Al jarenlang spreekt men over een lerarentekort. Minister Plasterk van Onderwijs is vastbesloten om dit probleem tegen te gaan. Ja ja dames en heren, ouders die de dure studie van zoon- of dochterlief moeten betalen, studenten die zelf flink moeten bijpoten om de studiekosten te betalen: Het collegegeld voor het hoger onderwijs gaat omhoog, maar de studiefinanciering blijft hetzelfde!
Verder wil de minister maatregelen nemen om leraren in het voorgezet en middelbaar beroepsonderwijs tegemoet te komen met bonussen en hogere salarissen om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. De Algemene Onderwijsbond heeft ‘gemengde gevoelens’ over de maatregelen en studentenorganisaties ISO en LSVb begrijpen niet waarom studenten alweer worden getroffen met dure maatregelen. De VO-raad is blij dat er meer geld voor wordt uitgetrokken.
Meer inleveren om goede docenten te behouden en aan te trekken of toegangelijkheid voor iedereen? Wat moet er gebeuren om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken? Hoe vind jij dat dit probleem aangepakt moet worden?
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal.
Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
Lees andere stukken van Wij Blijven Hier!
13 Reacties op "Fatwa: Collegegeld omhoog!"
Vreemd genoeg komt men nu ook met bezuinigingsmaatregelen die het beroep van leraar juist minder aantrekkelijk maken. Zo moeten leraren meer uren gaan maken. Oudere leraren krijgen minder vrije dagen. Je vraagt je af of de loonsverhoging daarmee teniet wordt gedaan? Immers leraren zijn nu al een beroepsgroep waarin het ziekteverzuim zeer hoog is. Dat zal door deze maatregelen alleen maar meer worden.
Misschien moet de instroom in het onderwijs eens kritisch bekeken want het aantal leerlingen dat een opleiding niet afmaakt is dermate hoog dat al die inspanning om afvallers binnen boord te houden beter aan talent besteedt kan worden. Dat lijkt mij ten goede komen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Al het geld dat nu aan de vechtmissie in Uruzgan wordt uitgegeven naar het onderwijs
@Pippi
Juist!!! En wat te denken van de toelages van de Oranje’s? Is er speciaal een vliegtuig voor Maxima’s kleren?????
En al die miljarden die nu zitten in het JSF-project?
Ik zag gisteren beelden van Bakellende en Bos en moest spontaan overgeven!!!!!
In Nederland zijn we helaas goed in kosten onderdrukking in tegenstelling tot andere landen in Europa……ik heb mijn twijfels of wij hier trots op moeten zijn……Uiteindelijk moeten we toch boeten voor de extereme hoge uitgaven van andere landen…(frankrijk, VS , etc.)
De bijdrage aan de EU staat in geen verhouding met andere landen….genoeg om over te schrijven maar waar het omgaat is dat men in de politiek vaak aangeeft te willen investeren in het onderwijs maar juist als het er op aankomt, het laat afweten…….
En als leerlingen nou eens niet hun leraar gaan zitten pesten, dan wordt die niet overspannen en heb je al een veel kleiner probleem. Dit is echt niet meer alleen iets van de overheid; er is een belachelijke 6jes cultuur in NL (op elk niveau…), die het ook niet echt uitnodigend maakt om te gaan onderwijzen. We mogen ons best wel eens realiseren dat we het getroffen hebben met de mogelijkheden binnen het onderwijs in NL, en dat onderwijs een recht is, en geen plicht. Hoe meer je daar tegenaan trapt zonder dat je probeert er zelf actief wat van te maken, hoe meer geld er ook in het onderwijs verspild wordt.
Verder vind ik het belachelijk dat de bezuiniging vooral armere studenten gaat treffen: als je ouders geld hebben, laten die hun kinderen echt wel studeren (als je goede ouders hebt, als je die niet hebt..).
Maar als je het van werken en een beurs moet gaan doen, dan wordt het wel erg zwaar voor die studenten als het collegegeld nog hoger wordt. Wat ten koste gaat van de algemene ontwikkeling van studenten.
Hoger onderwijs moet gewoon betaalbaar blijven voor iedereen.
1. de lerarenopleidingen kwalitatief verbeteren! (en ik weet waar ik het over heb maar liefst 3 jaar daaro gestudeerd)
2. Ophouden met studeren tot een elitaire zaak te maken!
3. Ophouden met ‘onderwijsvernieuwingen’ doorvoeren die niet bewezen bijdragen aan verbeterd onderwijs!
4. onderwijspsychologen op scholen aanstellen (pick me!!) — ok deze laatste is niet helemaal serieus bedoeld, maar ik heb echt werk nodig ;p
Salaam,
Naila
willen jullie aub het woord fatwa niet gebruiken voor NL wetten. het komt zo beledigend over!
ja man vind ik ook!!
@Naila
Psychologen op middelbare scholen zou goed zijn, dam had ik nu niet mijn middelbare school trauma hoeven verwerken
Beste sint en pietje,
de term fatwa wordt helemaal niet gebruikt voor nederlandse wetten. Het wordt hier gebruikt als ‘oordeel’ en daarmee wordt bedoeld, het oordeel van de lezer over de stelling.
doei,
Naila
Toevallig nog van de week met een (beginnend) docent hierover gesproken. Het heeft te maken met veel zaken; als leraar-zijnde ga je niet rijk worden en daar doen die docenten het niet voor. Het gaat om de balans. Mensen worden soms aangenomen voor een 0.6 fte, maar werken in de praktijk min 40 uur. Dat kan gewoon niet. Steeds meer taken moeten ze op zichzelf nemen vanuit Den Haag. Dat moet dus drastisch veranderen en docenten zouden meer middelen moeten krijgen om leerlingen in het gareel te houden. Jongeren zijn enorm agressief/brutaal geworden en dat zegt iemand die zelf nog pas 20 is. Veel beginnende vrouwelijke docenten vallen dan ook heel snel uit. Worden gepest door zo’n kleine trol en kunnen het al gauw niet aan wat heel normaal is. Ze kunnen vaak niks terug doen. Alles draait om de leerling. Fock that, je komt om te leren. Wil je dat niet ga je maar lekker niet naar school. Maar als je er eenmaal bent dan vind ik dat het minste wat je kan doen de respect op te brengen om iemand gewoon zijn of haar werk uit te voeren.
Idd O, leraar wordt je echt niet vanuit geld-overwegingen :p en dat zal denk ik niet veranderen.
Het is inederdaad de werkdruk en de stress, waardoor leraren niet tevreden zijn en toch maar hun geluk ergens anders gaan zoeken. Te veel overwerkuren.
Ik weet ook dat er binnen scholen niet altijd naar de leraren wordt geluisterd door het bestuur, zeker niet als het een bestuur op afstand is. Werksfeer is ook niet altijd prettig.
Of wat als je als leerkracht toch niet sterk staat tegenover een leerling, omdat de coördinator alle consequenties voor onvoldoende presteren wegneemt. Waardoor je als leerling vrij bent om te doen en laten wat je wil, want niemand gaat je iets maken.
Zo kom ik vanzelf ook bij het punt respect uit. Die zul je echt alleen krijgen als de leerlingen je serieus kunnen nemen, maar als je huilend de klas uitloopt, dan ben je per definitie al verloren ..
Maar ik zou niet tegen een leerling zeggen “jij komt voot les, dus gedraag je ernaar!” want de leerlingen zijn er voor het grootste gedeelte echt niet uit vrije wil :P
Salaam,
Naila