Als ‘biculturele Nederander’, zoals dat tegenwoordig chic heet, moet je altijd beducht zijn voor de beruchte vraag. Vooral als het een eerste kennismaking betreft. Het gaat er vooral om hoe men de vraag stelt. Vaak komt de vraag uit het niets vallen, als een linkse directe! Wees dus altijd voorbereid. De vraag zelf oogt op het eerste gezicht onschuldig en is meestal ook zo bedoeld. Vaak een uiting van nieuwsgierigheid. Het gevaar zit hem in de (bewust of onbewuste) vooroordelen die achter de vraag kunnen schuilen. Ik heb er een gewoonte van gemaakt de vraag zo lang mogelijk te ontwijken totdat men specifiek is.
Helaas lukt dat niet altijd en laat ik me soms verrassen.
Daar stond ik dan tegenover de nieuwe buurman die even kennis wil maken. Buurman: "..Maar euh, waar kom je vandaan?" Ik: "Eh, gewoon uit Rotterdam… Ik kom van een paar straten verderop… Daar woonde ik." "Nee, maar waar kom je echt vandaan?" Er volgt een denkpauze van mijn kant: ‘Hmmm, hij wil mijn afkomst weten maar waarom zegt hij het niet precies?’ Ik met big smile: "O, je bedoelt oorspronkelijk?…Uit Marokko!" Ik zie een schrikreactie. Soms zeggen blikken meer dan 1001 woorden. Oei… De buurman is seconden lang stil, in mijn beleving lijken het wel uren, en hij staart strak langs me heen, alsof hij net te horen heeft gekregen dat ik van mars kom!
Impulsief en zonder goed na te denken probeer ik hem bij bedaren te brengen. "…Maar ik ben hier geboren, hoor.." Hoe verzin ik het! Ik denk over mezelf: ‘Stommerd, alsof dat er wat toe doet? Waarom loop ik mezelf nou te verdedigen?!’ Hij bleef nog even strak langs me staren en zei toen met een geruststellende toon: "Ach, het maakt eigenlijk ook niet uit waar je vandaan komt! Wij hebben zelf Turkse vrienden en die komen vaak op bezoek." Ik haal weer adem en denk: ‘Hmm, het maakt niet uit? Waarom vraag je het dan en schrik je vervolgens? …Hmm… Hij probeert wat goed te maken.’
Achteraf was ik enigszins teleurgesteld in mezelf. Ik was mezelf aan het verdedigen en ging mee in zijn (bewuste of onbewuste) vooroordelen. Maar wat is wijsheid op zo’n moment? Ik moest terug denken aan een andere ervaring, jaren geleden. Bij mijn eerste stage (en wel op de eerste dag) maakte ik kennis met een andere stagiaire die daar op de laatste dag van zijn stage liep. Het was maandagochtend en ik maakte kennis met iedereen en dus ook met de stagiaire die met een blauw oog rondliep. Hij was betrokken bij een knokpartij in een discotheek in het weekend. Een collega die recht tegenover me zat: "Wat waren dat voor gasten die dat hebben gedaan?" Stagiaire: "Het waren Marokkanen." Collega: "t##### Marokkanen!"
En daar zat ik dan recht tegenover hem…. Ik schrok me een hoedje. Moest ik me aangesproken voelen? Aan de ene kant niet, want ik had niets met ze te maken. Aan de andere kant wist ik bijna zeker dat als het autochtone jongeren waren, hij het generaliserende ‘Marokkanen’ niet had vervangen door ‘Nederlanders’. Hij wist kennelijk niet dat ik tot dezelfde etnische groep behoorde, of deed hij het om me uit de tent te lokken?
Ik kon twee dingen doen, hem confronteren met dit feit ("Hallo, ik ben er ook één!") en dan afwachten wat de reactie is, misschien leidend tot einde stage op de eerste dag. Game over? Of ik kon even slikken en weer doorgaan hopen dat het onderwerp snel over zou waaien. Aangezien ik in het begin nooit zo’n prater ben en ik verrast was, koos ik voor de laatste optie. Wijs of niet? Ik weet het niet.
Het duurde vervolgens een aantal weken voordat de beruchte vraag aan mij gesteld werd. Ik zag mijn collega (van de generaliserende opmerking) even slikken toen hij over mijn afkomst hoorde. Hij moet zich toen ook een hoedje hebben geschrokken. De rest van de stage was hij opeens opvallend aardig tegen mij, alsof hij wat had goed te maken… Ik heb me nu voorgenomen om de vraag elke keer weer direct terug te stellen en geen genoegen te nemen met "O, ik ben gewoon Nederlander." "Hoezo ‘gewoon’? Ben ik dan ‘ongewoon’? Mag ik je stamboom zien?"
43 Reacties op "Waar kom je echt vandaan?"
Klinkt als een nuttige stage dan; die fout zal ie in de rest van zijn carriere niet meer maken:P
Ik heb nog een variatie.
Ze zien wel dat ik een allochtoon ben maar omdat ik een ‘leuk’ allochtoon ben gaan ze wishfull raden.Italiaans? Spaans? Portugees? En als ik dan zeg Marokkaans.’Ooooh’. Een geval ging nog een stapje verder’Oh, wat zonde voor zo’n leuke meid’. Ik stond ook toen met een mond vol tanden.
Ik maak het bijna elke keer mee als ik kennis maak met een blanke Nederlander. De volgende (standaard)vragen worden gesteld: Waar kom je vandaan? Ik antwoord: Suriname. Wil je niet weer terug? Mijn antwoord: ja, misschien wel. Een ding weet ik. We zullen nooit van elkaar houden. We mogen in dit land leven, niet omdat ze van ons houden. Maar de geschiedenis heeft dat zo bepaald. Hierover wil ik nu niet hebben. Zo heeft de geschiedenis ook de grenzen tussen de landen getrokken, want in het begin waren er geen grenzen. De mens heeft de grenzen getrokken. Vaak met een pen en een liniaal.
Tja wel heel herkenbaar voor deze ‘echte’ Nederlander. Zo was er die cabaretier die zowel op toneel als in privé tijd de gewoonte had opgevat een ‘komische’ tirade los te laten op de homosexuele medemens. Ik kan best tegen dat soort grapjes maar hij verviel wel erg vaak in herhaling en leek zichzelf wel heel grappig te vinden hoewel de grapjes nogal flauw waren. Nooit kwam hij op het idee dat ik een vriendje zou kunnen hebben. Totdat hij weer eens doordraafde en quasi grappig vroeg … “maar zou jij dan naast een homo willen wonen?”. Toen zei ik … “nou ik ben zelf homo en vind je grapjes zo langzamerhand wel erg flauw”. Lang viel hij stil en begon toen wat te stamelen … Echt een oplossing en goede benadering heb ik hier nog nooit in kunnen vinden.
Azad, als ik iemand tegen kom waarvan ik het vermoeden heb dat hun oorsprong niet in de lage landen ligt ben ik ook nieuwsgierig waar die vandaan komt. Daar is toch verder niets mis mee? Kan evengoed van je houden hoor, maar het zou wel prettig zijn als de liefde wederzijds zou kunnen zijn.
Héél herkenbaar stukje Kamal! Kreeg ook deze opmerking regelmatig toegespeeld na een kennismaking met een ‘echte’ Nederlander: oh, je spreekt wel erg accentloos en goed Nederlands voor een Marokkaan. Als een boer met kiespijn neem ik deze beledigende compliment in ontvangst en denk ik terug aan mijn periode op het hbo toen ik steevast de stukken van mijn Nederlandse mede-projectgroepleden op spelling en grammatica controleerden. Want dat was echt een niveau van ‘lik-mijn-vestje’. Ook ik laat me vervolgens verrassen en verdedig me als volgt: ‘ik ben dan ook geboren in Nederland en spreek slechts gebrekkig Marokkaans..’. Alsof dat laatste er toe doet..
Zo kun je denk ik een heel boek vol schrijven met herkenbaar en ongemakkelijke situaties waarin tweede en derde generatie Marokkanen (e.a. niet-waarachtige Nederlanders)zich in het maatschappelijk verkeer bevinden. Wat dacht je van deze bij elk ramadan steevast terugkerende vraag?: mag je zelfs geen snoepje eten of een glaasje water drinken??? Mijn antwoord: neen, ook dit jaar niet…
In dezelfde categorie:
als men hoort dat mijn vriend Turks is: volgt vaak de vraag (met vies gezicht): is het dan een ‘echte Turk’? Mijn antwoord meestal: ja, maar hij slaat me alleen omdat ie van me houdt…
Of de vraag die iemand in de trein op weg naar Schiphol stelde aan mijn vriendin met Iraanse vriend: goh, wat fijn dat je dan op vakantie mag van hem!
M.v.g.
Ik was een keer aan het schoonmaken bij een mevrouw (thuiszorg)
Zegt ze tegen mij dat ze geen Ghaneze schoonmaaksters wil, omdat die vies zijn en kakkerlakken hebben
Zeg ik tegen haar dat ik (Nederlander) ook kakkerlakken thuis heb
Dat hoort ze niet eens of ze wil het niet horen
Overigens vraag ik ook altijd waar mensen vandaan komen als ze er niet blond- blauwe ogen uit zien en een licht accentje hebben. Ik weet dat dat racistisch over kan komen, maar hoe zou je dat anders moeten vragen? En vaak zijn de antwoorden wel interessant.
Ik bespeur iets interessants in de reacties; in jullie klachten over mensen die je vanuit vooroordelen aanspreken, worden precies dezelfde soort vooroordelen over Nederlanders en over huidskleur tentoon gespreid. Met name de reactie van Azad Ilahibaks (#3) is ronduit racistisch.
Jullie zouden eens met Friezen, Groningers of Limburgers moeten praten; die krijgen precies dezelfde vragen naar aanleiding van hun uiterlijk en/of accent en zullen zich daar net zo hard aan ergeren. Het is echter gewoon oprechte interesse. Er is immers weinig zo interessant als iemand die niet uit dit vlakke saaie land komt. Dat op die interesse in sommige gevallen een ronduit domme of beledigende opmerking volgt, zegt niets over Nederlanders in het algemeen.
Een betere wereld begint bij je zelf. Zo moeilijk kan het niet zijn om oprechte interesse gewoon normaal te beantwoorden en botte domme opmerkingen keihard af te straffen.
Hé Simon, wat leuk! Niet alleen.
Bij mij gaan ze ook veelvuldig de fout in met hun niet-voor-allochtonen-bestemde-achterkamerpraatjes. Als ‘Engels-Canadese’ mag ik er wel bij horen.
‘Maar jij bent toch gewoon Nederlands (lees: één van ons)?’
Ja, 1/3 wel; 3/4 niet. Ik zeg dan (netter dan hier soms): ‘Maar misschien wil ik er niet bij horen als jullie zo intolerant zijn’.
Dat komt me meestal duur te staan. “Waarom niet dan? het is hier zo geweldig.”
‘Nou, dat valt wel mee. Er zijn bijvoorbeeld veel misstanden bij de overheid. Neem Srebenica ..’
Oei, dat had ik aan de verjaardagstafel niet moeten zeggen.
Ik ben ondankbaar, wantrouwend, wereldvreemd. ‘Zie je niet wat NL allemaal voor je gedaan heeft’.
Ja, daar ben ik ook dankbaar voor; maar ik mag toch zeggen wat ik zie?
Eigenlijk niet. In mijn ervaring houdt daar mijn Nederlanderschap op. De welkomst-mat wordt bij kritiek ingetrokken. Op het moment dat ik misstanden benoem, ga ik eigenlijk te ver. Ik mag wel stemmen, maar niet ‘klagen’.
Bij mij verschuift de vraag van mijn omgeving uiteindelijk naar: ‘Maar waar wil je dan echt horen?’
Mijn antwoord is: ‘Nou eigenlijk op alle vijf de plekken (+ moeder/Indonesie, vader/India)’ Maar dat kan niet, dan ben ik de keuze aan het vermijden. Ik kan zogeheten geen commitment maken aan NL ..
Post-etnisch zijn vind ik mooi en lastig. Ik ben en blijf een meerbloed. Mij reduceren tot waar ik ‘echt hoor’ en waar ik echt ‘assimileer’ werkt tot onvrede en oprechte teleurstelling van mijn omgeving gewoon niet. Het is ook lastig voor mij en hun. Als ik te lang in NL ben word ik rusteloos en staar verlangend uit het raam. Als ik te lang in Canada of elders ben voel ik hoe Nederlands ik in de afgelopen 30 jaar geworden ben en mis ik mijn geliefde, familie en vrienden. Voor mij is slechts één conclusie mogelijk: ik hoor in meerdere landen, meerdere culturen. En juist die conclusie – die voor mij zo goed is – juist die mag momenteel niet en wordt door het staatsapparaat steeds vaker op alle mogelijke manieren tegengewerkt en in de media zwart gemaakt. (ook zo’n raar woord ‘zwart’)
Waarom? Wat doe ik de autochtonen aan? Ik zie mezelf als een verrijking van de cultuur, niet een verdunning.
Voor mij is het als DNA-spreiding: exotisch is gezond.
Maar om een populaire angst gerust te stellen: nee, ik wil de Nederlandse cultuur niet vernietigen, of afschaffen – daarvoor is ‘ie veel te goed.
Ik vraag alleen mezelf te mogen zijn.
En als dat niet kan, vertrek ik met pijn in mijn hart.
Ik zal het wel merken in de komende paar jaar. Helaas.
[quote=FoF]als men hoort dat mijn vriend Turks is: volgt vaak de vraag (met vies gezicht): is het dan een ‘echte Turk’? Mijn antwoord meestal: ja, maar hij slaat me alleen omdat ie van me houdt…[/quote]
haha :)
Ach jaa, waar komen we vandaan en waar gaat de reis naar toe?
Etnische achtergrond vindt ik ook wel leuk om te weten, eerst probeer ik het te raden en daarna vraag ik het.
Ook al zeggen we heel vaak dat het niet zo veel uitmaakt waar we vandaan komen, toch is de achtergrond van iemand wel sterk doorslaggevend hoe iemand denkt, of op zn minst zich kan gedragen. Ja dit alles kan zich ook berusten op vooroordelen, maar in mijn geval is het meer een analyse. En hoe vaker ik merk dat ik naast mijn eerste ‘analyse’ zit, des te meer ik openminded wordt.
Peace & Love…
[quote]Ik weet dat dat racistisch over kan komen, maar hoe zou je dat anders moeten vragen? En vaak zijn de antwoorden wel interessant.[/quote]
Pippi, het is een kwestie van nuance.
Er is een groot verschil tussen de vragen [i]”waar kom je (echt) vandaan?”[/i] en [i]”wat is je afkomst/waar liggen je roots?”[/i]
De eerste vraag suggereert namelijk dat je niet hier in Nederland hoort, terwijl de tweede vraag naar mijn mening een blijk geeft van interesse.(Natuurlijk hangt het ook af van de context waarin de vraag gesteld wordt.)
”˜Wanneer ga je terug?’. ”˜Morgenochtend’. ”˜?’. ”˜Met het vliegtuig’. Natuurlijk ga je niet morgenochtend met het vliegtuig terug, maar het wordt wel stil.
Of iets anders, iemand die jouw huid (bruin) aanraakt, of je haar (kroes). Raak zijn of haar arm aan en zeg ”˜roze, net als een varken’. De ander reageert geschokt. Roep dan: ”˜geintje!’.
Overigens ben ik het niet met je eens dat geweld van in Nederland geboren jongens goed wordt gepraat. Ja, jij komt uit Marokko, maar daarom ben je nog geen t#### Marokkaan, net zo min als ik een k#### Nederlander zou zijn. Niet alles wat anderen doen uit de ethnische groep waar je toe behoort is in orde – dat wil je misschien wel, maar het is niet zo.
Azad, je kunt ook niet verwachten dat iedereen ”˜van je houdt’. Moet dat dan?
Ik wil ook wel weten waar iemand vandaan komt. ”˜Which tribe are you?’ – dat vragen Afrikanen elkaar ook. De vooroordelen en Belgen-grappen zijn niet van de lucht. Er is een bevolkingsgroep die bekend staat om gierigheid. Die kijken tijdens het eten naar een foto van een vis …. haha! Anderen zijn zo dom. Ze ruilen een koe voor een radio … haha! Het is van altijd en overal. Gelukkig zijn er in Nederland heel veel mensen met heel verschillende achtergronden. Dat maakt de kansen op vriendschappelijk samenleven groter. In communistische landen was het opgelegd pandoer, het samen moeten leven.
Eenzelfde soort reacties kun je ook krijgen als je geen vlees eet. Verwarring!
Of als je in huis geen schoenen draagt.
”˜Ja, maar hij slaat me alleen omdat hij van me houdt’ is natuurlijk niet leuk. Maar ja, lachen doe je nu eenmaal ook om erge dingen, misschien juist wel om vreselijke dingen. Ik heb erg moeten lachen om een vrouw die vertelde dat haar man haar mishandelde, dat zij vertrok, en dat hij nu een vrouw heeft die hem met een pan slaat. Al zijn tanden uit zijn mond! Haha!
Het is een goede zaak om je te bedenken dat je niet weet hoe de ander gekomen is tot zijn/haar vraag. En wat er achter de lach schuilt.
Jan
Er zijn mensen die vragen uit nieuwsgierigheid en interesse waar je vandaan komt, en er zijn mensen die het vragen omdat ze willen weten uit welk ‘achterlijk’ landje je komt.
Je hebt dus beide soorten… We hoeven dus niet te zeggen dat iedereen aardig is, maar laten we ook niet generaliseren, want dat is onrechtvaardig.
@ Alison
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Zelf heb ik acht jaar in de VS gewoond, in Georgia, en ik vind mezelf dan ook ongeveer net zo Amerikaans als Nederlands. Maar oei, die arrogantie die ik soms tegenkom als ’t ter sprake komt. “Oooh, ja persoonlijk heb ik het niet zo op Amerikanen,” zeggen mensen dan. Fijn, dan heeft iemand dus net m’n complete vriendenkring daar opzij gezet, dus dat wordt een gezellig gesprek verder. Ik zou het fijn vinden als iemand me gewoon eens vroeg, Hoe is het daar dan? Oprechte interesse…
Maar, en hier ben ik het eens met zmooc, dit speelt ook binnen Nederland t.o.v. Friezen, Limburgers etc. Ik werk voor een hoger-onderwijsinstelling waarbij docenten vaak door het hele land lesgeven, maar toen er op een dag een docent uit Twente in Rotterdam voor de klas moest, ging het helemaal fout. Hij werd met z’n Boer-Frans-achtige accent gewoon niet serieus genomen door de studenten. Terwijl de Rotterdammer het in Twente prima redde. Conclusie: Nederlanders zijn bot, en Rotterdammers ’t ergst van allemaal (nee hoor, grapje)
Beste Khalid,
Je zei: “Wat dacht je van deze bij elk ramadan steevast terugkerende vraag?: mag je zelfs geen snoepje eten of een glaasje water drinken??? Mijn antwoord: neen, ook dit jaar niet…”
Verwacht je nu echt dat alle Nederlanders alle cultuurelementen kennen van alle naties van alle immigranten die Nederland verkozen boven hun vaderland?
Dat zijn er minimaal 50 schat ik in.
Volgens mij is het toch echt zo dat die immigranten hun maatschappij met de daar vigerende cultuur hebben ingeruild voor de Nederlandse maatschappij.
Moeten alle Nederlanders op cultuurles om van zo’n 50 nationaliteiten de culturele eigenaardigheden te leren, omdat die 50 nationaliteiten liever ons land kiezen en hun eigen land achterlaten?
Dat is toch lachwekkend. Volkomen irrationeel.
Sterker nog, al die 50 nationaliteiten zouden dan ook weer wederzijds op cultuurcursus moeten om weer van die andere 50 + de Nederlandse cultuur te leren.
Hoe onnozel kan een mens zijn?
Je ziet in dit soort reacties nog steeds hoezeer het onlogische multiculturele gedachtengoed van de Linkse Kerk post heeft gevat en huishoudt onder toch op het eerste gezicht intelligente mensen.
Een maatschappij kan alleen functioneren met een LeitCultuur. Als immigrant doe je er dan ook verstandig aan zo snel mogelijk te assimileren. De slimmen doen het snel, de dommen verzetten zich ertegen en mislukken.Dat zien we dagelijks gebeuren.
Uiteindelijk is assimilatie het enige en logische en overmijdelijke gevolg van emigratie.
Integratie is de nieuwe NewSpeak, het nieuwe policor toverwoord nu de oude ‘multiculturele’ lingo door de realiteit is achterhaald. Ook dit woord zal uiteindelijk door de realiteit worden achterhaald. En belanden op de vuilnisbelt van de linkse luchtfietsers en culturele relativisten.
Wanneer gaan mensen nu eens nadenken?
Maar
@ Lucy
“Moeten alle Nederlanders op cultuurles om van zo’n 50 nationaliteiten de culturele eigenaardigheden te leren, omdat die 50 nationaliteiten liever ons land kiezen en hun eigen land achterlaten?”
Overdrijven hoeft ook niet, maar bij aardrijkskunde en maatschappijleer en godsdienst hier aandacht aan besteden vind ik wel normaal- er zijn minder zinnige zaken die wel aan bod komen. Het onderwijspakket mag best weer eens geactualiseerd worden.
“Je ziet in dit soort reacties nog steeds hoezeer het onlogische multiculturele gedachtengoed van de Linkse Kerk post heeft gevat”
Multi-culturalisme is niet links, of rechts. Je kunt hardstikke rechtse opvattingen hebben over bijv. uitkeringen en toch multi-cultureel zijn. Analoog: zorg om dierenleed heette altijd links te zijn; toch blijkt het voor de PVVer ook belangrijk te zijn.
“Een maatschappij kan alleen functioneren met een LeitCultuur. ”
Dat is een nationalistische misvatting. Canada heeft bijvoorbeeld een gemeenschappelijk economisch systeem en een rechtssysteem, maar géén leitcultuur. Dat is een proces van evolutie geweest en het ontdekken dat in een heterogeen land een leitcultuur gewoon niet werkt.
“De slimmen doen het snel, de dommen verzetten zich ertegen en mislukken.Dat zien we dagelijks gebeuren.”
Ik wil nog wel eens zien wie er op het reservaat in Urk gaat wonen. Je afsluiten van een veranderende wereld en vasthouden aan die ‘goede oude cultuur’ heet isolationisme en heeft al meerdere keren schade berokkend in de wereldpolitiek – vooral aan het isolationistisch land zelf.
Aanpassen aan een multi-culturele wereld: de slimmen doen het snel, de dommen verzetten zich ertegen en mislukken.
“nu de oude ‘multiculturele’ lingo door de realiteit is achterhaald.”
in het verleden verkeerd toegepast en weggegooid ipv ter reparatie gebracht bedoel je.
Nationalisme da’s pas een time-warp.
Post-etnisch heeft de toekomst!
@ Elma
Ja, interesse en betrokkenheid zou fijn zijn. Ik heb ook vaak het gevoel dat ik wel in hun geinteresseerd ben, maar dat zij de noodzaak niet voelen om ook in mijn cultuur geinteresseerd te zijn.
“Ja, maar je woont nu toch hier”
grr. Een beetje interesse voor mijn wereld mag toch wel? Dat is toch niet politiek incorrect of zo???
Alsof de wereldbol een bitterbal is.
(sorry, grapje naar Lucy :-) )
Missing Link , Nederland is altijd multi-cultureel geweest , dat wij van 1945 tot de komst van de eerste Indoos even geen minderheden hadden komt door de grote bereidheid die er was de vorige grote minderheid te verraden aan de Nazi’s
Trouwens
Mijn grootouders werd altijd verweten dat zij weigerde de plaatselijke taal te spreken ..
Mijn grootouders geloof werd als vreemd gezien ..
Hun Gebedsruimte werd als te groot en cultuurvreemd gezien
Hun gezin was te groot …
Zeeuwse katholieken in protestant noordholland in de jaren 20 vorige eeuw …
Over de vraag waar ik vandaan kom .
Ik kom uit Nederland , maar niet dit ” Autochtonistan ” waar het land van mijn jeugd in veranderd is .
Van 1996 tot 2002 heb ik in de USA gewoont dus de hele opkomst van het Fortuynisme heb ik gemist .
Eigenlijk heb ik nog steeds het gevoel bij mijn terugkeer in een ‘paralel Universum ‘ te zijn beland .
Als vader indentificeer ik mij meer met mijn kinderen dan met “mijn land”
Beide zijn allochtoon , de oudste half Amerikaans , de jongste half Marokkaans …
# Missing Link “Een maatschappij kan alleen functioneren met een LeitCultuur”.
Raar dit te horen zo kort na 4 en 5 mei. Het is alsof ik Sophie Scholl van verzetsgroep die Weisse Rose weer in gesprek hoor met haar ondervrager. Hier in Amsterdam heb je meer dan 100 nationaliteiten. Het zijn vele culturen die met elkaar moeten samenleven en racisme en xenofobie zijn hier in Slotervaart echt niet beperkt tot de van oorsprong Nederlander. Surinamers klagen over hun racistische Turkse buren die weer klagen over hun onaangepaste nieuwe Marokkaanse buren die zich weer raar aangekeken voelen door hun o zo nette van oorsprong Nederlandse buurtjes. Het doet mij wel eens aan de prachtfilm van Spike Lee denken “Do the Right Thing”.
http://www.imdb.com/title/tt0097216/
Ik wist en snap eigenlijks ook niet waarom jullie het zo ervaren.
Waarom is het vervelend te moeten vertellen waar je roots liggen? Het is dat ik niet beter weet dat mijn beide ouders uit Nederland komen. Anders had ik net zo goed kunnen zeggen dat ik uit Duitsland kom of waar dan ook.
Ik kan echter wel begrijpen dat het iets gevoelliger ligt bij Marokkanen, Turken, Antilianen, Surinamers en andere bevolkingsgroepen die makkelijk te ondescheiden zijn van blanke mensen.
De blanke mens wordt er moe van steeds geconfronteerd te worden met de problemen die deze bevolkingsgroepen veroorzaken in de Nederlandse samenleving, maar niet alleen hier, overal in de wereld worden we geconfronteerd met het feit dat minderheidsgroepen eigenlijks gewoon veel problemen veroorzaken in een samenleving. Over wat voor problemen ik het dan heb? Een heleboel dus daar ga ik niet verder op in.
Ik heb er in mijn dagelijks leven geen problemen mee omdat er relatief weinig allochtonen leven in Friesland, dus ik ga puur op de media af, maar de problemen zijn niet te ontkennen ookal is de media vaak oppervlakkig. Val me dus niet hierop aan.
Ik gun het iedereen een goed en fijn leven te leiden, maar hoe meer diversiteit hoe meer problemen en hoe indualistischer de samenleving wordt hoe slechter het functioneert.
Als iemand er een ander kijk op heeft als ik, dan hoor ik dat graag.
Met Vriendelijk Groet,
Namasté
[quote]h, je spreekt wel erg accentloos en goed Nederlands voor een Marokkaan. Als een boer met kiespijn neem ik deze beledigende compliment in ontvangst en denk ik terug aan mijn periode op het hbo toen ik steevast de stukken van mijn Nederlandse mede-projectgroepleden op spelling en grammatica controleerden.[/quote]
je bedoelt zeker DIT compliment ;)
@ Missing link Lucy
Na 25 jaren wonen in Nederland ben ik inmiddels gepokt en gemazeld in het onderscheiden van geveinsde en oprechte interesse van de medeburger als het gaat om mijn etnische en religieuze identiteit. Als het gaat om oprechte interesse, draai ik met alle liefde hetzelfde bandje af bij vragen over ramadan etc. Gelukkig kom ik zulke mensen ook dagelijks tegen. Echter, als ik een soort van walging bespeur op het gezicht van mijn gesprekspartner na de mededeling dat moslims zich volledig dienen te onthouden van voedsel en drank gedurende zonsopgang en zonsondergang, dan verdwijnt voor mij rap de noodzaak om nog uit te weiden over het onderwerp.
De stelling dat Nederlanders cultuurles zouden moeten volgen omdat allochtone groeperingen ooit besloten hier te gaan wonen vind ik nogal absurd en overtrokken. Overigens ben ik niet geraadpleegd door mijn ouders om naar Nederland te emigreren. Nee, als ze het mij hadden gevraagd (als ik toen al geboren was), dan zou ik een warmer land aanbevolen hebben :-) .
Eindelijk iemand die DE oplossing kent voor het integratievraagstuk: volledige assimilatie aan de Nederlandse cultuur? Euh, wat is dan die Nederlandse cultuur volgens jou? Kun je dat in een aantal zinnen uiteen zetten?
Prima, ik ben in elk geval niet huiverig om opgeroepen te worden voor een assimilatiecursus. Immers, ik mag mijn geloof behouden: Nordin Steevorden, een rasechte Nederlander, hangt hetzelfde geloof aan. Ik hoef niet bang te zijn iedere dag boerenkool met worst voorgeschoteld te krijgen, immers Nederlanders maken ook volop gebruik van buitenlandse keukens. Hmm, heb ik nog iets gemist? Of mag ik mij trots de eerste allochtoon noemen die het assimilatiebrevet heeft gehaald? En zijn daarmee nu alle problemen opgelost?
What a beautiful world, als alles zo zwart-wit en ongecompliceerd was. Ben plotseling ook benieuwd naar je geniale voorstellen om de armoede in de wereld te bestrijden en wereldvrede te bewerkstelligen. Suggesties?
@Karraar
Een volmaakt neerlandicus zal ik nooit worden. Immers, mijn allochtone genen staan mij hier te veel voor in de weg. Helaas zal ik typische allochtone spellingsfouten blijven maken als: deze/dit of de/het ;-)
Echter het voorbeeld waar ik aan refereerde ging om Nederlandse medestudenten die regelmatig wel heel stupide de fout in gingen. Overigens denk ik dat dit alles te maken heeft met het feit dat mijn generatie product is van het falend onderwijsbeleid waarover nu zo veel gesteggel is in de Tweede Kamer ;-) Moet je nagaan, ik ben allochtoon en heb (blijkt achteraf) geen fatsoenlijk onderwijs genoten. Ik eis nu welgemeend excuses van je Karraar :-).
@ Namasté
“overal in de wereld worden we geconfronteerd met het feit dat minderheidsgroepen eigenlijks gewoon veel problemen veroorzaken in een samenleving.”
Hmm, de Nederlanders hebben in zuid-Afrika inderdaad wel problemen veroorzaakt en de Nederlandse kerk daar heeft apartheid gerechtvaardigd met teksten uit de bijbel. In een niet-koloniale samenleving echter zijn het volgens mij toch vooral de meerderheidsgroepen die problemen veroorzaken (onderdrukking, genocide etc). het lijkt misschien anders, omdat de media meestal in handen van de etnische/culturele meerderheid zijn.
“maar de problemen zijn niet te ontkennen ook al is de media vaak oppervlakkig.”
Ja, er zijn sociale spanningen in NL met complexe oorzaken. Ik wil er alleen op wijzen dat bijvoorbeeld Zaamslag een uit de hand gelopen voorbeeld is van hele gebruikelijke overlast. Net als voetbalhooligans in de trein. Er wordt met twee maten gemeten. Dat is niet eerlijk.
“hoe meer diversiteit hoe meer problemen en hoe indualistischer de samenleving wordt hoe slechter het functioneert.”
Ik wil hier de serieuze stelling lanceren, dat het dankzij de aanwezigheid van niet-christelijke allochtonen is dat ik als seksuele minderheid de rechten heb die ik heb. Hun aanwezigheid haalt de vanzelfsprekendheid van de goedburgerfatsoens tirannie uit het sociale verkeer. Nog slechts een aantal tientallen jaren geleden waren Christenen zéér tegen homoseksualiteit. Door maatschappelijke diversificatie is het minderheidsgroepen gelukt het dominante en cultureel onderdrukkende christenjuk af te werpen – weliswaar slechts in de grote steden, maar toch. Op het platteland zijn noch buitenlanders, noch homo’s welkom. Laat de kranten daar eens over berichten. Of is dat geen nieuws?
De vraag is denk ik wat wil je doen met de diversiteit? Mij dwingen om burgerlijke VOC-normen over te nemen gaat ook Rita niet lukken; bijvoorbeeld. Wat wil je met ons doen? Mijn voorstel is: leven en laten leven binnen de grenzen van de grondwet. Ik vind autochtonen en hun cultuur hartstikke leuk, als zij ook maar mij respecteren.
Bovendien: een homogene samenleving bestaat niet. Als huidskleur uit de sociale vergelijking gehaald is, blijven nog altijd de niet-zichtbare stigmata over. Geloof maar niet dat alle Friezen, Limburgers etc hetzelfde zijn. Ze zijn dominant aanwezig en andersdenkenden houden wijs hun mond. Mijn buren weten bijvoorbeeld niet dat ik paganistische jaarfeesten organiseer. Ik durf en wil het ze niet vertellen. Is dat je homogene samenleving??
“Ik gun het iedereen een goed en fijn leven te leiden”
Ik jou ook :-)
@ Isma’il
“Nederland is altijd multi-cultureel geweest , dat wij van 1945 tot de komst van de eerste Indoos even geen minderheden hadden komt door de grote bereidheid die er was de vorige grote minderheid te verraden aan de Nazi’s”
Pijnlijk sterk. Een Telegraaf artikel waardig.
[quote]@Karraar
Een volmaakt neerlandicus zal ik nooit worden. Immers, mijn allochtone genen staan mij hier te veel voor in de weg. Helaas zal ik typische allochtone spellingsfouten blijven maken als: deze/dit of de/het ;-)
Echter het voorbeeld waar ik aan refereerde ging om Nederlandse medestudenten die regelmatig wel heel stupide de fout in gingen. Overigens denk ik dat dit alles te maken heeft met het feit dat mijn generatie product is van het falend onderwijsbeleid waarover nu zo veel gesteggel is in de Tweede Kamer ;-) Moet je nagaan, ik ben allochtoon en heb (blijkt achteraf) geen fatsoenlijk onderwijs genoten. Ik eis nu welgemeend excuses van je Karraar :-).[/quote]
het blijft grappig :P
maar sorry (A)
:)
Beste Khalid,
Jij zei:
“De stelling dat Nederlanders cultuurles zouden moeten volgen omdat allochtone groeperingen ooit besloten hier te gaan wonen vind ik nogal absurd en overtrokken”.
Goed beargumenteerd (geen argument). Jij gaat uit van integratie evenals andere dolenden hier, hetgeen betekent dat volgens jou mensen die in de Leitkultur zijn opgevoed en opgegroeid zich net zo zouden moeten aanpassen aan de 50+ culturele gebruiken, omgangsvormen, normen en waarden van emigranten. Dat betekent dus vervolgens dat je kennis moet opdoen van die andere 50 culturen. Vandaar dus die cursus. Je stelling dit absurd te vinden in combinatie met het afwijzen van assimilitie maar voorstander voor het NewsSpeak woord integratie, is dus per definitie onhoudbaar. Ik hoop dat je dat inziet.
Zo niet, kun je me dan even uitleggen hoe een Nederlander kan integreren aan de 50+ importculturen zonder hiervan kennis van op te doen? En niet te vergeten die 50+ importculturen die ook weer van elkaar alles moet leren. Tot op het detailniveau dat je weet dat tijdens ramadan zelfs een snoepje niet mag en ook geen water. Lachwekkend.
Weet jij trouwens als pro-integratie, anti-assimilatie al wat de Georgiers tijdens de Svoboda viering voor speciale maaltijd nuttigen? En wat zij daarbij beslist niet mogen eten? En wanneer die viering plaatsvindt?
Nee?
Ai, ai, ai………je bent niet aangepast aan de Georgische subcultuur, een van de 50+ importculturen. Je bent slecht geintegreerd. Foei, foei. Je bent zeker een Wilders-stemmer.
Got the message now?
In case not. Bied je als goede integratie-aanhanger ook mensenvlees aan aan die immigrant uit Papoea Nieuw Guinea? Uit respect voor zijn cultuur?
Je zei: “Als ze (mijn ouders) het mij hadden gevraagd (als ik toen al geboren was), dan zou ik een warmer land aanbevolen hebben .”
Dan had je nu waarschijnlijk arm, onderontwikkeld en als analfabeet van de zon kunnen genieten. Ook leuk natuurlijk. Plus…bijkomend voordeel: je komt er geen Georgiers tegen wiens cultuur je moet leren kennen.
“Eindelijk iemand die DE oplossing kent voor het integratievraagstuk: volledige assimilatie aan de Nederlandse cultuur?”
Nee hoor, dat gebeurt al eeuwen. Overal waar mensen emigreren zie je het na enige generaties gebeuren. Of zie jij op straat nog wel eens een typische Hugenoot lopen? Of een cultuurvaste Batavier? Nee? Wat raar?
Volgens de multiculturele theorie zou dat namelijk wel zo moeten zijn.
Wat vervelend dat de geschiedenis en eeuwen sociologische antropologie zich niet aanpassen aan de ‘realiteit’ van de rozerode multiculturele droom. Schande.
Dat deed de realiteit ook al niet met de communistische en de socialistische droom.
“Euh, wat is dan die Nederlandse cultuur volgens jou? Kun je dat in een aantal zinnen uiteen zetten?”
Nee, maar het is alles wat jou opvalt anders te denken en doen, min of meer conform je NLse leeftijdsgenoten al dan niet van Marokkaanse afkomst, ten opzichte van je Marokkaanse leeftijdsgenoten als je op bezoek bent in Marokko. Of de VS. Of Noord-Korea.
“Prima, ik ben in elk geval niet huiverig om opgeroepen te worden voor een assimilatiecursus.”
Klopt. Je bent waarschijnlijk al grotendeels geassimileerd.
“Ik hoef niet bang te zijn iedere dag boerenkool met worst voorgeschoteld te krijgen”
Wie denkt dat assimilatie inhoudt dat je boerenkool moet gaan eten denkt te veel aan de oppervlakkige, nauwelijks algemeen gedeelde cultuurelementen. Zeg maar de buitenste en minste sterke en minst gedeelde uitingsvormen van cultuur. Ook dit heb ik ooit aan Alison uitgelegd, die ook niet veel verder kwam dan dat je dan bitterballen lekker moest gaan vinden. Ik zou zeggen: bestudeer wat cultuur en Leitkultur inhoudt. Dan kun je de boerenkool ontstijgen en mijn assimilatiedenken ook beter plaatsen.
“Ben plotseling ook benieuwd naar je geniale voorstellen om de armoede in de wereld te bestrijden en wereldvrede te bewerkstelligen. Suggesties?”
Boy oh boy. Je zou versteld staan. Wereldvrede is alleen mogelijk als er een breed gedragen democratisch gekozen wereldregering zou zijn. En die is er voorlopig niet.
Suggestie? Schaf religie af. For starters.
Nog een bitterbal iemand?
@ Isma’il
“Nederland is altijd multi-cultureel geweest”
Je bedoelt: Nederland heeft altijd groepen immigranten gekend, die cultureel zijn opgegaan in de Nederlandse samenleving.
Het woord multi-cultureel is al een contradictio in terminus.
“dat wij van 1945 tot de komst van de eerste Indoos even geen minderheden hadden komt door de grote bereidheid die er was de vorige grote minderheid te verraden aan de Nazi’s”
Pijnlijk onwetend.
De meeste Joden zijn simpelweg gevonden door de nazi’s omdat Nederland helaas als een van de weinige landen destijds zo’n uitgebreide en moderne gemeentelijke administratie had. Zodoende waren ze dus eenvoudig te vinden. Reden waarom bijvoorbeeld in Adam op een gegeven moment de burgerlijke administratie door het Verzet is opgeblazen.’
Die moderne administratie was vele malen meer dodelijk dan de NSB-ers.
@ Lucy
Een bitterbal is een uiterlijk symbool voor een innerlijke hoedanigheid. Dat weet je best, dat ik het zo bedoel.
Misschien kunnen bitterballen, net als nasi-schijven, gevuld worden met iets exotisch.
Nog iemand een bitterbal met cous-cous vulling?
Tajine-gerechten zijn trouwens erg lekker. Een aanrader.
Geen nood hoor, Lucy, ik integreer je wel :-)
Beste Luitjes,
Ik ben te veel Nederlander ( Lees: Voorschotenaar/Leidenaar) om Marokkaan te zijn en te veel Marokkaan ( Lees: Riffijn/Ayzenay) om Nederlander te zijn.
Deze hele discussie doet me denken aan:
“Eens op een dag droomde ik, Zhuang Zhou, dat ik een vlinder was, een vlinder die fladderend rondvloog, tevreden met zichzelf, en zich niet bewust dat hij mij was. Plotseling werd ik wakker en begon ik me er rekenschap van te geven dat ik nog altijd Zhou was. Nu is het de vraag of ik Zhou ben die droomde dat hij een vlinder was, ofwel een vlinder die droomde dat hij mij was. Toch bestaat er noodzakelijkerwijs een verschil tussen mij en die vlinder. Dat noemen we dan maar de verandering der dingen.”
Zhuangzi
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari.
Hey Kamal (en anderen die die situatie wel eens tegenkomen),
Ik denk niet zozeer dat al die mensen vol zitten met vooroordelen, maar dat ze gewoon weinig van ‘de ander’ afweten. Ze zijn op zich wel geïnteresseerd in de andere cultuur waar jij ze aan doet denken, maar ze willen je niet als een freak behandelen. Interesse, maar gelijk ook schaamte voor die interesse. Want je mag niet te persoonlijk worden als je iemand nog niet echt kent.
Als je dan iemand beter leert kennen, komt die persoon ook meer te weten over je verbondenheid aan die onbekende cultuur. Dan zul je waarschijnlijk wel door vooroordelen heen moeten prikken, ook al zijn die niet slecht bedoeld. Het is gewoon onwetendheid, en omdat mensen er onwetend in zijn hebben ze het ook niet door wanneer ze iets ‘doms’ zeggen…
Ik was eens met een aantal Rwandezen op pad voor m’n werk. Ik wilde weten wat ze tot nu toe van Nederland vonden, en ik vroeg ze of ze niet stonden te kijken van die drukte die overal heerste, al van ’s ochtends wanneer het donker was. Ze legden me uit dat de laatste jaren in Rwanda met de komst van de mobiele telefonie het net zo een drukte was als hier. Maar achteraf realiseerde ik me dat ik misschien wel suggereerde dat mensen in Rwanda niks te doen zouden hebben en alleen maar uitsliepen.
Maar goed, ik weet ook niet zeker hoe ze het nu opgevat hebben. Het is gewoon een blinde vlek, onwetendheid.
Ik vind het gewoon super-interessant om te horen van mensen waar ze vandaan komen, wat ze eten, hoe zij in het leven staan, en ik kan mijn nieuwsgierigheid echt niet bedwingen, zeker niet als ik mensen wat vaker zie.
Laat je niet misleiden door angst over vooroordelen en discriminatie, er hangt tussen mensen in het algemeen een sluier van onwetendheid, die juist extra benadrukt wordt als mensen anderen zich niet ongemakkelijk willen doen voelen.
In al die onduidelijkheid is humor nog altijd de beste benadering denk ik… Zo had je tegen die collega kunnen grappen dat jij ook iedere zaterdagavond in diezelfde disco ruzie staat te zoeken maar dat hij je niet was opgevallen, helaas ;-)
Groeten :-)
Haha kei droog sommige reacties
Ik zeg altijd: :D raad eens
Euh… Italie? Spanje ! Ooh in Azie.. Perzisch? hmm.. Pakistaans !?
Ooh Afghanistan :|
Wat vind je er eigenlijk van de Nederlandse soldaten daar? Hoe kijk jij tegen de situatie aan?
Ga je ooit terug? Heb je familie daar?
Je hebt geen accent, ben je hier geboren? neeeh… :D
Word je uitgehuwelijkt aan je neef? :D ja ! haha
Jammer dat bij sommigen zo raar uitpakt..
Missing link lucy
ik geloof dat je eigen ontwetendheid pijnlijk is , maar gezien de beperkte herseninhoud van de Homo Habilis begrijpbaar .
De Joodse bevolkingen in Nederland hadden hun eigen wijken en hun eigen cultuur . Anton Mussert heeft nog gezegt dat hij niets tegen Joden had mits zij zich als Nederlandrs gedroegen , uit die uitspraak blijkt al dat zij cultureel niet in de Nederlandse samenleving waren opgegaan ..
En degene die wel ‘geintergreerd waren’ hebben er weinig nut van gehad .
Kijk maar eens naar de Franks , spraken Nederlands , Pa geen baard , Ma geen hoofddoek of pruik , toch verraden , zoals veel onderduikers , door NEDERLANDERS .
Helaas is met de ondergang van de Pegagus uitgeverij de uitgave van boeken met de oorlogservaringen van verzetsmensen en onderduikers grotendeels stopgezet , anders had je wel anders gesproken , aangezien ik de boekenverzameling van mijn grootvader georven heb moet je bij mij niet aankomen met verhaaltjes dat het de goede administratie was en niet Nederlands verraad wat veel joodse onderduikers en Nederlandse verzetslieden de kop heeft gekost ..
ik……………………. ik ben een marokkaas geboren en getogen bosschenaar alleen m’n naam die is marokkaans en m’n vader dan.
@ Edwin,
mooi stuk… Maar het blijft moeilijk om je over je instinctieve boze reactie heen te zetten. Wel het streven waard natuurlijk.
M.v.g.
@Fof
Ja, we zijn gewend om mee te gaan in de negativiteit die we op de loer voelen liggen, zo lopen we vaak al in ‘de val’ van boosheid terwijl dat niet eens zo bedoeld was.
Om die vicieuze cirkel te doorbreken zouden we misschien allemaal kunnen beginnen met een week geen nieuws meer te volgen…
Als bekeerde Nederlandse moslima ,is me ook al vaker gevraagd waar ik vandaan kom en kreeg ik complimenten over mijn goede Nederlands( ja dank je de koekoek dat mijn Nederlands goed is). Ik krijg overigens steeds meer de neiging,maar een land ter plekke te verzinnen.
Hi ,Hi , Ina
Als Bekeerde Nederlandse Moslim komt mij dat heel bekend voor , laatst zij een collega nog ,tijdens een discussie met mij en een van de schoonmakers , : ‘Jullie Marokkanen snappen dat toch niet’
Een land ter plekke verzinnen
‘autochtonistan ‘ misschien ??
Beste Lucy,
Jij zei:
“Kun je me dan even uitleggen hoe een Nederlander kan integreren aan de 50+ importculturen zonder hiervan kennis van op te doen? En niet te vergeten die 50+ importculturen die ook weer van elkaar alles moet leren. Tot op het detailniveau dat je weet dat tijdens ramadan zelfs een snoepje niet mag en ook geen water. Lachwekkend.
Weet jij trouwens als pro-integratie, anti-assimilatie al wat de Georgiers tijdens de Svoboda viering voor speciale maaltijd nuttigen? En wat zij daarbij beslist niet mogen eten? En wanneer die viering plaatsvindt?
Nee?
Ai, ai, ai………je bent niet aangepast aan de Georgische subcultuur, een van de 50+ importculturen. Je bent slecht geintegreerd. Foei, foei. Je bent zeker een Wilders-stemmer.
Got the message now?
In case not. Bied je als goede integratie-aanhanger ook mensenvlees aan aan die immigrant uit Papoea Nieuw Guinea? Uit respect voor zijn cultuur?”
Armmoedig betoog hoor. Hoe kun je de islam op één hoop gooien met 50 importculturen? Face it, er zijn meer moslims dan joden in Nederland. Face it, de islam is de snelst groeiende relgie in Nederland. Face it, steeds meer autochtone Nederlanders hebben de weg gevonden naar de islam. Face it, over de ramadan wordt al jaren bericht in alle kranten en journaals. Wanneer kom je eindelijk uit de ontkenningsfase? Ja, dat een miljoen moslims elk jaar gedurende ramadan niet eten en drinken valt net zo min op als wat Georgiërs eten tijdens hun Svoboda viering? Kom je wel eens naar buiten Lucy?
Jij zei:
“Nee hoor, dat gebeurt al eeuwen. Overal waar mensen emigreren zie je het na enige generaties gebeuren. Of zie jij op straat nog wel eens een typische Hugenoot lopen? Of een cultuurvaste Batavier? Nee? Wat raar?
Volgens de multiculturele theorie zou dat namelijk wel zo moeten zijn.
Wat vervelend dat de geschiedenis en eeuwen sociologische antropologie zich niet aanpassen aan de ‘realiteit’ van de rozerode multiculturele droom. Schande.”
Ik zie ook geen Nederlandse leeftijdsgenoten die nog uitgehuwd worden net zoals vroeger het geval was. Cultuur is dynamisch Lucy. Ook de Nederlandse cultuur is continu aan het veranderen, onder meer onder invloed van importculturen zoals jij dat denigrerend noemt. Door die importculturen heb jij leren eten Lucy. Ander at je nog steeds dagelijks droge aardappelen met een lapje karbonade.
Volgens het assimilatieconcept is een mens in staat om zijn of haar identititeit met hetzelfde gemak te vervangen als een paspoort of rijbewijs. De enige die ik mij kan bedenken wie dit gelukt is, is Megan Ali. Met nog vers Somalisch woestijnzand in haar kroeshaar brabbelde ze plots in alle praatprogramma’s zich Nederlander te voelen. Ze heeft dan ook een aangeboren talent te assimileren. Immers voelde ze zich daarna in hart en nieren Amerikaan. Tegenwoordig is ze liefhebber van de croissant nu haar een Frans staatsburgersschap is aangeboden. Hulde aan Megan, ze heeft de formule voor assimilatie uitgevonden. Jammer dat de formule alleen van toepassing is op haar.
Ik zei: “Euh, wat is dan die Nederlandse cultuur volgens jou? Kun je dat in een aantal zinnen uiteen zetten?”
Waarop jij zei:
“Nee, maar het is alles wat jou opvalt anders te denken en doen, min of meer conform je NLse leeftijdsgenoten al dan niet van Marokkaanse afkomst, ten opzichte van je Marokkaanse leeftijdsgenoten als je op bezoek bent in Marokko. Of de VS. Of Noord-Korea.”
Dat is nou exact het bedervelijke van jouw assimilatieconcept. Ik laat door niemand bepalen hoe ik moet denken. Dat bepaal ik zelf. Ik kan meer gemeen hebben met Amerikaanse leeftijdsgenoten dan met Nederlandse, net als ik meer gemeen kan hebben met autochtone Nederlanders dan met Marokkaanse Nederlanders. Dat is omdat ik bepaal wie ik wil zijn en me niets laat opleggen door een virtuele Nederlandse Cultuur Autoriteit.
Dus ik pleit inderdaad voor integratie. Dat mag je met jouw fancy woordgebruik NewSpeak noemen, maar er is niets nieuws aan. Zolang iedereen zijn of haar best doet om Nederlands te leren, zich aan de wet houdt en werkt of onderwijs volgt, heb je je niet te bemoeien met iemand zijn/haar identiteit. Als Marokkanen over een aantal generaties niets meer weten over de Marokkaanse cultuur, prima. Dan is dat een natuurlijk proces geweest. Maar ga niemand bitterballen opleggen!
Jouw suggestie om world peace af te dwingen:
“Schaf religie af. For starters.”
Jouw idee om een wereldregering te installeren kan nog wel op mijn sympathie rekenen, ook al is het een utopisch idee. Maar religie afschaffen? Dat zal helpen. Bijn alle grote dictators en massamoordenaars van de afgelopen eeuwen zijn niet geïnspireerd door religie, integendeel. Nog suggesties waar de mensheid wel iets aan heeft?
jij zei:
“Nog een bitterbal iemand?”
Dat is een start Lucy. Je propt geen bitterbal in mijn mond, maar je vraagt eerst of ik dat wil. Ik wil best een bitterbal hoor, maar alleen als die halal is.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22waar+kom+je+vandaan%22&btnG=Google+zoeken&meta=
Nummer 1 op google ‘waar kom je vandaan’
Voor mijzelf een maffe vraag, ben geboren in oosterbeek, en heb daar 15 dagen gewoond, nooit terug geweest, sinds nu.
Pingback: Imema’s, nabo’s of streepjes-Nederlanders? - Sargasso