Sociale omgang blijkt voor sommige moslims toch een moeilijkheid. De wijze waarop men anderen dient te benaderen is voor enkelen een onduidelijk en onbegrepen concept. Wel vreemd, als de profeet Mohammad (vzmh) veertien honderd jaar geleden middels zijn woorden en daden dit op distincte wijze openbaar heeft gemaakt. Onlangs bezocht ik de Saoedische Ambassade in de hoop een visum te krijgen voor bijna 150 man die dolgraag ‘het Heilig Land’ willen bezoeken. Maar wat daar gebeurde kan ik haast niet vergeten…
De ervaringen die ik in 1998 opdeed in Mekka en Medina, waren voor mij een gedegen basis voor de bevooroordeling jegens de Arabische mentaliteit. Als Nederlandse burger ben je over het algemeen gewend dat mensen om je heen klantvriendelijk, behulpzaam en tolerant zijn. De wijze waarop mijn familie en ik behandeld werden door Mekkaanse officieren, Saoedische burgers en Medineze hotelmanagers was verre van vriendelijkheid en zachtmoedigheid. Niet alléén de sociale omgang was te betreuren, maar ook het ‘uitbuiten’ van niets vermoedende en eerlijke pelgrimsbezoekers speelde een cruciale rol in de beeldvorming over de Saoedische moslims. Afijn, ik stelde mijzelf gerust met de gedachte; het doel heiligt de middelen!
Terug naar Nederland. Afgelopen maandag bezochten een tante van mij en ik de saoedische ambassade in Den Haag. Met een stapel visumaanvragen traden wij het officiele gebouw binnen. Wachtend op ons nummertje bespraken wij hoe we het probleem van de visa-aanvragen zouden moeten oplossen. Sinds afgelopen jaar heeft de Saoedische regering haar regels inzake visumaanvragen aanzienlijk verscherpt. Er zijn nu een aantal stringente criteria waaraan moet worden voldaan, wilt een aanvraag gehonoreerd worden.
Hiervoor zijn we diverse keren langsgeweest in de hoop dat de gratis visa verstrekt zou worden. Telkens werden de aanvragen resoluut geweigerd. Naast het feit dat de weigering een dilemma is, vind ik de communicatie van het consulair personeel een nog groter probleem. Er is géén beleefdheid, géén klantvriendelijkheid, géén behulpzaamheid. Nothing! In het indiaas/pakistaans volksmond noemen ze deze behandeling; "Kutton ki tarah bartao" oftewel behandeld netals honden.
Om verdere diepgang te vermijden wil ik duidelijk maken dat mijn private gebeurtenissen géén aanleiding mogen zijn voor de generalisering van het bekrompen en asociale gedrag van arabieren jegens anderen. Nogmaals, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen. Het kan best zo zijn dat jij of een ander iets heel anders heeft meegemaakt.
Uitgaande van het verhaal hierboven kan ik concluderen dat beheersing van het het arabisch géén voorwaarde hoeft te zijn om het boodschap van de profeet (vrede zij met hem) te kunnen begrijpen. Soms denk ik dat Nederlanders de ‘sunnah’ meer volgen dan onze eigen moslimbroeders en zusters . Daarom ben ik Nederland héél dankbaar dat zij mij de juiste ethische en sociale gewoontes heeft bijgeleerd.
Twee zaken die in de overleveringen van de profeet (vzmh) terugkomen:
-1. Vriendelijke gezichtsuitdrukkingen tijdens een gesprek zijn van groot belang en dienen opgevat te worden als een deel van iemands plicht jegens anderen.
-2. Een moslim dient iedereen te helpen die zijn hulp inroept, behalve als hij om iets vraagt dat verboden of onwenselijk is.
9 Reacties op "Vriendelijk en zachtmoedig?"
Dat mag ook wel eens gezegd worden vind ik. Een nobel streven. Alleen snap ik één ding niet:
“Om verdere diepgang te vermijden …” Waarom zou je diepgang vermijden? De rest van de zin: “…wil ik duidelijk maken dat mijn private gebeurtenissen géén aanleiding mogen zijn voor de generalisering van het bekrompen en asociale gedrag van arabieren jegens anderen.”, lijkt te impliceren dat diepgang tot generalisering zou leiden. Dat is onzin.
Wat weer eens bevestigt, dat de goedheid van een mens niet van zijn godsdienst afhangt. Mooie mensen maken hun godsdienst mooi; niet omgekeerd.
Fjord
Mooi gezegd.
Ik denk dat het te maken heeft omdat sommige Arabieren zich vaak superieur voelen t.o.v andere niet Arabisch sprekende moslims.
En verder respect kent geen grenzen er bestaat geen perfect volk of ras
Er is geen perfectie, full stop. We zeggen dat iets perfect is in relatie tot een doel. Het is dus ons oordeelsvermogen dat aan dingen perfectie toeschrijft (perfection is in the eye of the beholder). Een perfecte kop koffie, is niet “perfect” in dezelfde betekenis als een perfecte cirkel. We weten niet eens wat een volk perfect zou maken. We moeten ons altijd kunnen afvragen, waarvoor iets perfect is. Als we ons gaan afvragen wat perfectie in het algemeen is, zijn we filosofisch gezien dwalende.
YO YO, morals rule YO YO VISUM RUles
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zie zelf ook dat heel veel arabische moslims (die de taal wel beheersen) zich meestal hoger voelen dan die het niet beheersen. Omdat ze zoganaamd “de heilige taal van de Koran” kunnen lezen, schrijven, en praten etc. Maar die onderscheid maakte onze Profeet (vzmh) niet. Dus waarom zouden wij (jongeren in het algemeen) dat na 1426 jaar wel doen???
Dat heeft te maken me de hardnekkige menselijke kwaal “onderscheid maken”.
Als mensen daadwerkelijk de boodschap van de profeet(vzmh) zouden volgen zou er een stuk minder racisme of discriminatie zijn.
Ik kan u meedelen dat volgens mij iedere ambassade wel zo zijn problemen heeft. Mijn ervaringen met de Saudische ambassade zijn erg positief. Ik, als Nederlandse moslima, en mijn moeder, een Nederlandse niet-moslima zijn vriendelijk te woord gestaan, en goed geholpen, zowel bij het verkrijgen van mijn visum als de hare. Ik ben er gaan wonen, mijn moeder is 1 keer op bezoek geweest. De consul heeft zelfs buiten zijn werktijd om telefonisch contact opgenomen met mijn moeder om haar te helpen. Ik heb eigenlijk meer negatieve ervaringen met het Nederlandse consulaat te Riyadh dan de Saudische ambassade in Den Haag….
Ik denk dat de problemen met de ambassades daar gewoon wat groter zijn en dat ze hier wel wat beter georganiseerd zijn.