In verband met het offerfeest kom ik met iets onverwachts,
ik heb namelijk twee gedichten bedacht.
Laat jezelf inspireren en schrijf ook een mooi gedicht,
Insha’allah, Deo volente wordt ons pad ermee verlicht!
Ibrahiem’s offer
In de tijd dat vaders slechts bevelen uitdeelden en vaders’ woord ‘wet’ was
Vroeg een vader vriendelijk aan zijn zoon, of hij tot het ergste bereid was
Bereid was zijn leven te geven
Om zo aan God’s openbaring, een duidelijke beproeving, gehoor te geven
De hiërarchische biologische band tussen Ibrahiem en Isma’iel deed er even niet toe
Wat belangrijker was, voor beiden, was de vraag: "Waar leidt dit toe?"
Maar natuurlijk was het slechts een beproeving, de redding was nabij
Het geluk tussen Ibrahiem en Isma’iel was nog niet voorbij
Hun geloof bleek rotsvast en hun geduld oneindig
Een les voor de vergeetachtige mens die zijn heil zoekt in weinig
Want diep in het hart koestert de mens een drievoudige wens:
Meer geloof, hoop en liefde voor ieder mens!
Ware liefde
Ware Liefde wordt bewezen met ware offers
In ware liefde zijn er geen slachtoffers
Offers kunnen vervuld zijn van liefde of haat
In het ware offer is echter liefde de maat
Liefde bestaat in vele kleuren
In het ware offer vergeet je echter de wereld en haar verleidelijke geuren
Het vergeten van je (valse) zelf is de ultieme altruïstische daad
Overgave is waar ware liefde om draait!
‘Ied Mubarak!
Een gezegend offerfeest allemaal!
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Kamel Essabane is het stilste jongetje van de klas dat toch begon te praten en zijn klasgenoten soms hard aan het lachen wist te maken. Hij overwon zijn angsten en maakte van praten voor groepen zijn beroep. Doordeweeks loopt hij met de pet op van docent islamitische godsdienst rond op een hogeschool en voorziet hij tevens diverse scholen van advies als onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing. Ook vertelt hij soms filosofische verhalen aan het Fahm Instituut. Af en toe plaatst hij vanachter zijn laptop in alle stilte een ernstige tekst op het net. Misschien dat iemand het leest.
Lees andere stukken van Kamel
45 Reacties op "Offerfeest Gedichten"
Schapie,
Schapie,
Je hebt het nog niet door
Huppel maar fijn, nu het nog kan
Want straks ben je van mij
Schapie,
Schapie,
Hmmmmmmm….wat zie jij er mals uit!
hahahhaha…..ik ben vandaag een beetje melig…hahhahah…of mensen het vandaag of morgen viereb: ik wens iedereen een fijne Eid!
wat ben ik blij
dat we samen kunnen zijn
met deze offerfeest
slachten we een beest
we slachten niet voor de gein
we slachten de schaap in een keer, dan lijdt hij geen pijn
een feest met lekkernijen
allemaal naar familie toe rijen
s’morgens vroeg naar de moskee
daarna lekkere thee
kado’s aan elkaar geven
en maar weer verder leven!!!
ik weet nu niks meer
tot de andere keer maar weer
BROUK EL IEDDDD
de ware offer is de opoffering van jezelf,
het (h)erkennen van je fouten en Allah erover verteld,
Alleen Hij is degene die jou verder kan helpen,
Als een medic in het slagveld die de bloeding probeert te stelpen,
offer die kip, schaap, geit of kameel,
neem deel in het uitdelen want armoede is er teveel
Beste redactieleden van wijblijvenhier.nl,
ik heb een paar vraagjes, en ben benieuwd naar jullie mening.
Kan religie ook bestaan zonder mensen? zo ja, hoe?
Is het zo dat mensen collectieve afspraken maken om slechts een bepaald religie tot uitvoering te brengen?
Graag lees ik jullie reactie.
salaam!
@Liefhebber:
Wat heeft jou vraag te maken met het stuk van Kamal? Antwoord: helemaal niks! Wil je ajb ontopic blijven? Als ik jou was zou ik deze vraag stellen bij een stuk dat aansluit op je vraag…ik vrees dat ook deze topic verpest zal worden door je vraag…voordat we het weten zullen alle Verlichte Zielen zich hier verzamelen en kan het gebla weer beginnen en worden weer 1001 discussies opnieuw gevoerd, terwijl deze nergens naar toe zullen leiden….
@Liefhebber:
Wil jij je ajb richten
op deze twee mooie gedichten
Het zijn wel goede vragen
die dit topic niet zal dragen
@Ippie:
Geniet van het feest
blijf melig zoals geweest
@khalid el m:
:D
VERWENDE WESTERSE MOSLIM DEEL 1
Stel ik slacht zo een schaap en eet
Doe ik dat dan als de profeet?
Mijn supermarkt ligt om de hoek om mijn maag ruimschoots te verblijden
Ik kan elke dag van alles eten
dus moet dat beest echt lijden?
Er is vast een familie in Pakistan
Die het vlees beter gebruiken kan
Met die variatie aan groenten hier
blijf ik ook nog wel fief
Mijn geld is voor een blok tofu en
voor Islamic Relief
VERWENDE WESTERSE MOSLIM deel 2
Verder beloof ik plechtig om voor het eten
Mijn verplichte gebeden niet te vergeten
Want voor dit echte offer van
oprechte dankbaarheid
Heb ik als haastige rijke
vaak helemaal geen tijd
Net als iedereen ben ik
een grote hypocriet
Een deel van mij is heilig,
een ander deel geniet!
3ied moebarak sa3ied!!
Waar het bij offers om gaat
is de intentie van de daad
Een offer, groot of klein
mits goed bedoeld zal altyd gezegend zijn.
Vandaag is een dag om stil te staan
bij datgene wat deel uitmaakt van ons bestaan,
In hoeverre zijn jij en ik met ons hiernamaals begaan?
Werken we ervoor of leven we in een waan?
Vele vragen kunnen we stellen
langdurig kunnen we erover vertellen,
maar nu is de tijd om de schillen der laksheid van onze harten te pellen.
De gunsten waar wij gebruik van maken
hebben een doel en daarover horen wij te waken,
zoals de opeenvolging van dag en nacht deel uitmaken van een proces
zo dienen wij dankbaar te zijn al zijn we in Fes.
Veel inspiratie bezit ik niet meer,
dat zal vast niets te maken hebben met t late tydstip en t koude weer.
Wens u allen een vredige nacht mijn dame en heer
Ik heb misschien een vraag!
Wat is de waarde van een offer?
Als het toch niets hoeft te kosten,
Behalve het leven van een dier,
Een schepsel van zijn hand,
Op ieder markt te koop.
En als God geen offers vraagt,
Zoals Abraham ons vertelt,
Slechts wil dat wij hem eren,
Na zijn zoon geopenbaard,
Is toch een ritueel geboren,
Waar het eigenlijk niet om gaat.
Een offer elke dag:
Een hart voor een ziel,
Een traan voor een lach.
Beste Luitjes,
Nu we hier toch aan het dichten zijn doe ik ook maar een duit in het zakje alleen dan niet van eigenhand wat een dichter ben ik niet maar met een vertaald gedicht uit het Arabisch van de volgende dichter:
De mystieke filosoof-dichter Al Shushtari (1212-1269) had een bewogen leven in de dertiende eeuw. Zijn zoektocht naar een mystieke eenwording met God leidde tot een obsessie die uiteindelijk in een gruwelijke zelfmoord eindigde, voor hem de enige manier om opgenomen te worden in de goddelijke genade. Zijn zoeken bracht hem van het door de Moren geregeerde Andalusië door Noord-Afrika tot in het Midden-Oosten. Nu eens was hij een slaafse volgeling van meesters als Ibn Sab’in, dan weer trok hij als troubadour rond met zijn eigen gedichten, gevolgd door zijn discipelen. ‘Liefde’ was zijn grote drijfveer, in navolging van Ibn Sab’in en Ibn ‘Arabi.
al-Shushtari
Een kleine shaykh uit het land van meknes
Ging al zingend temidden van markten:
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Wat! O mijn vriend heb ik te maken met enig schepsel,
Wanneer Hij die ik liefheb, Schepper en Voorziener is?
Zeg geen woord mijn zoon, tenzij je oprecht bent.
Neem mijn woorden en schrijf ze op papier als een amulet van mij.
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Mijn woorden zijn duidelijk en hebben geen uitleg nodig:
“Wat heeft iemand te maken met wie dan ook? Begrijp deze toespeling goed,
En observeer mijn vergevorderde jaren, mijn staf en mijn bedelnap.
Zo leefde ik in Fes en zo leef ik ook hier.”
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Hoe mooi klinken zijn woorden wanneer hij door de markten schrijdt.
En je ziet de winkeliers hun hoofden omdraaien in zijn richting.
Met zijn bedelnap hangend aan zijn nek, een korte staf en kurksandalen,
Hij is een welgevormde kleine shaykh, gevormd zoals God hem geschapen heeft.
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Als je die kleine shaykh kon zien,
Dan zou je zien hoe elegant hij is in de ware betekenis van dat woord.
Hij draaide zich om naar mij en zei: “ Zie ik dat je mij volgt?
Ik leg mijn bedelnap neer en moge Hij die ons genade geeft,
Er genade aan schenken.”
En hij plaatste het tussen verschillende mensen zeggend:
“laat me alleen, laat me alleen.”
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Hij die goed doet mijn zoon, krijgt alleen het goede terug.
Hij zal naar zijn eigen fouten kijken en zijn daden betreuren
Terwijl hij die mijn staat bijna bereikt heeft, onschuldig zal blijven
En vrij.”
Hij wiens ziel goed is zal de onschuld van de zanger begrijpen;
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
En op deze manier houdt hij zich bezig met het zegenen van Muhammad,
En Gods zegen vragend voor zijn kalief de glorieuze Abu Bakr,
En voor ”˜Umar de waarheidsgetrouwe en voor de martelaar van elke martelaarsplaats,
En voor ”˜Ali de grote rechter over onrechtvaardigheden, die wanneer hij toesloeg,
Nooit een slag herhaalde.
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
O mijn Heer ik heb mijn hoop u gevestigd; wees genereus naar mij in,
Het schenken van mijn berouw.
Ik heb het U gevraagd in de naam van de Profeet en zijn nobele vrienden.
De duivel heeft mij afgeleid en ik heb mij door hem laten verleiden.
Kwade fluisteringen hebben mijn hart gevuld, met wat hij van mij wil.
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Hier eindigt de beschrijving van de kleine sheikh zo als ik het heb neergeschreven.
Ik ben een mandenwever en ik breng allen die mijn beroep delen de vredesgroet.
Wanneer mensen mij ondervragen zijn de eerste woorden die ik zeg:
Een kleine shaykh uit het land van meknes
Ging al zingend temidden van markten:
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
aan #11 Mohammed
Ik heb zojuist het eerder door jou genoemde “Poems of Arab Andalusia” besteld.
Ik kijk ook uit naar de eerstdaags bij Bulaaq te verschijnen door jou vertaalde selectie uit het Arabisch vertaalde gedichten….
offer je vader
en je krijgt 10 euro later
offer je moeder
en je krijgt een scooter
(door Sjech nasar ud din al banie :tafwieyatul iemaan baab walad uz zina safha 20)
Klasse!!!
@Mohammed #11
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Geen wonder dat die man zelfmoord heeft gepleegd. Lijkt me overigens niet in overeenstemming met de Koran. Daarin staat echt zwart op wit dat je geen zelfmoord mag plegen.
De mens is een sociaal wezen.
@#17 Pippi:
een mens is zeker een sociaal wezen..je bent geen mens, maar wordt een mens…maar dat betekent niet dat je ook op alle facetten afhankelijk moet zijn van je omgeving, de andere mensen…om het concreet te maken: wanneer het bijvoorbeeld gaat om het geluk/gelukkig zijn, is het niet verstandig om dit geluk te laten afhangen van de mens, je omgeving…want zodra deze wegvallen, is ook je geluk weg…dit geluk moet je in jezelf vinden…
Selam peepz,
allemaal een gezellig offerfeest!!!
Eid mubarak & Bayraminiz kutlu olsun!
Turkish girl
Ik zat te denken
wat zal ik mijn zoontje schenken
het is immers feest
..
ik ben echt heel slecht in dichten..
Salaam,
Naila
@#18 Ippie dat begrijp ik helemaal
Maar die kracht zit toch niet alleen maar in jezelf maar ook in andere mensen? Dus dan ben je toch ook nog verbonden met andere mensen? Als je die kracht niet in anderen kan zien, maar alleen maar in jezelf… waar ben Je dan?!?
@#21 Pippi:
je bent dan in de samenleving…onder de mensen…maar zoals ik al eerder zei: je wordt gevormd door mensen en jij hebt ook invloed op mensen…maar je moet niet afhankelijk van hen worden….maw: je moet een balans zien te vinden…begrijp je wat ik probeer te zeggen?
@Ippie
Afhankelijkheid heeft te maken met machtsverhoudingen tussen mensen, niet met spiritualiteit
Verbondenheid is iets anders
Volgens mij bereik je die niet door jezelf helemaal af te zonderen en vervolgens eigenhandig (letterlijk) zelfmoord te plegen
Dat kan alleen maar in strijd zijn met de Koran
@Pippi:
Jij begrijpt niet wat ik probeer te zeggen…verder ben ik het helemaal niet met jou eens dat jij afhankelijkheid gelijk stelt aan machtsverhoudingen…….zie bijvoorbeeld verliefdheid….je kan heel erg afhankelijk worden van een partner en hij/zij van jou, omdat jullie allebei denken dat jullie elkaar ‘liefde’ geven…in deze situatie is er geen sprake van scheve machtsverhoudingen, want als deze er wel zijn, dan zou dat betekenen dat de ene
de ander beheerst en dingen kan laten doen tegen haar/zijn wil/zin….en dat de zogenaamde liefde niet wederzijds is…
Verder begrijp ik niet waarom jij nu ‘afzondering’ en figuurlijke en letterlijke zelfmoord erbij haalt, want daar had ik het helemaal niet over….je kan ook onder de mensen zijn zonder daar afhankelijk van te zijn op alle facetten van het leven….waarom moet men weer in extremen denken?
Tot slot heb ik niets meer te zeggen…ik heb mijn punt gemaakt…en als ik verder in zou gaan op jouw reacties (dit is absoluut niet negatief bedoeld) dan vrees ik dat ik in herhaling ga vallen en daar houd ik absoluut niet van….
@#24 Ippie
Tjonge jonge zeg je lijkt bijna kwaad
Ja inderdaad afhankelijkheid heeft niet alleen met machtsverhoudingen te maken daar heb je helemaal gelijk in
Maar is die afhankelijkheid dan niet te transformeren in verbondenheid?
Heeft het zin deze afhankelijkheid te ontlopen door je af te zonderen?
Dan los je het probleem niet op
Misschien bereik je voor je zelf dan wel het ultieme geluk, maar is dat dan niet ego-istisch?
Het geval zelfmoord haal ik erbij, omdat de Sjeik die dit gedichtje schreef volgens Mohammed zelfmoord pleegde
@Pippi:
Maak je geen zorgen…:D…ik ben helemaal niet kwaad…waarom zou ik? het is maar een virtuele discussie…hahahah…maar ik ben gewoon eerlijk en houd niet van nep doen….dus vandaar mijn reactie….ik ben hoogstens licht geirriteerd….
Heb jij eigenlijk mijn reacties wel goed gelezen?
aan #4 Liefhebber
“Kan religie ook bestaan zonder mensen?”
Volgens mij niet omdat religie een menselijke activiteit is.
@Ippie
Ja ik heb je reacties goed gelezen
Denk dat we gewoon van mening verschillen. Het doel van afzonderen op zich spreekt mij gewoon absoluut niet aan als het resultaat daarvan afzondering is (in dit geval zelfs letterlijk zelfmoord) en niet verbondenheid met andere mensen.
@Pippi:
nogmaals: IK HEB HET HELEMAAL NIET OVER AFZONDEREN!!!!!!!!! DAT BEDOEL IK NIET MET ONAFHANKELIJK ZIJN VD MENS!!!!!!!!!!!
JE HEBT DUS MIJN BOODSCHAP DUS HELEMAAL NIET BEGREPEN!!!!!
@ Ippie
Ik begrijp dat je onafhankelijk wilt zijn van negatieve invloeden / afhankelijkheden van mensen door je te concentreren op een hoger bewustzijn / God
DAT BEDOEL JE TOCH?!?
Een methode hiervoor is afzondering
Echter ik vraag me af je die negatieve invloeden niet beter om kunt keren door je juist te concentreren op andere mensen, zeg maar de Goddelijke vonk in die andere mensen in plaats van alleen maar de vonk in jezelf
hey pippie,
hey ippie,
doe nou mee
en hou je aan de pais en vree,
(sorry, maar julile namen overschaduwen de eventuele negativiteiten van jullie discussie ;))
@Noureddine:
hahahhahahha….je hebt me aan het lachen gekregen…hahahhahahha….
Nee joh…je hebt gelijk….ik heb inderdaad een beetje overdreven gereageerd….
Pippi…je hebt gelijk….we houden op dit punt verschillende meningen op na…maar dat maakt niet uit…we hoeven het niet eens met elkaar te zijn en hoeven elkaar niet te overtuigen…ik heb geprobeerd uit te leggen wat ik bedoelde met mijn opmerking…en ook jij hebt hetzelfde gedaan….en dat respecteer ik ook…..mocht ik onbeschoft overgekomen zijn: mijn excuses daarvoor…in het vervolg zal ik wat meer op mijn toon letten….
PS: ippie is een ‘verbastering’ van een hele mooie positieve arabische naam… ;)
precies ippie: dus jij zou zéker meer moeten glimlachen op deze site;)
ws
noureddine
en daar viel natuurlijk wat weg in de vorige post:
check onder ib….
http://www.names4muslims.com/baby-girls.php?list=&name=%&page=7
of niet?
@nourredine:
you know my name!!!!…hahahaha…ik zal proberen om wat vaker hier op wbh.nl mijn naam eer aan te doen…dat wordt een van mijn voornemens voor het nieuwe jaar….:D
ippie en nouredinne
Ja natuurlijk wil ik (zoals altijd)wel erg graag gelijk hebben en kan ik er al helemaal niet tegen als iemand tegen me zegt dat ik het niet begrijp
wat dat betreft kan ik nog wat leren van jouw standpunt, ippie
SORRY
Maar nu ga ik echt naar mijn kerstdiner om me fijn verbonden te voelen met andere mensen!!!
Noureddine wie weet kom ik nog wel eens langs bij die moskee bij de Postjesweg op zondag…je stuk daarover nodigde zeer uit (hopenlijk ga ik dan geen discussie beginnen want dat is mijn standaardmood)
PRETTIGE KERST IEDEREEN (VOORZOVER JE DAT VIERT)EN ALVAST EEN GOED 2008
Beste Peter B,
Ik hoop dat je het een goede aankoop hebt gevonden :). Mijn vertalingen zijn meer voor huis/tuin/keuken gebruik maar wie weet wat de toekomst zal brengen.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste Pippi,
Zelfmoord is inderdaad een gruwelijke daad en wordt ten strengste verboden door de Islam. Echter sommige mensen zijn zo ver heen in dit geval door mystieke ervaringen en verlangens dat ze geen boodschap meer hebben aan gebod of verbod. Voor ons nuchtere gelovigen of ongelovigen is het je reinste waanzin om de dood te zoeken uit een verlangen naar éénwording met God voor mystici niet. De meeste van gaan die grens echter niet over en proberen hun verlangen uit te drukken in poëzie maar sommigen zoals Shushtari gaan tot het bittere einde daar waar de grens ligt tussen verstand en waanzin.
Wat betreft het referein van het gedicht:
“Wat heb ik met mensen te maken,
En wat hebben mensen met mij te maken?”
Dat is geen afwijzing van mensen maar een benadrukking van de onafhankelijkheid van mensen van de dichter. Hij ziet zichzelf geheel onafhankelijke van mensen verafschuwt hen niet maar heeft hen ook niet nodig.
Een andere beroemde sufi al-Hallaj dichte altijd tegen zijn vrienden:
Kill me, my faithful friends,
For in my being killed is my life.
En
I am the One whom I love, and the One whom I love is myself.
We are two souls incarnated in one body;
if you see me, you see Him,
if you see Him, you see us.
Die ander dat is God! De beste man ging dansend naar het schavot zijn dood te gemoed.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
@Mohammed
Mooi zoals jij het uitlegt
Maar had net van iemand anders begrepen dat soefies zoals al Shustarie die totaal onafhankelijk willen zijn van andere mensen een uitzondering zijn.
Al Hallaj viel hier toch niet onder? Als overal het gezicht van God is, zodat je eenwording met God ervaart en zelfs God bent (zoals Al Hallaj), hoe kun je je dan ooit afzonderen van mensen door je op God te concentreren? Wat je dan doet is toch juist verbondenheid ervaren, al is dat soort verbondenheid hoger? In ieder geval kun je dan niet zeggen dat je niks met andere mensen te maken hebt.
aan #37 Mohammed
Beste Mohammed,
“Ik hoop dat je het een goede aankoop hebt gevonden”
De zending van Amazon.com waarvan het boek dat jij noemde deel zal uitmaken moet nog worden bezorgd. Ik heb bij de bestelling even mijn met moeite enige tijd volgehouden zelfbeheersing laten varen en heb weer aan mijn boekverslaving toegegeven. Het standaardwerk over de vertalingsactiviteiten in Bagdad: Dmitri Gutas: “Greek Thought, Arab Culture”. Verder een door serieuze recensenten geprezen boek over Sjieten en Soennieten: Vali Nasr: “The Shia Revival: How Conflicts within Islam will shape the Future”. Tenslotte een boek van de auteur van een recente prachtige geschiedenis van de Arabistiek/Orientalistiek: Robert Irwin: “Nights in the Desert. An Anthology of Classical Arabic Literature”.
Misschien komt het er dit nieuwe jaar van om elkaar eens in het Lipsius gebouw te zien. Je zult het misschien niet geloven, maar ik was daar op vrijdagavond 16 november j.l. als panellid bij een door de z.g. MIV-Jongerencommissie van de Leidse Ittihad Moskee -Â in samenwerking met de Stichting Islam & Burgerschap georganiseerd debat voor jongeren. Ik verdedigde met vuur een door mij gekozen tamelijk controversiële stelling. Een interessante, leerzame en ook heel plezierige ervaring.
” Mijn vertalingen zijn meer voor huis/tuin/keuken gebruik maar wie weet wat de toekomst zal brengen.”
Ik denk dat dit soort gedichten juist bedoeld zijn voor huis/tuin/keuken gebruik, in plaats van te worden gezongen of gereciteerd in kerk of moskee.
Mijn suggestie was en is zeer serieus. Je zou kunnen beginnen met een paar goede vertalingen op te sturen naar één van de litteraire tijdschriften in Nederland. Als je er op die manier wat geplaatst krijgt zul je geen moeite hebben om een uitgeverij als Bullaaq te interesseren.
Met vriendelijke groeten,
Peter Bongaarts
Beste Pippi,
Mijn kennis van het sufisme is niet van dien aard dat ik je de fijne finesses kan uitleggen ik raad je aan het boek van Annemarie Schimmel te lezen: Mystical Dimensions of Islam. Ik vond dat een zeer goed leesbaar boek en goede introductie in het sufisme en de geschiedenis daarvan.
Om op je vraag terug te komen. In de beginfase van het sufisme voor het ontstaan van de broederschappen was het sufisme een zaak van individuen en kleine groepen gelijkgestemden. Sommige van die individuen gaven uiting aan hun mystieke ervaringen die door de goegemeente en de machthebbers op z’n zachts gezegd als afwijkend gezien en zelfs ketters. De meeste sufi’s verwoorde hun ervaringen in poëzie en zagen af van publieke verkondiging daarvan en werden daarom meestal met rust gelaten. Echter een minderheid verkondigde luidt en duidelijk wat zij ervaren hadden met vaak schokkend gedrag en teksten voor de goegemeente en de machthebbers. Vandaar dat sommigen van hen dat met de dood hebben moet bekopen. Men onderscheid dan ook in de vroege periode sufi’s in de dronken sufi’s ( dronken door de mystieke ervaring) en sobere sufi’s ( zij die hun ervaringen geheim hielden of bekleden in allegorie ).
Shushstari behoorde tot de eerste groep en zijn mystieke ervaringen hebben hem uiteindelijk gedreven tot een daad die als één van de ergste zondes worden gezien in de Islam.
Je zou hem kunnen zien als een iemand die ooit de ultieme liefde heeft aanschouwd en ervaren en de rest van zijn leven er naar opzoek is gegaan. Een zoek tocht die hem tot waanzin dreef en hem een de dood injoeg.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste Peter B,
Zelfbeheersing laten varen in het vergaren van kennis is een “zonde” die men niet vaak genoeg kan begaan. Ik hoop dat de boeken die je besteld hebt je verwachtingen waarmaken en wens je al vast veel leesplezier.
Ik lees vaak van jou kant dat je, je graag begeeft in het lezingen en debatcircuit. Sinds een jaar of twee heb ik het een beetje gehad met al die lezingen en debatten op het einde gingen al die lezingen en debatten op elkaar lijken dat ik het nut er niet meer van inzag. Maar wie weet zal ik er over een tijdje weer anders over denken.
Lijkt mij leuk om eens in levende lijve te discussiëren. Ik bivakkeer meestal vrijdag na het middaggebed in het literaire café van het Lipsius gebouw mocht je op een vrijdag in de buurt zijn dan nodig ik je van harte uit om onder het genot van een kopje koffie verkeerd ( sterkere drank moet je zelf betalen ;) ) te discussiëren over jouw suggesties en wat er maar ter tafel komt ïŠ.
oblomow1973@yahoo.co.uk Voor het geval je een datum wilt prikken.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
aan #42 Mohammed
“Zelfbeheersing laten varen in het vergaren van kennis is een “zonde” die men niet vaak genoeg kan begaan.”
In één van Marten Toonders Tom Poes verhalen krijgt Heer Bommel een ‘Weetmuts’, een hoofddeksel waarin de inhoud van alle boeken uit alle bibliotheken in de gehele wereld is opgeslagen. Hij krijgt verschrikkelijke hoofdpijn en kan de muts niet meer van zijn hoofd krijgen. Een tovenaar verlost hem er uiteindelijk van.
Ik wacht nog op de zending van Amazon.com. Intussen heb ik een ander interessant boek gelezen:
Janet Wallach: “Koningin van de Woestijn. Gertrude Bell: Raadgever van Koningen, avonturier, bondgenoot van Arabie”. (Ramsj van Donner in Rotterdam).
De titel van de oorspronkelijke Engelse uitgave luidt: “Desert Queen. The Extraordinary Life of Gertrude Bell: Adventurer, Adviser to Kings, Ally of Lawrence of Arabia.”
Ik had nooit van haar gehoord; jij misschien wel. Iemand die je moet beoordelen binnen de tijd en cultuur waarin ze leefde, maar niettemin een formidabele vrouw. En ook iemand die volstrekt niet past binnen het simplistische beeld van ‘Orientalisten’ van Edward Said.
Komende week zal ik je een e-mail sturen voor een afspraak.
*Modbreak
Als je niet inhoudelijk wil reageren, doe het dan niet.
hahah weeten jullie mischien gedichten voor de offerfeest maar klein
(K)(L)
IEDEREEN EEN GELUKKIGE OFFERFEEST!
Ied mubarak& bayraminiz kutlu olsun(F)
hej je kunt wel even normaal doen