder- al gaat de psychologische druk in sommige landen richting het bedekken van het lichaam van vrouwen
in het Westen is dit andersom. Hier ben je pas vrouwelijk als je kleding draagt die je lichaamsvormen goed laat uitkomen.
Het beeld van een succesvolle vrouw is dat van een vrouw die modebewust is, haar wenkbrauwen gedeeltelijk epileert , haar heupen goed laat uitkomen, niet te grote en niet te dikke tieten heeft (als je te grote of de kleine hebt kun je dit oplossen met BH’s),licht aangesmeerde make up draagt en schoenen met hakken. Kijk in de modebladen en zie het zelf- is hier dan geen sprake van sociaal psychologische druk?
Overigens doen moslima’s hier in Nederland ook zo- zij het MET hoofddoek
Verder- omdat jij lekker door jouw winkerstraat kan lopen zonder opmerkingen te krijgen, betekent nog niet dat vrouwen in je buurt dit niet krijgen.
Ik heb het niet perse over slachtofferschap
Maar heel veel meiden kiezen voor een cursus zelfverdediging juist om deze reden (en dat is juist een manier om het heft in eigen handen te nemen- geen slachtofferschap!!!)
Ik dacht namelijk dat deze dingen alleen in mijn buurt voorkomen, maar toen ik om die reden op zelfverdediging ging en met andere meiden praatte, bleek dit vaker voor te komen, zelfs in nette buurten
Wat is er dan allemaal zo ingewikkeld aan de hoofddoek dat ‘sommige mensen er niets van af weten?’ Leg eens uit. Overigens ben ik van mening dat je altijd kritiek mag blijven hebben op zo’n hoofddoek. Ik vat het persoonlijk op als een belediging. Want veel vrouwen die geen hoofddoek dragen worden in grote steden lastig gevallen op straat. Mij is dat regelmatig overkomen in ieder geval, dus Peter B., het feit dat jij dat niet meemaakt of ziet betekent niet dat het helemaal niet voorkomt. Dat noemen we een drogredenatie. Afijn. Een hoofddoek dragen betekent voor mij daarom capituleren aan de terreur van domme en respectloze mannen. Een instrument voor seksisme. Maar ja, natuurlijk kun je er een andere mening op nahouden. Dit is mijn mening.
@Liz
Ook niet- moslimmannen doen zo. In mijn geval vooral Surinaamse mannen en enkele achterlijke Nederlanders. Ik heb niet de illusie dat hier iets aan zal veranderen als ik een hoofddoek op zal doen.
Wat wel helpt- en dat is bewezen- van je af bijten en lekker in je vel zitten
En niet alleen hoofddoeken, ook minirokjes kunnen een instrument voor seksisme zijn
Alles kan een instrument zijn zolang seksisme bestaat
Het probleem is niet de hoofddoek of de minirok maar hoe sommige mannen daarmee omgaan
@Pippi # 42 Voor bepaalde functies zal een vrouw beslist niet worden aangenomen als ze een minirok aantrekt. Wat niet wil zeggen dat het je niet vrij staat om toch een minirok aan te trekken als je gaat solliciteren. Alleen word je dan niet aangenomen. Wat de hoofddoek betreft zal het soms net zo gaan.
Maar de vergelijking hoofddoek-minirok gaat in sommige opzichten toch mank als het om seksistische onderdrukking gaat. Zijn er veel mannen die hun echtgenote verbieden naar buiten te gaan als ze géén minirok aantrekken? Vaders die hun dochters verplichten minirokken aan te trekken zodra ze seksueel volwassen beginnen te worden?
Mvg,
aan #40 Pippi
Dank voor je heldere en genuanceerde reactie. Met veel wat je er in zegt ben ik het helemaal eens.
Het blijft me echter toch verbazen dat wij in verschillende wijken in verschillende steden zulke andere dingen menen waar te nemen. Waar we het denk ik in ieder geval over eens zijn, is dat vrouwen volledige vrijheid moeten hebben om al of niet een hoofddoek te dragen en dat daarbij dwang, sociaal of anderzijds, voor of tegen, volstrekt verkeerd is.
Die dwang of druk komt naar beide kanten voor:
Enerzijds:
Ouders die ernstig bezwaar maken als hun dochter ineens een hoofddoek gaat dragen. Ik vind dat kinderen uiteindelijk, vanaf een bepaalde leeftijd, zelf hun geloof mogen kiezen met daarbij de manier waarop ze dat geloof vorm geven.
Anderzijds:
Mijn zus werkte als lerares op een MBO-school. Ze hoorde de volgende dialoog, tussen meisje A met hoofdoek en meisje B zonder:
Meisje A: “Waarom draag je geen hoofddoek”.
Meisje B: “Dat hoef ik niet van mijn moeder”.
Meisje A: “Dan is je moeder een hoer”.
Ik ken een Marokkaanse vrouw die hier al enige tijd woont. Ze neemt haar geloof als Moslim zeer serieus, maar beschouwt het wel als iets persoonlijks, iets tussen haar en God. Ze draagt geen hoofddoek. Haar Marokaanse kennissen en vriendinnen laten haar voortdurend, al of niet expliciet, weten dat ze haar geen goede Moslim vinden. Dat ze ook nog met een Nederlander getrouwd is helpt in dat opzicht waarschijnlijk ook al niet.
De opmerking van Bertie #43 over discriminatie bij sollicitaties vind ik zeer ter zake. De vergelijking hoofddoeken-minirokken is daarbij een goede illustratie.
“Het blijft me echter toch verbazen dat wij in verschillende wijken in verschillende steden zulke andere dingen menen waar te nemen. ”
Hoi Peter
Jammer genoeg is het geen kwestie van waarnemen, maar persoonlijke ervaring en ik ben ook andere meiden tegengekomen die precies hetzelfde hebben meegemaakt in andere wijken
aan #45 Pippi
Ik hoor ook van persoonlijke ervaringen en blijf in deze aangelegenheid dus toch nog met vragen zitten.
Maar dat geeft niet. Dank voor je prompte reactie.
Je bijdragen vind ik overigens meestal erg goed, en bovendien vaak ook geestig.
aan #45 Pippi
Een aanvulling:
Als ik zeg dat ik je stukken goed vind klinkt dat een beetje neerbuigend en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Laat ik daarom liever zeggen dat ik je stukken met interesse en plezier lees.
Suzan, hoe kom je erbij dat allochtone vrouwen het beter doen als autochtone vrouwen? Je kunt het niet over de arbeidsmarkt hebben want daar doen de allochtoonse dames het nog steeds niet zo goed. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de vergelijking met autochtoonse mannen.
Een nadere toelichting zou bijzonder welkom zijn.