They ask you about the phases of the moon! Say, “They provide a timing device for the people, and determine the time of Hajj”… – Quran 2:189
Most people think that Saudi Arabia always adopts the actual sighting of the crescent as the basis to start Islamic months. But during the previous years, it was very clear to the public as well as to astronomers that most of the Saudi months were wrong if the actual sighting is the basis for starting the Islamic month.– ICOP (Islamic Crescents Observation Project)
Afgelopen week begon de twaalfde maand van de Islamitische kalender Dhū al-Ḥijja letterlijk vertaald: “Die van de bedevaart”. In deze maand vindt de jaarlijkse bedevaart, de Hadj, plaats en op de tiende dag van deze maand wordt ook het offerfeest gevierd. Aangezien de Islamitische kalender een maankalender is en het begin van de maand wordt gedetermineerd met het waarnemen van de ‘geboorte’ van de nieuwe maan, is het altijd afwachten wanneer de nieuwe maand zal beginnen. Althans als men uitgaat van de traditie (de Sunnah).
Die stelt dat het waarnemen van de nieuwe maansikkel met het blote oog een vereiste is om het begin van een nieuwe maand, in het bijzonder die van Ramadan en Dhû l-Hija, aan te kondigen. En wanneer dat niet mogelijk is, doordat atmosferische omstandigheden dat niet toelaten, de vorige maand dertig dagen zal tellen.
Die traditie wordt lang niet altijd meer overal in de Islamitische wereld gevolgd, veel Islamitische landen gebruiken een berekende maankalender voor het vaststellen van het begin van de maanden zoals Turkije. Marokko is nog één van de weinige landen waar men de traditie volgt, vandaar dat er meestal een verschil van één dag is tussen de viering van bijvoorbeeld het offerfeest in Marokko en Turkije. Voor beide methoden valt veel te zeggen en welke men ook volgt men weet wat men volgt. Het wordt pas een probleem als een land zegt dat ze de traditie volgt maar eigenlijk een berekende maankalender hanteert en dat land is Saudie Arabië.
De Saudi’s* hanteren een berekende maankalender, de zogenaamde Umm al-Qura kalender voor administratieve doeleinden. Tot zover niets mis, ware het niet dat de Saudi’s deze kalander ook gebruiken voor religieuze doeleinden zoals het vaststellen van het begin van de Ramadan en de Bedevaartsmaand. Aangezien deze berekende maankalender een dag of twee voorloopt op het moment dat men daadwerkelijk de nieuwe maansikkel kan waarnemen op het schiereiland staan de Saudi’s voor een dilemma: Hoe dit verschil te verklaren?
Wat hun redenen verder ook mogen zijn om niet te erkennen dat ze uitgaan van een berekenden maankalender. Uiteindelijk kiest men voor de leugen om dit dilemma op te lossen. Men doet alsof men de nieuwe maansikkel heeft waargenomen en kondigt het begin van de Ramadan of de Bedevaartsmaand aan en daarmee miljoenen moslims bewust voorliegend. Miljoenen moslims die in goed vertrouwen ervan uitgaan dat men daadwerkelijk de nieuwe maansikkel heeft waargenomen in Saudie Arabië worden jaar in jaar uit voorgelogen en bedrogen door dit verachtelijke regime en haar perfide religieuze handlangers.
Olie, het Huis van Saud en de Wahabiyya zijn een ramp voor de Ummah en de rest van de wereld gebleken. Wij allen zouden moeten bidden dat de olie in dat land zo snel mogelijk opraakt, wat niet alleen een zegen voor het milieu zal zijn maar ook voor de Ummah en de rest van de wereld!
Enfin, voor wie niet overtuigd is, men wende zich tot de volgende twee zeer informatieve sites. Een Nederlandse en een Engels/Arabische voor alles wat men wil weten over de Islamitische jaartelling etc. Overtuig uzelf.
Moonsighting in Indonesië (Zo kan het dus ook)
Op welke dag men ook het offerfeest viert, ik wens jullie allen een gezegend feest en moge zij wier familie, vrienden en kennissen op bedevaart zijn, hen insha’Allah behouden, in gezondheid, spiritueel opgeladen en vergeven wederzien.
*Met Saudi’s bedoel ik uitsluitend het regime en het religieuze establishment en niet de inwoners van dat land!
71 Reacties op "Wij zien wat jullie niet kunnen zien!"
Hoi Mohammed,
Je hebt me overtuigd. Het is inderdaad een verachtelijk regime gesteund door perfide religieuze handlangers. Jokken over de maankalender. Het moet niet gekker worden !!!!
Tot blogs,
Henk
Ik vind dit wel heel flauw van de Saudi’s*.
Heb je ook die nieuwsitem gehoord over al die valse visa’s die zijn verkocht aan mensen die de Hadj wilden verrichten? Mensen die dit soort dingen doen geloven denk ik niet, anders zouden ze wat banger zijn voor Allah(SWT).
Salaam,
Naila
Zo ja man… ik erger mij hier echt kapot aan. Waarom doen ze zo stom? Wat zijn hun belangen hierbij?
Onzekerheid is niet goed voor de economie :P vermoed ik
Beste Nourdin,
Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut. Voor hen is de Islam slechts een gebruiksmiddel ter bestendiging van hun macht niets meer en minder. En om die macht te behouden zijn ze bereidt tot het begaan van alle misdaden zelfs misbruik te maken van het geloof!
http://www.seedsofdoubt.com/distressedamerican/images/graphics/Saudi-Love-Triangle-Small.jpg
http://www.nicholsoncartoons.com.au/cartoons/new/2003-11-15%20Wahabi%20schools%20Saudi%20Royal%20Family%20600wb.JPG
http://z.about.com/d/politicalhumor/1/0/L/c/bush_abdullah_chaching.jpg
http://www.ruebritannia.co.uk/images/0038_saudi_visit.jpg
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Mohammed,
Over 25 jaar is de maan gekoloniseerd en zal Disney Luna een einde maken aan het S.A. Monopolie! De maansikkel zal oplichten in vrolijke kleuren. Misschien kunnen we een laserstraal rechtstreeks op de Kaa’ba richten!
Mvg, Pieter
Beste Pieter,
Er is geen Saudi monopolie! Helaas volgen miljoenen mensen hen zonder te weten dat ze bedrogen worden. De meerderheid van de moslims volgt hen niet in zake het begin van de Ramadan of het begin van de Bedevaartsmaand. Of de maan over 25 jaar gekoloniseerd is lijkt mij meer iets voor SF dan dat, dat werkelijkheid zal worden. Echter over 25 jaar is de olie op en dan implodeert het regime daar vanzelf want zonder de oliedollars kunnen ze hun macht niet behouden!
The OFFICIAL First Day in Different Countries
Monday 10 December 2007:
1. Saudi (Claim of Sighting)
2. Iraq (Following Saudi)
3. Kuwait (Following Saudi)
4. Bahrain (Following Saudi)
5. Qatar (Following Saudi)
6. UAE (Following Saudi)
7. Oman (Following Saudi)
8. Yemen (Following Saudi)
9. Jordan (Following Saudi)
10. Palestine (Following Saudi)
11. Syria (Following Saudi)
12. Lebanon (Following Saudi)
13. Egypt (Following Saudi)
14. Libya (Conjunction before Dawn)
15. Tunisia (Following Saudi)
16. Algeria (Following Saudi)
In totaal 200 miljoen moslims. Zoals men ziet is dit een Arabische volgzaamheid van de Saudi’s een geen Islamitische!
Tuesday 11 December 2007:
1. Indonesia
2. Malaysia
3. Turkey
4. Mauritania
5. South Africa (Actual Sighting of The Crescent)
6. Trinidad and Tobago
7. Guyana
8. Norway
9. Holland
In totaal 350 miljoen moslims
Wednesday 12 December 2007:
1. India
2. Bangladesh
3. Pakistan
4. Iran
5. Morocco
6. Senegal
In totaal 600 miljoen moslims
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Wat ik dan niet snap, ook Moslims uit bijv. Pakistan verichten Hadj. Maar zouden dan dus 2 dagen later Eid moeten vieren.. is toch wel raar
Beste Z,
Mensen die de Hadj verrichten volgen de data die in Saudie Arabië gelden ongeacht waar ze vandaan komen. Het is nu eenmaal een feit dat die lui het beheer hebben over Mekka helaas. In een rechtvaardige wereld zou die stad onder beheer staan van een orgaan dat alle moslims uit de wereld vertegenwoordigd en geen woestijnrovers die zichzelf hebben gebombardeerd tot koningen.
She said: “Kings, when they enter a country, despoil it, and make the noblest of its people its meanest thus do they behave. Quran 27:34
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Met dit sprak jij de rest van jouw betoog al tegen:
” Marokko is nog één van de weinige landen waar men de traditie volgt, vandaar dat er meestal een verschil van één dag is tussen de viering van bijvoorbeeld het offerfeest in Marokko en Turkije. Voor beide methoden valt veel te zeggen en welke men ook volgt men weet wat men volgt. Het wordt pas een probleem als een land zegt dat ze de traditie volgt maar eigenlijk een berekende maankalender hanteert en dat land is Saudie Arabië. ”
Voor beiden methoden valt niet veel te zeggen aangezien de Soennaah het zien met oog is.
Dus als jij KSA zo aanvalt op het gebruikmaken van een kalender, wat in tegenspraak is met beweringen van vele ‘Ullama en normale mensen, dan zou dit betekenen dat jij niet erg eerlijk bent.
Laat staan dat jij beweerd dat er geen ‘Arafat is op 9 Dhul Hijaah dit jaar….En zei de Profeet ‘alayhi salaam niet dat de Oemmaah zich niet zou verenigen op dalaal ?
Wa salaam
P.s bestudeer beter de Soennaah dan zul je zien dat jij over de Religie praat zonder gedegen onderzoek.
Beste Ridouan,
Je moet mijn betoog wel goed lezen! Waar het mij omging was niet zozeer de methode die men gebruikt maar het er niet voor uitkomen dat men een bepaalde methode gebruikte! En dat is wat die lui daar in Saudie Arabië doen en hebben gedaan!
Astronomisch gezien was het onmogelijk dat men de sikkel van de nieuwe maan in Saudie Arabië met het blote oog te zien was voor dinsdagavond. Op de maandagavond zou de maansikkel slechts met optische hulpmiddelen zichtbaar zijn geweest!
Je kunt mijn betoog afdoen als zijnde nonsens maar de astronomische gegeven zijn nu eenmaal zoals ze zijn en er is geen spelt tussen te krijgen ergo die lui liegen dat ze barsten!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Ridouan,
******
Assalaam 3alaikom Mohammed,
Je moet mijn betoog wel goed lezen! Waar het mij omging was niet zozeer de methode die men gebruikt maar het er niet voor uitkomen dat men een bepaalde methode gebruikte! En dat is wat die lui daar in Saudie Arabië doen en hebben gedaan!
***************
Eerder maakt jouw haat jou zoeken naar fouten bij jouw broeders en degene die daar naar zoekt zal zelf in de fout gaan.
Astronomisch gezien was het onmogelijk dat men de sikkel van de nieuwe maan in Saudie Arabië met het blote oog te zien was voor dinsdagavond. Op de maandagavond zou de maansikkel slechts met optische hulpmiddelen zichtbaar zijn geweest!
*********
Dat beweerd jouw site ja. Maar deze laat verder zaken open en jouw bronnen zijn tegenstrijdig.
Je kunt mijn betoog afdoen als zijnde nonsens maar de astronomische gegeven zijn nu eenmaal zoals ze zijn en er is geen spelt tussen te krijgen ergo die lui liegen dat ze barsten!
************
Eerder ben jij oneerlijk. Ik zal dit aantonen met jouw bronnen.
Allereerst spreekt de door jou gegeven info zichzelf tegen, er staat
http://www.icoproject.org/icop/hej28.html#com
“Saudi Declares Eid to Be on Wednesday!
Neglecting all the scientific basics and facts, Saudi had accepted claim of sighting on Sunday 09 December 2007, and announced the beginning of Thul Hijjah to be on Monday 10 December 2007”
Dus de beginning zou op Monday zijn. Onthoud Monday beste Mohammed.
Een andere link claimed dat KSA een Umm al Qura kalender aanhangt en linked:
http://www.phys.uu.nl/~vgent/islam/ummalqura.htm#1423
Hierin staat bij 1428 dat 11 dec 2007 op Tuesday de eerste dag is van Dhul Hijaah….Dus in de kalender waarnaar jij refereert.
Jouw betoog beweert en ik qoute
“De Saudi’s* hanteren een berekende maankalender, de zogenaamde Umm al-Qura kalender voor administratieve doeleinden. Tot zover niets mis, ware het niet dat de Saudi’s deze kalander ook gebruiken voor religieuze doeleinden zoals het vaststellen van het begin van de Ramadan en de Bedevaartsmaand. Aangezien deze berekende maankalender een dag of twee voorloopt op het moment dat men daadwerkelijk de nieuwe maansikkel kan waarnemen op het schiereiland staan de Saudi’s voor een dilemma: Hoe dit verschil te verklaren?”
Dit is gewoon een walgelijke leugen, als jij tenminste jouw eigen bronnen gelooft…..
Dit word de grond in geboord door het feit dat KSA 1 dag eerder dan de Umm al Qura kalender, dus op maandag i.p.v de dinsdag van de kalender de maand Dhul Hijaah uitroept!
Dit verschil is makkelijk te verklaren en zoals jij al eerder terecht zei:
“Die stelt dat het waarnemen van de nieuwe maansikkel met het blote oog een vereiste is om het begin van een nieuwe maand, in het bijzonder die van Ramadan en Dhû l-Hija, aan te kondigen. En wanneer dat niet mogelijk is, doordat atmosferische omstandigheden dat niet toelaten, de vorige maand dertig dagen zal tellen.”
Dus men heeft op de Umm al Qura kalender vooraf doorgeteld naar 30, het maximum, om een indicatie te geven en omdat men in overeenstemming met de Soennaah, de maan zag heeft men terecht de nieuwe maand laten ingaan.
Jouw links komen met uitspraken en schema´s, maar verder blijft het bij beweringen.
Jij maakt je druk om een fikh vraagstuk wat erg breed is om van hieruit jouw haatcampagne te voeren.
Kijk hier over een soortgelijke situatie bij de Ramadaan en het zien van de maan.
“The difference in starting Ramadan has always been known, and the Prophet’s (peace be upon him) companions accepted it. Abdullah ibn Abbas asked someone who had traveled from Damascus to Madinah about the day they started Ramadan.
When he was informed of the day, he mentioned that the people of Madinah sighted the moon on a different day. People asked him whether he would defer to the sighting in Damascus since it was the capital city of the Muslim state at the time, but he said: “Each have their own sighting.” This is a clear answer to those people by one for whom the Prophet prayed to be a scholar. Needless to say, he was a scholar of high distinction.”
Wa salaam
p.s dat de exacte datum een verschil van mening is, ontken ik niet, wel jouw walgelijke insinuaties.
Wat een schizofrene bedoening.
Wat zou, in alle oprechtheid, de reden kunnen zijn om ons zo doelbewust voor te liegen? En waarom houdt men toch vast aan de kalender, terwijl men het anders presenteert?
BaarakaAllaahufeek akhi Ridouan, voor deze prachtige verduidelijking en verheldering van deze al eeuwenoude fiqh-zaak, die voor de leken nieuw lijken.
Verder is de haat van Mohammed tegen alle leiders en met name van Saudi, in veel van zijn artikelen terug te vinden. Hij zegt absolute macht corrumpeert, maar absolute haat verblindt.
Zijn haat, tegen zijn eigen onmacht in het veranderen van de huidige situatie (wat een teken is van zijn tekort aan geduld voor hetgeen Allaah bepaald heeft en vertrouwen in Allah), in combinatie met onwetendheid over de fundamenten van de Islamitsche geloofsleer en Jurisprudentie, zorgen ervoor dat hij zich steeds dieper ingraaft in de kuil van zelfingenomenheid.
@Ridouan
Hmmm, dat werpt er weer een ander licht op. Now I’m confused.
Het siert een mens alllen niet om een ander van leugens te betichten. Mohammed kan zich net zo goed vergissen.
Ik ben benieuwd of jullie er nog samen uitkomen.
*Het siert een mens alllen niet om een ander van leugens te betichten. Mohammed kan zich net zo goed vergissen. *
Zo siert het hem ook niet om hele overheden tot leugenaars te bestempelen en geleerden te denegreren zonder duidelijk bewijs.
Beste Mohammed,
Heel goed stuk. Ben het helemaal met je eens dat de machthebbers van Saoedie en dan m.n. de wahabi’s een ramp zijn voor de moslims en de Islam.
MvG
Beste Ridoua en Musa,
Jullie kunnen mij van zoveel betichten als jullie willen het feit blijft dat nieuwe maan “geboren” werd op 9 december om 17:40 UT. En dus nooit waargenomen kon worden in Saudi Arabië! En op de maandagavond slechts met optische hulpmiddelen. De eerste dag waarop dat met het blote oog mogelijk werd was de dinsdagavond! Dus als men in Saudi Arabië zegt dat men op zondagavond de nieuwe maansikkel heeft gezien liegt men dat men barst. Je kunt hoog of laag springen maar dit zijn gewoon astronomische feiten en je kunt elke astronomische site checken je zult elke keer dezelfde resultaten aantreffen!
http://aa.usno.navy.mil/data/docs/MoonPhase.php
De vraag die jullie jezelf eens zouden moeten stellen is waarom heeft men in Saudie Arabië verklaard dat men de nieuwe maansikkel heeft gezien op zondagavond terwijl dat astronomisch onmogelijk is! Geef daar eens antwoord op? Turkije hanteert een berekende maankalender en toch begint de maand daar een dag later rara hoe kan dat? Marokko ligt op ongeveer dezelfde breedte als Saudie Arabië en wanneer men de maan in Saudie Arabië ziet zou men die redelijker wijs ook in Marokko moeten zien toch ziet men hem pas twee dagen later in Marokko precies rara hoe kan dat?
En wat betreft mijn haat tegen de heersers in voornamelijk de Arabische wereld dat is geen haat, haat getuigt nog van enig respect ik veracht ze uit het diepst van mijn hart!
Het feit dat jullie hier een regime verdedigen dat onze medegelovigen martelt en vernederd en dat toestemming heeft gegeven dat van haar grondgebied moslims worden aangevallen een heeft meegeholpen aan een 13 jarig beleg van Irak ( denk aan die 500000 Iraakse kinderen) vervult mij als moslim van verbazing, ongeloof en vooral walging!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Mohammed
Ik vond jouw woorden tegenover jouw broeders/zusters in Saoedi een beetje grof moet ik zeggen. Al zie jij hen misschien niet als jouw broeders en zusters.
Allahu Alam weet je, maar je moet ze geen leugenaars noemen. Zo’n haat is niet goed.
Uiteindelijk legt iedereen eigen verantwoordelijkheid af.
@ Musa
Volgens jouw siert het niet om iemand van een leugen te betichten. Ookal heeft diegene daar een gegronde reden voor.
Maar ben je zelf een haar beter als je iemand van zelfingenomenheid beticht?
Ook geen goede manier van discussi-eren met je broeder denk ik
Het is gewoon ‘op de man spelen’
Zei Mohammed (vzmh) niet ‘en spreek met hen op de beste manier’?
Beste Yazzy,
Soms vraag je, je af waarom zaken zijn zoals ze zijn. Zo vroeg ik mij dat ook af een aantal jaren gelden hoe het nou zat dat er elke keer verschillende data werden gehanteerd met betrekking tot het begin van de Ramadan en de Bedevaartsmaand. Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik dat eens gaan uitvogelen. Ik ontdekte dat verschillende landen verschillende methodes hanteerden ter vaststelling van de begindata tot zover geen enkel probleem. Ben niet voor rigiditeit en éénheidsworst en zolang men eerlijk vertelt welke methode men hanteert en zich daar aanhoudt is er wat mij betreft geen vuiltje aan de lucht. Ik ontdekte echter ook dat er iets niet klopte in de beweringen uit Saudie Arabië. Men zei jaar in jaar uit de nieuwe maansikkel te hebben waargenomen terwijl dat echter astronomisch niet mogelijk was. Een aantal jaren heb ik dat geturfd en elke keer zaten ze er naast. Dus er zijn twee mogelijkheden of ze hebben daar verdomd slechte astronomen of ze belazeren de boel. Aangezien elke amateur-astronoom niet zo fout zou maken kan ik mij niet voorstellen dat de astronomen in Saudie Arabië elk jaar dezelfde fout maken. Blijft over dus bedrog. Men liegt dat het gedrukt staat om maar niet te hoeven toe te geven dat men niet uitgaat van het zien van de nieuwe maansikkel maar vanuit een berekende maankalender.
Feit is dat men in Saudie Arabië de nieuwe maansikkel nooit met het blote oog was waar te nemen op zondagavond nog op maandagavond. Wie zegt dat, dat wel mogelijk liegt en is dus een leugenaar!
Maar als je mij niet gelooft, ik zou zeggen verdiep je in de materie en volg een aantal jaren de aankondigen van de Saudi’s en je zult tot de zelfde conclusie komen.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Mohammed Boubkari,
Aan je artikel te lezen ben je eerder politiek onderlegt dan relegieus want enkel onwetenden mensen blaten de media en politiek na door de term Wahhabiya in de mond te nemen. Ik daag iedereen uit om uit te leggen of te bewijzen of zo’n stroming binnen de islam bestaat. Het is Mythe om de relegieuze koepel in Saudi te binden aand de dictatorschap van de familie Al-Saud. Iedereen die de term Wahhabiya in de mond neemt weet bij God niet waar hij het over heeft. Als moslim zou het jou eerder sieren om punten van samenhorigheid te belichten vooral rond deze tijd dan om zaken van onenigheid aan te dragen en ook nog eens onverklaarbare mythen te verkondigen.
Ben echt teleurgesteld om zo’n artikel op een ‘goeie’ site als deze te lezen
@Mohammed
Toch moeten we het niet te snel op leugens van de Saoedische autoriteiten gooien. Ze kunnen zich ook gewoon vergist hebben omdat ze te dronken waren van de Amerikaanse whisky, dat ze daardoor de zon hebben aangezien voor de maan. ;)
Maar je hebt meer dan gelijk als je kritiek hebt op de wereldlijke en religieuze diknuiken in SA. Ze verkwanselen al decennialang de belangen van moslims met hun gepefeteerde wahabistische ideologie en kwaadaardige buitenlandpolitiek. Elke zichzelf serieus nemende moslim, die bovendien voortdurend kritiek placht te uiten op de onrechtvaardigheid van westerse landen, maakt zich volstrekt ongeloofwaardig als hij daarbij de bekrompenheid en onrechtvaardigheid in islamitische landen goedkeurt.
Beste Ridoua en Musa,
***********
3alaikom salaam,
Jullie kunnen mij van zoveel betichten als jullie willen het feit blijft dat nieuwe maan “geboren” werd op 9 december om 17:40 UT.
***********
Jij geeft dit feit weer vanaf een site welke puur naar zichzelf wijst en medewerkers daarvan.
Maar al zou jouw redenering waar zijn, wat best kan, dan was jouw hele heisa over de “Umm al Qura kalender” niets meer en niets minder dan een farce.
Jij beschuldigde de Staat KSA van het volgen van een kalender, terwijl ze een dag eerder dan de vooraf door jou gelinkte kalender aangaf Dhul Hijaah liet ingaan.
Dat jij dit niet toegeeft bewijst dat jij een ander doel dan de waarheid had.
Het is dus duidelijk dat jij een ander doel had en nu niet eens de mannelijkheid bezit om toe te geven dat je fout zat: dit terwijl jij de staat van KSA beschuldigt van zaken bedekken.
Gebied jij iets wat jij niet naleeft ?
En dus nooit waargenomen kon worden in Saudi Arabië! En op de maandagavond slechts met optische hulpmiddelen. De eerste dag waarop dat met het blote oog mogelijk werd was de dinsdagavond! Dus als men in Saudi Arabië zegt dat men op zondagavond de nieuwe maansikkel heeft gezien liegt men dat men barst.
***********
Men kan het fout hebben, er is wel eerder onenigheid geweest en dat zal altijd zou blijven. Jij kunt niet bewijzen dat men liegt, of kun jij in de harten kijken?
Jij wilde het liegen bewijzen vanuit een kalender, wat bewijst dat jij loog, aangezien de kalender wel op een dag begint waar het mogelijk is volgens jouw bron.
Je kunt hoog of laag springen maar dit zijn gewoon astronomische feiten en je kunt elke astronomische site checken je zult elke keer dezelfde resultaten aantreffen!
*************
Dat hele punt heb ik nergens betwist of bestreden. Ik zou zeggen lees mijn post eens voordat je reageert.
Ik reageer puur op jouw insinuaties. Daarnaast volg ik de Soennaah welke de Profeet ‘alayhi salaam ons leerde en dat is dat 1 betrouwbaar persoon genoeg is om het aanbreken van de Ramadaan aan te geven etc. Kijk hiervoor bijv. in Bulugh al Maraam van Ibn Hajaar Rahiemmaahoellaah.
http://aa.usno.navy.mil/…docs/MoonPhase.php
De vraag die jullie jezelf eens zouden moeten stellen is waarom heeft men in Saudie Arabië verklaard dat men de nieuwe maansikkel heeft gezien op zondagavond terwijl dat astronomisch onmogelijk is! *************
Omdat betrouwbare personen dit bevestigden, dat is de Soennaah.
Geef daar eens antwoord op?
**********
Nergens reageer jij op jouw leugen m.b.t de Umm al Qura kalender. Vreemd dat jij zo veeleisend bent bij mij.
Jij doet alsof iedereen het perse middels een telescoop e.d moet doen. De soennaah is het bezichtigen, het was 29 Dhul Qi’daah en dus was het begin van Dhul Hijaah mogelijk Islamitisch gezien. Punt.
Turkije hanteert een berekende maankalender en toch begint de maand daar een dag later rara hoe kan dat?
************
Op de link die jij gaf—–op de kalender welke jij naar refereerde—–daar begint Dhul Hijaah ook een dag later…..
Rara waarom jij dan een Staat van iets beticht.
Rara hoe kan het dat jij niets meer over de kalender zegt……
Marokko ligt op ongeveer dezelfde breedte als Saudie Arabië en wanneer men de maan in Saudie Arabië ziet zou men die redelijker wijs ook in Marokko moeten zien toch ziet men hem pas twee dagen later in Marokko precies rara hoe kan dat?
***********************
Jij gaf aan dat een dag later na maandag ook kan…..Daarnaast was er al een verschil in de tijd van de Sahaba over het ingaan van de Ramadaan of ‘Eid, het gaat om de mogelijkheid tot waarneming.
En wat betreft mijn haat tegen de heersers in voornamelijk de Arabische wereld dat is geen haat, haat getuigt nog van enig respect ik veracht ze uit het diepst van mijn hart!
***********
Dit laat zien dat jouw gezever over het wel of niet ingaan van de Ramadaan niets meer of minder dan propeganda is. Aangezien jij op dit onderwerp zelf de Islaam steeds tegengaat, waarna jij wegvlucht van de bronnen.
Jammer. Je zou jezelf dan ook moeten haten, maar jij bent daar te zelfingenomen voor.
Het feit dat jullie hier een regime verdedigen dat onze medegelovigen martelt en vernederd en dat toestemming heeft gegeven dat van haar grondgebied moslims worden aangevallen een heeft meegeholpen aan een 13 jarig beleg van Irak ( denk aan die 500000 Iraakse kinderen) vervult mij als moslim van verbazing, ongeloof en vooral walging!
*****************
Ik verdedig de Soennaah welke onrechtvaardige Leiders bepaalde rechten geeft. Dat is altijd in de geschiedenis geweest en zal altijd zo zijn.
Jij betaald hier belasting in een land wat Israel militair steunt, wat meehelpt aan de bezetting in Afghanistan e.d. Maar daar blijf jij stil over.
Dus volgens jouw stelling ben jij erger, bouw jij moskeeen ? Bouw jij Universitetien ? Daarnaast doe jij alsof Saddam geen 100.000-en vermoord heeft, waar was jij toen ?
In KSA leef je in veiligheid, je kunt jouw Religie uitoefenen en je hebt te eten. Wees blij.
Over het onderdrukken en gevangenzetten kan ik alleen maar hard lachen, of jij moet nu ineens terroristen steunen die opriepen tot aanslagen binnen KSA, kijk hier:
http://nl.youtube.com/watch?v=OIgUXy8BbV8
http://nl.youtube.com/watch?v=5upQeaZQS7Q&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=1bRDA1EJ3Ig&feature=related
Over KSA:
http://www.salafimanhaj.com/ebook.php?ebook=39
Jij gaat de Soennaah op meerdere punten tegen en jij bent net als ons hier gebonden aan, raar dat jij daar minder kritisch op bent.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
*********
‘alaykom salaam
“Ik verdedig de Soennaah welke onrechtvaardige Leiders bepaalde rechten geeft. Dat is altijd in de geschiedenis geweest en zal altijd zo zijn.”
Zegt genoeg lijkt me.
Beste abufarah,
dat klopt. Aangezien de Profeet ‘alaayhi salaam aan Hudayfa radi Allaahoe ‘an heeft uitlegt wat hij moet doen in tijden van fitnaah met Leiders . Dan volgen wij deze Profetische leer zoals voor ons Sahaba en grote Geleerden volgden.
Wa salaam
Ismael schreef: “Elke zichzelf serieus nemende moslim, die bovendien voortdurend kritiek placht te uiten op de onrechtvaardigheid van westerse landen, maakt zich volstrekt ongeloofwaardig als hij daarbij de bekrompenheid en onrechtvaardigheid in islamitische landen goedkeurt.”
Helemaal mee eens. Helaas, geen enkel volk of groep kan zich beroepen op een afwezigheid van hypocrisie. Zo vroeg als op de basisschool zie je al dat bepaalde mensen merken dat het loont om ‘de ander’ als puur kwaad af te schilderen. Zo maken ze hun aanhang bang en gaan ze hem zien als hun ‘redder’. Zo werkt dat ook met regeringsleiders. bv. Bush, Wilders, Poetin, Hitler. Ja toch?
@Ridouan,
Grote en machtige partijen liegen en bedriegen dat het een lust is, allemaal om de gewone burgers zoals jij, ik, Mohamed, Henkje tegen elkaar uit te spelen.
‘We leven in een verknipte wereld’ zei Gabriel Marcel al in de vorige eeuw…
#23 Ismael: Waarom verwachten de meeste Moslims dat de Saoediërs het boegbeeld voor alle Moslims horen te zijn? Het zijn ook maar mensen van vlees en bloed..
Asalamoe alam itaba’alhuda
Ridouan en Musa, jullie zijn salafisten he .. van harte welkom zou ik zeggen.
Probeer geen nadruk te leggen op de Fiqh. Daar gaat de discussie namelijk niet over.
Dit is de kern van de discussie :
…………………………
Jullie kunnen mij van zoveel betichten als jullie willen het feit blijft dat nieuwe maan “geboren” werd op 9 december om 17:40 UT. En dus nooit waargenomen kon worden in Saudi Arabië! En op de maandagavond slechts met optische hulpmiddelen. De eerste dag waarop dat met het blote oog mogelijk werd was de dinsdagavond! Dus als men in Saudi Arabië zegt dat men op zondagavond de nieuwe maansikkel heeft gezien liegt men dat men barst. Je kunt hoog of laag springen maar dit zijn gewoon astronomische feiten en je kunt elke astronomische site checken je zult elke keer dezelfde resultaten aantreffen!
……………………..
Jij geeft uiteindelijk een beetje toe door te zeggen :
Men kan het fout hebben, er is wel eerder onenigheid geweest en dat zal altijd zou blijven. Jij kunt niet bewijzen dat men liegt, of kun jij in de harten kijken?
Jij wilde het liegen bewijzen vanuit een kalender, wat bewijst dat jij loog, aangezien de kalender wel op een dag begint waar het mogelijk is volgens jouw bron.
……………………….
Men kan het fout hebben …. hmmm klinkt niet echt overtuigend aghi.
Asalamoe alam itaba’alhuda
***********
‘alaykom salaam,
Ridouan en Musa, jullie zijn salafisten he .. van harte welkom zou ik zeggen.
*************
Dank je.
Probeer geen nadruk te leggen op de Fiqh. Daar gaat de discussie namelijk niet over.
**********
Ja deels wel, aangezien er vanuit de Fikh van de Islaam rechtvaardiging is voor het uitroepen van ‘Eid van Saudi, ookal verdraaid Mohammed feiten waar hij en jij stil over blijven, jammer.
Dit is de kern van de discussie :
…………………………
Jullie kunnen mij van zoveel betichten als jullie willen het feit blijft dat nieuwe maan “geboren” werd op 9 december om 17:40 UT. En dus nooit waargenomen kon worden in Saudi Arabië! En op de maandagavond slechts met optische hulpmiddelen. De eerste dag waarop dat met het blote oog mogelijk werd was de dinsdagavond! Dus als men in Saudi Arabië zegt dat men op zondagavond de nieuwe maansikkel heeft gezien liegt men dat men barst. Je kunt hoog of laag springen maar dit zijn gewoon astronomische feiten en je kunt elke astronomische site checken je zult elke keer dezelfde resultaten aantreffen!
……………………..
Jij geeft uiteindelijk een beetje toe door te zeggen :
Men kan het fout hebben, er is wel eerder onenigheid geweest en dat zal altijd zou blijven. Jij kunt niet bewijzen dat men liegt, of kun jij in de harten kijken?
Jij wilde het liegen bewijzen vanuit een kalender, wat bewijst dat jij loog, aangezien de kalender wel op een dag begint waar het mogelijk is volgens jouw bron.
……………………….
Men kan het fout hebben …. hmmm klinkt niet echt overtuigend aghi.
*********
Jawel, maar ik ben niet zo oneerlijk om te claimen dat ik de absolute waarheid in pacht heb, aangezien dit vraagstuk erg breed en diepgaand is.
Daarnaast is er in deze Khilef zaak geen inkaar, m.a.w alle partijen hebben bewijzen.
Jij laat trouwens wat kernstukken van het betoog van Mohammed weg. Ik qoute:
“De Saudi’s* hanteren een berekende maankalender, de zogenaamde Umm al-Qura kalender voor administratieve doeleinden. Tot zover niets mis, ware het niet dat de Saudi’s deze kalander ook gebruiken voor religieuze doeleinden zoals het vaststellen van het begin van de Ramadan en de Bedevaartsmaand. Aangezien deze berekende maankalender een dag of twee voorloopt op het moment dat men daadwerkelijk de nieuwe maansikkel kan waarnemen op het schiereiland staan de Saudi’s voor een dilemma: Hoe dit verschil te verklaren? ”
Blijkbaar is het stuk van Mohammed toch niet zo waterdicht vandaar dat jij deze onwaarheid ontloopt, want de Saudi’s gaan de kalender tegen….En riepen ‘Eid uit op 29 Dhil Qi’da, wat Islamitisch kan.
Durf jij ook kritisch op deze onwaarheid te zijn ?
Wa salaam
@riduan
Blijkbaar zijn die selevies niet goed in rekenen dat model klopt niet. By the way zij zijn verantwoordelijk voor de foute beslissing.
Als jij zo oprecht bent kijk dan even na op de Nasa moonsighting. Maar ja jij doet taqleed van die selevies, en zult de waarheid gewoon ontkennen ongeacht het niet te zien was.
Je argument dat het op 29 zil qada kan, is onterecht. Het kan alleen volgens de Islamitische randvoorwaarden (methodiek) en niet onder getuigenissen die feitelijk (rekenkundig) gewoon niet kunnen. Tenzij zij natuurlijk over ilm ghaib beschikken.
Ze zijn tenslotte dikke vriendjes met Bush! Als je wilt weten hoe iemand is, dan kijk je naar zijn vrienden! Leugenaar+Leugenaar= Leugenaar met sjahada
Voor alle saudi-haters, en salafi-bashers, jullie haat tegen alles wat in jullie ogen met ‘wahabies’ te maken heeft heeft jullie zodanig verblind dat jullie alleen nog maar zien wat jullie graag willen zien.
Dezelfde site die jullie steeds hanteren en als bron gebruiken om Saudie als leugenaar neer te zetten, is dezelfde site die het volgende zegt :
*5.4 Question:* Would not the shahada (Witness) of one, two or seven adults Muslims seeing the new moon take precedence over Science/Observatory findings? Fiqh Requirement is completed. We are bound by Fiqh not science.
*Answer:* If a handful of Muslims make a mistake, then why should the rest of the Ummah close their eyes from the truth. It is not a question of Science and Fiqh. It is the Question of Truth and Falsehood. *We are not saying these people are lying;* we are saying it is a false witness.
@riduan
***********
Beste Moonboy,
Blijkbaar zijn die selevies niet goed in rekenen dat model klopt niet. By the way zij zijn verantwoordelijk voor de foute beslissing.
*************
Blijkbaar kun jij niet lezen.
Allereerst werd er gesuggereerd dat KSA de Umm al Qura kalender volgden en daarom de datum van het uitroepen van Dhul Hijaah manipuleerden. Dit is aantoonbaar een leugen met gebruikmaking van de links welke Mohammed zekf gaf.
Waarom blijf jij hier stil over…..
Als jij zo oprecht bent kijk dan even na op de Nasa moonsighting. Maar ja jij doet taqleed van die selevies, en zult de waarheid gewoon ontkennen ongeacht het niet te zien was.
*************
Waarom moet ik gebruik maken van die sites, terwijl de Soennaah dit niet uitsluit, ik bouw mijn religie op de Soennaah.
De site die gegeven zijn, zijn nou niet erg betrouwbaar.
Je argument dat het op 29 zil qada kan, is onterecht. Het kan alleen volgens de Islamitische randvoorwaarden (methodiek) en niet onder getuigenissen die feitelijk (rekenkundig) gewoon niet kunnen.
*************
Dus rekenkundig kan Dhul Hijaah niet vallen na 29 Dhul Qi´da….Hier ga jij de Soennaah tegen.
Tenzij zij natuurlijk over ilm ghaib beschikken.
*************
deze opmerking slaat op de auteur welke dacht intenties te kunnen waarnemen op basis van links welke hij zelf niet gelezen heeft.
Ze zijn tenslotte dikke vriendjes met Bush! Als je wilt weten hoe iemand is, dan kijk je naar zijn vrienden! Leugenaar+Leugenaar= Leugenaar met sjahada
*************
Vrienden zijn ook moslims in allerlei landen die geld gezonden kregen.
Maar ja, noem maar 1 partij of land wat onafhankelijk is i de Internationale politiek vandaag de dag.
ik vind het vreemd dat men wel Dhul Hijaah mocht uitroepen op woensdag….Dat zou 2 dagen na 30 Dhul Qi´daah zijn……Dat kan Islamitisch gezien niet.
@vampier
Ik heb zulks nergens beweerd. Alleen gaan de Saoedies over het beheer van de heiligste plekken van de Islam. In die zin verkeren zij in een machtspositie, daar zij tevens zorgen voor de ulamma, die een bijdrage leveren aan het begrip van de Islam. De Saoedisch zijn bijvoorbeeld exporteur geworden van het project ‘De wetenschappelijke wonderen in de Koran’, waarbij niet gestreefd wordt naar het opdoen van kennis (ijtihad, een belangrijk concept in de islam) dmv van wetenschappelijk onderzoek van de natuur, maar naar het zoeken van causale verbanden in Koran en natuur. Ze zijn, als machthebbers, één van de grootste fitna-veroorzakers van de Islam en moeten dan ook kritisch bekeken worden.
‘Amr bil ma3rouf wa nahi 3ani lmonkar’
@musa
“Answer: If a handful of Muslims make a mistake, then why should the rest of the Ummah close their eyes from the truth. It is not a question of Science and Fiqh. It is the Question of Truth and Falsehood. We are not saying these people are lying; we are saying it is a false witness.”
Dit zegt het wat mij betreft helemaal. We moeten gewoon erkennen dat ze fouten hebben gemaakt. De reden kan vervolgens van alles zijn.
Overigens heb ik zelf niks tegen Selefies. Dat zijn wat mij betreft de meest consistente gelovigen die geen consessies doen aan hun opvattingen over de Soenna en de Islam over het algemeen. Daar mogen veel van onze afgedwaalde ‘gematigde’ moslimbroeders en -zusters gerust een voorbeeld aan nemen.
*De Saudische kalender*
Ook de kalender van Saudie-Arabië is gebaseerd op berekening, dat niet volgens de leer van de heilie qoer’aan en de soennah van de profeet [Allaah’s vrede en zegeningen zijn met hem] is. Zij hebben een bid’ah ingevoerd en de meeste moslims die trappen in die bid’ah, omdat ze vinden dat Saudie-Arabië de bakermat is van de Islaam. Maar wat zegt de Sjari’ah?
“Shahru ramadana allathee onzila feehi alqur-anu hudan lilnnasiwabayyinatinmina alhuda waalfurqani faman shahida minkumu alshshahra falyasumhu waman kana mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara yureedu Allaahu bikumu alyusra wala yureedu bikumu alAAusra walitukmiloo alAAiddata walitukabbiroo Allaaha AAala ma hadakum walaAAallakum tashkuroona.” (Hoofdstuk 2 Al Baqarah vers 185)
De transliteratie van dit vers wordt weergegeven, om duidelijkheid te verschaffen omtrent de vertalingen in het Nederlands en het Engels. Het onderstreepte woord “shahida” betekent: als getuige optreden, verklaren, zien, getuige zijn van iets, meemaken, bijwonen. (woordenboek Arabisch Nederlands, Jan Hoogland, uitgeverij Bulaaq)
De Nederlandse vertaling luidt: *De maand Ramadan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd neergezonden als duidelijke bewijs van leiding en onderscheid. Wie daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten. Maar wie ziek of op reis is, een aantal andere dagen. God wenst gemak voor jouw en geen ongemak, en opdat je het aantal zult voltooien en opdat je God’s grootheid zult prijzen, omdat Hij je terecht heeft geleid en opdat je dankbaar zult zijn.*
In alle Nederlandse vertalingen wordt het woord “shahida” vertaald als: beleeft. De Engelse vertaling van Dr. Muhsin Khan en Dr. Muhammad Al-Hilali vertalen het woord “shadida” als sight, zien. (www.quran.nu)
Dit geeft aan dat de Engelse vertaling de juiste uitleg geeft van het woord shahida, zien, omdat de hadith ook het woord “zien” gebruikt
“Yas-aloonaka AAani al-ahillati qul hiya mawaqeetu lilnnasi waalhajji walaysa albirru bi-an ta/too albuyoota min thuhooriha walakinna albirra mani ittaqa wa/too albuyoota min abwabiha waittaqoo Allaaha laAAallakum tuflihoona.”
*“Zij vragen je betreffende de nieuwe manen. Zeg: “Zij zijn tijdsaanwijzingen voor de mensen en voor de bedevaart.” Het is geen deugd, dat je de huizen binnengaat aan de achterzijde: maar deugdzaamheid is in hem, die God vreest. Dus gaat de huizen door de deuren binnen en vrees God, opdat je zult slagen.”* (Hoofdstuk 2 Al baqarah vers 189)
De hadieth van Aboe Hoerairah [Allaah’s tevredenheid rust op hem] legt ook uit dat de moslims met de waarneming van de maansikkel moeten werken:
lA taSUmU HattA taraw l-hilAla wa-lA tufTirU
HattA tarawhu fa-in ughmiya ”˜alaykum fa-qdurU la-hu
*Begin niet met vasten totdat je de maansikkee ziet (van ramadan) en beëindig de periode van je vasten niet totdat je de maansikkel ziet (van Sjawwaal). Als het bewolkt is, maak de maand vol (30 dagen).* (Shahieh al Boekharie kitaab Ash shauwm nummer 1776)
Uit deze verzen en hadieth wordt het bewijs geleverd dat alleen de waarneming van de maansikkel geldig is. Berekening is dus uitgesloten.
_De vraag is: Moet er een land gevolgd worden, waar de maansikkel wordt waargenomen?_
Om deze vraag te beantwoorden is de bestudering van de hadith van Kurayb [moge Allaah’s tevredenheid op hem rusten] van groot belang.
ra’aytu l-hilAla bi-sh-shAmi laylata l-jum”˜ati thumma qadimtu l-madInata fI Akhiri sh-shahri fa-sa’alanI bnu ”˜abbAsin raDiya LlAhu ”˜anhumA matA ra’aytumu l-hilAla fa-qultu ra’aynAhu laylata l-jum”˜ati fa-qAla anta ra’aytahu fa-qultu na”˜am wa-ra’Ahu n-nAsu wa-SAmU wa-SAma mu”˜Awiyatu fa-qAla lAkinnA ra’aynAhu laylata s-sabti fa-lA nazAlu naSUmu HattA nukmila thalAthIna aw narAhu fa-qultu a-wa lA naktafI bi-ru’yati mu”˜Awiyata wa-SiyAmihi fa-qAla lA hAkadhA amaranA raSUlu LlAhi Salla rasUlullahi SallAllaahu ”˜alayhi wa-sallama
*Ik zag de maansikkel (van ramadan) op vrijdagnacht toen ik in Damascus was. Ik arriveerde in Madinah aan het eind van de maand en Ibn ”˜Abbaas [moge Allaah’s tevredenheid op hem rusten] vroeg aan mij: “Wanneer heb je de maan maansikkel gezien?” Ik zei: “We hebben het op vrijdagavond gezien.” Hij vroeg: “Heb je het zelf gezien?” Ik zei: “Ja, en de mensen zagen het, en zij en Mu’awiya hebben gevast.” Hij zei: “Maar we zagen de maansikkel op zaterdagavond. Daarom zullen we niet stoppen met vasten totdat we dertig dagen vol maken of dat we de maansikkel (van Sjawwaal) waarnemen.” Ik zei: “Is Mu’awiya’s waarneming en vasten niet voldoende voor ons?” Hij zei: “Nee, dit is hoe de boodschapper van Allaah [vrede zij met hem] ons heeft bevolen om te doen.”* (Attirmidzi kitaab Ash shauwm nummer 629; Soennan Annisaa-ie kitaab ash shiyaam nummer 2084)
Deze hadith bewijst het volgende:
Ӣ De maansikkel moet waargenomen worden.
Ӣ De waarneming van de maansikkel verschilt per regio, per gebied en per land.
”¢ De waarneming van de maansikkel in een regio, geldt niet voor andere regio’s.
Het bewijst dat het land waarin men woont men met de eigen waarneming moet werken en niet met de waarneming van een ander land. Er wordt soms gesuggereerd om met een dichtstbijzijnde islamitische land te werken, maar de vraag is: Welk land is islamitisch? Er is op dit moment geen land dat islamitisch is. Islamitisch houdt in werken volgens de wetten van de heilige qoer’aan en de soennah van de profeet [vrede zij met hem].
Allaah De Verhevene zegt: *“De maand Ramadan is die, waarin de qoer’aan als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft (ziet) laat hem daarin vasten…”* (Hoofdstuk 2 Al Baqarah vers 185)
Dit vers wordt weleens door een groep geïnterpreteerd als bewijs dat de getuigenis van iemand (twee personen dus) voldoende moet zijn voor de hele islamitische gemeenschap, dus voor alle moslims.
De andere groep gebruikt hetzelfde vers als bewijs en de bovenstaande hadiets om duidelijk te maken dat de waarneming van een regio niet geld voor de hele islamitische
gemeenschap. Hun bewijs is sterker dan van de eerste groep, omdat hun bewijsvoering vanuit de heilige qoer’aan en de hadith is, die de qoer’ aan uitlegt, in dit geval vers 185. Dus het is duidelijk dat de tweede groep een sterkere bewijsvoering heeft.
*_Het is dus een grote misvatting van moslims die denken dat Saudie-Arabië gevolgd moet worden. Dat komt doordat men denkt dat Saudie-Arabië de bakermat is van de Islaam en dat is de grootste misvatting allertijden. Wat jammer is, is dat vele geleerden deze misvatting volgen; deels omdat ze belang daarbij hebben._*
aan #5 Ismael
“Overigens heb ik zelf niks tegen Selefies. Dat zijn wat mij betreft de meest consistente gelovigen die geen consessies doen aan hun opvattingen over de Soenna en de Islam over het algemeen. Daar mogen veel van onze afgedwaalde ‘gematigde’ moslimbroeders en -zusters gerust een voorbeeld aan nemen.”
Ik zou wel graag willen weten wie die < niet-'Selefies>, precies zijn. Misschien zijn er ook wel een paar actief op deze website…..
@riduan
ik suggereer niets over een Um al qura of iets dergelijks lees effe mijn text na.
Niet te veel taqlied doen want dan maak je dus zulke fouten en beschuldig je mij.
dus ik hoef er ook niets op te zeggen mbt tot die suggesties die een ander doet.
en als je de soennah volgt dan is dat eveneens een leugen. je doet taqlied van
mensen die beweren dat ze de sunnah volgen (saudis met een rekenmodel)
dit terwijl volgens exacte meetkunde de maan nooit never te zien kon zijn.
Dit maakt van jou leiders die jij blindelings volgt een leugenaar.
wederom over 29 dhil wada dat zeg ik niet. een maand kan 29 dagen hebben alleen
als de besluitvorming conform de soennah is gebeurd. Echter in dit geval van de
saudis, de liegebeesten,die beweren de maan gezien te hebben terwijl dat niet was
valt hier dus buiten gezien het nooit volgens de soennah gebeurd is. de besluitvorming is gebeurd volgens
selevie leugen.
als de maan gezien zou zijn dan was het de 29ste maar jah met nadruk op als,
de maan was nooit never te zien volgens wetenschap maar volgens selevie ogen en verstand dus wel.
Jij doet taqlied van hun jou probleem. het punt dat je moet erkennen is dat de wetenschappelijke feit
is dat exacte meetkunde het laat zien dat de maan nooit gezien kon worden en dus was de 29 out of question
(even een punt voor iedereen, dit probleem doet zich ook onder de dwalende andere groeperingen. op basis van
leugens een fatwa uitschrijven of besluit vormen opzettelijk!!! het is geen selevie probleem
het probleem bij die selevies is dat zij miljoenen hadjies opzettelijk voor niets bedonderen.)
eigen schuld moeten ze maar geen taqlied doen van selevie, zou ik zeggen.
betreffend de vriendschap van je selevie koning (die aan zelfverheerlijking doet en zijn voeten en hand laat kussen)
die loopt met Bush hand in hand alsof ze mattie voor het leven zijn. ze omhelsen en kussen elkaar wow al banie hartstocht
Oh ja was het niet bush die moslims liet vermoorden in Iraq en Afghanistan? of vergis ik me. Goede contacten onderhouden
en kont likken is iets anders. Misschien niet volgens taqwieyatul iemaan maar wel volgens ons.
anyway ridoen
doe wat je wilt taqlied van de selevie, alleen beloof me een ding leer rekenen in saudi. dan kom ik bij jou
inkopen doen, lekker selevie korting!!
correctie
aan #35 Ismael
“Overigens heb ik zelf niks tegen Selefies. Dat zijn wat mij betreft de meest consistente gelovigen die geen consessies doen aan hun opvattingen over de Soenna en de Islam over het algemeen. Daar mogen veel van onze afgedwaalde ‘gematigde’ moslimbroeders en -zusters gerust een voorbeeld aan nemen.”
Ik zou wel graag willen weten wie die < niet-'Selefies>, precies zijn. Misschien zijn er ook wel een paar actief op deze website…..
@Peter B.
Ik heb geen specifieke leer op het oog. De Islam is voor mij iets dat in de praktijk getoond moet worden zonder te schipperen met gedragsvoorschriften, zoals het niet-drinken van alcohol, ‘zina’ etc, óf zich ingraven in dogmatisme als het aankomt op het verwerven van kennis van de natuur.
Ik denk wel te weten waar je op doelt aangezien een aantal van de schrijvers hier oorspronkelijk betrokken waren bij de website Monotheist, met een afwijkende benadering van de Soenna. Dat maakt ze voor mij nog geen apostaat of iets dergelijks, aangezien alleen Allah daarover kan oordelen. Wel heb ik hun opvattingen daarover nooit gedeeld. Maar zoals ik al zei, de religie is iets dat in de praktijk getoond moet worden.
@Mind Memo
Om terug te komen naar de discussie, Mind Memo, sterke bewijsvoering. “Islamitisch houdt in werken volgens de wetten van de heilige qoer’aan en de soennah van de profeet [vrede zij met hem].”
“De andere groep gebruikt hetzelfde vers als bewijs en de bovenstaande hadiets om duidelijk te maken dat de waarneming van een regio niet geld voor de hele islamitische
gemeenschap. Hun bewijs is sterker dan van de eerste groep, omdat hun bewijsvoering vanuit de heilige qoer’aan en de hadith is, die de qoer’ aan uitlegt, in dit geval vers 185. Dus het is duidelijk dat de tweede groep een sterkere bewijsvoering heeft.”
Zo zou het eigenlijk inderdaad moeten zijn. Maar wat als de lokale gemeenschap de Mekkaanse zienswijze volgt, is het dan niet zo dat je gebonden bent aan je lokale gemeenschap?
aan #40 Ismael
Dank voor je heldere en bevredigende uitleg.
@Ismail
Wat ik me wel afvraag is…
Hoe kun je ooit de soennah op basis van de Hadith en de Koran willen volgen vanuit het heden
ZONDER het besef te hebben dat jij een kind van nu bent en niet van de tijd van de profeet.
Hoe kun je ooit denken dat je die regels precies na kunt leven zoals in die tijd is bedoeld, zonder dat je die tijd echt kent?
Zonder dus te beseffen dat je zelf altijd interpreteert
Dat lijkt mij vrij arrogant… alleen ‘jij’ hebt zogenaamd de juiste interpretatie
Sterker nog… regels uit het verleden op het heden toegepast, krijgen in het heden vaak een andere betekenis dan in het verleden. Een betekenis die wellicht niet meer overeenstemt met de oorspronkelijke intenties van de profeet…
Juist omdat de maatschappij verandert, moeten regels dus meeveranderen om niet star, conservatief en irrelevant te worden, of zelfs onnavolgbaar (denk aan de vele verboden in het hedendaagse ‘salafisme
Hoe kan het hedendaagse salafisme dan WERKELIJK salafisme zijn? Het zijn toch nooit mensen die van de generatie van de profeet zijn of de generaties vlak daarna. Of ze hebben een tijdmachine gebruikt
Kortom
Laten we vooral met onze eigen ogen de maan zien, zodat het begin van het offerfeest relevant is voor onze eigen lokale context en tijd en plaats
De hele poging een centrale maankalender in te voeren staat symbool voor een proces van standaardisering dat dodelijk is voor elk levend geloof
Napoleon (die verantwoordelijk is voor de standaardisering / modernisering in europa, zoals onze Europese standaard klok- waar komen die gebedstijden op je tabelletje vandaan- van Napoleon, juist!!!) zou, als hij nog geleefd had, deze modernistische Saoudische poging zeer waarderen
Typisch iets voor autoritaire machthebbers om zoiets te doen
Er is niets nieuws onder de zon
aan #40 Ismael
Ik vond je uitleg in #40 helder, en ook bevredigend, vooral omdat ik je standpunt goed begreep. Na het lezen van #42 van Pippi moet ik wel zeggen dat ik het met haar opmerkingen zeer eens ben. Ik ben dan ook benieuw naar jouw verdere reactie.
Ik besef wel dat dit natuurlijk een discussie is tussen Moslims, waar ik me als niet-Moslim misschien niet in behoor te mengen. Maar het gaat om vragen die iedere ‘ongelovige’ met serieuze belangstelling voor de Islam zeer bezig houden.
Interessante discussie, maar er is toch niets mis met een gecorrigeerde maandkalender? Vanwaar die hypocrisie? Is toch nergens voor nodig? Alsof Allah (God) met een gecorrigeerde maandkalender moeite zou hebben….kom op zeg! De astronomische feiten spreken voor zich.
Beste Pippi,
De Islaam is een religie welke volmaakt is, waar dus niets aan toegevoegd hoeft te worden nog iets afgehaald.
Dit is wat elke moslim bevestig met zijn tong en waar hij in gelooft met zijn hart.
Daarom is het aan de moslim om de complete Godsdienst als leiddraad te nemen in zijn leven, maar om deze Qur’aan en Sunnah als leiddraad te nemen heb je een begrip nodig, en zoals bekend is heeft ieder persoon een ander begrip, wat tot gevolg heeft dat de Qur’aan en de Sunnah door elk persoon anders begrepen wordt. Wie heeft nu het juiste begrip ?
Een salafi is iemand die de Salaf (voorgangers) volgt in hun begrip van de Quraan en de Sunnah, en de voorgangers daarmee wordt bedoelt de “Vrome Voorgangers” Salafus Saalih. En dat zijn met name de Salaf uit de eerste 3 generaties, omdat deze 3 generaties specifiek geprezen zijn door de Profeet Muhammed salallaahu aleyhi wa sallam zelf.
Salafiyyeen (selefies) bevestigen en geloven dat de Sahaaba (metgezellen) beter en completer de boodschap van de Profeet salallaahu ‘aleyhi wa sallam begrepen en gevolgd hebben, en daarom kiezen zij ervoor om hun begrip vóór te laten gaan op het begrip van anderen na hen.
Betekent dit nu dat Salafiyyeen anti-technologie zijn en anti-modernisatie. Het antwoord hierop is niet volledig JA en ook niet volledig NEE.
Wanneer het betreft de zaken welke te maken hebben met aanbidding, dan accepteren wij hierin géén vernieuwingen, wanneer het betreft wereldse zaken dan zijn vernieuwingen hierin toegestaan vanuit het beginsel.
Het verschil tussen aanbiddings-zaken en wereldse zaken is dat het beginsel bij de eerste er één is van Tahreem (verbod), behalve wanneer er een duidelijk bewijs is vanuit de openbaringen (de Quraan en de Sunnah) dat bewijst of iets tot aanbidding hoort of niet. En bij een wereldse-zaak is het beginsel er één van Ta7leel (toegestaan), behalve wanneer er een specifiek bewijs is vanuit de openbaringen (de Quraan en de Sunnah) dat bewijst of iets Haraam is of niet.
En nu dus betreffende het beginnen van een maand, dan heeft Allaah ons niet opgedragen om ingewikkelde berekeningen te maken of het gebruik van allerlei complexe elektronica, de Sunnah is met het blote oog niet meer niet minder, doen wij meer dan dat, dan is dat extremisme omdat wij dan meer doen dan dat Allaah en de Profeet salallahu ‘aleyhi wa sallam ons hebben opgedragen. Een ander misverstand is dat de nieuwe maan zou beginnen door een ‘nieuwe geboren’ maand, maar deze begint door het ‘zien’ van de maan.
Verder kan men niet een hele overheid ervan beschuldigen dat zij liegen en mensen voorliegen, de wetgeving bevestigt dat de getuigenis van één betrouwbare persoon genoeg is om aanvaard te worden. Wanneer die éne persoon, of meerdere, iets getuigen wat later niet klopt dan kan men niet degenen die op deze getuigenis gebouwd hebben als leugenaars bestempelen, zij hebben enkel de sunnah gevolg mbt het accepteren van de getuigenis van een betrouwbare person of personen.
WaAllaahu A’lam
“De Islaam is een religie welke volmaakt is, waar dus niets aan toegevoegd hoeft te worden nog iets afgehaald.
Dit is wat elke moslim bevestig met zijn tong en waar hij in gelooft met zijn hart.”
Daar geloof ik dus niets van…noch dat de Islaam volmaakt is, noch dat elke moslim dit bevestigt. Wat een arrogantie om dat te beweren en te denken dat je voor elke moslim kan spreken! Ik snap nu wel dat er binnen het “salafisme” voor vrijdenkers geen ruimte is.
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Het begint te dagen….
@musa # 45
Toch heb ook onder salafi broeders/zusters vaak heftige discussies gehoord over bepaalde onderwerpen en hoe iets geinterpreteerd moest worden of niet.
Wat er dan gebeurd is dat het m.i. op een gegeven ogenblik nergens meer over gaat en dat hierdoor de Islam eng en klein gemaakt wordt.
Wasalaam
@Peter # 39 maar een volg een leraar en zit in een tariqat, soefi orde.
Ik ben dus een
Als tien lantaarns aanwezig zijn op een plaats, verschillen ze van elkaar in vorm.
Toch kun je,wanneer je de aandacht vestigt op het licht,
niet onderscheiden welk licht afkomstig is van welke lamp.
In de geest is er geen verdeling,
bestaat geen individualiteit.
Zoet is de eenheid van de Vriend met Zijn vrienden.
Vang de geest en houd hem vast.
Help dat koppige zelf uiteenvallen opdat je hieronder eenheid mag ontdekken als een verborgen schat.
Zaai de liefde van de heiligen in je geest.
Geef je hart slechts aan de liefde
van hen wiens hart vol blijdschap is.
Ga niet naar de stad van de wanhoop-
er is hoop.
Ga niet in de richting van de duisternis-
zonnen bestaan.
Dit is uit de Masnavi van Djalal-ud-din Rumi, ( ook bekend als Mevlana) een soefi leraar en
mysticus die leefde rond 1250.
Ook dit is Islam.
correctie op #49 in de eerste zin:
Dat moet dus zijn: ik ben dus een < niet salafi> maar……..
@ Chadidjah,
Mooi….
@43 Peter
Met het alcohol- en varkensvleesverbod en sommige duidelijke, universeel toepasbare voorschriften lijkt me echter niks mis. Je kunt natuurlijk niet zomaar geloven en alle regels aan je laars lappen. Sommige dingen zijn tijdgebonden en leiden tot dogmatisme en onderdrukking als je die in het nu zou toepassen. Ander voorschriften zijn zeer nuttig
Even off topic:
Religieuze intellectuele intimidatie…
Ik heb het binnen het (gereformeerde) christendom aan den lijve ondervonden! Mijn hele familie is door dogmatische geloofsfanaten uiteengereten. Het is een wonder dat ik geen atheïst ben! Ik zal dus nooit zeggen dat het christendom een volmaakte religie is. Mensen zijn nu eenmaal niet volmaakt en een religie bestaat per definitie niet zonder mensen.
Maar heer en meester zijn binnen het veilige referentiekader van een eigen doorwrochte religieuze doctrine, en daarbuiten niet in staat zijn om met andersdenkenden een fatsoenlijke open discussie te voeren over het geloof, heb ik weinig respect voor. Deze mensen missen in de ogen van religieuze dogmatici, de noodzakelijke kennis om over geloofszaken te praten. Alsof zij een monopoly op die waarheid hebben. Maar zij weten vaak niets! En richten met hun blinde vooringenomenheid soms meer schade aan dan ze ooit zullen beseffen!
Wat natuurlijk niet impliceert dat exegetische kennis van geen waarde is. Integendeel…
Sorry..maar ik moest dit even kwijt!
En dat vanwege de maan..het moet niet gekker worden ;-)
Dit is mijn laatste reactie en ik wens jullie allen het beste.
@musa
Echt het is ontzettend lief van je dat je me van het ware geloof probeert te overtuigen en zo mijn ziel probeert te redden\
Moge Allah (swt) je voor deze goede intentie belonen
Hetzelfde geldt natuurlijk voor Jehova’s getuigen
Echter ik zou ook de doorn in je eigen oog blijven zien
Je kunt nu eenmaal niet iets van zoveel jaar geleden op het nu projecteren. Hoe hard je ook probeert de metgezellen te volgen, je zult hen nu eenmaal vanuit jouw eigen tijd en achtergrond nooit kunnen doorgronden, laat staan hun interpretatie. Je kunt ze namelijk niets meer vragen. Blijft staan dat je alleen maar vanuit je eigen optiek hun daden kunt interpreteren. Eenheidsworst (zeker gemaakt van varkensvlees (-;) ) is onmogelijk, er zijn vele wegen naar God
@Chadidja… mooi – had ik maar kracht en doorzettingsvermogen genoeg om bij dat licht in de buurt te komen
@#28 vampier
Omdat de oorsprong van islam daar ligt moeten ze op hun best gedrag zijn :)
@#24 Ridouan
“de Profeet ‘alayhi salaam ons leerde en dat is dat 1 betrouwbaar persoon genoeg is om het aanbreken van de Ramadaan aan te geven etc. Kijk hiervoor bijv. in Bulugh al Maraam van Ibn Hajaar Rahiemmaahoellaah.”
“De vraag die jullie jezelf eens zouden moeten stellen is waarom heeft men in Saudie Arabië verklaard dat men de nieuwe maansikkel heeft gezien op zondagavond terwijl dat astronomisch onmogelijk is! ************
Omdat betrouwbare personen dit bevestigden, dat is de Soennaah.”
Het wordt toch wel tijd om die betrouwbaare personen te vervangen want, als ze jaar in en jaar uit hetzelfde fout maken, dan zijn ze niet meer zo betroubaar.
“Jij kunt niet bewijzen dat men liegt, of kun jij in de harten kijken?”
In dit geval hoef je niet in de harten te kijken. Berekeningen laten zien dat het niet mogelijk was. In dit geval zijn berekeningen fysieke bewijs.
@#32 musa
“5.4 Question: Would not the shahada (Witness) of one, two or seven adults Muslims seeing the new moon take precedence over Science/Observatory findings? Fiqh Requirement is completed. We are bound by Fiqh not science.
Answer: If a handful of Muslims make a mistake, then why should the rest of the Ummah close their eyes from the truth. It is not a question of Science and Fiqh. It is the Question of Truth and Falsehood. We are not saying these people are lying; we are saying it is a false witness.”
Ja maar, als dit jaar in jaar uit gebeurd dan is toch wel iemand bewust fouten aan het maken?
@#33 Ridouan
“Waarom moet ik gebruik maken van die sites, terwijl de Soennaah dit niet uitsluit, ik bouw mijn religie op de Soennaah.”
Het is prima dat je dat doet maar, als men jaar in jaar uit beweert maan gezien te hebben waneer het astronomisch gezien niet mogelijk was, is toch wel raar.
Of ben je daar mee niet eens?
Laten we zeggen dat de autoriteiten in KSA Soennaah volgen en hun bronnen vertrouwen.
Als het toch uit berekeningen en wetenschap aangetoond is dat het niet mogelijk was om maan gezien te hebben op een bepaalde dag vanuit een bepaalde plek dan is er toch sprake van een vergissing.
Om dat deze vergissing elke jaar gebeurt is er sprake van een bewuste vergissing of met andere worden een leugen.
Nu wij weten dat de bronnen onbetrouwbaar zijn, waarom worden deze niet vervangen en als onbetrouwbaar bestempeld?
Volgens sunnah moet je leugenaars niet als betroubaar nemen
of zit ik hier naast?
(Wat is trouwens de straf voor liegen?)
Ik zie hier vaak mensen Hadith en Sunnah oproepen als bewijs.
Veel mensen zeggen dat Sunnah vast gelegd is in hadith’s maar, eerste hadith is pa na meer dan honderd jaar na de dood van de Mohamed a.s. geschreven.
Kunnen hadith,s dan als betrouwbare bronnen gebruikt worden, en blind gevolgd worden, om de manier van de profeet leren of als bewijs dat iets moet op een bepaalde manier?
aan #45 musa
“De Islaam is een religie welke volmaakt is, waar dus niets aan toegevoegd hoeft te worden nog iets afgehaald.
Dit is wat elke moslim bevestig met zijn tong en waar hij in gelooft met zijn hart.”
Mooi gezegd, maar als jij gelijk hebt kan deze website beter worden opgeheven. Discussies tussen Moslims en niet-Moslims zijn dan hebben dan geen zin
correctie
#58 Peter B. (Beantwoorden)
aan #45 musa
“De Islaam is een religie welke volmaakt is, waar dus niets aan toegevoegd hoeft te worden nog iets afgehaald.
Dit is wat elke moslim bevestig met zijn tong en waar hij in gelooft met zijn hart.”
Mooi gezegd, maar als jij gelijk hebt kan deze website beter worden opgeheven. Discussies tussen Moslims en niet-Moslims hebben dan geen zin.
Gepost op Vrijdag, 21 december 2007
@Pipi
Ja, Pippi dat is ook een hele weg (tariqat) om daarbij in de buurt te komen. daar ben ik dus ook steeds nog mee bezig ( en zal dat voorlopig ook nog wel blijven).
Het valt niet mee om altijd een “apetijtelijk” mens te zijn van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat maar alles heeft te maken met je ego ( nafs) .
Het gebed en mijn dagelijkse Zikr en mijn leraar helpen mij daarbij en dan nog……. het blijft een levenswerk maar geeft veel tevredenheid in jezelf.
@Piet # 53
Ben het helemaal met je eens!
Ik hoop alleen dat het niet je laatste reactie is op WBH.
MvG.
@Peter B.
Geen dank Peter. Ik waardeer je oprechtheid. Ik kan je vertellen dat musa en gelijk heeft en dat het geen zin heeft om hierover te discussieren, daar de taal niet toegrust is om de onzegbaarheid van deze waarheid ondubbelzinning te communiceren. Als je in de Islam gelooft, en deze religie in de praktijk brengt, dus onvoorwaardelijk volgens dit geloof handelt zonder je door iets van de wijs te laten brengen, zul je haar betekenis begrijpen. Een andere weg is er niet. Het spreken over religie is geen religie, tenzij het in de context van de religieuze taal plaatsvindt. Een belangrijke deel van het hedendaags onbegrip tussen moslims en niet-moslims komt hieruit voort. De verwereldlijking van het christendom, van het deisme naar reformatie tot het atheistisch-humanisme, hebben hieraan bijgedragen. Ik zou je willen aanraden om je te verdiepen in de geschriften van Kierkegaard en Wittgenstein, die uitstekend de discrepantie tussen de religie en de formele taal hebben begrepen.
“Het is een mode te denken dat orthodox zoiets is als het woord ‘consequentie’. Alsof men ten allen tijden een paraplu boven zijn hoofd dient te houden, ook al schijnt de zon” Kierkegaard.
Beste Luitjes,
De discussie is weer ontspoort en begeeft zich nu in het gebied van de theologische haarkloverij waar het om ging is of de Saudische autoriteiten zowel de wereldlijke als religieuze de boel hebben belazerd. En dat is precies wat ze gedaan hebben en al jaren doen ze verschuilen zich achter die zogenaamde “betrouwbare” getuigen die de nieuwe maansikkel zouden hebben gezien en doen alsof daarmee de kous af is. Maar ook in Saudie Arabië hebben ze astronomen waarom wordt hen niet gevraagd of die “betrouwbare” getuigen daadwerkelijk instaat zijn geweest de nieuwe maansikkel te zien? Enfin, wat hun motieven ook zijn om de waarheid toe te dekken dat ze gelogen hebben is een feit en wel hierom:
De nieuwe maan werd “geboren” op 9 december om 17:40 UTC (Universal Time Coordinated)
De zichtbaarheid van de nieuwe man was op dat moment vanaf de aarde:
http://www.crescentmoonwatch.org/assets/F2007Dec09.pdf
Nergens waar te nemen!
Zelfs de volgende dag op 10 December zou men de nieuwe maan niet met het blote oog hebben kunnen waarnemen zoals de Sunnah verreist:
http://www.crescentmoonwatch.org/assets/F2007Dec10.pdf
Pas op de avond van 11 december zou men de nieuwe maansikkel in Saudie Arabië met het blote oog hebben kunnen waarnemen onder goede atmosferische omstandigheden:
http://www.crescentmoonwatch.org/assets/F2007Dec11.pdf
Dus als men de sunnah letterlijk volgt en niet uitgaat van een berekenden kalender zoals Libië, Turkije, Maleisië en veel andere landen hanteren moet de eerste dag van Dhul Hija vallen op Woensdag 12 december en niet op maandag 10 december en valt het offerfeest op vrijdag!
Hier de fasen van de nieuwe maansikkel zoals die waarneembaar waren vanuit Mekka :
http://www.crescentmoonwatch.org/cgibin/doit.cgi?program=moonviz&d01=&d02=&d03=&d04=&d05=&d06=&d07=&d08=&d09=&d10=&d11=&d12=&d13=&placename=Mecca&latdeg=51&latmin=30&londeg=000&lonmin=10&eastwest=W&northsouth=N&description=&timezone=%2B0000
Op de 10e wordt de zichtbaarheid van de nieuwe maansikkel als volgt F geclassificeerd:
F -0.293 >= q Crescent not visible, below the Danjon limit
Pas op de 11e wordt de zichtbaarheid geclassificeerd met een B.
B +0.216 >= q > -0.014 Crescent visible under perfect conditions
Echter die zogenaamde “betrouwbare” getuigen zouden pas op de 12e zonder moeite de nieuwe maansikkel hebben kunnen zien in Mekka en geheel Saudie Arabië”:
A q > +0.216 Crescent easily visible
Kortom die lui hebben miljoenen moslims voorgelogen en niet alleen dit jaar maar ook de voorgaande decennia!
De bovenstaande informatie komt van deze site:
http://www.crescentmoonwatch.org/index.htm
Geen Islamitische site maar een neutrale astronomische site!
Wie liegt er ik of de Saoedies? Bekijk de feiten en oordeel zelf.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Assalaamu aleikum,
Beste Mohammed,
Het gaat ermij niet om of Saudi nu gelijk had of niet met hun uitroep van het begin van dhul- hijjah. Als ik zo de ‘wetenschappelijke feiten’ die tot nu toe tot mij zijn gekomen bekijk dan kan ik niets anders doen dan jou gelijk geven dat het onmogelijk was om de maan te zien.
Maar waar het mij omgaat akhi, is waarom meteen beweren dat er gelogen wordt ? En wat heeft een land eraan om hierover te liegen ?? Waarom niet spreken over een foute bezichtiging. Tevens ben ik best benieuwd wat de astronomen uit Saudi hierover te zeggen hebben…..
GhairinshaaAllaah, moge Allaah je het beste geven en natuurlijk ‘Ied Mubaaraka wa taqabbalAllahu minna wa minkum
Toch nog een reactie.
@ Ismael
No even off topic als dat mag?
Kiergegaard moet je in zijn historische context lezen. Hij zette zich in zijn tijd (terecht) af tegen het overheersende intellectualisme van Hegel en andere systeemdenkers. Eigenlijk zij hij dat je het leven moet “leven” en niet “denken” om tot een diepere essentie, waarheid of kennis te komen. Heel grof gezegd!
Wittgenstein was een taalfilosoof. Hij stond heel kritisch tegenover zogenaamde objectieve uitspraken. Wat hij ons leert, is dat taal vooral een taalspel is!
Als iemand dus zegt:
“De Islam is een religie welke volmaakt is, waar dus niets aan toegevoegd hoeft te worden nog iets afgehaald.
Dit is wat elke moslim bevestig met zijn tong en waar hij in gelooft met zijn hart.”
Dan zou Kiergegaard dat begrijpen, maar hij zou het niet als een absolute waarheid accepteren. Wat in die uitspraak wel doorklinkt.
Wittgenstein zou de pretentie van die “objectiviteit, meteen ter discussie stellen en zeggen dat je een dergelijke uitspraak niet kan doen. Maar als je zou zeggen: “Voor mij” is de…Dan zou dat een meer gelegitimeerde uitspraak zijn.
Beide filosofen heb ik hoog staan. Maar de discrepantie tussen religie en de formele taal, heeft volgens mij weinig van doen met het onbegrip tussen moslims en niet-moslims. Dat heeft meer te maken met sensitiviteit- en een gebrek aan sensitiviteit voor religie.
@ Chadidjah,
Dank je…
Met vriendelijke groet,
Piet
Mvgr,
Piet
“Er is een maat in alle dingen, er zijn zekere grenzen waar buiten en waar binnen wat goed is niet kan bestaan”.
(Flaccus) Horatius 65-8 v. C.
Beste Shadidjah,
Ik had gezegd dat ik niet meer zou reageren. Aangezien ik toch reageer is een kleine verklaring wel op zijn plaats lijkt mij.
Ik wilde niet meer reageren omdat ik eigenlijk te weinig tijd heb. Het frustreert mij om te merken dat sommige onderwerpen zoveel aandacht vragen om goed te kunnen reageren en ik daar eigenlijk de tijd niet voor heb. Een kleine duit in de zak was echter wel mijn intentie. Misschien moet men niet te principieel willen zijn? Daarnaast is het al heel mijn leven zo dat- wanneer ik iets zeg- discussies ineens verstommen, mij achterlatend met het idee dat ik weer iets heel doms heb gezegd! Maar goed, ik reageer op jouw reactie:
“Er is een maat in alle dingen, er zijn zekere grenzen waar buiten en waar binnen wat goed is niet kan bestaan”.
(Flaccus) Horatius 65-8 v. C.
Het laatste deel begrijp ik niet helemaal? Ik neem aan dat bedoeld wordt dat er soms geen maat is om iets te meten en daarom soms iets ”“wat buiten de maat valt- niet kan bestaan? Hoewel het er misschien wel is?
Vriendelijke groet,
Piet
Beste Piet,
Je hebt het m.i goed begrepen. Het is er wel maar het ligt eraan wie de maat neemt/bepaald. Daarom is het vaak moeilijk om te bepalen wat goed is of niet voor anderen. Wat is het uitgangspunt. Het beste is hier dan ook altijd naar te vragen dan kun je misschien begrijpen waarom iemand zo denkt, leeft,werkt enz.
MvG
Hoi Chadijah,
Bedankt voor je reactie. Het is m.i. een belangrijke en diepzinnige uitspraak. Het raakt namelijk de kern van de oorzaak van veel miscommunicatie. Het is eigenlijk een verdieping of verfijning van de uitspraak: “De mens is de maat van alle dingen.” Op het moment dat iemand iets zegt dat buiten de “maat” valt van het inschatting- of beoordelingsvermogen van een ander, heeft wat gezegd wordt tegen die ander vaak meteen geen bestaansrecht meer. Om terug te keren tot het onderwerp:
Als de feiten voor zich spreken en vanuit die feiten een onontkoombare conclusie wordt getrokken- zoals Mohammed doet- gaat het discussiepunt niet meer over die feiten maar, waarschijnlijk over iets heel anders. In dit geval waarschijnlijk over het meten met twee maten. Of om het positiever te stellen: het bedekken van ongerijmdheden met de mantel der liefde. Iets wat onderling tussen Joden die voor- of tegen de zionistische staat Israël zijn, regelmatig plaatsvindt. Als je te kritisch bent, ben je al snel tegen Israel zelf en dus een verrader.
@ Ismael
Ik ben erg voor het vrijhouden van formele talen van religie. Dat is namelijk het voordeel van een formele taal: “iedereen” kan het begrijpen. Dat er een discrepantie is tussen de twee is daarom ook evident, maar m.i. niet de reden dat er een kloof ontstaat tussen die twee entiteiten.
Met respect,
Piet
Beste broeders en zusters,
Fitna komt wanneer er geen kennis is en ook wanneer kennis eenzijdig wordt overgedragen (dogma).
Laten we de Islaam als geheel aanvaarden en niet in hokjes gaan denken en doen.
Onze bronnen zijn de Edele Qoer’aan en de Soenna van de profeet Moehammad v.z.m.h.
Alle bovengenoemde beweringen kunnen waar zijn. Maar laten we terugkeren naar de bonnen van de Islaam, dan zien we dat wanneer de waarneming wordt gedaan door twee getuigen, dat die getuigen uit goede huize moeten komen.
Hun namen, achtergrond, dus hele cv wordt doorgenomen om als een goede en eerlijke getuige aangemerkt te worden.
De hadith verzamelaar Boekhari, die verklaarde een hadith sahieh, onder een aantal voorwaarden.
Waarom worden die voorwaarden dan niet gehanteerd. Er wordt maar in het wild gebazuind: de maan is waargenomen.
Laat de instelling die deze bekendmaking doet, de namen van de getuigen vrijgeven: waar ze wonen, wat ze doen een buurtonderzoek doen etc. etc.
wanneer en om hoe laat hebben ze de maan waargenomen en waar stonden ze en in welke richting keken ze.
aan de hand van deze informaties kan meer zekerheid verkregen worden.
Ik als kritische moslim neem geen genoegen meer met : de maan is waargenomen.
Ik wil het als sahieh beschouwenindien alle informatie gegeven word rondom de getuigen, plaats en tijd.
Pas op die manier kunnen we te weten komen of we worden bedrogen of voor worden gelogen.
Indien die informatie niet wordt gegeven dan weet je dat de bekendmaking vals is.
Waarom leren we ilm haidth? om de isnaads en al dat soort zaken te kennen.
Waarom passen we deze techniek niet toe op de bekendmakingen.
Tot die tijd werk ik gewoon vanuit de plaatselijke waarnerming, zoals die in hadith Kuraib is voorgevallen.
Assalaamoe ‘alaikoem
Mashallah Mohammed,
Eindelijk iemand die dit durft te zeggen. Wij kijken zelf naar de maan in Nederland, omdat wij hier wonen, en vaak begint Ramadan voor ons dan later omdat de maan niet gezien werd met de blote oog. Ik dacht altijd dat wij de enige waren die dit deden, en ik vroeg me altijd af of wij verkeerd waren. Mensen lachten ons uit omdat we later Eid hadden dan vele anderen.
Maar nu weet ik dat we het gewoon volgend de juiste methode doen, en niet blindelings SA volgen of een kalender.
Echt blij met deze artikel Mohammed!