Het was een beetje vreemde aankondiging. Hij stond een tijdje rechtsboven aan de site en sprak over de Nationale Bekeerlingendag 2008. Nou, poe hey. Laat dat maar eens over je tong rollen: “Nationale bekeerlingendag…” Zeg nou zelf, dat riekt toch wel een heel ietsiepietsie tieniewienie klein bietje naar de EO-jongerendag, of wat?!
Okay, ik zal niet meer zo nep en gemeen zijn, want ik ben natuurlijk doodleuk met nog twee teruggekeerde broeders (zo noemt men dat in de Islam, wanneer iemand besluit moslim te zijn) de auto ingehopt en naar Rotterdam gereden.
In de moskee Dar al-Hidjra (overwegend Somalisch/Marokkaanse gemeenschap) waren we uitgenodigd door een aantal broeders en zusters van de website Ontdekislam (met een vleugje PPME-bemoeienis via broeder van mijn hart Abdulmalik). De uitnodiging was specifiek gericht aan autochtone Nederlandse mensen die de islam hadden omarmd, alhoewel benadrukt werd dat iedereen welkom was.
De reden hiervoor was drieledig: de organisatoren hadden geluiden opgevangen dat er behoefte was aan een mogelijkheid om elkaar te ontmoeten vanuit een emancipatoir motief, omdat de autochtone moslim toch een minderheid binnen een minderheid is. Maar ook werd er gedacht vanuit een hulpverleningsperspectief: de meeste teruggekeerde moslims hebben te maken met soortgelijke problematiek, variërend van de zoektocht naar authentiek islamitische kennis tot acceptatieproblemen van ouders en vrienden. Als laatste waren een aantal mensen van mening dat de poldermoslim(a) met zijn of haar aangeboren en ingeslepen kennis van Nederland en islam, een brugfunctie kan vervullen bij het wortelschieten van de islam in de Hollandsche klei.
Nu sta ik zelf nogal sceptisch tegenover deze laatste mogelijkheid, temeer omdat je soms zo veel tegenwerking ervaart juist als autochtoon dat het soms best verleidelijk is om die brug flink in de fik te steken. Daarnaast ben ik zelf van mening dat elke moslim die hier opgroeit die brugfunctie kan vervullen. Menig poldermocro, -turk, -paki kan mij minstens zoveel over de Nederlandse cultuur vertellen als dat ik hem of haar over de islam kan vertellen. Desalniettemin ben ik altijd wel leip voor een (halal) feessie.
Ik had die dag een flink notitieblok bij me en heb daar ook netjes de hele dag in gescribbled, maar kwam die avond bij mijn zwager erachter dat ik dat onding onderweg kwijt was geraakt. Vandaar dat dit stukje een week later is, omdat de lieve mensen van Dar al Hidjra nog hebben gezocht (tenx aan Imam Abdelnasr en Crew) en ik nog de ijdele hoop had dat ie op zou dagen. Helaas pindakaas. Dus ik doe jullie effe een korte samenvatting van die dag: welkomstwoord, gebed, lezing, gebed, eten, brainstorm, moskee al Maktoum bezocht, gebed, lezing, gebed, notitieblok kwijt, eten.
Toch moet ik nog het een en ander aanstippen: de eerste lezing was van Sheikh Rafiq Fris en die man, wooooeeeewiiee! Het was alsof mijn opa moslim was geworden en met al zijn eruditie, kennis en humor het ene na het andere verhaal uit de losse pols schudde. Hij vertelde moslim te zijn geworden in de jaren vijftig “toen islam nog hip was”. Nadat hij van hot naar her was gereisd en Indonesische moslims in Zuid-Afrika was tegengekomen. Erg herkenbaar: ook ik heb voor islam gekozen nadat ik liefdevol in een Zuid-Afrikaanse moslimfamilie was opgenomen. Ook was zijn advies solide: in deze barre tijden zouden moslims moeten doen als de Profeet (s) in Mekka deed en zich sterken in zijn/haar spiritualiteit en vooral veel sabr (geduld en standvastigheid) te hebben.
We zijn ook nog even wezen kijken bij moskee al-Maktoum, een gigamoskee in aanbouw verderop in de straat. Echt, Jami had gelijk, man: “Die moskeeën schieten als paddestoelen uit de grond!” Groter dan enige moskee waar ik ooit in geweest ben, multifunctioneel met gebedsruimte, vergaderruimtes,zaal, maatschappelijkwerkruimte, park met fontein voor de deur, parkeerplaats eronder. En die torens die (helaas voor Marco Pastors) dik over de vijftig meter de lucht in schieten. Echt een kathedraal van een moskee.
Aan het einde van de avond was het nog de beurt aan een lezing van Remy Soekirman. Remy was in ‘evil mode’. Zo vlak voor het eten een flink lange lezing over de zoetheid van het geloof (helaawa al imaan); en maar doorgaan en doorgaan en doorgaan over zoetheid en lekkernijen. Mijn lekkere trek vermenigvuldigde zich met honderd! (Volgens mij ben ik op dat moment ook mijn notitieblok kwijtgeraakt). Overigens was het een hele mooie lezing met als kern: je bent nu wel moslim, maar je bent er nog niet. Je moet altijd blijven strugglen voor het goede en om je geloof en godsbewustzijn sterk te houden.
Niettemin: de dag was een succes. Enkel het gebed te mogen delen met al die bleke smoeltjes en rode baarden was een zegening. Enkel samen eten was al een plezier. De ontmoeting met mijn kleine broertje Isma’iel (met zijn 17 jr en 1.85 een kop groter dan ik) was een hoogtepunt. Ouwehoeren met Bilal de treinconducteur was een genot. Waleed en Mark, Broeders van de Zachte Gee – altijd een warm guusmeeuwisgevoel als ik jullie weer zie! En niet te vergeten: alle dank is aan Allah, de Allerhoogste, de Barmhartige, de Genadevolle – Hij vergat ons zelfs niet een herinnering aan onze eigen terugkeer te sturen in de vorm van een jonge gozer die (nietwetende van deze dag) de moskee binnen kwam lopen om zijn geloofsgetuigenis af te leggen. Alhamdulillah!
ps: NIO was er ook. Check hun korte videoverslag hier.
53 Reacties op "Nationale bekeerlingendag 2008"
Misschien interessant:
http://www.slotervaart.amsterdam.nl/?ActItmIdt=104225
:)
Ik weet dat in Nederland moskeeën zijn van verschillende gemeenschappen zo als bijvoorbeeld: Turkse, Marokkaanse, Indonesische, Bosnische… moskeeën.
Zij er geen gewoon Nederlandse moskeeën?
Een moskee is per definitie voor iedereen open, moslim niet-moslim dat doet er verder niet toe. Dat bepaalde moskeeën overwegend bezoek krijgen van een bepaalde gemeenschap, heeft meer te maken met het feit dat er in dat gebied een meerderheid van die groep is. Tevens kan de organisatie bestaan uit bijvoorbeeld Marokkanen, waardoor ook de bezoekers overwegend Marokkaans zijn. Dit betekent echter niet dat een moskee uitsluitend voor die gemeenschap bedoeld is, een moskee is een ‘bejt u Allah’, een een bejt u Allah is er voor iedereen. Of er gewoon Nederlandse moskeeën zijn, daar kan dus niet over gesproken worden.
Ok, ik weet dat moskeeën voor iedereen zijn maar, in bepaalde moskeeën wordt in de taal van de gemeenschap gesproken en vaak is dat niet Nederlands. Het is ook zo dat imams aangewezen worden vanuit Islamitische Gemeenschap van land van herkomst.
Ik was dus alleen benieuwd of er moskeeën zijn waar gewoon altijd/standaard in het Nederlands gesproken/gepredikt wordt en waar de bezoekers meerderheid uit autochtone Nederlanders bestaat.
Er dient gepredikt te worden in de universele taal van de islam, namelijk het arabisch. Bepaalde gemeenschappen hebben moeite met die taal waardoor er regelmatig lezingen worden gehouden in een begrijpelijker taal. Maar een moslim moet altijd streven naar het beheersen van de arabische taal, aangezien dat de taal is van de islam.
In dit tijdperk merken we hoe vaak taal kan zorgen voor onjuistheden, dat is nou juist de reden waarom het principe van het beheersen van de arabische taal altijd zo’n pre is geweest binnen de godsdienst. Uitgerekend nu kunnen we zien wat voor onwetendheden het teweeg kan brengen.
Maar om terug te komen op het jouw punt, naar mijn weten is er niet een moskee die overwegend bezocht wordt door zogenaamde poldermoslims, dat moeten we ook niet willen.
@ Aki200
Je hebt de MIC (Moslim Informatie Centrum) in Den Haag. Het is geen Moskee, maar elke vrijdag, is er een gezamenlijk Jummah gebed met een lezing in het Nederlands en Khutba in het arabisch(uiteraard).
Adres MIC: Beeklaan 207-209.
@ aki200
Er zijn gelukkig mensen die jouw vraag wel gewoon begrijpen.
Ik weet niet of dat soort moskeeën er zijn maar mijn ervaring is dat Surinaamse moskeeën over het algemeen ook o.a. in het Nederlands prediken.
@#5 Sahil
Belang van Arbaishe taal in islam is mij bekend even als problemen met het vertalen vanuit Arabisch ook problemen tussen klassieke Arabisch en de hedendaagse Arabisch en de verschillende Arabische dialecten.
Probleem is er ook dat je vreemde taal nooit kunt leren en ervaren als je moeder taal kent en ervaart. Daarom is het ook belangrijk om gepredikt en uitgelegd te worden in taal die de gemeenschap het beste begrijpt. Hoewel ik vindt dat bidden (voor zo ver een persoon dat in staat is) in Arabisch gedaan moet worden (om geen voute gebeden te uitspreken) maar, hiermee kunnen er ook problemen ontstaan door de uitspraak waardoor je dingen kan zeggen die je niet bedoelde. Ja, ja, ja, ik weet het “god zal het je vergeven zo lang je bedoelingen goed zijn”.
Hoij Nouredine,
Wij hadden afgelopen zaterdag een interreligieuze vierung hier in Oss
in de Turkse moskee,met de Imam,de Dominee en de Pastor, Het was schitterend,
de bijbel en de koran werden binnengebracht door kinderen.
Hand in Hand hebben we elkaar de
zegen toegewenst,en na afloop lekker
thee gedronken.
T was echt iets om niet te vergeten.
Vrede(Salam)voor jouw en alle goeds,
Patrick
Ik kom zelf altijd in een overwegend Marrokaanse moskee, en ook daar is de taal van het gebed in het Arabisch en terecht, maar toch zie ik dat veel jonge Marrokaanse broeders de Arabische taal niet machtig zijn.
Hetgeen als gevolg kan hebben dat als de oude generatie er niet meer zal zijn zij in een isolement kunnen vallen, en in het ergste geval niet meer zo praktiserend zijn dan we allemaal wel zouden willen.
Is daarom naast het Arabisch juist ook het Nederlands tijdens het prediken een must, met het oog op de toekomst?
@ zahra & fa
Bedankt.
@#10 Seif Sneeboer
“Is daarom naast het Arabisch juist ook het Nederlands tijdens het prediken een must, met het oog op de toekomst?”
Bedoel je dit in moskeeën waar de bezoekers meerderheid Arabisch sprekenden zijn?
Indien wel, het lijkt me in iedere geval wel interessant om een dag of meerdere dagen in de week (afhankelijk van de publiek) te reserveren voor het prediken in het Nederlands (of een andere taal, inderdaad afhankelijk van de samenstelling van de bezoekers).
Dat is precies wat ik bedoel, de meerderheid is Marrokaans ‘Arabischsprekend’, maar hun kinderen spreken nauwelijks Arabisch, Ik vind het een goed idee om een paar dagen Cq tijdstippen te pakken waar het een en ander in het Nederlands wordt uitgelegd.
FF een vraagje tussendoor;
Staat het echt in de koran geschreven dat arabish de voertaal is voor deze godsdienst?
zo ja;
Neigt dit niet een beetje naar rascisme toe?
salaam allen,
de reden dat ik hierboven schreef “moskee Dar al-Hidjra (overwegend Somalisch/Marokkaanse gemeenschap)” was om aan te geven dat de moskee weliswaar open is voor ieder, maar dat de bezoekers met name uit die etnische groepen komen. Niettemin werd er in het arabisch gebeden, in het nederlands gepreekt en in elke aanwezige taal geouwehoerd en gegeten…
geef het wat tijd en insha’Allah zullen er overal moskeeen komen waar in het nederlands gepreekt wordt, insha’ Allah in combinatie met het arabisch en/of de taal van de bezoekende gemeenschap. we zijn per slot van rekening toch uit op begrip en groei?
vredige groet,
noureddine al polderi
@bratilava
“zo ja;
Neigt dit niet een beetje naar rascisme toe?”
Nee, het is geen racisme. Zo als het aangegeven is in de reacties hier, wordt het vooral gedaan om de vertaal/begrijp fouten te voorkomen.
Je kan me ook gewoon begrijpen :p
Natuurlijk ben ik voor lezingen in het Nederlands, sterker nog ik pleit er zelfs voor. Ik leg alleen uit hoe het zou moeten, dat er behoefte is aan Nederlandstalige lezingen en uitleg van bepaalde teksten is wel noodzakelijk. Geef alleen aan dat het belangrijk is dat niet als uitgangspunt te nemen, meer niet.
@aki
dus staat het niet in de koran?
@#18 bratislava
Niet dat ik het weet. Het is niet verplicht maar het is wel raadzaam om het doen.
Ik was alleen benieuwd om dat ik uit de stuk van Noureddine indruk heb gekregen dat hij het niet vaak mee maakt om met andere autochtone moslims gebed te delen.
Wellicht is er gewoon behoefte voor zo een moskee specifiek voor deze doelgroep.
Het zou ook tof zijn om een moskee te hebben waar Nederlands altijd gepreekt wordt zo dat verschillende moslims in Nederland elkaar kunnen ontmoeten en Islam en Nederlandse taal daar bindingsfactoren zijn. Het zal vooral interessant zijn voor jongeren.
De schrijver V.S. Naipaul schreef in zijn boek “Meer dan geloof” over zijn reizen door geislamiseerde niet-arabische landen als Iran, Pakistan en Indonesie. Hij noemde de Islam de meest verregaande vorm van imperialisme. Alles van de eigen cultuur wordt afgekeurd. Zelfs hun eigen taal wordt tweederangs. Ze moeten allemaal arabisch leren.
@#21 Ton Smit
hahaha…. ik spreek geen woord Arabisch en toch moslim.
Waarschijnlijk heb je zijn boek niet begrepen. Ik denk dat het als komiek is bedoeld. :)
Het lezen en schrijven van het Arabisch is geen gebod in de islaam, echter is het wel raadzaam, daar de Koraan in het Arabisch is en de gebeden ook in deze taal verricht worden.
De een noemt het imperialisme en de ander ziet er juist een basis voor eenheid en vereniging in, want op deze manier kunnen een Chinese moslim en Nederlandse moslim (ervan uitgaande dat ze elkaars taal niet spreken) zonder enig probleem het gebed met elkaar verrichten. Kortom, het zegt meer over de persoon die dit zegt danwel schrijft dan dat het iets zegt over de islaam.
Een nationale bekeerlingendag. Wat zou het geweldig zijn als er ook maar 1 moslimland was waarin het mogelijk was dat moslims die tot het christendom zijn bekeerd bij elkaar konden komen zonder de angst voor aanslagen, maatschappelijke uitsluiting of gerechtelijke vervolging.
@#24 Ton Smit
Ja dat zou mooi zijn maar, wat voor betrekking heeft dat op het artikel.
ik moet bij een vriend van mij
(een bekeerling) mijn schoenen ut doen
als ik binnekom,gaat dit niet iets te ver?
@#26 wim
Nope, het is verplicht huis schoon te houden.
Engelen komen niet op plaatsen die vies zijn
en Allah houd van mensen die hygiënisch zijn.
Waarom lijkt dat te ver voor jou.
Er zijn ook westerse culturen die dat doen.
(Zwitserland, Zweden + Japan(hoe westers Japan is))
Maar goed, het concept is niet vreemd?
Waarom zou je in huis met de schoenen willen lopen?
op deze manier kunnen een Chinese moslim en Nederlandse moslim (ervan uitgaande dat ze elkaars taal niet spreken) zonder enig probleem het gebed met elkaar verrichten.
Dat hangt ervan af of ze het arabisch machtig zijn. Niet iedere bekeerling is in staat om zich het arabisch machtig te maken.
Zeer mooie taal, maar de tweetalige oplossing lijkt mij prima. Je moet ten slotte weten waar je het over hebt.
Was ik er maar bij zeg …
blijft fascinerend voor mij als ik erachter kom dat iemand is bekeerd :D
Waarom hoor ik pas achteraf van dit soort dingen? Ik heb niet zoveel tijd om elke dag het Internet af te struinen, waardoor ik altijd maar aan de buitenkant blijf. Is er ergens een site met een overzicht van lezingen en evenementen waardoor ik ook eens bij de goed geïnformeerden kan horen?
Beste Sahil,
Het klopt wat je zegt! Dat er Arbaisch moet worden gesproken, dat is de taal van de Islam. Maar zoals we allemaal weten is het moeilijk om een taal te leren op een latere leeftijd….doe wel je best en volg les maar het is naar mening geen probleem als een moskee daar rekening meehoudt. Je bent een moslim in je hart en God zal je beoordelen en uiteindelijk straffen en belonen.
Gegroet!
#26 wim: Als je poten schoon zijn niet nee…
@#32 max
hahaha, goeie grap.
assalamu alaykum, en vrede voor iedereen;
even een iets wat ik kwijt wil;
ik vind het mooi om te zien hoeveel mensen er voor kiezen om naar ISlam terug te komen, moge allah jullie belonen, en jullie weg zegenen die jullie bewandelen..
Ameen, oja, Noureddine, ben je al getrouwd?en is het (extra) moeilijk om als (nederlandse) muslim een muslimah te vinden, sorry voor mn vrije vraag, maar ghair insha-allah….
He.. he..he hij is al bezet hoor !!!
aan #34 hakima
Is Noureddine (en ‘al die andere mensen’) ’teruggekomen’ of gewoon gekomen?
@ 36 Hoi Peter B
Volgens de islamitische theologie ben ik ‘ teruggekomen’. Dit houdt verband met de islamitische notie dat de zielen van alle mensen voor hun leven een convenant met Allah swt hebben gesloten om enkel Hem te aanbidden en Zijn profeten (as) te gehoorzamen.
met vriendelijkvredige groet,
Noureddine
aan #37 Noureddine Steenvoorden
Ik vind deze notie heel arrogant tegenover andersdenkenden. Ik hoop dat jij persoonlijk deze gedachtengang niet onderschrijft.
@38 Peter B
Beste Peter, ik vind het vervelend voor je dat je de notie van ’terugkeer’ vindt tegenover andersdenkenden.
Ikzelf vind het een mooie inclusiviteitsgedachte. Hiermee bedoel ik dat het idee mij aanspreekt dat geen mens uitgezonderd is van de genade van God en dat iedereen ten alle tijde in dit leven de terugkeer kan maken.
Daarnaast vind ik het mooi dat deze terugkeer niet enkel slaat op de ‘bekering’ maar op elke daad die de mens verricht. Dus het is niet zo dat met mijn bekering ik een vrolijke garantie voor het paradijs heb. (Dat zou pas echt arrogant zijn).
Integendeel, ik zal elke keer weer moeten proberen om zo goed mogelijk keuzes te maken in dit leven en vergiffenis te vragen (=terugkeer tot God) wanneer ik de verkeerde keuzes maak, of keuzes maak vanuit verkeerde bedoelingen.
met vriendelijkvredige groet,
Noureddine
aanvulling op 39:
sorry hier moet staan
“ik vindt het vervelend dat je de notie van terugkeer arrogant vindt tov andersdenkenden”
@ Hakima 34
salaam zuster,
Om je vragen te beantwoorden: ik ben verloofd om snel te gaan trouwen insha’allah. daarnaast was het net zo moeilijk voor mij om een partner te vinden als voor ieder ander, moslim of niet. Echter, ik hoor wel in de gemeenschap dat het soms moeilijk is omdat veel ouders belang hechten aan etniciteit en geen zoon of dochter zijn/haar ouders expres pijn wil doen. Hierdoor kan het lastig zijn voor teruggekeerde broeders of zusters om een partner te vinden, maar dit is dus niet altijd zo. In mijn geval zijn mijn schoonouders heel open naar mij als poldermoslim en verwelkomend naar bijv mijn eigen nietislamitische ouders. Alhamdulillah.
@30 Al Baahith,
check http://www.islamagenda.nl of http://www.ontdekislam.nl
of rechtsboven aan onze site bij agenda
word je altijd op de hoogte gehouden, insha’Allah!
ws
noureddine
aan #40 Noureddine Steenvoorden
“een mooie inclusiviteitsgedachte”. Ik vind dit helemaal geen mooie gedachte. Het is, zoals ik al gezegd heb, arrogant en aanmatigend tegenover andersdenkenden.
Wat zou jij ervan zeggen als iemand van jou zou zeggen dat je ‘eigenlijk’ nog steeds een Christen bent, wat je nu ook zelf daarover allemaal mag zeggen of denken.
Ik vind dat iedereen de volstrekte vrijheid heeft om zelf uit te maken welk geloof of levensovertuiging hij aanhangt, zonder dat een ander hem even, zonder zijn toestemming, bij zijn eigen club indeelt. Dat laatste is niet alleen onfatsoenlijk, het is ook volstrekt onacceptabel.
Wij gaan er vanuit dat ieder sociaal mens in de hemel komt, alleen als je niet de steun van God/Christus aanvaard is je verblijf op aarde veel moeilijker. Persoonljk vind ik dat een mooiere gedachte. Die gedachte is geinspireerd door de idee dat God goed is, niet op alle onzin die in de diverse geschriften staan vermeld.
groet,
Herman
@ Peter B 41
Beste Peter,
Wat vervelend voor je dat je het niet alleen arrogant vindt maar ook aanmatigend, onfatsoenlijk en onacceptabel. Blijkbaar verschillen wij van mening hierover,
met vriendelijke groet
Noureddine
Ben benieuwd of God bereid is om voor een paar mensen te koken… ;-)
@ 44 grapje
bij ons geldt dat als je de boodschappen doet of afwast, dat je dan niet hoeft te koken…
aangezien God zo’n beetje de hele wereld en de rest heeft gefikst, denk ik dat Hij vrijstelling heeft…
aan  #43 Noureddine Steenvoorden
Inderdaad, een ernstig, diepgaand en niet te overbruggen meningsverschil.
@42 Geachte heer Steenvoorden
Hierbij delen wij u mede dat u lid bent gemaakt van de Tennisclub Amsterdam.
Art 1 Als u zich naar buiten begeeft dient u conform onze richtlijnen ten alle tijde gekleed te gaan in ons clubkostuum, te weten witte tennisshorts en een wit t-shirt.
Art 2 Verder bent u verplicht 10 % van uw inkomen af te staan aan onze vereniging bij wijze van contributie.
Art 3 Betreffende opzegging; opzegging is niet mogelijk. Overtreding wordt met de dood bestraft.
@ 47 Gerrit,
Beste Gerrit,
sorry gozer, ik dank je hartelijk voor je commentaar, maar 42 is van Herman Kolkman en niet van mij.
Mocht je wel op mij willen reageren, kies dan een post/stuk van mij uit.
Verder dank ik je dat je me lid hebt gemaakt van de tennisvereniging. Waar liggen de banen en wanneer slaan we een balletje?
met vriendelijkvredige groet,
Noureddine
@ 48 Noureddine,
Toch aardig dat ze ook mij als lid wilen, ben zo blind als een mol en zo vet als een –mod break–. Ik denk niet dat ik waardig tegenstander voor je ben Noureddine, we kunnen beter een bakkie thee in de moskee of in de kerk doen.
Groetjes,
Herman
@49 Herman
Bakkie thee in moskee of kerk? Dat klinkt mij goed in de oren!
stuur je me een berichtje bij contact, bovenaan de site?
tot gauw,
noureddine
Bekeerlingenbijeenkomsten
In deze bijeenkomsten komt een (open) groep van zo’n acht meiden één keer per twee weken bijeen om met elkaar tot bepaalde inzichten te komen die ons in het dagelijks leven kunnen helpen. De groep wordt begeleid door drie Nederlandse bekeerlingen. Bekeerlingen hebben hun eigen soort problematiek. Er ontstaat vaak een kloof tussen hen en hun familie wanneer zij eenmaal bekeerd zijn en er is verdriet om de ouders en de rest van de familie. Hun bodem is anders dan die van geboren moslims. Van thuis uit zijn zij een ander soort communicatie gewend en meestal komen zij in een emotioneel isolement terecht omdat ook zij tussen twee culturen terecht komen. Wij vinden het belangrijk dat bekeerlingen elkaar steunen en elkaar adviseren en ook verder helpen in hun groeiproces. Een keer in de twee maanden organiseert deze groep ook een ‘lotgenotengroep’ voor moeders of ouders van bekeerlingen, zodat ook zij steun kunnen vinden.
“Wat komt er na de Shahaadah? Ik heb nog steeds niet geleerd hoe je moet bidden, of de wuduu moet verrichten en veel woorden die zusters/broeders gebruiken als moslim zijnde, begrijp ik niet, dus ik ben een beetje verdwaald in de overvloed van alles.
Wat me bezorgd maakt is dat als ik bekeerd ben en ik misschien iets doe waarvan ik later ontdek dat het verkeerd is in de Islaam. Ik ben bang en ik hoop dat iemand zijn zorgen en angsten vertelt en hoe zij eroverheen is gekomen. Dank u wel.”
“Mijn moeder wil mij niet meer zien sinds ik een hoofddoek draag.”
“Alle schuld wordt op mijn man afgeschoven. Mijn ouders denken dat het door hem komt. Ze zeggen voortdurend: “Wij hebben jou toch anders opgevoed.”
“Mijn ouders zijn zo bezorgd. Ze begrijpen mijn keuze niet. Mijn zusjes gaan met iedereen naar bed en roken en drinken en gaan uit, maar over mij liggen ze wakker terwijl ik dat allemaal niet doe. Alleen maar omdat ik de Islaam lief heb.”
Onze Profeet heeft gezegd:
“Ik zal trots zijn op jullie aantal onder de andere volkeren op de Dag des Oordeels.”
De eerste bijeenkomst begint op zondag 7 september van 18.00 tot 20.00 uur.
De tijden kunnen later veranderen, houdt daarom de site in de gaten: http://www.stichtingvangnet.nl
Stichting vangnet
Adres: Robert Scottstraat 32 1 hg
Plaats: Amsterdam
Bus 15,21,18, tram 7,13.
Hier wil ik nou echt naartoe!
Ik zie alsmaar Nederlandse moslims op straat. Islam is de weg naar het rechte pad. Het dringt door in de harten van mensen. Prachtig om te zien!
Insha’allah word ik hierdoor ook geïnspireerd door anderen. Dit is nou werkelijke broeder en zusterschap. Hierdoor ziet men geen kleur, cultuur, status of anderen onbenulligheden meer.
Komen! :D
Salam Aleykom Noereddine
Bedankt voor je mooie verslag!Ik heb het met plezier gelezen.
Een vredige groet,
Doenia