"When one is young, a man eats meat. But as one passes 40, meat eats man."
Pakistaans spreekwoord
Wie vlees eet, zou zichzelf de volgende vraag moeten stellen: Ben ik in staat de dieren die ik eet met eigen handen te doden en daarna het vlees van het dier dat ik gedood heb, zonder er een naar gevoel bij te hebben, met smaak te verorberen? Wie ‘nee’ antwoordt op deze vraag moet zich bekeren tot het vegetarisme!
Want wie een dier niet wil doden omdat het zo zielig is, moet het ook niet eten.
Deze vraag heb ik mijzelf ook gesteld en mijn antwoord was zonder aarzelen: Ja. Met alle respect voor hen die uit religieuze of ethische overtuiging vegetariër zijn, de mens is van oudsher een omnivoor en vlees heeft altijd op het menu gestaan en zal dat altijd blijven doen. Sterker nog, Ik ben van mening dat ieder mens op deze aarde met enige regelmaat recht heeft op een gezond stukje vlees. Toch ben ik gestopt met het eten van vlees (voorlopig dan) en wel om de volgende twee redenen:
1) Er is geen vlees in Nederland verkrijgbaar dat voldoet aan halal criteria in enge zin.
2) Er is geen vlees in Nederland verkrijgbaar dat voldoet aan halal criteria in ruime zin.
Met halal in enge zin bedoel ik de wijze waarop een dier geslacht zou moeten worden om dat predicaat te verdienen. Ieder die enigszins op de hoogte is van de eisen die daaraan worden gesteld door de Islamitische wet en dat vergelijkt met hoe het er aan toe gaat in een modern slachthuis kan niet anders concluderen dan dat die werkwijze nooit halal kan zijn. Zelfs niet indien het dier door een halssnede om het leven wordt gebracht na het uitroepen van Bismillah.
Daarvoor worden er teveel randvoorwaarden, die de Islamitische wet stelt aan hoe men een dier moet slachten, overtreden. Randvoorwaarden die niet samen gaan met de moderne industriële manier van slachten. Wanneer een dier gepijnigd, gestresst, hongerig, dorstig, angstig arriveert op een slachthuis en voor de ogen van mededieren wordt geslacht. En dat laatste wordt soms niet eens goed gedaan, zodat het dier onnodig pijn lijdt en dan is er geen sprake van halal vlees!
Een slager die niet kan verzekeren dat deze randvoorwaarden worden nageleefd, verkoopt ten onrechte zijn vlees als halal. En ieder van ons weet dat er in Nederland weinig of geen moslimslagers zijn die rekening houden met deze randvoorwaarden.
Met halal in ruime zin bedoel ik de wijze waarop dieren worden gefokt en vetgemest tot het moment dat ze geslacht worden. Bio-industrie en Islam gaan niet samen. Om dat te weten hoeft men geen schriftgeleerde te zijn. Slechts wat kennis over de bio-industrie en wat het begrip rentmeesterschap in de Islam inhoudt, is voldoende. Aangezien al het vlees dat door moslimslagers verkocht wordt voor het grootste gedeelte uit de bio-industrie afkomstig is, is elke verwijzing naar halal misleidend. Want hoe kan iets halal zijn als het indruist tegen de Islamitische wet?
Vlees kan alleen halal zijn wanneer het aan alle voorwaarden voldoet die de Islamitische wet daarvoor stelt. In Nederland kan vlees alleen halal zijn als de slager de beesten koopt van een biologische boer en zich daarnaast strikt houdt aan alle randvoorwaarden die de Islamitische wet stelt aan het slachten van een dier. Het is dus wachten op een biologische moslimslager en een onafhankelijke instantie die controleert of de desbetreffende slagers zich ook netjes aan de regels houden. Tot dat moment daar is, ben ik vegetariër in Nederland.
Als laatst een artikel over het eten van vlees van de helaas vermoorde Benazir Bhutto waarin ik veel herken over mijzelf en de Marokkaanse gemeenschap: A Little Less Beef Is Not Such a Mad Idea
44 Reacties op "Waarom ik voorlopig geen vlees meer eet"
Beetje ongelukkig die advertentie van een slager zo onderaan je pleidooi voor vegetarisme….
Een goed leven voor een dier vind ik ook wel belangrijk en zo vond ik het bijzonder dat rond Kerst de kok Jamie Oliver bij zijn verhaal over het bereiden van de kerstmaaltijd ook de locaties bezocht waar hij zijn kalkoen en gans vandaan haalt. Dat zag er wel erg prachtig uit (ik zou er ook zo willen leven) maar die beesten zijn waarschijnlijk 2 keer zo duur als een gewone kalkoen en gans. Toch vind ik het wel een goed idee minder vlees te eten en dan echt verantwoord gefokt. Overal in onze productiemaatschappij zien we een tendens naar zoveel mogelijk productie voor zo min mogelijk geld en dan ook nog zo snel mogelijk. Dat levert vaak slechte producten op. Dat geldt niet alleen voor vlees maar bijvoorbeeld ook voor brood.
Heb te doen met je mohamed, want because when I think about meat; I think about a steak (film heat; when I think about woman’s ass…pacino)!! Begin nu al te water tanden, het is vroeg maar tog….lekker biefstuk, daar kan niets tegen op..
Hoop voor je dat je slagers snel alles op een rijtje krijgen, want een man mag en kan gewoon niet zonder vlees (bieftstuk)
@Mohammed
gozer, er zijn islamitische slagers die zelf hun schapen in eigen beheer hebben. en ervoor zorgen dat het beest een goed leven krijgt. de halal way.
dus nu die twee argumenten van jou namenlijk dat er geen halal vlees te verkrijgen zou zijn in Nederland getakeld zijn. hoe nu verder?
Ja
@Macun
Nou dan wil ik graag het adres van deze Islamitische slagers… heb je die voor mij?
Drie vragen.
Allereerst vraag ik mij af welke garantie je hebt dat in islamitische landen/streken wel volgens jouw halal normen hele exacte normen wordt geslacht. Ook daar wordt immers vlees geslacht in moderne slachthuizen en vindt bioindustrie plaats. Hoe weet je als je daar vlees eet waar het vandaan komt. Bovendien is er in derde wereldlanden vaak sprake van corruptie: wie garandeert dat de controlerende instanties daar goed hun werk doen? Sterker nog: veel van dat vlees wordt geimporteerd uit westerse landen. Zo is Nieuw Zeeland de grootse exporteur van islamitisch schapenvlees ter wereld. Het lamsboutje dat jij in Casablanca eet zou weleens heel ergens anders vandaan kunnen komen.
Ten tweede is in Nederland wel vlees te vinden dat voldoet aan de “diervriendelijke” eisen die je stelt. Of een halssnede diervriendelijker is dan andere manieren van slachten kan lang en vruchteloos over gedebateerd worden. De kans is groot dat vlees van een Nederlandse biologische slager meer halal is dan dat van een willekeurige islamitische slager. Die laatste heeft niet perse biovlees, maar alleen een imam erbij gehad. Is het gegeven die keuzes niet gewoon beter om bij een Nederlandse slager vlees te kopen, en het uitblijven van een ritueel maar weg te laten?
Ten derde: dit lijkt me een wezensvraag die belangrijker is dan het bovenstaande en dat gaat over de kern van religieuze reinheidswetten. Deze betreffen een magische manier van zaken “rein” (als in verschillend van “schoon”) verklaren. Tussen vlees dat op dezelfde manier geprepareerd is, is echter in feite geen enkel verschil.
Ik heb volwassen mensen in panische angstzweet zien uitbreken bij het idee dat iets “haram” was. Het is een handig, label waardoor mensen niet meer zelf hoeven na te denken. Ik kom het wel vaker bij jonge moslims tegen en lijkt me een groot verschil met allochtone leeftijdsgenoten.
Dus mijn derde vraag: je lijkt me een verstandig iemand en dit doctrinaire stuk verbaast me dan ook. Waarom uberhaupt zo veel belang hechten aan of iets halal is of niet? Dit is vergelijkbaar met de katholieke doctrine van transsubstinantie, waarbij de handeling van een pastoor van brood en wijn het lichaam en bloed van christus maakt. Terwijl het evident is dat het gewoon brood en wijn blijft en het vooral in je hoofd zit. Waarom niet de morele en rationele redenen die aan spijswetten ten grondslag liggen als uitgangspunt nemen en de magisch-realistische en rituele aspecten naar de prullenbak verwijzen?
daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik ken het adres en naam niet. de zoon van deze ‘bekende islamitische slager’ kom in deze uitzending met wat uitleg over hun werkwijze.
radioprogramma van NMO “Watnou!”
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/nmo/watnou/wat_nou-12_20.wmv
Ik haal altijd mijn vlees bij Achmed. Bekend van ‘Altijd prijs met Achmed’
Gerrit zegt:
“Waarom niet de morele en rationele redenen die aan spijswetten ten grondslag liggen als uitgangspunt nemen en de magisch-realistische en rituele aspecten naar de prullenbak verwijzen?”
Ik ben het daar helemaal mee eens! Het verbaast mij dat de spijswetten nog zo letterlijk opgevat worden?
Er is volgens mij ook een alternatief: ga naar een biologische boerderij- zodat je zeker weet waar het vlees vandaan komt en hoe het behandeld is/wordt- en leg het probleem gewoon voor. Wellicht valt er iets te regelen. Misschien moet je iets meer betalen, maar dat is ethisch en medisch zeer verantwoord, vooral als je daarom je consumptie een beetje mindert. De wijze waarop met dieren in de bio-industrie wordt omgegaan, is werkelijk schandalig! Ik vind het daarom een heel goede zaak om enkel biologisch vlees te eten.
Piet,
discussie is eigenlijk al gesloten. er bestaan weldegelijk islamitische slagerijen die hun dieren op islamitische wijze verzorgen.
dus de vraag naar biologische boerderijgen e.d. doet niet ter zake
het lijkt mij niet alleen de wijze hoe de slager met het vee omgaat maar ook hoe
het dier bij de boer is verzorgd.
Blijft over of het slachten op islmamitische wijze dier vriendelijker is dan bij de gewone slachtwijze.
Macun,
Hoe lang zijn de dieren dan bij een islamitische slager voordat ze geslacht worden? Het gaat er toch ook om dat ze gedurende hun leven goed verzorgt worden?
Piet,
ik weet niet precies hoe het er aan toe gaat, bij die slager.
maar idd dieren moeten een goed leven hebben (gehad).
Assalaam Aleikum Mohammed, ik respecteer je redenen waarom je even vegetarier bent en je zal in principe wel gelijk hebben(wat betreft of vlees hier wel of niet halal is), maar ik heb geleerd dat het de verantwoording is van de persoon die het vlees verkoopt, als hij zegt dat zijn vlees halal is kun je het zonder problemen eten volgens mij. ik zie ook vaak bij slagers een halal-certificaat hangen, weet jij of dit verstrekt wordt door een betrouwbaar instituut?
met vriendelijke groeten van paulwerdhicham.
Macun,
“ik weet niet precies hoe het er aan toe gaat, bij die slager.”
Is wel een belangrijke vraag dus!
Ik weet wel hoe het er aan toe gaat waar ik mijn vlees vandaan haal:
http://www.degroenegeer.nl/
Overigens,
De stelling van Mohammed dat je in staat moet zijn om zelf een dier te doden om legitiem vlees te eten vind ik iets overtrokken. Mijn dochter zou zoiets bijvoorbeeld nooit durven, maar dat maakt haar nog niet een schijnheil! In diepere filosofische betekenis misschien, maar dat is heel glad ijs!
@# Gerrit
Hoe kun je verwachten van mensen dat ze zomaar hun rituelen aan de kant schuiven? Ik ga toch ook niet tegen jou zeggen dat je geen kerstboom mag hebben met kerst, omdat het onzin is.
Kijk, je kunt natuurlijk wel kiezen voor een kerstboom met kluit of in de tuin om de verspilling /ontbossing en /of milieuonvriendelijke kweek van bomen te voorkomen. Maar dat is een andere discussie. Dat een vergelijkbare discussie met de discussie die we hier voeren over of halal vlees.
Wat jij doet is een discussie voeren over of iemand wel of niet een ritueel mag hebben, waar jij niet over kunt beslissen (gelukkig maar)
@Gerrit
Wat dacht je van vuurwerk afsteken met oud en nieuw. Ook een onzinnig ritueel. Afschaffen dus maar volgens jou.
@paulwerdhicham
“maar ik heb geleerd dat het de verantwoording is van de persoon die het vlees verkoopt, als hij zegt dat zijn vlees halal is kun je het zonder problemen eten volgens mij.”
Dit vind ik een gevaarlijke redenering. Natuurlijk is het zo dat je niet de hele wereld op je schouders nemen. Maar dat ontheft je niet van de plicht om als moslim voor een rechtvaardige behandeling van dieren op te komen, zoals het volgens de sharia hoort, hetzij door bewust te consumeren, hetzij door je handtekening te zetten onder een petitie tegen de bio industrie, ik noem maar wat
Je hoeft je ogen toch niet te sluiten als je weet dat je voorgelogen wordt, omdat dit zogenaamd zou zijn toegestaan door God?
Neem je verantwoordelijkheid als hoeder van deze schepping zou ik zeggen
Goed punt Pippi.
Ook de atheist heeft zijn rituelen die bij nader inzien minstens zo irrationeel blijken als die van de theist. Wel grappig om mensen die strikt rationeel DENKEN te zijn een spiegeltje voor te houden.
Een ander ritueel is elkaar de handen schudden of bloemen geven. Waarom is dat in hemelsnaam nodig? Letterlijk gezien stamt handen schudden af van het idee dat je moet laten zien dat je ongewapend bent.
Maar is dat in de beschaafde 21e eeuw nog nodig waar het evident is dat de mensen die je ontmoet ongewapend zijn? En waarom moet een bosbloemen het leven laten als bewijs dat je iemand graag mag? Waarom letterlijk vasthouden aan deze rituelen? -> Het is onzin om rituelen te rationaliseren of ze nou religieus of niet-religieus zijn. Als mensen vasthouden aan rituelen kom dat door de betekenis en/of waarde die mensen er zelf in zien.
Een ander aspect van het halal slachten dat nog niet genoemd is maar misschien wel het belangrijkste is dat het dier in God’s naam wordt geslacht. Het leven is heilig en door God’s naam te noemen wordt je aan de heiligheid van het leven herinnert. Een dier is geen eigendom van de mens. Je hebt vanuit jezelf niet het recht het leven van een dier te nemen tenzij je beseft dat een dier ook een onafhankelijk schepsel van God is met haar rechten. Een dier is ook niet slechts een stuk vlees zoals het materialisme ons wil doen geloven en het leven mag niet voor de sport of hobby geofferd worden.
Halal betekent trouwens niet rein. Rein en onrein zijn een bijbelse concepten en het is onjuist om deze op de Islamitische concepten van Halal en Haram te projecteren. In de Islam zijn halal en haram beter te vertalen als ’toegestaan’ en ‘verboden’. In de religie staat bovendien spiritualiteit centraal. Dingen kunnen goed lijken maar schijn kan bedriegen.
MvG
# Pippi, Kamal
Wat heb ik gezegd over niet mogen? Je moet doen waar je zin in hebt. Zolang je anderen daar niet mee lastig valt en je geen wetten overtreedt. Sterker nog, als je de regels zou hanteren zoals Mohammed die hier omschrijft wijk je in vrijwel niets af van biologische veeteelt zoals we dat al langer kennen. Lijkt me een prima zaak.
Jullie vergelijking met een kerstboom of vuurwerk klopt niet. Niemand wacht straf in een leven na de dood wie gaan handje of bloemetje geeft. Of je die vuurpijl nu afsteekt of niet, hij is niet opeens in spirituele zin “verboden” als een ambtenaar er een bezweringsformule over uitspreekt.
Het gaat mij niet om het ritueel zelf. Rituelen kunnen belangrijk zijn, daar ben ik het mee eens. Maar dit concept is meer dan een ritueel. Varkensvlees en alcohol zijn op spirituele gronden verboden, terwijl er geen rationele redenen zijn voor een totaalverbod. Rundvlees is niet toegestaan of verboden om de primaire reden dat er goed mee omgesprongen is of de kwaliteit ervan (dan zou je immers ieder biologisch vlees kunnen eten), maar vanwege de aanwezigheid van een tussenpersoon, namelijk een priester. Het is voor mij volslagen onduidelijk waarom je de naam van God niet op een ander moment zou kunnen aanroepen, bijv als je aan tafel gaat.
Toegestaan of verboden, rein of onrein: aan de reacties die ik heb gezien op alcohol en varkensvlees blijkt het in de praktijk op hetzelfde neer te komen. Letterlijk lichamelijke aversie. Het is vooral dit punt dat ik niet begrijp.
Als jullie halal eten puur omdat jullie aan een traditie willen vasthouden: prima. Dat vind ik een uitleg die ik kan snappen. Maar ik ben dan wel benieuwd naar waar die reacties van jullie geloofsgenoten vandaan komen.
Prachtig! IK ben helemaal met Mohammed Boubkari eens.
Los van alle discussie vind ik de kern van het betoog van Mohammed ijzersterk. We leven in een tijd waarin de meeste ‘consumptiedieren’ een bestaan leiden dat nooit in overeenstemming kan zijn met de spirituele principes van de Islam hierover.
Als we met zijn allen goede moslims waren, liepen we voorop in de strijd voor dierenrechten.
Ik heb het stukje van Mohammed en de reacties nog even nagelezen, een kleine wandeling gemaakt en alles even laten doordringen. Een ritueel dat ik altijd toepas wanneer ik twijfel. ;-)
Mijn excuses:
Het lijkt mij (voor een moslim), in zowel ruime- als enge zin, goed om aan de halal criteria te voldoen.
@ Tariq
Dat zou mooi zijn….
# 18 Piet
“De stelling van Mohammed dat je in staat moet zijn om zelf een dier te doden om legitiem vlees te eten vind ik iets overtrokken. Mijn dochter zou zoiets bijvoorbeeld nooit durven, maar dat maakt haar nog niet een schijnheil! In diepere filosofische betekenis misschien, maar dat is heel glad ijs!”
Voor mij is dat juist een belangrijke reden. Als ik het niet eens ben met iets en er zelf niet aan mee wil doen, vind ik dat ik daar ook zo min mogelijk gebruik van moet maken. Anders ben ik als volwassen, verantwoordelijk en rationeel persoon niet trouw aan mijn zelfbeeld. Ik heb zonodig kritiek op dingen in de wereld, dan zorg ik ook maar dat ik eerst zelf mijn dingen op een rijtje heb. Ik kan wel zeuren over de splinter in andermans oog maar ik moet eerst die balk maar uit mijn eigen oog zien te halen.
Wat betreft iemands dochter, die valt nog onder de verantwoordelijkheid van de ouders dus die hoeft geen rekenschap af te leggen van wat ze eet. Een kind moet nog leren om keuzes te maken en het moet sturing hebben van een ouder. Pas als iemand volwassen wordt kan die persoon verantwoordelijk worden voor zijn keuzes.
Voor mij is het geen glad ijs, maar een heldere spiegel voor mijn eigen gezicht.
#24 Tariq
Kom met het voorstel het offerfeest af te schaffen
@vele
Zullen we kerstmis dan ook meteen afschaffen?
Ik denk dat veel mensen jaloers zijn op Moslims omdat zich zoveel mogelijk aan de verboden en geboden van de Islam proberen te houden.
Waar veel Nederlands hun geloof hebben losgelaten zie je bij veel Moslims juist de omgekeerde tendens.
Dat er geen halal vlees in Nederland te verkrijgen, durf ik niet te beweren, kan mij dat ook nauwelijks voorstellen. Maar is het zeker geen slecht idee om ten alle tijden kritisch te blijven t.o.v de Islamitisch slagerijen.
Als ik bij een bepaalde halal shoarma zaak of ander halal tent niet zo’n goed gevoel heb, laat ik de shoarma voor wat het is. Zo’n gevoel is dat misschien niet op feiten gebaseerd maar ik geloof dat het wel ergens vandaan komt.
Assalaam Aleikum Pippi, ik bedoel heel duidelijk dat de slager verantwoordelijk is voor hetgeen hij/zij verkoopt en als er bovendien een certificaat aanwezig is dat de slagerij halal producten verkoopt heb ik niet het recht om te denken dat de slager misschien niet de waarheid spreekt(daar komt het in weze op neer) dus vind ik dat ik zonder bezwaren vlees kan kopen en consumeren. het is misschien wat naief van mij om zo te denken, maar toch.
vriendelijke groeten van paulwerdhicham.
#28 Faraz
Ik denk dat veel mensen jaloers zijn op Moslims omdat zich zoveel mogelijk aan de verboden en geboden van de Islam proberen te houden
Ben ik er , na het ontworstelen uit het christelijke keurslijf, alles behalve jaloers op. Maar als je je zelf daar lekker bij voelt vooral doen.
Blijft dat ik een voorstander ben van
dat dieren een goede verzorging krijgen en op een juiste, door de Nederlandse wet, voorgeschreven wijze worden geslacht
Zet vraagtekens of halal slachten diervriendelijker is
Paulwerdhicham
Ik ben net zo naief als jij want als ik vlees bij de slager koop denk ik ook dat hij aan de wet voldoet en het wel goed zal zijn.
Keurmerken boezemen mij nooit bijzonder veel vertrouwen in…
Ik ben het helemaal met je eens. Persoonlijk probeer ik daarom minder vlees te eten (3, maximaal 4 dagen in de week) en verder vis of helemaal vegetarisch.
En het is inderdaad nog wachten op de eerste biologische halalslager.
@ wa’aleikum salaam paul werd hicham
Hoezo weet je of je er perse vanuit moet gaan dat die slager liegt als je kritisch bent? Misschien heeft hij wel gewoon geen zin om erover na te denken, dat is iets anders dan liegen.
Net zoals dat veel modezaken het geen ene fluit interesseert hun kleding van kinderhandjes afkomstig is
Ze gaan ervan uit dat het wel goed zal zitten of hebben zoiets van
als we ons hier druk over gaan maken dan is het einde zoek
#31 Paulwerdhicham
religieuse wetten mij niet
Hoi Edwin,
Ik kan het niet met je oneens zijn! Ik vind wel dat een mens moet oppassen voor ethische gevolgtrekkingen uit eigen principes. Hoewel ik vind dat Mohammed zijn opmerking terecht maakte, word ik altijd een beetje kriegelig wanneer uit moraalprincipes zogenaamde logische ethische conclusies worden getrokken. Als je daar op door gaat denken kom je inderdaad op heel glad ijs!
Mijn reactie was niet goed doordacht en was een projectie uit eigen ervaringen. Men zegt altijd: wie A zegt moet ook B zeggen, maar als ik merk dat ik bij A al fout zat, zal ik nooit B zeggen!
Groetjes,
Piet
Hallo Piet,
Je hebt er gelijk in dat je moet uitkijken met ethische principes in het dagelijks leven. Als je je gaat houden aan AL je principes… Voor je het weet zit je dan opgesloten op je kamer van 2 bij 2 met een matras van oude kranten, kaarsen makend van je eigen oorsmeer. Ik kan aan de andere kant ook niet tegen hypocrisie van mensen die niet naleven wat ze van de daken bazuinen.
Ik deel je kriegeligheid daarom 100%.
Voor het eerst een passende advertentie onder het artikel:
*
Natuurslagerij Roosendaal
Ambachtelijke slager in biologisch vlees
http://www.slagerijroosendaal.nl/
@Gerrit schreef:
Toegestaan of verboden, rein of onrein: aan de reacties die ik heb gezien op alcohol en varkensvlees blijkt het in de praktijk op hetzelfde neer te komen. Letterlijk lichamelijke aversie. Het is vooral dit punt dat ik niet begrijp.
Commentaar:
Mee eens. Ik ben ook elke keer verbaasd als ik hoor dat ook ex-moslims varkensvlees mijden maar geen enkel probleem hebben met ander niet-halal vlees en bloed. Het verbod staat in de Koran, het varken wordt genoemd in het rijtje dode en doodgeslagen, gewurgde dieren en bloed. De aversie wordt niet genoemd, die is cultuureel ingeworteld zodat zelfs mensen die niet meer de Koran volgen er een aversie tegen houden.
Bij alcohol schijnt dat minder te zijn, veel ex-moslims drinken wel, misschien omdat alcohol de aversie doet vergeten ;) en …misschien ziet zo’n een knorrend varken dat in de vieze modder ligt er minder smakelijk uit dan een donzig schaapje of lachende koe (La Vache qui rit) in de groene wei? ;) Ik zou zeggen zoek het antwoord niet in de Koran maar vraag het de ex-moslims…
MvG
Gerrit schreef:
Rundvlees is niet toegestaan of verboden om de primaire reden dat er goed mee omgesprongen is of de kwaliteit ervan (dan zou je immers ieder biologisch vlees kunnen eten), maar vanwege de aanwezigheid van een tussenpersoon, namelijk een priester.
Commentaar:
Ook hier maak je weer de klassieke fout door joods-christelijke projectie op de Islam toe te passen.
Men ziet k bij J en men ziet h bij I en denkt dan omdat k lijkt op h, (zonder verder onderzoek) dat het wel hetzelfde zal zijn. Er bestaan echter essentiele verschillen tussen Jodendom, Christendom en Islam.
1) In de Islam bestaat er geen priesterschap.
2) In tegenstelling tot de joodse Koosherwetten is er in de Islamitische wet geen tussenkomst van een geestelijke nodig. Iedere moslim kan de rituele slachting doen en dit behoeft door niemand gecontroleerd te worden. De vraag naar een halal-keurmerk is meer uit praktische overweging gekomen omdat vooral in niet-moslimlanden niet meteen duidelijk is wat halal en niet halal-vlees is. Maar de Saudi’s schijnen daar pas een uitvinding voor te hebben gevonden zodat je kan testen of vlees halal is geslacht… ;)
MvG
Vandaag op de pagina Podium van Trouw ook een stuk hierover. Waarin dus ook wordt beweerd dat halal vlees in Nederland eigenlijk niet halal kan zijn.
Ik was een paar maanden terug in Berlijn en daar heb je een Turkse wijk met aantal shoarma tenten. Maar geen enkele zaak kon mij zeggen of het vlees wel halal was. Dat lijkt heel vervelend – is het ook wel – maar het is misschien eerlijker dan hier…
Wat grappig dat je dat noemt van die ex moslims. Dat wist ik niet maar het verbaast me niet
Het is geen onbekend verschijnsel dat ex-geloven nog jaren jaren achtervolgd worden door de religie van hun kinderjaren. Wat er jong is ingestampt komt er moeilijk uit, wel typisch dat blijkbaar dat niet geldt voor alcohol…
Wat de priester betreft: als voorganger, raadgever etc functioneert een imam als priester zoals dat in veel religies het geval is. Hoezo is hij geen priester? Hij doet min of meer hetzelfde als een dominee, pastoor of rabbijn, vervult ook dezelfde functie binnen de gemeenschap. Excuses voor mijn onkunde op het andere punt, maar toch is hier sprake van een tussenpersoon: iemand anders verricht voor jou de rituele handeling. Het is democratischer dan bij de Joodse spijswetten maar het blijft een tussenpersoon. Je kan het alleen zelf doen als je ook zelf je eigen koe gaat slachten.
CHECK EENS WAT ER OP 5 JANUARI IN TROUW IS VERSCHENEN:
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=11969.0
Met alle respect, maar Mohammed, jouw stuk verdiende het eigenlijk om in de Trouw te staan…..
Vrede,
Al een tijdje ben ik op zoek naar de mogelijkheid om “biohalal” vlees te organiseren.
Dus van dieren die een goed leven hebben, naar buiten mogen, een sociaal leven naar hun aard hebben, biologisch verantwoord voedsel krijgen dat in de regio is verbouwd (dus waar geen regenwouden voor worden gekapt) en die naar het slachthuis worden vervoerd in ruimte en rust.
Ons huidige zogenaamd halal vlees krijgt zoals alle dieren uit de bio-industrie uit onnodig antibiotica, zakt na een “leven” van tien weken volkomen vervet door de poten om dan te worden geslacht (ja zo wordt ook de halal kipfilet “gemaakt”), nou ja, je kent het allemaal wel. Wie dit niet weet sluit de ogen bewust.
Er bestaan abonnemten voor vlees van dieren die goed geleefd hebben. Je kan dan wekelijks een pakket halen bij een afhaalpunt in je stad. Op http://www.odin.nl kan je hiervan een voorbeeld zien.
Zijn hier mensen geinteresseerd om eventueel klant te worden van een bio-halal abonnement, als dat georganiseerd wordt?
Zijn hier misschien winkel-eigenaars die een
afhaalpunt willen hebben in hun zaak?
Zijn hier mensen die zich op een of andere manier willen inzetten om bio-halal in Nederland te realiseren? In mijn eentje kan ik het niet.
Vriendelijke groeten,
Monique
een lekker lapke vlees smaakt altijd