‘Europese instellingen en regeringen moeten meer doen om de negatieve stereotypen en vooroordelen over moslims in vooral het onderwijs en op de arbeidsmarkt tegen te gaan’. Dat stelde Amnesty International vast in het onlangs verschenen rapport Choice and Prejudice: Discrimination against Muslims in Europe.
Tien dagen voor de verkiezingen neemt Moslimvrouwenorganisatie Al Nisa op haar eigen manier actie. Zij start dan met haar campagne “Kent u mij?”. In een één minuut durend YouTube filmpje worden vijf krachtige moslimvrouwen in beeld gebracht . Vrouwen die ondernemend en succesvol zijn in alle lagen van de samenleving. Vrouwen die door de gewone burger en de politiek noch gezien noch erkend worden.
Al Nisa ontving in antwoord op haar campagne ECHT Nederlands uit 2010, ontstellende reacties als: ‘deze vrouwen bestaan niet’ of ‘denk maar niet dat jullie Nederlands zijn’. Al Nisa ziet graag dat de Nederlandse politiek zich meer richt op de voorbeeldrollen die vele succesvolle, zelfstandige moslimvrouwen vervullen in ons land. In plaats daarvan heeft de politiek in de afgelopen jaren kostbare tijd en geld verspild aan vrijheidsbeperkende en schofferende maatregelen als het boerkaverbod, het ramadan zwartboek en andere politieke oprispingen. Reële positiviteit en het goede voorbeeld zijn de sleutelwoorden. Gebruik deze, als u ook net als wij staat voor een betere samenleving voor ons allemaal.
De campagne is een onderdeel van Al Nisa’s dertig jarig jubileumthema ZIN (Zelfbewuste vrouwen, Inspirerende ontmoetingen en Nieuwe inzichten). Al Nisa zet zich sinds dertig jaar in voor de Nederlandse moslimvrouw en de Nederlandse samenleving. Op 22 september 2012 volgt in samenwerking met Marmoucha en New West Fest een landelijk symposium in De Meervaart Amsterdam waar o.a. moslimvrouwen het podium delen met onderzoekers, columnisten en kunstenaars. Speciale gastspreker is Dr. Ingrid Mattson uit Canada. Zij was tot voor kort de eerste vrouwelijk voorzitter van de grootste Islamitische Noord-Amerikaanse koepelorganisatie ISNA.
De film en de poster (A2-formaat) zijn te zien en gratis te downloaden via www.alnisa.nl, YouTube, of te bestellen via info@alnisa.nl. De posters zijn beschikbaar om uit te printen of voor op websites.
5 Reacties op "Al Nisa presenteert unieke campagne ‘Kent u mij?’"
Leuk initiatief!
Leuk spotje, alleen wat jammer van de stem. Ook jammer dat de redactie van wijblivjenhier daarnaast een zomaar een nogal generaliserend stuk over Hindoestaanse PVV stemmers plaatst. Want als
Over sterke vrouwen gesproken, kwam ik dit nog tegen.
http://www.hurriyetdailynews.com/world-responds-to-story-of-women-who-murdered-her-rapist-.aspx?pageID=238&nID=29347&NewsCatID=341
Ik mag dat wel.
Vraag me trouwens nu wel af hoe het zit met dat verhaal dat verkrachte vrouwen niet zwanger kunnen raken.