Abdulwahid van Bommel is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl
Volgens het Instituut voor Integratie en Sociale Weerbaarheid, zijn er in Nederland veel minder praktiserende moslims dan op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) wordt aangenomen. Gebaseerd op bezoekersaantallen van verschillende moskeeën, zijn slechts tweehonderdduizend moslims daadwerkelijk actief. Imams in Nederland lossen de problemen waartegen de islamitische gemeenschap door cultuurverschillen aanloopt vrijwel hetzelfde op. Opvattingen van moslims blijken niet veel af te wijken van die van katholieken, protestanten of atheïsten in Nederland. Respect, betrouwbaarheid, zorgzaamheid en openheid worden gezien als de belangrijkste deugden.
Enige conclusies van het onderzoeksinstituut van de Rijksuniversiteit Groningen in het rapport ‘Nederland Deugt’. Opvallend is de naam van het rapport: ‘Nederland deugt’. En niet ‘Islam deugt’. Terwijl de conclusies daartoe leiden.
Ook moet het gerust stellen dat er slechts 200.000 moslims praktiseren. Misschien zijn praktiserende moslims wel minder bedreigend voor de Nederlandse samenleving dan de minos’s (moslims in name only)? Maar de vraag: ‘Wat is nou een imam?’ wordt ook in dit rapport niet echt beantwoord. Vanwege de imamaffaires, die we hebben gehad en nog voor ons hebben, een aanzetje tot verkenning van het imamprofiel in Nederland.
• Per land, cultuur en mazhab (leerschool) – in die volgorde omdat de overheid veel in de melk te brokkelen heeft bij de aanstelling van voorgangers – worden andere prioriteiten gesteld, bij het voorgangerschap in de moskee.
• Vrijwel unaniem zijn de leerscholen over het feit dat een imam door de moskeegemeente moet worden aanvaard.
• Imam kan ook een erenaam of titel zijn. Khomeiny (en nu Khamenei) werd bijvoorbeeld imam genoemd in de zin van boven alle partijen verheven zelfstandige bron van kennis (mardjâ’i taqlîd) en geestelijk leider.
• Vergeleken met sjiÃten hebben de soennieten nauwelijks een hiërarchie. Eerder een soort vijftrap: imam/ imam-chatîb (prediker), wâ’iz (geleerde prediker), mufti (religieus juridisch geleerde, ‘âlim (schriftgeleerde), o.i.d.
• Alims (geleerden) hebben allerlei taken, zoals minister van religieuze stichtingen (awqâf), sjeich’ul-islam, docent of rector van een universiteit, of ze zijn zelfstandig.
• Gedetailleerde profielschetsen met de voorwaarden die aan een imam of andere moskeetaken worden gesteld zijn aan allerlei opleidingsinstituten (in de moslimwereld en in de diasporasituatie) te krijgen.
• Op dit moment beweren Hogeschool InHolland, de VU in Amsterdam, de universiteit Leiden, de IUE en de IUR op te leiden tot imams. Je zou hun profielschetsen kunnen opvragen om een beeld te krijgen.
• In Elspeet is verleden jaar (13 december) een landelijke studiedag over imams gehouden waarop het een en ander boven tafel kwam over de eisen die in een niet moslimland aan imams zouden moeten worden gesteld.
• Over het algemeen kun je vaststellen dat ongeveer 50% van de imams redelijk voldoet aan de eisen die in de landen van herkomst worden gesteld, maar niet aan de eisen van algemene ontwikkeling, communicatieve vaardigheden, en extra vakken als psychologie en pedagogie, kennis van andere talen, culturen en godsdiensten, etc. waaraan een imam in den vreemde moet voldoen.
• Juist het feit dat de Hoge Raad imams heeft gelijk gesteld met rabbijnen, priesters en dominees, maakt hen kwetsbaar – de arbeidsrechtelijke situatie van imams is over het algemeen normaal, tot slecht en zeer slecht.
• In Nederland zorgen de Turkse landelijke overkoepelingen voor hun eigen imams: Diyanet; Millî Görüs, SICN, en anderen stellen hun eigen imams aan en zijn in staat hen bij onregelmatigheden op het matje te roepen.
• De Marokkaanse gemeenschap heeft die mogelijkheid min of meer door middel van UMMON, of andere overkoepelingen die ‘Marokkaanse overheid gelieerd’ zijn.
• Ook zijn er overkoepelende imamorganisaties die over dit soort ‘voor iedere imam geldende eisen’ moet beschikken.
• Andere groepen zoals ‘de vrije moskeeën’ en de panislamitische of panislamistische moskeeën die meer op Arabische landen, groeperingen of imams zijn georiënteerd , hebben geen Raad die imams op het matje kan roepen of opleidingeisen kan checken.
• Ook zijn er enkele opleidingsinstituten/internaten waarvan de portee onbekend en twijfelachtig is en niet op kwaliteit kan worden gecontroleerd.
• Een aantal clubs is verbonden aan Waqf al-Islami in Parijs van Sjeich Hussaini (een naar boven gevallen Seikohorloge importeur). Zij hebben – bijvoorbeeld vanuit Eindhoven) voor veel ellende gezorgd in Nederland en beschikken over een volkomen gebrek aan inzicht voor de behoeften van moslimjongeren in Nederland. Parallel hieraan is een ontwikkeling waaraan Tilburg met Ahmet Selam & zoon, Amsterdam met Masdjied Tawhied & Sharshaby, etc, hun moskeebezoekers in een isolement drijven..
• Het gaat dus niet zozeer alleen om opleidingseisen of bestaande imamprofielen, maar daarnaast om de erkenning van een nieuwe imamfunctie in een situatie waarin moslims zich sinds relatief kort bevinden.
• De islam in Nederland is na 40-50 jaar ontwikkeling nog steeds een typische migrantenreligie en vertoont alle kenmerken daarvan. Bij de analyse van de verschillende imamproblematieken die we de afgelopen jaren hebben gehad, gaat het niet altijd om dezelfde ijkpunten van imamschap. Analyses van casuïstiek is daarom noodzakelijk om tot een duidelijk beeld te komen.
• In de laatste casus van Bahaeddin Budak gaf hij een normatief antwoord terwijl hij een geestelijk verzorgersantwoord had moeten geven. Het was zijn taak zich te ontfermen over de vraagstelster. Natuurlijk kwam het naar de vraagstelster toe onmenselijk over om haar ook nog eens in de dadershoek te plaatsen, terwijl ze was verkracht. Zijn antwoord was eigenlijk ‘gematigd’ in juridisch-religieuze zin, maar hij zat op de verkeerde stoel. Naar de moslimbinnenwereld toe was hij communicatief zwak, zijn kennis en inlevingsvermogen (empathie) was onderontwikkeld en hij opereerde niet deskundig en in een klimaat – de grote boze buitenwereld – waarin ‘imams’ met argusogen worden gevolgd en nogal hysterisch wordt gereageerd.
Abdulwahid van Bommel was geestelijke verzorger voor moslims bij het Medisch Centrum Haaglanden, voorganger van het Moslim Informatiecentrum in Den Haag en directeur van de Nederlandse Moslim Omroep. Nu is hij docent geestelijke verzorging en schrijver.
13 Reacties op "Wat is nou een Imam?"
Vrijwel alle godsdiensten sluiten elkaar uit. Godsdiensten als het christendom en de islam dienen simpelweg verbannen te worden voor een evenwichtige samenleving.
[quote=Henk]Vrijwel alle godsdiensten sluiten elkaar uit. Godsdiensten als het christendom en de islam dienen simpelweg verbannen te worden voor een evenwichtige samenleving. [/quote]
Haha, werkelijk hilarisch hoeveel tegenstrijdigheden in deze twee zinnen staan. :)
Prijsvraag: zoek ze allemaal…
Goed geanalyseerd.
Interessant zou zijn om het met omringende landen te vergelijken als Engeland, Frankrijk, Belgie, Duitsland & Denemarken bijv.
Maar vooralsnog vooral een migrantenreligie.
Abdulwalid,
wat een nare aanduiding, mino’s, moslims in name only.
Ik kan in dat geval alleen maar zeggen ”˜I am proud to be a mino’.
En ik roep je hierbij spontaan uit tot imam, want daar zal het je wel om te doen zijn.
Abdulwalid, je bent imam, tenminste volgens één mino.
Jan
Beste Jan toch, Waar is je hollandse gevoel voor humor gebleven??
Je bent slecht geintegreerd. Afkorten is namelijk Neerlands grote volkshobby. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
Jan ik wist niet dat je jezelf moslim noemde. Maar welkom,… join the club!
Als dat zo is dan ben je vanwege je interpretatieve vermogens van heilige teksten en je authoritaire houding, in mijn ogen meer dan een imam van de mino’s. In mijn ogen mag ben je het waard de titel ‘aino’ te dragen…ayatollah, in name only…
Ik mis nog een categorie. De imams die door de media tot imam gebombardeerd zijn,maar in feite gewoon godsdienstleraar zijn na een jaartje studie in SA, zoals Abdul-Jabbar vander Ven.
Geachte heer van Bommel, Beste Abdulwahid en alle anderen. Assalamo aleikom, vrede zij met jullie.
Ik zou zeggen: de autochtone moslim en de moslimjongere, sta op. Het is tijd voor actie.
Aan de misstanden kan alleen een einde komen, als de mensen die deze misstanden zien, ook de moed hebben te spreken.
En zolang zij dat niet doen, verergert de situatie. De heer van Bommel legt de focus van de misstanden in het artikel op de conservatieve kant die een falende “ideologie” uit de Golfstaten uitdraagt, en vergeet hierbij wat er aan de “liberale”kant gebeurt.
Een veel zeggend voorbeeld: Wie heeft de opleidingskwaliteiten en beweringen van de interim- voorzitter van de (nieuwe) imambond gecheckt?! de journalisten gaan voor het gemak en de sensatie. Maar zoiets mag niet de houding zijn van de moslimgemeenschappen, en van de mensen die de misstanden zien.
Als een voorzitter van een imambond zijn honeymoon durft te verkopen als een studie in Dubai, en aanspraak maakt op een “spookstudie”in Cairo, en de kranten dit verhaal in het hele land verspreiden, zonder dat er een imam, een moslim opstaat en zegt “Allahoma ina hada monkar”. Dan zegt dat veel over de moslims en hun vertegenwoordiging.
Misschien dat imam Abdulwahid het weet, wie zijn de 80 imams die zich bij de bond van Forkani hebben aangesloten? ben reuze benieuwd.
@Jan #4: wat is dat nou weer voor kinderachtige insinuatie Jan? Scherp stuk van imam Van Bommel en iemand die tenminste durft te zeggen waar het op staat. Zoveel vrijheden kunnen veel andere imams zich niet permitteren omdat ze allemaal wel weer aan één of andere schimmige organisatie verbonden zijn…
Kamal,
hollandse gevoel voor humor? Wat bedoel je?
Slecht geïntegreerd? Waar heb je het over?
Ik ben moslim in die zin, dat ik het ermee eens ben dat de mensen wereldwijd samen zullen moeten leven. Maar ik kan echt niet accoord gaan met de voorschriften van Mohammed namens Allah, die dateren uit een andere tijd en zijn nu in de letterlijke zin archaïsch. Toen hebben ze misschien geleid tot een verbetering, wie weet, maar nu kunnen die voorschriften echt niet meer, ze verminderen de inmiddels bereikte sociale rechtvaardigheid. Er zijn bovendien profeten geweest na Mohammed.
Said (#7),
wat bedoel je met ”˜het is tijd voor actie’? Wat voor actie? Welke misstanden? Hoezo gaan journalisten ”˜voor het gemak uit van sensatie’? Wat is dat voor een belediging?
Shireen (#8),
wat bedoel je met ”˜kinderachtige insinuatie’? Wat insinueer ik volgens jou?
Jan
Aan @1
Is al door de eeuwen heen geprobeerd lukte niet. Nu wordt ook weer geprobeerd en ook dat zal weer niet lukken. Zelfs de jodendom is er nog, na wat Hitler geprobeerd heeft.
Dat alle godsdiensten elkaar uitsluiten is geen probleem. Wat wij vandaag de dag missen is een duidelijke verdrag tussen de verschillende godsdiensten. Maar als je objectief naar de wereld kijkt gaan de oorlogen niet over godsdienst, maar meer over grond, macht, olie, rijkdommen, eer, etc.
Aan @3
Wat zijn eigenlijk de kenmerken van een migrantengodsdienst.
Aan @6
Ja, die categorie mis ik ook. Abdul Jabbar heeft herhaaldelijk aangegeven dat hij geen Imam is, maar toch hameren de media op het feit dat hij dat wel is. Waarom doen ze dat eigenlijk?
Aan @8
Dit hoor ik voor het eerst, ik ben reuze benieuwd welke imams aan welke schimmige organisaties verbonden zijn? Dan leer ik weer eens wat.
Ps: je hoeft niet alle imams op te noemen, maar gewoon een stuk of 50 imams die verbonden zijn aan schimmige organisaties. En natuurlijk ook meteen bewijs dat de organisaties inderdaad schimmig zijn.
Aan @9
Welke bereikte sociale rechtvaardigheid hebben we het hier over. Kun je een paar voorbeelden noemen en die er vroeger nog niet waren. Dus echte nieuwe zaken die van deze tijd zijn. Bijv straf op misdaden was er vroeger ook al, die dus niet.
En vroeger gingen mensen ook al naar de rechters om hun recht te halen, die ook niet. Ik heb het dus over echte nieuwe dingen.
Beste Jan,
Ik zal een andere keer, indien ik van de redactie de mogelijkheid krijg, ingaan op wat voor “een actie”ik bedoel.
Ik weet niet of jij een journalist bent. Maar mijn opmerking is niet bedoeld als een belediging. Mag ik kritisch zijn?
Wat je van een journalist mag verwachten, is een klein beetje onderzoek. Klakkeloos overnemen van wat je geintervieuwde zegt,omdat het in het straatje past, is geen onderzoek. De interim-voorzitter van de (nieuwe) imambond liegt dat hij barst over zijn kwalificaties. P&w, de Pers, de Spits mogen zijn beweringen zo overnemen. Merkwaardig vind ik het dat niemand van de moslimvertegenwoordigers, vooraanstaande imams iets zegt. Een gelovige kan van alles uitvreten en hiervoor de genade van de mensen en de Heer vragen, maar liegen is per (religieuze islamitische) defenitie uit den boze. En als de leugens maatschappelijke schade met zich mee brengen, is een capabele moslim er op aangewezen er iets van te zeggen.
mvg
Ikken (#10),
er zijn nogal wat verworvenheden, zoals stemrecht voor iedere Nederlander, gelijke behandeling, vrijheid van meningsgaring en meningsuiting, die waren er voorheen echt niet.
Straffen zijn ook veranderd, vroeger zei de koning ”˜kop eraf’ en hopla. Maar het is allemaal erg fragiel, we hebben nu te maken met rare gevallen zoals Wilders en (ik kan haar naam niet uit het toetsenbord krijgen) en met een cultuur waarin openbare personen van alles roepen. Ook heeft de helft van de Nederlanders te weinig geld achter de hand. Dat betekent niet alleen dat zij geen wasmachine kunnen kopen als de oude versleten is, maar ook dat zij niet naar de rechter kunnen en dergelijke. Zij missen de macht van het geld en die macht is relatief groot (bijvoorbeeld de macht van ”˜ons’ koningshuis). Er zijn veel verworvenheden, maar ze kunnen zomaar weer verdwijnen, als mensen die macht hebben het willen. Een groep mensen zal de machthebber volgen, ook als men de opdracht krijgt om te mishandelen en te martelen (ik doel niet alleen op de tweede wereldoorlog maar ook op wetenschappelijk onderzoek).
Said (#11).
kom op, vertel gewoon over wat voor actie je het hebt en waarvoor het tijd is. Ja, ik ben journalist en ja, je mag kritisch zijn, het doet er niet toe of ik het een belediging vind, tenzij je mij met opzet wilt kwetsen of oproept tot geweld.
Een journalist hoeft niet diepgaand te onderzoeken (dat is een aparte tak van sport), maar moet wel aan hoor en wederhoor doen. Het gebeurt momenteel te vaak dat de media een standpunt doorgeven zonder wederhoor.
Over welke misstanden heb je het (#7)?
Kennelijk is er een hoop gerommel over imams?
Jan
besten….
De imam is in dienst van de gemeenschap en de imam zegt dus wat het moskee bestuur wil horen.
de imam is NIET vrij om zijn persoonlijke mening te laten horen .tenzij de imam zo bekend is dat hij het zich kan veroorloven.
(zo niet dan is ie ontslagen en misschien wel op het vliegtuig naar land van herkomst. en verblijfsvergunning kwijt. )
wie betaald die bepaald.
en heeft een imam CAO ? pensioen opbouw? vakantie geld ? avond toeslagen ? rechtsbijstandverzekering?
……. auto van de zaak?
overwerk ?