Hoofddoekjes, aldanniet gemengd douchen en zwemmen en feestdagen. Allemaal onderwerpen waar islamitische kinderen zich voor moeten verantwoorden op een openbare school. Volgens Marcouch, voorzitter van het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart, is die verantwoording één van de redenen waarom kinderen slecht terecht kunnen op een openbare school. Dat zegt hij in een interview met het Parool.
Een bekeringspoging oplossing volgens Marcouch? Openbare scholen moeten meer aandacht besteden aan religie en dan met name aan de islam. Aan bod moet o.a. komen het scheppingsverhaal naast de evolutieleer. Want islamitische scholen zijn uit nood ontstaan, omdat op de openbare school te weinig ruimte is voor geloof. Met meer aandacht voor religie op school neemt dat namelijk ook het godsdienstonderwijs weg uit de moskee.
Ahmed Marcouch: “Het is iets anders dan aandacht voor religies, zoals bij maatschappijleer. Het zou door een bevoegde docent moeten gebeuren. Het uitgangspunt moet zijn dat een moslimjongere in het openbaar onderwijs terecht kan zonder zijn religie te verloochenen.”
Zwaar onnodig of een goed idee? Wat denk jij?
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal.
Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
Lees andere stukken van Wij Blijven Hier!
46 Reacties op "Fatwa: Meer islam op school?!"
Het lijkt mij dat er al wel aandacht besteed wordt aan de verschillende religies hetgeen natuurlijk wat anders is dan godsdienstonderwijs zoals het in een moskee gegeven zal worden. Mij lijkt het voor de je algemene ontwikkeling sowieso goed als er aandacht voor religies is op scholen. Maar wel evenredig en dan ook voor zaken als hinduisme, boeddhisme, belangrijke filosofische stromingen mbt het wezen der dingen. Dus eigenlijk zie ik niet zo waarom het wat anders zou moeten zijn dan aandacht voor religies zoals bij maatschappijleer. En wat bedoelt Marcouch met een bevoegd docent? Is dat een versluierde manier om te zeggen dat een imam de scholen langs mag? Heb ik geen behoefte aan waar het om het openbare onderwijs gaat tenzij op uitnodiging.
Het karakter van de openbare school is vastgelegd in de wet: Een school zonder godsdienstige of ideologische achtergrond, toegankelijk voor eenieder.
Het is dus niet mogelijk om voor een religie een uitzonderingspositie te maken; zoals Simon schrijft, allen zouden gelijk aan bod moeten komen.
De redenering is dubbelzinning: minder godsdienstonderwijs in de moskee, minder islamitische scholen, voor meer, gereguleerd, godsdienstig onderwijs in de moskee.
Met zoveel woorden zegt Marcouch dat de maatschappelijke slagingskans voor moslim jongeren klein is als ze op islamitische scholen zitten of zich op bepaalde moskeeen richten.
Pak de problemen dan aan waar ze zich voordoen.
[b]Islamitische kinderen hoeven zich nergens voor te verantwoorden op een openbare school.[/b]
Religie speelt helemaal geen rol op de openbare school, behalve in de lessen maatschappijleer.
Islamitische scholen ontstaan helemaal niet uit nood. Houdt toch eens een keer op met dat slachtoffer-gedoe! Moslims zijn niet in nood. Moslims worden niet vervolgd.
Of raken jullie, redactie, in nood bij het lezen van de koran, omdat de voorschriften die daar staan niet in praktijk gebracht kunnen worden, omdat ze niet overeenstemmen met de wet- en regelgeving? :-(
Bijzondere scholen worden opgericht door bevolkingsgroepen die op school meer aandacht willen voor bepaalde aspecten. Dat is toegestaan, mits de school voldoet aan algemene normen waar het onderwijs aan moet voldoen.
Overigens is wat Marcouch voorstelt iets anders dan wat jullie hier schrijven. Hij zegt dat uitgangspunt moet zijn, dat [i]een moslim op een openbare school terecht moet kunnen zonder zijn of haar religie te verloochenen[/i]. Uiteraard! Dat geldt voor iedereen, ook voor mensen met een andere geloofs- of levensovertuiging. Juist dat maakt de openbare school openbaar. En uiteraard moeten de lessen maatschappijleer door een bevoegde docent gegeven worden. Ik kan me ook voorstellen dat tijdens haar of zijn les een gastdocent langskomt, die voor een bepaalde religie of levensovertuiging staat.
Ik vraag me wel af wat de bron is van het bericht en hoe het in de media terecht is gekomen.
Jan
ONZIN! We hebben keuze in Nederland. Als je wilt dat je kind naast het gewone onderwijs (dat op iedere school gelijk is) ook nog iets extra’s van het Christendom, Katholicisme, Joodse geloof, Boeddhisme of de Islam meekrijgt, dan stuur je het naar een Christelijke, Katholieke, Joodse, Boeddhistische of Islamitische school. Het is onzinnig om te denken dat het ouders die bovenstaande opties niet verkiezen om het even is wat zij hun kinderen mee zullen geven en dat hun keuze voor een school die openbaar is niet bewust gemaakt wordt. Ouders die kiezen voor een openbare school kiezen voor een school waar iedereen welkom is, maar waar GEEN godsdienstonderwijs gegeven wordt. Ook die keus dient gerespecteerd te worden!!!!!!
Huh… maatschappijleer heeft toch amper iets te maken met religie? Dat gaat meer de politieke kant op dacht ik.
Ik heb een aantal jaren levensbeschouwing gehad op de middelbare school waarbij het christendom, jodendom, hindoeisme, islam en boeddhisme aan bod kwamen. Als afsluiting moesten wij altijd een dossier maken over het onderwerp, ik moet zeggen dat het veel inzicht heeft gegeven.
Het vak levensbeschouwing is voldoende, echt specifiek op de islam ingaan is overdreven op een openbare school.
En tja, dat moslims zich moeten verantwoorden voor dingen zoals hoofddoekjes of gemengd zwemmen, dat is gewoon niet anders denk ik :s op den duur zullen de leerlingen en leraren (hoe meer gevallen zij meemaken) er vanzelf meer kennis over opdoen en dan zullen zij automatisch niet meer zo verbaasd opkijken.
Yazzy,
[b]islamitische kinderen hoeven zich nergens voor te verantwoorden op een openbare school.[/b] Ook niet voor geen hoofddoek dragen en gemengd zwemmen. Waar de kinderen zich moeten verantwoorden is thuis, tegenover ouders die hen niet naar een school-met-de-hoofddoek sturen, maar wel eisen dat zij een hoofddoek dragen. Dáár komen de kinderen in nood.
Jan
Jan
Sommigen willen toch zelf een hoofddoek dragen. En stel dat een Islamitische (middelbare) school te ver is? Een openbare school is een openbare school en dus toegankelijk voor iedereen, dus ook voor mensen met een hoofddoek. Zij hebben dus het recht om een hoofddoek te dragen. En als mensen ernaar vragen, dan moeten zij er zich voor verantwoorden.
Pardon, Anoniem # 7 ben ik dus, Yazzy
Yazzy,
Het gaat niet om wat iemand zelf wil. Ik kan wel willen dat mijn kinderen in hun blote kont naar school gaan, maar daarom hoeft de openbare school nog geen blote konten toe te laten. Dit argument is net zo’n argument als ”˜ik voel me gekwetst’. De andere kinderen op school mogen geen broek aan, want dan voel ik mij als blote-kont-vader gekwetst.
Als een bijzondere school ver weg is, zul je moeten reizen of verhuizen of zelf een school beginnen. Dat doen anderen ook, bijvoorbeeld gereformeerden of anthroposofen. Onder bepaalde voorwaarden mag je zelfs onderwijs aan huis geven, als het maar voldoet aan de algemene eisen die aan het onderwijs worden gesteld.
Als jij vanwege het voorschrift in de koran (dat de mannen de vrouwen moeten instrueren om zich te bedekken) een hoofddoek wilt dragen, dan hoef je je daar niet voor te verantwoorden. Ik zou als vrouw bedanken voor de instructie en hem zeker niet opvolgen, zijn die mannen wel lekker? Maar dat moet je zelf weten. Dat is ook niet aan de orde.
Als ik mij behang met christelijke kruizen, dan kan ik daarmee ook niet naar de openbare school. Een kruisje aan een kettinkje wordt mogelijk geaccepteerd, maar een mijter niet.
Jan
Het zoveelste bewijs dat Marcouch erop uit is de islam onder staatstoezicht te stellen.
Ik vind het allemaal erg gortig worden, zo’n sneer naar het islamitisch onderwijs. Alsof deze per definitie antidemocratisch is.
Marcouch is definitief de schaamte voorbij. (en dat bedoel ik niet op z’n Meulenbelts)
Jan, jouw eerste vergelijking is geen goede vergelijking. Een blote kont op school kan niet, dat mag niet. Een hoofddoek echter wel. Dit betekent echter niet dat moslims zich niet moeten verantwoorden voor de hoofddoek of voor gemengd douchen. Hier vragen ze nog altijd naar, ook al is het toegestaan om een hoofddoek te dragen.
Verder moeten moslima’s zelf weten of zij een hoofddoek dragen of niet, als zij er geen willen dragen moeten wij die keuze respecteren en wil een moslima er wél een dragen, dan moeten wij dat óók respecteren!
Yazzy,
mijn vergelijking is prima, als het mijn geloofs- of levensovertuiging is dat mensen met een blote kont rond moeten lopen als uiting van hun geloofs- of levensovertuiging.
Tja, dan kunnen we weer beginnen aan de hoofddoekendiscussie. Er is geen enkele reden waarom mijn werkgever respect voor mijn lange baard zou moeten hebben, als die niet bij het beleid van mijn werkgever past. Er is geen enkele reden waarom op een openbare school de les uitgesteld of onderbroken zou moeten worden, omdat Jo het onze vader wil uitspreken of Mo naar Mekka wil bidden. Het past gewoon niet in een seculiere, openbare omgeving en dat geldt ook voor een religieuze hoofddoek. Zucht. Dat je dat nu niet begrijpen kunt, onbegrijpelijk. Tijdens de les over sex komen condooms aan de orde. Tijdens de les over taal gaat het over d en dt. Tijdens de les over religies worden de hoofddoek en de mijter uit de kast gehaald.
De openbare school is geen school waar het ene kind met een blote kont rond kan lopen, het andere kind tijdens de les de bijbel leest, het volgende kind condooms uitdeelt en weer een ander kind devoot is met een hoofddoek om.
Jan
Gemengd douchen? Mijn God, zijn de ongelovigen al zo ver gedaald?
Yazzy, je maakt wel een karikatuur op die manier. Ik heb er in ieder geval nog nooit iets over gehoord. Het idee alleen al… Nederlandse sportleraren op hun opleidingen met allerhande douchefantasieen.
Bij mijn weten zijn het vooral moslims (en idd vooral ouders) moeilijk over dingen die in Nederland al eeuwen normaal zijn, zoals gemengd sporten. Lees iets over de geschiedenis van korfbal, 19e eeuws en helemaal gemengd. Dat is normaal. In Nederland. En daar moeten moslims maar aan wennen.
*modbreak: aub geen copy/paste reacties en zeker niet zulke lange en off-topic*
“Er is geen enkele reden waarom op een openbare school de les uitgesteld of onderbroken zou moeten worden, omdat Jo het onze vader wil uitspreken of Mo naar Mekka wil bidden.”
Daar gaat ’t hier toch helemaal niet over?! De vraag was of het een goed idee is om meer informatie te geven over de islam zodat niet-islamitische klasgenootjes minder raar op zullen kijken van bepaalde gewoonten! De discussie over religieuze symbolen in de openbare ruimte loopt al onder een andere thread…
Beste Jan
wij gaan het niet eens worden. Ik weet niet wat jou stoort aan een hoofddoek. Het stoort de les niet zoals een bijbel gaan lezen midden in de les, of condooms uitdelen :s .
Van mij mogen die kinderen dat best, het is een openbare school.
Maar het begint een beetje off-topic te worden, dus beter dat wij hiermee stoppen.
Van dat gemengd douchen staat in dat stukje bovenaan, in de fatwa. Volgens mij bedoelen ze daar het douchen na de zwemles mee, met of zonder zwempak/zwembroek.
Oh sorry die laatste alinea is voor Thijs bedoeld
Het gaat er maar weer eens om waar je als ouder/opvoeder belang aan hecht!
Vindt je het als ouder belangrijk dat je kind een goede opleiding volgt? Of leg je de nadruk op de religie, waarvan je weet dat dit niet of nauwelijks met elkaar overeenkomt.
Het wordt tijd dat ouders eens gaan begrijpen dat de keuzes die zij maken op den duur, gevolgen hebben voor een kind.
Hoi Yazzy, ja ik zag het net ook, sorry. Geen flauw idee waar Marcouch op doelt, het lijkt me nogal bizar.
Yazzy,
het storende aan een hoofddoek is het voortdurend uitdragen van de islam. Daar kan een meisje met een hoofddoek op zich weinig aan doen, maar ik snap niet waarom je nog een islamitische hoofddoek om zou willen als je je dat bewust bent. En als je het dan nog wel wilt, doe je het met opzet. Ik begrijp het sowieso niet als vrouwen doeken omdoen om zich te bedekken op instructie van de mannen die daartoe aangespoord worden door Allah via Mohammed. En dan impliciet die boodschap uitdragen: ‘kijk eens, ik bedek mij, dat moet jij eigenlijk ook, dat moet van de mannen op instructie van Mohammed’. Maar die discussie hebben we al gevoerd. Condooms uitdelen en de bijbel zitten lezen in plaats van de les volgen storen de les ook. Dat een school een openbare school is betekent niet dat de kinderen alles kunnen doen, ook niet als het onderdeel uitmaakt van hun geloofs- of levensovertuiging.
Jan
De bron zou een interview zijn met Het Parool, afgelopen zaterdag:
http://www.parool.nl/parool/nl/1/Home/article/detail/16824/2008/06/07/Meer-religie-op-openbare-school.dhtml
Ik vind het het een heel wonderlijke zaak. Marcouch is stadsdeelvoorzitter, uitvoerende macht. Hij moet de wet uitvoeren, niet wetsvoorstellen doen.
De wet is hier te vinden:
http://www.st-ab.nl/wetten/0725_Wet_op_het_primair_onderwijs_WPO.htm
Lees bijvoorbeeld de volgende artikelen:
Wet op het primair onderwijs
Artikel 46. Karakter openbaar onderwijs
Artikel 50. Mogelijkheid godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Artikel 51. Leraren godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
[b]Alles wat Marcouch roept, bestaat al.[/b] Het is reguliere wetgeving. Moslims kunnen hun kinderen gewoon naar het openbaar onderwijs laten gaan. Artikel 55 en daarna regelt het een en ander over bijzonder onderwijs.
Er moet iets anders aan de hand zijn. Wat brengt Marcouch tot zijn uitspraken in het interview met het Parool (wat was de aanleiding tot het gesprek?)?
Jan
Jan “Wat brengt Marcouch tot zijn uitspraken in het interview met het Parool (wat was de aanleiding tot het gesprek?)?”
Wellicht ouders die hun kinderen niet op een islamitische school willen doen en liever op een openbare school maar zich als moslims daar wél welkom willen vinden. Dit kan best een aandachtspunt zijn maar het heeft volgens mij weinig met religie te maken. Recent is bijvoorbeeld een turkse jongen weggepest in amsterdam noord. Een afschuwelijke case als je de details leest. Daarom moet er meer aandacht voor diversiteit op school zijn.
Simon, waarom zouden kinderen van moslims niet welkom zijn? (Pesten moet op elke basisschool gestopt worden). Ze zijn op elke openbare school welkom en mogen niet geweigerd worden op een bijzondere school als er geen openbare school in de omgeving is. Mijn dochter gaat naar een christelijke school, maar eet ook daar geen varkensvlees. Ik zou het echter niet in mijn hoofd halen om van haar te verlangen dat ze met een hoofddoek om naar school zou gaan.
Een openbare school is niet islamitisch van karakter. Dat zou betekenen terug naar de actieve neutraliteit van de openbare school. Daar zitten mensen zoals Wilders ook al aan te trekken, dan zou het moeten gaan om herstel van een christelijk karakter (zoals tot 150 jaar geleden), een humanistisch karakter (waar het voortgezet onderwijs recent van is bevrijd) en een joods karakter (wat de openbare school nooit heeft gehad). Laten we toch alsjeblieft de passieve neutraliteit behouden en voorkomen dat openbare scholen erop moeten toezien dat moslim-kinderen uit respect voor de koran niet met niet-moslim-kinderen omgaan.
De openbare school is geen plek voor het opleggen van of etaleren van een religie of levensovertuiging. Bijzondere scholen moeten ook geen religie opleggen, maar ze hebben wel een religieus karakter.
Waarom pleit Marcouch niet voor een meer toegankelijke islamitische school? Ik heb zelf vroeger enkele jaren op een katholieke school gezeten en behalve het ‘onze vader’ was daar in het onderwijs weinig van te merken.
Docenten en leerlingen moeten zich niet uitdossen of gedragen als moslim, joods, humanistisch, katholiek of wat dan ook, het past niet bij het passief neutrale karakter van de openbare school.
Jan
religie op een openbare school kan al, als de ouders daarom vragenb kan op vrijwillge basis
religie worden gegeven( zelfs alleen gericht op de islam wat M eigenlijk wil)
Maar M wil het als een algemeen vak met nadruk op de islam geven ( toch wolf in schaapskleding net als Tarik Ramadan?) M je hebt een grote denkfout gemaakt en veel van je goodwill verspeeld met deze rare gedachten kronkel
Jan 21
Slecht islam onderwijs voor jongeren in de moskee.
Slecht onderwijs op de islam scholen.
Meer dan gemiddelde bestuurlijke wanorde en fraude op islamscholen.
Natuurlijk moet een school zoveel mogelijk rekening houden met verschillende opvattingen. Waar ik wel een beetje bang voor ben met de benadering van Markouch is dat 1 opvatting binnen de islam als de juiste wordt gepresenteerd.
Bijv. islam is gescheiden zwemmen
Is dat de essentie van de islam?
Bijv. het scheppingsverhaal naast de evolutieleer onderwijzen en dit als ‘islamitisch’ of ‘christelijk’ presenteren
Er zijn ook moslims of christenen die de evolutieleer helemaal niet als strijdig beschouwen met de islam of het christendom en voor velen gaat het samen
daarnaast vraag ik me af of biologiedocenten dit zien zitten- het scheppingsverhaal is een godsdienstige kwestie en hoort in de godsdienstles thuis.
kinderen die niks met het scheppingsverhaal te maken willen hebben zullen toch moeten leren dat deze opvatting bestaat
de evolutietheorie is een gangbare en tot nu toe onweerlegde hypothese binnen de biologie en hoort bij biologie thuis.
kinderen die hier niks mee te maken willen hebben zullen toch moeten leren dat dit een gangbare hypothese is en dat ze van goede huize moeten komen om dit te weerleggen met wetenschappelijk acceptabele argumenten
zo werkt de maatschappij nu eenmaal
Nog even een toevoeging: ik vind wel dat alle scholen voor speciaal onderwijs openbaar (in de zin van iedereen is welkom)of neutraal bijzonder zouden moeten zijn. Er zijn te weinig van dit soort scholen om deze zelf op te richten, terwijl het mijns insziens niet nodig is andermans religie opgedrongen te krijgen als je toch naar zo’n school wordt doorverwezen. Verder vind ik eigenlijk ook dat religieuze vieringen (van welk geloof dan ook) niet thuishoren op een openbare school. Dan zou ik wel zeggen: of ALLES vieren (wat praktisch gezien onmogelijk is) of NIETS.
@ Thijs
No prob
@ Jan
Dat zou eigenlijk betekenen dat men er ook niet openlijk voor uit zou mogen komen dat men atheist is. Terwijl er in talloze boeken de evlutietheorie wordt aangenomen en hiermee wordt les gegeven. Dit is toch ook een overtuiging?
Ik vind het ook jammer dat miljoenen vrouwen met zichzelf te koop lopen met een mini rok.. maar ja, dat is ook toegestaan op een openbare school toch ?
Yazzy
Ik vindt het jammer dat vrouwen hun onderdanige positie in hun religie tentoonspreiden door met een hoofddoek rond te lopen.
Yazzy, je kan niet zomaar religieuze uitgangspunten vergelijken met seculiere. Seculiere uitgangspunten betekenen een gebrek aan geloof, en zijn niet een geloof als zodanig.
1) De evolutietheorie is geen doctrine waaraan niet getwijfeld mag worden. Geen wetenschapper of atheist zal zeggen dat je naar de hel gaat als je denkt dat de evolutieleer niet klopt. Ze zullen hooguit zeggen dat je het (heel erg) mis hebt. Het scheppingsverhaal is geen bewijsbare theorie, maar een stelling waar je alleen in kunt geloven. Een gelovige zal twijfel aan het scheppingsverhaal uitleggen als twijfel aan het woord van god, en dus een zonde.
2) Er is geen seculier gebod op het dragen van een minirok, zoals bedekkende kleding wel een religieus gebod is. Een minirok is geen verplichting, een hoofddoek wel. Volgens mij zijn er trouwens ook op veel openbare scholen ook grenzen aan toegelaten kleding.
Religieuzen maken vaak snel de stap van respect eisen voor hun eigen malle voorschriften, naar het opdringen van die regels aan anderen.
Dit is waarom religie op een religieuze school thuishoort en niet op een openbare.
@27 ik vind ondanks dit verhaal ‘religieuze’ vieringen nog wel kunnen als ze worden ontdaan van hun ‘heilige contekst’. Dwz gezellig samen eten met suikerfeest of een kerstboom opzetten moet kunnen, maar jezusbeeldjes bijv.
De woorden ‘openbaar onderwijs’ zeggen het al: onderwijs dat toegankelijk moet zijn voor iedereen. Gemengd douchen deed men vroeger al niet en ik kan me niet voorstellen, dat dat nu wel gangbaar is. Dat zou ook compleet onverantwoord zijn. Gemengd zwemmen? Tja…er zijn grenzen omdat nu eenmaal niet alles praktisch uitvoerbaar is. Hoofddoekjes? Geen enkel probleem! Openbaar onderwijs is er voor iedereen, dus ook voor meisjes met hoofddoekjes.
Aandacht voor religie? Dat is goed, maar daar is maatschappijleer al voor. Verder moeten kinderen zich ook gewoon leren aanpassen, met al hun eigen bijzonderheden of eigenaardigheden – die iedereen overigens heeft- aan het openbare leven. Dat lijkt me zo wie zo een belangrijk leerpunt.
Vele
Kan je niet tegen he :P
Beste Gerrit
Als een moslim aan jou durft te beweren dat je naar de hel gaat omdat je niet in het scheppingsverhaal gelooft mag je van mij zeggen dat diegene dat niet kan weten, immers het lot van een mens kan alleen God bepalen.
Verder wordt het scheppingsverhaal niet naar voren gebracht in boeken in het openbare onderwijs, dus waarom zou iemand beweren dat je naar de hel gaat omdat je er niet in gelooft?
Ik heb echter verscheidene keren discussies gehad met docenten die beweerden dat ik het mis had en dat de evolutietheorie wel degelijk klopt. Dit vind ik zeer zeker een vorm van indoctrinatie, men mag immers zelf bepalen waar men in gelooft maar in de lessen wordt geredeneerd vanuit de evolutietheorie en van daaruit ingegaan op andere onderwerpen. En beste Gerrit, de evolutietheorie is ook niet bewezen, ook dat is een aanname.
‘Er is geen seculier gebod op het dragen van een minirok, zoals bedekkende kleding wel een religieus gebod is. Een minirok is geen verplichting, een hoofddoek wel.’
Dus?
‘Religieuzen maken vaak snel de stap van respect eisen voor hun eigen malle voorschriften, naar het opdringen van die regels aan anderen. ‘
Beste Gerrit. Mocht je een moslim zien die een ander iets opdringt mbt het geloof, dan mag je die van mij een harde klap geven (lees: uitleggen) dat dwang in het geloof en zeker in de Islam niet thuis hoort. Dus waar is diegene in Godsnaam mee bezig.
Tot slot: een openbare school is een openbare school en dus toegangkelijk voor iedereen, dus ook gelovigen. Je mag van mij van mening zijn dat een hoofddoek daar niet thuis hoort, maar het is toch echt toegestaan of je het nou wilt of niet.
Beste Yazzy,
Het scheppingsverhaal wordt alleen “bewezen” door goddelijke openbaring. Evolutietheorie is wel degelijk bewezen. Denk aan het Uray Miller experiment, dat het ontstaan van het eerste leven nabootste. Daarnaast zijn er tal van andere experimenten geweest. Wetenschappers nemen bijv in duizenden generaties microben in korte tijd evolutie waar. Evolutie ook door jou waarneembaar praktisch waarneembaar bijvoorbeeld in het gebruik van antibiotica. Je mag niet voor niets te veel kuren volgen, anders worden de bacterien resisten: de sterkere bacillen overleven en de zwakkere sterven, generaties op elkaar. In landen zoals Belgie en Italie waar met antibiotica gesmeten wordt zijn bacterien resistenter dan in Nederland. Evolutie kan ook jouw leven redden…
Andere wetenschappen zoals geologie en paleontologie onderbouwen verder de evolutietheorie, net zoals nieuwe ontdekkingen in de genetica dat doen. Er werken vele tienduizenden wetenschappers op deze vakgebieden. Het scheppingsverhaal wordt alleen “bewezen” door wat er in 1 boek over wordt gezegd. Er is geen bewijs voor, behalve dat boek zelf. Je leraren hadden gelijk. Dit soort “kennis” hoort niet in een school thuis. Het scheppingsverhaal uit bijbel of koran is geen wetenschap, maar mythologie, en zegt ons net zo veel over het ontstaan van het leven als bijvoorbeeld Griekse mythen of Noorse sagen.
Wil je dat het moslim scheppingverhaal als alternatief wordt gebracht op scholen? Waarom dan ook niet meteen wat de Noren/Grieken/Romeinen/Azteken er van dachten? Nuttige kennis!
[quote]’Er is geen seculier gebod op het dragen van een minirok, zoals bedekkende kleding wel een religieus gebod is. Een minirok is geen verplichting, een hoofddoek wel.’Dus? [/quote]
Dus is er wel degelijk dwang in de islam. De hoofdoek moet.
Overigens vraag ik me af wat je als “minirok”betitelt. Ik zie er niet zoveel, zelfs niet in dit weer. Met zich ten toon stellen heeft dit overigens niets perse iets te maken, maar alles met j eluchtig kleden in warm weer. Vrouwen moeten dit net zo goed kunnen doen als ik een korte broek aan kan trekken. Of stel ik mij dan ook ten toon?
[quote]Tot slot: een openbare school is een openbare school en dus toegangkelijk voor iedereen, dus ook gelovigen. Je mag van mij van mening zijn dat een hoofddoek daar niet thuis hoort, maar het is toch echt toegestaan of je het nou wilt of niet.[/quote]
Gelovigen hebben hun eigen scholen, laat ze daar hun hobbies uitoefenen. Als ze op een openbare school komen moeten ze hun religie thuis laten. Over hoofdoekjes maak ik me niet zo’n zorgen. Wat Markouch bepleit is openbare scholen te veranderen in islamitische scholen. Dat vind ik onzin.
Mini rokjes doen mij wel eens aan het volgende liedje denken:
I see a red door and I want it painted black. No colors anymore I want them to turn black.I see the girls walk by dressed in their summer clothes.
I have to turn my head until my darkness goes….
Yazzy
Tegen mini rok? Wanneer er een stel mooie benen onder staan wel. Tja net als een moslimman blijf ik een man, ik doe er echter niet spastisch over.
Beste Gerrit
Nee de scheppingsverhaal van moslims hoeft van mij niet in de les aan de orde te komen. Als je mijn eerdere reacties hebt gelezen dan pleit ik daar ook niet voor, maar een vak als levensbeschowuing zou ik wel handig vinden aangezien je dan de basis van elk geloof meekrijgt, zodat je niet als en malloot gaat praten over dingen waar je geen kennis over hebt.
Wat de romeinen en grieken dachten heb ik ondertussen ook gehad.
Goed zo Gerrit, de hoofddoek is indredaad een verplichting in de Islam. Echter de keus blijft aan de mens zelf en de gevolgen daarvan zullen ook zij overzien (nee dit is geen dreiging). Een pesoon mag een ander er niet toe dwingen er een te dragen.
De discussie over mannen wel en vrouwen niet heb ik te vaak gevoerd, ik ga dit niet met jou voeren. Je moet maar even in het archief kijken over zulke onderwerpen en leef je uit zou ik zeggen.
‘Als ze op een openbare school komen moeten ze hun religie thuis laten. ‘
Dit is jouw mening beste Gerrit, het is toegestaan en dus mogen ze het dragen, ook op een openbare school!
‘Over hoofdoekjes maak ik me niet zo’n zorgen. Wat Markouch bepleit is openbare scholen te veranderen in islamitische scholen. Dat vind ik onzin. ‘
Volgens mij heeft Markouch dit niet bepleit, maar dat even terzijde. Overigens ben ik van mening dat er ook niet specifiek op de Islam ingegaan moet worden op een openbare school.
Beste anoniem # 35
Zeer zeker niet tegen mini rokjes, als je het voor je man draagt. Nope, maakt mij niet uit, bruine benen, witte benen, benen vol spataderen, korte of lange benen, slanke of dikke. Wees dan ook een echte man en reageer niet als Anoniempje :)
Trouwens… kan iemand mij vertellen hoe ik stukjes van anderen kan quoten? Zeg maar in een wit vakje wat anderen hebben gezegd meenemen in mijn reactie? Dat is wat overzichtelijker.
[quote=”Yazzy”]Trouwens… kan iemand mij vertellen hoe ik stukjes van anderen kan quoten? Zeg maar in een wit vakje wat anderen hebben gezegd meenemen in mijn reactie? Dat is wat overzichtelijker. [/quote]
Nee, ik heb geen idee.
[url=http://www.phpbb.com/community/faq.php?mode=bbcode]Maar misschien kun je het hier terug vinden[/url]
;-)
[quote=”Herman”]Maar misschien kun je het hier terug vinden[/quote]
Lets see if it works
Ga weeeg :D yesss
ok tnxx Herman
[quote=”Herman”]Maar misschien kun je het hier terug vinden.[/quote]
Jaja, ik geloof dat ik er ook weer iets bijgeleerd heb. Thanks.
Maar dan moet ik natuurlijk niet opeens gaan vergeten mijn naam in te vullen…
Waarom moeten kinderen meer onderwijs over de islam krijgen? Laat islamitische kinderen eens meer onderwijs over de Nederlandse maatschappij krijgen. Daar hebben we allemaal meer aan.
Marcouch slaat de plank mis, aandacht voor één religie in het bijzonder hoort niet op een openbare school. Algemene lessen over alle religies heb ik destijds ook gehad trouwens, op een katholieke school.
Volgens mij wil Marcouch twee dingen:
1. onderwijs in de islam weghalen bij moskeeën en islamitische scholen en
2. kinderen uit islamitische gezinnen in een ‘gemengde’ omgeving laten opgroeien.
Dat is in absolute zin nooit haalbaar: er zullen altijd moskeeën zijn die islamitisch onderwijs geven en hetzelfde geldt voor islamitische scholen. Maar dat is niet erg.
Marcouch gokt -denk ik- dat een gedeeltelijk succes al genoeg zal zijn. Als hij erin slaagt omstandigheden te creëren waarin meer islamitische ouders ervoor kiezen hun kinderen naar een openbare school te sturen, bereikt hij twee wél haalbare doelen:
1. het onderwijs dat kinderen krijgen in en over de islam diversificeert en
2. meer kinderen uit islamitische gezinnen groeien op in ‘ontzuilde’ omstandigheden.
Die kinderen op hun beurt zullen fungeren als ‘diversificeerders’ van hun generatie: moslimkinderen zullen vaker islamitische generatiegenootjes treffen die enerzijds wel islamitisch onderwijs hebben genoten, maar anderzijds ook verschillend denken en doen.
Om dat te bereiken is nodig wat Wim Kan ooit gaf als definitie van de oecumene: ‘Zoveel mogelijk water in andermans wijn proberen te doen.’
Hoe krijg je meer kinderen van de moslimschool naar de openbare? Door de twijfelaars tegemoet te komen. Door kleine -maar voor moslims kennelijk belangrijke- compromissen te sluiten. Bijvoorbeeld over gemengd zwemmen.
Vanuit praktisch oogpunt een uitstekende oplossing. Ik zou daarvoor best -tijdelijk!- willen sleutelen aan het karakter van het openbaar onderwijs, want ik denk dat het werkt.
Probleem is echter dat Marcouch een praktische oplossing heeft gevonden in een discussie die inmiddels het stadium van praktisch al voorbij is. Het is nu een principiele kwestie geworden, met alle verlies van redelijkheid en nuance van dien.
Marcouch wil op deze manier radicalisering van jonge moslims tegengaan, maar zijn oplossing draagt bij aan de -inmiddels al lang in gang gezette- radicalisering van het seculiere en autochtone deel der natie.
Marcouch zal pas succes hebben als hij erin slaagt het openbare karakter van het openbare onderwijs tegenover die groep toch te garanderen, al is het maar op termijn.
Voor wat betreft openbare scholen wordt er genoeg godsdienst onderwijs gegeven. Het zou dan ook veel beter zijn als er geen geloofsgebonden scholen meer zouden zijn. Ga eens na wat voor besparingen er dan mogelijk zijn. Het is misschien kort door de bocht maar je zou van veel van die versnipperde schooltjes af zijn waar nu steeds in allerlei bochten gewrongen moet worden om de formatie rond te krijgen.
Groeten, Kees