Niets te doen? Ga dan eens naar de 11e editie van de Open Ateliers Jordaan. Ongeveer zeventig kunstenaars uit de wijk Jordaan in Amsterdam stellen tijdens deze pinksterdagen hun ateliers open voor bezoekers. Ook de Fatih Cammali Moskee aan de Rozengracht doet mee! Een interessante collectie schilderijen van Jordaanse kunstenaars is daarbinnen te bezichtigen. De moskee zendt hiermee een mooi signaal uit: kunst in de moskee kan! Het bezichten van de werken kan ook een mooie smoes zijn voor mensen om deze prachtige moskee, een voormalige kerk, eens van binnen te zien.
Fatih Moskee
Update 22:05: Foto’s van de expositie in de moskee
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
De oprichter. Geboren, getogen en woonachtig in die mooie stad achter de duinen. Altijd klaar voor een revolutie of gewoon een kopje thee. Typisch Faisal...
Lees andere stukken van Faisal
33 Reacties op "Moderne kunst in de moskee"
De initiatiefnemer: ”˜We hebben alleen gedsicussieerd over welke schilderijen we wel en niet op kunnen hangen. Daarbij hebben we ons nog meer ingeperkt dan voor deze moskee nodig was in de hoop dat ons initiatief navolging krijgt in andere moskeeën.’
???
Hoop op wát? Op nog meer discussie over wat nog meer niet opgehangen kan worden in nog meer moskeeën?
Mijn hersenen kraken. Waarom kunst in een moskee ophangen? Wat heeft dit met openstelling van ateliers van kunstenaars in de Jordaan te maken?
De organisatie: ‘Dat betekent nieuwe mogelijkheden, een frisse benadering van verschillen en de mogelijkheid wederzijdse projecties te ontregelen.’
???
En de foto’s van Hera, hangen die nu in een kerk of misschien in het COC-atelier? Wat een rare wereld. Vroeger konden schilderijen met naakte mannen niet in Amsterdam. Nu worden selecte ‘abstracte werken en landschappen’ in een moskee opgehangen. ‘In de hoop op navolging’. Ik kan het niet meer volgen.
Jan
Hartstikke mooi initiatief.
“Een reis naar China begint met de eerste stap”
@ Jan,
Ben toch eens een keer positief en ondersteun dit soort initiatieven !
Altijd zo serieus, kom op!
@Chadidjah,
wat voor initiatief? Wat [b]Ãs[/b] het initiatief, wat houdt het in?
Van welke reis naar waar is het de eerste stap?
Jan
“Kunst in de moskee kan!”
Het feit dat dit expliciet en met enthousiasme wordt gemeld en dat er een speciaal artikel aan wordt gewijd is veelzeggend.
Ik schat zo in dat de kunst die er hangt door de islamitische Kulturkammer is goedgekeurd en dat de rest niet wordt toegestaan als ‘entarte Kunst’.
In een tijd waarin Soorah Herah haar werk bijna nergens kan vertonen, dat ze met de dood wordt bedreigd en moet onderduiken. Dat een cineast met kritiek op islam op straat is afgeslacht en dat vrijwel geen enkele kunstenaar of cabaretier nog de mond open durft te doen over islam, dan is het wel heel wrang en misplaatst om aandacht te besteden aan een moskee die kunst laat zien.
Wie echt van de kunsten en de vrijheid houdt, die plaatst pas een artikel als Soorah Herah haar werk weer normaal kan vertonen, niet meer met de dood wordt bedreigd, als submission weer normaal kan worden vertoond, als een toneelstuk met Aicha erin gewoon kan worden gespeeld, als kunstenaars en cabaretiers weer vrijuit durven spreken en politici met kritiek op islam niet meer worden bedreigd.
Tot die tijd er niet is moeten we islam en haar henchmen wantrouwen.
Smakeloosheid: -1
Opportunisme: +1
Tot die tijd
@Jan #1
Kom op zeg, het gaat hier niet om een overheid die kunstwerken verbiedt, maar om een moskee (en een initiatiefnemer) die rekening wil houden met de verschillende individuele geloofopvattingen. Hier is dus geen sprake van een inperking van de artistieke vrijheid.
Jij mag toch ook zelf bepalen welke kunstwerken je in je huis hangt?
Dacht je dat alle kerken elk willekeurig kunstwerk tentoon willen stellen in hun gebouw? Dat is toch ook geen inperking van de artistieke vrijheid?
Dacht je dat alle museau niet bepalen welke kunstwerken ze wanneer en hoe tentoon willen stellen?
Kunst is niet verboden hier in Nederland, dus er is altijd wel een mogelijkheid. Het enige probleem is geld (atelierruimte enzo), maar desnoods kun je beroep doen op een cultuurfonds / een vermogende kunstliefhebber of, als je die niet kunt vinden…een bedrijfspand dat jarenlang leeg staat in Amsterdam kraken (daar zal je wel tegen zijn)
daarnaast denk ik dat de schoonheid van het initiatief eruit bestaat dat de moskee actief deelneemt aan de maatschappelijke omgeving.
dat dit geen vanzelfsprekendheid is, is helaas een feit. daarom is het mooi dat de moskee zich deel uit voelt maken van de jordaan en zichzelf openstelt voor andere zaken.
insha’Allah zorgen dit soort zaken voor een sterkere cohesie in de samenleving.
met vriendelijkvredige groet,
noureddine
Beste Steenvoorden,
Jij zei: “insha’Allah zorgen dit soort zaken voor een sterkere cohesie in de samenleving.”
Echte cohesie kan alleen bestaan als een groep zich niet verheven voelt boven de andere, zoals moslims geloven te zijn.
En echte cohesie bestaat niet in een maatschappij zolang er een grote groep is die als wetmatigheid, stelselmatig en onverzettelijk afwijst dat vrouwen met mannen mogen trouwen buiten hun eigen gemeenschap. Zonder enkele uitzondering.
Ik ga morgen als kunstenaar uit de Pijp een mooi historisch werkje op olieverf aanbieden van Mohammed (vrede zij met hem) terwijl hij gelast alle mannen van een joodse stam te onthoofden.
Wees niet bang.
Het is impressionistisch.
Leuk initiatief, dat zouden kerken ook wel eens wat meer kunnen doen.
Nourredine, de moslim zei
[quote=”Lucy”] Jij zei: “insha’Allah zorgen dit soort zaken voor een sterkere cohesie in de samenleving.”[/quote]
en mijn beste vriend Lucy zegt:
[quote=”Lucy”] Echte cohesie kan alleen bestaan als een groep zich niet verheven voelt boven de andere, zoals moslims geloven te zijn.[/quote].
Meteen twijfelen aan de goede bedoelingen die iemand heeft. Dus, Lucy beste man, jij gelooft niet in de goede bedoelingen van de schrijver, die een moslim is?
[quote:”Lucy”]Ik ga morgen als kunstenaar uit de Pijp een mooi historisch werkje op olieverf aanbieden van Mohammed (vrede zij met hem) terwijl hij gelast alle mannen van een joodse stam te onthoofden.
[/quote].
Nou nou we hoeven niet te gaan provoceren, nergens voor nodig. Kan averrechts werken weet je wel, doe maar niet, is uiteindeljk niemand bij gebaat.
[quote=”Lucy”]Ik ga morgen als kunstenaar uit de Pijp een mooi historisch werkje op olieverf aanbieden van Mohammed (vrede zij met hem) terwijl hij gelast alle mannen van een joodse stam te onthoofden.
[/quote].
Nou nou we hoeven niet te gaan provoceren, nergens voor nodig. Kan averrechts werken weet je wel, doe maar niet, is uiteindeljk niemand bij gebaat.
Volgens mij gelooft Lucy nergens in alleen in azijnpissen.
jah kom laten we ook gaan breakdancen in de moskee!!
“En echte cohesie bestaat niet in een maatschappij zolang er een grote groep is die als wetmatigheid, stelselmatig en onverzettelijk afwijst dat vrouwen met mannen mogen trouwen buiten hun eigen gemeenschap. Zonder enkele uitzondering.”
Precies, de kern van de zaak. Het kan wel hoor, eerst de getuigenis uitspreken, even laten besnijden, en met de studie beginnen. Anders wordt het meisje (sociaal) verstoten, althans, door de mannen natuurlijk, de vrouwen houden stiekem contact.
Maar verandert het? Gisteren in Zandvoort was ik erg verbaasd. De dingen veranderen snel, en misschien is kunst in de moskee daar ook wel een onderdeel van.
Wel wordt duidelijk wordt dat op deze site voornamelijk de mening van de redactie reflecteert.
Het islamitisch geloof is niet uniform, en het lostaten daarvan ook niet:)
[quote=”Pieter”] Precies, de kern van de zaak. Het kan wel hoor, eerst de getuigenis uitspreken, even laten besnijden, en met de studie beginnen. Anders wordt het meisje (sociaal) verstoten, althans, door de mannen natuurlijk, de vrouwen houden stiekem contact. [/quote]
Dat zijn dan wel vrouwen die geemancipeerder zijn natuurlijk, ondanks dat ze worden onderdrukt. Keppel af hoor…
[quote=”Pieter”]Maar verandert het? Gisteren in Zandvoort was ik erg verbaasd.[/quote]
Dat in Zandvoort, was dat op het strand of op het race-circuit? En waren dat dan diezelfde geemancipeerde vrouwen die zin hadden in een “heat”? Dat kan zowel op het strand als op het circuit he…
@14 Pieter
deze site reflecteert niet voornamelijk de mening van de redactie, aangezien de redactie geen monolytische geheel is. elke schrijver heeft zo’n beetje zijn of haar eigen mening.
de blogs geven de verschillende meningen van de individuele schrijvers dan ook weer. de reacties hierop geven de mening van de bezoekers weer. deze bezoekers zijn nog diverser dan de schrijvers, variërende van vrolijke moslims tot ochtendhumeurmoslims en van vrolijke holbewoners tot zure azijnurineerders en alles wat daartussen valt.
met vriendelijke groet,
Noureddine
@Pippi (#5),
ik ben niet eens toegekomen aan ”˜inperking van de vrijheid’ of zoiets (wat natuurlijk wel aan de orde is, het gaat niet om een priv kunstverzameling maar een openbare tentoonstelling).
Als ik de foto’s zie ben ik eerlijk gezegd niet onder de indruk van de kwaliteit van de kunst en de tentoonstelling. Zoiets als achter die kinderen op de trap is hobbyïsme en zeker weten geen kunst. De ”˜panelen’ waarop nog iets opgehangen is – nogmaals, ik begrijp het niet.
Ik [b]begrijp[/b] het initiatief helemaal niet. Wat moet nu toch (zogenaamde) kunst in een moskee in het kader van de openstelling van een aantal ateliers in de Jordaan?
Pippi, dringt het nu nog niet tot je door dat de kunst van Sooreh Hera nergens aan het publiek vertoond wordt? Behalve op de website http://soorehhera.com/20.html Kijk er eens naar, je ziet meteen dat hier wel sprake is van kunst met een echte k van kwaliteit.
Van mij mag je een leegstand pand kraken, maar daarmee heb je nog niet een museum of een tentoonstellingsruimte.
@Missing Link Lucy (#7),
jammer dat je al verteld hebt wat het voorstelt, nu mag het zeker niet in de moskee voor het publiek tentoongesteld worden. Da’s toch een gemiste kans ;-)
@slimMo (#10),
is het dan (zeker in deze tijd) geen provocatie om in het kader van de openstelling van een aantal ateliers een aantal door zelfcensuur (nog strenger dan het bestuur van de moskee zou zijn geweest) geselecteerde zogenaamde kunstwerken op te hangen en aan te kondigen dat ze voor het publiek tentoongesteld zijn? Ik kan het niet anders zien, zeker nu de kunst die ik hier zie waardeloos is vergeleken met bijvoorbeeld de esthetiek van de foto’s van Hera (dat vind ik niet alleen, dat vinden ook autoriteiten zoals de directeur van het Haagse Gemeentemuseum).
Waarom moet broddelwerk zoals wat achter die kinderen hangt met veel tamtam als ‘kunst in de moskee’ worden aangekondigd?
???
Het gaat mijn begrip te boven.
Waar is die moskee, waar zijn die ‘kunstenaars’, waar is de Jordaan, Amsterdam, … mee bezig?
Jan
@15
Niet alle vrouwen worden onderdrukt. Sommige mogen hun eigen keuze maken. Maar je kunt niet ontkennen dat veel families anders reageren als er een niet-moslim op het toneel verschijnt.
‘Dat in Zandvoort, was dat op het strand of op het race-circuit? En waren dat dan diezelfde geemancipeerde vrouwen die zin hadden in een “heat”? Dat kan zowel op het strand als op het circuit he… ‘
:) Jij denkt wel erg in stereotypen. Emancipatie heeft voor mij niks te maken met ‘los’ gedrag, maar met je eigen keuzes maken en vrij zijn.
Wat jij verwerpt is voor een ander persoonlijke vrijheid, beleving en genieten.
Daarnaast is er nog genoeg ruimte voor inhoud, persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit.
Loslaten van stereotype denken is moeilijk, maar de moeite waard.
@ Nourredine
OK, kort door de bocht, er is inderdaad voldoende variëteit op deze site. Althans, qua reacties.
Mvg, Pieter
jan, je zei:
“Waar is die moskee, waar zijn die ‘kunstenaars’, waar is de Jordaan, Amsterdam, … mee bezig?”
Het antwoord hierop is samenleven kerel, samenleven daar zijn we mee bezig. En soms gaat het niet helemaal zoals jij wilt, soms gaat het niet helemaal zoals ik of iemand anders wilt. Maar ja, samenleven is toch wel het adagium hier.
En dat sooreh heera’s werk niet tentoongesteld wordt in een moskee lijkt me logisch. Zelfs al houdt ik soms meer van een onlogische wereld waarin dat wel zou gebeuren. Dat ze daarentegen bedreigd wordt is van de zotte: de gasten die daar de oorzaak van zijn mogen van mij met pek en veren een paar jaartjes de bijlmerbajes in (of scheveningen, vind ik ook goed).
laters
abufarah
[quote=”Pieter”]
@15 Niet alle vrouwen worden onderdrukt. Sommige mogen hun eigen keuze maken. Maar je kunt niet ontkennen dat veel families anders reageren als er een niet-moslim op het toneel verschijnt.[/quote]
Klopt, niet alle vrouwen worden onderdrukt. En het klopt ook dat iedereen anders reageert op een bepaalde situatie. Kan of mag dat niet dan? Gewoon leven en laten leven. Het is niet aan jou of mij te beslissen hoe de gezinnen daarmee omgaan. Dat ze iemand naar het leven staan (eerwraak) is fout, daar zijn we het over eens, maar verstoten of niet is een eigen keuze.
‘Dat in Zandvoort, was dat op het strand of op het race-circuit? En waren dat dan diezelfde geemancipeerde vrouwen die zin hadden in een “heat”? Dat kan zowel op het strand als op het circuit he… ‘
Jij denkt wel erg in stereotypen. Emancipatie heeft voor mij niks te maken met ‘los’ gedrag, maar met je eigen keuzes maken en vrij zijn.
Wat jij verwerpt is voor een ander persoonlijke vrijheid, beleving en genieten.
Daarnaast is er nog genoeg ruimte voor inhoud, persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit.
Loslaten van stereotype denken is moeilijk, maar de moeite waard. [/quote]
Mijn reactie had een humoristische ondertoon (althans dat was de bedoeling, humor is immers persoonlijk) en in die context is enige stereotypering toch wel mogelijk? Moslim en humor gaan ook samen hoor.
Ik heb ook niks gezegd of geinsinueerd over “los gedrag” oid.? Ik had het over die vrouwen die, zoals je beschrijft, nog stiekem contact hebben met de verstotene.
[quote=”Jan”] @slimMo (#10),
[b]is het dan (zeker in deze tijd) geen provocatie [/b] om in het kader van de openstelling van een aantal ateliers een aantal door zelfcensuur (nog strenger dan het bestuur van de moskee zou zijn geweest) geselecteerde zogenaamde kunstwerken op te hangen en aan te kondigen dat ze voor het publiek tentoongesteld zijn? Ik kan het niet anders zien, zeker nu de kunst die ik hier zie waardeloos is vergeleken met bijvoorbeeld de esthetiek van de foto’s van Hera (dat vind ik niet alleen, dat vinden ook autoriteiten zoals de directeur van het Haagse Gemeentemuseum [/quote]
Met al het goede wil en begrip in de wereld en zelfs for the sake of argument, ik zie daar echt geen provocatie in….
@Pieter (#18) en slimMo (#20),
”˜niet alle vrouwen worden onderdrukt’.
???
Ik val van de ene in de andere verbazing. Geldt wat in de koran staat voor sommige vrouwen nu opeens niet? Sorry, maar het patriarchaat passeert geen enkel mens, iedereen wordt tot vrouw of man gemaakt, de mannen hebben de dominantie, de vrouwen de ondergeschikte positie. In de koran is het zelfs vastgelegd en voorgeschreven. Er is echt geen enkele vrouw die niet als vrouw onderdrukt wordt.
@abufarah (#19),
samenleven, ja, daar zijn we allemaal mee bezig. Op school, op het werk, in de kroeg, in de kerk, in de moskee, in het museum …. als een moskee buurtbewoners uitnodigt om een kijkje in de moskee te nemen, waarom dan onder het mom van een tentoonstelling van (ook nog eens zelf-gecensureerde) kunst, die (voorzover ik uit de foto’s kan opmaken) helemaal geen kunst, maar hobby blijkt te zijn? De organisatie: ‘Dat betekent nieuwe mogelijkheden, een frisse benadering van verschillen en de mogelijkheid wederzijdse projecties te ontregelen.’ Kennelijk willen de organisatoren iets ontregelen in de moskee. Wat dan? Hoe dan? Waarom dan?
???
Ik verbaas me niet dat Soorah Herah’s werk niet in een moskee wordt tentoongesteld, dat zou ik ook erg vreemd vinden. Ik merk op dat haar werk wél kunst is en nergens voor het publiek tentoongesteld kan worden vanwege de bedreigingen van moslims en de angst van niet-moslims. Ik merk op dat Van Gogh is vermoord vanwege een film die ook de kenmerken van kunst draagt. Dan is het toch wel erg wrang, zo niet beledigend (om dat woord maar eens van stal te halen) om als moskee te gaan ”˜samenleven’ door (zelf-gecensureerde) ”˜kunst’ in een moskee aan het publiek te laten zien en daar ook nog eens mee te pronken. Op zijn minst getuigt het van een gebrek aan empathie.
slimMo (#21),
misschien bedoelen de bestuurders van de moskee en de ”˜kunstenaars’ van de tentoongestelde ”˜kunst’ (ik ga af op de foto’s bovenaan) het niet als provocatie, maar het is wel een beetje dom om te denken dat het niet als provocatie ervaren zou kunnen worden.
Waarom doet een moskee mee aan open dagen van ateliers? Een moskee is toch geen atelier? Waarom hangt een moskee ”˜kunst’ op die het woord niet waard is?
Ik blijf het niet begrijpen.
Jan
[quote=”Jan”] @Pieter (#18) en slimMo (#20),
”˜niet alle vrouwen worden onderdrukt’.
???
Ik val van de ene in de andere verbazing. Geldt wat in de koran staat voor sommige vrouwen nu opeens niet? Sorry, maar het patriarchaat passeert geen enkel mens, iedereen wordt tot vrouw of man gemaakt, de mannen hebben de dominantie, de vrouwen de ondergeschikte positie. In de koran is het zelfs vastgelegd en voorgeschreven. Er is echt geen enkele vrouw die niet als vrouw onderdrukt wordt. [/quote]
Kun je dat dat bv. illustreren aan de hand van een voorbeeld? Laten we zeggen…HM de koningin, koninging Beatrix. Hoe wordt die onderdrukt?
Ik heb het trouwens ook net aan moeder des vrouw gevraagd, zij geeft an dat als de kinder soms druk zijn, zij zich wel eens “onder druk” voelt, maar dat telt niet geloof ik. Moet toch beter m’n best doen
slimMo (#21),
[quote=”Jan”] misschien bedoelen de bestuurders van de moskee en de ”˜kunstenaars’ van de tentoongestelde ”˜kunst’ (ik ga af op de foto’s bovenaan) het niet als provocatie, [b] maar het is wel een beetje dom om te denken dat het niet als provocatie ervaren zou kunnen worden [/b] [/quote]
Ik begrijp het echt nog steeds niet, ik ben een beetje dom denk ik…..
[quote=”Jan”] Waarom doet een moskee mee aan open dagen van ateliers? Een moskee is toch geen atelier? [b] Waarom hangt een moskee ”˜kunst’ op die het woord niet waard is? [/b] [/quote]
Ehm, smaken verschillen… daarom misschien? Of misschien is het wel zoiets als ouders met hun kinderen: ze vinden de kinderen die ze zelf gemaakt hebben zelf wel mooi altijd.
[quote=”Jan”] Ik blijf het niet begrijpen. [/quote]
Waarom zijn de bananen krom? Ik begrijp het ook niet
@Jan
‘Er is echt geen enkele vrouw die niet als vrouw onderdrukt wordt.’
Denk eens genuanceerder! Je ridiculiseert een complex probleem. Leest iedereen de koran opdezelfde wijze? Of de bijbel?
Natuurlijk niet, meningen verschillen of staan er haaks tegenover. Is iedere Nederlandse Marokkaan, Turk of Iraniër een moslim? Zo ja, hebben ze dat dezelfde mening, intensiteit en beleving?
GW gelooft van wel, dat maakt de discussie een stuk overzichtelijker niet waar?
Natuurlijk zijn er een heleboel dingen niet in de haak. Vanuit mijn persoonlijke en professionele leven heb ik genoeg ervaringen.
Maar het gaat uiteindelijk niet om wat de koran schrijt, maar wat het individu er mee doet. In Nederland prevaleert de zelfbeschikking boven al dan niet goddelijke richtlijnen.
Wat mij betreft blijft dat zo, en gelukkig denken ook veel nieuwkomers zo.
er is iets meer aan de hand dan Faisal Mirza ons laat weten.
http://www.socoamsterdam.nl/press/
http://www.socoamsterdam.nl/exhibitions/
Ik begrijp het dan nog steeds niet.
http://www.picnicnetwork.org/person-15694-en.html
http://www.openateliersjordaan.nl/moskee/manna.html
Idem.
Bakkerij Visser gaat manna bakken. Heeft gebakken.
Dat smaakt naar ieders wil/wens/fantasie.
Soco is eigenlijk ook geen atelier.
De kunstenaar is de sjamaan in de huidige samenleving.
En daarover is een panel-discussie gehouden in de moskee.
Tjonge jonge. Samenleven ….
Maar ondertussen kan het werk van Soorah Herah nog steeds nergens voor het publiek tentoongesteld worden en is Van Gogh wel dood, met een briefje waarom.
Vreemde wereld daar in Amsterdam. Grote namen worden aangehaald, Campbell, Armstrong. Maar wie zijn Distol en Kapteyn?
Die keuken van Distol is wel aardig.
Maar hoe Distol nu in een manna-project met verschillende smaken terecht is gekomen?
http://www.openateliersjordaan.nl/moskee/moskeeproject.html
Kunstenaars zijn niet blij met de manier waarop het debat wordt gevoerd. Jeminee! Allemaal artiesten die de islam ”˜manna met een wat andere smaak’ vinden! Zo mooi, die Arabische paleizen! (Ondertussen een steniging).
Hier gaat het om bakkerij ”˜t Stoepje.
En een kunstpoldermoskee!
Begrijpen doe ik het nog niet, maar ik begin te vermoeden dat er grote verwarring heerst in de hoofdstad …
Jan
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?p=3624076
Hier is het verhaal van Kapteijn.
Ik kan het niet anders begrijpen dan als de opperste verwarring. Resultaat een onbegrijpelijke brij.
Allemaal in de war door de dreiging van de islam.
Jan
@slimMo (#23),
Beatrix heeft de imam in Den Haag netjes geen hand gegeven, de imam heeft haar geprezen voor haar gedrag en de imam heeft te kennen gegeven dat iedereen die er anders over denkt, wat hem betreft door hem berecht zal worden. Wie is hier dominant?
Bovendien wordt Beatrix ”˜koningin’ genoemd en geen ”˜koning’, terwijl de functie ”˜koning’ is.
Het beeld van Beatrix is dat van een vrouw – met goed zittend haar.
Ja, vragen aan ”˜moeder de vrouw’. Dat is wat je moet doen. Je moet slaven ook vragen of ze zich erg onderdrukt voelen. Ze sidderen al voor de volgende zweepslagen, man. En waarom bevraag je haar als ”˜moeder de vrouw’ en niet neutraal als mens? Druk, druk, druk is geen onderdrukking. Lees er nou toch eens een boekje over ….
Nee, de kunst die ik op de foto’s hierboven zie is geen kunst. De zoete keuken van Peter is kunst, dat is wel aardig – maar heeft beslist niet het niveau van de foto’s van Soorah Herah.
De bananen zijn overigens krom omdat ze gebukt gaan onder het leed …. ;-)
@Pieter (#24),
Nee, onderdrukking is geen kwestie van ”˜wat het individu ermee doet’. Pieter, je vergist je verschrikkelijk. Ik proef in jouw reactie ook ”˜ach, manna smaakt zoals jij wilt’. Nee, Pieter, de koran en de islam smaken niet zoals jij wilt. Religies en ideologieën zijn niet plooibaar. De grote vergissing die jij en de betrokken kunstenaars in Amsterdam maken, is dat de vrijheid, gelijkheid en broederschap (ook vrouwen) die wij kennen een eeuwigheidswaarde hebben. Grote vergissing! Vrijheid, gelijkheid en broederschap (ook vrouwen) moeten onderhouden worden. Net als de parlementaire democratie, de mensenrechten, de trias politica, the rule of law, de scheiding van religie en staat, de vrijheid van informatiegaring en meningsuiting. Gaat niet vanzelf en de koran en de islam zijn een grote bedreiging voor al deze verworvenheden.
Dat verdwijnt niet door wat gesjoemel met ”˜kunst’ in een moskee.
Jan
[quote=”Jan”]De bananen zijn overigens krom omdat ze gebukt gaan onder het leed ….;-) [/quote]
Hahaah, das een goeie Jan
[quote=”Jan”] Ja, vragen aan ”˜moeder de vrouw’. Dat is wat je moet doen. Je moet slaven ook vragen of ze zich erg onderdrukt voelen. Ze sidderen al voor de volgende [b]zweepslagen [/b], man. En waarom bevraag je haar als ”˜moeder de vrouw’ en niet neutraal als mens? Druk, druk, druk is geen onderdrukking. Lees er nou toch eens een boekje over …. [/quote]
Ik gebruik de zweep tegenwoordig niet, krijg je zo van strepen van enzo, ik gebruik tegenwoordig bosjes bloemen…
werkt veel beter.
[quote=”Jan”] Vrijheid, gelijkheid en broederschap (ook vrouwen) moeten onderhouden worden. Net als de parlementaire democratie, de [b]mensenrechten [/b], de trias politica, [b] the rule of law [/b], de scheiding van religie en staat, de vrijheid van informatiegaring en meningsuiting. Gaat niet vanzelf en de koran en de islam zijn een grote bedreiging voor al deze verworvenheden. [/quote]
Mensenrechten: dat doet mij ineens spontaan denken aan de geheime CIA vluchten op en boven Europees grondgebied.
the rule of law: op Guantanamo Bay?
En dan is de Islam een grote bedreiging? Meten met twee maten, natuurlijk niet.
Waarom gaat het niet gewoon over kunst? Waarom niet over de werken die werden tentoongesteld? Wat heeft de Bijbel en de Koran er nu weer mee te maken? De moskee in de Jordaan is een prachtig gebouw, zowel van binnen als van buiten. Alleen dat al is het bezoeken waard en vervolgens hangt er ook nog kunst, fantastisch toch?
Missing Link Lucy en Jan, soms zijn jullie een beetje gemeen…:-(
Sow… die moskee is wel donker, beetje eng :s
Naima,
‘waarom gaat het niet gewoon over kunst?’
Ik heb op de foto’s van Faisal hierboven geen [b]kunst[/b] gezien. Wel twee kinderen op een trap voor een stukje hobby.
Misschien kan Faisal wat meer toelichten over waar het over gaat?
Jan