Peyman Jafari: “Het ‘spoor van vernieling’ dat het autochtone tuig achterliet, is terug te herleiden naar de moderne Nederlandse cultuur.”
Opnieuw hebben honderden autochtone Nederlanders rellen veroorzaakt, dit maal in Haren. Op de avond van vrijdag 22 september trokken duizenden voornamelijk autochtone jongeren naar Haren voor een ‘feestje’ dat via Facebook bekendheid had gekregen. ‘Onder de invloed van alcohol sloeg de sfeer snel om en werd er met flessen gegooid. Ook fietsen, dranghekken, bloembakken en alles wat los en vast zat vlogen door de lucht,’ berichtte de Volkskrant en sprak van een ‘veldslag.’
Het ‘spoor van vernieling’ dat het autochtone tuig achterliet, is terug te herleiden naar de moderne Nederlandse cultuur. Allerbelangrijkst is het alcoholgebruik onder autochtone jongeren, die al vrij jong van hun ouders alcoholische dranken mogen drinken. Het alcoholgebruik ontspoort verder mede door culturele tradities zoals de Koninginnedag en Oud en Nieuw. Een andere culturele factor is het hedonisme dat mede door secularisering de plaats heeft ingenomen van hogere morele waarden. Sommigen zouden zelfs geradicaliseerd kunnen zijn door een letterlijke lezing van ‘carpe diem.’ Daarnaast heeft het Westerse individualisme het idee van vrijheid geperverteerd, waardoor autochtone jongeren menen zich te kunnen gedragen zoals het hen uitkomt, zonder enig respect voor autoriteiten zoals de ME en de burgemeester. In ieder geval is er genoeg aanleiding om het verband tussen het wangedrag van autochtone jongeren en hun culturele achtergronden te onderzoeken, maar helaas is dat nog steeds een taboe onder politiek correcte journalisten, politici en intellectuelen.
Rolmodellen
Wat de oorzaken dan ook mogen zijn, het is duidelijk dat een grote groep autochtone jongeren zich misdraagt tijdens uitgaansavonden en feesten. Het is niet alleen tijd dat autochtone ouders op hun verantwoordelijkheid worden gewezen, maar ook dat de autochtone gemeenschap ondubbelzinnig het gerel van autochtone jongeren veroordeelt en excuses aanbiedt. Belangrijke potentiële rolmodellen zoals Sywert van Linden zouden hierin het voortouw moeten nemen.
Natuurlijk zullen autochtone Nederlanders met verontwaardiging reageren en het probleem ontkennen, maar er zijn genoeg voorbeelden om van een terugkerend probleem te spreken. Rellende autochtone jongeren maken vaak onze straten en stranden onveilig en richten voor duizenden euro’s schade aan.
Een groot probleem zijn de regelmatige rellen bij voetbalwedstrijden, die vrijwel altijd veroorzaakt worden door autochtone jongeren. Niet alleen de vernielingen maar ook de ME-inzet kost de belastingbetaler veel geld. Zo verandert het Haagse Jonckbloetplein sinds 1988, het jaar dat Nederland het EK won, iedere keer dat Nederland een eindronde haalt in een oorlogsgebied – vooral door toedoen van christelijk uitziende jongeren.
Oud en Nieuw
Het is ook elk jaar raak tijdens Oud en Nieuw, waarbij grootschalige gevechten uitbreken en vernielingen worden aangericht. Een groot probleem is het verbranden van kerstbomen in autochtone wijken zoals Amsterdam-Noord die altijd uitmonden in gevechten tussen stenen- en flessengooiende autochtone jongeren en de politie.
Ook het hele jaar door ontaarden feesten en het uitgaan in rellen. Op de avond van 20 september 2008 veroorzaakte na een feest ‘een meute van ongeveer 125 relschoppers’ voor gevechten in het centrum van Capelle aan den IJssel, aldus de politiek correcte Telegraaf die de autochtone afkomst van de relschoppers onvermeld liet. In november 2010 braken zelfs op een hockeyfeest in Voorschoten rellen uit waarbij meer dan 50 autochtone jongeren op de vuist gingen met de politie.
Wat autochtoon geweld betreft was 2009 een rampjaar. Op de Koninginnedag reed een autochtoon tientallen acht mensen dood toen hij probeerde een aanslag te plegen op de Oranjes. De Bevrijdingsdag op 5 mei werd verpest toen kaalgeschoren autochtone jongeren rellen veroorzaakten en de politie gedwongen werd om waarschuwingsschoten te lossen. Op 22 augustus 2009 vonden de strandrellen van Hoek van Holland plaats. Tijdens een feest van 30.000 voornamelijk autochtone jongeren braken massale vecht- en steekpartijen uit en er viel één dodelijk slachtoffer.
Horeca
Cafés en uitgaansgelegenheden in verschillende steden zijn vaak het toneel van vecht- en steekpartijen door autochtone jongeren, die zich ook nog eens vaak tegen hulpverleners en de politie keren. Recentelijk nog, in de nacht van 12 augustus 2012, keerden meer dan 100 voornamelijk autochtone Nederlanders zich tegen politieagenten en ambulancepersoneel, toen die een gewonde bromfietser wilden helpen.
Deze lijst van voorbeelden zou verder uitgebreid kunnen worden, maar zolang er in de media een taboe heerst op het benoemen van de autochtone achtergrond van relschoppers, zal het probleem niet opgelost kunnen worden. Ook na de rellen in Haren wordt er in de media geen verband gelegd tussen de autochtone afkomst van de jongeren en hun relgedrag om niet van generalisatie of discriminatie beticht te worden. Indien er gesproken kan worden van etnische minderheden, dan moet er zeker ook een etnische meerderheid bestaan bij wie het gedrag mede door cultuur bepaald wordt, of niet soms?
Eerder verschenen in de Volkskrant.
46 Reacties op "Autochtone gemeenschap moet rellen in Haren veroordelen"
Niet zo’n slim artikel van een promovendus, zelfs niet als ie een promovendus in de theaterwetenschappen of de columnistiek zou zijn want leuk is het ook al niet.
Het kernpunt is namelijk waardoor die rellen gemotiveerd zijn. Ze zijn in dit geval niet “autochtoon” gemotiveerd (als dat al iets zou mogen betekenen). Het verschil met stukjes over moslimrellen is (want daar is dit artikel een parafrase op), dat moslimrellen wél religieus gemotiveerd zijn, en dat je dan mag verwachten dat mensen met hetzelfde geloof zich aangesproken voelen.
Sorry hoor Peyman Jafari, dit is “het andere Nederland”. Dit is dus ons equevalent van homo’s hangen, dames stenigen en kleuters met plastic sleutels door de mijnen jagen. Sorry sorry, duizendmaal excuus, wij hebben ook een paar idioten.
En het ergste is wel dat autochtone jongeren al weer plannen hebben voor nieuwe Project X feesten. Overigens vraag ik mij wel af of de media wel voldoende doordrongen waren van de ernst van de situatie door zoveel aandacht aan Project X te besteden. Zo hebben het journaal en DWDD op de avond zelf meerdere malen geschakeld naar Haren om te zien ‘of er als iets gaande is’: goed voor respectievelijk 1,5 miljoen en 1 miljoen kijkers. En achteraf hoorde ik vooral van de burgemeester en minister Opstelten ferme taal over de vervolging van de daders. Bijvoorbeeld Wilders – anders toch niet vies van zo nodig een knieschot bij het uitroeien van tuig – bleef stil.
Het idee dat gasten in ons eigen huis ons ter verantwoording denken te roepen is pervers. In een krampachtige poging de problematiek in immigratie en integratie te ontkennen, vallen jullie jullie gastheer aan. Dat is op zijn minst onfatsoenlijk.
Jullie hebben je hier te gedragen, en doen jullie dat niet is het netjes je daarvan te distantieren. Wij hebben ons te distantieren naar het gehele Nederlandse volk, maar zeker niet enkel en alleen aan de immigranten. Ofwel jullie maken een onderdeel uit van het geheel, of jullie blijven de allochtone identiteit koesteren. Als jullie voor het laatste blijven kiezen, jammer dan ook niet.
‘in ons eigen huis’? Het is al ‘jullie huis’ niet meer sinds jullie niet mans genoeg waren om de nazi’s te bestrijden en vervolgens niet mans genoeg waren om het land weer op te bouwen. In beide gevallen waren er buitenlanders nodig. Sindsdien past het jullie meer om te zwijgen en stil in een hoekje te zitten terwijl anderen, inderdaad, jullie wijzen op je gebreken en onkunde om het op te lossen.
Wow Tom,
Jouw reactie slaat op dermate veel niveaus de plank gruwelijk mis- dat moet haast wel satire zijn.
“Gasten.”
Het moet niet gekker worden.
De mazzel,
Noureddinus
Ik vind het wel een treffend stuk. Behalve dan het gedeelte waarin de autochtone gemeenschap deze daden zou moeten veroordelen, want dat gebeurt al. In de veroordeling wordt echter niet de ‘autochtone afkomst’ van de relschoppers benadrukt, waar dit wel gebeurt als het allochtonen betreft. Dat is meten met twee maten.
Waar zich wel de schoen wringt in de vergelijking, is dat menig moslim begrip lijkt te hebben voor rellende mede-moslims. Men vindt het dan ‘logisch’ dat ze gekwetst en beledigd zijn en dan ga je nou eenmaal raar doen. De gemiddelde Hollander vindt het helemaal niet logisch dat autochtone relschoppers dit gedrag vertonen maar vinden het gewoon afkeurenswaardig, punt.
Briljant gevonden. En zoals alle goede satire veroorzaakt het een storm van verontwaardiging.
Ik lach me rot!
Imaan, dat moet je niet letterlijk nemen “Ons huis”, dat is net zo iets als “huis van de islam”. In “Ons huis” zijn jullie natuurlijk harstikke welkom, we zijn geen racisten. Maar net als binnen “Dar al-isla’m” word er binnen ons huis een zeker respect verwacht, zo willen we graag zelf de kleur van het behang nog bepalen.
#Herman, je richt je tot mensen die hier vrijwel allemaal geboren zijn! Wat jij ons huis noemt is net zo goed hun huis. En wat Tom gasten noemt zijn gastheren en -vrouwen.
Ik denk dat het belangrijker is wat men voelt. Ik denk wel dat als je ouders hier zo lang wonen en (vaak) geen of slecht Nederlands spreken, geen besef hebben van de maatschappij en werkloos zijn, eigenlijk leven voor die 5 weken per jaar in Marokko/Turkije, en je feitelijk alleen omgaat met anderen die altijd vooral benadrukken trots te zijn op het land waar jouw/hun ouders vandaan komen het erg lastig wordt om je hier gastheer te voelen.
Turkije gaat schijnbaar wel heel ver: http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3321545/2012/09/25/Geen-moslim-tv-zolang-invloed-Turkije-onduidelijk-is.dhtml
#NOa, dat zou tragisch zijn want in het land waar de ouders vandaan komen wordt men vaak als toeristen gezien en voelt men zich ook niet ‘gastheer’.
Is ook heel tragisch maar een logisch gevolg van de lakse houding van zowel overheid als gastarbeiders, beiden hebben veel te lang op terugkeer gehoopt en zelfs daarna weinig moeite gedaan om er hier iets van te maken.
Tuurlijk Simon, ook hun huis, maar ze zijn bij ons ingetrokken.
@Expat
Het stukje gaat over autochtoon en allochtoon en jij leest er “moslim” en “moslimrellen” in ????? Damn…..
@Herman
Ik ben nergens ingetrokken, ik ben hier gewoon geboren. Alhoewel, mischien moesten ze wel aan me trekken tijdens de bevalling…in dat geval ben ik dan weer wel Nederland ingetrokken.
#Herman, dan heb je het dus over de ouders die hier als gastarbeiders naartoe zijn gehaald.
@SlimMo 17:31 uur, Je vergist je, het gaat niet om allochtoon versus autochtoon. Het woord “allochtoon” komt in het hele artikel niet voor. ik zei dat het stuk een parafrase was van stukjes over moslimrellen. (“Satire” zou wellicht een beter woord zijn, maar je begrijpt wat er bedoeld werd).
Met bijvoorbeeld de zin “In ieder geval is er genoeg aanleiding om het verband tussen het wangedrag van autochtone jongeren en hun culturele achtergronden te onderzoeken” wordt de draak gestoken (althans dat wordt geprobeerd) met mensen die zeggen dat er naar de moslimachtergrond van vnl Turken en Marokkanen moet worden gekeken, en wordt niet de draak gestoken met mensen die zeggen dat we naar hier wonende andere allochtonen zoals Belgen, Duitsers en Amerikanen moeten gaan kijken, want mensen die dat zeggen bestaan helemaal niet.
Bovendien, ik reageer op een hier geplaatst stukje, en met “wij blijven hier”, daar worden toch ook geen allochtonen maar moslims mee bedoeld he? Wees eerlijk.
Inderdaad Simon, en toch verwacht ik van de kinderen die hier in ‘ons huis’ geboren zijn dat ze het nodige respect hebben voor ons huis. En zolang zij denken dat als ik het over ‘ons huis’ heb en zij zich daar niet bijhoren mogen ze ook nog eens bij zichzelf te rade gaan. Als wij betrekking nemen in het huis van de Islam, denk je dat we dan onze varkenskarbonades dan nog vrijelijk kunnen veroberen bij een Iftar?
Wat zullen ze het leuk vinden als ik als moslim gezellig met mijn vrouw en jij met jouw ega gezamelijk gebroedelijk plaats neem in de gebedsruimte. Met onze schoenen aan natuurlijk. Als molslim zijnde is het perslotvanrekening ook ons huis. Of zouden ze van ons danook het nodige respect voor het van oudsher hun huis verlangen?
Wow imaan,
Jouw reactie slaat op dermate veel niveaus de plank gruwelijk mis- dat moet haast wel satire zijn.
“stil in een hoekje zitten”
Het moet niet gekker worden.
De mazzel,
Sander
#Herman, je maakt erg vreemde vergelijkingen die mij helemaal niks zeggen. Kortom, kan je niet meer volgen.
@Expat
Zou je in het stukje niet kunnen lezen dat je overal idioten hebt, ongeacht de ethniciteit van die idioot?
@Herman
Gast :-) , ik begrijp waar je naartoe wilt, maar je brengt het een beetje vreemd. Gasten gaan naar verloop van tijd weg, wij blijven hier.
@SlimMo 10:05 als je wilt benadrukken dat de etniciteit niet van belang is, dan moet je de term “autochtoon” gewoon niet gebruiken, maar belangrijker is dat het stuk geschreven is in de stijl van mensen die vinden dat de cultuur van mensen met een islamachtergrond van belang kan zijn voor het gedrag van mensen in de openbare ruimte. Het is een pastiche! Je hebt daar toch wel eens van gehoord op school of van je ouders, of heb je geen lees-achtergrond?
@expat
auw, gaan we het nu op de man spelen. Lightened up man!!
Pastiche? Kerel, is dat pastei? Is het iets eetbaars? Laat maar, niet uileggen aub, zal aan me bruine r**t roesten wat dat betekent.
Maar je hebt wel mijn interesse gewekt met wat anders….ik weet dat je geobsedeerd bent met de “achtergrond” van mensen maar eeehh…..blijkbaar is er nu een nieuwe variant op de markt……iets wat jij “lees-achtergrond” noemt…nooit van gehoord. Wat is dat?
Heb ik weer, spreek ik iemand ergens op aan, blijkt het een onderontwikkelde gek te wezen :-(
Ik heb nu aardig wat stukjes in de media gelezen over dit fenomeen. Aan alle kanten wordt het veroordeeld, ben nog geen stukjes tegengekomen waarin het gedrag werd vergoelijkt met de sociale achtergrond van deze lieden en voortdurend vraagt men zich af wat wij moeten doen om dit te voorkomen en wat wij fout doen dat dit ontstaat. Jammer he, westerlingen lijden aan introspectie, we zoeken eerst de fout bij onszelf. Dat is het verschil met tribale- en van religie doordrenkte samenlevingen, die leggen “de schuld” meer bij een ander.
@expat
oei, iemand is hier op zijn p*k getrapt…..
leg nou eens gewoon uit wat “lees-achtergrond” betekent. Je mag ook even googlen en een link plaatsen, ook goed.
Whahahaha Herman je reacties hier getuigen van alles behalve introspectie, zowel in het oosten als westen geeft 99% het liefst de ander de schuld;) Het lukte tot voor kort alleen een stuk beter om mensen in het oosten onder de duim te houden.
NOa Whaahahhaahm, nee hoor,
Kijk naar je eigen reflex, je begint gelijk te melden dat het westen de mensen in het oosten onder de duim hield, totaal geen introspectie dus, exact wat ik bedoelde. Wahahaha, bedankt Noa
Ik vind “gasten” een slechte term, want inderdaad Nederlandse moslims blijven hier. Cultuur-historische zij-instromers is volgens mij wel een adequate term. Maar uiteindelijk zal ook dit verminderen denk ik.
Nu afwachten… wat we het eerst zullen zien.
Nog zo’n satirisch stuk (ik vermoed dat de wijblijvenhier columnisten in hun handen wrijven dat dit eindelijk mocht gebeuren), of nog een verslaggeving over moslims die weer een keer beledigd zijn.
Het is toch van de zotte dat allochtonen ipv zich in een hoekje gaan zitten schamen het gorre lef hebben om kritiek te leveren op autochtonen. Het mot niet gekker worden?!
@Saida
Jawohl!!
Ik ben een volle autochtoon en distantieer me volstrekt van het gedrag wat het grotendeels autochtone tuig in Haren teweeg heeft gebracht. Dus bij deze. Verder leuk bedacht dat satirische artikel, maar het toont wel de zwakte van een deel van de allochtoonse gemeenschap aan.
De volstrekt autochtone websites, tv- en radio zenders hebben wel degelijk het tuig van Haren veroordeeld. Zelfs de ministers, terwijl een ieder ervan op de hoogte is dat het om autochtoonse jongeren gaat.
En leuke opsomming waar autochtoonse jongeren allemaal wel niet in de fout gaan. Inderdaad dat is verkeerd en dat tuig moet keihard aangepakt worden, ongeacht hun huidskleur. Maar deze reactie het getuigd wel van een PvdA mentaliteit, weglopen van de feiten en die zijn nog steeds dat allochtone jongeren nog veel vaker in aanraking met de politie komen als autochtoonse jongeren. Als de schrijver allochtoonse jongeren al zulk tuig vind, wat vind hij van de jongeren in zijn eigen achterban dan wel niet?
Die feiten moeten overigens niet tot veroordelingen zorgen, maar tot een gerichte aanpak. Maar laten we eerst de feiten met elkaar erkennen en niet er vandaan lopen.
Ik ga veel met allochtoonse jongeren om en verwacht dat het hierboven aanhalen van de Nazi’s, waar de Nederlanders niet genoeg tegen zouden hebben gevochten van een Turk komt. Die komen daar namelijk heel vaak mee aanzetten. Zonder er inhoudelijk op in te gaan, focus jij nu naar maar vooral op je Palestijnse en vooral Koerdische broeders, daar zal je het al druk genoeg mee hebben.
Ik kan in ieder geval met trots zeggen dat mij volstrekt Nederlandse familie zeer veel heeft bijgedragen aan de opbouw van Nederland. Calvinistische werkmentaliteit, waar schuld nog een schaamte is.
Jammer van die vooroordeel van je, ik ben geen Turk.
En natuurlijk haal ik de Nazi’s aan als een opmerking ruikt naar racisme.
Herman ik kom uit het westen dus je punt gaat niet op. En het enige wat jij doet is jezelf complimenteren, als je dat niet aan de hand van je prestaties maar je afkomst moet doen zegt dat heel veel over je.
Jammer voor mij NOa, ik dacht lekker goedkoop te kunnen scoren ;-)
Willen jullie hier nog wel wonen?
Dank je wel voor dit stuk!
Aan het aantal beledigde reacties te zien, is het erg hard nodig mensen een spiegel voor te houden.
Mensen een spiegel voorhouden is altijd goed, het concept van dit stuk is ook goed, helaas heeft de auteur het vervolgens zo slecht uitgewerkt, bovendien leende dit incident zich er ook niet voor omdat het om groepsdynamiek gaat. onderstaande was wel leuk, vooral omdat het klopt, blanke mannen zijn relatief veel vaker verantwoordelijk voor onderstaande
http://www.speld.nl/2011/04/11/blanke-gemeenschap-veroordeelt-schietpartij/
@N0a Heb het artikel gelezen, dank je. Blijf toch bij mijn mening dat dit artikel kritischer is. Wat ik steeds weer opnieuw zie in Nederland, iets wat jij ook eerder aangaf in een comment, is dat we heel veel moeite hebben écht zelf-kritisch te zijn. Zo ook in dat artikel, dat inderdaad een belangrijk probleem aan de kaak stelt, maar waar aan het eind van het artikel een verzachtende quote wordt ingevoerd: (“Van der Stee vestigt de aandacht op het feit dat kwaadwillende blanken altijd in hun eentje opereren, iets waar de blanke gemeenschap weinig aan kan doen.”), iets wat er niet bij gezegd wordt wanneer geweld bij zogenaamde ‘allochtonen’ vandaan komt.
Ik vind het inderdaad interessant hoe wij praten in onze maatschappij over het type geweld dat in dat artikel wordt aangehaald (Volkert van der G, Karst T, de Alphense schutter, etc), maar ook dat van types als Breivik, als zijnde individueel opererende eenlingen, rotte appels in onze maatschappij; terwijl we het geweld van Mohammed B, en andere “moslimrellen”, zoals Expat aanhaalt (geen idee wat dat zou moeten betekenen overigens), kenmerken als deel van een groepscultuur waarvoor iedereen binnen die groep (hoe definieer je dit hokje?) zich verantwoordelijk zou moeten voelen voor de daden van enkelingen. We moeten stoppen met twee maten te meten.
Wat ik niet snap is waarom dit incident niet geschikt voor een satirische analyse, omdat het om groepsdynamiek gaat? Maakt dat het niet juist geschikter ervoor?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3335157/2012/10/22/Allochtonen-veel-eerder-opgenomen.dhtml
…Allochtonen worder eerder gedwongen psychiatrisch opgenomen dan vergelijkbare autochtone plegers. Tóch worden vergelijkbare allochtonen vaker toerekeningsvatbaar (en dus intrinsiek slecht) verklaard…
Dus als ik het goed begrijp, zijn vergelijkbare autochtonen minder vaak toerekeningsvatbaar en worden zij toch minder gedwongen opgenomen.
Dit suggereert dat allochtone plegers eerder ‘kwaadaardig gekken die je moet straffen’ gevonden worden door de rechter, terwijl autochtone plegers eerder als ‘stumperds met problemen die je moet helpen’ worden gezien door de rechter.
Dat beeld wordt bevestigd door de constatering dat de vrijwillige psychiatrie qua clienten een overwegend blank bolwerk betreft, terwijl de gevangenissen nou net weer volgens velen een overwegend allochtoon bolwerk zijn. Autochtonen krijgen eerder hulp. Allochtonen krijgen eerder straf …
Het goed verkopende mediabeeld dat blanken ‘lijden onder familiedrama’s’ (intiem en zielig), terwijl allochtonen ‘meewerken aan eerwraak’ (abstract en gevaarlijk) sluit aan bij het populaire Nederlandse idee dat autochtonen de slachtoffers zijn van externe omstandigheden. Zij moeten geholpen worden, terwijl allochtonen de daders zijn die gedreven worden door intrinsieke slechtheid en waanzinnige principes. ZIj moeten aangepakt worden.
En toch wordt allochtonen altijd slachtoffergedrag verweten. Huh?!?
Tijd voor het R-woord.
En laten we wel wezen: de blanke meelopers van Haren zijn eigenlijk gewoon lieve knullen die thuis aan de keukentafel stevig toegesproken dienen te worden. Ze waren er wel, maar deden er zelf niet aan mee. Een beetje dom. Jeugdige onervarenheid. Misschien wat begeleiding hier en daar er op zetten. Een opvoedkundig taakstrafje, klaar. Toch? (sarcasme)
Het lag immers niet aan hen, maar aan een kleine hooligan minderheid…
Of toch niet? Waarom is NL het eerste land waar een project-X feestje zo grootschalig uit de hand loopt? Toegegeven, andere landen kenden het fenomeen al, maar nog niet zó vicieus en venijnig. Elk land heeft zo zijn eigen stoornissen. Amerika heeft schietincidenten. Nederland heeft dancefeesten. En wij hebben een groot alcoholprobleem. De uitgaansjeugd in NL is te vaak gewelddadig en onbeschoft – meer zo dan in andere landen – en het wordt tijd dat onder ogen te zien en te corrigeren.
@ Maria: omdat deze groepsdynamiek niet specifiek Nederlands is, kijk naar de (extremere) rellen in Londen, volgens sommigen een sociaal protest maar dan wel één waarbij de relschoppers overheidsgebouwen met rust liet en het vooral op electronicazaken voorzien had. Dat zou natuurlijk een aanklacht kunnen zijn tegen de consumptiecultuur en technologisering van sociale vraagstukken maar volgens mij zijn het vooral veel te veel verveelde jongeren zonder enig moraal besef en met teveel hang naar snelle behoeftebevrediging en statussymbolen.