Sinds een paar maanden volg ik wekelijkse qur’aanlessen aan de VU in Amsterdam. Wat me daarin opvalt is dat, gezien het korte tijdsbestek van een half jaar, we er flink rap doorheen jassen. De twee docenten maken in hun lessen gebruik van een thematische benadering, waarin ze de verschillende soerahs in tekstblokken opdelen en een samenvatting hiervan geven. Regelmatig vermelden ze dan hun bronnen (verschillende tafsirwerken of ahadith) en dan sjezen ze weer verder richting de eindlijn. Op die manier krijg ik een goed overzicht van de verschillende soerahs van de Qur’aan, maar soms mis ik wel een bepaalde diepgang – waarop een van die docenten me vervolgens zei: "broeder, verdieping en zelfstudie is voor gratis!"
Dus toen ik een tijd terug even langsging op kantoor bij een van die broeders, zag ik mijn kans schoon: terwijl hij een kopje thee haalde, toverde ik mijn mobiel+camera tevoorschijn en begon als een malle zijn hele boekenkast te fotograferen. (Echt: mocht ik ooit nog eens overgaan naar the dark side, dan kan de AIVD mijn slinkse wegen met de camera goed gebruiken.) Aan de ene kant van het kantoor bevonden zich de Arabische werken (helaas, mijn arabische kwaliteiten zijn nog van dermate minimaal niveau dat ik er weinig mee kan). Maar, lo and behold! Aan de andere kant van zijn kantoor bevindt zich het walhallah aan boeken over de islam in het Engels (en een poquito in het Nederlands).
Terwijl mijn docent binnenkwam met de thee, fotografeerde ik de achterkant en zijkant van alle boeken die me in ’t oog sprongen. En vooral ook namen van uitgevers, schrijvers, vertalers, en – joepiedepoepie – van leveranciers! Want dit is geen shizzl die je via amazon binnenkrijgt ofzo. "Wat doe je," vroeg mijn docent. Hij is echter nog een grotere boekleipo dan ik en zag het aivd-gehalte van mijn actie niet in. In plaats daarvan begon hij me een beetje te tippen. Check deze, en die, en dan zus en dan zo. Als ik nu de foto’s op mijn camera check kom ik de volgende titels tegen: Ibn Ashurs Treatise on Maqaasid al-Shari’ah (over de doelstellingen van islamitisch recht), Tafsir al-Qurtubi, Ibn Taymiyya’s Muslims under Non-muslim Rule (altijd interessant om te lezen hoe daar 700 jaar geleden mee om werd gegaan).
Uiteindelijk heb ik alles genoteerd en van de week had ik even tijd om actie te ondernemen. Een van die leveranciers was te vinden op Kitaabun. Toen ik de website, opende begon ik gewoon te kwijlen van het ‘hebben, hebben, hebben’ van die plethora aan schone boeken. 3 Boeken haalden de eindstreep en kwamen afgelopen dinsdag aan in een strak pakketje.
Allereerst was daar Usool at-Tafseer (The Methodology of Qur’anic Interpretation) van Dr Abu Ameenah Bilal Philips. Het is een werk dat uitblinkt in eenvoudige zakelijkheid. Philips zet een aantal zaken overzichtelijk op een rijtje: verschillende tafsirwerken, specificiteit van de Qur’an, de verzameling van de Qur’an, verschillende methoden van uitspraak, openbaringsaangelegenheden, naskh wal mansukh (opheffende/opgeheven delen van de Qur’an). Enfin, hij geeft je die sterke basis om systematisch naar de Qur’an te kunnen gaan kijken.
Daarnaast had ik nog een tip gekregen over een betrouwbare vertaling van de Qur’an. De uitgeverij Dar-us-Salam heeft namelijk een editie uitgegeven in het engels waar voor de vertaling gebruik gemaakt wordt van verschillende tafsirwerken (o.a. At-Tabari, Al-Qurtubi en Ibn Kathir) maar die ook nog eens aangevuld is met commentaar uit Sahih Al-Bukhari. Er zo doorheen bladerend kom je echt een schat aan informatie tegen. Ook nog eens voor weinig, alhamdulillah!
Als laatste – en hier zat ik me echt kapothard op te verheugen – is er in 2007 een vertaling gekomen van Tafsir al Jalalayn (vertaling door Aisha Bewley, houdt haar naam in de gaten!). Dit is een basistafsier in de zin dat het een eenvoudig te begrijpen tafsier is, te lezen zonder al teveel voorinformatie nodig te hebben. Het behandelt de Qur’aan per aya met de bijbehorende achtergrond en mogelijke betekenissen, de evt openbaringsreden en de grammaticale adder onder het gras. Het is oorspronkelijk geschreven door de Twee Jalals (vandaar de naam). Het eerste gedeelte (vanaf soerah al-Kahf tot soerah An-Nas) is geschreven door Jalaluddin al Mahalli (1389-1459) en het tweede gedeelte door zijn leerling Jalaluddin as-Suyuti (1445-1505), die het afmaakte rond zijn 23ste levensjaar.
Ik ben zo’n verwarde lezer dat ik alle drie de boeken maar tegelijk heb opengeslagen en er als de wiedeweerga doorheen aan het vliegen ben. Dus vergeef me als ik de komende tijd niet zoveel schrijf op de site. Ik doe enkel mijn religieuze plicht en ben even kennis aan het zoeken!
fijne dagen,
Noureddine
uw broeder in de mensheid
18 Reacties op "Qur’aanstudie: op zoek naar de verdieping"
Ha die Nouereddine,
Ik zie het al, jij gaat een spannend weekend tegemoet :-)
Je enthousiasme werkt aanstekelijk!
Bedankt voor de tip over de vertaling van Tafsir al Jalalayn, op zoiets zat ik te wachten! Eens kijken of hij toch nog ergens uit een bieb te halen valt…
Farah
zoiets wil ik ook al een tijdje maar geen tijd door alle drukte, maar ja tijd moet je maken he….
Hele goeie tips qua boeken, Bilal Philips is ook een hele goeie inderdaad…
Enfin, Noureddine, een vraagje wat is “naskh wal mansukh (opheffende/opgeheven delen van de Qur’an” eigenlijk?
Slm Noureddine en alle andere zusters & broeders(in de mensheid),
Afgelopen woensdag heb ik me zelf ontmaskerd, en nu weet Nourredine wie de boel zat te treiteren onder de psuodo “Hans” :)
Zelf heb ik, samen met andere broeders, ruim tien jaar gedaan over de tafsir en nog zijn we niet bij Soera Al Fatiha aangekomen. We kregen les van een telg uit de familie Ibn Ajiba (niet de imam van de ummah moskee), maar een grote moslimgeleerde en Marokkaanse wali. De broeder die les gaf is ook een leerling van de befaamde Marokkaanse hadith familie Al Sidiq (als ik me niet vergis 4 Hoefad). De reden dat de mars zo lang duurt, is de diepgang waar broeder Nourredine het overheeft. Je knielt spontaan voor God bij elke vers. Zo machtig, zo mooi, zo echt, het Woord van Allah.
Onlangs heb ik hem gevraagd of we ajb niet door konden gaan. Hij heeft ingestemd en ik heb beloofd een klas bij elkaar te organiseren. Je hoeft de broeder maar een keer te ontmoeten, om voor eeuwig een fan te zijn. Geestig, ironisch (broeder Nouredinne zou het geweldig met hem vinden), geen blad voor de mond, ontroerend, een kleinzoon van de profeet vzmh.
Als je er bij wilt zijn (1 keer per week 2 uurtjes), meldt je bij mij aan via de email: m-adani@live.nl
Arabisch hoeft geen obstakel te zijn, en (we) hanteren de modernere tafassir boeken.
vrede zij met jullie,
Ali
jammer noureddine dat je afhankelijk bent van vertalingen gedaan door voornamelijk selefies en niet fundamentalistische moslims dus hun eigen interpretatie de bovenhand geven dan die gegeven door de vrome voorgangers in de islam.
het zij zo.
Slm Noureddine en alle andere zusters & broeders(in de mensheid),
Zelf heb ik, samen met andere broeders, ruim tien jaar gedaan over de tafsir en nog zijn we niet bij Soera Al Fatiha aangekomen. We kregen les van een telg uit de familie Ibn Ajiba (niet de imam van de ummah moskee), maar een grote moslimgeleerde en Marokkaanse wali. De broeder die les gaf is ook een leerling van de befaamde Marokkaanse hadith familie Al Sidiq (als ik me niet vergis 4 Hoefad). De reden dat de mars zo lang duurt, is de diepgang waar broeder Nourredine het overheeft. Je knielt spontaan voor God bij elke vers. Zo machtig, zo mooi, zo echt, het Woord van Allah.
Onlangs heb ik hem gevraagd of we ajb niet door konden gaan. Hij heeft ingestemd en ik heb beloofd een klas bij elkaar te organiseren. Je hoeft de broeder maar een keer te ontmoeten, om voor eeuwig een fan te zijn. Geestig, ironisch (broeder Nouredinne zou het geweldig met hem vinden), geen blad voor de mond, ontroerend, een kleinzoon van de profeet vzmh.
Als je er bij wilt zijn (1 keer per week 2 uurtjes), meldt je bij mij aan via de email: m-adani@live.nl
Arabisch hoeft geen obstakel te zijn, en (we) hanteren de modernere tafassir boeken.
vrede zij met jullie,
Ali
Volgens mij ben je erg in de wat.
Nouredinne is niet krankzinnig, zou ik zeggen.
Tuurlijk is de omgang van moslims met het recht 700 jaar geleden interessant – maar dan wel historisch.
Wat ben je nu eigenlijk tegengekomen in Usool at-Tafseer, vervolgens de ‘betrouwbare vertaling van de islam’ (waar is ie?) en Tafsir al Jalalayn (mogelijke betekenissen van de Koran volgens iemand)? Dat niet-moslims geen apen en zwijnen (pardon, varkens) zijn en niet op afstand gehouden en afgemaakt moeten worden?
Jan
Jan:
De omgang van moslims met niet moslims is ook van ‘religieuze’ belang.Het vertelt je iets over hoe ze hun daden verklaarden in een religeuze context en als wij ons dan in dezelfde omstandigheden zouden bevinden, is het handig om te weten wat de ‘vroege’ geleerden erover zeiden.
Usool at-Tafseer is niet een vertaling van de quran, lees terug wat Nouredinne heeft geschreven. Usool betekent fundamenten/beginselen, dus het legt de fundamenten uit van de tafseer (uitleg van de quran). De quran is neergezonden over een periode van 23 jaar, stukje voor stukje als antwoorden of vele verschillende omstandigheden waarin de profeet en zijn metgezellen zich bevonden,… Daarom kan je de quran niet vertalen hoe je wilt, maar is het een gehele wetenschap waar niet alleen de verzen worden bestudeerd,maar de omstandigeheden omtrent de een bepaalde selectie van verzen ( waar waren ze neergezonden? Wat waren de mensen toen aan het doen? Toen de verzen waren neergezonden,hoe reageerden ze (i.e hoe begrepen ze de verzen), Had de profeet de verzen in andere gevallen gequote en wat hadden de gelovigers toen edaan?,etc,etc,etc) Usool at-Tafseer legt dus de principes uit omtrent de verklaringen van de quran waar elk vorm van tafseer zich aan houdt….tafseer Jalalayn, tafseer Ibn Katheer, tafseer Tabarani,etc
Verder laat je met je laatste commentaar ook echt benadrukken waarom het zo belangrijk is voor moslims om usool At-Tafseer en de tafseer van de klassieke geleerden te bestudeeren, omdat we anders allen zullen worden beinvloed door een paar moslim-haters die de quran door lezen en 1 of 2 verzen (uit de context van de gehele serie verzen die waren neergezonden) eruit pikken, twisten en ze vervolgens overal ‘quoten’.
Ik heb nergens gelezen dat niet-moslims apen en zwijnen zijn. De versen waarop jij doelt zijn alle drie geschreven in de verleden tijd, dus waren niet zijn…Het was een straf van Allah vanwege hun acties (i.e ze hadden de sabbath gebroken)…
Ik hoop dat ik het een en ander wat duidelijker voor je heb gemaakt en dat je zelf ook een quran koopt (volgens mij zou de engelse quran waar Nourdedinne over sprak ideaal voor je zijn)
@4 tafsier is gut:
Volgens mij zeggen deze woorden genoeg over jou. Het is juist niet zo dat selefies (een methodiek; het volgen van de quran en sunnah volgens het begrip vd selef salih) de overhand geven aan hun eigen interpretaties, het zijn juist de talloze gecreeerde sectes die dat doen en daarom niet handelen volgens de authentieke Dien. Het geloof vrij van Afgoderij en relegieuze toevoegingen, die de Islaam veranderen in een ander geloof.
Moge Allaah jou en ons leiden.
de laatste zin moest zijn (door het snel typen had ik even niet gelet op komma’s e.d.):
Het zijn juist de talloze gecreeerde sectes die dat doen en daarom niet handelen volgens de authentieke Dien, het geloof vrij van Afgoderij en relegieuze toevoegingen, die de Islaam veranderen in een ander geloof.
@ali en hans
Bedankt voor de uitnodiging. Fijn om jullie beiden ontmoet te hebben en in jullie kennis te mogen delen.
@2 slimMO
De studie van an-Nasikh wa al-Mansukh heeft te maken met de openbaringsvolgorde van verzen en de wetten die er aan vast zitten.
Naskh is de vervanging van een quranisch verbod of gebod door een latere, verschillende openbaring over hetzelfde verbod/gebod. (bijvoorbeeld de openbaringen over ‘khamr’ -alcohol, bedwelmende middelen – dit werd eerst toegestaan, vervolgens tijdens gebed afgeraden, vervolgens helemaal verboden). Het vers dat opgeheven wordt is naskh, het opheffende vers dat er in de plaats voor komt is mansukh.
@4 tafsir is gut
ik begrijp je reactie niet goed. Verwijt je me nu afhankelijk te zijn van nietarabische literatuur, of van selefieliteratuur, of dat ik uberhaupt de selef respecteer als broeders en zusters?
Daarnaast geldt natuurlijk dat enkel kritiek leveren nooit genoeg is: denk oplossingsgericht! Met andere woorden, raadt me eens wat goeie boeken aan dan! Of begin een goede klas arabisch en nodig iedereen voor kratis uit die het nog niet beheerst. Dan praten we verder. Tot die tijd leun ik op elke vertaling die ik maar te pakken kan krijgen ;)
@6 Jan
wow, met zoveel grrrrlpower hoef ik je niet eens meer te beantwoorden: dank Amira! Barak Allahoe fiek!
mvrvrgrwswrwb
noureddine
Ha Noureddine,
Dank voor je duidelijke antwoord.
noureddine
ik begrijp je frustratie het is nooit leuk om een ongewenste waarheid te achterhalen zeker als dit gedaan wordt door anderen. ik begrijp ook waarom je zegt:
Tot die tijd leun ik op elke vertaling die ik maar te pakken kan krijgen
er is niets anders om te lezen.
alleen weet wel als je niet kunt zwemmen dat moet je ook niet in de zee springen. je bent niet instaat de geloofsleer van de selevies te onderscheidne van de ahle sunnah wal djamaaáh./ dus verwacht dan ook niet dat je na het lezen van al die boeken dat je dan ook de juiste geloofsleer hebt.
het zij zo.
modbreak: schelden niet toegestaan
@ muslim/moeshabbih:
Kijkend naar wat de ahle selef m.b.t. ayaat e mutashabihaat zeggen, zijn er twee standpunten
(yadullaah, istiwaa al alarsh, wadjhhullaah etc)
1 we lezen het zonder over na te denken (standpunt ahle moetaqaddimien)
2 we doen een interpretatie conform wat er in de Heilige Quraan en Heilige sunnah is voorgekomen (moetaggierien
taweel mbt de waardigheid van Allah, dus vertalen als macht kennis rahmah)
Echter geven selevies (ibn taymiyah) een invulling hieraan die totaal in tegenstrijd is met de idjmaa van de ahl e selef, dwz hij geeft een schepsel achtige *nvulling* Allah heeft iets wat grijpt en waarmee hij de hemel zal oprollen alleen wij zeggen niet dat het een hand is maar wel de inhoud ervan, *ldus taqiyuddin al baani* Al ayaazu billaah dit is de reden waarom muhammad bin abdul wahhaab van mening was dat er 600 jaar lang geen moslims op aarde was (ottomaanse rijk) zij waren allen mushrik volgens de selevies omdat de sunnis schepselachtige invullingen ten strijdig ontkennen.dit is ook de reden waarom nadjdies slevies wahabies samen met de britten en fransen (christen) samenspanden en moslims (sunni) uitmoorden in Arabie, zelfs in het heiligdom van Makkah de kaabah. Het heilige rustplaat van de Sahabah opbliezen met dynamiet, bulldozer en zelfs het Heilige tombe van Sayyadatuna Khadijah Radiallahu Anh (die met de Heilige Hand van de Profeet Vrede zij met Hem is gemaakt) vernielden. Hier stopt het niet de nadjdies hebben zelfs het graf van De Heilige Moeder van De Geliefde PRofeet Sayyidatuna Aaminah Radiallahuanhuma verbrand. gedocumenteerd en opgeslagen in topkapi palace.
vandaar dat de geloofsleer van de nadjdies, selevies, wahabies anders is en zij tot sekten worden verklaard. zij vergelijken allah met de schepping, beter gezegd zij geven invulling aan Allah zoals dat bij de schepping alleen te gebruiken is zij gebruiken het woord hand etc niet omdat het niet in de Quraan is voorgekomen maar wel de invulling ervan. moeshabbihas antropomorfisme. Zij schamen zich ook niet om dit te verkondigen.
Dit is ook wat de Heilige Profeet Vrede en Zegeningen zij met Hem heeft vermeld: er zullen mensen komen die uit de Quraan en Sunnah zulke dingen zullen vertellen die jullie voorvaderen niet eens hebben gehoord, (deze sektarische wahabies)
Verder wijzend naar het oosten (nadjd, Riyadh, geboorteplaats van Ibn abdelwahaab) vandaar zullen de hoorns van de sjaitaan rijzen. En precies zo gebeurde dat met de komst van Ibn abdel wahaab die samen met de kruisridders moslims uitroeiden in arabie, en madinah en makkah ontheiligden en hun slechte geloofsleer verspreidden.
Moge Allah hun (nadjdis) vernietigen met de komst van Imaam Mahdi.
succes met je studie,je even af en toe helemaal terugtrekken,en je wijden aan het religieuze is een heel goede zaak.
niet teveel lezen in een keer, af en toe gewoon eens een beetje herkauwen,
en….. stil zijn….. in die stilte
gebeuren wonderbaarlijke dingen!!
Succes, vrede!! Patrick
@ tasfir is gut
Prachtig die verdieping…maar schelden hoort daar niet echt bij nietwaar? aan de andere kant, christenen zijn niet anders hoor…het verketteren van ‘vrijzinnigen’ binnen de eigen groep bestaat al zolang zolang het christendom bestaat.
@15 tafsir is gut
-1- je scheldgedrag richting mijn collega is onacceptabel. De moderator heeft opgetreden.
-2- je opvattingen aangaande de tafsir van de volgelingen van de salaf as salih zijn niet correct. Je schrijft: “Echter geven selevies [sic](ibn taymiyah) een invulling hieraan die totaal in tegenstrijd is met de idjmaa van de ahl e selef, dwz hij geeft een schepsel achtige [sic]nvulling [sic].” Hieronder mijn uitleg.
De consensus van de huidige geleerden die de volgelingen van de salaf as salih volgen (volgt u mij nog?) is aangaande de hoedanigheid van Allah swt (dwz: wat betreft Zijn Hand, Zijn Positie etc etc) wat genoemd wordt ‘bilaa kayfa’. Men accepteert dat het de Hand van Allah swt is (want zo noemt Hij het zelf in de Qur’aan) maar men geeft hier verder geen inhoudelijke invulling aan. Geen schepselachtige invulling dus (of antropomorphisme) maar eerder een vorm van transcedentisme waarin men zich beperkt tot dat wat men weet en niet waar men naar moet gissen.
Als laatste wil ik zeggen dat ik je gebrek aan respekt stuitend vindt, zowel naar mij, mijn collega’s, de mensen die hier op de blog reageren als naar geleerden van nu en vroegere tijden. Broeder, je adab kan wel een likkie verf gebruiken.
Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoe
@patrick 14
zeker weten gozer, zeker weten: dank voor je altijd positieve bijdrage!
@piet 15
Zekers hoort schelden er niet bij. Soms flapt er een woord uit, maar ja, anoniem of onder pseudoniem op een blog reageren maakt schelden bij meningsverschillen soms wel erg aantrekkelijk lijkt het. Verketteren/takfir plegen is een van de lelijkste dingen die de mens zich kan toeeigenen – dan probeert deze de plaats van God in te nemen om te oordelen, daarmee afgoderij en arrogantie in de hoogste graad over zich af roepende…
met vriendelijkvredige groet.
Noureddine
@noureddine
De consensus van de huidige geleerden
precies zoals je zegt… van de huidige (selfie) geleerden. Echter als we ver terug gaan naar de selef Imaam Bayhaqie Rahmatullaah alaih zie we duidelijk dat hij vermeldt dat yad en istiwa zeker geen hand betekent. Het arabische woord yad kent wel 28 betekenissen en hand in deze context is uitdrukkelijk verboden omdat Allah geen vergelijking kent met de schepping in geen enkel opvatting. Het zeggen van hij heeft wel iets maar we weten het niet hoe het is, is eveneens dwaling en integenstelling met de ahl selef. Want ten eerste het woord yad betekent geen hand, het is iets wat de ahl e selef las maar nooit over sprak en nadenkt. ten tweede het aannemen dat Allah iets heeft waarmee hij de hemel zal oprollen (aldus taymiyah) is eveneens fout. Zo iemand (taymiyah)dat de ayah mutashabih daadwerkelijk een hand achtig iets betekent maar zo iemand weet alleen niet hoe het eruit ziet.
Niemand… letterlijk niemand van de ahl selef heeft ooit een invulling gegeven aan deze ayaat en nooit beweert dat het hand betekent, een innovatie van ibn taymiyah die hier een invulling aangeeft.
Nogmaals conform de aayah van Surah aale imraan als fundament ayaah 13 Allah kent de inhoud ervan waqf e laaziem. dus als de ahl selef zich hieraan onthielden en nooit de interpretatie ervan achterhaalden en ook niet wisten wat het betekenden hoe kun je nou beweren dat een niet sahabie niet-tabeie, ver ondergeschool in vergelijking met de imaam e self (dus ibn taymiyah) het ooit kan weten? de fout is dat ibn taymiyah zijn hawa volgde en de inhoud ervan wou weten terwijl dat nadrukkelijk verboden is.
result antropomorfism.
ik eerbied zulke innovators niet, zelf taadj addien subki rahimahullaah alaih de mujaddid van zijn tijd verketterde ibn taymiyah tijdens zijn berechting. en bewees dat hij tot de ahl e bidah behoort.
verder is kamal essabane iemand die eropstaat om de interpretatie gedaan door de ahle selef opzij te zetten en de huidige geleerden de bovenhand te geven.
*Modbreak: Nogmaals GEEN gescheld en laatste waarschuwing!
@ tafsir is gut
Goh was het eerste gedeelte van je stuk nog wel interessant te lezen. Je laatste alinea ontkrachtte meteen alles weer. Je zouden denken dat iemand die wat islam bestudeerd heeft beter zou moeten weten. Het lijkt er op dat je kennis niet tot je hart gezakt is echter het lijkt meer in je keel te zijn blijven steken.